Proces planowania w ramach obszaru Controlling wymaga szeregu powtarzalnych ustawień parametrów, które powinny być również zapisywane ze względów pragmatycznych (np. odtwarzanie planowania z tymi samymi ustawieniami podstawowymi). W aplikacji Tworzenie budżetu można zdefiniować te ustawienia parametrów. Sam proces planowania nie jest przedmiotem tego szczegółowego wstępu. Więcej szczegółów można znaleźć w dokumencie Planowanie online.
Dzięki tej aplikacji przewodnik planowania jest tworzony dla typu daty docelowej i okresu docelowego, w oparciu o dane aktualne lub wcześniejsze dane planowania. Planowanie opiera się na saldach w ramach obszaru Controlling, dlatego dla każdej kategorii wymiarów można zaplanować jeden lub dwa wymiary. W przypadku kosztów lub przychodów można wygenerować tylko dane planowania. W przypadku ilości, cen i wskaźników, oprócz danych planowania można również wygenerować dane aktualne. Dane podstawowe mogą być modyfikowane procentowo dla każdej klasy kosztów i/lub zgodnie ze zdefiniowaną metodą planowania. Przebiegi planowania są przetwarzane w ramach controllingu jako przebiegi księgowania i mogą być kontrolowane oraz, w stosownych przypadkach, anulowane za pośrednictwem aplikacji Lista: Przebiegi księgowania Controlling.
Opis aplikacji
Aplikacja ta jest punktem wyjścia do tworzenia i przetwarzania ustawień parametrów dla funkcji Tworzenie budżetu.
Proces planowania w ramach controllingu rozpoczyna się zwykle od skopiowania danych aktualnych lub poprzednich danych planowania. Odbywa się to za pomocą aplikacji w tle, która tworzy pierwsze dane dla procesu planowania.
Wywołanie definicji i aktywacja akcji [Generuj raport] powoduje uwzględnienie ustawień podczas generowania raportu.
Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
Pola zapytań są wyświetlane w nagłówku. Szczegółowy opis pól nagłówka:
- Definicja — nazwa jednoznacznie identyfikuje wybór. Nazwa może zawierać zarówno cyfry, jak i litery.
- Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowa cecha wyróżniająca. Może składać się z dowolnego tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Wprowadza on znaczący, zapadające w pamięć oznaczenie, które jest tak unikalne, jak to możliwe, aby ułatwić wyszukiwanie. Oznaczenie może być wprowadzone w kilku językach.
Obszar roboczy
Zakładka Parametr
Wszystkie ważne pola tego widoku zostały opisane poniżej.
- Typ wymiaru — tutaj definiuje się wymiar, do którego przesyłane są dane podstawowe i transakcyjne. W przypadku danych podstawowych wymiar definiuje konkretny jednostkę biznesową (Opcjonalny wymiar 01, Opcjonalny wymiar 02 itd.), do którego dane są przesyłane.
- Standard księgowania — tutaj należy wprowadzić standard księgowania, dla którego mają być wyświetlane dane
- Waluta — podstawowa waluta
- Rozpatrywanie danych docelowych — tutaj można określić sposób obsługi już istniejących danych docelowych. Zostaną one nadpisane lub pozostaną niezmienione. Ponadto, możliwe jest zainicjowanie obszaru docelowego. W takim przypadku istniejące dane docelowe są zerowane, ale nie są tworzone żadne nowe dane docelowe.
Zakładka Dane docelowe
Wszystkie ważne pola tego widoku zostały opisane poniżej.
- Rodzaj transakcji — tutaj można określić rodzaj transakcji, który będzie używany do planowania
- Rodzaj transakcji — określa, czy rodzaj transakcji obejmuje wartość, ilość, wskaźnik lub cenę
- Typ rodzaju danych — dane planowania są tworzone w określonym docelowym rodzaju danych
- Rodzaj danych — dane planowania są tworzone w określonym docelowym rodzaju danych
- Okres księgowy od — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
- Okres księgowy do — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
Zakładka Dane referencji
Wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku zostały opisane poniżej.
- Bez klasy kosztów — wybrane salda dla rodzajów kosztów bez klasy kosztów są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
- Zmienne koszty ogólne — wybrane salda dla zmiennych kosztów ogólnych są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
- Stałe koszty ogólne — wybrane salda dla stałych kosztów ogólnych są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
- Zmienne koszty bezpośrednie — wybrane salda dla zmiennych kosztów bezpośrednich są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
- Stałe koszty bezpośrednie — wybrane salda dla stałych kosztów bezpośrednich są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
- Typ zaokrąglenia — do planowania używany jest wybrany typ zaokrąglania. Jeśli używana jest metoda planowania, wówczas zastosowanie ma zdefiniowany w niej typ zaokrąglania.
- Sposób modyfikowania — tutaj można określić, za pomocą której metody dane docelowe są określane na podstawie danych źródłowych. Prawidłowe metody to:
- Przenieś wartości źródłowe (1:1)
- Przenieś średnią wartość
- Rozdziel sumę wartości źródłowych zgodnie z podziałem rocznym
- Rozdziel szacowaną wartość średnią zgodnie z metodą planowania
- Rozdziel sumę wartości źródłowych zgodnie z metodą planowania
- Metoda planowania — do rozdzielania średniej lub sumy wartości kursu używana jest zdefiniowana metoda planowania
Zakładka Wybór danych
- Rodzaj danych — dane źródłowe są określane za pomocą określonego rodzaju danych
- Uwzględnij koszty wtórne (pole wyboru) — przy określaniu danych źródłowych zwykle brane są pod uwagę tylko dane bezpośrednie. Ten wpis określa, czy koszty wtórne będą również uwzględniane przy określaniu wartości źródłowych.
- Okres księgowy od — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
- Okres księgowy do — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
- Zastosowanie klasyfikacji 1. przyporządkowania — ten wpis określa, czy wybór danych obejmuje opcjonalne wymiary, czy wybraną klasyfikację
- 1. przyporządkowanie — tutaj można wybrać opcjonalne wymiary, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Klasyfikacja 1. przyporządkowania — tutaj można wybrać opcjonalne wymiary, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Zastosuj klasyfikację rodzaju kosztów — tutaj można użyć klasyfikacji do wyboru opcjonalnych wymiarów, dla których powinny zostać utworzone dane planowania
- Klasa kosztów — dostępne wartości:
- Bez klasy kosztów
- Zmienne koszty ogólne
- Stałe koszty ogólne
- Zmienne koszty bezpośrednie
- Stałe koszty bezpośrednie
- Rodzaj kosztów — tutaj można wybrać rodzaje kosztów, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Klasyfikacja rodzaju kosztów — tutaj można wybrać klasyfikację dla drugiego przyporządkowania, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Zastosuj klasyfikację 2. przyporządkowania — tutaj można użyć klasyfikacji do wyboru 2. przyporządkowania, dla których powinny zostać utworzone dane planowania
- 2. przyporządkowanie — tutaj można wybrać 2. przyporządkowania, dla których mają zostać utworzone dane planowania
- Klasyfikacja 2. przyporządkowania — tutaj można używać klasyfikacji do wybierania 2. przyporządkowań, dla których należy utworzyć dane planowania
Akcje związane z aplikacją
Następujące akcje związane z aplikację są dostępne w aplikacji Tworzenie budżetu.
Akcja [Generuj raport]
Po wybraniu tej akcji uruchamiana jest nowa aplikacja w tle Tworzenie budżetu. W tej aplikacji wprowadza się tylko zwykłe ustawienia przetwarzania w tle i wydruku; wszystkie inne niezbędne parametry są częścią zastosowanej definicji.
Każdy wybrany standard księgowania jest przetwarzany indywidualnie. Jeśli standardy księgowania są zdefiniowane w parametrach wyboru, wszystkie są przetwarzane przez nie, pod warunkiem, że są ważne w obszarze Controlling i w okresach docelowych. Jeśli w parametrach nie określono żadnego standardu księgowania, uwzględniane są wszystkie istniejące standardy księgowania bieżącej jednostki organizacyjnej, które obowiązują w obszarze Controlling i w okresach docelowych.
Żadne salda nie są tworzone bezpośrednio, ale używane są EntryHeader i EntryItems controllingu. Aktualizacja sald jest zarządzana przez kontrolujący serwer księgowań.
Konfiguracja
Aplikacja Tworzenie budżetu nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w sekcji Konfiguracja.
Jednostki biznesowe
Jednostka biznesowa Definicja wyboru:
com.sem.ext.app.fin.general.obj.SelectionDefinition — wykorzystywana jest przez aplikację Tworzenie budżetu między innymi w celu:
- Przyporządkowywania uprawnień
- Konfigurowania definicji działań
- Importu i eksportu danych
Uprawnienia
Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Dla aplikacji Tworzenie budżetu nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.
Przyporządkowania organizacyjne
Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu w aplikacji Konfiguracja należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści. Aby aplikacja Tworzenie budżetu była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:
- Rachunkowość
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Tworzenie budżetu nie są dostępne funkcje specjalne.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Tworzenie budżetu nie jest udostępniana partnerom biznesowym.