Raport: Zgłoszenia statystyczne

Aplikacja Raport: Zgłoszenia statystyczne stanowi część raportów dotyczących rozrachunków. Raport służy do tworzenia zestawienia aktywów i zobowiązań wobec zagranicy wynikających z handlu i usług, wymaganego przez krajowy bank centralny (formularz załącznika Z5a arkusz 2).

Zgłoszenie statystyczne ma na celu przekazanie informacji o obrocie kredytowym niemieckiej gospodarki z zagranicznymi obszarami gospodarczymi. Zawartość zgłoszenia statystycznego (np. kwoty, warunki, kolumny od 31 do 46) określana jest przez krajowy bank centralny (stąd nazwa zgłoszenie LZB). Szczegółowe informacje na temat zgłoszenia statystycznego można znaleźć na stronie internetowej Bundesbanku w sekcji Sprawozdawczość.

Uwaga
Aplikacja Raport: Zgłoszenia statystyczne została przystosowana do wymogów niemieckiego i austriackiego systemu księgowego.

Oprócz raportu może zostać wygenerowany plik. Może on zostać zapisany w wskazanym folderze. Struktura tego pliku nie jest przedmiotem niniejszego opisu. Szczegóły można znaleźć w danych wydruku zgłoszenia statystycznego.

Niniejszy artykuł zawiera w szczególności informacje o parametrach, za pomocą których użytkownik określa, co ma zawierać dokument raportu do wydruku. Ponadto znajdują się tutaj informacje o wyniku wydruku. Możliwe ustawienia wydruku w tej aplikacji są zgodne z opcjami dostępnymi w oknie dialogowym dla dowolnego wydruku. Opis możliwych ustawień wydruku znajduje się w instrukcji obsługi.

Instrukcja obsługi dla aplikacji została opisana w artykule Instrukcje: Raport: Dokumenty raportu.

Definicje

Dokument raportu — wyjście raportu do urządzenia wyjściowego, takiego jak drukarka, lub do pliku, tworzy dokument raportu lub dokument końcowy. Dokument raportu zawiera listę obiektów, np. listę ksiegowań. Dokument końcowy zawsze zawiera obiekt, np. zamówienie sprzedaży. Dokumenty mogą być archiwizowane lub wysyłane do partnera, np. pocztą elektroniczną.

Deklaracja zbiorcza — w celu uzyskania informacji o przepływie towarów w obrębie Unii Europejskiej w Republice Federalnej Niemiec wprowadzono zgłoszenie podsumowujące. Jeżeli w ramach przedsiębiorstwa odbywa się wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów i/lub wewnątrzwspólnotowe świadczenie innych usług i/lub dostawy w rozumieniu § 25b ust. 2 ustawy o podatku obrotowym (UStG), również w ramach wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych, przedsiębiorstwo jest zobowiązane zgodnie z § 18a UStG do złożenia tzw. deklaracji zbiorczej. Należy ją złożyć najpóźniej do dziesiątego dnia po upływie kwartału kalendarzowego. Deklaracja musi być skierowana do Federalnego Urzędu Skarbowego (Bundeszentralamt für Steuern).

Opis aplikacji

Aplikacja Raport: Zgłoszenia statystyczne służy do wydruku wszystkich operacji biznesowych z zagranicznymi dłużnikami i wierzycielami w formie raportu. Przetwarzane są wyłącznie te konta dłużników i wierzycieli, które posiadają adres zagraniczny (czyli kod ISO kraju różny od DE=Deutschland). Aplikacja umożliwia wybór księgowań do oceny według różnych kryteriów selekcji, takich jak okres księgowy, kraj, grupa kont zbiorczych itd. Przetwarzane są tylko rozrachunki dłużników i wierzycieli o statusie Otwarte lub Uregulowany, których kwota jest różna od zera.

Raport generuje zestawienie aktywów i zobowiązań w zakresie handlu i usług wobec zagranicznych partnerów (w Niemczech: formularz załącznika Z5a, arkusz 2).

Poniżej opisano parametry raportu:

  • Definicja raportu — użytkownik może samodzielnie zdefiniować raport, aby móc go ponownie wywołać. Nazwa identyfikuje raport jednoznacznie i może zawierać zarówno cyfry, jak i litery. Użytkownik może wybrać spośród istniejących raportów lub utworzyć nowy.
  • Oznaczenie — użytkownik wprowadza oznaczenie jako dodatkowe kryterium wyszukiwania. Oznaczenie to dowolny tekst identyfikacyjny. Ta sama nazwa może występować więcej niż jeden raz. Wyświetlane są wszystkie wpisy odpowiadające wprowadzonemu oznaczeniu.
  • Tytuł raportu — parametr Tytuł zawiera tytuł dokumentu raportu. Domyślnie przyjmowana jest nazwa bazowego raportu. Tytuł można określić indywidualnie – użytkownik może podać własny tytuł lub zmienić wartość domyślną.
  • Okres księgowania poprzez — użytkownik wskazuje okres księgowy, według którego dane mają zostać ocenione
  • Waluta — użytkownik wskazuje walutę, w której mają zostać ocenione rozrachunki. Dozwolone są wyłącznie waluty wewnętrzne przypisane do firmy.
  • ISO kraj — użytkownik wybiera kraje, których dłużnicy i wierzyciele mają zostać przetworzeni. Brak wyboru oznacza, że zostaną ocenione wszystkie zagraniczne konta niezależnie od przypisanego kraju.
  • Grupa kont zbiorczych — użytkownik wskazuje grupy kont zbiorczych, których rozrachunki mają być ocenione. Brak wyboru oznacza ocenę wszystkich rozrachunków niezależnie od przypisanej grupy kont zbiorczych.
  • Z tego dla jednostek powiązanych — użytkownik może określić, które grupy kont zbiorczych mają zostać ocenione jako rozrachunki dotyczące jednostek powiązanych. Brak wyboru oznacza, że żadne rozrachunki nie zostaną przypisane jako wartości dla jednostek powiązanych.
  • Drukuj stronę tytułową (pole wyboru) — to pole steruje tym, czy na wydruku zostanie uwzględniona strona tytułowa z zastosowanymi kryteriami wyboru
  • Drukuj tylko sumy firmy (pole wyboru) — użytkownik określa, czy w wydruku mają zostać zaprezentowane szczegóły dotyczące poszczególnych rozrachunków i kont, czy tylko sumy końcowe dla wybranej firmy
  • Drukuj teksty rozrachunku (pole wyboru) — jeśli użytkownik chce uwzględnić teksty wprowadzone do rozrachunków, zaznacza tę opcję. Wydruk z tekstami rozrachunków ma co najmniej dwa wiersze na wpis.
  • Drukuj plik (pole wyboru) — użytkownik określa, czy oprócz raportu ma zostać wygenerowany również plik wyjściowy
  • Folder do wydania komunikatu LZB — w tym polu użytkownik wskazuje folder docelowy, w którym mają zostać zapisane pliki zgłoszenia statystycznego LZB. Można podać lokalizację wewnętrzną (np. kstore://) lub ścieżkę na komputerze.
  • Nazwa pliku do wydrukowania komunikatu LZB — w tym polu użytkownik określa nazwę pliku (bez rozszerzenia) dla zgłoszenia statystycznego LZB. Rozszerzenie zostanie dodane automatycznie. Jeśli plik o podanej nazwie już istnieje, do nowego pliku zostanie dodany kolejny numer. W nazwie można używać zmiennych, które zostaną zastąpione odpowiednimi wartościami podczas generowania pliku:
    • {report} — oznaczenie raportu
    • {user} — nazwa użytkownika
    • {timestamp} — data i godzina z milisekundami (yyyyMMdd_HHmmss_SSS)
    • {datetime}– data i godzina (yyyyMMdd_HHmmss)
    • {date} — data (yyyyMMdd)
    • {time} — godzina (HHmmss)
    • {week} — tydzień kalendarzowy (ww)
    • {year} — rok (yyyy)
    • {month} – miesiąc (MM)
    • {day} — dzień (dd)

Wynik wydruku

Plik raportu

Na stronach tytułowych, zgodnie z ustawieniami, prezentowane są kryteria wyboru zastosowane w dalszej części raportu, co umożliwia jednoznaczną identyfikację i ocenę wydruku listy.

W zależności od zaznaczonych pól wyboru (np. Drukuj tylko sumy firmy = tak), wydruk zawiera różny poziom szczegółowości. Przykładowo, jeśli aktywowana jest opcja podziału stron, nowa strona zostanie rozpoczęta każdorazowo przy zmianie pierwszego kryterium grupowania.

Dla każdego dłużnika lub wierzyciela tworzony jest osobny wiersz, o ile dane spełniają wskazane kryteria wyboru. Dla pozycji zgłoszenia Kraj i Konto generowane są odpowiednio wiersze nagłówka oraz sumy. Wiersze sum tworzone są także na poziomie jednostki organizacyjnej. Jeśli nastąpi zmiana kraju, wydruk rozpocznie się na nowej stronie.

Sortowanie danych w raporcie odbywa się według jednostki organizacyjnej, pozycji zgłoszenia (31–46), okresu księgowego, kraju, konta, numeru rozrachunku.

Poniżej opisane są wszystkie kolumny. W przypadku księgowań w walucie obcej może zostać wyświetlonych więcej danych (z przeliczeniami) niż w przypadku księgowań w walucie wewnętrznej.

Raport zawiera następujące sekcje:

Nagłówek
  • Deklaracja statystyczna — ogólna nazwa raportu
  • Comarch ERP Enterprise — nazwa oprogramowania.

Pod nagłówkiem znajduje się informacja o walucie oraz wybranym okresie lub okresie sprawozdawczym.

  • Waluta — podanie waluty. W tej walucie przeliczane są ewentualne kwoty w walucie obcej.
  • Okres — okres ważności raportu statystycznego (podanie od/do)
Widok szczegółowy

Rodzaj wiersza wydruku zależy od pola Drukuj tylko sumy firmy. Jeśli to pole nie jest aktywne, tworzone są wiersze wydruku dla każdego wybranego rozrachunku, którego niezerowa kwota występuje w danym okresie księgowym.

  • Bez wyboru — jako nagłówek dla poszczególnych pozycji wydruku zostaje użyty kraj danego dłużnika lub wierzyciela. Dla rozdzielenia sekcji dane te są również wykazywane jako wiersze sum końcowych i pełnią funkcję wskaźnika zmiany kraju lub zmiany partnera (dłużnika/wierzyciela).
  • Numer rozrachunku — jednoznaczny identyfikator rozrachunku (porównywalny z numerem dokumentu)
  • Data dokumentu — w tej kolumnie umieszczana jest data dokumentu
  • Data wymagalności — termin płatności dokumentu
  • Numer dokumentu — numer dokumentu wykorzystywany w komunikacie LZB (służy do identyfikacji dokumentu w obrębie księgowania)
  • Konto przeciwstawne — w tej kolumnie umieszczany jest komunikat błędu (jeśli dotyczy)
  • Waluta — w tej kolumnie umieszczany jest kod waluty rozrachunku
  • Kurs — kurs przeliczeniowy waluty rozrachunku na walutę główną
  • Kwota w walucie — wartość rozrachunku w walucie transakcji (ew. po przeliczeniu kursem)
  • Kwota — pełna kwota danej pozycji
  • Kwota — suma skumulowana
Stopka

Stopka zawiera dane dotyczące firmy, stron oraz wydruku raportu:

  • Nazwa firmy — po lewej stronie drukowana jest nazwa jednostki organizacyjnej
  • Bieżący numer strony — na środku drukowana jest aktualna numeracja strony; w nawiasie widoczna jest całkowita liczba stron raportu
  • Użytkownik i dane czasowe — po prawej stronie drukowane są dane użytkownika oraz data i godzina wygenerowania raportu
Sumy dla jednostek organizacyjnych

Dla każdego kraju (kod ISO i nazwa) wartości otwarcia aktywów i pasywów w kolumnach 31 do 36 są prezentowane jako specjalne wiersze sum w odmiennym układzie graficznym.

Aktywa:

  • 31 — z terminem zapadalności do 1 roku
  • 32 — z terminem zapadalności powyżej 1 roku
  • 33 — z tytułu udzielonych zaliczek

Pasywa:

  • 34 — z terminem zapadalności do 1 roku
  • 35 — z terminem zapadalności powyżej 1 roku
  • 36 — z tytułu otrzymanych zaliczek

Oprócz wartości otwarcia, prezentowane są również sumy końcowe, różniące się jedynie numeracją kolumn.

Aktywa:

  • 41 — należności do 1 roku
  • 42 — należności powyżej 1 roku
  • 43 — należności z tytułu zaliczek

Pasywa:

  • 44 — zobowiązania do 1 roku
  • 45 — zobowiązania powyżej 1 roku
  • 46 — zobowiązania z tytułu zaliczek

Zakres danych prezentowanych w tabeli:

  • Kraj — kod ISO kraju
  • Oznaczenie — opisowa nazwa przypisana do kodu ISO

a) Aktywa

Pod tą kategorią prezentowane są aktywa dla kolumn oficjalnych 31 do 33 (wartość większa niż zero):

  • 31 / 41 — 1/1000 wartości całkowitej (bez części dziesiętnych) dla terminów zapadalności do 1 roku (na podstawie różnicy między datą dokumentu a terminem płatności)
  • 32 / 42 — 1/1000 wartości całkowitej (bez części dziesiętnych) dla terminów zapadalności powyżej 1 roku
  • 33 / 43 — 1/1000 wartości całkowitej (bez części dziesiętnych) dla przedpłat (jeszcze niezrealizowanych)

b) Pasywa

Pod tą kategorią prezentowane są pasywa dla kolumn 34 do 36 (wartość mniejsza niż zero):

  • 34 / 44 — 1/1000 wartości całkowitej (bez części dziesiętnych) dla terminów zapadalności do 1 roku
  • 35 / 45 — 1/1000 wartości całkowitej (bez części dziesiętnych) dla terminów zapadalności powyżej 1 roku
  • 36 / 46 — 1/1000 wartości całkowitej (bez części dziesiętnych) dla otrzymanych przedpłat (jeszcze niezrealizowanych)
Plik wydania

Wydruk pliku następuje po zakończeniu wydruku sum dla przypisanej jednostki organizacyjnej. Przy zapisie pliku wykorzystywany jest wskazany folder oraz nazwa pliku.

W ramach elektronicznej sprawozdawczości opartej na formacie XML (XMW) prowadzonej przez Bank Federalny, deklaracje są akceptowane w formacie XML. Miesięczna deklaracja do statystyki handlu zagranicznego przekazywana jest właśnie w postaci pliku XML za pośrednictwem platformy Extranet Banku Federalnego Niemiec. Informacje o systemie BBk-ExtraNet oraz procesie rejestracji dostępne są na stronie internetowej Banku Federalnego Niemiec.

Wszystkie pliki XML przeznaczone dla statystyki handlu zagranicznego mają wspólną hierarchiczną strukturę. Dotyczy to zarówno struktury danych, jak i informacji dodatkowych, takich jak adres nadawcy, odbiorca, struktura pliku, sposób nadawania nazw itd. Wymogi te są automatycznie uwzględniane i realizowane przez system. Dotyczy to również formularza Z5A-2 przeznaczonego do deklaracji należności i zobowiązań wynikających z handlu i usług z partnerami zagranicznymi. Formularz ten ma charakter opcjonalny i generowany jest tylko raz dla każdej deklaracji.

Szczegóły techniczne dotyczące struktury plików XML znajdują się na stronie internetowej Banku Federalnego Niemiec.

Do przesyłania danych wymagane są odpowiednie warunki techniczne. Zostały one opisane w kolejnym rozdziale Konfiguracja.

Konfiguracja

Dla aplikacji Raport: Zgłoszenia statystyczne należy w aplikacji Konfiguracja ustawić odpowiednie parametry. W zakładce Pozostałe funkcji Zgłoszenia należy uzupełnić dane w następujących dwóch polach:

  • Folder do wydaniu komunikatu LZB — w tym polu użytkownik określa folder docelowy, w którym mają zostać zapisane pliki dla statystycznego komunikatu LZB. Można podać wewnętrzny magazyn (kstore://) lub lokalną ścieżkę na komputerze.
  • Nazwa użytkownika w ekstranecie banku federalnego — w tym polu użytkownik podaje nazwę użytkownika wykorzystywaną w systemie Extranet banku federalnego, pod którą składane będą pliki zgłoszenia statystycznego LZB. Nazwa użytkownika składa się z 8 znaków i zaczyna się od exn; nadawana jest przez bank federalny podczas rejestracji.

Dodatkowe informacje dotyczące pliku wyjściowego

Dwie niezbędne informacje w aplikacji danych podstawowych partnera:

  • Forma prawna zgłoszenia LZB — w tym polu należy podać formę prawną dla zgłoszenia LZB Z5a arkusz 2. Klucze są podane przez bank federalny. Możliwe wartości:
    • (brak)
    • Osoby prywatne
    • Spółki akcyjne i spółki komandytowo-akcyjne
    • Sp. z o.o.
    • Przedsiębiorstwo z odrębną osobowością prawną
    • Niesamodzielne filie
  • Pracownik odpowiadający za raportowanie — w tym polu należy podać odpowiedniego pracownika

W danych podstawowych kraju (zakładka Dane rachunku bankowego) wymagana jest również dodatkowa informacja:

  • Numer kraju — w tym polu należy podać numer kraju zgodnie ze statystykami handlu zagranicznego dla komunikatu LZB

Raport

Poniższy raport dotyczy aplikacji  Raport: Zgłoszenia okresowe:

Raport: Zgłoszenia okresowe

com.sem.ext.app.fin.reporting.ui.PeriodicEntriesReportOutput

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji  Raport: Zgłoszenia okresowe nie są dostępne uprawnienia specjalne.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja  Raport: Zgłoszenia okresowe była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jednym z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji  Raport: Zgłoszenia okresowe nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Raport: Zgłoszenia okresowe nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.

Czy ten artykuł był pomocny?