Artykuł opisuje połączenie Comarch ERP Enterprise z systemem płatności online PayPal. Za pośrednictwem PayPal możliwe jest opłacanie zamówień przez klienta, dokonywanie obciążeń i inicjowanie not kredytowych w przypadku zwrotów.
Definicje pojęć
PayPal:
System płatności online używany do kupowania i sprzedawania w handlu internetowym.
Procesy i łańcuch dokumentów powiązanych
Poniżej opisano procesy biznesowe dotyczące płatności PayPal i wynikające z nich relacje z innymi aplikacjami i jednostkami biznesowymi.
Aby przetworzyć płatność, płatność PayPal musi przejść przez różne etapy:
Statusy:
- [Puste] – zamówienie nie zostało jeszcze przesłane do PayPal. Jest to stan początkowy dla wszystkich zamówień
- Żądane – zamówienie zostało przesłane do systemu PayPal
- Potwierdzone – kupujący zalogował się do systemu PayPal, wprowadził swoje dane klienta i potwierdził płatność.
- Obciążono – wraz z utworzeniem rachunków za dostawę przesyłka została potwierdzona w systemie PayPal, a kwota obciążona.
- Anulowane – zamówienie zostało anulowane (przed wysyłką i obciążeniem konta).
- Zwrot środków – towary zostały zwrócone i otrzymały zwrot pieniędzy na konto PayPal kupującego.
Aby móc korzystać z tych procesów, funkcja PayPal musi być aktywowana w sekcji Konfiguracja i muszą zostać wprowadzone prawidłowe dane dostępu. Płatności PayPal są wymagane tylko dla zamówień sprzedaży, które mają termin płatności typu PayPal.
Tworzenie zamówienia z płatnością PayPal
Zasadniczo każde zamówienie sprzedaży może zostać opłacone za pośrednictwem PayPal, pod warunkiem, że ustawiono warunek płatności typu PayPal.
Status transakcji można sprawdzić na zakładce Płatności online. Domyślnie status jest początkowo pusty.
W przypadku, gdy zamówienie zostało zaimportowane ze sklepu internetowego i zostało już przesłane do PayPal, status transakcji zamówienia to Potwierdzone.
Łańcuch dokumentów
W aplikacji Zamówienia sprzedaży (widok Płatności online) znajduje się zakładka Płatności online dla parametrów PayPal. Na tej karcie można wyświetlić informacje o bieżącym statusie płatności PayPal.
Karta płatności online zawiera następujące pola:
- Numer transakcji – numer transakcji PayPal
- Status transakcji – status transakcji
- Zażądano – płatność została zażądana i musi zostać potwierdzona przez klienta.
- Potwierdzona – płatność została potwierdzona przez klienta
- Pobrano– kwota została pobrana z konta PayPal klienta
- Anulowano – płatność została anulowana
- Zwrócono – kwota została przelana z powrotem na konto PayPal klienta.
- Numer płatności – token PayPal płatności
- Numer referencyjny – odpowiada numerowi zamówienia i służy do jednoznacznej identyfikacji zamówienia.
- Zarezerwowana kwota – kwota zarezerwowana w systemie PayPal dla płatności
- Data rezerwacji – data rezerwacji. Rezerwacja jest domyślnie ważna przez 3 dni.
- Kwota pobrana – kwota pobrana z konta PayPal kupującego.
- Identyfikator żądania – unikalny numer żądania płatności. Generowany za pomocą schematu numeracji
Konfiguracja
Schematy numeracji
Każda płatność PayPal jest identyfikowana przez numer żądania. Do generowania numerów żądań wymagany jest schemat numeracji.
Aplikacja Schematy numeracji służy do edycji lub tworzenia nowych zakresów numerów. Długość wygenerowanego numeru żądania nie może przekraczać 127 cyfr.
Szablony wiadomości e-mail
W aplikacji Dokumenty należy utworzyć notatkę jako szablon powiadomienia e-mail.
Nazwa dokumentu odpowiada tematowi wiadomości e-mail. Treść wiadomości e-mail jest generowana na podstawie tekstu, przy użyciu symboli zastępczych do wstawiania danych zamówienia.
Wyjaśnienie dostępnych symboli zastępczych.
- [Gender] – zwrot grzecznościowy (Pani/Pan)
- [Name] – imię i nazwisko klienta
- [OrderNumber] – numer zamówienia
- [LinkShort:Payment link] – hiperłącze do strony PayPal umożliwiającej zalogowanie się i dokonanie płatności. Widoczny tekst hiperłącza jest określony po dwukropku.
- [LinkFull] – pełne łącze do strony PayPal umożliwiającej logowanie i dokonywanie płatności.
Konfiguracja
Parametry funkcji PayPal należy ustawić w Konfiguracji.
Pola:
- Konto – adres e-mail, za pomocą którego następuje logowanie do systemu PayPal.
- Nazwa użytkownika – nazwa użytkownika otrzymaną podczas rejestracji konta sprzedawcy w celu uzyskania dostępu do interfejsu API.
- Hasło API – hasło API otrzymane podczas rejestracji konta sprzedawcy w celu uzyskania dostępu do interfejsu API. Hasło można wyświetlić w ustawieniach profilu konta sprzedawcy.
- Podpis API – podpis API otrzymany podczas rejestracji konta sprzedawcy w celu uzyskania dostępu do API. Podpis można wyświetlić w ustawieniach profilu konta sprzedawcy.
- URL – adres URL przekierowujący kupującego do formularza płatności PayPal.
- Dla operacji na żywo:
https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_express-checkout&token=
- Dla operacji testowych w sandbox:
https://www.sandbox.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_express-checkout&token=
- Service-Endpoint – adres URL usługi internetowej.
- Dla operacji na żywo:
https://api-3t.paypal.com/2.0/
- Dla operacji testowej w sandbox:
https://api-3t.sandbox.paypal.com/2.0/
- Schemat numeracji dla ID żądań – schemat numeracji do generowania numerów żądań.
- Nazwa użytkownika – adres -e-mail użytkownika do wysyłania wiadomości e-mail.
- Hasło e-mail – hasło dostępu użytkownika.
- Smtp host – host smtp do wysyłania wiadomości e-mail.
- Smtp port -port smtp dla serwera poczty wychodzącej.
- Email nadawcy – adres e-mail, który będzie używany jako nadawca wiadomości e-mail z powiadomieniami.
- Szablon dokumentu e-mail – szablon dla powiadomień e-mail.
Ustawienia będą obowiązywać tylko wtedy, gdy funkcja została aktywowana w aplikacji Konfiguracja.
Formy płatności
Aby zamówienie mogło zostać przesłane do PayPal, musi ono mieć metodę płatności typu PayPal Direct.
Formę płatności należy najpierw utworzyć w aplikacji Formy płatności. W tym miejscu należy utworzyć nową metodę płatności i wybrać typ PayPal Direct.
Etapy przetwarzania
Akcja [Płatność online: Żądaj płatności online]
Akcja [Płatność online: Żądaj płatności online] w aplikacji Zamówienia sprzedaży służy do żądania płatności od PayPal. W tym celu wykorzystywane są dane zamówienia sprzedaży, takie jak lista artykułów i adres e-mail klienta. Ponadto identyfikator żądania zamówienia jest generowany za pomocą odpowiedniego schematu numeracji.
Następnie wywoływana jest usługa internetowa PayPal i inicjowana jest nowa płatność. W odpowiedzi PayPal wysyła numer płatności (token). Numer płatności służy do wygenerowania łącza, które może zostać wywołane przez klientów i otwiera formularz PayPal w przeglądarce, w którym klient może wprowadzić swoje dane dostępu lub dane karty, aby dokonać płatności. Link ten jest wysyłany do klienta w wiadomości e-mail.
Nowy status transakcji to Zażądano (REQUESTED).
Akcja [Płatności online: Zweryfikuj transakcję]
Za pomocą akcji [Płatności online: Zweryfikuj transakcję] akcja w aplikacji Zamówienia sprzedaży wysyła zapytanie o aktualny status płatności w systemie PayPal. Akcja ta musi zostać wywołana w celu uzyskania numeru transakcji wymaganego do zaksięgowania lub anulowania płatności.
Jeśli płatność w systemie PayPal powiodła się, status zmienia się na Potwierdzony. To kończy rezerwację kwoty.
Akcja [Płatności online: Anuluj autoryzację wstępną]
Za pomocą akcji [Płatności online: Anuluj autoryzację wstępną] w aplikacji Zamówienia sprzedaży płatność zostaje anulowana. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy kwota została jedynie zarezerwowana i nie została jeszcze pobrana.
Jeśli cofnięcie się powiedzie, status płatności zmieni się na Anulowana.
Opis procesu Zaksięguj płatności PayPal
Płatności PayPal są pobierane po dostarczeniu zamówienia dostawy, tj. po wystawieniu rachunku za dostawę.
Kwota płatności wynika z wartości rachunku za dostawę. Kwotę obciążenia można zobaczyć na zakładce Płatności online w aplikacji Zamówienia sprzedaży.
Opis procesu Noty kredytowe i cofnięcia
Istnieją dwa sposoby odwrócenia płatności PayPal za pomocą noty uznaniowej.
Pierwszą opcją jest anulowanie zamówienia dostawy, dla którego utworzono rachunki za dostawę w aplikacji Zamówienia dostawy. Jeśli dostawa należy do zamówienia PayPal, anulowana kwota zostanie automatycznie przelana na konto PayPal.
Drugą opcją jest wprowadzenie zwrotów. W tym celu dostępna jest aplikacja Zwroty od klientów. Aplikacja Zwroty od klientów zapewnia, że paragon jest powiązany z zamówieniem jako zwrot i tworzone jest zlecenie kredytowe. Jeśli dla tego zamówienia zostanie utworzona faktura, kwota zostanie zaksięgowana w systemie PayPal.