Usługa zleceń deweloperskich

Przetwarzanie zleceń deweloperskich oraz przygotowywanie wydań wsparcia nie odbywa się w systemie wewnętrznym, lecz w systemach deweloperskich lub testowych. Systemy te odczytują dane z systemu wewnętrznego i zapisują dane do systemu wewnętrznego. Usługa obsługi zleceń deweloperskich stanowi interfejs pomiędzy systemem dokonującym zapytania a systemem wewnętrznym.

Definicje terminów

  • Zgłoszenie supportowe — zgłoszeniem supportowym jest każda napływająca informacja w formie zapytania, błędu, życzenia itp. Zgłoszenia supportowe mogą być rejestrowane – w zależności od przypadku – zarówno przez pracowników partnerów, jak i klientów.
  • Zlecenie deweloperskie — zlecenie deweloperskie to zlecenie kierowane do zespołu deweloperskiego w celu wykonania korekty, nowego rozwiązania lub dalszego rozwoju funkcjonalności. Zlecenia deweloperskie opisują problem do rozwiązania na poziomie technicznym. W trakcie przetwarzania zgłoszenia supportowego mogą być zakładane zlecenia deweloperskie.
  • Dostawa wsparcia — pakiety supportowe służą do dostarczania informacji oraz aktualizacji oprogramowania. Do wydania wsparcia można opcjonalnie przypisać tekst opisowy oraz opcjonalnie aktualizację oprogramowania. Wydanie wsparcia zawierają redakcyjnie opracowany tekst przeznaczony do publicznego wglądu. Pakiety supportowe przygotowywane dla klienta tworzone są wyłącznie dla jednego, konkretnego klienta.

Opis

Każdy partner może opcjonalnie posiadać system wewnętrzny. W systemie wewnętrznym zarządza się zgłoszeniami supportowymi, zleceniami deweloperskimi oraz wydaniami wsparcia. Wersja wydania systemu wewnętrznego jest niezależna od wersji systemów, którymi zarządza.

Jeżeli system wewnętrzny istnieje, systemy deweloperskie i testowe potrzebują danych m.in. w następujących sytuacjach:

  • Podczas zakładania zadania deweloperskiego odczytywane są dane powiązanego zlecenia deweloperskiego. Jeśli takie zlecenie nie istnieje lub nie jest przetwarzane, pojawia się błąd.
  • Podczas tworzenia wydania wsparcia odczytywane są dane zleceń deweloperskich, które mają zostać połączone. Dane te są weryfikowane, a zlecenia deweloperskie są następnie powiązywane z wydaniem wsparcia.

Systemy komunikują się z usługą obsługi zleceń deweloperskich poprzez Semiramis Messaging.
Warunkiem korzystania z Semiramis Messaging jest możliwość dostępu wszystkich uczestniczących systemów do wspólnych danych konfiguracyjnych. Jest to zagwarantowane w szczególności wtedy, gdy wszystkie systemy korzystają z tej samej bazy danych konfiguracyjnych.

Jeśli systemy korzystają z różnych baz danych konfiguracyjnych, każdą zmianę obiektów System lub Serwer aplikacji należy ręcznie replikować do wszystkich baz danych. Ponieważ wiąże się to z dużym nakładem ręcznej pracy, zaleca się korzystanie ze wspólnej bazy danych konfiguracyjnych.

Firewalle mogą zakłócać komunikację za pomocą Semiramis Messaging, ponieważ mogą blokować porty wymagane przez Comarch ERP Enterprise albo przerywać istniejące połączenia między systemami Comarch ERP Enterprise.

Przykład komunikacji z usługą zleceń deweloperskich

Usługa obsługi zleceń deweloperskich działa na serwerze aplikacji systemu wewnętrznego jako zadanie przetwarzające na bazie danych z danymi supportowymi.

W aplikacji Panel System można określić dla wszystkich systemów, na którym systemie, na którym serwerze aplikacji oraz na której bazie danych działa usługa obsługi zleceń deweloperskich. Jeśli usługa obsługi zleceń deweloperskich została wpisana w danym systemie, wówczas między innymi aplikacje Zlecenia deweloperskie i Panel Aktualizacja oprogramowania będą z niej korzystały i będą wymagały jej dostępności do działania. Oznacza to, że aplikacje te można używać tylko wtedy, gdy serwer aplikacji, na którym się pracuje, ma dostęp do usługi obsługi zleceń deweloperskich systemu wewnętrznego.

Jeżeli podjęto decyzję o korzystaniu z usługi obsługi zleceń deweloperskich, powinna być ona zawsze dostępna dla wszystkich systemów. Jeśli usługa ta zostanie czasowo usunięta z konfiguracji systemów, które jej używają, może to prowadzić do niespójności danych.

Instrukcje

Usługa obsługi zleceń deweloperskich działa jako zadanie przetwarzające na systemie wewnętrznym. Aby inny system mógł z niej korzystać, musi zostać uruchomiona na systemie wewnętrznym, a wszystkie systemy korzystające muszą mieć ją wpisaną w swojej konfiguracji. Do uruchamiania i konfigurowania usługi obsługi zleceń deweloperskich wymagane są uprawnienia administracyjne.

Uruchamianie usługi zleceń deweloperskich

Za pomocą niniejszej procedury uruchamiana jest usługa obsługi zleceń deweloperskich na systemie wewnętrznym jako zadanie przetwarzające. Po wykonaniu tej instrukcji usługa będzie uruchamiana automatycznie przy starcie serwera aplikacji.

Dodatkowe informacje dotyczące uruchamiania zleceń przetwarzania znajdują się w opisie aplikacji Zlecenia przetwarzania.

Aby uruchomić usługę zleceń deweloperskich należy:

  1. Zalogować się w systemie wewnętrznym do bazy danych OLTP, na której ma działać usługa obsługi zleceń deweloperskich.
  2. Uruchomić aplikację Zlecenia przetwarzania.
  3. Wykonać akcję specyficzną dla aplikacji [Uruchom funkcję w tle].
  4. W polu Aplikacja w tle w oknie dialogowym Uruchom funkcję w tle wprowadzić wartość
    com.cisag.app.internal.log.CisSupportRequestServerService.
  5. W oknie dialogowym przejść na zakładkę Ustawienia.
  6. Wybrać nazwę dla zlecenia przetwarzania i wprowadzić ją w polu Zlecenie przetwarzania.
  7. W razie potrzeby należy zmienić użytkownika w polu Użytkownik, pod którym ma działać usługa obsługi zleceń deweloperskich.
  8. W polu Kolejka przetwarzania należy wybrać odpowiednią kolejkę.
  9. W polu Start należy wybrać wartość Podczas ponownego uruchamiania serwera aplikacji.
  10. Wybrać przycisk [W tle].

Konfiguracja systemów

Wszystkie systemy, które mają uzyskiwać dostęp do usługi obsługi zleceń deweloperskich, a także system wewnętrzny, muszą zostać skonfigurowane w następujący sposób:

  1. Należy uruchomić aplikację Panel System.
  2. Należy wczytać system, który ma zostać skonfigurowany.
  3. W polu Tryb serwera zleceń deweloperskich należy wybrać wartość Użyj.
  4. W polu System serwerowy zleceń deweloperskich należy wybrać nazwę systemu wewnętrznego.
  5. W polu Serwer zleceń deweloperskich należy wybrać serwer aplikacji systemu wewnętrznego, na którym działa kolejka przetwarzania, w której uruchomiono usługę obsługi zleceń deweloperskich.
  6. W polu Baza danych serwera zleceń deweloperskich należy wybrać bazę danych systemu wewnętrznego, na której usługa została uruchomiona.
  7. Należy zapisać system.

Weryfikacja działania usługi zleceń deweloperskich

Jeśli pojawia się problem z dostępem do usługi obsługi zleceń deweloperskich, należy postępować w następujący sposób:

  1. Należy sprawdzić za pomocą procedury Weryfikacja komunikacji, czy serwer aplikacji, na którym występuje problem, może komunikować się z systemem wewnętrznym za pomocą Semiramis Messaging.
  2. Należy sprawdzić, czy konfiguracja usługi obsługi zleceń deweloperskich została wykonana zgodnie z procedurą Konfiguracja systemów.
  3. Należy sprawdzić, czy zlecenie przetwarzania zostało uruchomione zgodnie z procedurą Status zlecenia przetwarzania.
  4. Należy sprawdzić, czy usługa obsługi zleceń deweloperskich faktycznie została uruchomiona zgodnie z procedurą Komunikat przy starcie.
Weryfikacja komunikacji

Semiramis Messaging stanowi podstawę komunikacji pomiędzy różnymi systemami. Jeżeli komunikacja jest zakłócona, usługa obsługi zleceń deweloperskich również nie może działać.

Aby zweryfikować połączenie należy:

  1. Uruchomić aplikację Panel System w systemie, na którym występuje problem.
  2. Wczytać serwer aplikacji z systemu wewnętrznego, na którym działa kolejka przetwarzania z uruchomioną usługą obsługi zleceń deweloperskich.
  3. Przejść na zakładkę Ogólne.
  4. Jeżeli w polu Status widnieje wartość Uruchomiony, komunikacja jest możliwa, a serwer aplikacji działa. W przeciwnym razie należy sprawdzić, czy oba systemy działają, korzystają z tej samej bazy danych konfiguracyjnych oraz czy istnieje połączenie sieciowe. Firewalle mogą blokować połączenie sieciowe.
Status zlecenia przetwarzania

Usługa obsługi zleceń deweloperskich działa jako zlecenie przetwarzania. Status zlecenia przetwarzania można sprawdzić w aplikacji Zlecenia przetwarzania.

Aby sprawdzić status zlecenia przetwarzania należy:

  1. Zalogować się w systemie wewnętrznym, na którym działa usługa obsługi zleceń deweloperskich.
  2. Uruchomić aplikację Zlecenia przetwarzania.
  3. W polu Aplikacja w tle wprowadzić wartość com.cisag.app.internal.log.CisSupportRequestServerService.
  4. Uruchomić wyszukiwanie przyciskiem [Aktualizuj].
  5. Sprawdzić, czy w kolumnie Status widoczna jest wartość Aktywne.
Komunikat przy starcie

Usługa obsługi zleceń deweloperskich zapisuje przy każdym uruchomieniu komunikat INT-580 w rejestrze komunikatów. Można go odczytać w aplikacji Rejestr komunikatów. Jeżeli komunikat nie zostanie zapisany podczas startu serwera aplikacji, oznacza to, że usługa obsługi zleceń deweloperskich nie została uruchomiona.

Aby zweryfikować komunikat przy starcie należy:

  1. Zalogować się w systemie wewnętrznym, na którym działa usługa obsługi zleceń deweloperskich.
  2. Uruchomić aplikację Rejestr komunikatów.
  3. W polu Klasa komunikatu należy wprowadzić wartość INT, a w polu Numer komunikatu wartość 580.
  4. Uruchomić wyszukiwanie przyciskiem[Aktualizuj].
  5. Sprawdzić, czy wartość w kolumnie Czas utworzenia odpowiada dacie i godzinie ostatniego uruchomienia serwera aplikacji.

Czy ten artykuł był pomocny?