Aplikacja Raport: Salda dzienne służy do wyświetlania w raporcie bieżących sald dziennych w obszarze Controlling.
Za pomocą tej aplikacji można wyprowadzać salda zsumowane dla wielu organizacji (firm). Użytkownik może również zawęzić okres obowiązywania do okresów księgowych lub miesięcy kalendarzowych. Ze względu na przestrzeń i przejrzystość, formalne funkcje grupowania i podsumowywania są przedstawione w jednej zakładce.
Niniejszy dokument zawiera w szczególności informacje na temat parametrów aplikacji, za pomocą których można określić, co zawiera dokument raportu, który ma zostać wydrukowany. Znajdują się tu również informacje na temat wyniku wydruku. Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji odpowiadają również opcjom ustawień w oknie dialogowym dla dowolnego wydruku. Opis możliwych ustawień wyjściowych znajduje się w instrukcji obsługi.
Procedury korzystania z aplikacji można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Wydruk dokumentów raportu
Definicje terminów
Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera listę obiektów, np. listę adresów. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.
Opis aplikacji
Aplikacja służy do tworzenia danych referencyjnych dla okresów zdefiniowanych przez użytkownika i wyświetlania ich w raporcie. Aplikacja umożliwia wybór danych do analizy według różnych kryteriów wyboru. Użytkownik może określić stronę główną i sortowanie stron.
Sekcja Parametry
Tutaj wprowadzane są informacje służące do identyfikacji raportu. Można wybierać spośród istniejących raportów i/lub tworzyć nowe.
- Definicja raportu — definicja raportu może być określona indywidualnie, dzięki czemu można wywoływać raporty po ich zdefiniowaniu. Nazwa jednoznacznie definiuje raport. Nazwa może składać się z cyfr i liter. Można wybierać spośród istniejących raportów lub tworzyć nowe.
- Oznaczenie — użytkownik wybiera tutaj oznaczenie środków, które chciałby przetworzyć. Brak wyboru oznaczenia oznacza, że każdy zasób zostanie przeanalizowany.
Zakładka Ogólne
W zakładce Ogólne i zakładce Wybór danych można ograniczyć zawartość wyboru do żądanych sum i sald, określając różne parametry.
Parametry można wykorzystać do określenia kryteriów wyszukiwania i wynikającego z nich wyniku. W związku z tym, parametry są używane do wyboru rekordów.
- Tytuł — parametr Tytuł zawiera tytuł dokumentu raportu. Zazwyczaj domyślnie wprowadzany jest opis raportu bazowego. Tytuł można określić indywidualnie. Użytkownik wprowadza żądany tytuł lub zostawia domyślny.
- Typ wymiaru — tutaj definiuje się wymiar, do którego przesyłane są dane podstawowe i transakcyjne. W przypadku danych podstawowych wymiar definiuje konkretny obiekt biznesowy (OptionalDimension01, OptionalDimension02 itd.), do którego dane są przesyłane.
- Standard księgowania — standardy księgowania są wykorzystywane do oceny i prezentacji rachunkowości dla różnych standardów księgowania (np. w Ustawie o Rachunkowości funkcjonują inne zasady amortyzacji, w przeciwieństwie do MSR, co skutkuje różnymi kwotami w bilansie i rachunku zysków i strat). Tutaj zapisany jest identyfikator standardu księgowania, który może składać się z maksymalnie 15 znaków numerycznych i alfanumerycznych.
- Rodzaj danych — rodzaje danych są istotną częścią każdego rodzaju danych transakcji. Dane transakcji bez określenia rodzaju danych nie są dozwolone w Controlling. Dla każdego typu danych, który jest wykorzystywany w controllingu, musi być zdeponowana w tabeli jego własna definicja. W definicji tej określa się m.in. czy dany typ danych jest możliwy do księgowania lub planowania. Rodzaje danych są niezależne od klienta. Rodzaj danych określa, czy są to dane aktualne lub planowane.
- Rodzaj okresu — w tym miejscu należy wybrać rodzaj okresu, który ma być analizowany. Okres może mieć następującą zawartość:
- Okres księgowy
- Miesiąc kalendarzowy
- Okres księgowy od — w tym polu można wprowadzić okres początkowy dla wyboru danych podstawowych. Przed wprowadzonym tu okresem początkowym i po okresie końcowym (pole Okres księgowy do) salda nie będą wyprowadzane. Salda są wyprowadzane tylko w określonym tutaj przedziale czasu. To pole jest aktywne jeżeli wybrano wartość Okres księgowy w polu Rodzaj okresu.
- Okres księgowy do — w tym polu można wprowadzić okres końcowy dla wyboru danych podstawowych. Po wprowadzeniu okresu końcowego i przed okresem początkowym (pole Okres księgowy od) salda nie będą wyprowadzane. Salda są wyprowadzane tylko w określonym tutaj przedziale czasu. To pole jest aktywne jeżeli wybrano wartość Okres księgowy w polu Rodzaj okresu.
- Od miesiąca kalendarzowego — użytkownik wprowadza miesiąc kalendarzowy, od którego chciałby analizować salda. To pole staje się aktywne tylko wtedy, gdy w polu Rodzaj okresu określono Miesiąc kalendarzowy.
- Do miesiąca kalendarzowego — użytkownik wprowadza miesiąc kalendarzowy, do którego chciałby analizować salda. To pole staje się aktywne tylko wtedy, gdy w polu Rodzaj okresu określono Miesiąc kalendarzowy.
- Od daty usługi — tutaj użytkownik wprowadza datę wykonania, od której chciałby analizować dzienne salda
- Do daty usługi — tutaj użytkownik wprowadza datę wykonania, do której chciałby analizować dzienne salda
- Rodzaj transakcji — rodzaje transakcji są używane do wyświetlania możliwych kombinacji danych bezpośrednich i danych pośrednich (pole Bezpośrednio/Pośrednio) z czterema typami transakcji Wartość, Cena, Ilość, Wskaźnik w polu Typ w danych ruchu. Dzięki temu można dokładnie określić żądaną kombinację za pomocą tego rodzaju transakcji.
- Typ transakcji — definicja obecnych danych transakcji. Transakcja ta wpływa na sumowanie w ramach klasyfikacji i okresów oceny. Umożliwia to np. sumowanie cen, ale nie wskaźników. Dostępne są następujące ustawienia:
- Wartość
- Ilość
- Wskaźnik
- Cena
- Waluta — użytkownik wprowadza walutę, dla której chciałby analizować salda. W tym przypadku ważna jest tylko jedna z walut krajowych, które są zdefiniowane dla wybranej organizacji.
- Dodatkowe jednostki organizacyjne — użytkownik może skorzystać z tego pola, aby określić jednostki organizacyjne, które chcesz analizować oprócz aktywnej organizacji wyświetlanej na pasku narzędzi Workflow Management
- Uwzględniaj salda zerowe (pole wyboru) — definiuje, czy salda zerowe mają być uwzględniane przy drukowaniu sald dziennych
- Uwzględniaj przeniesienia salda (pole wyboru) — definicja, czy przeniesione salda mają być uwzględniane przy drukowaniu sald dziennych
Zakładka Informacje dot. grupowania
W tym miejscu można zdefiniować kryteria formalne dla danych wyjściowych raportu, takie jak sposób grupowania raportów, ograniczenia i rodzaj informacji drukowanych w raportach. Szczegółowy opis pól:
- Grupa 1 — w tym polu można wybrać pierwszy element grupujący:
- Rodzaj kosztu
- Klasa kosztów
- Opcjonalny wymiar
- Drugi wymiar opcjonalny
- Okres księgowania
- Rodzaj kosztów klasyfikacja 1-5
- Jednostka organizacyjna
- Sumuj grupę 1 (pole wyboru) — to pole kontroluje, czy suma jest obliczana i drukowana dla pierwszej grupy
- Sortowanie stron wg grupa 1 (pole wyboru) — to pole kontroluje, czy zmiany w pierwszej grupie są podawane w formularzu
- Grupa 2 — w tym polu można wybrać drugi element grupujący:
- Rodzaj kosztu
- Klasa kosztów
- Opcjonalny wymiar
- Drugi wymiar opcjonalny
- Okres księgowania
- Rodzaj kosztów klasyfikacja 1-5
- Jednostka organizacyjna
- Sumuj grupę 2 (pole wyboru) — to pole kontroluje, czy suma jest obliczana i drukowana dla drugiej grupy
- Grupa 3 — w tym polu można wybrać trzeci element grupujący:
- Rodzaj kosztu
- Klasa kosztów
- Opcjonalny wymiar
- Drugi wymiar opcjonalny
- Okres księgowania
- Rodzaj kosztów klasyfikacja 1-5
- Jednostka organizacyjna
- Sumuj grupę 3 (pole wyboru) — to pole kontroluje, czy suma jest obliczana i drukowana dla trzeciej grupy
- Grupa 4 — w tym polu można wybrać czwarty element grupujący:
- Rodzaj kosztu
- Klasa kosztów
- Opcjonalny wymiar
- Drugi wymiar opcjonalny
- Okres księgowania
- Rodzaj kosztów klasyfikacja 1-5
- Jednostka organizacyjna
- Sumuj grupę 4 (pole wyboru) — to pole kontroluje, czy suma jest obliczana i drukowana dla czwartej grupy
- Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) — ten wpis określa, czy strona tytułowa jest drukowana zgodnie z kryteriami wyboru
Zakładka Wybór danych
Szczegółowy opis pól:
- Rodzaj kosztów — parametr Rodzaj kosztów składa się z dwóch części:
- Rodzaj kosztów — w tym polu można wybrać rodzaj kosztów, które mają być drukowane. Kryterium wyboru jest identyfikator rodzaju kosztów.
- Klasa kosztów:
- Wszystkie
- Bez klasy kosztów
- Zmienne koszty ogólne
- Stałe koszty ogólne
- Zmienne koszty bezpośrednie
- Stałe koszty bezpośrednie
- Klasyfikacja 1 — w tym polu można wybrać rodzaje kosztów, które powinny być emitowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja 1 rodzaju kosztów.
- Klasyfikacja 2 — w tym polu można wybrać rodzaje kosztów, które powinny być emitowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja 2 rodzaju kosztów.
- Klasyfikacja 3 — w tym polu można wybrać rodzaje kosztów, które powinny być emitowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja 3 rodzaju kosztów.
- Klasyfikacja 4 — w tym polu można wybrać rodzaje kosztów, które powinny być emitowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja 4 rodzaju kosztów.
- Klasyfikacja 5 — w tym polu można wybrać rodzaje kosztów, które powinny być emitowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja 5 rodzaju kosztów.
- Oznaczenie rodzaju wymiaru — w tym polu można wybrać opcjonalne wymiary, które mają być drukowane. Kryterium wyboru jest identyfikator opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 1 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-1 pierwszego opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 2 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-2 pierwszego opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 3 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-3 pierwszego opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 4 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-4 pierwszego opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 5 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-5 pierwszego opcjonalnego wymiaru.
- Oznaczenie 2. przyporządkowania — w tym polu można wybrać rodzaje kosztów, które mają być drukowane. Kryterium wyboru jest identyfikator 2. przyporządkowania.
- Klasyfikacja 1 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-1 drugiego opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 2 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-2 drugiego opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 3 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-3 drugiego opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 4 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-4 drugiego opcjonalnego wymiaru.
- Klasyfikacja 5 — tutaj można dokonać wyboru opcjonalnych wymiarów, które mają zostać wydrukowane. Kryterium wyboru jest klasyfikacja-5 drugiego opcjonalnego wymiaru.
Wynik końcowy
W danych wyjściowych, jeśli jest to wymagane, kryteria wyboru poniższego raportu są reprezentowane, aby zagwarantować unikalne przyporządkowanie i oszacowanie danych wydruku listy.
Gdy atrybut Sortowanie stron według grupy jest aktywny, nowa strona jest uruchamiana w każdym przypadku, gdy pierwsze wybrane kryterium grupowania zostanie zmienione.
W pierwszym kroku, a zatem na liście na początku, wyprowadzane są tylko dane z kwotami, dla których w każdym przypadku tworzona jest suma. W drugim kroku wyprowadzane są ilości. W tym przypadku nie są tworzone żadne sumy. W trzecim i czwartym kroku wyprowadzane są ceny i współczynniki, również bez sum.
Dla każdego rodzaju kosztów, łączny wiersz z całkowitym saldem jest ostatecznie wyprowadzany dla kwot, które można rozpoznać po terminie Saldo wydrukowanym pogrubioną czcionką wokół środka wiersza. Po wyszczególnieniu wszystkich danych tworzone jest całkowite saldo dla wszystkich wyszczególnionych rodzajów kosztów; logicznie rzecz biorąc, dotyczy to tylko pokazanych wpisów wartości.
Raport zawiera następujące raporty:
Nagłówek
W dwóch nagłówkach wyprowadzane są następujące dane:
- Salda dzienne — ręcznie wprowadzony tytuł raportu
- Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowania
Nagłówki kolumn
Wyjaśnienie danych wyjściowych wyświetlanych pod odpowiednim nagłówkiem kolumny:
- Opis typów wymiarów — identyfikator i oznaczenie rodzaju kosztów i klasy kosztów są wyprowadzane przez cały czas. Ponadto wyprowadzane są dodatkowe typy wymiarów, jeśli zostały przypisane. Przykładowo, identyfikator i oznaczenie centrum kosztów lub jednostki kosztowej.
- Okres księgowy — ta kolumna pokazuje powiązany okres księgowy dla sald dziennych
- Data wykonania — ta kolumna pokazuje powiązaną datę wykonania dla sald dziennych
- Saldo — w tej kolumnie wyświetlane jest saldo dzienne dla rodzaju kosztów i okresu księgowania
- Rodzaj transakcji — np. wartość, ilość, cena, wskaźnik
Stopka
- Nazwa organizacji — nazwa jednostki organizacyjnej znajduje się po lewej stronie
- Odniesienie do bieżącej strony — bieżący numer strony jest wyświetlany pośrodku. W nawiasach wyświetlana jest całkowita liczba stron raportu.
- Użytkownik i czas — użytkownik oraz data i godzina raportu są wyrównane do prawej strony
Konfiguracja
Aplikacja Raport: Salda dzienne nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.
Raport
Poniższy raport dotyczy aplikacji Raport: Salda dzienne:
com.sem.ext.app.fin.concern.reporting.ui.DailyBalanceReportOutput
Uprawnienia
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Raport: Salda dzienne nie ma żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Aby zapewnić, że dany użytkownik może korzystać z aplikacji Raport: Salda dzienne, do użytkownika musi być przypisana organizacja w danych podstawowych partnera. Organizacja ta musi być powiązana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Aplikacja Raport: Salda dzienne nie ma żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Raport: Salda dzienne nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.