Możliwe jest analizowanie wartości ERP przy użyciu kompleksowych metod Controllingu, transakcje zdefiniowane w ERP można przyporządkowań do rodzajów kosztów Controllingu. Przyporządkowanie rodzajów kosztów dla różnych transakcji ERP odbywa się za pomocą aplikacji w obszarze Przygotowanie danych.
Obszar Przygotowanie danych składa się z następujących aplikacji:
- Przyporządkowania rodzajów kosztów zakupów
- Przyporządkowania rodzajów kosztów logistyki magazynowej
- Przyporządkowania rodzajów kosztów produkcji
- Przyporządkowania rodzajów kosztów projektu
- Przyporządkowania rodzajów kosztów sprzedaży
- Przyporządkowania rodzaju kosztów rejestracji czasu
Zasadniczo aplikacje te mają taką samą strukturę i wszystkie składają się z trzech części. W obszarze wyboru można wybrać odpowiednie dokumenty źródłowe pierwotnego księgowania, które można następnie przyporządkować do rodzajów kosztów w Controllingu lub które można wyświetlić w środkowym obszarze tabeli i w razie potrzeby edytować. W środkowej części poprzednie przyporządkowania dokumentów źródłowych są wymienione w tabeli pozycji, z informacjami o oryginalnych dokumentach i ich już zdefiniowanych kombinacjach pokazanych w lewej części, których nie można modyfikować, oraz przyporządkowanymi i możliwymi do zmiany rodzajami kosztów w Controlling po prawej stronie.
Nowe przyporządkowanie odbywa się w edytorze pozycji. Można tam przyporządkować różne rodzaje kosztów do odpowiednich dokumentów źródłowych i ich różnych kombinacji parametrów. To, jak dokładne powinny być przyporządkowania, zależy od wymagań analitycznych.
Pola w obszarze wyboru i w obszarze przyporządkowania są wyświetlane w zależności od oryginalnego dokumentu i, jeśli ma to zastosowanie, wstępnie wypełnione ich możliwymi wartościami. Na przykład zestawy wartości dla Rodzajów informacji różnią się w zależności od oryginalnych dokumentów.
Przetwarzanie kolejności wyszukiwania i przyporządkowania jest opisane w poszczególnych dokumentach pomocy aplikacji.
Aby uzyskać opis instrukcji dla tych aplikacji, należy zapoznać się z dokumentem Instrukcje: Przyporządkowania rodzajów kosztów dla przygotowania danych CTL.
Przegląd / Przygotowanie
Przed przystąpieniem do konfiguracji przyporządkowania rodzajów kosztów, należy uzyskać przegląd rodzajów kosztów używanych w firmie i, jeśli to konieczne, zdefiniować te, których nadal brakuje w rodzajach kosztów.