Wprowadzenie: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami

Funkcja Rozliczanie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami służy do automatycznego rozliczania kont między kontami wierzycieli jednej organizacji a kontami dłużników drugiej organizacji w ramach grupy przedsiębiorstw korzystających z rozliczania rozrachunków.

Rozliczanie rozrachunków jest kontrolowane przez aplikację Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami. W tej aplikacji rozrachunki do rozliczenia są automatycznie określane za pomocą akcji, przygotowywane, przetwarzane i księgowane względem siebie.

Należności i zobowiązania są rozliczane za pośrednictwem standardowej organizacji (spółki dominującej), dzięki czemu organizacje docelowe (spółki zależne) zawsze księgują na koncie rozliczenia wewnętrznego spółki dominującej. Przypisanie kuponów może być regulowane w różny sposób.

Poniższe przykłady mają na celu wyjaśnienie, które księgowania są dokonywane. Konto rozliczenia wewnętrznego 3 99311 organizacji 99312 wymienione w przykładzie i konto rozliczenia wewnętrznego 3 99312 organizacji 99311 muszą być przechowywane dla grupy przedsiębiorstw (99310) w danych podstawowych rozliczenia wewnętrznego.

Przykład 1

Organizacja 99311 (wierzyciel) ma należność (rozrachunek) wobec organizacji 99312 (dłużnik).

Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami – Przykład 1

Księgowania:

  • 1 = Rozliczenie rozrachunku należności w organizacji 99311 dla dłużnika lub 1 99312 jest rozliczane z kontem rozliczenia wewnętrznego 3 99310.
  • 2 = Rozliczenie rozrachunku zobowiązania w organizacji 93312 dla wierzyciela 2 99311 jest rozliczane z kontem rozliczenia wewnętrznego 3 99310.
  • 3 = Konta rozliczenia wewnętrznego 3 99311 i 3 99312 w organizacji 99310 (spółka dominująca) są rozliczane względem siebie.
Przykład 2

Wierzyciel 2 99310 organizacji z grupy przedsiębiorstw 99310 (spółka dominująca) ma należność od dłużnika 1 99311 organizacji zależnej od grupy 99311.

Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami – Przykład 2

Księgowania:

  • 1 = Rozliczenie rozrachunku należności w organizacji 99310 dla dłużnika 1 99311 jest rozliczane z kontem rozliczenia wewnętrznego 3 99311.
  • 2 = Rozliczenie rozrachunku zobowiązania w organizacji 93311 dla wierzyciela 2 99310 jest rozliczane z kontem rozliczenia wewnętrznego 99310.
Wskazówka
Ze względu na to, że w grupie przedsiębiorstw dokonano już księgowania, trzecie księgowanie zgodnie z przykładem 1 jest pomijane.

W niniejszym dokumencie opisano ustawienia niezbędne do rozliczenia rozrachunków w ramach grupy przedsiębiorstw. Ponadto, dokument ten zawiera krótki opis procesu przeprowadzania kompensacji rozrachunków.

Definicje terminów

Organizacja rozliczenia — jest to standardowa organizacja, za pomocą której tworzona i realizowana jest propozycja. Za jej pośrednictwem księgowane są rozliczenia rozrachunków.

Organizacja źródłowa — jest definiowana jako organizacja, która rozlicza się z inną organizacją (docelową). Definicje odnoszą się do rozliczeń między firmami.

Organizacja docelowa — jest organizacją, z którą rozrachunki z organizacji źródłowej mają zostać rozliczone z rozrachunku tej organizacji.

Ustawienia

Warunkiem wstępnym przeprowadzania rozliczeń rozrachunków pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami jest wprowadzenie ustawień i skonfigurowanie danych podstawowych w następujących aplikacjach:

Konfiguracja

Podstawowe informacje dotyczące rozliczeń rozrachunków dla powiązanych przedsiębiorstw należy określić w aplikacji Konfiguracja w funkcji głównej Księgowość finansowa.

W funkcji Dokumenty użytkownik wprowadza ustawienia dotyczące wydruku dokumentów księgowych w rozliczeniu rozrachunków. W tym miejscu wybiera się szablon dokumentu księgowego, który kontroluje strukturę i wydruk dokumentu księgowego Propozycja rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi firmami, np. wyjście za pośrednictwem drukarki lub wiadomości e-mail. Ustawienia te służą jako wartości domyślne i mają zastosowanie, jeśli w rozliczeniu rozrachunku nie wprowadzono żadnych innych ustawień wyjściowych. Jeśli dla danej kategorii dokumentu księgowego skonfigurowano kilka ustawień, używane jest ustawienie oznaczone jako Preferowane.

Aby zapewnić jednolite księgowanie rozliczeń rozrachunków za pomocą jednego rodzaju dokumentu księgowego, użytkownik musi określić standardowy rodzaj dokumentu księgowego do księgowania rozliczeń rozrachunków między powiązanymi przedsiębiorcami w zakładce Księgowanie w funkcji Wartości domyślne. Określony tutaj standardowy rodzaj dokumentu musi być przyporządkowany do rodzaju dokumentu Rozliczenie rozrachunku. Rodzaj dokumentu należy wprowadzić dla każdej organizacji, która ma zostać obciążona.

Dla organizacji głównej, w funkcji Ogólne, użytkownik określa schemat numeracji, który powinien być używany do przyporządkowywania domyślnych numerów dla rozliczeń rozrachunków dla powiązanych przedsiębiorstw. Musi to być schemat typu Rekord rozliczenia koncernu księgowości finansowej.

Rodzaje dokumentów księgowych

W zakładce Księgowanie aplikacji Rodzaje dokumentów księgowych, w podzakładce Schemat numeracji, użytkownik może określić schemat numeracji, który powinien być używany do przyporządkowania numerów dokumentów do księgowania propozycji rozliczenia rozrachunku dla powiązanych przedsiębiorstw. Ten schemat numeracji musi mieć typ Księgowość finansowa numer dokumentu księgowego i powinien być określony tylko w standardowym rodzaju dokumentu dla rozliczenia rozrachunków dla powiązanych przedsiębiorstw z aplikacji Konfiguracja.

Wskazówka
Ze względu na to, że rozrachunki mogą być również tworzone z rozliczeniem rozrachunku, sugerowane jest wprowadzenie odpowiedniego schematu numeracji w polu Schemat numeracji rozrachunku.
Rozliczenia wewnętrzne

W tej aplikacji użytkownik określa organizacje, dla których chciałby zezwolić na rozliczanie rozrachunku. Tutaj należy określić, która organizacja źródłowa może rozliczać rozrachunki z przyporządkowaną organizacją docelową. Ponadto, dla każdej z tych organizacji należy zdefiniować konto rozliczeniowe i aktywować pole Dozwolone dla innych księgowań.

W zakładce Przyporządkowanie rodzajów dokumentu należy skonfigurować zestaw tabel zawierający rodzaje dokumentów, które będą wykorzystywane do rozliczeń. W kolumnie W organizacji źródłowej jest to domyślny rodzaj dokumentu dla rozliczeń rozrachunków pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami z aplikacji Konfiguracja. W kolumnie W organizacji docelowej do tego typu dokumentu należy przypisać rodzaj dokumentu typu Płatności. W obu rodzajach dokumentów należy aktywować parametr Dozwolone księgowania zerowe i wprowadzić schemat numeracji Rozliczenia rozrachunku pomiędzy przedsiębiorstwami.

Wskazówka
Rodzaje dokumentów księgowych muszą zostać utworzone w każdej możliwej kombinacji rozliczeń i kombinacji księgowań przeciwstawnych.

W przypadku rozliczeń rozrachunku wymagane są również informacje w zakładce Przyporządkowanie kodu podatku. Tutaj definiowane są pary kodów podatku, z których każdy składa się z kodu podatkowego w zaksięgowanej organizacji źródłowej (np. dla podatku od sprzedaży) i odpowiednika w organizacji docelowej (np. dla podatku naliczonego).

Szczegółowy opis tej aplikacji można znaleźć w dokumencie Rozliczenia wewnętrzne.

Partnerzy

W aplikacji danych podstawowych Partnerzy partner organizacji docelowej musi zostać utworzony jako dłużnik w organizacji źródłowej, a partner organizacji źródłowej jako wierzyciel w organizacji docelowej. Aby to zrobić, na zakładce Dane księgowości finansowej w widoku Rachunkowość należy aktywować pola Dłużnik lub Wierzyciel, które znajdują się na odpowiedniej zakładce. Partner może być również zarządzany jako konto mieszane, tj. może być zarówno dłużnikiem, jak i wierzycielem.

Ponadto rekord danych podstawowych organizacji partnerskiej musi być zdefiniowany jako organizacja wewnętrzna.

Szczegółowe informacje na temat danych podstawowych partnera można znaleźć w dokumentacji Partnerzy oraz w dokumentacji Rozszerzenie: Partnerzy widok Rachunkowość /Comarch Financials Enterprise.

Proces rozliczania rozrachunku

Niniejszy rozdział opisuje ogólny proces rozliczania rozrachunków poprzez rozliczenie rozrachunku. Cały proces rozliczeń rozrachunków jest kontrolowany za pośrednictwem aplikacji Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami.

Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami

Aplikacja Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami jest centralną aplikacją do rozrachunków między organizacjami w ramach grupy przedsiębiorstw. Aplikacja ta służy do wyświetlania wszystkich wygenerowanych propozycji rozliczeń rozrachunków i ich dalszego przetwarzania poprzez odpowiednie akcje związane z aplikacją.

Szczegółowy opis tej aplikacji można znaleźć w artykule Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami

Generowanie propozycji rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami

Propozycja rozliczenia rozrachunku stanowi podstawę rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami. Propozycja rozliczenia rozrachunku zawiera wszystkie rozrachunki, które powinny zostać wzajemnie skompensowane. Aby utworzyć propozycję rozliczenia, użytkownik otwiera aplikację Propozycje rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami z aplikacji Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami za pomocą akcja [Generuj propozycję].

Aplikacja ta zapewnia obszerne pola wyboru i opcjonalne opcje sortowania partnerów i rozrachunków. Propozycja rozliczenia jest generowana za pomocą akcji [Generuj propozycję], a partnerzy i ich rozrachunki są określane z uwzględnieniem dokonanego wyboru. Ponadto, za pomocą tej akcji generowana jest lista propozycji dla propozycji rozliczenia.

Szczegółowy opis tej aplikacji można znaleźć w artykule Propozycje rozliczenia rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami.

Edycja pozycji

Możliwe jest dokonywanie zmian rozrachunków zawartych w propozycji rozliczenia. Propozycja rozliczenia musi mieć status Wygenerowana propozycja lub Propozycja opracowana.

Pola, w których użytkownik może wprowadzić zmiany, są wyświetlane w oknie dialogowym. Jest to organizacja docelowa i opcja księgowania.

Szczegółowy opis tej akcji znajdziesz w dokumentacji Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami.

Przeprowadzenie rozliczenia

Aby przeprowadzić rozliczenie rozrachunku dla propozycji rozliczenia, użytkownik wybiera odpowiednią propozycję w Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami i wybiera akcję [Wykonaj rozliczenie]. Po wykonaniu akcji rozrachunki zawarte w propozycji rozliczenia zostaną rozliczone między sobą (zamknięte).

Szczegółowy opis tej akcji można znaleźć w artykule Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami.

Anulowanie rozliczenia

W przypadku rozliczeń rozrachunków, które zostały już przeprowadzone (zaksięgowane), można wykonać akcję [Anuluj rozliczenie]. W tym celu w aplikacji Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami użytkownik zaznacza propozycję rozliczenia, która ma zostać anulowana i rozpoczyna proces anulowania za tej akcji.

Szczegółowy opis tej akcji można znaleźć w artykule Lista: Rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami.

Analiza

Rozrachunki, które są zablokowane przez propozycję rozliczenia, można również wybrać w następujących aplikacjach i raportach za pomocą pola Zablokuj rozliczenie rozrachunku pomiędzy firmami lub wyboru Zablokowany przez rozliczenie rozrachunku pomiędzy powiązanymi przedsiębiorstwami w polu Blokada:

  • Lista: Księgowość finansowa w widoku Rozrachunki
  • Lista: Rozrachunki
  • Raport: Rozrachunki dłużników
  • Raport: Rozrachunki wierzycieli
  • Raport: Nowe wyceny rozrachunków dłużników
  • Raport: Nowe wyceny rozrachunków wierzycieli
  • Raport: Wartości walutowe rozrachunków dłużników
  • Raport: Wartości walutowe rozrachunków wierzycieli

Czy ten artykuł był pomocny?