Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH

Aplikacja Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH służy wewnętrznej kontroli ubezpieczeń kredytów handlowych. Celem ubezpieczenia kredytu handlowego (UKH) jest zabezpieczenie należności z tytułu dostaw towarów lub usług przed niewypłacalnością klientów ubezpieczonego.

Niniejszy artykuł zawiera w szczególności informacje o parametrach, za pomocą których użytkownik określa, co ma zawierać raport do wydrukowania. Ponadto dostępne są informacje na temat wyniku wydruku.  Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji odpowiadają możliwościom ustawień w oknie dialogowym dla dowolnej funkcji drukowania. Opis możliwych ustawień wydruku znajduje się w instrukcji obsługi.

Instrukcja obsługi dla aplikacji została opisana w artykule Instrukcje: Raport: Dokumenty raportu.

Definicje terminów

Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera listę obiektów, np. listę adresów. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.

Opis aplikacji

Aplikacja Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH służy do wydruku wszystkich danych ubezpieczeniowych z ubezpieczeń kredytów handlowych w formie raportu. W tej aplikacji użytkownik ma możliwość wyboru danych do analizy według różnych cech, takich jak numer ubezpieczenia, typ ubezpieczenia, dłużnik, kraj itd. Ponadto użytkownik może określić kryteria grupowania dla sortowania i tworzenia sum.

Z uwzględnieniem dokonanych wyborów, dla każdego ubezpieczenia generowane są wiersze raportu zawierające dane zbiorcze dotyczące ubezpieczenia, a opcjonalnie także powiązanych dłużników oraz rozrachunków tych dłużników.

Dodatkowo dla raportu może zostać wydrukowana strona tytułowa.

Sekcja Parametry, definicja raportu

  • Definicja raportu — definicję raportu można ustalić indywidualnie, dzięki czemu można ponownie wywołać raz zdefiniowane raporty. Nazwa jednoznacznie identyfikuje raport. Nazwy można nadawać zarówno za pomocą cyfr, jak i liter. Można wybierać spośród istniejących raportów lub tworzyć nowe.
  • Oznaczenie – oznaczenie nadaje obiektowi znaczącą nazwę. Przykładowo, obok numeru artykułu, który może składać się z cyfr i liter, można wprowadzić oznaczenie, które nadaje obiektowi nazwę.

Zakładka Ogólne

Na tej oraz pozostałych zakładkach użytkownik zawęża zawartość i formę drukowania danych, określając różne parametry.

Za pomocą parametrów użytkownik definiuje kryteria wyszukiwania i druku, a tym samym wynik raportu. Parametry służą zatem do wyboru danych.

Poniżej przedstawiono i wyjaśniono parametry zakładki Ogólne:

  • Tytuł raportu — parametr Tytuł zawiera tytuł dokumentu raportu. Jako wartość domyślną podaje się zazwyczaj nazwę raportu, na którym opiera się dokument. Tytuł można określić indywidualnie. Użytkownik wprowadza żądany tytuł lub zmienia wartość domyślną.
  • Termin — data, na którą mają zostać ocenione rozrachunki dla listy UKH
  • Sortuj ubezpieczenia według — w tym miejscu można wybrać wewnętrzne sortowanie ubezpieczeń na wydrukowanej liście UKH. Element ten określa zasadniczą kolejność sortowania zawartych ubezpieczeń. Dostępne opcje to:
    • Nr ubezpieczenia
    • Typ ubezpieczenia
    • Ubezpieczyciel
    • Numer polisy ubezpieczeniowej
    • Klasa ubezpieczenia
    • Ubezpieczający
    • Początek ubezpieczenia
    • Data wygaśnięcia
  • Sortuj dłużników według — parametr określa kolejność sortowania dłużników w ramach ubezpieczeń. Sortowanie odbywa się rosnąco według wybranej wartości. Możliwe opcje to:
    • Partner
    • Hasło wyszukiwania
    • Kraj
    • Numer ryzyka
  • Strona tytułowa (pole wyboru) — pole określa, czy ma zostać wydrukowana strona tytułowa z zastosowanymi kryteriami wyboru
  • Łączne sumy dla kraju (pole wyboru) — po zaznaczeniu tej opcji zostaną dodatkowo wydrukowane sumy dla poszczególnych krajów
  • Pozycje konta (pole wyboru) — użytkownik decyduje, czy każdy wybrany kontrahent ma zostać przedstawiony w raporcie, czy tylko sumy
  • Rozrachunki (pole wyboru) — pole określa, czy każdy wybrany rozrachunek ma zostać przedstawiony w raporcie, czy tylko sumy
  • Tekst rozrachunku (pole wyboru) — po zaznaczeniu tej opcji zostanie wydrukowany drugi wiersz zawierający tekst rozrachunku
  • Tylko rozrachunki przed rozpoczęciem ubezpieczenia (pole wyboru) — pole umożliwia drukowanie wyłącznie pozycji, których data dokumentu przypada przed rozpoczęciem ubezpieczenia
  • Tylko rozrachunki po zakończeniu ubezpieczenia (pole wyboru) — pole umożliwia drukowanie wyłącznie pozycji, których data dokumentu przypada po zakończeniu ubezpieczenia
  • Rozrachunki przekraczające termin rozliczenia (pole wyboru) — pole umożliwia wydrukowane wyłącznie pozycji, które na wskazany termin przekraczają określony kredyt handlowy (liczony w dniach)
  • Tylko przekroczenia ryzyk ogólnych (pole wyboru) — pole ogranicza raport do pozycji przekraczających limity dla ryzyk ogólnych.
  • Tylko przekroczenie limitu dla ryzyka (pole wyboru) — pole ogranicza raport do pozycji przekraczających przypisany limit dla pojedynczego ryzyka
  • Tylko obiekty obowiązujące od dnia raportowania (pole wyboru) — wartości danego obiektu ubezpieczonego są standardowo przedstawiane pod wszystkimi ubezpieczeniami, w ramach których były lub są ubezpieczone. Parametr ten umożliwia ograniczenie widoczności jedynie do tych obiektów, które są objęte aktywnym ubezpieczeniem na dzień raportu.

Przykład
Rozrachunki partnera są ubezpieczone w ramach ubezpieczeń A i B. Ubezpieczenie A wygasło przed wskazanym terminem raportu.
Jeżeli parametr zostanie zaznaczony, rozrachunki partnera zostaną wykazane tylko pod aktywnym na dzień raportu ubezpieczeniem B.
Jeżeli parametr nie zostanie zaznaczony, pozycje będą wykazane zarówno pod ubezpieczeniem A, jak i B.

Uwaga
Widoczność danych zależy również od ustawienia składki ubezpieczeniowej (na podstawie otwartych kwot lub obrotu) w aplikacji Ubezpieczenia (UKH).

Zakładka Wybór danych

  • Nr ubezpieczenia — w tym polu użytkownik może w razie potrzeby podać jeden lub więcej numerów ubezpieczeń jako kryterium wyboru żądanych ubezpieczeń kredytu handlowego. Z pomocą wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać dostępne pozycje.
  • Typ ubezpieczenia — użytkownik wybiera tutaj, które typy ubezpieczeń mają być uwzględnione w wewnętrznej liście UKH. Może wskazać jeden, kilka lub wszystkie z poniższych typów:
    • (wszystkie)
    • UKH, ryczałt
    • UKH, indywidualne
    • UKH, nie ubezpieczono
  • Oznaczenie ubezpieczenia — w tym polu użytkownik może wprowadzić jedną lub więcej fraz tekstowych jako kryterium wyboru oznaczeń ubezpieczeń
  • Ubezpieczyciel — w tym polu użytkownik może w razie potrzeby wskazać jedną lub więcej numerów partnerów jako kryterium wyboru ubezpieczyciela. Z pomocą wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać dostępne pozycje.
  • Numer polisy ubezpieczeniowej — w tym polu użytkownik może podać jeden lub więcej numerów polis jako kryterium wyboru odpowiednich ubezpieczeń
  • Oddział ubezpieczeniowy — w tym polu użytkownik może podać jeden lub więcej oddziałów jako kryterium wyboru odpowiednich ubezpieczeń. Z pomocą wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać dostępne klasy.
  • Ubezpieczający — w tym polu użytkownik może wskazać jeden lub więcej numerów partnerów jako kryterium wyboru ubezpieczających w ramach UKH. Z pomocą wyszukiwania wartości można wyświetlić i wybrać dostępne dane.
  • Początek ubezpieczenia od — użytkownik może tu opcjonalnie podać datę, od której ubezpieczenia mają być brane pod uwagę ze względu na datę rozpoczęcia
  • Do daty wygaśnięcia — użytkownik może tu podać datę, do której ubezpieczenia mają być brane pod uwagę ze względu na datę zakończenia
  • Waluta umowy — w tym polu użytkownik określa walutę umowy, która ma być uwzględniona przy tworzeniu zgłoszenia UKH
  • Suma ubezpieczenia — w tym polu użytkownik może podać wartość kwotową jako kryterium wyboru sumy ubezpieczenia dla żądanych ubezpieczeń kredytu handlowego
  • Numer ryzyka — w tym polu użytkownik może wprowadzić jeden lub więcej numerów ryzyka, które mają zostać przetworzone
  • Dłużnik — w tym miejscu użytkownik może wskazać dłużników, którzy mają zostać uwzględnieni w analizie
  • Nazwa — użytkownik może tu opcjonalnie wprowadzić nazwy dłużników, którzy mają zostać uwzględnieni
  • Hasło wyszukiwania — w tym polu użytkownik może wprowadzić frazę wyszukiwania dłużników, którzy mają zostać przetworzeni
  • Kod pocztowy — w tym miejscu użytkownik może wprowadzić kody pocztowe dla dłużników, którzy mają zostać przetworzeni
  • Kraj — użytkownik może tutaj określić kraje, z których dłużnicy mają być uwzględnieni w przetwarzaniu

Wynik wydruku

Z uwzględnieniem dokonanych wyborów dla każdego ubezpieczenia generowane są wiersze raportu, które zawierają dane zbiorcze ubezpieczenia oraz opcjonalnie powiązanych dłużników, jak również przypisane im rozrachunki. Wiersze sumaryczne, według ubezpieczenia, opcjonalnie także według dłużnika i kraju,  są przedstawione pogrubioną czcionką.

Na stronach tytułowych, o ile ich wydrukowanie zostało zaznaczone, prezentowane są kryteria wyboru dotyczące poniższego raportu, aby zapewnić jednoznaczną identyfikację i ocenę wyniku listy.

Raport zawiera następujące sekcje:

Nagłówek

W nagłówku drukowane są następujące informacje:

  • Wewnętrzne zgłoszenia UKH — ogólna nazwa raportu
  • Tytuł raportu — własny tytuł raportu
  • Comarch ERP Enterprise — nazwa produktu oprogramowania
Nagłówki kolumn

Jako objaśnienie dla wydrukowanych danych w wielowierszowych nagłówkach kolumn znajdują się następujące pola:

Wiersz konta

Poniżej opisano wartości kolumn w pierwszym wierszu wyświetlane dla każdego dłużnika:

  • Dłużnik — w tej kolumnie drukowany jest numer konta oraz nazwa ubezpieczonego dłużnika
  • Numer ryzyka — w przypadku ubezpieczenia indywidualnego kolumna zawiera numer ryzyka danego dłużnika, natomiast w przypadku ubezpieczenia ryczałtowego numer ryzyka przypisany do całej polisy
  • Organizacja — w tej kolumnie drukowany jest organizacja objęta ubezpieczeniem
  • Udział własny % — kolumna zawiera procentowy udział własny w przypadku niewypłacalności kontrahenta
  • Limit kredytu w dniach — w tej kolumnie drukowany jest limit kredytu w dniach
  • Początek ubezpieczenia — w tej kolumnie drukowany jest data rozpoczęcia ubezpieczenia
  • Data wymagalności — w tej kolumnie drukowany jest data zakończenia ubezpieczenia
  • Suma ubezpieczenia — w tej kolumnie drukowany jest suma ubezpieczenia
Wskazówka
Suma ubezpieczenia prezentowana jest w tysiącach z jedną cyfrą po przecinku.
  • Kwota — w tej kolumnie, zgodnie z ustawieniami pól Składka ubezpieczeniowa w oparciu o oraz Zgłoś kwoty netto w danych podstawowych ubezpieczenia, drukowana jest łączna kwota rozrachunku. Jeśli drukowane są rozrachunki, to pole kwoty w wierszu konta pozostaje puste.
Wiersz rozrachunku

Wiersze rozrachunku są drukowane tylko wtedy, gdy pole Drukuj rozrachunki zostało zaznaczone.

  • Numer rozrachunku  — w tej kolumnie drukowany jest numer rozrachunku
  • Data dokumentu — w tej kolumnie drukowany jest data dokumentu rozrachunku
  • Wymagalny — w tej kolumnie drukowany jest data wymagalności rozrachunku
  • Limit kredytu — w tej kolumnie drukowany jest data końcowa limitu kredytowego. Jest ona obliczana na podstawie ustawień w danych podstawowych ubezpieczenia Limit kredytu w dniach i  Limit kredytu na podstawie.
  • Dni przekroczenia — w tej kolumnie drukowana jest liczba dni, o które przekroczono limit kredytu
  • Notatka — w tej kolumnie drukowany jest tekst informacyjny, który wskazuje np. czy termin płatności został przekroczony. Możliwe komunikaty to:
    • Po zakończeniu ubezpieczenia
    • Przed rozpoczęciem ubezpieczenia
    • Przekroczono limit kredytu
  • Kwota — w tej kolumnie, zgodnie z ustawieniami pól Składka ubezpieczeniowa w oparciu o oraz Zgłoś kwoty netto w danych podstawowych ubezpieczenia, drukowana jest kwota brutto lub netto faktury bądź saldo rozrachunku (brutto/netto)
Wiersz tekstu rozrachunku

Ten dodatkowy wiersz jest drukowany tylko wtedy, gdy pole Drukuj tekst rozrachunku zostało aktywowane. W tym miejscu, o ile dostępny, wydrukowany jest tekst zapisany w rozrachunku.

Wiersze sumaryczne

W raporcie Wewnętrzne zgłoszenia UKH drukowany jest jeden wiersz sumaryczny dla każdego ubezpieczenia, zapisany pogrubioną czcionką. Wiersz ten oznaczony jest stałą Łączne i zawiera liczbę uwzględnionych dłużników, ich łączną sumę ubezpieczenia oraz wartość do zgłoszenia.

Ponadto mogą być wydrukowane dodatkowe wiersze sumaryczne. Ich drukowanie zależy od ustawień określonych na zakładce Ogólne danego raportu. Dodatkowo mogą zostać wydrukowane następujące wiersze sumaryczne:

  • Sumy dla dłużników — dla dłużnika wiersz sumaryczny zostanie wydrukowany tylko wtedy, gdy aktywne są zarówno pole Drukuj pozycje konta, jak i pole Drukuj rozrachunki. Wiersz ten oznaczony jest stałą Dłużnik i zawiera oprócz numeru konta i nazwy także łączną sumę ubezpieczenia oraz całkowitą kwotę do zgłoszenia dla wszystkich uwzględnionych rozrachunków.

  • Sumy dla krajów — jeśli pole Drukuj łączne sumy dla kraju zostało aktywowane, drukowany jest wiersz sumaryczny dla każdego kraju. Wiersz ten został oznaczony stałą Kraj i zawiera, oprócz nazwy kraju, łączną sumę ubezpieczenia oraz całkowitą składkę ubezpieczeniową. Jeśli dłużnicy są sortowani według kraju, wówczas wiersze sumaryczne są wydrukowane po odpowiadających im dłużnikach; w przeciwnym razie pojawiają się na końcu danego ubezpieczenia.

Stopka

Stopka zawiera dane dotyczące firmy, stron oraz wydruku raportu:

  • Nazwa firmy — po lewej stronie drukowana jest nazwa jednostki organizacyjnej
  • Bieżący numer strony — na środku drukowana jest aktualna numeracja strony; w nawiasie widoczna jest całkowita liczba stron raportu
  • Użytkownik i dane czasowe — po prawej stronie drukowane są dane użytkownika oraz data i godzina wygenerowania raportu

Konfiguracja

Aplikacja Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Raport

Poniższy raport dotyczy aplikacji Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH:

Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH

com.sem.ext.app.fin.reporting.cci.ui.InternalCCIReportOutput

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH nie są dostępne uprawnienia specjalne.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jednym z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Raport: Wewnętrzne zgłoszenia UKH nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?