Reorganizacja propozycji naliczania odsetek

Propozycje naliczenia odsetek stanowią podstawę do obliczania odsetek za zwłokę wynikających z przeterminowanych rozrachunków oraz do oprocentowania sald kont. Propozycja naliczenia odsetek zbiera faktury i salda, ustala kwoty odsetek i może zostać poddana edycji. Dla każdej pozycji tworzone są dodatkowe dane. Po wykonaniu naliczenia odsetek propozycje naliczenia nie mogą już być edytowane.

Takie propozycje zajmują miejsce w pamięci i mogą zostać usunięte po upływie określonego okresu. Można to wykonać za pomocą reorganizacji. Poniżej znajdują się między innymi opisy dotyczące korzystania z aplikacji reorganizacji oraz jej parametrów. Użytkownik zostaje również poinformowany o skutkach reorganizacji.

Aplikacje reorganizujące są uruchamiane przez aplikację Zlecenia reorganizacji. Jej opis znajduje się w artykule Zlecenia reorganizacji, gdzie znajduje się również instrukcja ich uruchamiania.

W aplikacji Zlecenia reorganizacji różne aplikacje reorganizacyjne są umieszczane na liście w celu ich sekwencyjnego wykonania w ramach jednego zlecenia. Aby reorganizacja została rzeczywiście przeprowadzona, często należy przestrzegać określonej kolejności na liście. Tylko w ten sposób można rozwiązać powiązania. Kolejność tę można znaleźć w artykule Kolejność reorganizacji.

Uwaga
Reorganizacja powoduje bezpowrotnie usunięcie danych.
Usuniętych danych NIE MOŻNA przywrócić.
Przed przeprowadzeniem reorganizacji konieczne jest utworzenie pełnej kopii zapasowej danych (w tym całego systemu Comarch ERP). Ta kopia zapasowa musi być przechowywana na stałe.
Przestrzegane są wszystkie zapisane okresy przechowywania.
Zreorganizowanych danych z kopii zapasowej nie można ponownie zintegrować z aktualnym systemem. Możliwe jest jedynie utworzenie pełnej równoległej kopii systemu z kopii zapasowej.
Zreorganizowane propozycje naliczenia odsetek nie są już dostępne.

Definicje pojęć

Aplikacja w tle — aplikacja, która działa bez interakcji z użytkownikiem. Może zostać uruchomiona poprzez zlecenie przetwarzania, wywołanie lub inną aplikację.

Reorganizacja — reorganizacja danych skutkuje ich fizycznym usunięciem z bazy danych. Usunięcie wymaga serii pomyślnie zakończonych kontroli. Reorganizacja usuwa również wszelkie obiekty biznesowe, które są zależne od usuwanych danych.

Aplikacja reorganizacyjna — jest to aplikacja działające w tle o specjalnym zastosowaniu Reorganizacja. Aplikacja reorganizacyjna służy do reorganizacji danych podstawowych i danych transakcji zgodnie z określonymi kryteriami

Zlecenie reorganizacji — jest to żądanie przetwarzania, które wywołuje tylko jedną lub więcej aplikacji reorganizacyjnych. Aplikacje reorganizacyjne są wywoływane w indywidualnie zdefiniowanej kolejności, która uwzględnia zależności kolejności.

Opis

Za pomocą aplikacji Reorganizacji propozycji naliczania odsetek można przeprowadzić reorganizację propozycji odsetek. To, czy propozycje zostaną faktycznie zreorganizowane, zależy od spełnienia następujących warunków:

Wskazówka
Reorganizacja zazwyczaj wykonywana jest za pomocą aplikacji Zlecenia reorganizacji. Więcej informacji można znaleźć w jej dokumentacji. Istnieje także możliwość ręcznego uruchomienia aplikacji reorganizacyjnych.

Warunki wstępne

Propozycje naliczania odsetek można zreorganizować, jeśli:

  • Propozycje naliczania odsetek zostały wcześniej przetworzone.
  • Okres obrachunkowy z daty księgowania propozycji kwalifikuje się do reorganizacji (patrz artykuł Rozszerzenie: Okresy obrachunkowe/Comarch Financials Enterprise).
  • Rok wynikający z ostatniej daty zgłoszenia plus ustawiony w systemie okres przechowywania został osiągnięty lub przekroczony.
  • Propozycja naliczania odsetek została oznaczona do usunięcia.

Wskazówka
Propozycje oznaczone do usunięcia są usuwane niezależnie od ustawionego okresu przechowywania.

Skutki

Zreorganizowane propozycje naliczania odsetek nie będą już dostępne w systemie.

Jeśli reorganizacja została przeprowadzona dla konkretnego okresu obrachunkowego, stan reorganizacji można sprawdzić w polu Status reorganizacji danych procesu. Jeśli nie wszystkie propozycje zostały usunięte, okres ten otrzyma status Częściowo zreorganizowane.

Wskazówka
To samo pole może być również używane w ramach innych reorganizacji (np. propozycji zamykania rozrachunków lub nowej wyceny waluty). W związku z tym przypisywany jest tylko status Częściowo zreorganizowane.

Wszystkie działania są rejestrowane w aplikacji Lista: Pliki dziennika zdarzeń.. Opis tej aplikacji można znaleźć w artykule Lista: Pliki dziennika zdarzeń.

Parametry

Aplikacja reorganizacyjna zawiera następujące pola:

  • Maksymalny czas działania — maksymalny okres, po którym aplikacja reorganizacyjna zostanie zakończona. Wartość domyślna: 1 godzina.
  • Tryb eksportu — tryb eksportu jest dostępny tylko wtedy, gdy aplikacja do reorganizacji umożliwia archiwizację danych. W trybie eksportu można ustawić, czy dane mają być eksportowane do archiwizacji i jakie dane mają być eksportowane. Dostępne są następujące tryby eksportu:
    • Nie eksportuj
    • Eksportuj wszystkie atrybuty
    • Eksportuj z filtrem
Wskazówka
Tryb Eksportuj z filtrem jest dostępny tylko wtedy, gdy eksport jest możliwy w aplikacji Eksport danych.
  • Folder docelowy — folder docelowy służy do archiwizacji zreorganizowanych danych. Archiwizacja odbywa się w podfolderze o nazwie bazy danych OLTP. W tym folderze dla każdej jednostki biznesowej tworzony jest kolejny folder, w którym zapisywane są rzeczywiste pliki archiwum. Wartością domyślną jest podfolder usr/archive w ścieżce serwera plików dla serwera aplikacji systemu ERP.
  • Filtr eksportu — w przypadku trybu eksportu Eksportuj z filtrem w tym polu można określić filtr eksportu, który zostanie użyty do archiwizacji. Filtr eksportu można utworzyć w aplikacji Eksport danych. To pole jest dostępne tylko wtedy, gdy eksport obiektów biznesowych, które mają zostać zreorganizowane, jest możliwy za pomocą aplikacji Eksport danych.
  • Ważne wskazówki — Reorganizacja powoduje bezpowrotnie usunięcie danych.
    Usuniętych danych NIE MOŻNA przywrócić.
    Przed przeprowadzeniem reorganizacji konieczne jest utworzenie pełnej kopii zapasowej danych (w tym całego systemu Comarch ERP). Ta kopia zapasowa musi być przechowywana na stałe.
    Przestrzegane są wszystkie zapisane okresy przechowywania.
    Zreorganizowanych danych z kopii zapasowej nie można ponownie zintegrować z aktualnym systemem. Możliwe jest jedynie utworzenie pełnej równoległej kopii systemu z kopii zapasowej.
    Zreorganizowane propozycje naliczenia odsetek nie są już dostępne.
  • Podmiot —  użytkownik wybiera organizację, dla której chciałby przeprowadzić reorganizację propozycji naliczania odsetek
  • Okres obrachunkowy — w tym polu użytkownik wybiera podlegający reorganizacji okres obrachunkowy, dla którego chciałby zreorganizować propozycje naliczania odsetek.
Wskazówka
W przypadku reorganizacji propozycji naliczania odsetek, okres obrachunkowy jest również uznawany za podlegający reorganizacji, jeśli status reorganizacji dla danych procesu ma status Częściowo zreorganizowane.

Obiekty biznesowe objęte reorganizacją

Poniższe jednostki biznesowe są objęte reorganizacją

  • Propozycja odsetek
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.interest.obj.InterestProposal
  • Kwota propozycji odsetek
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.interest.obj.InterestProposalAmount
  • Selekcja odsetek
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.interest.obj.InterestSelection
  • Status odsetek
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.interest.obj.InterestStatus
  • Konta odsetkowe
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.interest.obj.InterestAccount 
  • Kwoty konta odsetkowego
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.interest.obj.InterestAccountAmount 
  • Pozycja odsetek
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.interest.obj.InterestItem
  • Kwota pozycji odsetkowej
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.interest.obj.InterestItemAmount

Konfiguracja

Dla aplikacji Reorganizacja propozycji naliczania odsetek w aplikacji Konfiguracja należy wprowadzić następujące ustawienia.

Funkcja Okresy przechowywania musi być aktywowana w ramach funkcji Księgowość finansowa. W funkcji Okresy przechowywania definiuje się lata, w których dane procesu powinny pozostać w systemie po ich wypełnieniu, zanim będzie można je zreorganizować.

Wskazówka
Ze względu na to, że okresy przechowywania danych procesu są wykorzystywane przez różne przebiegi reorganizacji, należy to uwzględnić w liczbie lat.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Reorganizacja propozycji odsetek dostępne są następujące uprawnienia specjalne, które można przypisać w aplikacji Role uprawnień:

  • Możliwość reorganizacji danych księgowości finansowej
com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.Reorganization.cap 

Użytkownik posiadający to uprawnienie może uruchomić aplikację w tle do reorganizacji propozycji odsetek.

Czy ten artykuł był pomocny?