Reorganizacja propozycji deklaracji w księgowości

Propozycje deklaracji w księgowości finansowej stanowią podstawę do tworzenia deklaracji, np. dla potrąceń podatku dochodowego lub raportów Z4. Po wykorzystaniu propozycji deklaracji, propozycje te nie mogą być już edytowane.

Takie propozycje zajmują miejsce w pamięci i mogą zostać usunięte po upływie okresu przechowywania przy użyciu aplikacji Reorganizacja propozycji deklaracji w księgowości finansowej. Poniżej znajdują się m.in. opisy dotyczące korzystania z aplikacji reorganizacyjnej oraz jej parametrów. Użytkownik zostaje także poinformowany o skutkach reorganizacji.

Aplikacje reorganizujące są uruchamiane przez aplikację Zlecenia reorganizacji. Jej opis znajduje się w artykule Zlecenia reorganizacji, gdzie znajduje się również instrukcja ich uruchamiania.

W aplikacji Zlecenia reorganizacji różne aplikacje reorganizacyjne są umieszczane na liście w celu ich sekwencyjnego wykonania w ramach jednego zlecenia. Aby reorganizacja została rzeczywiście przeprowadzona, często należy przestrzegać określonej kolejności na liście. Tylko w ten sposób można rozwiązać powiązania. Kolejność tę można znaleźć w artykule Kolejność reorganizacji.

Uwaga
Reorganizacja powoduje bezpowrotnie usunięcie danych.
Usuniętych danych NIE MOŻNA przywrócić.
Przed przeprowadzeniem reorganizacji konieczne jest utworzenie pełnej kopii zapasowej danych (w tym całego systemu Comarch ERP). Ta kopia zapasowa musi być przechowywana na stałe.
Przestrzegane są wszystkie zapisane okresy przechowywania.
Zreorganizowanych danych z kopii zapasowej nie można ponownie zintegrować z aktualnym systemem. Możliwe jest jedynie utworzenie pełnej równoległej kopii systemu z kopii zapasowej.
Zreorganizowane propozycje deklaracji (Księgowość finansowa) nie są już dostępne.

Definicje terminów

Aplikacja w tle — aplikacja, która działa bez interakcji z użytkownikiem. Może zostać uruchomiona poprzez zlecenie przetwarzania, wywołanie lub inną aplikację.

Reorganizacja — reorganizacja danych skutkuje ich fizycznym usunięciem z bazy danych. Usunięcie wymaga serii pomyślnie zakończonych kontroli. Reorganizacja usuwa również wszelkie obiekty biznesowe, które są zależne od usuwanych danych.

Aplikacja reorganizacyjna — jest to aplikacja działająca w tle o specjalnym zastosowaniu Reorganizacja. Aplikacja reorganizacyjna służy do reorganizacji danych podstawowych i danych transakcji zgodnie z określonymi kryteriami

Zlecenie reorganizacji — jest to żądanie przetwarzania, które wywołuje tylko jedną lub więcej aplikacji reorganizacyjnych. Aplikacje reorganizacyjne są wywoływane w indywidualnie zdefiniowanej kolejności, która uwzględnia zależności kolejności.

Opis aplikacji

Za pomocą aplikacji Reorganizacja propozycji deklaracji w księgowości finansowej można przeprowadzić reorganizację propozycji deklaracji w księgowości finansowej. To, czy propozycje deklaracji zostaną faktycznie zreorganizowane zależy od spełnienia poniższych warunków.

Wskazówka
Reorganizacja zazwyczaj wykonywana jest za pomocą aplikacji Zlecenia reorganizacji. Więcej informacji można znaleźć w jej dokumentacji. Istnieje także możliwość ręcznego uruchomienia aplikacji reorganizacyjnych.

Warunki wstępne

Propozycje deklaracji mogą zostać zreorganizowane, jeśli spełnione są następujące warunki:

  • Propozycja deklaracji została wykonana, tzn. znajduje się w statusie Zakończony lub Stornowany
  • Okres obrachunkowy daty wykonania z propozycji deklaracji jest możliwy do reorganizacji (patrz artykuł Rozszerzenie: Okresy obrachunkowe/Comarch Financials Enterprise).
  • Rok wynikający z daty wykonania propozycji deklaracji powiększony o wprowadzony w aplikacji Konfiguracja okres przechowywania dla propozycji deklaracji w księgowości finansowej został osiągnięty lub przekroczony
  • Propozycja deklaracji została oznaczona do usunięcia
Wskazówka
Propozycje oznaczone do usunięcia są usuwane niezależnie od ustawionego okresu przechowywania.

Skutki

Zreorganizowane propozycje deklaracji nie są już dostępne w systemie.

Jeśli reorganizacja została przeprowadzona dla danego okresu obrotowego, informacja ta jest widoczna w statusie reorganizacji propozycji deklaracji dla tego okresu obrachunkowego. Jeżeli nie wszystkie propozycje deklaracji przeznaczone do reorganizacji zostały zreorganizowane, okres obrachunkowy otrzymuje w polu Reorganizacja deklaracji FIN status reorganizacji Częściowo zreorganizowane.

Wykonanie reorganizacji, podobnie jak zmiana statusu reorganizacji w okresie obrachunkowym, zostało opisane w artykule Lista: Pliki dziennika zdarzeń.

Parametry

Aplikacja reorganizacyjna zawiera następujące pola:

  • Maksymalny czas działania — maksymalny okres, po którym aplikacja reorganizacyjna zostanie zakończona. Wartość domyślna: 1 godzina.
  • Tryb eksportu — tryb eksportu jest dostępny tylko wtedy, gdy aplikacja do reorganizacji umożliwia archiwizację danych. W trybie eksportu można ustawić, czy dane mają być eksportowane do archiwizacji i jakie dane mają być eksportowane. Dostępne są następujące tryby eksportu:
    • Nie eksportuj
    • Eksportuj wszystkie atrybuty
    • Eksportuj z filtrem
Wskazówka
Tryb Eksportuj z filtrem jest dostępny tylko wtedy, gdy eksport jest możliwy w aplikacji Eksport danych.
  • Folder docelowy — folder docelowy służy do archiwizacji zreorganizowanych danych. Archiwizacja odbywa się w podfolderze o nazwie bazy danych OLTP. W tym folderze dla każdej jednostki biznesowej tworzony jest kolejny folder, w którym zapisywane są rzeczywiste pliki archiwum. Wartością domyślną jest podfolder usr/archive w ścieżce serwera plików dla serwera aplikacji systemu ERP.
  • Filtr eksportu — w przypadku trybu eksportu Eksportuj z filtrem w tym polu można określić filtr eksportu, który zostanie użyty do archiwizacji. Filtr eksportu można utworzyć w aplikacji Eksport danych. To pole jest dostępne tylko wtedy, gdy eksport obiektów biznesowych, które mają zostać zreorganizowane, jest możliwy za pomocą aplikacji Eksport danych
  • Ważne wskazówki — Reorganizacja powoduje bezpowrotnie usunięcie danych.
    Usuniętych danych NIE MOŻNA przywrócić.
    Przed przeprowadzeniem reorganizacji konieczne jest utworzenie pełnej kopii zapasowej danych (w tym całego systemu Comarch ERP). Ta kopia zapasowa musi być przechowywana na stałe.
    Przestrzegane są wszystkie zapisane okresy przechowywania.
    Zreorganizowanych danych z kopii zapasowej nie można ponownie zintegrować z aktualnym systemem. Możliwe jest jedynie utworzenie pełnej równoległej kopii systemu z kopii zapasowej.
    Zreorganizowane propozycje deklaracji (Księgowość finansowa) nie są już dostępne.
  • Podmiot — użytkownik wybiera organizację, dla której chciałby przeprowadzić reorganizację propozycji deklaracji
  • Okres obrachunkowy — w tym polu użytkownik wybiera podlegający reorganizacji okres obrachunkowy, dla którego chciałby zreorganizować propozycje deklaracji

Obiekty objęte reorganizacją

Poniższe jednostki biznesowe są objęte reorganizacją:

  • Propozycja deklaracji
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.declaration.obj.DeclarationProposal
  • Kwota propozycji deklaracji
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.declaration.obj.DeclarationProposalAmount 
  • Pozycja deklaracji
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.declaration.obj.DeclarationItem
  • Kwota pozycji deklaracji
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.declaration.obj.DeclarationItemAmount
  • Odbiorca deklaracji
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.declaration.obj.DeclarationRecipient
  • Odbiorca deklaracji – kwota
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.declaration.obj.DeclarationRecipientAmount
  • Deklaracje dot. księgowania
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.obj.PostingAccountDeclaration

Konfiguracja

Dla aplikacji Reorganizacja propozycji deklaracji w księgowości finansowej w aplikacji Konfiguracja należy wprowadzić następujące ustawienia.

Funkcja Okresy przechowywania musi być aktywowana w ramach funkcji Księgowość finansowa. W funkcji Okresy przechowywania definiuje się lata, w których deklaracje powinny pozostać w systemie po ich wypełnieniu, zanim będzie można je zreorganizować.

Wskazówka
Ze względu na to, że okresy przechowywania danych procesu są wykorzystywane przez różne przebiegi reorganizacji, należy to uwzględnić w liczbie lat.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Reorganizacja propozycji deklaracji w księgowości finansowej dostępne są następujące uprawnienia specjalne, które można przypisać w aplikacji Role uprawnień:

  • Możliwość reorganizacji danych księgowości finansowej
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.Reorganization.cap 

Użytkownik posiadający to uprawnienie może uruchomić aplikację w tle do reorganizacji propozycji deklaracji.

Czy ten artykuł był pomocny?