Premie są wykorzystywane do późniejszego wynagradzania sprzedaży osiągniętej przez klienta z klientem (firmą) w określonym okresie. Zwrot może być dokonywany aktywnie poprzez kredyty wartościowe lub od klienta (firmy) poprzez obciążenia.
Podstawą sprzedaży premiowej są zawsze faktury sprzedaży/ noty kredytowe. Konkretne pozycje faktur, które mają znaczenie dla premii i z którymi klientami zawierane są umowy, można zdefiniować w umowach dotyczących premii za sprzedaż.
Premie charakteryzują się tym, że są wypłacane dopiero po osiągnięciu określonej skumulowanej sprzedaży. Sprzedaż, od której wypłacane są premie, może być definiowana etapami.
Można wyróżnić trzy rodzaje umów dotyczących premii od sprzedaży:
- Premia od sprzedaży – premie są wypłacane jako procent sprzedaży po osiągnięciu określonych poziomów sprzedaży.
- Premia wzrostowa – po osiągnięciu określonego obrotu (obrót porównawczy), procent tej kwoty, który został przekroczony, jest rejestrowany i przypisywane są poziomy premii. Jest on również wynagradzany jako procent obrotu.
- Kwota stała – stała kwota jest wypłacana jako dodatek promocyjny lub reklamowy itp. niezależnie od tego, czy osiągnięto cel sprzedaży.
Definicje terminów
Rodzaje premii
Premia to nagroda lojalnościowa, która jest zwykle przyznawana klientowi z mocą wsteczną w formie noty kredytowej. Premia jest podziękowaniem za długoterminową relację biznesową (typ premii: Kwota stała) lub za określoną kwotę obrotu (typy premii: Premia wzrostu, Premia od obrotów).
Premia od obrotu
Premie są wypłacane po osiągnięciu określonej uzgodnionej sprzedaży. Sprzedaż, powyżej której wypłacane są premie, może być definiowana etapami. Premia za sprzedaż zależy od osiągniętych poziomów premii. Jeśli poziom premii zostanie osiągnięty, premia jest wypłacana jako procent obrotu.
Premia wzrostu
Premie są wypłacane po osiągnięciu określonych poziomów obrotów. Obrót, od którego wypłacane są premie, może być definiowany etapami. Premia przyrostowa zależy od procentu przekroczonego obrotu. Wynagrodzenie zależy od osiągniętego obrotu i ustalonych na tej podstawie wartości procentowych.
Poziomy premii
Poziomy premii są wykorzystywane do określenia pewnych wcześniej uzgodnionych celów sprzedaży w określonym okresie. Jeśli poziomy premii zostaną przekroczone, premia jest wypłacana jako procent osiągniętego obrotu.
Opis aplikacji
Aplikacja Umowy premiowe sprzedaży służy do wprowadzania lub edytowania umów dotyczących wypłat premii. Po dokonaniu płatności są one wyświetlane w tej aplikacji. Aplikacja składa się z nagłówka i obszaru roboczego.
Nagłówek
Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują umowę dotyczącą premii za sprzedaż, a także pola dla ogólnie ważnych danych podstawowych. Rodzaj i numer umowy premiowej jednoznacznie identyfikują umowę premiową dotyczącą sprzedaży. Rejestrowany jest również opis.
Pola:
- Umowa – unikalna identyfikacja umowy dotyczącej premii od sprzedaży jest wyświetlana w tym polu. Składa się on z rodzaju umowy premiowej w pierwszym polu i numeru umowy premiowej w drugim polu.
- Rodzaj umowy premiowej – należy wybrać istniejący typ umowy premiowej w tym polu. Rodzaj określa typ rabatu i domyślne pola dla niektórych atrybutów. Nie można go zmienić.
- Numer umowy premiowej – numer umowy dotyczącej premii za sprzedaż. Jeśli umowa dotycząca premii sprzedażowej została zapisana, przypisanego numeru umowy dotyczącej premii nie można już zmienić.
- Oznaczenie – w tym polu można wprowadzić lub zmienić opis umowy. Opis to dodatkowa nazwa umowy dotyczącej premii za sprzedaż. Znaczące opisy ułatwiają użytkownikowi wyszukiwanie. Nazwa jest dowolna i może być niejednoznaczna, tj. kilka umów dotyczących premii za sprzedaż może mieć tę samą nazwę. Zaleca się przypisanie różnych oznaczeń w każdym przypadku. Nazwę można wprowadzić w kilku językach za pomocą przycisku języka dodatkowego.
- Obsługujący – w tym polu należy określić pracownika, który jest odpowiedzialny za tę umowę dotyczącą premii za sprzedaż jako osoba kontaktowa w firmie. Należy wprowadzić identyfikator partnera z rolą pracownika. Można użyć odpowiedzialnego pracownika jako cechy zapytania w aplikacjach Obliczanie premii sprzedaży i Rozliczenie premii sprzedaży.
- Okres rozliczeniowy – w tym dwuczęściowym polu definiuje się okres, w którym przypada data faktur sprzedaży wykorzystywanych do obliczenia kwoty premii. W pierwszym polu należy wprowadzić datę rozpoczęcia okresu rozliczeniowego. W drugim polu należy wprowadzić datę zakończenia okresu rozliczeniowego.
- Klient– w tym polu definiuje się klienta, którego faktury sprzedaży są używane do obliczania kwoty premii. Należy wprowadzić identyfikator partnera z rolą klienta. Alternatywnie można również wprowadzić klasyfikację premii klienta w polu Klasyfikacja premii klienta, aby faktury sprzedaży od grupy klientów były brane pod uwagę.
- Klasyfikacja premii klienta – w tym polu definiuje się klasyfikację typu Klasyfikacja premii klienta. Faktury sprzedaży wszystkich klientów przypisanych do tej klasyfikacji są wykorzystywane do obliczania kwoty premii. Należy wprowadzić identyfikator wpisu klasyfikacji premii klienta. Alternatywnie można również wprowadzić klienta w polu Klient, aby faktury sprzedaży od określonego klienta były brane pod uwagę.
- Status – w tym polu wyświetlany jest aktualny status umowy dotyczącej premii za sprzedaż. Do wyboru są następujące statusy:
- Zarejestrowane – umowa dotycząca premii od sprzedaży została wprowadzona. Kwota premii może zostać obliczona, ale nie rozliczona automatycznie. Płatności można jednak wprowadzać ręcznie. Statusu tego nie można już wybrać, jeśli umowa dotycząca premii za sprzedaż została zapisana z innym statusem.
- Zwolnione – umowa dotycząca premii za sprzedaż została zwolniona do automatycznego rozliczenia
- Zablokowane – umowa dotycząca premii za sprzedaż została zablokowana do automatycznego rozliczenia. Można jednak obliczyć kwotę premii. Możliwe jest również ręczne wprowadzenie płatności.
- Zrealizowane – umowa dotycząca premii za sprzedaż została zakończona. Obliczenie kwoty premii oraz automatyczne lub ręczne rozliczenie nie są już możliwe. W tym stanie nie można już zmienić umowy dotyczącej premii za sprzedaż, a jedynie ją wyświetlić. Umowa dotycząca premii od sprzedaży zostaje automatycznie zakończona, jeśli faktura sprzedaży zamówienia sprzedaży wygenerowanego przez rozliczenie premii ma datę faktury przypadającą po okresie rozliczeniowym umowy dotyczącej premii od sprzedaży.
Wartością domyślną jest Zarejestrowane.
- Zastosowanie partnera – w tym polu określa się zastosowanie partnera zdefiniowanego za pomocą wartości w polach Klient lub Klasyfikacja premii klienta. Należy wybrać jeden z następujących sposobów wykorzystania partnera:
- Klient
- Odbiorca dostawy
- Odbiorca faktury
- Klasyfikacja premii za artykuły – za pomocą pola można ograniczyć sprzedaż istotną dla premii. W tym miejscu należy wybrać klasyfikację typu Klasyfikacja artykułów premiowych, która określa wyłącznie obrót związany z premią lub jest odejmowana od całkowitego obrotu.
- Uwzględniaj obroty – w tym polu należy wprowadzić udział sprzedaży, który ma zostać wykorzystany w tej umowie dotyczącej premii za sprzedaż. Do wyboru są następujące opcje:
- Wszystkie – uwzględniana jest cała sprzedaż istotna dla premii.
- Tylko klasyfikacja premii artykułu – uwzględniane są tylko te pozycje faktur sprzedaży, których artykuły są przypisane do klasyfikacji określonej w polu Klasyfikacja premiowa artykułów.
- Bez klasyfikacji premii artykułu – wszystkie pozycje faktur sprzedaży, których artykuły są przypisane do klasyfikacji określonej w polu Klasyfikacja premii artykułów, są wyłączone z obrotów premiowanych.
- Typ rozliczenia – w tym polu należy wprowadzić typ rozliczenia. Do wyboru są następujące opcje:
- Nota kredytowa dla klienta – po wybraniu tej opcji umowa dotycząca premii za sprzedaż zostanie uwzględniona w rozliczeniu premii. Po utworzeniu noty kredytowej płatności są generowane automatycznie i wyświetlane w zakładce Płatności.
- Faktura od klienta – w przypadku wybrania tej opcji umowa dotycząca premii za sprzedaż nie jest uwzględniana w rozliczeniu premii. Płatności muszą być wprowadzane ręcznie.
Wartość domyślna jest określana na podstawie typu umowy premiowej.
- Termin płatności – można użyć tego pola, aby ograniczyć termin płatności podczas obliczania kwoty premii i automatycznego rozliczania premii . Termin płatności musi przypadać po okresie rozliczeniowym.
- Partner rozliczeniowy – w tym polu należy wpisać odbiorcę noty uznaniowej dla kwoty premii. Można używać tylko partnerów z rolą klienta.
- Artykuł rozliczeniowy – w tym polu należy wprowadzić artykuł rozliczeniowy, który zostanie wprowadzony w wygenerowanej pozycji zamówienia sprzedaży w celu automatycznego rozliczenia kwoty premii.
- Waluta – w tym polu należy wprowadzić walutę, w której nota uznaniowa jest wystawiana partnerowi rozliczeniowemu. Zamówienia w innych walutach są przeliczane na tę walutę.
- Automatyczne rozliczenie – w tym miejscu należy określić, czy rozliczenie ma być przeprowadzane automatycznie, czy ręcznie. Płatności w aplikacji Umowy premiowe sprzedaży można wprowadzać tylko z ręcznym rozliczeniem premii.
Wartość domyślna jest określana na podstawie rodzaju umowy premiowej.
- Organizacja sprzedaży – organizacja sprzedaży jest automatycznie wprowadzana w tym polu, gdy wprowadzana jest nowa umowa premiowa sprzedaży. Wartość odpowiada aktualnej organizacji użytkownika. Nie można jej zmienić.
Obszar roboczy
Obszar roboczy składa się z następujących zakładek:
Zakładka Podstawa premii
Ta zakładka wyświetla różne pola w zależności od typu premii:
Premia za sprzedaż
- Obroty – to pole składa się z dwóch części. Pierwsze pole wyświetla obrót związany z premią obliczony w aplikacji Obliczanie premii sprzedaży. Dopóki nie przeprowadzono żadnych obliczeń, pole zawsze wyświetla wartość 0. Wartości tej nie można zmienić ręcznie. Drugie pole wyświetla walutę, która była walutą rozliczeniową w polu Waluta w momencie obliczeń. Tej waluty również nie można zmienić.
- Planowany obrót – pozwala wprowadzić planowany obrót. W pierwszym polu należy wprowadzić wartość liczbową. Drugie pole pokazuje walutę, która była walutą rozliczeniową w polu Waluta w momencie obliczeń. Waluty nie można zmienić. To pole nie jest używane w standardzie systemu. Może być używane w adaptacjach, np. w przypadku planowanych redukcji przychodów.
Poziomy premii za sprzedaż są rejestrowane w tabeli.
- Etap – w tej kolumnie wyświetlany jest numer poziomu premii. Wartość jest określana automatycznie. Pierwszy poziom premii ma wartość 1, z każdym kolejnym poziomem premii liczba wzrasta o 1. Wartości nie można zmienić.
- Obroty – ta kolumna jest dwuczęściowym polem wprowadzania danych. W pierwszym polu należy wprowadzić obrót, który musi zostać osiągnięty, aby procent premii został obliczony. Waluta w drugim polu zawsze odpowiada walucie rozliczeniowej z pola Waluta w nagłówku. Nie można jej zmienić w tym polu.
- Procent premii – w tej kolumnie definiuje się procent obrotu, który jest przyznawany partnerowi rozliczeniowemu jako kwota premii.
Premia wzrostu
- Obroty – to pole składa się z dwóch części. Pierwsze pole wyświetla obrót związany z premią obliczony w aplikacji Obliczanie premii sprzedaży. Dopóki nie przeprowadzono żadnych obliczeń, pole zawsze wyświetla wartość 0. Wartości tej nie można zmienić ręcznie. Drugie pole wyświetla walutę, która była walutą rozliczeniową w polu Waluta w momencie obliczeń. Tej waluty również nie można zmienić.
- Planowany obrót – pozwala wprowadzić planowany obrót. W pierwszym polu należy wprowadzić wartość liczbową. Drugie pole pokazuje walutę, która była walutą rozliczeniową w polu Waluta w momencie obliczeń. Waluty nie można zmienić. To pole nie jest używane w standardzie systemu. Może być używane w adaptacjach, np. w przypadku planowanych redukcji przychodów.
- Obrót porównawczy – to pole składa się z dwóch części. W pierwszym polu wprowadza się obrót porównawczy, na podstawie którego określa się procentowy wzrost w stosunku do faktycznie osiągniętego obrotu. Waluta w drugiej części pola zawsze odpowiada walucie rozliczeniowej z pola Waluta w obszarze identyfikacji. Nie można jej zmienić w tym polu.
Poziomy premii za wzrost są zapisywane w tabeli.
- Etap – w tej kolumnie wyświetlany jest numer poziomu premii. Wartość jest określana automatycznie. Pierwszy poziom premii ma wartość 1, z każdym kolejnym poziomem premii liczba wzrasta o 1. Wartości nie można zmienić.
- Obroty – ta kolumna jest dwuczęściowym polem wprowadzania danych. W pierwszym polu należy wprowadzić obrót, który musi zostać osiągnięty, aby procent premii został obliczony. Waluta w drugim polu zawsze odpowiada walucie rozliczeniowej z pola Waluta w obszarze identyfikacji. Nie można jej zmienić w tym polu.
- Procent premii – w tej kolumnie definiuje się procent obrotu, który jest przyznawany partnerowi rozliczeniowemu jako kwota premii.
Stała kwota
- Kwota premii – w tym polu wprowadza się kwotę, która jest przyznawana partnerowi rozliczeniowemu niezależnie od osiągniętego obrotu. Waluta w drugiej części pola zawsze odpowiada walucie rozliczeniowej z pola Waluta w nagłówku. Nie można jej zmienić w tym polu.
Zakładka Płatności
W przypadku ręcznego rozliczania premii na tej zakładce można wprowadzać płatności z tytułu premii. Zakładka nie może być edytowana dla automatycznego rozliczania. W takim przypadku płatności są wyświetlane po zafakturowaniu zamówienia sprzedaży wygenerowanego przez aplikację Rozliczenie premii sprzedaży.
Jeśli istnieją płatności dla umowy dotyczącej premii za sprzedaż, nie można już zmienić następujących pól w nagłówku:
- Klient
- Klasyfikacja premii klienta
- Zastosowanie partnera
- Klasyfikacja premii artykułu
- Uwzględniaj obroty
- Partner rozliczeniowy
- Waluta
Pola dostępne na zakładce:
- Rozliczona kwota – w tym polu wyświetlana jest kwota rozliczona przez dotychczasowe płatności. Wartość jest określana przez aplikację Rozliczenie premii sprzedaży w przypadku rozliczeń automatycznych lub przez wprowadzanie płatności w przypadku rozliczeń ręcznych.
- Kwota nierozliczona – w tym polu wyświetlana jest kwota, która nie została jeszcze rozliczona przez płatności. Wartość jest obliczana na podstawie różnicy między kwotą premii określoną w aplikacji Obliczanie premii sprzedaży a wartością w polu Rozliczona kwota.
Płatności premii są rejestrowane lub wyświetlane w tabeli.
Kolumny:
- Pozycja faktury – w tej kolumnie wyświetlany jest numer pozycji faktury sprzedaży. Nie można zmienić numeru pozycji.
- Data – w tej kolumnie wyświetlana jest data faktury sprzedaży. Daty nie można zmienić.
- Komentarz – w razie potrzeby wprowadź komentarz do wybranej płatności w tej kolumnie.
- Kwota – w tej kolumnie wyświetlana jest kwota wybranej pozycji faktury sprzedaży. Nie można zmienić kwoty.
Akcja [Wyszukaj i dodaj płatności] (tabela pozycji)
Na zakładce Płatności w tabeli pozycji dostępna jest akcja pomocnicza [Wyszukaj i dodaj płatności] umożliwiająca ręczne wprowadzanie płatności. Akcji tej można użyć do określenia pozycji faktur sprzedaży jako płatności premiowych i dodania ich do tabeli pozycji.
Zakładka Teksty
Na zakładce Teksty można wprowadzić dodatkowy tekst dla umowy dotyczącej premii za sprzedaż. Tekst ten nie jest obecnie używany w systemie.
Jeśli na zakładce Teksty wyświetlana jest ikona, jest to odniesienie do istniejących tekstów.
Więcej informacji na temat wprowadzania tekstów można znaleźć w instrukcji obsługi.
Zakładka Organizacje
- Organizacja sprzedaży– należy wprowadzić organizacje sprzedaży, których pozycje faktur sprzedaży mają zostać uwzględnione w obliczeniach premii. Wpis jest tworzony automatycznie dla organizacji sprzedaży tej umowy dotyczącej premii za sprzedaż. Jeśli nie zostanie określona żadna organizacja, w obliczeniach zostaną uwzględnione wszystkie pozycje faktur sprzedaży.
Konfiguracja
W aplikacji Konfiguracja nie trzeba definiować żadnych ustawień dla aplikacji Umowy premiowe sprzedaży.
Jednostki biznesowe
Następująca jednostka biznesowa: com.cisag.app.sales.obj.BonusAgreement jest istotna dla aplikacji Umowy premiowe sprzedaży. Jest ona używana na przykład do:
- przypisywania uprawnień,
- konfiguracji definicji działań lub
- importu lub eksportu danych.
Jednostka biznesowa należy do następującej grupy jednostek biznesowych:
com.cisag.app.sales.Master1Data
Uprawnienia
Uprawnienia mogą być przypisywane zarówno przy użyciu ról uprawnień, jak i poprzez przypisanie organizacji. Koncepcję uprawnień można znaleźć w dokumentacji technicznej Uprawnienia.
Uprawnienia specjalne
Nie ma specjalnych uprawnień dla aplikacji Umowy premiowe sprzedaży
Przypisania organizacji
Jeśli w aplikacji Konfiguracja aktywowana jest funkcja Uprawnienia do treści, dany użytkownik może korzystać z aplikacji Umowy premiowe sprzedaży tylko wtedy, gdy w danych podstawowych partnera przypisano mu organizację, która jest zintegrowana z co najmniej jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Sprzedaż
Struktury organizacyjne służą do kontrolowania, które dane są widoczne, możliwe do wykorzystania lub edycji. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.
Aby aplikacja Umowy premiowe sprzedaży była wyświetlana użytkownikowi w menu użytkownika, musi ona być przypisana do organizacji, która jest zintegrowana z jedną z następujących struktur organizacyjnych:
- Sprzedaż
Aby dana osoba mogła otworzyć aplikację lub edytować w niej dane, przypisana do niej organizacja musi zostać wprowadzona w tabeli Uprawnienia w aplikacji Umowy premiowe sprzedaży.
Więcej informacji na temat tabeli Uprawnienia oraz kompleksowy przegląd uprawnień związanych z treścią można znaleźć w dokumentacji Uprawnienia .
Funkcje specjalne
Dla aplikacji Umowy premiowe sprzedaży nie ma żadnych specjalnych funkcji.
Uprawnienia dla partnerów biznesowych
Aplikacja Umowy premiowe sprzedaży jest udostępniana dla następujących typów partnerów biznesowych:
- Klienci
- Przedstawiciele