Weryfikacja marży nie jest samodzielną aplikacją ani akcją, która może być wykonywana przez użytkownika. Może być używana wyłącznie jako funkcja w następujących aplikacjach:
Poniżej opisano, kiedy przeprowadzana jest weryfikacja marży pokrycia, jakie ustawienia są brane pod uwagę i jak obliczana jest marża.
Definicje terminów
Marża pokrycia
Marża pokrycia to wkład, który istnieje poza pokryciem kosztu sprzedanych towarów w celu pokrycia kosztów dodatkowych. Marża jest obliczana na podstawie różnicy między kwotą netto a kosztem sprzedanych towarów. Jest ona wyrażana jako procent kwoty netto. W przypadku obliczonej wartości procentowej można sprawdzić, czy odpowiada ona specyfikacji zdefiniowanej w danych podstawowych pozycji.
Proces
Weryfikacja marży określa, czy żądana minimalna marża nie została osiągnięta. Jeśli tak nie jest, wyświetlane jest odpowiednie ostrzeżenie. Daje to użytkownikowi możliwość zmiany ceny pozycji lub kosztu sprzedanych towarów, a tym samym uzyskania wyższej marży.
Uruchamianie weryfikacji marży pokrycia
Kontrola marży jest uruchamiana w przypadku następujących działań:
- Weryfikacja pozycji – jeśli pozycja dokumentu zostanie przeniesiona z edytora pozycji do tabeli pozycji, a funkcja [Weryfikuj przy zatwierdzaniu] jest aktywna, marża dla pozycji dokumentu jest sprawdzana. Sprawdzenie za pomocą przycisku [Weryfikuj] na standardowym pasku przycisków również powoduje sprawdzenie marży dla pozycji otwartej w edytorze pozycji.
- Weryfikacja dokumentu – gdy pozycja jest przenoszona do tabeli pozycji lub dokument jest weryfikowany, marża pokrycia dla nagłówka dokumentu jest aktualizowany.
Ustawienia
Następujące ustawienia są brane pod uwagę podczas sprawdzania marży pokrycia:
- Poziom pozycji – na poziomie pozycji dokumentu brana jest pod uwagę stawka procentowa, która jest zapisana dla organizacji sprzedaży w polu Marża pokrycia w danych podstawowych pozycji sprzedaży. Wprowadzenie marży „0 %” oznacza, że weryfikacja nie jest przeprowadzana.
- Poziom dokumentu – na poziomie nagłówka dokumentu, stawka procentowa zapisana w rodzaju dokumentu w polu Marża pokrycia jest brana pod uwagę przy sprawdzaniu marży. Wprowadzenie marginesu wkładu w wysokości „0 %” oznacza, że weryfikacja nie jest przeprowadzana.
Obliczenia
Marża pokrycia jest obliczana w następujący sposób:
Marża pokrycia = Kwota netto – koszt sprzedanego towaru
Procent marży pokrycia = Marża pokrycia/kwota netto * 100
Marża pokrycia w procentach odzwierciedla marżę między kosztem sprzedanych towarów a kwotą netto. Jeśli marża jest niższa niż wartość procentowa zdefiniowana w danych podstawowych artykułu sprzedaży, po sprawdzeniu pojawi się komunikat ostrzegawczy.
W przypadku pozycji, koszt sprzedanych towarów odnosi się do ilości pozycji i jest obliczany w następujący sposób:
Koszt towarów = cena wyceny * ilość
Cena pozycji, która ma być użyta do obliczenia kosztu sprzedanych towarów, jest określana przez cenę wyceny (np. „cena kosztu 1”) w rodzaju dokumentu. Obliczony w ten sposób koszt sprzedanych towarów można również zdefiniować indywidualnie dla każdej pozycji. Jeśli nie można określić ceny wyceny dla pozycji, na przykład z powodu braku zapasów, koszt sprzedanych towarów jest obliczany na podstawie cen wyceny zdefiniowanych w danych podstawowych pozycji.
W przypadku nagłówka dokumentów koszt sprzedanych towarów jest obliczany na podstawie sumy wpływów towarów dla poszczególnych pozycji.