Reguły dostępności określają sposób określania i wyświetlania dostępności artykułu. Użytkownik może zdefiniować kilka reguł dostępności. Różne reguły dostępności mogą być używane na różnych etapach procesu. Przykładowo, obliczanie dostępności w ramach propozycji zlecenia może podlegać innym regułom niż sprawdzanie dostępności w ramach zamówienia sprzedaży.
Niniejszy dokument opisuje strukturę aplikacji Reguły dostępności. Instrukcje dotyczące obsługi reguł dostępności można znaleźć w dokumentacji Instrukcje: Reguły dostępności.
Definicje terminów
- Zablokowany stan magazynowy — jest to stan magazynowy artykułu ze statusem kontroli jakości Zablokowany. Zablokowany stan magazynowy zwykle pojawia się, gdy użytkownik specyfikacji przypisał jej status kontroli jakości Zablokowany. Może się to również zdarzyć, gdy artykuł zostanie przyjęty do strefy magazynowej ze statusem kontroli jakości Zablokowany. W regule dostępności można określić, czy zablokowane zapasy powinny być uważane za dostępne do sprawdzenia dostępności.
- Stan magazynowy objęty kwarantanną — jest to stan magazynowy artykułu ze statusem kontroli jakości W kwarantannie. Artykuły te są zwykle ponownie sprawdzane, a następnie ewentualnie blokowane. Status kontroli jakości W kwarantannie jest zwykle przyporządkowywany przez użytkownika. System generuje ten status, jeśli artykuł zostanie umieszczony w strefie magazynowej kwarantanny.
- Zaległe — są to pozycje zlecenia z otwartymi ilościami do dostawy, których data dostawy leży w przeszłości (tj. jest mniejsza niż data bieżąca).
- Status — termin ten opisuje stan. Może to dotyczyć różnych zmiennych w systemie, takich jak np. status zlecenia, pozycji zlecenia lub kompletacji. W zależności od zastosowania, status może być ustawiony ręcznie lub przez system.
- Dostępność — jest to prognozowany stan magazynowy artykułu w bieżącym lub przyszłym dniu. Dostępność jest obliczana przy użyciu reguły dostępności i składa się z bieżącego stanu magazynowego oraz planowanych przychodów i rozchodów. Wszelkie zaległe zlecenia mogą być również brane pod uwagę przy obliczaniu dostępności.
Opis aplikacji
Aplikacja Reguły dostępności umożliwia wprowadzanie i edytowanie reguł dostępności. Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego. W nagłówku definiuje się właściwości reguły dostępności. W obszarze roboczym można między innymi określić, do których typów zlecenia i rodzajów zlecenia reguła dostępności powinna mieć zastosowanie.
Nagłówek
Nagłówek zawiera odpowiednie pola do jednoznacznej identyfikacji reguł dostępności, a także inne ogólnie ważne dane.
Zawartość pól została szczegółowo opisana poniżej:
- Reguła dostępności — w tym polu można wprowadzić unikalny, nieużywany wcześniej identyfikator reguły dostępności. Identyfikator jest używany do przypisania prawidłowej reguły dostępności w innych aplikacjach i składa się z maksymalnie 15 znaków. Po zapisaniu reguły dostępności po raz pierwszy, identyfikator nie może być już zmieniony.
- Oznaczenie — służy jako dodatkowa cecha identyfikacyjna. Może ono składać się z dowolnie wybranego tekstu. Użytkownik wprowadza znaczącą i, jeśli to możliwe, jednoznaczną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie.
- Uwzględnij stan kwarantanny — w tym polu można określić, czy stany magazynowe w kwarantannie powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu bieżących stanów magazynowych na potrzeby sprawdzania dostępności. Po aktywowaniu tej funkcji, stany magazynowe ze statusem kontroli jakości W kwarantannie są również brane pod uwagę podczas sprawdzania dostępności. Stan magazynowy w kwarantannie to zapas artykułów ze statusem kontroli jakości W kwarantannie. Stan kwarantanny jest zwykle sprawdzany, a następnie, w razie potrzeby, blokowany lub zwalniany. Stany kwarantanny są zwykle tworzone, gdy użytkownik przypisuje status kontroli jakości W kwarantannie do cechy. Stany kwarantanny mogą jednak również powstać, gdy artykuł zostanie umieszczony w strefie magazynowej ze statusem kontroli jakości W kwarantannie.
Przyszłe rozchody lub przychody (np. przeniesienie międzymagazynowe specyfikacji ze statusem kontroli jakości W kwarantannie) są uwzględniane w kontroli dostępności niezależnie od tej funkcji.
- Uwzględnij stan zablokowany — w tym polu można określić, czy zablokowane stany magazynowe powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu bieżących stanów magazynowych na potrzeby sprawdzania dostępności. Po aktywowaniu tej funkcji, stany magazynowe ze statusem kontroli jakości Zablokowany są również brane pod uwagę podczas sprawdzania dostępności. Stan zablokowany to stan magazynowy artykułu o statusie kontroli jakości Zablokowany. Stan zablokowany jest zwykle tworzony, gdy użytkownik przypisuje status kontroli jakości Zablokowany do specyfikacji. Stan zablokowany może również powstać, gdy artykuł zostanie przyjęty do strefy magazynowej ze statusem kontroli jakości Zablokowany. W regule dostępności można określić, czy zablokowane stany powinny być uważane za dostępne podczas sprawdzania dostępności.
Przyszłe rozchody lub przychody (np. przeniesienie międzymagazynowe specyfikacji ze statusem kontroli jakości Zablokowany) są uwzględniane w sprawdzaniu dostępności niezależnie od tej funkcji.
- Uwzględnij czas odnowienia zapasów — w tym polu można określić, czy czas realizacji odnowienia zapasów jest brany pod uwagę w pierwszej kolejności podczas sprawdzania dostępności w oknie dialogowym dostępności (zamówienia sprzedaży, oferty sprzedaży i zlecenia dystrybucji). Data wysyłki lub, w przypadku ofert sprzedaży, data dostawy jest porównywana z czasem realizacji odnowienia zapasów. Jeśli owa data jest po czasie realizacji odnowienia zapasów, wówczas okno dialogowe dostępności nie jest otwierane — w przeciwnym razie prognoza zapasów określona na podstawie kontroli dostępności jest brana pod uwagę przy wyświetlaniu okna dialogowego.
Obszar roboczy
Obszar roboczy składa się z listy, na której należy wprowadzić sposób określania i wyświetlania dostępności dla następujących typów zleceń:
- Oferta sprzedaży
- Zamówienie sprzedaży
- Zlecenie produkcyjne
- Dyspozycja magazynowa
- Zapytanie ofertowe zakupu
- Zamówienie zakupu
- Zlecenie dystrybucji
- Zlecenie dostawy
- Kompletacja
Użytkownik może także wprowadzić dodatkowe wiersze, w których określi, w jaki sposób dostępność dla określonego rodzaju zlecenia powinna być wyznaczana i wyświetlana w ramach typu zlecenia. Podczas sprawdzania dostępności takie rekordy mają pierwszeństwo przed rekordami ogólnymi bez określenia rodzaju zlecenia.
Poniżej znajduje się opis pól, znajdujących się w obszarze roboczym aplikacji Reguły dostępności:
- Typ zlecenia — w tym polu należy wprowadzić typ zlecenia, do którego odnoszą się pozostałe informacje w wierszu. Możliwe typy zlecenia to
- Oferty sprzedaży
- Zamówienie sprzedaży
- Zlecenie produkcyjne
- Dyspozycja magazynowa
- Zapytanie ofertowe zakupu
- Zlecenie dystrybucji
- Zlecenie dostawy
- Kompletacja
Reguła dostępności musi mieć dokładnie jeden ogólny rekord dla każdego typu zlecenia bez określania rodzaju zlecenia. Podczas wprowadzania nowej reguły dostępności, automatycznie proponowany jest jeden wiersz dla każdego typu zlecenia.
- Rodzaj — w tym polu można określić typ zlecenia w ramach rodzaju zlecenia. Podczas sprawdzania dostępności, wiersze z typem zlecenia mają pierwszeństwo przed ogólnymi rekordami bez określonego typu zlecenia.
- Obliczenia — w tym polu można określić status dla każdego typu lub rodzaju zlecenia, dla którego pozycje zlecenia mają być brane pod uwagę podczas sprawdzania dostępności. Możliwe statusy pozycji to:
- W opracowaniu
- Udostępniony
- Zablokowany
Jeśli użytkownik chce uwzględnić pozycje zlecenia dla wszystkich dostępnych statusów, wówczas może on aktywować pole wyboru (wszystkie).
Użytkownik nie może dokonać wyboru zależnego od statusu dla typów zlecenia Dyspozycja magazynowa, Kompletacja i Zlecenie dostawy. Wyświetlane jest tylko pole wyboru. Użytkownik powinien aktywować pole wyboru, jeśli mają być uwzględniane dyspozycje magazynowe, kompletacje lub zlecenia dostawy. Może on również dezaktywować to pole wyboru, jeśli dyspozycje magazynowe, kompletacje lub zlecenia dostawy nie mają być brane pod uwagę.
- Zaległe — w tym polu można określić status dla każdego typu lub rodzaju zamówienia, dla którego zaległe mają być uwzględniane podczas sprawdzania dostępności. Jeśli zaległe nie mają być brane pod uwagę dla określonego statusu zgodnie z dokonanym wyborem, nie są one obliczane ani wyświetlane, nawet jeśli pozwalają na to inne ustawienia. Zaległe to pozycje zamówienia z ilościami nadal otwartymi do dostawy, których data dostawy jest określone w przeszłości (przed bieżącą datą). Możliwe statusy pozycji to:
- W opracowaniu
- Udostępniony
- Zablokowany
Jeśli użytkownik chce uwzględnić pozycje zlecenia dla wszystkich dostępnych statusów, wówczas może on aktywować pole wyboru (wszystkie).
Użytkownik nie może dokonać wyboru zależnego od statusu dla typów zlecenia Dyspozycja magazynowa, Kompletacja i Zlecenie dostawy. Wyświetlane jest tylko pole wyboru. Użytkownik powinien aktywować pole wyboru, jeśli mają być uwzględniane dyspozycje magazynowe, kompletacje lub zlecenia dostawy. Może on również dezaktywować to pole wyboru, jeśli dyspozycje magazynowe, kompletacje lub zlecenia dostawy nie mają być brane pod uwagę.
- Widok — w tym polu określa się status dla każdego typu lub rodzaju zamówienia, dla którego pozycje zlecenia powinny być wyświetlane w widoku Pochodzenie aplikacji Zapytanie o dostępność. Te pozycje zlecenia, które odpowiadają wyborowi w polu Obliczenia, są zawsze wyświetlane w widoku Pochodzenie aplikacji Zapytanie o dostępność.
Jeśli użytkownik wprowadzi dodatkowe statusy w tym polu, to pozycje zlecenia z tymi statusami będą wyświetlane w obszarze roboczym, ale nie będą używane do obliczania dostępności. Możliwe statusy pozycji to:
- W opracowaniu
- Udostępniony
- Zablokowany
Jeśli użytkownik chce uwzględnić pozycje zlecenia dla wszystkich dostępnych statusów, wówczas może on aktywować pole wyboru (wszystkie).
Użytkownik nie może dokonać wyboru zależnego od statusu dla typów zlecenia Dyspozycja magazynowa, Kompletacja i Zlecenie dostawy. Wyświetlane jest tylko pole wyboru. Użytkownik powinien aktywować pole wyboru, jeśli mają być uwzględniane dyspozycje magazynowe, kompletacje lub zlecenia dostawy. Może on również dezaktywować to pole wyboru, jeśli dyspozycje magazynowe, kompletacje lub zlecenia dostawy nie mają być brane pod uwagę.
- Dane uwzgl. wszystkich właścicieli zapasów — to pole określa, w jaki sposób dane dotyczące dostępności dla planowanych rozchodów wszystkich właścicieli zapasów są uwzględniane w obliczeniach dostępności. Dostępne są następujące opcje:
- Nie uwzględniaj — planowany rozchód bez wskazania właściciela nie zmniejsza dostępności określonych zapasów
- Zgodnie z kolejnością właścicieli zapasów — definicja grupy właścicieli zapasów jest używana do określenia, który właściciel zapasów wykorzysta daną ilość do planowanego rozchodu
- Uwzględnij zawsze — planowane rozchody bez określenia właściciela zapasów wpływają na dostępność zapasów wszystkich właścicieli w grupie
Ta definicja nie może być ustawiona dla typów typów zlecenia Dyspozycja magazynowa, Kompletacja i Zlecenie dostawy.
Konfiguracja
W przypadku aplikacji Reguły dostępności, niezbędne są następujące ustawienia w funkcji Wielofirmowość, Zarządzanie miejscami składowania, Produkcja i Wielu właścicieli zapasów w aplikacji Konfiguracja.
- Reguły dostępności dla typu zlecenia Zlecenie dystrybucji można zdefiniować tylko wtedy, gdy aktywna jest funkcja Wielofirmowość.
- Zdefiniowanie reguł dostępności dla typu zlecenia Dyspozycja magazynowa jest możliwe tylko wtedy, gdy funkcja Zarządzanie miejscami składowania została aktywowana dla organizacji głównej.
- Reguły dostępności dla typu zlecenia Kompletacja można zdefiniować tylko wtedy, gdy funkcja Produkcja została aktywowana dla organizacji głównej.
- Kolumna Dane uwzgl. wszystkich właścicieli zapasów jest widoczna tylko wtedy, gdy funkcja Wielu właścicieli zapasów została aktywowana.
Jednostki biznesowe
Dla aplikacji Reguły dostępności istotna jest następująca jednostka biznesowa, której można użyć np. do
- Przyporządkowywanie uprawnień
- Konfigurowanie definicji działań
- Import lub eksport danych
Reguła dostępności
com.cisag.app.inventory.obj.AvailabilityCalculationRule
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
Magazyn – Dane konfiguracyjne
com.cisag.app.inventory.MasterData
Uprawnienia
Uprawnienia można przyporządkowywać zarówno przy użyciu ról autoryzacji, jak i poprzez przyporządkowanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Aplikacja Reguły dostępności nie posiada żadnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści została aktywowana w aplikacji Konfiguracja, wówczas użytkownik może korzystać z aplikacji Reguły dostępności tylko wtedy, gdy przypisano mu organizację w danych podstawowych partnera, która jest zawarta w co najmniej jednej z następujących struktur organizacyjnych:
- Logistyka magazynowa
Funkcje specjalne
Aplikacja Reguły dostępności nie posiada żadnych funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Reguły dostępności nie jest dostępna dla partnerów biznesowych.