Ustawienia Chrome

Do interaktywnej pracy z Comarch ERP Enterprise można wykorzystywać  przeglądarkę Chrome, opracowaną przez firmę Google. W niniejszym artykule przedstawiono ogólne informacje oraz wskazówki dotyczące niezbędnej konfiguracji przeglądarki Chrome.

Wszystkie informacje zawarte w tym artykule mogą zostać w każdej chwili zmienione. Nie stanowią one kompletnego opisu. Możliwe są błędy oraz zmiany.

Wymagania wstępne

Wymagana jest przeglądarka Chrome w najnowszej wersji. W okresie przejściowym lub w przypadku problemów możliwe jest korzystanie z wersji poprzedniej. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się jednak stosowanie zawsze najnowszej wersji przeglądarki. Zaleca się również zapoznanie się z artykułem Wymagania systemowe, w którym zostały one opisane.

Grupa docelowa

Artykuł przeznaczony jest dla następujących grup użytkowników:

  • Administratorzy systemu

  • Doradcy techniczni

Dostęp do Comarch ERP Enterprise

Przeglądarka Chrome stanowi jeden z możliwych Client umożliwiających interaktywny dostęp do systemu ERP. Chrome jest przeglądarką internetową realizującą dostęp do treści udostępnianych przez serwer WWW. Comarch ERP Enterprise udostępnia między innymi własny serwer WWW w postaci ERP-System-Application-Server (SAS). Dostęp do serwera SAS realizowany jest przy użyciu protokołu https (secure hypertext transfer protocol). Dostęp do Knowledge Store oraz jego obszarów roboczych realizowany jest z wykorzystaniem WebDAV poprzez protokół https.

Bezpieczeństwo i aktualizacje

Dostęp do treści internetowych stanowi potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa dla całej sieci lokalnej, ponieważ może prowadzić do niepożądanych skutków ubocznych, takich jak instalacja niechcianego oprogramowania, wirusów, trojanów, wormys lub utraty danych. Firma Google zaleca stosowanie zawsze najnowszej wersji przeglądarki Chrome. Aktualne wersje są bezpieczniejsze oraz zazwyczaj wydajniejsze od starszych. Cykl wydawniczy przeglądarki wynosi obecnie około 6 tygodni. Nowe wersje zawierają zarówno poprawki bezpieczeństwa, jak i rozszerzenia funkcjonalne oraz usprawnienia. Podczas instalowania aktualizacji dotychczasowe ustawienia są w dużej mierze zachowywane. Jeżeli ustawienia były wcześniej dostosowane do pracy z Comarch ERP Enterprise, powinny nadal funkcjonować poprawnie. Zaleca się jednak ich weryfikację. W przypadku nowej instalacji lub przywrócenia ustawień domyślnych konieczna jest ich ponowna konfiguracja. Ze względu na wysoką częstotliwość publikowania nowych wersji nie zawsze możliwe jest natychmiastowe zapewnienie pełnej kompatybilności z Comarch ERP Enterprise. W przypadku wystąpienia błędów po aktualizacji zaleca się niezwłoczne zgłoszenie problemu za pośrednictwem systemu zgłoszeń.

Ustawienia

Aby możliwe było korzystanie z pełnej funkcjonalności Comarch ERP Enterprise, należy wprowadzić odpowiednie ustawienia w przeglądarce Chrome. Podczas ich definiowania należy uwzględnić kompromis pomiędzy wygodą użytkowania a bezpieczeństwem. Edycja ustawień przeglądarki Chrome odbywa się poprzez kliknięcie przycisku z trzema poziomymi kropkami w prawym górnym rogu okna, a następnie wybranie opcji Ustawienia.

Wskazówka
Opisane zostały wyłącznie ustawienia istotne dla pracy z Comarch ERP Enterprise.

Widok Ustawienia witryny

Aby przejść do tego widoku, należy wykonać następujące czynności:

  • otworzyć menu przeglądarki (ikona trzech kropek w prawym górnym rogu)
  • wybrać Ustawienia
  • wybrać Prywatność i bezpieczeństwo
  • wybrać Ustawienia witryny

W tym widoku dostępne są poniższe parametry (ustawienia domyślne oraz wyjątki dla wybranych witryn):

  • Pliki cookie innych firm

    • Wartość: Zezwalaj na pliki cookie innych firm

Wskazówka
System wymaga cookies do przypisania zapytań przeglądarki do właściwej sesji po stronie serwera. Cookies nie mogą być wyłączone ani automatycznie usuwane przy zamykaniu przeglądarki.

  • Grafika

    • Wartość: Strony mogą pokazywać obrazy

Wskazówka
System wykorzystuje elementy graficzne.

  • JavaScript

    • Wartość: Strony mogą używać JavaScriptu

Wskazówka
System wymaga JavaScript. W przypadku blokady należy dodać serwery aplikacyjne do wyjątków.

  • Pop-upy i przekierowania

    • Wartość: Strony mogą wysyłać wyskakujące okienka i używać przekierowań lub Nie zezwalaj witrynom na otwieranie wyskakujących okienek ani używanie przekierowań

Wskazówka
W przypadku blokady należy zdefiniować wyjątki dla serwerów aplikacyjnych.

Integracja PDF

Nowsze wersje przeglądarki Chrome posiadają wbudowany mechanizm wyświetlania plików PDF. Zakres funkcji tej integracji jest jednak ograniczony i nie w pełni kompatybilny z dokumentami PDF wykorzystywanymi w pomocy online Comarch ERP Enterprise.
Z tego względu zalecana jest instalacja Adobe Acrobat Reader oraz otwieranie plików PDF w tej aplikacji.

Instrukcja

  • otworzyć Ustawienia przeglądarki Chrome

  • przejść do obszaru Prywatność i bezpieczeństwo

  • wybrać Ustawienia witryn

  • przejść do Dodatkowe ustawienia treści

  • wybrać Dokumenty PDF

  • włączyć ustawienie powodujące pobieranie plików PDF zamiast ich otwierania w Chrome

  • otwierać pobrane pliki PDF w Adobe Acrobat Reader (po instalacji aplikacji)

Certyfikaty

Certyfikaty użytkowników oraz certyfikaty urzędów certyfikacji należy importować za pomocą menedżera certyfikatów systemu Windows.

Tryb aplikacji

Do pracy z ERP-System-Application-Server (SAS) zalecane jest wykorzystanie trybu aplikacji przeglądarki Chrome. W trybie tym system otwierany jest w osobnym oknie, bez standardowych elementów interfejsu przeglądarki, co pozwala uzyskać większą przestrzeń roboczą dla systemu ERP.

Instrukcja

  • otworzyć Comarch ERP Enterprise w przeglądarce Chrome

  • wybrać menu przeglądarki (ikona trzech kropek w prawym górnym rogu)

  • wybrać Przesyłaj, zapisz i udostępniaj

  • wybrać Zainstaluj stronę jako aplikację

    • lub, jeżeli opcja instalacji nie jest dostępna, wybrać Utwórz skrót

  • potwierdzić utworzenie aplikacji lub skrótu

  • uruchomienie systemu za pomocą utworzonej aplikacji lub skrótu powoduje otwarcie go w osobnym oknie, bez pasków Chrome

Integracja z Microsoft Office

Załączniki utworzone w aplikacjach Microsoft Word lub Excel i zapisane w Comarch ERP Enterprise mogą być otwierane w przeglądarce Chrome, jednak nie mogą być bezpośrednio edytowane i zapisywane, np. w Knowledge Store. Aby możliwa była edycja dokumentów, aplikacje Microsoft Office muszą być zainstalowane na komputerze użytkownika.

Wyświetlanie dokumentów na ekranie

Jeżeli dokumenty mają być wyświetlane bezpośrednio na ekranie, wymagana jest instalacja bezpłatnego Adobe Acrobat Reader. Wymagania zostały opisane w artykule Wymagania systemowe.

Dostęp do Knowledge Store

Dostęp do Knowledge Store możliwy jest również za pomocą przeglądarki Chrome, niezależnie od Eksploratora plików. Szczegółowe informacje zawarto w artykule Knowledge Store.

W adresie URL należy dodatkowo podać sufiks /kstore. Przykładowo, po użyciu adresu https://support.comarch.com/kstore wyświetlane są foldery w Knowledge Store, do których przyznano uprawnienia dostępu. Należy uwzględnić, że w ten sposób możliwy jest wyłącznie odczyt zawartości Knowledge Store, bez możliwości edycji.

Znane ograniczenia

Chrome – zarządzanie sesją

Chrome wykorzystuje te same informacje sesji dla wszystkich otwartych okien i kart. Z tego względu nie jest możliwe jednoczesne wielokrotne logowanie do tego samego serwera aplikacyjnego. Jednoczesne logowanie do różnych serwerów aplikacyjnych (również w ramach tego samego systemu) jest możliwe.

Jeżeli oprócz Chrome wykorzystywane są także inne przeglądarki dostęp do danego systemu Comarch ERP Enterprise możliwy jest jednocześnie tylko z użyciem jednej przeglądarki. W przeciwnym razie może zostać wyświetlony komunikat o zalogowaniu z innego konta.

Integracja Microsoft Office

  • dokumenty Microsoft Office nie mogą być otwierane bezpośrednio z poziomu przeglądarki Chrome

  • funkcja korespondencji seryjnej nie jest dostępna

Pozostałe ograniczenia

  • brak drukowania po stronie klienta

  • brak trybu HTA (alternatywa: tryb aplikacji)

  • brak dostępu do schowka

  • okna dialogowe otwierane w oknie głównym oraz niemodalne okna dialogowe zachowują się jak modalne

  • w edytorze tekstu tabulatory nie są wyświetlane z rzeczywistą szerokością

  • linki w dokumencie PDF nie działają w natywnym mechanizmie PDF przeglądarki Chrome; po instalacji i prawidłowej konfiguracji Adobe Acrobat Reader linki działają również w przeglądarce

Znane problemy i rozwiązania

Przed zastosowaniem rozwiązań opisanych w tym rozdziale należy sprawdzić, czy ustawienia przeglądarki Chrome, systemu Microsoft Windows oraz pozostałe ustawienia wymagane w tym artykule zostały poprawnie skonfigurowane.

Czyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki

Po aktualizacji systemu mogą wystąpić konflikty pomiędzy nowymi zasobami serwera a starszymi zasobami zapisanymi w pamięci podręcznej przeglądarki. Skutkiem może być na przykład błąd skryptu w przeglądarce. W celu usunięcia nieaktualnych danych możliwe jest wyczyszczenie pamięci podręcznej.

Instrukcja

  • zamknąć wszystkie okna przeglądarki Chrome

  • uruchomić przeglądarkę Chrome w wariancie, w którym startuje ona z pustą stroną lub nie uzyskuje dostępu do Comarch ERP Enterprise; istotne jest, aby usuwane zasoby nie były aktualnie używane

  • otworzyć Ustawienia, a następnie przejść do obszaru Prywatność i bezpieczeństwo

  • wybrać Usuń dane przeglądania

  • w oknie Usuń dane przeglądania zaznaczyć opcję dotyczącą obrazów i plików zapisanych w pamięci podręcznej oraz wyłączyć pozostałe opcje

  • wybrać przycisk [Usuń dane]

  • zamknąć przeglądarkę Chrome i uruchomić ją ponownie

Dezaktywacja rozszerzeń przeglądarki

Rozszerzenia przeglądarki mogą negatywnie wpływać na działanie Chrome lub na strony internetowe wyświetlane w przeglądarce. W celu wykluczenia rozszerzeń jako możliwej przyczyny problemów zaleca się tymczasowe ich wyłączenie.

Instrukcja

  • zamknąć wszystkie okna przeglądarki Chrome

  • uruchomić przeglądarkę Chrome

  • wybrać menu przeglądarki (ikona trzech kropek w prawym górnym rogu)

  • wybrać RozszerzeniaZarządzaj rozszerzeniami

  • wyłączyć wszystkie zainstalowane rozszerzenia

  • ponownie uruchomić przeglądarkę Chrome

Jeżeli po dezaktywacji rozszerzeń problem nie występuje, rozszerzenia można włączać pojedynczo w celu ustalenia, które z nich powoduje nieprawidłowe działanie.

Przywracanie ustawień przeglądarki Chrome

Przywrócenie ustawień domyślnych powoduje usunięcie wszystkich zmian wprowadzonych po instalacji przeglądarki Chrome.

Instrukcja

  • zamknąć wszystkie okna przeglądarki Chrome

  • uruchomić przeglądarkę Chrome w trybie, w którym nie następuje dostęp do Comarch ERP Enterprise

  • wybrać menu przeglądarki i przejść do Ustawienia

  • wybrać Zresetuj ustawienia

  • wybrać Przywróć ustawienia do wartości domyślnych

  • w oknie dialogowym potwierdzić operację przyciskiem [Zresetuj ustawienia]

Czy ten artykuł był pomocny?