Specyfikacje pozwalają na jednoznaczną identyfikację artykułów w systemie. Comarch ERP Enterprise pozwala na wprowadzanie poniższych typów specyfikacji dla artykułów:
- Partia z datą przydatności – pozwala na nadanie artykułu numeru partii z datą przydatności dla części zapasów. Data przydatności jest zawsze przypisywana do numeru partii. Zarządzanie zapasami odbywa się na poziomie artykułu lub partii z datą przydatności.
- Partia – pozwala na nadanie artykułu numeru partii produkcyjnej dla części zapasów. Zarządzanie zapasami odbywa się na poziomie artykułu lub partii produkcyjnej.
- Numer serii z ewidencją stanów magazynowych – do każdej jednostki artykułu jest przypisywany jeden unikatowy numer serii. Numer serii jest nadawany na dokumencie przyjęcia towaru.
- Numer serii bez ewidencji stanów magazynowych – do każdej jednostki artykułu jest przypisywany jeden unikatowy numer serii. Numer serii jest nadawany na dokumencie pobrania towaru z magazynu.
Specyfikacje są zarządzane w aplikacji Specyfikacje. Ich ustawienia dla artykułów są dostępne w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa.
Ustawienia
Ustawienia specyfikacji artykułów istotne dla dokumentu przyjęcia towaru są dostępne w poniższych aplikacjach:
- Aplikacja Konfiguracja → funkcja Logistyka magazynowa → funkcja Specyfikacje → funkcja Ogólne
- Schemat numeracji – pole pozwala na przypisanie schematu numeracji, według którego będą tworzone numery specyfikacji dla artykułów
- Zastosuj specyfikację artykułu dostawcy (pole wyboru) – jeżeli parametr jest aktywny, system umożliwia wprowadzenie specyfikacji dostawcy. Specyfikacja dostawcy w procesie przyjęcia towaru musi zostać wprowadzana ręcznie w aplikacji Przyjęcia towaru w edytorze pozycji na zakładce Przyporządkowania specyfikacji → kolumna Specyfikacja dostawcy. Specyfikacja dostawcy jest przyjmowana do systemu jako specyfikacja materiału. Dla artykułów zarządzanych specyfikacją typu Numer serii z ewidencją stanu system domyślnie przypisuje specyfikację do wybranej jednej jednostki przyjęcia. Ustawienie jest istotne dla przyjęcia towaru z zakupu lub dystrybucji. Nie dotyczy ono przyjęcia towaru z produkcji oraz zwrotu od klienta.
- Aplikacja Konfiguracja → funkcja Produkcja
- Czas ustalania specyfikacji – pole pozwala na określenie momentu, w którym powinna zostać zdefiniowana specyfikacja dla artykułu produkcyjnego. Możliwy jest wybór poniższych opcji:
- Podczas generowania zlecenia produkcyjnego bez opcji przerwania – charakterystyka jest określana lub generowana podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego
- Podczas generowania zlecenia produkcyjnego z opcją przerwania – charakterystyka jest określana lub generowana podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego z możliwością przerwania zlecenia produkcyjnego
- Podczas raportowania w trakcie przyjęcia towaru – specyfikacja dla artykułu produkcyjnego jest ustalana w momencie przyjęcia na magazyn w aplikacji Przyjęcia towaru
- Podczas uruchomienia zlecenia produkcyjnego – charakterystyka jest określana lub generowana podczas uruchomienia zlecenia produkcyjnego
- Podczas zwalniania zlecenia produkcyjnego – charakterystyka jest określana lub generowana po zwolnieniu zlecenia produkcyjnego.
- Data wyjściowa dla ustalenia daty przydatności – pole pozwala na zdefiniowanie daty początkowej, a tym samym daty, od której ma być ustalana data przydatności do spożycia dla artykułu produkcyjnego. Możliwy jest wybór poniższych opcji:
- Data utworzenia specyfikacji – data początkowa przyjmuje wartość daty utworzenia specyfikacji dla materiału produkowanego
- Data przyjęcia towaru – data początkowa przyjmuje wartość daty przyjęcia materiału produkowanego na magazyn
- Brak – brak daty przydatności
- Aplikacja Artykuły → widok Logistyka magazynowa → zakładka Ogólne, sekcja Domyślne wartości specyfikacji
- Metoda generowania – pole pozwala na wybór sposobu generowania specyfikacji. Dostępne są poniższe opcje:
- Automatycznie – specyfikacja jest tworzona automatycznie zgodnie ze przypisanym schematem numeracji w aplikacji Konfiguracja
- Ręcznie – specyfikacja musi zostać utworzona w aplikacji Specyfikacje w celu jej przypisania do materiału
- Metoda generowania – pole pozwala na wybór sposobu generowania specyfikacji. Dostępne są poniższe opcje:
- Czas ustalania specyfikacji – pole pozwala na określenie momentu, w którym powinna zostać zdefiniowana specyfikacja dla artykułu produkcyjnego. Możliwy jest wybór poniższych opcji:
Strategie stosowania specyfikacji
W systemie są dopuszczalne poniższe strategie używania specyfikacji:
- Specyfikacja zdefiniowana dla pozycji w zamówieniu zakupu. Wprowadzenie specyfikacji w zamówieniu zakupu spowoduje jej przejęcie przez przyjęcie towaru.
- W celu przypisania specyfikacji do pozycji zamówienia zakupu należy wprowadzić ją wcześniej w aplikacji Specyfikacje.
- Numer specyfikacji dostawcy musi zostać wprowadzony w edytorze pozycji w aplikacji Przyjęcia materiału dla pozycji przyjęcia towaru. Po wprowadzeniu numeru specyfikacji dostawcy system utworzy automatycznie dane specyfikacji.
- Jeżeli jest to konieczne to w celach informacyjnych może zostać przypisany do wewnętrznej specyfikacji również numer specyfikacji dostawcy.
Procedury generowania oraz przypisywania specyfikacji w systemie
Poniższy schemat przedstawia ustawienia mające wpływ na sposób generowania specyfikacji w systemie oraz generowane za ich pomocą warianty nadawania specyfikacji. Przedstawione warianty zostały opisane w dalszej części artykułu.

Specyfikacja w zależności od sposobu jej dodawania może zostać wygenerowana automatycznie (zgodnie z metodą generowania). Dla innych przypadków specyfikację należy przypisać ręcznie w edytorze pozycji na zakładce Przyporządkowania specyfikacji, jeżeli została wcześniej zdefiniowana w aplikacji Specyfikacje lub wprowadzić ją ręcznie w polu kolumnie Specyfikacja dostawcy.
Dla przyjęć towarów z produkcji możliwe jest ustawienie kroku procesu, w którym zostaną wygenerowane specyfikacje dla artykułu produkcyjnego:
- Podczas generowania zlecenia produkcyjnego bez opcji przerwania – charakterystyka jest określana lub generowana podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego
- Podczas generowania zlecenia produkcyjnego z opcją przerwania – charakterystyka jest określana lub generowana podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego z możliwością przerwania zlecenia produkcyjnego
- Podczas raportowania w trakcie przyjęcia towaru – specyfikacja dla artykułu produkcyjnego jest ustalana w momencie przyjęcia na magazyn w aplikacji Przyjęcia towaru
- Podczas uruchomienia zlecenia produkcyjnego – charakterystyka jest określana lub generowana podczas uruchomienia zlecenia produkcyjnego
- Podczas zwalniania zlecenia produkcyjnego – charakterystyka jest określana lub generowana po zwolnieniu zlecenia produkcyjnego
Minimalny okres przydatności
Pole Termin przydatności znajduje się w edytorze pozycji przyjęcia towaru na zakładce Przyporządkowania specyfikacji lub w wierszu specyfikacji w tabeli pozycji przyjęcia towaru. Jest ono uzupełniane dla artykułów zarządzanych specyfikacją typu Partia z datą przydatności.
Minimalny okres przydatności jest obliczany automatycznie na podstawie danych zdefiniowanych dla artykułu w aplikacji Artykuły w widoku Logistyka magazynowa, sekcji Domyślne wartości specyfikacji. W przypadku, jeśli okres przydatności nie jest zdefiniowany w aplikacji Artykuły, jest on pobierany z aplikacji Konfiguracja → funkcja Logistyka magazynowa → funkcja Specyfikacje → funkcja Ogólne → pole Okres przydatności.
Dla artykułów produkcyjnych początkowa data obliczania terminu przydatności jest zależna od ustawień w aplikacji Konfiguracja → funkcja Produkcja → pole Data wyjściowa dla ustalenia daty przydatności.
Zmiana terminu przydatności jest możliwa z poziomu edytora pozycji lub listy pozycji na dokumencie przyjęcia towaru, jeżeli:
- numer partii z datą przydatności jest nowo wygenerowany
- nie istnieje zapas magazynowy dla wybranego numeru partii z datą przydatności
- przyjęcie materiału nie jest przyjęciem z produkcji
Możliwa jest zmiana okresu przydatności dla przyjęcia z produkcji, jeżeli w aplikacji Konfiguracja → funkcja Produkcja → parametr Zezwól na zmianę daty przydatności przy przyjęciu towaru jest aktywny.
Przyporządkowanie specyfikacji w tabeli pozycji przyjęcia towaru
Przyporządkowanie specyfikacji do pozycji przyjęcia towaru jest możliwe przy pomocy akcji dostępnych w tabeli pozycji przyjęcia towaru. Dostępne są poniższe akcje:
- [Przyporządkuj specyfikacje] – dodaje specyfikację do pozycji, którą należy zdefiniować w edytorze pozycji na zakładce Przyporządkowania specyfikacji
- [Dodaj numery seryjne] – pozwala na dodanie kolejnych numerów seryjnych do pozycji przyjęcia towaru. System wymaga wprowadzenia pierwszego numeru seryjnego, po zaakceptowaniu zostanie utworzona wymagana liczba numerów seryjnych z krokiem równym jeden np. Pierwszy numer seryjny jest równy 1, kolejny przyjmie wartość 2 i tak aż do wypełnienia ilości wymaganych numerów zgodnie z jednostką podstawową materiału.
Przejęcie specyfikacji dla numeru partii z datą przydatności oraz partii przy wprowadzeniu ręcznie pozycji do dokumentu przyjęcia towaru
Wariant 1
W tym przypadku specyfikacja jest generowana oraz przypisywana automatycznie w momencie zapisu dokumentu przyjęcia towaru. Istnieje także, możliwość przypisania istniejącego numeru specyfikacji. Dodatkowo istnieje możliwość wprowadzenia specyfikacji dla dostawcy.
Wariant 2
W przypadku utworzenia przyjęcia towaru bez specyfikacji jest ona przejmowana z powiązanego zamówienia. W przypadku, gdy specyfikacja nie jest wprowadzona w zamówieniu zostanie ona wygenerowana automatycznie przez system. Ewentualnie istnieje możliwość przypisania pozycji przyjęcia towaru do pozycji zamówienia z identycznym numerem specyfikacji. W przypadku, gdy specyfikacja zostanie wygenerowana automatycznie system nie przejmie numeru specyfikacji z powiązanego zamówienia.
Wariant 3
Specyfikacja musi zostać przypisana ręcznie do pozycji przyjęcia towaru. Specyfikacja musi zostać wcześniej utworzona w aplikacji Specyfikacje.
Wariant 4
Specyfikacja nie jest przejmowana z dokumentu powiązanego. Musi zostać przypisana ręcznie do pozycji. Jeżeli pozycja przyjęcia towaru jest wprowadzana ręcznie ze specyfikacją bez użycia automatycznego wstawienia pozycji w odniesieniu do zlecenia, to możliwe jest przypisanie do niej tylko jednej pozycji zamówienia z taką samą specyfikacją.
Wariant 5
Do pozycji przyjęcia towaru możliwe jest przypisanie specyfikacji dostawcy lub wybranie istniejącej specyfikacji w systemie. W przypadku wprowadzenia specyfikacji ręcznie jest ona przejmowana przez system. Jej definicja od momentu zapisu dokumentu przyjęcia towaru będzie dostępna w aplikacji Specyfikacje.
Wariant 6
Specyfikacja nie jest przejmowana z dokumentu powiązanego. Musi zostać wprowadzona ręcznie jako specyfikacja dostawcy lub wybrana z istniejących specyfikacji w systemie.
Wariant 7
Do pozycji przyjęcia towaru możliwe jest przypisanie specyfikacji dostawcy lub wybranie istniejącej specyfikacji w systemie. W przypadku wprowadzenia specyfikacji ręcznie jest ona przejmowana przez system. Jej definicja od momentu zapisu dokumentu przyjęcia towaru będzie dostępna w aplikacji Specyfikacje.
Wariant 8
Specyfikacja nie jest przejmowana z dokumentu powiązanego. Musi zostać przypisana ręcznie do pozycji. Jeżeli pozycja przyjęcia towaru jest wprowadzana ręcznie ze specyfikacją bez użycia automatycznego wstawienia pozycji w odniesieniu do zlecenia to możliwe jest przypisanie do niej tylko jednej pozycji zamówienia z taką samą specyfikacją. W przypadku przypisania powyższej pozycji, edycja specyfikacji nie będzie możliwa w dokumencie przyjęcia towaru.
Przejęcie specyfikacji dla numeru partii z datą przydatności oraz partii przy automatycznym wstawianiu pozycji w odniesieniu do zlecenia do dokumentu przyjęcia towaru
W przypadku wprowadzenia specyfikacji w dokumencie zamówienia jest ona automatycznie przejmowana przez wstawione pozycje dla dokumentu przyjęcia towaru (Wariant 2, Wariant 4, Wariant 6, Wariant 8). Jeżeli w dokumencie odniesienie nie istnieje przypisanie specyfikacji do pozycji w systemie dopuszczalne są 4 warianty wprowadzenia specyfikacji dla pozycji.
Wariant 1
W tym przypadku specyfikacja jest generowana oraz przypisywana automatycznie w momencie zapisu dokumentu przyjęcia towaru.
Wariant 3
Specyfikacja musi zostać przypisana ręcznie do pozycji przyjęcia towaru. Specyfikację należy wcześniej utworzyć w aplikacji Specyfikacje.
Wariant 5
Do pozycji przyjęcia towaru możliwe jest przypisanie specyfikacji dostawcy lub wybranie istniejącej specyfikacji w systemie. W przypadku wprowadzenia specyfikacji ręcznie jest ona przejmowana przez system. Jej definicja od momentu zapisu dokumentu przyjęcia towaru będzie dostępna w aplikacji Specyfikacje.
Wariant 7
Specyfikacja musi zostać przypisana ręcznie do pozycji przyjęcia towaru. Jest to możliwe za pomocą akcji [Przyporządkuj specyfikacje] dostępnej na pasku narzędzi listy pozycji dokumentu przyjęcia towaru. Specyfikacja musi zostać wcześniej utworzona w aplikacji Specyfikacje.
Przejęcie, generowanie oraz przypisanie specyfikacji dla numerów seryjnych
System pozwala na przypisanie wielu numerów seryjnych do pozycji przyjęcia towaru. Ilość numerów seryjnych musi odpowiadać ilości przyjmowanej pozycji. W celu ręcznego wygenerowania kolejnych numerów seryjnych na pasku narzędzi nagłówka znajduje się przycisk [Dodaj numery seryjne].
Przejęcie specyfikacji dla numerów seryjnych przy wprowadzeniu ręcznie pozycji do dokumentu przyjęcia towaru
W przypadku dodania do dokumentu przyjęcia towaru pozycji wymagającej numerów seryjnych system generuje ilość linii odpowiadającą przyjmowanej ilości w celu wprowadzenia numerów seryjnych. Jeżeli w edytorze pozycji na zakładce Przyporządkowania specyfikacji został wcześniej wprowadzony numer seryjny jest on traktowany jako pierwszy numer seryjny. Numery zostaną wygenerowane automatycznie tylko w przypadku, gdy w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa → sekcja Domyślne wartości specyfikacji → pole Metoda generowania ma zdefiniowaną wartość Automatycznie.
W przypadku gdy w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa → sekcja Domyślne wartości specyfikacji → pole Metoda generowania ma zdefiniowaną wartość Ręcznie wszystkie numery seryjne należy w pierwszej kolejności zdefiniować w aplikacji Specyfikacje.
Jeżeli użytkownik nie wprowadzi pierwszego numeru seryjnego, który będzie odniesieniem do automatycznego wygenerowania kolejnych numerów seryjnych to system wygeneruje numery seryjne automatycznie zgodnie z wybranym schematem numeracji w aplikacji Konfiguracja → funkcja Logistyka magazynowa → funkcja Specyfikacje → funkcja Ogólne → pole Schemat numeracji.
Przejęcie specyfikacji dla numerów seryjnych przy wprowadzeniu automatycznym pozycji do dokumentu przyjęcia towaru w odniesieniu do zlecenia
W przypadku, gdy numer seryjny jest wprowadzony w zamówieniu i pozycja zostanie wstawiona do dokumentu przyjęcia towaru to numer seryjny jest generowany automatycznie.
Jeżeli specyfikacja nie jest zdefiniowana w dokumencie odniesienia to:
- Numery zostaną wygenerowane automatycznie dla wstawianej pozycji w przypadku, gdy w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa → sekcja Domyślne wartości specyfikacji → pole Metoda generowania ma zdefiniowaną wartość Automatycznie
- Numery seryjne należy zdefiniować w aplikacji Specyfikacje oraz ręcznie przypisać do pozycji przyjęcia towaru, w przypadku, gdy w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa → sekcja Domyślne wartości specyfikacji → pole Metoda generowania ma zdefiniowaną wartość Ręcznie