Ubezpieczenia

Ubezpieczenia nie są rozumiane jako firmy ubezpieczeniowe, ale raczej jako konkretne umowy, które są reprezentowane przez odpowiednie polisy ubezpieczeniowe.

W aplikacji Ubezpieczenia zapisywane są dane dotyczące poszczególnych umów ubezpieczeniowych.

Definicja terminów

Ubezpieczenia — ubezpieczenia, oznaczające umowy ubezpieczeniowe (polisy), a nie rozumiane jako firmy ubezpieczeniowe, są wykorzystywane w rachunkowości środków trwałych do określenia, czy są one ubezpieczone od nieprzewidzianych okoliczności, pożaru, kradzieży itp. Informacje o ubezpieczeniach są wykorzystywane w rachunkowości środków trwałych w zakresie ich utrzymania.

Opis aplikacji

Aplikacja Ubezpieczenia zawiera podstawowe informacje o ubezpieczeniach, takie jak certyfikat ubezpieczenia, ubezpieczyciel oraz informacje o ryzyku objętym lub nieobjętym ubezpieczeniem.

W firmie do każdego środka trwałego można przypisać jedno lub więcej ubezpieczeń, a jedno ubezpieczenie może dotyczyć wielu środków trwałych. To przypisanie jest reprezentowane przez rejestr Dane podstawowe środków trwałych. Ponadto rejestrowane są tam dane różniące się od polisy ubezpieczeniowej (np. kwota bazowa zastąpienia).

Aplikacja Ubezpieczenia składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola jednoznacznie identyfikujące ubezpieczenie.

  • Ubezpieczenie — tutaj wprowadza się ubezpieczenie. Ubezpieczenie może być dowolnie przypisane i służy jako kluczowy identyfikator ubezpieczenia.
  • Oznaczenie — oznaczenie służy jako dodatkowy identyfikator. Może składać się z tekstu zdefiniowanego przez użytkownika. Warto wprowadzić znaczącą, łatwą do zapamiętania i możliwie unikalną nazwę, aby wyszukiwanie było łatwiejsze. Nazwa homonimiczna może występować wielokrotnie.

Obszar roboczy

Zakładka Ogólne

W zakładce Ogólne dane dotyczące polisy wraz z ich okresami ważności są wyświetlane na liście pozycji.

  • Ubezpieczyciel — w tym miejscu definiuje się numer partnera ubezpieczyciela. Jeśli wybrana organizacja jest również ustanowiona jako organizacja zastępcza, ubezpieczyciel musi zostać usunięty jako dostawca (lub sprzedawca) w głównym partnerze. Jeśli przypisana organizacja nie jest skonfigurowana jako organizacja zastępcza, ubezpieczyciel musi być zdefiniowany jako partner zewnętrzny w polu Członkostwo.
  • Numer polisy ubezpieczeniowej — tutaj należy wprowadzić numer polisy ubezpieczeniowej ubezpieczyciela z umowy ubezpieczenia
  • Oddział ubezpieczeniowy — dane oddziału ubezpieczeniowego
  • Ubezpieczenie ryczałtowe — określenie, czy ubezpieczenie jest ubezpieczeniem ryczałtowym, czy ubezpieczeniem indywidualnym.
  • Suma ubezpieczenia — w tym miejscu należy wprowadzić kwotę ubezpieczenia określoną w umowie ubezpieczenia i stanowiącą treść umowy w momencie jej zawarcia
  • Udział własny w procentach — jeśli umowa ubezpieczenia zawiera procent udziału własnego, w tym miejscu należy wpisać tę stawkę procentową
  • Kwota maksymalna — jeśli kwota maksymalna jest zdefiniowana w umowie ubezpieczenia jako górny limit własnego zobowiązania, należy ją wpisać w tym miejscu. Jeśli zostanie wprowadzona wartość procentowa i określona dowolna kwota, zostanie ona automatycznie określona na podstawie wartości procentowej sumy ubezpieczenia. Ten wpis musi być w określonej walucie.
  • Umowa obowiązuje od — w tym miejscu definiuje się datę rozpoczęcia ubezpieczenia. Data ta jest określona w umowie ubezpieczenia.
  • Umowa obowiązuje do — jeśli umowa ubezpieczenia zawiera określoną datę wygaśnięcia, należy wprowadzić datę, do której umowa jest nadal ważna
  • Podstawa pomiaru — w tym miejscu należy wybrać podstawę pomiaru, dla której obliczane są wartości ubezpieczeniowe środków trwałych.
    Dostępne są następujące ustawienia:

    • Wartość końcowa
    • Wartość podstawowa ubezpieczenia
    • Wartość ponownego nabycia
Zakładka Teksty

W zakładce Teksty można tworzyć dodatkowe teksty i moduły tekstowe dla poszczególnych ubezpieczeń.

Więcej informacji na temat tworzenia tekstów można znaleźć w Instrukcji obsługi. Warto zapoznać się również z artykułami Moduły tekstów lub Grupy tekstów.

Konfiguracja

Aplikacja Ubezpieczenia nie wymaga dodatkowych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Ubezpieczenia — com.sem.ext.app.fin.assetaccounting.obj.Insurance — wykorzystywana jest przez aplikację Ubezpieczenia między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Definiowania działań
  • Importu i eksportu danych

Jednostka ta stanowi część grupy jednostek biznesowych Dane podstawowe środków trwałych — com.sem.ext.app.fin.assetaccounting.MasterData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Ubezpieczenia nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Dla aplikacji Ubezpieczenia nie są wymagane przyporządkowania organizacji.

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Ubezpieczenia nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Ubezpieczenia nie jest udostępniana partnerom biznesowym.

Czy ten artykuł był pomocny?