Wprowadzenie: Sprzedaż

Przegląd tematów

Dział sprzedaży jest odpowiedzialny za sprzedaż towarów materialnych lub niematerialnych produkowanych lub sprzedawanych przez firmę. Robi to poprzez sprzedaż tych towarów innym uczestnikom rynku w możliwie najbardziej opłacalny sposób. Jeśli klient zleca firmie dostarczenie towarów materialnych i niematerialnych, jest to wskazane w zamówieniach sprzedaży.

W tym przypadku umowy z klientami mogą być wykorzystywane jako kontrakt do zamówienia sprzedaży. Odwołania od umowy są wprowadzane jako pozycje zamówienia z odniesieniem dokumentu do pozycji kontaktu.

Oferty sprzedaży mogą również poprzedzać zamówienie sprzedaży. W Comarch ERP Enterprise oferty sprzedaży mogą być konwertowane na zamówienia sprzedaży. W tym celu dane z oferty są przyjmowane do zamówienia sprzedaży jako domyślne z możliwością zmiany.

Zakres usług zamówienia jest jasno opisany w zamówieniu sprzedaży: Pozycje do dostarczenia i usługi do wykonania są tworzone, a następnie uzupełniane ilościami, cenami oraz warunkami dostawy i płatności. W samym zamówieniu sprzedaży wszystkie dane istotne dla kompletacji, dostawy i fakturowania są określane jako podstawa do dalszego przetwarzania w module sprzedażowym.

Ponadto można określić relacje i niezbędne parametry dla zakupów (dla zamówień zewnętrznych) lub produkcji (dla produkcji opartej na kliencie i konfigurowalnych elementów).

Niniejszy dokument opisuje, które procesy sprzedaży są oferowane w Comarch ERP Enterprise. Ponadto zawiera informacje na temat łańcucha referencji bonów dla Sprzedaży oraz funkcji rozliczania premii i prowizji.

Definicje pojęć

Zapytanie ofertowe sprzedaży

Zapytanie ofertowe sprzedaży to dokument utworzony przez klienta w celu uzyskania oferty na potrzebne pozycje. Preferowana data dostawy może być już zdefiniowana w zapytaniu ofertowym sprzedaży.

Oferta sprzedaży

Oferta sprzedaży składa się z zakresu usług i/lub towarów, które mają zostać dostarczone, warunków płatności i warunków dostawy dla proponowanej sprzedaży przedmiotu. Odbiorcą oferty jest zawsze klient. Dodatkowe istotne dane w ofercie sprzedaży to ilość, termin płatności, cena i odbiorca dostawy. Na ofertę można nałożyć limit, określając wiążący okres czasu przez który jest aktualna. Zamówienie sprzedaży może powstać na podstawie oferty sprzedaży i w ten sposób kontynuować łańcuch dokumentów powiązanych.

Kontrakty sprzedaży

Kontrakt sprzedaży to ogólne porozumienie umowne dotyczące dostaw towarów lub usług między klientem a dostawcą. Umowa sprzedaży jest zawsze identyfikowana przez kategorię umowy, taką jak na przykład Stała ilość lub Stała data. Określa ona zatem, kiedy lub z jaką datą umowa zostaje zakończona. Realizacja kontraktu może nastąpić tylko przy użyciu zamówienia sprzedaży.

Rodzaje zamówień sprzedaży

Rodzaje zamówień sprzedaży służą do identyfikacji zleceń sprzedaży i ustalania kategorii zamówień sprzedaży (zamówienie klienta, zamówienie magazynu konsygnacyjnego, zamówienie oddziału). Rodzaje zamówień sprzedaży obejmują również automatyczne wpisy (wartości domyślne) i ustawienia dla generowanych zamówień sprzedaży. Ustawienia te zawierają domyślne dane i obliczenia dla zamówień sprzedaży tego rodzaju, a także mają wpływ na dalsze przetwarzanie zamówień w kolejnych dokumentach.

Zamówienie sprzedaży

Zamówienie sprzedaży jest podstawowym elementem procesu sprzedaży. Określa zakres usług i/lub towarów, które mają zostać dostarczone, warunki dostawy i warunki płatności za sprzedaż towaru. W szczególności określa, który przedmiot ma zostać sprzedany, ilość i cenę. Kiedy i na jaki adres dostarczyć towar i wystawić fakturę. Zamówienie sprzedaży reguluje również sposób obliczania kosztów zamówienia.

Prognozy sprzedaży

Prognozy to możliwości zawarcia sprzedaży z potencjalnymi lub istniejącymi klientami. Dla tych prognoz udostępniane są informacje wspierające sprzedaż. Mogą one obejmować na przykład historyczne lub planowane działania, zaangażowane osoby i prawdopodobieństwo dokonania sprzedaży.

Rekomendacje dotyczące sprzedaży

W scenariuszach zapasów zarządzanych przez dostawcę, rekomendacja sprzedaży jest zaleceniem obliczanym przez system w odniesieniu do ilości, które mają być dostarczone do klienta. Obliczanie rekomendacji sprzedaży opiera się na danych planowania na poziomie Klient + pozycja oraz bieżących danych dotyczących zapasów klienta. Zamówienia sprzedaży mogą być generowane na podstawie rekomendacji sprzedaży.

Dokumenty szybkiej rejestracji sprzedaży

Kupon szybkiego wprowadzania sprzedaży są dostępne do szybkiego tworzenia dokumentów sprzedaży, takich jak oferty sprzedaży lub zamówienia sprzedaży. Klient, pozycje i powiązane ilości, na przykład, są tworzone w dokumencie szybkiego wprowadzania sprzedaży, a dokumenty sprzedaży powstają na tej podstawie. Dokumenty szybkiej rejestracji sprzedaży można zatem traktować jako wstęp do, np. zapytań ofertowych sprzedaży.

Potwierdzenie zamówienia

Potwierdzenie zamówienia jest dokumentem, który potwierdza otrzymanie zamówienia do partnera z rolą klienta. Potwierdzenie zamówienia zazwyczaj zawiera dane o zamówionych pozycjach, ilościach, cenach, warunkach i datach.

Faktury sprzedaży

Faktura klienta zawiera listę kwot do zapłaty za dostarczone lub jeszcze niedostarczone pozycje. Faktura klienta jest dokumentem, który może być również notą kredytową.

Zamówienie zakupu

Zamówienie zakupu to prośba do dostawcy o wykonanie usług lub dostarczenie towarów w określonym czasie. Zamówienie zakupu może zawierać informacje o pozycji, cenie, ilości, dacie dostawy, warunkach płatności i dostawy oraz adresie dostawy. Zamówienia zakupu mogą być powiązane z zapytaniami ofertowymi dotyczącymi zakupów w systemie, a zatem mogą być częścią łańcucha dokumentów powiązanych.

Kompletacja (zamówienie)

Kompletacja udostępnia pozycje, na przykład w celu dostawy do klientów lub do produkcji. Zlecenia kompletacji obejmują wszystkie pozycje, które są udostępniane z jednego magazynu.

Zwrot od klienta

Zwrot od klienta oznacza dokument, a także proces w systemie ERP. Proces ten obejmuje zwrot towaru uprzednio dostarczonego do klienta. W tym przypadku proces ten może rozpocząć się od powiadomienia klienta o zwrocie, tak aby dokument o typie zwrotu klienta mógł zostać utworzony przed zwrotem lub przy odbiorze towarów. Zazwyczaj odesłane towary nie mogą być odsprzedane jako nowe. Dlatego przy odbiorze towarów przeprowadzana jest kontrola jakości, w ramach której odesłane produkty mogą zostać sklasyfikowane jako produkty drugiego wyboru lub złom.

Jednostki ładunkowe

Jednostka ładunkowa to kombinacja przedmiotów w lub na odpowiedniej jednostce magazynowej w celu ich przechowywania lub wysyłki. Jednostka ładunkowa może również obejmować inne jednostki ładunkowe.

Ładunki

Ładunek to kombinacja dostaw (zleceń dostawy), które są dostarczane na adres dostawy w ramach jednej operacji.

Zlecenie dostawy

Zlecenie dostawy zawiera listę produktów, które mają zostać dostarczone z miejsca dostawy do odbiorcy. Zakres usługi, warunki dostawy i warunki wysyłki dla dostawy produktów są określone w zleceniu dostawy. W szczególności, zamówienie dostawy wskazuje ilości produktów i metodę transportu, za pomocą której produkty zostaną dostarczone. Zlecenie dostawy i jego pozycje mogą być również wykorzystane jako podstawa do określenia kosztów transportu. Zlecenie dostawy jest również kryterium pakowania produktów w jednostki ładunkowe. Zlecenie dostawy może być również używane jako pozycja dla określonych ładunków.

Faktura pro forma

Faktura pro forma jest dokumentem wygenerowanym dla zamówienia sprzedaży. Dokumentuje on wartość zamówionych towarów w przypadku ruchu transgranicznego dla celów celnych. Faktura pro forma służy do uzyskania precyzyjnego przedstawienia planowanej dostawy pod względem jej dokładnej wartości. W tym celu można wygenerować jedną lub więcej faktur pro forma bezpośrednio w aplikacji Zamówienia sprzedaży dla każdego zamówienia sprzedaży, a następnie wydrukować dokument. Faktura pro forma może zostać dołączona do dostawy jako wydrukowany dokument, aby umożliwić lub ułatwić odprawę celną. W tym celu faktura pro forma zawiera dane dotyczące zamówionych pozycji, kwot, cen, warunków i terminów płatności.

Zlecenie produkcyjne

Zlecenie produkcyjne kontroluje produkcję i jest podstawą przepływu produkcji. W zleceniu produkcyjnym określa się, która pozycja ma zostać wyprodukowana w jakiej ilości i w jakim terminie. Ponadto wymagane materiały, zasoby i operacje do produkcji są wymienione i zarezerwowane.

Prowizje

Prowizje to płatności za usługi wykonane w procesie sprzedaży. Są one wykorzystywane przez firmy jako zachęta do osiągania wyników przez ich przedstawicieli. Na przykład, przedstawiciel może otrzymać prowizję za każdy sprzedany produkt. Prowizja jest ustalana na podstawie faktur od klientów, jako wartość procentowa lub jako stała kwota. Podstawy ustalania prowizji są określone w umowach prowizyjnych.

Procesy sprzedażowe i łańcuch dokumentów powiązanych

Przegląd procesów

Poniższy rysunek przedstawia przegląd możliwych procesów sprzedaży. Poszczególne procesy zostały następnie szczegółowo wyjaśnione w kolejnych rozdziałach:

  • Zamówienie klienta
  • Produkcja na podstawie zamówienia
  • Zamówienie oddziału
  • Zamówienie konsygnacyjne
  • Sprzedaż towarów innych właścicieli zapasów
  • Zakupy na podstawie zamówienia
  • Zlecenie dystrybucji
  • Zwrot od klienta
Przegląd procesu sprzedaży
Zamówienia sprzedaży

Zamówienia sprzedaży są podstawowymi dokumentami w procesie sprzedaży. Można je tworzyć w następujący sposób:

  • ręcznie w aplikacji Zamówienia sprzedaży
  • wygenerować z oferty sprzedaży w aplikacji Zamówienia sprzedaży

Oferty sprzedaży mogą być z kolei generowane z prognoz sprzedaży wynikających z kampanii sprzedażowych w ramach zarządzania relacjami.

  • zaimportować za pomocą funkcji BIS w aplikacji Import danych
  • utworzyć ręcznie w aplikacji Dokumenty szybkiej rejestracji sprzedaży

Dzięki tej aplikacji można szybko tworzyć zamówienia, na przykład podczas rozmowy telefonicznej, po prostu wprowadzając klienta oraz pozycje i ilości bez kontroli i obliczeń w aplikacji Zamówienia sprzedaży. Generowanie dokumentów odbywa się ręcznie lub za pomocą aplikacji w tle, zgodnie z ustawieniami odpowiedniego typu dokumentu szybkiej rejestracji sprzedaży. Dokumenty te mogą być również używane do generowania zapytań ofertowych lub ofert sprzedaży. Więcej informacji można znaleźć w artykule Dokumenty szybkiej rejestracji sprzedaży.

  • wygenerować na podstawie rekomendacji sprzedaży

Aby użyć rekomendacji sprzedaży do generowania zamówień sprzedaży, muszą być spełnione następujące warunki:

  • dane planowania klienta dla pozycji są utworzone
  • zapasy pozycji dla klienta są przechowywane w systemie

Sekwencja możliwych kolejnych procesów może być określona w rodzajach zamówień sprzedaży. Można na przykład zdecydować, czy zlecenia kompletacji mogą być składane bezpośrednio z zamówień sprzedaży, czy też możliwe ma być tylko generowanie zleceń dostawy. Ustawienia te są następnie używane w listach dla wszystkich zamówień odpowiedniego rodzaju.

Relacje dokumentów są wyświetlane w łańcuchu dokumentów powiązanych w aplikacji  Łańcuch referencji kuponów jest dostępny dla nagłówka i dla poszczególnych pozycji. Więcej informacji można znaleźć w rozdziale Łańcuch dokumentów powiązanych.

Kontrakty sprzedaży

Kontrakty sprzedaży można uznać za prekursor zamówienia sprzedaży. Kontrakt to ramowe porozumienie umowne regulujące dostawy towarów lub usług. W kontrakcie klient zgadza się na zakup towarów w określonych ilościach lub o określonej wartości od dostawcy w określonym czasie. W zamian dostawca jest zobowiązany do dostarczenia towarów w zakontraktowanych ilościach lub o określonej wartości w uzgodnionym terminie. W razie potrzeby w kontrakcie uzgadniane są również ceny i warunki.

Zapytania ofertowe sprzedaży

Zapytanie ofertowe sprzedaży można uznać za wstęp do oferty sprzedaży. W zapytaniu ofertowym sprzedaży szczegółowo opisany jest wymagany zakres usług: wprowadzane są żądane towary i usługi; przypisywane są ilości i, jeśli jest to wymagane, terminy płatności. W aplikacji Oferty sprzedaży nowe oferty sprzedaży mogą być generowane na podstawie zapytań ofertowych sprzedaży. W tym celu dane z zapytań ofertowych są używane w ofertach sprzedaży jako domyślne.

Oferty sprzedaży

Oferty sprzedaży można uznać za prekursor zamówienia sprzedaży. W ofercie sprzedaży oferowany zakres dostawy jest szczegółowo opisany: towary i usługi przewidziane do sprzedaży są pobierane z zapytania ofertowego sprzedaży lub tworzone, a następnie uzupełniane ilościami, cenami oraz warunkami dostawy i płatności. Utworzona oferta jest przekazywana zainteresowanym stronom jako podstawa do podjęcia decyzji o zakupie. Dostawca, w tym przypadku ta sama firma, wykorzystuje okres wiążący do zdefiniowania okresu, w którym oferta pozostaje ważna.

Jeśli klient zdecyduje się na ofertę, następnie zleca firmie (wykonawcy) dostarczenie wymaganych materiałów i towarów niematerialnych, co znajduje odzwierciedlenie w zamówieniach sprzedaży.

W aplikacji Zamówienia sprzedaży nowe zamówienia sprzedaży mogą być generowane na podstawie ofert sprzedaży. W tym celu dane z ofert są używane w zleceniach sprzedaży jako domyślne.

Rezerwacje

Kolejne dokumenty są zazwyczaj kontrolowane poprzez wprowadzanie przydzielonych ilości w zamówieniu sprzedaży. Jeśli używane są rezerwacje, tylko zarezerwowane ilości zapasów mogą być uwzględnione w dostawie.

  • Jeśli w zamówieniu nie ustawiono przydzielonych ilości, są one ustawiane dla wszystkich pozycji przez akcje generowania kolejnych dokumentów na podstawie otwartych ilości. Jeśli w zamówieniu wprowadzono przydzielone ilości, tylko one są używane podczas generowania kolejnych dokumentów.
  • Wyjątkiem są ujemne ilości otwarte, które prowadzą do wygenerowania noty uznaniowej. Należy je zawsze wprowadzać ręcznie.
  • Po wygenerowaniu kolejnych dokumentów przydzielone ilości są usuwane z zamówienia.
  • W aplikacji Lista: Zamówienia sprzedaży/Pozycje można wybrać poszczególne pozycje w celu wygenerowania określonych kolejnych dokumentów. Jeśli w wybranej pozycji wprowadzono przydzieloną ilość, zostanie ona użyta podczas generowania kolejnego dokumentu. Jeśli nie wprowadzono przydzielonej ilości, otwarta ilość pozycji zamówienia jest automatycznie używana jako przydzielona ilość. Jeśli przydzielone ilości zostały wprowadzone w niewybranych pozycjach zamówienia, pozostają one w zamówieniu, a kolejny dokument jest generowany tylko dla wybranych pozycji.
  • Inną opcją ustawiania przydzielonych ilości w pozycjach zamówienia sprzedaży jest alokacja zapasów. Alokacja zapasów jest jedyną możliwością w całym procesie sprzedaży, aby uwzględnić ograniczenia dostawy ustawione w zamówieniu sprzedaży.

Alokacja zapasów rozdziela istniejące zapasy magazynu pomiędzy wszystkie zamówienia sprzedaży istniejące w momencie alokacji zapasów, biorąc pod uwagę datę wysyłki i priorytet dostawy. Więcej informacji na temat alokacji zapasów można znaleźć w artykule Alokacja zapasów.

Wskazówka
Informacje na temat tworzenia przydzielonych ilości w zleceniach sprzedaży można znaleźć w dokumentacji Zamówienia sprzedaży.

Jeśli przydzielona ilość zostanie wprowadzona w pozycji zamówienia sprzedaży, status pozycji i zamówienia zmieni się z  Zakończone na Zwolnione. Jeśli przydzielona ilość zostanie zmieniona z powrotem na 0, status pozycji i, jeśli jest to wymagane, nagłówka zostanie zmieniony na Zakończone.

Wysyłka

Kolejnym ważnym elementem procesu sprzedaży jest zlecenie dostawy. Z perspektywy zarządzania zapasami jest to podstawowy dokument dostarczający wszystkich ważnych informacji na temat wysyłki artykułów. Na przykład, jednostki ładunkowe artykułów, określenie trasy i koszty transportu są określone w zleceniu dostawy. Zlecenie dostawy jest również podstawą do załadunku, który podsumowuje różne zlecenia dostawy do jednoczesnej wysyłki.

Informacje na temat pracy z kosztami transportu, planowaniem tras i wysyłką można znaleźć w następujących dokumentach:

  • Wprowadzenie: Koszty transportu
  • Wprowadzenie: Trasy
  • Wprowadzenie: Wysyłka
Wiele lokalizacji

Rozliczenia międzyfirmowe są możliwe w środowiskach wielofirmowych ze względu na włączenie wielu właścicieli zapasów. W tym celu aplikacje oferują dodatkowe zakładki dotyczące klasyfikacji zamówienia sprzedaży w organizacjach. Na przykład, organizacja sprzedaży, która jest również firmą wystawiającą fakturę, jest określana dla każdego zamówienia sprzedaży i wyświetlana w aplikacjach modułu Sprzedaż. Jeśli istnieją odniesienia do umów, można określić, które organizacje sprzedaży są uprawnione do dokonywania procesów. Można to na przykład wykorzystać do utworzenia umowy dla zamawiającego, która ma zastosowanie do całej korporacji i umożliwia procesowanie przez wszystkie organizacje sprzedaży.

W środowisku wielozakładowym z różnymi firmami, oprócz zamówień oddziałowych dostępne są zlecenia dystrybucji. Więcej informacji można znaleźć w sekcji Zlecenia dystrybucji.

Zamówienie klienta

Zamówienie klienta

Standardowe zamówienie to zamówienie sprzedaży z kategorii Zamówienie klienta, w którym pozycje są sprzedawane klientowi z magazynu. Zamówienie zawiera wszystkie informacje o zamawiającym, odbiorcy dostawy, odbiorcy faktury i partnerze dostawy, a także wszystkie umowy handlowe, takie jak warunki dostawy, warunki wysyłki, warunki płatności, ceny i rabaty, koszty transportu, pozycje i ilości. Ważne dane dotyczące różnych działań muszą być określone w rodzaju zamówienia. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykułach Zamówienia sprzedaży i Typy zamówień sprzedaży.

Produkcja oparta na zamówieniach

Produkcja oparta na zamówieniach

 

W produkcji opartej na zamówieniach zlecenia produkcyjne są generowane bezpośrednio z zamówienia sprzedaży dla towarów zamówionych przez klienta i produkowanych w firmie. W przypadku konfigurowalnych pozycji generowanie zleceń produkcyjnych można zautomatyzować za pomocą odpowiednich ustawień w rodzaju zamówienia sprzedaży. W przypadku wszystkich innych pozycji produkcyjnych można wygenerować odpowiednie zlecenia produkcyjne za pomocą akcji w zamówieniu sprzedaży. Zamówienie sprzedaży jest połączone ze zleceniem produkcyjnym poprzez łańcuch dokumentów powiązanych.

Jeśli chodzi o późniejsze zmiany w zamówieniu sprzedaży, istnieją ograniczenia zależne od statusu zlecenia produkcyjnego. Dotyczy to w szczególności pozycji konfigurowalnych, również w odniesieniu do specjalnych parametrów konfiguracyjnych, które są przenoszone do zlecenia produkcyjnego i mają istotny wpływ na produkcję.

Zlecenia produkcyjne mogą być generowane dla głównych pozycji zamówienia sprzedaży. Dla pozycji szczegółowych z konfiguracji pozycji i dla elementów zestawu nie jest możliwe generowanie zleceń produkcyjnych.

W przypadku pozycji konfigurowalnych cena i koszt towarów są określane w zamówieniu sprzedaży na podstawie automatycznie utworzonej kalkulacji kosztu produktu, jeśli odpowiednie dane są przechowywane m.in. w konfiguracji. Oprócz tego istnieje możliwość wpływania na ceny również dla dodatkowych pozycji z konfiguracji poprzez pochodzenie ceny pozycji zamówienia. W przeciwieństwie do szczegółowych pozycji zestawu, szczegółowe pozycje pochodzące z konfiguracji mogą być przetwarzane indywidualnie, tj. nawet bez głównej pozycji, w kolejnych dokumentach. Tak więc, na przykład, częściowa dostawa jest możliwa tylko z pozycją szczegółową. Jeśli pozycje zarządzane identyfikatorem są produkowane na podstawie zamówienia klienta, identyfikator, który ma zostać wyprodukowany, jest również używany w pozycji zamówienia sprzedaży. Wyjątkiem są pozycje zarządzane przez numer seryjny. W przypadku takich pozycji identyfikator jest używany w zamówieniu sprzedaży tylko wtedy, gdy ilość dokładnie odpowiada numerowi seryjnemu.

Zmiany w ilości lub konfiguracji pozycji zamówienia dla produkcji opartej na zamówieniach są możliwe do momentu wysłania przypisanego zlecenia produkcyjnego.

Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji dla modułów Produkcja i Kalkulacje.

Zamówienie oddziału

Zamówienie oddziału

Zamówienie oddziału jest specjalnym rodzajem zamówienia sprzedaży, które jest odpowiedzialne za dostarczanie artykułów z jednego magazynu do drugiego. W momencie dostawy zapasy są natychmiast ponownie księgowane w magazynie oddziału.

Wygenerowanie faktury nie jest możliwe w przypadku zamówień oddziałowych, ponieważ zapasy pozostają własnością właściciela zapasów.

Więcej informacji na temat zamówień oddziałowych można znaleźć w dokumentacji dotyczącej rodzajów zamówień sprzedaży.

[/indicator] Jeśli koszty transportu są określane dla zamówienia lub zlecenia dostawy, mają one charakter czysto informacyjny.[/indicator]

Zamówienie konsygnacyjne

Zamówienia konsygnacyjne

Zamówienie konsygnacyjne służy do dostarczania produktów do klienta bez przenoszenia własności tych produktów na klienta. W celu zapewnienia przejrzystości zapasów w takim przypadku, produkty zostaną wysłane do magazynu konsygnacyjnego klienta.

Dopiero po złożeniu przez klienta zgłoszenia, wydanie towaru klientowi zostanie zaksięgowane poprzez fakturę z księgowaniem zapasów i zostanie utworzona faktura klienta.

Wskazówka
Koszty transportu będą naliczane dla zamówień konsygnacyjnych tylko wtedy, gdy zamówienie sprzedaży oblicza koszty transportu. Koszty transportu zostaną wówczas naliczone wraz z pierwszą wygenerowaną fakturą dla klienta. Wszelkie koszty transportu obliczone dla zamówienia dostawy nie zostaną przekazane klientowi.

Więcej informacji na temat zleceń konsygnacyjnych w procesach sprzedaży można znaleźć w dokumentacji dotyczącej rodzajów zamówień sprzedaży. Informacje na temat działalności konsygnacyjnej z perspektywy klienta oraz zleceń konsygnacyjnych w procesach zakupowych można znaleźć w artykule Wprowadzenie: Konsygnacja dostawcy.

Sprzedaż towarów innych właścicieli zapasów

Wybór właściciela zapasów

Korzystając z funkcji dostępnej w aplikacji Konfiguracja Wielu właścicieli zapasów, można określić, że zapasy różnych właścicieli mają być uwzględnione w sprzedaży pozycji. Dzięki tej funkcji dostawcy mogą przechowywać swoje produkty w magazynie. Dopiero gdy towary zostaną sprzedane klientom, ich własność zostanie przeniesiona, a faktura zostanie przygotowana przez dostawcę.

Więcej informacji na temat tej funkcji można znaleźć w sekcji Przesyłka dostawcy oraz, na przykład, w sekcji Pochodzenie właściciela zapasów w artykule Zamówienia sprzedaży.

Wewnętrzne zamówienie trójstronne

Wewnętrzne zamówienie trójstronne

Wewnętrzne zamówienia trójstronne występują tylko w środowiskach wielofirmowych. Zamówienie sprzedaży różni się tym, że produkty sprzedawane klientowi są własnością innej firmy wewnętrznej. Właściciel pozycji jest określany na podstawie zaangażowanych organizacji: organizacji sprzedaży i organizacji zarządzania zapasami. Wewnętrzne zamówienie trójstronne istnieje, jeśli firma organizacji sprzedaży jest inna niż firma magazynu dostarczającego. Oprócz tego inny właściciel zapasów może zostać określony ręcznie za pomocą pochodzenia właściciela zapasów.

W księgowaniach zapasów wynikających z dostawy do klienta, różni właściciele zapasów są udokumentowani i służą jako podstawa do rozliczeń międzyfirmowych. Do rozliczeń międzyfirmowych służy aplikacja Rozliczenia międzyfirmowe. Aplikacja ta zapewnia wszystkie istotne dane, które miały zastosowanie w momencie księgowania zapasów, takie jak kody podatkowe. Zawiera edytor pozycji, który umożliwia korygowanie kodów podatkowych, kont przychodów i kosztów, a także warunków płatności. Aplikacja pozwala na selektywne rozliczenia międzyfirmowe w celu, na przykład, oddzielnego rozliczania według firmy lub okresu rozliczeniowego. Nieudane rozliczenia międzyfirmowe są oznaczone jako takie i mogą zostać powtórzone w dowolnym momencie po skorygowaniu błędów w danych podstawowych (np. brakujących cen rozliczeniowych).

Dodatkowe informacje można znaleźć w artykule Wprowadzenie: Rozliczenia międzyfirmowe.

Zakupy oparte na zamówieniach

Oprócz produkcji opartej na zamówieniach możliwe są również zakupy oparte na zamówieniach, co może obniżyć koszty magazynowania. W odniesieniu do powiązania zakupów, pozycja zamówienia zakupu jest przypisana do pozycji zamówienia sprzedaży. Wyróżnia się następujące procesy powiązania zakupów:

  • Zewnętrzne zamówienie trójstronne
  • Dostawa do magazynu wydań
Zewnętrzne zamówienie zewnętrzne

Zewnętrzne zamówienie zewnętrzne odnosi się do zamówienia sprzedaży, które nie jest realizowane poprzez dostawę z magazynu firmy, ale poprzez bezpośrednią dostawę od dostawcy do klienta.

Więcej informacji na temat zamówień zewnętrznych można znaleźć w dokumentacji „Wprowadzenie: Third-Party Order”.

Dostawa do magazynu wydań

Gdy używane jest opcja zakupów Dostawa do magazynu wydań, normalna dostawa z magazynu wydań jest przetwarzana po stronie sprzedaży. Jednak dane dotyczące zakupów są przechowywane w zamówieniu sprzedaży dla każdej pozycji. Z takiego zamówienia sprzedaży generowane są zamówienia zakupu na podstawie przechowywanych danych za pomocą akcji Generuj zamówienia zakupu. Szczególną cechą tych zamówień zakupu jest to, że zamówienie sprzedaży jest kluczowym elementem, co oznacza na przykład, że pozycje mogą być usuwane tylko w zamówieniu sprzedaży. Opcjonalnie można ustawić w aplikacji Konfiguracja, że przydzielone ilości dla dostawy pozycji zamówienia sprzedaży mogą być wprowadzane podczas księgowania odbioru towarów wynikających z procesu zakupu. To ustawienie umożliwia zainicjowanie dostawy do klienta z poziomu aplikacji listy lub aplikacji Zamówienia sprzedaży.

Zlecenie dystrybucji

Dla dystrybucji towarów między różnymi lokalizacjami firmy dostępne są zlecenia dystrybucji. Podobnie jak zamówienia sprzedaży, są one używane do określania ilości i wartości towarów, które mają być dostarczone z jednej lokalizacji do drugiej. Zlecenia dystrybucji mogą być używane tylko w środowisku wielooddziałowym. W przeciwieństwie do zamówień oddziałów lub zamówień konsygnacyjnych, w przypadku dystrybucji pozycje nie są bezpośrednio przesyłane z magazynu źródłowego do magazynu docelowego w momencie dostawy, ale raczej do magazynu tranzytowego.

Dodatkowe informacje na temat zleceń dystrybucji można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Zlecenia dystrybucji.

Zwrot od klienta

Zwrot towaru, który został wcześniej dostarczony do klienta, może być realizowany za pomocą następujących oddzielnych procesów:

  • Przyjęcie towarów ze zwrotu klienta z wyłącznym odniesieniem do zlecenia sprzedaży i bez odniesienia do dokumentu zwrotu klienta

Korzystając z tego procesu, proces sprzedaży można odwrócić w taki sam sposób, w jaki się rozpoczął. Nowe kupony zostaną wygenerowane dla początkowego lub nowego zamówienia sprzedaży.

  • Przyjęcie towarów ze zwrotu klienta z odniesieniem do dokumentu zwrotu klienta

Funkcję Zwroty od klientów należy aktywować osobno i aktywuje ona między innymi aplikację Zwroty od klientów. Aplikacja ta umożliwia dokumentowanie zwrotów towarów.

Jeśli przyjęcie towarów ze zwrotu klienta odnosi się tylko do zamówienia sprzedaży, a nie do dokumentu zwrotu klienta, dostępne są następujące warianty tego procesu zwrotu:

  • z odniesieniem do istniejącego zamówienia sprzedaży:

Przyjęcie towarów ze zwrotu od klienta musi odnosić się do pozycji zamówienia sprzedaży, które zostały dostarczone z magazynu.

  • bez odniesienia do istniejącego zamówienia sprzedaży:

Generowane jest nowe zlecenie sprzedaży z ujemnymi ilościami. To zlecenie sprzedaży jest używane tylko do uznania wartości zwróconych towarów.

[indicator}Nie jest możliwe przypisanie pozycji zamówienia obcego.

Przyjęcie towarów ze zwrotu klienta z wyłącznym odniesieniem do zamówienia sprzedaży i bez odniesienia do dokumentu zwrotnego klienta
Przyjęcie towarów ze zwrotu klienta z odniesieniem do zwrotu zamówienia sprzedaży” i odniesieniem do istniejącego zamówienia sprzedaży

Proces przyjęcia towarów ze zwrotu od klienta z referencją zwrotu Zamówienie sprzedaży i odniesieniem do istniejącego zamówienia sprzedaży zapewnia dwa alternatywne kroki przetwarzania:

  • kolejna dostawa, jeśli powodem zwrotu jest reklamacja dotycząca dostarczonych towarów i ma zostać zrealizowana dostawa zastępcza;
  • nota kredytowa na takich samych warunkach jak pierwotna sprzedaż produktów.

W przypadku późniejszej dostawy, zaksięgowanie otrzymania towarów ze zwrotu od klienta zmniejsza dostarczone ilości w pozycjach zamówienia sprzedaży, a tym samym zwiększa otwarte ilości, które mają zostać dostarczone. Dla tych zamówień możliwe są teraz dalsze dostawy i proces może zostać zakończony.

Jeśli kolejne dostawy nie będą realizowane, ujemne otwarte ilości można wprowadzić ręcznie jako ilości przypisane do faktury i wygenerować notę kredytową. Ręczne wprowadzenie przydzielonych ilości należy rozumieć jako wyraźne zwolnienie noty kredytowej przez przedstawiciela handlowego. Aby zamówienie sprzedaży i dostawa zostały następnie uznane za zakończone, należy wykonać akcję Zakończ dostawę ręcznie.

Przyjęcie towaru ze zwrotu od klienta z odniesieniem do istniejącego zamówienia sprzedaży
Przyjęcie towarów ze zwrotu klienta z odniesieniem do nowego zamówienia sprzedaży 

Jeśli w ramach zwrotu od klienta generowane jest nowe zamówienie sprzedaży, zamówienie to służy do określenia warunków, na jakich zwrócone towary mają zostać zaksięgowane. W ten sposób należy upewnić się, że zaksięgowanie artykułów jest realizowane za pomocą przyjęcia towarów. Podobnie, rodzaj zamówienia sprzedaży powinien być zaprojektowany w taki sposób, aby noty kredytowe były generowane bez księgowania zapasów. Ponieważ zamówienie zawiera tylko ilości ujemne, przydzielone ilości pozycji zawsze muszą być wprowadzane ręcznie przed wygenerowaniem noty kredytowej. Pozycje zamówienia są generowane ze statusem Dostarczone w całości. Po wygenerowaniu noty zamówienie sprzedaży otrzymuje status Zakończone.

Nota kredytowa wygenerowana dla klienta z zamówienia sprzedaży jest generowana bez księgowania zapasów, ponieważ przyjęcie towarów zostało już zaksięgowane.

Przyjęcie towaru ze zwrotu od klienta z odniesieniem do nowego zamówienia sprzedaży

Przyjęcie towarów ze zwrotu klienta w odniesieniu do dokumentu zwrotu klienta

Zwrot towaru, który został wcześniej dostarczony klientowi, może zostać zrealizowany za pomocą przyjęcia towaru z odniesieniem do dokumentu zwrotu klienta. Takie dokumenty zwrotne klienta umożliwiają udokumentowanie zwrotu przedmiotów. Możliwe jest na przykład wprowadzenie powodów zwrotu i ustawienie pożądanych środków w celu przetworzenia odpowiedniego zwrotu klienta. W trakcie procesu zwrotu, zamówienie sprzedaży jest następnie wykorzystywane do przetworzenia zwrotu poprzez kolejną dostawę, notę kredytową lub w inny sposób.

Wskazówka
Funkcję Zwroty od klientów należy aktywować osobno w aplikacji Konfiguracja i aktywuje ona między innymi aplikację Zwroty od klientów.

Warunki wstępne i dalsze informacje można znaleźć w dokumentacji wprowadzającej Wprowadzenie: Zwroty od klientów, a także w artykule Przyjęcia towarów ze zwrotów od klientów i Zwroty od klientów.

Łańcuch dokumentów powiązanych

W łańcuchu dokumentów powiązanych w odniesieniu do zamówienia sprzedaży poniższe dokumenty poprzedzające i następujące są widoczne, jeśli są połączone za pomocą łańcucha dokumentów. W większości przypadków pozycje dokumentów są również połączone. Dla każdego dokumentu wyświetlane są wszystkie połączone dokumenty. Na przykład kontrakt z klientem, do której istnieje odniesienie, jest wymieniona w łańcuchu odniesień do dokumentu w zamówieniu sprzedaży, a to zamówienie sprzedaży jest z kolei zawarte w łańcuchu dokumentów w umowie z klientem.

Postęp procesu sprzedaży jest widoczny w statusie dokumentów. W tym celu zamówienie sprzedaży jest centralnym dokumentem, który pokazuje status wszystkich kolejnych procesów na poziomie pozycji i w nagłówku.

Poniżej opisane są dokumenty i warunki ich wyświetlenia w łańcuchu dokumentów powiązanych:

  • Perspektywy sprzedaży – jeśli w ramach Zarządzania relacjami oferta sprzedaży została wygenerowana z perspektywy, ta zostanie wyświetlona w łańcuchu dokumentów powiązanych oferty sprzedaży i potencjalnego kolejnego zamówienia sprzedaży.
  • Kontrakt sprzedaży – jeśli kontrakt z klientem został zrealizowany w części lub w całości poprzez przypisanie pozycji umowy do pozycji zamówienia sprzedaży, ten kontrakt z klientem zostanie wyświetlona w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Oferta sprzedaży – jeśli zamówienie sprzedaży zostało wygenerowane na podstawie oferty sprzedaży, oferta ta zostanie wyświetlona w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Zlecenie dostawy – jeśli zlecenie dostawy zostało wygenerowane dla zamówienia sprzedaży, to zlecenie dostawy zostanie wyświetlone w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Zlecenie kompletacji – jeśli dla zamówienia sprzedaży wygenerowano zlecenie kompletacji, zostanie ono wyświetlone w łańcuchu dokumentów powiązanych. Odpowiednie zlecenie dostawy zostanie również wyświetlone w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Faktura pro forma – jeśli dla zamówienia sprzedaży została wygenerowana faktura pro forma, zostanie ona wyświetlona w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Faktura sprzedaży – jeśli dla zamówienia sprzedaży została wygenerowana faktura sprzedaży z księgowaniem zapasów lub bez, ta faktura zostanie wyświetlona w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Kalkulacja kosztu produktu – jeśli konfigurowalna pozycja została użyta w pozycji zamówienia sprzedaży, automatycznie wygenerowana kalkulacja kosztu produktu z kategorii Wstępna kalkulacja z referencją zamówienia zostanie wyświetlona w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Zlecenie produkcyjne – jeśli dla zamówienia sprzedaży zostało wygenerowane zlecenie produkcyjne, zostanie ono wyświetlone w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Zapytanie ofertowe zakupu – jeśli pozycja zamówienia sprzedaży została przywołana w zapytaniu ofertowym zakupu za pomocą funkcji Znajdź i dodaj pozycje linii, to zapytanie ofertowe zakupu zostanie wyświetlone w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Oferta dostawcy – jeśli pozycja zamówienia sprzedaży została przywołana w ofercie dostawcy za pomocą funkcji Znajdź i dodaj pozycje, ta oferta dostawcy zostanie wyświetlona w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Zamówienie zakupu (powiązanie z zakupami) – jeśli zamówienie zakupu zostało wygenerowane z zamówienia sprzedaży w kontekście powiązania z zakupami, zamówienie zakupu zostanie wyświetlone w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Zwrot klienta – jeśli odniesienie Zamówienie sprzedaży zostało ustawione dla pozycji zwrotu klienta lub wygenerowano zamówienie noty kredytowej dla pozycji, odpowiedni zwrot klienta zostanie wyświetlony w łańcuchu dokumentów powiązanych.

Rozliczenie premii

Ustalenie premii

Premia to rabat przyznawany z mocą wsteczną od wygenerowanych obrotów. Rozliczenie premii za sprzedaż opiera się na fakturach klienta wygenerowanych podczas procesu sprzedaży. Dodatkowe informacje można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Premia sprzedażowa.

Rozliczenie prowizji

Ustalenie prowizji

Prowizje to wynagrodzenie dla przedstawicieli handlowych. Prowizje są obliczane na podstawie faktur sprzedaży wygenerowanych podczas procesu sprzedaży. Dodatkowe informacje można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Prowizje.

Czy ten artykuł był pomocny?