Przegląd tematów
Rodzaje faktur zakupu służą do identyfikacji faktur zakupu. Rejestrują one również ustawienia i wartości domyślne dla faktur zakupu, dla których są używane.
Rozróżnia się następujące typy faktur zakupu:
- Faktura zakupu
- Faktura kosztów dodatkowych
- Faktura zakupu bez odniesienia do dokumentów powiązanych
- Korekta faktury zakupu
- Faktura kosztów dodatkowych związanych z dystrybucją
- Faktura wydania konsygnacyjnego
Jeśli użytkownik pracuje w systemie wielofirmowym, typy faktur zakupu zawierają również informacje o typie alokacji faktury zakupu, tj. czy jest to faktura zakupu od dostawcy zewnętrznego, czy też faktura należy do alokacji wewnętrznej.
Definicje terminów
Faktura zakupu
Faktura zakupu zawiera listę kwot do zapłaty za dostarczone lub jeszcze niedostarczone produkty. Faktura zakupu jest dokumentem zewnętrznym, który może być również notą uznaniową.
Typy faktur
Typy faktur służą do identyfikacji faktur zakupu lub faktur kosztów dodatkowych. Rejestrują one również ustawienia i wartości domyślne dla faktur zakupu lub faktur kosztów dodatkowych, dla których są używane.
Opis aplikacji
Aplikacja Rodzaje faktur zakupu nie jest podzielona na nagłówek i obszar roboczy. Posiada ona jedynie jeden obszar z polami wejściowymi rodzaju faktury zakupu.
Typ faktury jednoznacznie identyfikuje typ faktury przychodzącej. Ponadto wprowadzane jest Oznaczenie dla faktury zakupu. Dane są przechowywane jako ustawienia lub wartości domyślne w innych polach rodzaju faktury zakupu. Ustawienia mają zastosowanie do wszystkich obliczeń wejściowych wykorzystujących ten rodzaj. Kontrolują one między innymi dalsze przetwarzanie faktury zakupu, takie jak klucz księgowania dla późniejszego księgowania materiałów w przypadku faktury typu Faktura zakupu. Wartości domyślne są przenoszone do wszystkich faktur korzystających z tego typu. Zazwyczaj można je tam zmienić. Jeśli w rodzaju faktury zakupu brakuje danych, można je przenieść do faktury zakupu na przykład z danych podstawowych wystawcy faktury.
Aplikacja składa się z następujących pól:
- Rodzaj – w tym polu rejestrowana jest unikalna identyfikacja rodzaju faktury zakupu. Zasadniczo można go dowolnie wybierać. Jest to jednak szczególnie przydatne w systemach z kilkoma organizacjami, jeśli zdefiniowano schemat numeracji dla rodzajów faktur zakupu w podfunkcji Schematy numeracji, funkcji Zakup aplikacji Konfiguracja. Jeśli schemat numeracji jest przechowywany dla organizacji zakupu wybranej na pasku narzędzi przepływu pracy, następny wynikający z niego numer jest sugerowany po wprowadzeniu nowego rodzaju. Identyfikacja rodzaju służy do znalezienia prawidłowego typu faktury zakupu w dalszych aplikacjach, np. w celu przypisania prawidłowego typu do faktury przychodzącej, a tym samym przyjęcia określonych wartości domyślnych i ustawień.
- Oznaczenie – oznaczenie służy jako dodatkowa funkcja identyfikacyjna. Może składać się z dowolnie wybranego tekstu. W tym polu należy wprowadzić znaczącą i, jeśli to możliwe, jednoznaczną nazwę, aby ułatwić wyszukiwanie.
- Schemat numeracji – podobnie jak w przypadku wszystkich dokumentów, w rodzaju faktury zakupu wybierany jest schemat numeracji, za pomocą którego system automatycznie generuje numer dla nowych faktur przychodzących lub faktur kosztów dodatkowych według określonego wzorca. W tym celu należy wcześniej wprowadzić co najmniej jeden schemat numeracji dla faktur zakupu lub faktur kosztów dodatkowych.
- Schemat numeracji księgowań – schemat numeracji księgowania służy do przypisania numeru księgowania po pomyślnym zaksięgowaniu faktury zakupu.
- Typ faktury – w tym polu należy wskazać typ faktury, dla którego ma być zdefiniowany rodzaj faktury zakupu. Do wyboru są następujące typy:
- Faktura zakupu – faktura zakupu zawiera listę kwot do zapłaty za pozycje dostarczone lub pozostające do dostarczenia.
- Faktura kosztów dodatkowych – faktury kosztów dodatkowych to oddzielne faktury od dostawcy za dodatkowe koszty poniesione w związku z dostawą, które nie są bezpośrednio uwzględnione w cenie zakupu poszczególnych pozycji.
- Faktura zakupu bez odniesienia do dokumentów powiązanych – ten typ jest dostępny do wprowadzania faktur, które zostały utworzone w innych systemach, tj. dla których w systemie nie istnieją ani zamówienia, ani przyjęcia towarów.
- Korekta faktury zakupu – faktury korygujące zakupu to faktury generowane przez system, które kompensują rozbieżne ilości i koszty zakupu.
- Faktura kosztów dodatkowych związanych z dystrybucją – ten typ faktury jest dostępny dla dodatkowych kosztów, które powstają, gdy artykuły są dystrybuowane do różnych firm w ramach grupy.
- Faktura wydania konsygnacyjnego – ten typ faktury jest dostępny do wprowadzania faktur, które powstały w wyniku powiadomień o wycofaniu przesyłki do dostawcy w ramach zamówień konsygnacyjnych.
- Klucz księgowania – klucze księgowania kontrolują przetwarzanie księgowań materiałów. Są one wymagane dla wszystkich ruchów materiałowych, które prowadzą do zmian wartości lub ilości pozycji zarządzanych przez zapasy. Należy wybrać klucz księgowania, który ma być używany do księgowania faktur typu Faktura zakupu, które używają tego typu. Dozwolone są istniejące klucze księgowania z transakcją księgowania korekty, dla której nie aktywowano przesunięcia ilościowego i która należy do kategorii wyceny kumulowania wartości. Klucza księgowania nie można już zmienić na fakturze.
- Blokada zapłaty – blokada płatności jest informacją dla systemu finansowo-księgowego, że faktura nie powinna zostać zapłacona (na razie). Należy aktywować to pole wyboru, aby przyjąć wybór blokady płatności jako wartość domyślną w nowych fakturach zakupu lub fakturach kosztów dodatkowych, które używają tego typu.
- Klucz księgowania dla kosztów dodatkowych – klucze księgowania kontrolują przetwarzanie księgowań materiałów. Są one wymagane dla wszystkich ruchów materiałowych, które prowadzą do zmian wartości lub ilości pozycji zarządzanych przez zapasy. W tym polu należy wybrać klucz księgowania, który będzie używany do księgowania faktur kosztów dodatkowych korzystających z tego typu. Istniejące klucze księgowania z transakcją księgowania korekty, dla której nie aktywowano przesunięcia ilościowego i która należy do kategorii wyceny kumulującej koszty są dozwolone. Klucza księgowania nie można już zmienić na fakturze.
- Typ rozliczenia – typ rozliczenia określa, czy wewnętrzne lub zewnętrzne faktury zakupu mają być rejestrowane z tym typem faktury zakupu. W systemach wielofirmowych wewnętrzne faktury zakupu obejmują rozliczenia dostaw towarów między różnymi firmami. Typ alokacji można zmienić tylko wtedy, gdy żadna istniejąca faktura zakupu lub faktura kosztów dodatkowych nie używa tego typu.
- Automatyczne księgowanie w notach uznaniowych (pole wyboru) – jeśli ta funkcja jest aktywna, księgowanie jest automatycznie uruchamiane dla faktury zakupu wygenerowanej przez procedurę noty uznaniowej.
- Rejestr podatkowy – w tym polu należy zdefiniować rejestr podatkowy, który ma być używany dla faktur zakupu tego rodzaju. Określony rejestr podatkowy jest używany w fakturze zakupu zamiast rejestru podatkowego z danych podstawowych partnera. Jeśli pozostawisz to pole puste, rejestr podatkowy z danych podstawowych partnera będzie używany jako wartość domyślna na fakturze zakupu.
- Wewnętrzne rozliczenie pozycji – tylko dla typów faktur Faktura zakupów i Faktura kosztów dodatkowych, dla których ustawiony jest zewnętrzny typ rozliczenia można określić, czy i w jaki sposób pozycje rozliczeniowe mają być rozliczane wewnętrznie. Należy wybrać pomiędzy następującymi ustawieniami:
- Nie
- Tak, z wartością – odpowiednie ceny i wartości z faktury zakupu są używane do rozliczenia wewnętrznego, pochodzenie ceny jest ustawione na Ręcznie a cena ustalona jest jako domyślna. Pozycje są zapisywane z odwróconymi znakami podczas anulowania.
- Tak, bez wartości – pozycja jest wykorzystywana jako informacja o księgowaniu dla wewnętrznego rozliczenia dla dokumentu, a identyfikacja faktury zakupu jest używana dla zamówienia.
Konfiguracja
W aplikacji Konfiguracja możliwe jest zdefiniowanie schematu numeracji dla rodzajów faktur zakupu w podfunkcji Schematy numeracji, funkcji Zakup. Jeśli schemat numeracji jest zapisany dla organizacji zakupu wybranej na pasku narzędzi przepływu pracy, kolejny wynikający z niego numer jest sugerowany po wprowadzeniu nowego rodzaju.
Jednostki biznesowe
Następująca jednostka biznesowa jest istotna dla aplikacji Rodzaje faktur zakupu, wykorzystywanej przykładowo do:
- Przypisywania uprawnień
- Konfigurowania definicji aktywności
- Importowania i eksportowania danych
Rodzaj faktury zakupu:
com.cisag.app.purchasing.obj.SupplierInvoiceType
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
com.cisag.app.purchasing.OrderData
Uprawnienia
Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji technicznej Autoryzacje.
Funkcje specjalne
Aplikacja Rodzaje faktur zakupu nie posiada funkcji specjalnych.
Przypisanie organizacji
Jeśli funkcja Uprawnienia do treści jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, aplikacja Rodzaje faktur zakupu jest wyświetlana osobie tylko wtedy, gdy przypisano jej organizację w danych podstawowych partnera, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Zakup
Aplikacja Rodzaje faktur zakupu zawiera tabelę Uprawnienia. Aby dana osoba mogła korzystać z rodzajów faktur zakupu, musi być przypisana do co najmniej jednej organizacji w danych podstawowych partnera, która została wprowadzona w tabeli Uprawnienia dla odpowiedniego rodzaju faktury zakupu.
Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia oraz kompleksowy przegląd uprawnień związanych z treścią można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia do treści.
Funkcje specjalne
Aplikacja Rodzaje faktur zakupu nie posiada funkcji specjalnych.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Rodzaje faktur zakupu nie jest autoryzowana dla partnerów biznesowych.