Weryfikacja limitu kredytowego nie jest samodzielną aplikacją i może być używana wyłącznie jako funkcja w aplikacji Zamówienia sprzedaży.
Poniżej znajdują się informacje na temat ustawień i obliczania limitu kredytowego.
Definicje terminów
Otwarte pozycje
Po utworzeniu faktury sprzedaży dla klienta lub otrzymaniu faktury zakupu od dostawcy powstają nierozliczone kwoty, tj. niezapłacone kwoty za dostarczone towary lub świadczone usługi, z uwzględnieniem warunków płatności. Nieuregulowane kwoty nazywane są „otwartymi lub nierozliczonymi pozycjami”. Rozsądne zarządzanie tymi otwartymi pozycjami w znacznym stopniu przyczynia się do sukcesu gospodarczego firmy. Otwarte pozycje zamieniają klientów w odbiorców (dłużników), a dostawców w wierzycieli (wierzycieli). Klient jest dłużnikiem, dopóki nie zapłaci za dostarczone produkty lub wykonane usługi. To samo dotyczy relacji z dostawcą: Ten ostatni jest wierzycielem do momentu zapłaty za otrzymane przedmioty i usługi.
Proces
Po wprowadzeniu pozycji zamówienia, weryfikacja limitu kredytowego sprawdza, czy odbiorca faktury zamówienia sprzedaży nadal ma wystarczający kredyt. Limit kredytowy odbiorcy faktury jest wykorzystywany jako wartość porównawcza i porównywany z kwotami wszystkich otwartych pozycji zamówień, dostaw i faktur, które nie zostały jeszcze opłacone lub przeniesione do księgowości finansowej oraz z kwotą bieżącej pozycji zamówienia.
Jeśli suma wszystkich otwartych pozycji jest większa niż limit kredytowy, wyświetlane jest ostrzeżenie.
Ustawienia
Weryfikacja limitu kredytowego jest aktywowana poprzez rodzaj zamówienia sprzedaży. Wybrane ustawienie nie jest kopiowane do zamówienia sprzedaży, ale ma zastosowanie do wszystkich zamówień sprzedaży danego rodzaju .
Weryfikacji limitu kredytowego nie można ponownie dezaktywować w zamówieniu sprzedaży.
Kwota limitu kredytowego jest przechowywana dla odbiorcy faktury w aplikacji Partnerzy w widoku Rachunkowość.
Obliczenia
Do określenia limitu kredytowego wykorzystywane są następujące dane i wartości z zamówienia sprzedaży lub kolejnych dokumentów.
- Partner
- Weryfikacja zawsze odnosi się do odbiorcy faktury.
- Limit kredytowy jest pobierany z głównych danych księgowych odbiorcy faktury w odniesieniu do firmy zamówienia sprzedaży i służy jako podstawa do porównania. Limit kredytowy jest rejestrowany w zakładce Dane księgowości finansowej, podzakładka Odbiorca.
- Wartość zamówienia Otwarta dostawa – wartość zamówienia Otwarta dostawa to kwota określona przez system, która kumuluje kwoty netto i kwoty podatku dla wszystkich pozycji zamówienia odbiorcy faktury, które zostały już wprowadzone, ale nie zostały jeszcze dostarczone w odniesieniu do firmy zamówienia sprzedaży.
- Wartość zamówienia Otwarta faktura – wartość zamówienia Otwarta faktura to kwota określona przez system, która gromadzi kwoty netto i kwoty podatku dla wszystkich pozycji zamówienia odbiorcy faktury, które zostały już dostarczone, ale nie zostały jeszcze zafakturowane.
- Wartość Faktura nieprzeniesiona – wartość Faktura nieprzeniesiona to wpis określony przez system, który gromadzi wszystkie kwoty odbiorcy faktury, które zostały już zafakturowane, ale nie zostały jeszcze przekazane do księgowości finansowej.
- Wartość Otwarte pozycje – wartość Otwarte pozycje to kwota określona przez system, która gromadzi wszystkie kwoty odbiorcy faktury na firmę, które zostały już przekazane do księgowości finansowej, ale nie zostały jeszcze zapłacone.
- Wartość Przekroczony limit kredytowy – wartość Przekroczono limit kredytowy jest określana przez system. Limit kredytowy przechowywany w głównych danych księgowych odbiorcy faktury dla firmy organizacji sprzedaży jest używany jako wartość porównawcza.
Limit kredytowy jest porównywany ze wszystkimi niezapłaconymi pozycjami zamówienia, dostawy i faktury, a także z kwotą bieżącej pozycji zamówienia. Suma wszystkich otwartych kwot (otwarta dostawa, otwarta faktura, nieprzekazana faktura, otwarte pozycje) nie może przekraczać kwoty limitu kredytowego. W przeciwnym razie zostanie wyświetlone ostrzeżenie o przekroczeniu limitu kredytowego podczas wprowadzania pozycji zamówienia sprzedaży.
Jednostka biznesowa
Wartości określone przez system są przechowywane w jednostce biznesowej Zaległości klienta (com.cisag.app.sales.obj.CustomerOutstandingDebt) w celu wymiany między Comarch ERP Enterprise a podłączonym systemem finansowo-księgowym.