Urządzenia

Wprowadzenie

Urządzenie wyjściowe w systemie jest logicznym odwzorowaniem fizycznego urządzenia wyjściowego na menedżerze wydruków systemu ERP (SOM). Rozdzielenie urządzeń logicznych (odwzorowań) od urządzeń fizycznych daje następujące korzyści:

  • to samo fizyczne urządzenie może być zarejestrowane wielokrotnie pod różnymi nazwami i opisami, np. „Drukarka: Dział 1”, „Drukarka: Dział 2”.

  • w razie potrzeby przypisanie fizycznego urządzenia do urządzenia wyjściowego może być zmieniane w trakcie działania systemu. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji awarii urządzenia fizycznego – poprzez zmianę w jednym centralnym miejscu, tj. w aplikacji Urządzenia, można przełączyć się na inne urządzenie fizyczne.

  • dzięki buforowaniu właściwości urządzenia fizycznego (np. obsługiwanych rozdzielczości, dostępnych podajników papieru) zlecenia wydruku mogą być rejestrowane również wtedy, gdy fizyczne urządzenie jest chwilowo niedostępne.

Artykuł opisuje sposób odwzorowania urządzeń wyjściowych w systemie oraz budowę aplikacji Urządzenia.

Grupa docelowa

  • Administratorzy systemu
  • Konsultanci techniczni

Definicje

Urządzenie wyjściowe w systemie ERP to obraz fizycznego urządzenia wyjściowego w powiązanym menedżerze wyjść systemu ERP. Urządzenia wyjściowe mogą być typu drukarka, faks lub bramka e-mail. Dla jednego fizycznego urządzenia wyjściowego można utworzyć kilka obrazów urządzeń wyjściowych.

Menedżer wydruku systemu ERP (SOM) przetwarza żądania wydruku dla jednego lub więcej systemów Comarch ERP Enterprise. SOM generuje dokumenty wyjściowe i może je drukować, wysłać faksem/pocztą e-mail lub przechowywać w Knowledge Store.

Połączenie menedżera wydruku systemu ERP łączy system Comarch ERP Enterprise z menedżerem wydruku systemu ERP. Wszystkie serwery aplikacji systemu ERP mają dostęp do tego menedżera wydruku systemu ERP. Żądania danych wyjściowych są przekazywane do menedżera danych wyjściowych systemu ERP za pośrednictwem połączenia menedżera danych wyjściowych systemu ERP i tam wykonywane.

Fizyczne urządzenie wyjściowe to drukarka, faks lub brama e-mail, które są bezpośrednio podłączone do menedżera wyjść systemu ERP. W przypadku fizycznych urządzeń wyjściowych należy zainstalować i skonfigurować odpowiednie sterowniki na komputerze, na którym działa Menedżer wyjść systemu ERP.

Wymagania wstępne

Dostępne fizyczne urządzenia mogą zostać przypisane do urządzenia wyjściowego tylko wtedy, gdy znajdują się w buforze systemowym. Aby dodać nowe fizyczne urządzenia do bufora, należy uruchomić właściwy SOM i zapewnić jego dostępność z używanego serwera aplikacyjnego ERP.

Dodanie lub aktualizacja bufora może zostać wykonane poprzez jedną z poniższych czynności:

  • w aplikacji Zapytanie o status urządzenia wyjściowego uruchomić akcję [Aktualizuj]

  • w aplikacji Urządzenia w polu Fizyczne urządzenie uruchomić wyszukiwanie lub otworzyć listę wartości.

Aktualizacja statusu urządzeń wyjściowych lub wywołanie wyszukiwania fizycznych urządzeń powoduje odświeżenie informacji w buforze.

Konwencje

W systemie ERP zdefiniowano następujące oznaczenia fizycznych urządzeń wyjściowych:

(Brak drukarki) – Drukarka – fizyczna drukarka Brak drukarki odpowiada opcji No Printer w Crystal Reports i może być używana do przekierowywania danych wyjściowych wyłącznie do pliku. Nie generuje żadnych danych wyjściowych na prawdziwej drukarce i jest dostępna w każdej instalacji SOM.

Uwaga
Urządzenia wyjściowe przypisane do tego fizycznego urządzenia nie mają na stałe przypisanego połączenia SOM. Takie urządzenia wybierają dynamicznie jedno z istniejących połączeń SOM, co zmniejsza zakres konfiguracji. W scenariuszach wymagających rozdziału obciążenia na konkretne instancje SOM może to być niepożądane — wówczas można użyć dowolnej innej fizycznej drukarki, aby wymusić wykorzystanie określonego połączenia SOM.

Dla wszystkich pozostałych fizycznych urządzeń nazwa składa się z nazwy połączenia SOM oraz nazwy udostępnionej przez system operacyjny.

Opis aplikacji

Aplikacja Urządzenia służy do rejestrowania urządzeń wyjściowych jako odwzorowań fizycznych urządzeń oraz do ich przypisywania. Umożliwia również wstrzymanie lub wznowienie uruchomionych wydań dla danego urządzenia wyjściowego, co jest przydatne np. podczas prac serwisowych.

Urządzenia wyjściowe są przechowywane w bazie repozytorium, dzięki czemu — po ich utworzeniu — mogą być używane zasadniczo we wszystkich bazach OLTP. Aby można było używać ich w ustawieniach użytkownika lub przy wydruku raportów, należy zarejestrować odpowiednie uprawnienia dla roli uprawnień na zakładce Dodatkowe obiekty w aplikacji Role uprawnień.

Dodawanie nowych urządzeń wyjściowych umożliwia dołączanie nowych drukarek, faksów itd. w trakcie pracy systemu. Warunkiem jest skonfigurowanie w SOM odpowiednich ustawień (instalacja sterowników/drukarek), a następnie aktualizacja bufora przechowującego zbiór i właściwości fizycznych urządzeń dostępnych na danym SOM. Dane te są buforowane w bazie repozytorium, co:

  • umożliwia tworzenie urządzeń wyjściowych i zleceń wyjścia nawet przy niedostępnym SOM

  • ogranicza komunikację pomiędzy ERP a SOM

Przy tworzeniu nowego urządzenia wyjściowego (uruchomieniu wyszukiwania fizycznych urządzeń) lub przy zapytaniu w aplikacji Zapytanie o status urządzeń wyjściowych, zbiór i właściwości fizycznych urządzeń na SOM są automatycznie aktualizowane i ponownie zapisywane. Natomiast przy otwieraniu istniejącego urządzenia wyjściowego w aplikacji Urządzenia status fizycznego urządzenia nie jest odświeżany — należy o tym pamiętać przy przeglądaniu statusu w tej aplikacji.

Aplikacja zawiera obszar roboczy z polami wprowadzania.

Obszar roboczy

Obszar roboczy zawiera pola jednoznacznie identyfikujące urządzenie wyjściowe oraz inne dane ogólne.

Urządzenie – pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte. Umożliwia wybór urządzenia wyjściowego (ręcznie lub przez listę wartości). Nazwa urządzenia wyjściowego może zawierać wyłącznie wielkie litery (bez znaków diakrytycznych) oraz cyfry 0–9.
Oznaczenie – pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte. Opis jest dodatkową nazwą urządzenia wyjściowego (maks. 65 znaków). Zalecane są opisy unikalne, ponieważ ułatwia to wyszukiwanie; opisy mogą być jednak niejednoznaczne (różne urządzenia mogą mieć ten sam opis).
Medium wydania – pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte. Określa, czy urządzenie działa jako drukarka, faks czy bramka e-mail. Wartość jest pobierana z fizycznego urządzenia podczas rejestracji i nie podlega zmianie.
Zatrzymane – pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte. Pokazuje status wstrzymania (Tak/Nie). Jeżeli urządzenie jest wstrzymane, nowe zlecenia wyjścia nie są przekazywane do SOM. Status można zmieniać akcjami Zatrzymaj urządzenie wydruku oraz Kontynuuj wydruk.
Fizyczne urządzenie – pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte. Wskazuje fizyczne urządzenie na SOM, które ma być używane.

Uwaga
Automatyczną aktualizację bufora przy uruchamianiu wyszukiwania fizycznych urządzeń można wyłączyć właściwością:
com.cisag.sys.services.output.ui.PrintServiceSearchIteratorRefresh=false
W razie potrzeby należy zapoznać się z artykułem Właściwości ERP.

Połączenie Output Manager – pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte. Wyświetla nazwę połączenia SOM, przez które dostępny jest SOM i fizyczne urządzenie. Dane połączenia wynikają z wybranego fizycznego urządzenia. Dla drukarki (Brak drukarki) pole pozostaje puste.
Lokalizacja – pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte. Służy do wprowadzenia oznaczenia miejsca, w którym znajduje się urządzenie. Przy tworzeniu propozycja pochodzi z urządzenia fizycznego; przy zmianach nie jest automatycznie aktualizowana.
Model – pole zawiera metadane i nie może zostać usunięte. Służy do wprowadzenia oznaczenia modelu urządzenia. Przy tworzeniu propozycja pochodzi z urządzenia fizycznego; przy zmianach nie jest automatycznie aktualizowana. Dla bramek e-mail wartością proponowaną jest wersja SOM.

Dostępne akcje

W menu przycisku akcji standardowego paska narzędzi dostępne są:

  • Zatrzymaj urządzenie wydruku – akcja ustawia status Zatrzymane na Tak i zapisuje urządzenie. Od tego momentu nowe lub zwolnione zlecenia wydania nie są przekazywane do SOM i pozostają w statusie Zwolnione

  • Kontynuujwydruk – akcja ustawia status Zatrzymane na Nie i zapisuje urządzenie. Przy kolejnej synchronizacji pomiędzy systemem Comarch ERP Enterprise a SOM, zlecenia w statusie Zwolnione są przekazywane do SOM.

Konfiguracja

W aplikacji Urządzenia nie są wymagane żadne ustawienia w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Urządzenia istotna jest jednostka biznesowa

com.cisag.sys.services.output.obj.OutputDevice

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Nie ma specjalnych uprawnień dla aplikacji Urządzenia.

Przyporządkowania organizacji

Dla aplikacji Urządzenia nie jest wymagane przyporządkowanie organizacji.

Uwaga
Należy nadać uprawnienie do jednostki biznesowej Urządzenie także dla bazy repozytorium, aby aplikacja mogła być używana na bazie OLTP.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Urządzenia nie jest udostępniona dla partnerów biznesowych.

Instrukcje

Rejestracja nowego urządzenia wyjściowego

Wymaganie wstępne
Aby wszystkie dostępne fizyczne urządzenia były widoczne do wyboru, należy najpierw zaktualizować bufor przechowujący ich zbiór i właściwości. Można to zrobić w aplikacji Zapytanie o status urządzeń wyjściowych poprzez akcję [Aktualizuj]. W przeciwnym razie może zostać przypisane urządzenie, które już nie istnieje, albo nie będzie dostępne oczekiwane urządzenie.

Po instalacji nowych sterowników dla już dostępnych urządzeń fizycznych również należy odświeżyć bufor, aby udostępnić aktualne funkcje urządzenia.

Instrukcja:

  • Otworzyć aplikację Urządzenia.

  • Wybrać przycisk [Nowy] na standardowym pasku narzędzi.

  • Otworzy się okno Fizyczne urządzenia.

  • W razie potrzeby wprowadzić kryteria wyszukiwania i uruchomić wyszukiwanie.

  • Lista wyników zawiera urządzenia spełniające kryteria.

  • Wybrać urządzenie i nacisnąć [Zastosuj].

  • Okno dialogowe zostanie zamknięte, a urządzenie fizyczne zostanie przeniesione do odpowiedniego pola; pozostałe pola zostaną uzupełnione wartościami proponowanymi.

  • W polu Urządzenie wprowadzić nazwę.

  • W razie potrzeby zmienić wartości proponowane w pozostałych polach.

  • Wybrać przycisk [Zapisz].

  • Urządzenie wyjściowe zostanie zapisane, a pole Medium wydania przestanie być edytowalne.

Zmiana przypisania do fizycznego urządzenia wyjściowego

Wymaganie wstępne
Analogicznie należy zaktualizować bufor urządzeń fizycznych, aby wybór był aktualny. Dotyczy to również sytuacji po instalacji nowych sterowników.

Instrukcja:

  • Otworzyć aplikację Urządzenia.

  • Otworzyć urządzenie wyjściowe, którego przypisanie ma zostać zmienione.

  • Uruchomić listę wartości dla pola Fizyczne urządzenie.

  • Otworzy się okno Fizyczne urządzenia; lista wyników zawiera tylko urządzenia zgodne z medium wydania danego urządzenia.

    • Wybrać urządzenie i nacisnąć [Zastosuj].
  • Okno dialogowe zostanie zamknięte.

  • Urządzenie fizyczne zostanie przejęte, a pole Połączenie z Output Manager zostanie zaktualizowane.

  • W razie potrzeby zmienić inne pola.

  • Wybrać przycisk [Zapisz].

Czy ten artykuł był pomocny?