Wprowadzenie: Dostępność

Dostępny stan magazynowy określa prognozowany stan magazynowy danego artykułu w przyszłości. Dostępność jest obliczana na podstawie reguły dostępności i składa się z aktualnego zapasu oraz planowanych przychodów i rozchodów, a także wszelkich zaległych zamówień.

Jeśli w aplikacji Konfiguracja aktywowano funkcję Rezerwacje, wówczas dostępny stan magazynowy jest definiowany jako prognozowany, niezarezerwowany stan magazynowy pozycji na przyszłą datę.

Dostępność artykułu jest brana pod uwagę w różnych procesach w Comarch ERP Enterprise. Przykładowo, kontrola dostępności może być przeprowadzona podczas tworzenia zamówienia sprzedaży lub podczas wysyłania zlecenia produkcyjnego. Dostępność dowolnego artykułu magazynowego można sprawdzić i wyświetlić w ramach obszaru Logistyki magazynowej.

Niniejszy dokument wyjaśnia, w jaki sposób obliczana jest dostępność i opisuje wpływ reguły dostępności na wynik wyszukiwania. Używane aplikacje i powiązane z nimi pola, akcje i procedury zostały opisane w osobnych dokumentach.

Definicje terminów

  • Specyfikacja — identyfikuje konkretny artykuł. Przykładowo, oprócz numeru artykułu, telewizor posiada również specyfikację Numer serii, dzięki czemu jest on unikalny. Specyfikacja obsługuje partię z datą przydatności, partię i numery serii.
  • Stan magazynowy — jest to ilość towaru w wyświetlonej jednostce magazynowej, która jest obecnie dostępna w magazynie.
  • Zablokowany stan magazynowy — jest to stan magazynowy artykułu ze statusem kontroli jakości Zablokowany. Zablokowany stan magazynowy zwykle pojawia się, gdy użytkownik specyfikacji przypisał jej status kontroli jakości Zablokowany. Może się to również zdarzyć, gdy artykuł zostanie przyjęty do strefy magazynowej ze statusem kontroli jakości Zablokowany. W regule dostępności można określić, czy zablokowane zapasy powinny być uważane za dostępne do sprawdzenia dostępności.
  • Magazyn — jest to logicznie lub fizycznie zdefiniowany obszar, w którym składowane są zapasy towarów. Magazyn może być podzielony na strefy magazynowe i miejsca składowania, jeśli funkcja Zarządzanie miejscami składowania jest włączona w aplikacji Konfiguracja. Dokładna struktura magazynu jest definiowana przez organizację magazynu.
  • Termin przydatności — wskazuje czas, do którego gwarantowana jest użyteczność partii z datą przydatności. Po upływie terminu przydatności, owa partia nie jest już brana pod uwagę przy wydaniach z magazynu. Termin przydatności musi być określony dla partii z datą przydatności.
  • Stan magazynowy objęty kwarantanną — jest to stan magazynowy artykułu ze statusem kontroli jakości W kwarantannie. Artykuły te są zwykle ponownie sprawdzane, a następnie ewentualnie blokowane. Status kontroli jakości W kwarantannie jest zwykle przyporządkowywany przez użytkownika. System generuje ten status, jeśli artykuł zostanie umieszczony w strefie magazynowej kwarantanny.
  • Zaległe są to pozycje zamówienia z otwartymi ilościami do dostawy, których data dostawy leży w przeszłości (tj. jest mniejsza niż data bieżąca).
  • Dostępność — jest to przewidywana podaż artykułu w bieżącym lub przyszłym dniu. Dostępność jest obliczana za pomocą reguły dostępności i składa się z:
    • bieżącego stanu magazynowego
    • planowanych przychód
    • planowanych rozchód

Przy obliczaniu dostępności można również uwzględnić ewentualne zaległości. Jeśli aktywowana została funkcja Rezerwacja, to dostępność składa się z:

    • niezarezerwowanych bieżących stanów magazynowych
    • niezarezerwowanych planowanych przychodów
    • niezarezerwowanych planowanych rozchodów
      Ilości częściowe są również brane pod uwagę w procesie.
  • Reguła dostępności — reguluje procesy określania i wyświetlania dostępności stanów magazynowych. Za pomocą reguły dostępności określa się dla odpowiedniego typu dokumentu, z jakim statusem kontroli dostępności ma ona uwzględniać odpowiednią pozycję zamówienia. Reguła dostępności określa również, czy należy wziąć pod uwagę zablokowane lub poddane kwarantannie stany magazynowe oraz czy należy wziąć pod uwagę czas realizacji uzupełnienia zapasu.
  • Status kontroli jakości — status kontroli jakości można zdefiniować dla poziomu magazynu i strefy magazynowej, a równolegle także dla poziomu specyfikacji. Zapasy mogą być analizowane i wykorzystywane zgodnie ze statusem kontroli jakości. Jeśli status kontroli jakości na poziomie magazynu i status kontroli jakości na poziomie specyfikacji pokrywają się, w każdym przypadku obowiązuje mniej korzystny status kontroli jakości.

Przegląd

Dostępny stan magazynowy jest obliczany na podstawie bieżącego stanu magazynowego oraz planowanych przychodów i rozchodów. W Comarch ERP Enterprise sprawdzane są następujące przychody i rozchody:

Przychód/rozchód Rola Data
Oferta sprzedaży Rozchód Data wysyłki
Zamówienie sprzedaży Zazwyczaj rozchód;jeśli ilość jest ujemna — przychód Data wysyłki
Zlecenie dostawy Rozchód Data dokumentu
Zlecenie kompletacji (tylko z produkcji) Rozchód Data dokumentu
Zlecenie dystrybucji Magazyn źródłowy — rozchód;Magazyn docelowy — przychód Magazyn źródłowy –data wysyłki;Magazyn docelowy — data dostawy
Zlecenie produkcyjne Nagłówek zlecenia produkcyjnego — przychódPozycja materiałowa — rozchódProdukt uboczny — przychód

Materiały do produkcji obcej — rozchód

Nagłówek zlecenia produkcyjnego — bieżący koniec lub ostatni koniecPozycja materiałowa — bieżący początekProdukt uboczny — bieżący koniec lub ostatni koniec plus czas przejścia

Materiały do produkcji obcej —  aktualny początek

Zamówienie zakupu Zazwyczaj przychód;Zwrot od klienta — rozchód Przychód — data dostawy;Zwrot od klienta — data zwrotu
Dyspozycja magazynowa Wydanie magazynowe — rozchód; Przyjęcie magazynowe — przychód; Przeniesienie magazynowe — rozchód po stronie źródłowej, przychód po stronie docelowej Data utworzenia
Transakcja magazynowa Jeszcze nieprzetworzone transakcje magazynowe z transakcją ilościową — rozchód lub przychód, w zależności od wynikającej z tego zmiany stanu magazynowego Data wysłania
Błędna transakcja magazynowa Rozchód lub przychód, tudzież oba (Przeniesienia), w zależności od wynikającej z tego zmiany stanu magazynowego Data wysłania
Zapotrzebowanie bez dowodu Rozchód Data utworzenia
Stan magazynowy partii z datą przydatności Początek daty wstrzymania — rozchódKoniec daty wstrzymania — przychódPoczątek minimalnego okresu ważności partii z datą przydatności — rozchód

Wygaśnięcie partii z datą przydatności — rozchód

(więcej informacji można znaleźć w podrozdziale Rekordy dostępności dla stanów magazynowych partii z datą przydatności)

Początek daty wstrzymania — nie określonoKoniec daty wstrzymania — data wstrzymania + 1 dzień kalendarzowyPoczątek terminu ważności partii z datą przydatności — termin przydatności – pozostały okres ważności

Wygaśnięcie partii z datą przydatności — termin przydatności

Inne dokumenty lub zamówienia nie są liczone jako planowane przychody lub rozchody, ponieważ, np. podobnie jak kontrakty sprzedaży, są one jedynie wstępnym krokiem do planowanych zamówień sprzedaży lub, podobnie jak przyjęcia towarów, nie mają dodatkowej wartości do obliczenia dostępności.

Rekordy dostępności

Jednolite dane, zwane rekordami dostępności, są generowane dla wszystkich dokumentów, zamówień i innych uczestników związanych z dostępnością w celu uproszczenia obliczeń i zwiększenia ich wydajności. Rekord dostępności opisuje planowaną zmianę w zapasach właściciela, artykułu i, jeśli ma to zastosowanie, określonej specyfikacje w magazynie w dokładnym dniu.

Rekordy te są odpowiednio dostosowywane do każdej istotnej zmiany. Przykładowo, jeśli ilość lub data dostawy zmienia się w pozycji zamówienia zakupu, po zapisaniu, zmiany te są przenoszone do rekordu dostępności, który został wygenerowany dla tej pozycji zamówienia zakupu.

W razie potrzeby, zmiany zostaną przeniesione do rekordy dostępności nawet podczas edycji (więcej informacji można znaleźć w rozdziale Tymczasowe rekordy dostępności).

Rekordy dostępności są wyświetlane łącznie w widokach Artykuł i Specyfikacja w aplikacji Zapytanie o dostępność. Poszczególne rekordy dostępności są wyświetlane w kolejności według daty w widoku Pochodzenie.

Rezerwacje

Jeśli funkcja Rezerwacje została aktywowana, to zarezerwowane ilości są brane pod uwagę przy obliczaniu dostępności w następujący sposób:

  • Jeśli zapas jest zarezerwowany, to na początku zarezerwowana ilość jest odejmowana od całkowitego stanu magazynowego.
  • Jeśli planowany rozchód lub planowany przychód rezerwuje zapas, jego otwarta (istotna dla dostępności) ilość jest zmniejszana o ilość zarezerwowanej ilości; co za tym idzie, całkowicie zarezerwowany planowany rozchód jest zawsze uważany za dostępny.
  • Jeśli planowany przychód jest zarezerwowany przez planowany rozchód, jego otwarta (związana z dostępnością) ilość jest zmniejszana o kwotę zarezerwowanej ilości.
Uwaga
Rezerwacje stają się natychmiast aktualne: ilość stanów magazynowych zarezerwowana na przyszłą datę natychmiast przestaje być dostępna; zarezerwowany planowany przychód jest przekształcany w zarezerwowane zapasy, które nie są już dostępne dla innych planowanych rozchodów w wyniku zaksięgowania przychodu w dniu dostawy. Wynika z tego reguła: zarezerwowane ilości są wyłączone z kalkulacji dostępności. Wyjątkiem są artykuły posiadające partię z datą przydatności.
Rekordy dostępności dla stanów magazynowych partii z datą przydatności

Jeśli nie ma żadnych planowanych przychodów lub rozchodów dla danego artykułu magazynowego, a stan magazynowy jest zawsze większy od zera, to zapasy te są całkowicie dostępne w bieżącym dniu lub w dowolnym dniu w przyszłości.

Wyjątkiem są artykuły posiadające partię z datą przydatności. Partie z datą przydatności mają dodatkowe właściwości, które w rzeczywistości wpływają na dostępność zapasów na osi czasu: data wstrzymania, minimalny okresu przydatności partii z datą przydatności i data wygaśnięcia. Właściwości te wpływają na zapasy w następujący sposób:

  • Stany magazynowe partii z datą przydatności w okresie wstrzymania nie są jeszcze dostępne. Ze względu na to, że data wstrzymania jest interpretowana jako ostatni dzień okresu wstrzymania, wprowadzona data wstrzymania wpływa na dostępność jako połączenie planowanego rozchodu, którego planowana data przypada przed wszystkimi innymi planowanymi rozchodami (faktyczny istniejący stan magazynowy nie jest jeszcze dostępny) i planowanym przychodem w dacie wstrzymania plus jeden dzień kalendarzowy (zapas zostaje zwolniony z okresu wstrzymania).
  • Stan magazynowy partii z datą przydatności w pozostałym okresie ważności nie jest już dostępny. Musi on być równy planowanemu rozchodowi w dniu wygaśnięcia minus minimalny okres ważności partii.
  • Jeśli minimalny okres ważności partii nie jest zdefiniowany, to stany magazynowe partii z datą przydatności nie są już dostępne począwszy od daty przydatności, co jest równoważne z planowanym rozchodem w dniu upływu terminu przydatności.

Aby te właściwości mogły zostać wykorzystane do sprawdzenia dostępności, tworzone są rzeczywiste rekordy dostępności dla tych efektywnych zmian dostępności i są one utrzymywane przy każdej zmianie stanów magazynowych. Wyjątkiem jest pozostały okres przydatności, który jest uwzględniany dynamicznie i zgodnie z kontekstem. W przypadku dokumentów sprzedaży pozostały okres przydatności jest obliczany na podstawie odpowiednich danych sprzedaży dla artykułu (w zależności od organizacji, klasyfikacji klienta lub klienta). W przypadku wszystkich innych dokumentów, do obliczeń wykorzystywane są ustawienia z sekcji Konfiguracja. Rekordy dostępności specyficzne dla partii z datą przydatności są również wyświetlane w widoku Pochodzenie aplikacji Zapytanie o dostępność.

Rekordy dostępności dla stanów magazynowych partii z datą przydatności są rozpatrywane oddzielnie w kontroli dostępności. Zmniejszenie rekordów dostępności w dniu wygaśnięcia jest zmienne i zależy od wcześniejszych planowanych rozchodów: pozostały zapas, który jest nadal dostępny w dniu wygaśnięcia, nie jest już dostępny. To samo dotyczy rekordów dostępności na początku pozostałego okresu przydatności do spożycia. Niemniej jednak, rekordy dostępności specyficzne dla partii z datą przydatności w okresie przechowywania są stałe.

Ze względu na to, że partie w okresie wstrzymania lub po dacie przydatności są niedostarczalne, rezerwacje na poziomie artykułu nie są odejmowane od pierwszej. Zamiast tego, są one przypisywane do partii z datą przydatności, które są dostarczalne w odpowiednich momentach.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć w sekcji Przykłady partii z datą przydatności.

Procesy i zastosowania

Dostępność jest brana pod uwagę m. in. w następujących procesach i aplikacjach:

  • Zakupy

Dostępność jest uwzględniana w aplikacjach Obliczenie propozycji zakupu i Obliczanie propozycji dystrybucji.

  • Sprzedaż

Kontrola dostępności jest używana, gdy pozycja jest tworzona lub zmieniana w ofercie sprzedaży, zamówieniu sprzedaży lub zleceniu dystrybucji w celu ustalenia, czy żądana ilość produktu jest dostępna w określonym magazynie w dniu wysyłki.

  • Produkcja

Sprawdzanie dostępności odbywa się podczas wysyłania zleceń produkcyjnych, ale można je również wykonać ręcznie w aplikacji Zlecenia produkcyjne. Po wysłaniu, stany magazynowe artykułów są wykluczane z dostępności. W przypadku produktów ubocznych, użytkownik może określić termin ukończenia dla artykułu w zleceniu produkcyjnym. Termin ten jest traktowany jako planowany odbiór w Zapytanie o dostępność.

  • Logistyka magazynowa

W aplikacji Zapytanie o dostępność można wyszukać dostępność dowolnego konkretnego artykułu magazynowego w dowolnym dniu.

Poniższe dokumenty opisują, w jaki sposób dostępność jest brana pod uwagę w poszczególnych aplikacjach:

  • Obliczanie propozycji zakupu
  • Obliczanie propozycji dystrybucji
  • Weryfikacja dostępności
  • Wprowadzenie: Produkcja
  • Zapytanie o dostępność

Model danych

Obliczanie dostępności opiera się na bieżącym stanie magazynowym oraz rekordach dostępności w jednostce biznesowej com.cisag.app.inventory.obj.AvailabilityDetail. Poniższy rysunek przedstawia niektóre z najważniejszych atrybutów rekordów dostępności, a także relacje z innymi jednostkami biznesowymi.

Atrybuty detail i header służą do powiązania rekordu dostępności z zamówieniem wyzwalającym. Atrybut subKey jest również częścią klucza głównego. W związku z tym, rekordy dostępności różnych magazynów lub specyfikacji mogą być generowane dla tej samej pozycji zamówienia. Przykładowo, jest to konieczne, gdy wybierana jest pozycja zamówienia sprzedaży z podziałem na partie z datą przydatności.

Jeśli tworzona jest nowa pozycja zamówienia, wówczas generowany jest nowy rekord dostępności. Jeśli istniejąca pozycja zamówienia zostanie zmieniona, zmodyfikowane dane zostaną dodane do rekordu dostępności. Jeśli pozycja zamówienia zostanie usunięta, ilość w rekordzie dostępności zostanie ustawiona na zero. W ten sposób, suma wszystkich rekordów dostępności dla pozycji zamówienia zawsze odzwierciedla bieżącą ilość pozycji. Wiele rekordów dostępności dla każdej pozycji zamówienia może być zatem wyświetlanych w widoku Pochodzenie aplikacji Zapytanie o dostępność.

Tymczasowe rekordy dostępności

Rekordy dostępności w jednostce biznesowej com.cisag.app.inventory.obj.AvailabilityDetail mogą mieć ograniczony okres ważności w atrybucie validityDate. Te tymczasowe rekordy dostępności są używane w celu uwzględnienia pozycji zamówienia, które zostały utworzone, ale nie zostały jeszcze zapisane, a także zmian w istniejących pozycjach zamówienia podczas obliczania dostępności.

Tymczasowy rekord dostępności jest generowany natychmiast, gdy np. nowa pozycja zamówienia sprzedaży zostanie zaakceptowana w edytorze pozycji. Tymczasowy rekord dostępności jest konwertowany na rekord dostępności z nieograniczonym okresem ważności, gdy pozycja zamówienia sprzedaży jest zapisywana po raz pierwszy. Jeśli zlecenie sprzedaży zostanie odrzucone przed zapisaniem pozycji zlecenia sprzedaży, tymczasowy rekord dostępności zostanie usunięty. W zależności od okresu ważności możliwe jest, że ważność tymczasowego rekordu dostępności zakończy się przed zapisaniem pozycji zamówienia sprzedaży. Aby zapewnić jak najdokładniejsze zapytanie o dostępność w tym przypadku, okres ważności zostanie zresetowany, jeśli czynność, taka jak sprawdzenie, zostanie powtórzona w edytorze pozycji.

Okres ważności tymczasowych rekordów dostępności można wprowadzić w funkcji Stany magazynowe w ramach głównej funkcji Stany magazynowe w aplikacji Konfiguracja.

Reguły dostępności

Reguła dostępności określa rodzaje zamówień i status pozycji dokumentu, dla których planowane rozchody i przychody oraz zaległości są uwzględniane przy obliczaniu dostępności. W regule dostępności można wprowadzić następujące typy zamówień:

  • Oferta sprzedaży
  • Zamówienie sprzedaży
  • Zlecenie produkcyjne
  • Dyspozycja magazynowa
  • Zamówienie zakupu
  • Zlecenie dystrybucji
  • Kompletacja
  • Zlecenie dostawy

Reguła dostępności określa również inne kryteria zapytania o dostępność, takie jak to, które statusy kontroli jakości są brane pod uwagę i czy czas realizacji uzupełnienia jest wykorzystywany w obliczeniach.

Użytkownik może zdefiniować wiele reguł dostępności. Różne reguły dostępności mogą być używane w różnych procesach. Przykładowo, obliczenie dostępności w ramach propozycji zakupowych może wykorzystywać inną regułę niż sprawdzenie dostępności w ramach zamówienia sprzedaży.

Jeśli reguła dostępności nie zostanie określona dla obliczenia dostępności, wówczas zostanie użyta reguła dostępności zapisana w aplikacji Konfiguracja. Jeśli reguła dostępności nie jest tam przechowywana dla witryny, wówczas używana jest reguła dostępności przechowywana dla aktywnego klienta OLTP.

Opis aplikacji Reguły dostępności można znaleźć w dokumentacji Reguły dostępności.

Obliczenia

Celem obliczania dostępności jest obliczenie dostępnej ilości artykułu w określonym dniu. Dostępność składa się z aktualnego stanu magazynowego powiększonego o planowane przyjęcia i pomniejszonego o planowane wydania do Daty do włącznie. Wszelkie pozycje zamówienia z ilościami otwartymi na dostawę, których data dostawy leży w przeszłości, mogą być również uwzględnione w obliczeniach. Te otwarte ilości są również określane jako zamówienia zaległości.

Obliczenia te są dynamiczne, a zatem wynik zmienia się za każdym razem, gdy następuje zmiana danych dotyczących dostępności.

Uwaga
Dostępność zestawu artykułów jest określana na podstawie dostępności artykułów o najniższej dostępnej ilości.

Dostępność jest obliczana zgodnie z następującą metodą:

  1. Określany jest bieżący stan magazynowy.
  2. Zapasy ze statusem zapewnienia jakości Zablokowany i W kwarantannie są odejmowane od bieżącego stanu magazynowego, zgodnie z zastosowaną regułą dostępności.
  3. Planowane przychody z datą dostawy do Do daty włącznie zamówień, których kategoria i status zamówienia są uwzględniane przez regułę dostępności, są określane i dodawane do bieżącego stanu magazynowego.
  4. Planowane rozchody z datą dostawy do Do daty włącznie zamówień, których kategoria zamówienia i status są brane pod uwagę przez regułę dostępności, są określane i odejmowane od bieżącego stanu magazynowego.
  5. Zaległości z datą dostawy w przeszłości zamówień, których kategoria i status zamówienia są brane pod uwagę przez regułę dostępności, są określane i dodawane lub odejmowane od bieżących zapasów.

Jeśli w aplikacji Konfiguracja aktywowano funkcję Rezerwacje, wówczas odpowiednie ilości są zmniejszane o ilość zarezerwowanych ilości. Zobacz także przykłady w sekcji Przykład z rezerwacjami.

Poniższe informacje nie są brane pod uwagę przy obliczaniu dostępności:

  • Okres wiążący

Okres wiążący dla ofert sprzedaży nie jest brany pod uwagę. Aby upewnić się, że przeterminowane oferty sprzedaży nie wpływają na dostępność, można np. uzupełnić stare pozycje ofert sprzedaży lub wyłączyć uwzględnianie przeterminowanych ofert sprzedaży w regule dostępności.

  • Kontrakty

Ani umowy z klientami, ani umowy z dostawcami nie są brane pod uwagę.

  • Oferta zakupu

Uwzględniane są tylko planowane przychody i rozchody z typów zamówień określonych w regule dostępności. Planowane przychody i rozchody z innych typów zamówień, np. z ofert zakupu, nie są uwzględniane w obliczeniach.

  • Minimalny poziom zapasów i poziom ponownego zamówienia

Minimalny poziom zapasów i poziom ponownego zamówienia artykułu nie są brane pod uwagę. Oznacza to, że całkowity zapas obliczony przez zapytanie jest uważany za dostępny, niezależnie od minimalnego poziomu zapasów.

Przykład bez rezerwacji

Artykuł ma zapas 100 sztuk oraz istnieją następujące planowane rozchody i przychody:

  • Pozycja zamówienia sprzedaży VA1 w dniu 5 grudnia z ilością 80 szt.
  • Pozycja zamówienia zakupu BA1 z dnia 10 grudnia z ilością 50 szt.
  • Pozycja zamówienia sprzedaży VA2 w dniu 15 grudnia z ilością 100 szt.

Dane te są reprezentowane w następujący sposób w widoku Pochodzenie, w aplikacji Zapytanie o dostępność:

Zapasy/zamówienia Data Otwarty Dostępny
Zapasy 100 szt.
Zamówienie sprzedaży VA1 5 grudnia -80 szt. 20 szt.
Zamówienie zakupu BA1 10 grudnia 50 szt. 70 szt.
Zamówienie sprzedaży VA2 15 grudnia -100 szt. -30 szt.

Dostępna ilość na dany dzień jest zatem obliczana na bieżąco na podstawie ostatniej dostępnej ilości oraz otwartych ilości przychodów i rozchodów:

100 – 80 = 20, 20 + 50 = 70, 70 – 100 = -30.

Ta reprezentacja pokazuje, że 100 sztuk będzie dostępnych w dniu przed 5 grudnia, 70 sztuk w dniu między 5 grudnia a 10 grudnia i -30 sztuk w dniu po 15 grudnia (niedobór w dniu 15 grudnia w wysokości 30 sztuk).

Jeśli nowa pozycja zamówienia sprzedaży VA3 zostanie utworzona 1 grudnia z ilością 30 sztuk, oznacza to, że zamówienie sprzedaży VA1 nie jest już dostarczalne, ponieważ niedobór 10 sztuk wystąpił już 5 grudnia:

Zapasy/zamówienia Data Otwarty Dostępny
Zapasy 100 szt.
Zamówienie sprzedaży VA3 1 grudnia -30 szt. 70 szt.
Zamówienie sprzedaży VA1 5 grudnia -80 szt. -10 szt.
Zamówienie zakupu BA1 10 grudnia 50 szt. 40 szt.
Zlecenie sprzedaży VA2 15 grudnia -100 szt. -60 szt.

Przykład z rezerwacją

Jeśli w aplikacji Konfiguracja aktywowano funkcję Rezerwacje, pod uwagę brany jest dodatkowy czynnik.

Dla przykładu, w sekcji Przykład bez rezerwacji rezerwacje są wymagane dla danego artykułu, a rodzaj zamówienia sprzedaży przewiduje automatyczną rezerwację bez terminu rezerwacji.

W tym przypadku, pozycja VA1 zostałaby całkowicie zarezerwowana ze stanu magazynowego, a pozycja VA2 zostałaby częściowo zarezerwowana ze stanu magazynowego (zakładając, że pozycja VA2 została zapisana po pozycji VA1):

Zapasy/zamówienia Data Otwarty Zarezerwowane zapasy Dostępny
Zapasy 100 szt. 100 szt. 0 szt.
Zamówienie sprzedaży VA1 5 grudnia -80 szt. 80 szt. 0 szt.
Zamówienie zakupu BA1 10 grudnia 50 szt. 50 szt.
Zamówienie sprzedaży VA2 15 grudnia -100 szt. 20 szt. -30 szt.

W tym przypadku, dostępna ilość na dany dzień jest obliczana na bieżąco na podstawie ostatniej dostępnej ilości oraz otwartych niezarezerwowanych ilości przychodów i rozchodów:

100 – 100 = 0, 0 – 80 + 80 = 0, 0 + 50 = 50, 50 – 100 + 20 = -30.

Zgodnie z tym oświadczeniem, nie ma dostępnej ilości w dniu poprzedzającym 10 grudnia. Całkowity zapas jest przypisany w sposób wiążący do dwóch pozycji zamówienia sprzedaży. W związku z tym, zapasy nie są już dostępne dla innych zamówień.

Jeśli nowa pozycja zamówienia sprzedaży VA3 zostanie utworzona 1 grudnia z ilością 30 sztuk, oznacza to, że zamówienie sprzedaży VA1 pozostaje na razie dostępne; niedobór 30 sztuk wystąpi 1 grudnia:

Zapasy/zamówienia Data Otwarty Zarezerwowane zapasy Dostępny
Zapasy 100 szt. 100 szt. 0 szt.
Zamówienie sprzedaży VA3 1 grudnia -30 szt. -30 szt.
Zamówienie sprzedaży VA1 5 grudnia -80 szt. 80 szt. -30 szt.
Zamówienie zakupu BA1 10 grudnia 50 szt. 20 szt.
Zamówienie sprzedaży VA2 15 grudnia -100 szt. 20 szt. -60 szt.

Jeśli dla danej pozycji można zarezerwować również planowane przychody, wówczas tworzony jest następujący wzorzec (bez VA3):

Zapasy/zamówienia Data Otwarty Zarezerwowane zapasy Zarezerwowany przychód Dostępny
Zapasy 100 szt. 100 szt. 0 szt.
Zamówienie sprzedaży VA1 5 grudnia -80 szt. 80 szt. 0 szt.
Zamówienie zakupu BA1 10 grudnia 50 szt. 50 szt. 0 szt.
Zamówienie sprzedaży VA2 15 grudnia -100 szt. 20 szt. 50 szt. -30 szt.

W tym przypadku, dostępna ilość w danym dniu jest również obliczana na bieżąco na podstawie ostatniej dostępnej ilości oraz otwartych niezarezerwowanych ilości przychodów i rozchodów:

100 – 100 = 0, 0 – 80 + 80 = 0, 0 + 50 – 50 = 0, 0 – 100 + 20 + 50 = -30.

W dniu między 10 a 15 grudnia, również tym razem nie ma dostępnych zapasów (w przeciwieństwie do sytuacji, w której można rezerwować tylko zapasy), ponieważ pozycja zamówienia zakupu BA1 jest całkowicie zarezerwowana przez pozycję zamówienia sprzedaży VA2. Po zaksięgowaniu przyjęcia towarów dla BA1, rezerwacja przyjęcia zostaje przekształcona w rezerwację zapasów i od tego momentu VA2 ma tylko rezerwację zapasów w wysokości 70 szt.

Przykład dla partii z datą przydatności

Artykuł posiadający partię z datą przydatności ma zapas 100 sztuk, składający się z jednej partii z datą przydatności (bez okresu wstrzymania, termin przydatności = 20 grudnia). Ponadto, istnieje pozycja zamówienia sprzedaży VA1 na 10 września z ilością 80 sztuk (bez specyfikacji partii z datą przydatności i bez rezerwacji).

W widoku Pochodzenie, w aplikacji Zapytanie o dostępność dane są wyświetlane w następujący sposób:

Zapasy/Zamówienia Data Otwarty Dostępny
Zapasy 100 szt.
Zamówienie sprzedaży VA1 10 września -80 szt. 20 szt.
(Termin przydatności) 20 grudnia -20 szt. 0 szt.

W dniu 20 grudnia pozostała ilość 20 sztuk wygasa, co prowadzi do dostępności 0 sztuk. Planowany rozchód w terminie przydatności odpowiada pozostałej ilości w tym dniu i jest obliczany dynamicznie. Planowane rozchody na poziomie artykułu są przypisywane do konkretnych partii z datą przydatności podczas obliczania dostępności, co pozwala na realistyczną prognozę zmniejszenia dostępności w dniu wygaśnięcia.

Jeśli artykuł zostanie zarezerwowany automatycznie, a pozycja zamówienia sprzedaży VA2 zostanie utworzona na 30 grudnia z ilością 10 sztuk (bez specyfikacji partii z datą przydatności, całkowicie zarezerwowana), zostanie wygenerowany następujący wzorzec:

Zapasy/Zamówienia Data Otwarty Zarezerwowane zapasy Dostępny
Zapasy 100 szt. 90 szt. 10 szt.
Zamówienie sprzedaży VA1 5 grudnia -80 szt. 80 szt. 10 szt.
(Termin przydatności) 20 grudnia -20 szt. -10 szt.
Zamówienie sprzedaży VA2 30 grudnia -10 szt. 10 szt. -10 szt.

W dniu 30 grudnia pozycja zamówienia sprzedaży VA2 jest niedostarczalna, ponieważ jedyna partia z datą przydatności jest niedostarczalna w tym dniu.

Stała dostępność w procesach

Procesy biznesowe, wpływające na dostępność, są zaprojektowane w taki sposób, że każde uczestniczące zamówienie lub dokument jest odpowiedzialny za swoje dane dostępności. Wraz z przesunięciu w procesie biznesowym, dane o dostępności są przesyłane dalej, aż staną się rzeczywistymi zmianami zapasów na serwerze logistyki magazynowej.

Poniżej przeanalizowano tę czynność na przykładzie prostego procesu sprzedaży. Tabelaryczna reprezentacja według poszczególnych kroków procesu odpowiada ogólnie wyświetlaniu w widoku Pochodzenie w aplikacji Zapytanie o dostępność.

Punkt początkowy: Zapas przedmiotu wynosi 20 kg.

  1. Nowa pozycja zamówienia sprzedaży z tym artykułem została zapisana 5 grudnia z ilością 15 kg:
Zapasy/zamówienia Data Otwarty Dostępny
Zapasy 20 kg
Zamówienie sprzedaży 5 grudnia -15 kg 5 kg
  1. W dniu 1 grudnia ilość częściowa (3 kg) ma zostać dostarczona na początek. Generowane jest zlecenie dostawy:
Zapasy/zamówienia Data Otwarty Dostępny
Zapasy 20 kg
Zamówienie dostawy 1 grudnia -3 kg 17 kg
Zamówienie sprzedaży 5 grudnia -12 kg 5 kg
  1. Generowany jest dowód dostawy, który powoduje transakcję magazynową:
Zapasy/zamówienia Data Otwarty Dostępny
Zapasy 20 kg
Transakcja magazynowa 1 grudnia -3 kg 17 kg
Zamówienie sprzedaży 5 grudnia -12 kg 5 kg
  1. Transakcja magazynowa jest przetwarzana przez serwer logistyki magazynowej:
Zapasy/zamówienia Data Otwarty Dostępny
Zapasy 17 kg
Zamówienie sprzedaży 5 grudnia -12 kg 5 kg

Obowiązuje następująca zasada: zamówienie, które pojawia się na początku procesu biznesowego, zmienia dostępność, podczas gdy zamówienia, które pojawiają się w kolejnych krokach procesu, nie zmieniają dostępności. W zależności od kroku procesu, rezerwacje z poprzedniego dokumentu są przenoszone do następnego dokumentu (także dostępna ilość 5 grudnia w powyższym przykładzie).

Strefy czasowe

Obliczenie dostępności jest dokładna co do dnia. W ramach tych obliczeń planowane rozchody są uważane za niedostępne w dniu wydania. Z drugiej strony, planowane przychody są uważane za dostępne od dnia przyjęcia. W przypadku instalacji w środowisku wielofirmowym, rekordy dostępności mogą być tworzone w różnych strefach czasowych. Przykładowo, rekordy dostępności z zamówień zakupu odnoszą się do strefy czasowej odpowiedniej organizacji zakupów, a rekordy dostępności z zamówień sprzedaży odnoszą się do strefy czasowej odpowiedniej organizacji sprzedaży. Aby obliczyć dostępność w określonej strefie czasowej, początkowo definiowany jest interwał, który reprezentuje dzień dla tej strefy czasowej. Przedział obejmuje 12 godzin przed i po rozpoczęciu Na dzień, jak pokazano na poniższym rysunku.

Wszystkie rekordy dostępności z wartością w atrybucie date, która leży przed lub w przedziale, są brane pod uwagę przy obliczaniu dostępności, niezależnie od konkretnej strefy czasowej. Ze względu na to, że wszystkie informacje o dacie są zapisywane z przedziałem czasowym 00:00:00.000, żądane rekordy dostępności mogą być obliczane poprawnie w większości przypadków. Jeśli jednak strefa czasowa użytkownika znajduje się ponad 12 godzin za strefą czasową organizacji istotnej dla danego dokumentu, rekordy dostępności z datą równą Na dzień nie będą brane pod uwagę.

Czy ten artykuł był pomocny?