Specyfikacje przy przyjęciu towaru

Specyfikacje pozwalają na jednoznaczną identyfikację artykułów w systemie. Comarch ERP Enterprise pozwala na wprowadzanie poniższych typów specyfikacji dla artykułów:

  • Partia z datą przydatności – pozwala na nadanie artykułu numeru partii z datą przydatności dla części zapasów. Data przydatności jest zawsze przypisywana do numeru partii. Zarządzanie zapasami odbywa się na poziomie artykułu lub partii z datą przydatności.
  • Partia – pozwala na nadanie artykułu numeru partii produkcyjnej dla części zapasów. Zarządzanie zapasami odbywa się na poziomie artykułu lub partii produkcyjnej.
  • Numer serii z ewidencją stanów magazynowych – do każdej jednostki artykułu jest przypisywany jeden unikatowy numer serii. Numer serii jest nadawany na dokumencie przyjęcia towaru.
  • Numer serii bez ewidencji stanów magazynowych – do każdej jednostki artykułu jest przypisywany jeden unikatowy numer serii. Numer serii jest nadawany na dokumencie pobrania towaru z magazynu.

Specyfikacje są zarządzane w aplikacji Specyfikacje. Ich ustawienia dla artykułów są dostępne w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa.

Ustawienia

Ustawienia specyfikacji artykułów istotne dla dokumentu przyjęcia towaru są dostępne w poniższych aplikacjach:

  • Aplikacja Konfiguracja → funkcja Logistyka magazynowa → funkcja Specyfikacje → funkcja Ogólne
    • Schemat numeracji – pole pozwala na przypisanie schematu numeracji, według którego będą tworzone numery specyfikacji dla artykułów
    • Zastosuj specyfikację artykułu dostawcy (pole wyboru) – jeżeli parametr jest aktywny, system umożliwia wprowadzenie specyfikacji dostawcy. Specyfikacja dostawcy w procesie przyjęcia towaru musi zostać wprowadzana ręcznie w aplikacji Przyjęcia towaru w edytorze pozycji na zakładce Przyporządkowania specyfikacji → kolumna Specyfikacja dostawcy. Specyfikacja dostawcy jest przyjmowana do systemu jako specyfikacja materiału. Dla artykułów zarządzanych specyfikacją typu Numer serii z ewidencją stanu system domyślnie przypisuje specyfikację do wybranej jednej jednostki przyjęcia. Ustawienie jest istotne dla przyjęcia towaru z zakupu lub dystrybucji. Nie dotyczy ono przyjęcia towaru z produkcji oraz zwrotu od klienta.
  • Aplikacja Konfiguracja → funkcja Produkcja
    • Czas ustalania specyfikacji – pole pozwala na określenie momentu, w którym powinna zostać zdefiniowana specyfikacja dla artykułu produkcyjnego. Możliwy jest wybór poniższych opcji:
      • Podczas generowania zlecenia produkcyjnego bez opcji przerwania – charakterystyka jest określana lub generowana podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego
      • Podczas generowania zlecenia produkcyjnego z opcją przerwania – charakterystyka jest określana lub generowana podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego z możliwością przerwania zlecenia produkcyjnego
      • Podczas raportowania w trakcie przyjęcia towaru – specyfikacja dla artykułu produkcyjnego jest ustalana w momencie przyjęcia na magazyn w aplikacji Przyjęcia towaru
      • Podczas uruchomienia zlecenia produkcyjnego – charakterystyka jest określana lub generowana podczas uruchomienia zlecenia produkcyjnego
      • Podczas zwalniania zlecenia produkcyjnego – charakterystyka jest określana lub generowana po zwolnieniu zlecenia produkcyjnego.
    • Data wyjściowa dla ustalenia daty przydatności – pole pozwala na zdefiniowanie daty początkowej, a tym samym daty, od której ma być ustalana data przydatności do spożycia dla artykułu produkcyjnego. Możliwy jest wybór poniższych opcji:
      • Data utworzenia specyfikacji – data początkowa przyjmuje wartość daty utworzenia specyfikacji dla materiału produkowanego
      • Data przyjęcia towaru – data początkowa przyjmuje wartość daty przyjęcia materiału produkowanego na magazyn
      • Brak – brak daty przydatności
    • Aplikacja Artykuły → widok Logistyka magazynowa → zakładka Ogólne, sekcja Domyślne wartości specyfikacji
      • Metoda generowania – pole pozwala na wybór sposobu generowania specyfikacji. Dostępne są poniższe opcje:
        • Automatycznie – specyfikacja jest tworzona automatycznie zgodnie ze przypisanym schematem numeracji w aplikacji Konfiguracja
        • Ręcznie – specyfikacja musi zostać utworzona w aplikacji Specyfikacje w celu jej przypisania do materiału

Strategie stosowania specyfikacji

W systemie są dopuszczalne poniższe strategie używania specyfikacji:

  • Specyfikacja zdefiniowana dla pozycji w zamówieniu zakupu. Wprowadzenie specyfikacji w zamówieniu zakupu spowoduje jej przejęcie przez przyjęcie towaru.
  • W celu przypisania specyfikacji do pozycji zamówienia zakupu należy wprowadzić ją wcześniej w aplikacji Specyfikacje.
  • Numer specyfikacji dostawcy musi zostać wprowadzony w edytorze pozycji w aplikacji Przyjęcia materiału dla pozycji przyjęcia towaru. Po wprowadzeniu numeru specyfikacji dostawcy system utworzy automatycznie dane specyfikacji.
  • Jeżeli jest to konieczne to w celach informacyjnych może zostać przypisany do wewnętrznej specyfikacji również numer specyfikacji dostawcy.

Procedury generowania oraz przypisywania specyfikacji w systemie

Poniższy schemat przedstawia ustawienia mające wpływ na sposób generowania specyfikacji w systemie oraz generowane za ich pomocą warianty nadawania specyfikacji. Przedstawione warianty zostały opisane w dalszej części artykułu.

Wpływ ustawień na sposób generowania specyfikacji w systemie

Specyfikacja w zależności od sposobu jej dodawania może zostać wygenerowana automatycznie (zgodnie z metodą generowania). Dla innych przypadków specyfikację należy przypisać ręcznie w edytorze pozycji na zakładce Przyporządkowania specyfikacji, jeżeli została wcześniej zdefiniowana w aplikacji Specyfikacje lub wprowadzić ją ręcznie w polu kolumnie Specyfikacja dostawcy.

Dla przyjęć towarów z produkcji możliwe jest ustawienie kroku procesu, w którym zostaną wygenerowane specyfikacje dla artykułu produkcyjnego:

  • Podczas generowania zlecenia produkcyjnego bez opcji przerwania – charakterystyka jest określana lub generowana podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego
  • Podczas generowania zlecenia produkcyjnego z opcją przerwania – charakterystyka jest określana lub generowana podczas tworzenia zlecenia produkcyjnego z możliwością przerwania zlecenia produkcyjnego
  • Podczas raportowania w trakcie przyjęcia towaru – specyfikacja dla artykułu produkcyjnego jest ustalana w momencie przyjęcia na magazyn w aplikacji Przyjęcia towaru
  • Podczas uruchomienia zlecenia produkcyjnego – charakterystyka jest określana lub generowana podczas uruchomienia zlecenia produkcyjnego
  • Podczas zwalniania zlecenia produkcyjnego – charakterystyka jest określana lub generowana po zwolnieniu zlecenia produkcyjnego

Minimalny okres przydatności

Pole Termin przydatności znajduje się w edytorze pozycji przyjęcia towaru na zakładce Przyporządkowania specyfikacji lub w wierszu specyfikacji w tabeli pozycji przyjęcia towaru. Jest ono uzupełniane dla artykułów zarządzanych specyfikacją typu Partia z datą przydatności.

Minimalny okres przydatności jest obliczany automatycznie na podstawie danych zdefiniowanych dla artykułu w aplikacji Artykuły w widoku Logistyka magazynowa, sekcji Domyślne wartości specyfikacji. W przypadku, jeśli okres przydatności nie jest zdefiniowany w aplikacji Artykuły, jest on pobierany z aplikacji Konfiguracja → funkcja Logistyka magazynowa → funkcja Specyfikacje → funkcja Ogólne → pole Okres przydatności.

Dla artykułów produkcyjnych początkowa data obliczania terminu przydatności jest zależna od ustawień w aplikacji Konfiguracja → funkcja Produkcja → pole Data wyjściowa dla ustalenia daty przydatności.

Zmiana terminu przydatności jest możliwa z poziomu edytora pozycji lub listy pozycji na dokumencie przyjęcia towaru, jeżeli:

  • numer partii z datą przydatności jest nowo wygenerowany
  • nie istnieje zapas magazynowy dla wybranego numeru partii z datą przydatności
  • przyjęcie materiału nie jest przyjęciem z produkcji

Możliwa jest zmiana okresu przydatności dla przyjęcia z produkcji, jeżeli w aplikacji Konfiguracja → funkcja Produkcja → parametr Zezwól na zmianę daty przydatności przy przyjęciu towaru jest aktywny.

Przyporządkowanie specyfikacji w tabeli pozycji przyjęcia towaru

Przyporządkowanie specyfikacji do pozycji przyjęcia towaru jest możliwe przy pomocy akcji dostępnych w tabeli pozycji przyjęcia towaru. Dostępne są poniższe akcje:

  • [Przyporządkuj specyfikacje] – dodaje specyfikację do pozycji, którą należy zdefiniować w edytorze pozycji na zakładce Przyporządkowania specyfikacji
  • [Dodaj numery seryjne] – pozwala na dodanie kolejnych numerów seryjnych do pozycji przyjęcia towaru. System wymaga wprowadzenia pierwszego numeru seryjnego, po zaakceptowaniu zostanie utworzona wymagana liczba numerów seryjnych z krokiem równym jeden np. Pierwszy numer seryjny jest równy 1, kolejny przyjmie wartość 2 i tak aż do wypełnienia ilości wymaganych numerów zgodnie z jednostką podstawową materiału.

Przejęcie specyfikacji dla numeru partii z datą przydatności oraz partii przy wprowadzeniu ręcznie pozycji do dokumentu przyjęcia towaru

Wariant 1

W tym przypadku specyfikacja jest generowana oraz przypisywana automatycznie w momencie zapisu dokumentu przyjęcia towaru. Istnieje także, możliwość przypisania istniejącego numeru specyfikacji. Dodatkowo istnieje możliwość wprowadzenia specyfikacji dla dostawcy.

Uwaga
Dla przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta specyfikacja zawsze musi zostać wprowadzona ręcznie.

Wariant 2

W przypadku utworzenia przyjęcia towaru bez specyfikacji jest ona przejmowana z powiązanego zamówienia. W przypadku, gdy specyfikacja nie jest wprowadzona w zamówieniu zostanie ona wygenerowana automatycznie przez system. Ewentualnie istnieje możliwość przypisania pozycji przyjęcia towaru do pozycji zamówienia z identycznym numerem specyfikacji. W przypadku, gdy specyfikacja zostanie wygenerowana automatycznie system nie przejmie numeru specyfikacji z powiązanego zamówienia.

Uwaga
Dla przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta specyfikacja zawsze musi zostać wprowadzona ręcznie.

Wariant 3

Specyfikacja musi zostać przypisana ręcznie do pozycji przyjęcia towaru. Specyfikacja musi zostać wcześniej utworzona w aplikacji Specyfikacje.

Wariant 4

Specyfikacja nie jest przejmowana z dokumentu powiązanego. Musi zostać przypisana ręcznie do pozycji. Jeżeli pozycja przyjęcia towaru jest wprowadzana ręcznie ze specyfikacją bez użycia automatycznego wstawienia pozycji w odniesieniu do zlecenia, to możliwe jest przypisanie do niej tylko jednej pozycji zamówienia z taką samą specyfikacją.

Wariant 5

Do pozycji przyjęcia towaru możliwe jest przypisanie specyfikacji dostawcy lub wybranie istniejącej specyfikacji w systemie. W przypadku wprowadzenia specyfikacji ręcznie jest ona przejmowana przez system. Jej definicja od momentu zapisu dokumentu przyjęcia towaru będzie dostępna w aplikacji Specyfikacje.

Wariant 6

Specyfikacja nie jest przejmowana z dokumentu powiązanego. Musi zostać wprowadzona ręcznie jako specyfikacja dostawcy lub wybrana z istniejących specyfikacji w systemie.

Wariant 7

Do pozycji przyjęcia towaru możliwe jest przypisanie specyfikacji dostawcy lub wybranie istniejącej specyfikacji w systemie. W przypadku wprowadzenia specyfikacji ręcznie jest ona przejmowana przez system. Jej definicja od momentu zapisu dokumentu przyjęcia towaru będzie dostępna w aplikacji Specyfikacje.

Wariant 8

Specyfikacja nie jest przejmowana z dokumentu powiązanego. Musi zostać przypisana ręcznie do pozycji. Jeżeli pozycja przyjęcia towaru jest wprowadzana ręcznie ze specyfikacją bez użycia automatycznego wstawienia pozycji w odniesieniu do zlecenia to możliwe jest przypisanie do niej tylko jednej pozycji zamówienia z taką samą specyfikacją. W przypadku przypisania powyższej pozycji, edycja specyfikacji nie będzie możliwa w dokumencie przyjęcia towaru.

Przejęcie specyfikacji dla numeru partii z datą przydatności oraz partii przy automatycznym wstawianiu pozycji w odniesieniu do zlecenia do dokumentu przyjęcia towaru

W przypadku wprowadzenia specyfikacji w dokumencie zamówienia jest ona automatycznie przejmowana przez wstawione pozycje dla dokumentu przyjęcia towaru (Wariant 2, Wariant 4, Wariant 6, Wariant 8). Jeżeli w dokumencie odniesienie nie istnieje przypisanie specyfikacji do pozycji w systemie dopuszczalne są 4 warianty wprowadzenia specyfikacji dla pozycji.

Wariant 1

W tym przypadku specyfikacja jest generowana oraz przypisywana automatycznie w momencie zapisu dokumentu przyjęcia towaru.

Uwaga
Dla przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta specyfikacja zawsze musi zostać wprowadzona ręcznie.

Wariant 3

Specyfikacja musi zostać przypisana ręcznie do pozycji przyjęcia towaru. Specyfikację należy wcześniej utworzyć w aplikacji Specyfikacje.

Uwaga
Dla przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta specyfikacja zawsze musi zostać wprowadzona ręcznie.

Wariant 5

Do pozycji przyjęcia towaru możliwe jest przypisanie specyfikacji dostawcy lub wybranie istniejącej specyfikacji w systemie. W przypadku wprowadzenia specyfikacji ręcznie jest ona przejmowana przez system. Jej definicja od momentu zapisu dokumentu przyjęcia towaru będzie dostępna w aplikacji Specyfikacje.

Uwaga
Dla przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta specyfikacja zawsze musi zostać wprowadzona ręcznie.

Wariant 7

Specyfikacja musi zostać przypisana ręcznie do pozycji przyjęcia towaru. Jest to możliwe za pomocą akcji [Przyporządkuj specyfikacje] dostępnej na pasku narzędzi listy pozycji dokumentu przyjęcia towaru. Specyfikacja musi zostać wcześniej utworzona w aplikacji Specyfikacje.

Uwaga
Dla przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta specyfikacja zawsze musi zostać wprowadzona ręcznie.

Przejęcie, generowanie oraz przypisanie specyfikacji dla numerów seryjnych

System pozwala na przypisanie wielu numerów seryjnych do pozycji przyjęcia towaru. Ilość numerów seryjnych musi odpowiadać ilości przyjmowanej pozycji. W celu ręcznego wygenerowania kolejnych numerów seryjnych na pasku narzędzi nagłówka znajduje się przycisk [Dodaj numery seryjne].

Wskazówka
Numery seryjne bez ewidencji stanów magazynowych dla dokumentu przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta system traktuje jak numery seryjne z ewidencją stanu.

Przejęcie specyfikacji dla numerów seryjnych przy wprowadzeniu ręcznie pozycji do dokumentu przyjęcia towaru

W przypadku dodania do dokumentu przyjęcia towaru pozycji wymagającej numerów seryjnych system generuje ilość linii odpowiadającą przyjmowanej ilości w celu wprowadzenia numerów seryjnych. Jeżeli w edytorze pozycji na zakładce Przyporządkowania specyfikacji został wcześniej wprowadzony numer seryjny jest on traktowany jako pierwszy numer seryjny. Numery zostaną wygenerowane automatycznie tylko w przypadku, gdy w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa → sekcja Domyślne wartości specyfikacji → pole Metoda generowania ma zdefiniowaną wartość Automatycznie.

W przypadku gdy w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa → sekcja Domyślne wartości specyfikacji → pole Metoda generowania ma zdefiniowaną wartość Ręcznie wszystkie numery seryjne należy w pierwszej kolejności zdefiniować w aplikacji Specyfikacje.

Jeżeli użytkownik nie wprowadzi pierwszego numeru seryjnego, który będzie odniesieniem do automatycznego wygenerowania kolejnych numerów seryjnych to system wygeneruje numery seryjne automatycznie zgodnie z wybranym schematem numeracji w aplikacji Konfiguracja → funkcja Logistyka magazynowa → funkcja Specyfikacje → funkcja Ogólne pole Schemat numeracji.

Przejęcie specyfikacji dla numerów seryjnych przy wprowadzeniu automatycznym pozycji do dokumentu przyjęcia towaru w odniesieniu do zlecenia

W przypadku, gdy numer seryjny jest wprowadzony w zamówieniu i pozycja zostanie wstawiona do dokumentu przyjęcia towaru to numer seryjny jest generowany automatycznie.

Jeżeli specyfikacja nie jest zdefiniowana w dokumencie odniesienia to:

  • Numery zostaną wygenerowane automatycznie dla wstawianej pozycji w przypadku, gdy w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa → sekcja Domyślne wartości specyfikacji → pole Metoda generowania ma zdefiniowaną wartość Automatycznie
  • Numery seryjne należy zdefiniować w aplikacji Specyfikacje oraz ręcznie przypisać do pozycji przyjęcia towaru, w przypadku, gdy w aplikacji Artykuły → widok Logistyka magazynowa → sekcja Domyślne wartości specyfikacji → pole Metoda generowania ma zdefiniowaną wartość Ręcznie
Uwaga
Dla przyjęcia towaru typu Zwrot od klienta specyfikacja zawsze musi zostać wprowadzona ręcznie.

Czy ten artykuł był pomocny?