Wprowadzenie: Płatności Paygate

Artykuł opisuje integrację Comarch ERP Enterprise z dostawcą usług płatniczych Computop Paygate. Za pośrednictwem Paygate możliwe jest opłacanie zamówień przez klienta, dokonywanie obciążeń oraz, w przypadku zwrotów, inicjowanie not kredytowych.

W Comarch ERP Enterprise obsługiwane są następujące typy płatności Paygate:

  • system płatności online PayPal
  • karta kredytowa – obsługa kart VISA i Mastercard
  • bezpośredni przelew online – Sofortüberweisung 
  • zakup na konto – BillSAFE 
  • zakup na konto – Klarna
  • natychmiastowy przelew bankowy 

Formularze Paygate służą do tworzenia zleceń płatności. Te formularze HTML są wywoływane przez klientów za pośrednictwem linku otrzymanego z systemu ERP. Klient wypełnia formularze i inicjuje płatność za pośrednictwem Paygate.

Definicja terminów

Paygate:

Computop Paygate to oprogramowanie serwerowe do przetwarzania transakcji płatniczych przez Internet. Paygate obsługuje wiele różnych metod płatności. Obejmuje to faktury i zakupy ratalne, przelewy bankowe online, Paypal i płatności kartą kredytową.

Procesy i łańcuch dokumentów powiązanych

Poniżej opisano procesy biznesowe dla płatności Paygate i wynikające z nich relacje z innymi aplikacjami i jednostkami biznesowymi.

Aby przetworzyć płatność, płatność Paygate musi ona przejść przez różne etapy:

  • Nowe – zamówienie nie zostało jeszcze przekazane do Paygate. Jest to status początkowy dla wszystkich zamówień
  • Wymagane – zamówienie zostało przesłane do Paygate
  • Zatwierdzone – zamówienie zostało zaakceptowane przez Paygate. Płatność została zarezerwowana (karta kredytowa, BillSAFE) lub zrealizowana natychmiast (PayPal, Sofortüberweisung).
  • Anulowane – zamówienie zostało anulowane
  • Rozliczone – zamówienie zostało dostarczone, płatność została zaksięgowana

Aby móc korzystać z tych procesów, należy zakończyć konfigurację metod płatności Paygate w aplikacji Konfiguracja i utworzyć co najmniej jedną metodę płatności typu Paygate w aplikacji Formy płatności.

Tworzenie zamówienia z płatnością Paygate

Zasadniczo każde zamówienie sprzedaży może być użyte jako zamówienie z płatnością Paygate. Warunkiem wstępnym jest ustawienie typu płatności Paygate dla zamówienia. Domyślnie zamówienie otrzymuje status Paygate Nowy.

Alternatywnie, zamówienie można również zaimportować ze sklepu internetowego. Jeśli płatność została już zażądana w sklepie internetowym, następny krok nie jest konieczny.

 Łańcuch dokumentów

W aplikacji Zamówienia sprzedaży znajduje się zakładka Płatności online dla parametrów Paygate. Na tej karcie można wyświetlić informacje o bieżącym statusie płatności Paygate.

Zakładka ta zawiera następujące pola:

  • Numer płatności – numer płatności Heidelpay
  • Status płatności:
    • Pomyślna – zamówienie zostało zaakceptowane przez Paygate. Płatność została zastrzeżona (karta kredytowa, BillSAFE, Klarna) lub zrealizowana natychmiast (PayPal, Sofortüberweisung).
    • Pobrana – płatność została pobrana
    • Zwrócona – płatność została anulowana i zwrócona
  • Numer transakcji – numer transakcji wygenerowany przez sklep internetowy
  • Numer referencyjny – numer zamówienia w sklepie internetowym
  • Kwota preautoryzowana – kwota wstępnie autoryzowana.
  • Kwota pobrana – kwota pobrana z konta klienta

Ponadto widok obiektów dla faktur sprzedaży został rozszerzony o atrybuty płatności, transakcji i numeru referencyjnego, a także banku odpowiedzialnego za kartę kredytową. Atrybuty te można również przenieść do systemu księgowego. Numery płatności, transakcji i referencyjne są określane na podstawie powiązanego rachunku dostawy.

Etapy przetwarzania

Akcja [Płatności online: żądaj płatności online]

Akcja [Płatności online: żądaj płatności online] w aplikacji Zamówienia sprzedaży służy do żądania płatności od Paygate. W tym celu wykorzystywane są dane zamówienia sprzedaży, takie jak lista pozycji i adres e-mail klienta. Ponadto numery transakcji i numery referencyjne zamówienia są generowane za pomocą odpowiednich schematów numeracji.

Dane te są wykorzystywane do generowania linku, który może być wywoływany przez klientów i otwiera formularz Paygate w przeglądarce, w którym klient może wprowadzić swoje dane dostępu lub dane karty w celu dokonania płatności. Link ten jest wysyłany do klienta w wiadomości e-mail.

Nowy status to Zażądano. Paygate sprawdza wiarygodność danych i przeprowadza weryfikację kredytową. Paygate akceptuje płatność tylko wtedy, gdy zakończy się ona pomyślnie.

W ramach Paygate płatności są księgowane natychmiast (w przypadku Sofortüberweisung i PayPal) lub wstępnie rezerwowane (w przypadku kart kredytowych, Klarna i BillSAFE), aby zostały zaksięgowane później po dostawie.

Akcja [Płatności online: zweryfikuj transakcję]

Akcja [Płatności online: zweryfikuj transakcję] w aplikacji zamówień sprzedaży sprawdza aktualny status płatności w Paygate. Akcja ta musi zostać wywołana w celu uzyskania numeru płatności wymaganego do zaksięgowania lub anulowania płatności.

Ta funkcja nie jest jeszcze w pełni zaimplementowana po stronie Paygate dla metody płatności Sofortüberweisung. Dlatego w tym przypadku numer płatności i status należy wprowadzić ręcznie. Odpowiednie pola są dostępne w oknie dialogowym zapytania.

Jeśli kontrola kredytowa przez Paygate zakończyła się pomyślnie, status zmienia się na Pomyślnie.

Opis procesu Płatności po Paygate

Opłaty za dostawę nie mogą być generowane bezpośrednio; najpierw musi zostać wygenerowane zlecenie dostawy. Jest to jedyny sposób, aby upewnić się, że kwota płatności do pobrania jest znana przed wygenerowaniem rachunku za dostawę.

Przed przekształceniem zamówienia dostawy w rachunek dostawy należy pobrać płatność dla metod płatności BillSAFE, Klarna i kartą kredytową. Jeśli wyszukiwanie nie powiedzie się, generowanie zostanie anulowane.

W przypadku płatności kartą kredytową, karta kredytowa jest obciążana w tym momencie, a w przypadku zakupów faktur BillSAFE, okres płatności (zwykle 14 dni) rozpoczyna się w tym momencie. Status Paygate zmienia się na Zaksięgowany.

Kwota płatności wynika z wartości rachunku za dostawę. Ponadto dodawana jest wartość wszystkich pozycji rozliczeniowych i kosztów transportu zamówienia sprzedaży, które nie zostały jeszcze zafakturowane i nie są brane pod uwagę przy tworzeniu zamówienia dostawy. Pobrana kwota jest zapisywana i wyświetlana na rachunku dostawy. Całkowita kwota zamówienia sprzedaży jest wyświetlana w nowej zakładce Płatności online.

W aplikacji Zlecenia dostawy wyświetlane są numery płatności, transakcji i numery referencyjne, za pomocą których można było pomyślnie zrealizować wezwanie do zapłaty.

Jeśli inny proces uniemożliwia dostawę po pobraniu płatności, generowane jest zdarzenie workflow wskazujące, że pobrana płatność musi zostać anulowana w księgowości. Pobranej płatności nie można anulować automatycznie, ponieważ spowodowałoby to również anulowanie preautoryzacji i prawdopodobnie uniemożliwiłoby nową dostawę.

Nie można zagwarantować, że pobrana kwota płatności jest dokładnie taka sama jak ostateczna kwota faktury wygenerowanej na podstawie tego rachunku dostawy. Na przykład, jeśli rachunek za dostawę został wygenerowany, ale nie został jeszcze zafakturowany, a następnie wygenerowano kolejny rachunek za dostawę i zafakturowano go dla tego samego zamówienia, wszelkie koszty transportu, które nie mają być uwzględnione w zamówieniu dostawy, zostaną uwzględnione w wezwaniu do zapłaty za pierwszy rachunek za dostawę, ale zostaną wykazane na fakturze za drugi rachunek za dostawę, który został zafakturowany jako pierwszy. Takie rozbieżności muszą zostać wyjaśnione w systemie księgowym.

Opis procesu Noty kredytowe i storna

Istnieją dwa sposoby anulowania płatności Paygate za pomocą noty uznaniowej.

Pierwszą opcją jest anulowanie zlecenia  dostawy, dla którego utworzono rachunki dostawy w aplikacji Zlecenia dostawy. Jeśli dostawa należy do zamówienia Paygate, anulowana kwota jest automatycznie przekazywana do Paygate.

Drugą opcją jest wprowadzenie zwrotów. W tym celu dostępna jest aplikacja Zwroty od klientów. Aplikacja Zwroty od klientów zapewnia, że przyjęcie towaru jest powiązane z zamówieniem jako zwrot i tworzone jest zlecenie kredytowe. Jeśli dla tego zamówienia zostanie utworzona faktura, kwota zostanie zaksięgowana w Paygate.

 

Czy ten artykuł był pomocny?