Wprowadzenie: Środki trwałe

Przegląd tematu

Środki trwałe to podobszar księgowości finansowej i controllingu, który służy do zarządzania środkami trwałymi. W przypadku nowego nabycia lub produkcji, środki trwałe rejestruje odpowiedni składnik aktywów w maszynie aktywów firmy. Każdy składnik aktywów, niezależnie od tego, czy jest to narzędzie, maszyna czy nieruchomość, jest rejestrowany w środkach trwałych i wykazywany w okresie jego użytkowania operacyjnego wraz z jego przeszłymi i bieżącymi wartościami. Tylko te aktywa (dobra ekonomiczne, środki trwałe), które mają służyć do prowadzenia działalności gospodarczej spółki w sposób ciągły, muszą być wykazywane jako środki trwałe (§ 247 II HGB / Niemcy). Klasycznym przykładem może być maszyna jako środek trwały w zakładzie produkcyjnym.

Środki trwałe dzielą się na:

  • Wartości niematerialne i prawne,
  • Rzeczowe aktywa trwałe
  • Aktywa finansowe ((§ 266 HGB / niemiecki kodeks handlowy).

W szczególności dobra trwałe, które są przeznaczone do wielokrotnego użytku, są zaliczane do środków trwałych. W przeciwieństwie do tego, towary należące do aktywów obrotowych charakteryzują się jednorazowym użyciem (sprzedaż, przetwarzanie, konsumpcja).

Dzięki środkom trwałym, aktywa mogą być rejestrowane, a zmiany wartości środków trwałych mogą być dokumentowane, a także zgłaszane do instytucji zewnętrznych, takich jak urząd skarbowy. Ponadto przebieg amortyzacji określa miesięczne lub roczne kwoty amortyzacji dla każdego składnika aktywów. Zarejestrowane lub określone wartości w środkach trwałych są przekazywane do rachunkowości finansowej lub kontrolingu za pośrednictwem programów interfejsowych.

Środki trwałe zapewniają zatem kierownictwu podstawę do podejmowania decyzji operacyjnych ich dotyczących. W tym celu dostępne są liczne oceny, w szczególności harmonogram aktywów, ale także listy i salda. Ponadto listy oferują również kompleksowy przegląd wpływów i sald w różnych wariantach prezentacji czasowej i rzeczowej.

Ze względu na ograniczoną ilość miejsca, odpowiednie procesy księgowania aktywów są opisane w poszczególnych dokumentach. W tym dokumencie są one wymienione tylko jako przegląd, z którego można przejść do odpowiednich procesów, pod warunkiem, że odpowiednie dokumenty zostały już utworzone.

Jakie są główne zadania środków trwałych?

  1. Księgowanie środków trwałych zarządza i określa bieżące środki trwałe dla wymaganej daty i dokumentuje transakcje leżące u podstaw dla przeszłego okresu księgowania zgodnie z wymogami prawnymi. (patrz Edycja oraz import danych podstawowych i transakcyjnych).
  2. Środki trwałe określają amortyzację kalkulacyjną, podatkową i bilansową. (patrz Tworzenie raportów)
  3. Środki trwałe określają wartość aktywów dla odpowiedniego ubezpieczenia.
  4. Środki trwałe dostarczają informacji do analiz rentowności, np. do planowania nowych przejęć i / lub działań konserwacyjnych. Ale także do podejmowania decyzji zarządczych dotyczących planowania budżetu, inwestycji i planów amortyzacji (patrz Korzystanie z dodatkowych programów).

Co dzieje się w środkach trwałych?

W środkach trwałych, gdy dokonywane jest nowe nabycie lub produkcja, odpowiednie aktywa są uwzględniane w głównej księdze aktywów firmy i wykazywane z aktualną wartością rynkową za okres ich użytkowania operacyjnego, z uwzględnieniem odliczeń z tytułu zużycia, specjalnej amortyzacji itp.

Wymagania

Aby móc pracować z środkami trwałymi, muszą być spełnione następujące wymagania:

Licencja na księgowanie środków trwałych

Licencja na korzystanie z modułu Comarch Financials Enterprise (CFE) Środki trwałe musi być dostępna. Licencję można uzyskać od Comarch AG, Riesstrasse 16, D-80992 Monachium lub Comarch AG, Chemnitzer Str.59b, D-01187 Drezno, patrz http://www.comarch.de/.

Środki trwałe mogą być używana bez obszarów Księgowości finansowej i kontrolingu.

Dostosowywanie środków trwałych 

Różne ustawienia wstępne muszą być wykonane w aplikacji Konfiguracja, jako niezbędne prace przygotowawcze do korzystania z Środków trwałych. Ustawienia parametrów dotyczą zarówno ogólnych informacji na temat środków trwałych, jak i indywidualnych dostosowań do pracy z programami. Ustawienia konfiguracji, które należy wprowadzić, podsumowano poniżej.

  • Należy zdefiniować wszystkie typy dokumentów, które są wymagane do przetwarzania w tle (np. faktury zakupu, księgowania amortyzacji itp.).
  • Należy zdefiniować standardowe rodzaje danych.
  • Należy zdefiniować obszar amortyzacji: Ten obszar amortyzacji jest określony w listach jako wybór domyślny, ale można go nadpisać ręcznie.
  • Należy zdefiniować zakresy numerów dla różnych aplikacji.
  • Należy określić rodzaje transferu do księgowości finansowej.
  • Należy wykonać depozyt folderu dla danych wyjściowych GDPdU.
  • Czy należy aktywować zasadę czterech oczu?
  • Czy przeniesienia sald powinny być tworzone automatycznie?
  • Czy wymiary są obowiązkowe?
  • Czy używane jest automatyczne przypisywanie numerów?

Bardziej szczegółowe informacje na temat dostosowywania i instalacji można znaleźć w artykule Instrukcji instalacji INF-001954 z dostaw wsparcia.

Procesy środków trwałych

Jeśli spełnione są niezbędne warunki wstępne, takie jak ustawienia konfiguracji, można rejestrować dane podstawowe, przechowywać amortyzację i tworzyć wymagane oceny. Działania w ramach księgowania środków trwałych można z grubsza podzielić na następujące procesy, które zostały opisane bardziej szczegółowo w oddzielnych dokumentach.

Oczywiście nie można wymienić wszystkich możliwych procesów i szczegółów, ponieważ programy dają również swobodę definiowania i mapowania indywidualnie pożądanych procesów i procesów. Poniższy przegląd – jak również poniższa grafika – powinny być rozumiane jako podstawowe informacje dotyczące podstawowej procedury nowego tworzenia i korzystania z środków trwałych. W przypadku wielowarstwowych, złożonych i / lub specyficznych dla firmy pytań, w razie wątpliwości prosimy o kontakt z konsultantem Comarch.

Edycja oraz import danych podstawowych i transakcyjnych

Kolejność poniższych punktów nie odpowiada kolejności, w jakiej są one wykonywane, ale bardziej znaczeniu treści. Więcej informacji można znaleźć w rozdziale Przegląd grafiki.

  • Edycja / import zasobów
  • Edycja grup aktywów
  • Grupy amortyzacji
  • Klasy amortyzacji (utworzone przez program konfiguracyjny)
  • Obszary amortyzacji (utworzone przez program konfiguracyjny)
  • Metody amortyzacji (utworzone przez program konfiguracyjny)
  • Lokalizacje środków trwałych
  • Dane ubezpieczenia
  • Grupy wymiany

Wprowadzanie dalszych danych podstawowych i danych transakcji

  • Kody transakcji (tworzone przez program konfiguracyjny)
  • Typy dokumentów (utworzone przez program konfiguracyjny)
  • Przyporządkowanie kont i rodzajów kosztów

Dokumenty przychodzące i wychodzące

  • Dokumenty przychodzące (dokumenty są tworzone przez księgowość finansową i są automatycznie wysyłane do środków trwałych. Utworzone dokumenty przychodzące mogą być sprawdzane za pomocą ocen i dalej przetwarzane).
  • Dokumenty wychodzące (dokumenty są tworzone przez księgowanie w środkach trwałych lub księgowości okresowej i są dostępne do przesłania do księgowości finansowej i kontrolingu. Utworzone dokumenty wychodzące mogą być sprawdzane i dalej przetwarzane za pomocą ocen).
  • Okno dialogowe księgowania

Księgowanie

  • Szczegółowe informacje na temat księgowania w środkach trwałych można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Księgowanie środków trwałych i Środki trwałe.

Tworzenie raportów

  • Wyświetlanie sald / wartości okresowych / sald rocznych
  • Przegląd aktywów
  • Rozliczenie okresowe
  • Przebiegi oceny
  • Raporty (przegląd aktywów, analiza aktywów, wykres aktywów, lista zapasów itp.)
  • Środki trwałe GDPdU
  • Dokumenty przychodzące i wychodzące

Korzystanie z dodatkowych programów

  • Pozyskiwanie alokacji
  • Masowa zmiana danych

Przegląd grafiki

W poniższym przeglądzie wyżej wymienione podstawowe przepływy pracy i procesy księgowania aktywów są przedstawione w formie graficznej, aby dać graficzny przegląd głównych obszarów pracy środków trwałych.

 

 

Czy ten artykuł był pomocny?