Tworzenie budżetu

Proces planowania w ramach obszaru Controlling wymaga szeregu powtarzalnych ustawień parametrów, które powinny być również zapisywane ze względów pragmatycznych (np. odtwarzanie planowania z tymi samymi ustawieniami podstawowymi). W aplikacji Tworzenie budżetu można zdefiniować te ustawienia parametrów. Sam proces planowania nie jest przedmiotem tego szczegółowego wstępu. Więcej szczegółów można znaleźć w dokumencie Planowanie online.

Dzięki tej aplikacji przewodnik planowania jest tworzony dla typu daty docelowej i okresu docelowego, w oparciu o dane aktualne lub wcześniejsze dane planowania. Planowanie opiera się na saldach w ramach obszaru Controlling, dlatego dla każdej kategorii wymiarów można zaplanować jeden lub dwa wymiary. W przypadku kosztów lub przychodów można wygenerować tylko dane planowania. W przypadku ilości, cen i wskaźników, oprócz danych planowania można również wygenerować dane aktualne. Dane podstawowe mogą być modyfikowane procentowo dla każdej klasy kosztów i/lub zgodnie ze zdefiniowaną metodą planowania. Przebiegi planowania są przetwarzane w ramach controllingu jako przebiegi księgowania i mogą być kontrolowane oraz, w stosownych przypadkach, anulowane za pośrednictwem aplikacji Lista: Przebiegi księgowania Controlling.

Opis aplikacji

Aplikacja ta jest punktem wyjścia do tworzenia i przetwarzania ustawień parametrów dla funkcji Tworzenie budżetu.

Proces planowania w ramach controllingu rozpoczyna się zwykle od skopiowania danych aktualnych lub poprzednich danych planowania. Odbywa się to za pomocą aplikacji w tle, która tworzy pierwsze dane dla procesu planowania.

Wywołanie definicji i aktywacja akcji [Generuj raport] powoduje uwzględnienie ustawień podczas generowania raportu.

Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Pola zapytań są wyświetlane w nagłówku. Szczegółowy opis pól nagłówka:

  • Definicja — nazwa jednoznacznie identyfikuje wybór. Nazwa może zawierać zarówno cyfry, jak i litery.
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowa cecha wyróżniająca. Może składać się z dowolnego tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Wprowadza on znaczący, zapadające w pamięć oznaczenie, które jest tak unikalne, jak to możliwe, aby ułatwić wyszukiwanie. Oznaczenie może być wprowadzone w kilku językach.

Obszar roboczy

Zakładka Parametr

Wszystkie ważne pola tego widoku zostały opisane poniżej.

  • Typ wymiaru — tutaj definiuje się wymiar, do którego przesyłane są dane podstawowe i transakcyjne. W przypadku danych podstawowych wymiar definiuje konkretny jednostkę biznesową (Opcjonalny wymiar 01, Opcjonalny wymiar 02 itd.), do którego dane są przesyłane.
  • Standard księgowania — tutaj należy wprowadzić standard księgowania, dla którego mają być wyświetlane dane
  • Waluta — podstawowa waluta 
  • Rozpatrywanie danych docelowych — tutaj można określić sposób obsługi już istniejących danych docelowych. Zostaną one nadpisane lub pozostaną niezmienione. Ponadto, możliwe jest zainicjowanie obszaru docelowego. W takim przypadku istniejące dane docelowe są zerowane, ale nie są tworzone żadne nowe dane docelowe.
Zakładka Dane docelowe

Wszystkie ważne pola tego widoku zostały opisane poniżej.

  • Rodzaj transakcji — tutaj można określić rodzaj transakcji, który będzie używany do planowania
  • Rodzaj transakcji — określa, czy rodzaj transakcji obejmuje wartość, ilość, wskaźnik lub cenę
  • Typ rodzaju danych — dane planowania są tworzone w określonym docelowym rodzaju danych
  • Rodzaj danych — dane planowania są tworzone w określonym docelowym rodzaju danych
  • Okres księgowy od — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
  • Okres księgowy do — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
Zakładka Dane referencji

Wszystkie ważne kolumny tabeli tego widoku zostały opisane poniżej.

  • Bez klasy kosztów — wybrane salda dla rodzajów kosztów bez klasy kosztów są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
  • Zmienne koszty ogólne — wybrane salda dla zmiennych kosztów ogólnych są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
  • Stałe koszty ogólne — wybrane salda dla stałych kosztów ogólnych są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
  • Zmienne koszty bezpośrednie — wybrane salda dla zmiennych kosztów bezpośrednich są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
  • Stałe koszty bezpośrednie — wybrane salda dla stałych kosztów bezpośrednich są modyfikowane przed dalszym przetwarzaniem o określony tutaj procent. Wartość dodatnia powoduje odpowiedni wzrost procentowy, wartość ujemna prowadzi do zmniejszenia obciążenia.
  • Typ zaokrąglenia — do planowania używany jest wybrany typ zaokrąglania. Jeśli używana jest metoda planowania, wówczas zastosowanie ma zdefiniowany w niej typ zaokrąglania.
  • Sposób modyfikowania — tutaj można określić, za pomocą której metody dane docelowe są określane na podstawie danych źródłowych. Prawidłowe metody to:
    • Przenieś wartości źródłowe (1:1)
    • Przenieś średnią wartość
    • Rozdziel sumę wartości źródłowych zgodnie z podziałem rocznym
    • Rozdziel szacowaną wartość średnią zgodnie z metodą planowania
    • Rozdziel sumę wartości źródłowych zgodnie z metodą planowania
  • Metoda planowania — do rozdzielania średniej lub sumy wartości kursu używana jest zdefiniowana metoda planowania
Zakładka Wybór danych
  • Rodzaj danych — dane źródłowe są określane za pomocą określonego rodzaju danych
  • Uwzględnij koszty wtórne (pole wyboru) — przy określaniu danych źródłowych zwykle brane są pod uwagę tylko dane bezpośrednie. Ten wpis określa, czy koszty wtórne będą również uwzględniane przy określaniu wartości źródłowych.
  • Okres księgowy od — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
  • Okres księgowy do — planowanie odbędzie się dla określonego okresu w controllingu
  • Zastosowanie klasyfikacji 1. przyporządkowania — ten wpis określa, czy wybór danych obejmuje opcjonalne wymiary, czy wybraną klasyfikację
  • 1. przyporządkowanie — tutaj można wybrać opcjonalne wymiary, dla których mają zostać utworzone dane planowania
  • Klasyfikacja 1. przyporządkowania — tutaj można wybrać opcjonalne wymiary, dla których mają zostać utworzone dane planowania
  • Zastosuj klasyfikację rodzaju kosztów — tutaj można użyć klasyfikacji do wyboru opcjonalnych wymiarów, dla których powinny zostać utworzone dane planowania
  • Klasa kosztów — dostępne wartości:
    • Bez klasy kosztów
    • Zmienne koszty ogólne
    • Stałe koszty ogólne
    • Zmienne koszty bezpośrednie
    • Stałe koszty bezpośrednie
  • Rodzaj kosztów — tutaj można wybrać rodzaje kosztów, dla których mają zostać utworzone dane planowania
  • Klasyfikacja rodzaju kosztów — tutaj można wybrać klasyfikację dla drugiego przyporządkowania, dla których mają zostać utworzone dane planowania
  • Zastosuj klasyfikację 2. przyporządkowania — tutaj można użyć klasyfikacji do wyboru 2. przyporządkowania, dla których powinny zostać utworzone dane planowania
  • 2. przyporządkowanie — tutaj można wybrać 2. przyporządkowania, dla których mają zostać utworzone dane planowania
  • Klasyfikacja 2. przyporządkowania — tutaj można używać klasyfikacji do wybierania 2. przyporządkowań, dla których należy utworzyć dane planowania

Akcje związane z aplikacją

Następujące akcje związane z aplikację są dostępne w aplikacji Tworzenie budżetu.

Akcja [Generuj raport]

Po wybraniu tej akcji uruchamiana jest nowa aplikacja w tle Tworzenie budżetu. W tej aplikacji wprowadza się tylko zwykłe ustawienia przetwarzania w tle i wydruku; wszystkie inne niezbędne parametry są częścią zastosowanej definicji.

Każdy wybrany standard księgowania jest przetwarzany indywidualnie. Jeśli standardy księgowania są zdefiniowane w parametrach wyboru, wszystkie są przetwarzane przez nie, pod warunkiem, że są ważne w obszarze Controlling i w okresach docelowych. Jeśli w parametrach nie określono żadnego standardu księgowania, uwzględniane są wszystkie istniejące standardy księgowania bieżącej jednostki organizacyjnej, które obowiązują w obszarze Controlling i w okresach docelowych.
Żadne salda nie są tworzone bezpośrednio, ale używane są EntryHeader i EntryItems controllingu. Aktualizacja sald jest zarządzana przez kontrolujący serwer księgowań.

Konfiguracja

Aplikacja Tworzenie budżetu nie wymaga żadnych specjalnych ustawień w sekcji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Definicja wyboru:
com.sem.ext.app.fin.general.obj.SelectionDefinition — wykorzystywana jest przez aplikację Tworzenie budżetu między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne 

Dla aplikacji Tworzenie budżetu nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu w aplikacji Konfiguracja należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści. Aby aplikacja Tworzenie budżetu była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Tworzenie budżetu nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Tworzenie budżetu nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?