Przegląd tematu
Środki trwałe to podobszar księgowości finansowej i controllingu, który służy do zarządzania środkami trwałymi. W przypadku nowego nabycia lub produkcji, środki trwałe rejestruje odpowiedni składnik aktywów w maszynie aktywów firmy. Każdy składnik aktywów, niezależnie od tego, czy jest to narzędzie, maszyna czy nieruchomość, jest rejestrowany w środkach trwałych i wykazywany w okresie jego użytkowania operacyjnego wraz z jego przeszłymi i bieżącymi wartościami. Tylko te aktywa (dobra ekonomiczne, środki trwałe), które mają służyć do prowadzenia działalności gospodarczej spółki w sposób ciągły, muszą być wykazywane jako środki trwałe (§ 247 II HGB / Niemcy). Klasycznym przykładem może być maszyna jako środek trwały w zakładzie produkcyjnym.
Środki trwałe dzielą się na:
- Wartości niematerialne i prawne,
- Rzeczowe aktywa trwałe
- Aktywa finansowe ((§ 266 HGB / niemiecki kodeks handlowy).
W szczególności dobra trwałe, które są przeznaczone do wielokrotnego użytku, są zaliczane do środków trwałych. W przeciwieństwie do tego, towary należące do aktywów obrotowych charakteryzują się jednorazowym użyciem (sprzedaż, przetwarzanie, konsumpcja).
Dzięki środkom trwałym, aktywa mogą być rejestrowane, a zmiany wartości środków trwałych mogą być dokumentowane, a także zgłaszane do instytucji zewnętrznych, takich jak urząd skarbowy. Ponadto przebieg amortyzacji określa miesięczne lub roczne kwoty amortyzacji dla każdego składnika aktywów. Zarejestrowane lub określone wartości w środkach trwałych są przekazywane do rachunkowości finansowej lub kontrolingu za pośrednictwem programów interfejsowych.
Środki trwałe zapewniają zatem kierownictwu podstawę do podejmowania decyzji operacyjnych ich dotyczących. W tym celu dostępne są liczne oceny, w szczególności harmonogram aktywów, ale także listy i salda. Ponadto listy oferują również kompleksowy przegląd wpływów i sald w różnych wariantach prezentacji czasowej i rzeczowej.
Ze względu na ograniczoną ilość miejsca, odpowiednie procesy księgowania aktywów są opisane w poszczególnych dokumentach. W tym dokumencie są one wymienione tylko jako przegląd, z którego można przejść do odpowiednich procesów, pod warunkiem, że odpowiednie dokumenty zostały już utworzone.
Jakie są główne zadania środków trwałych?
- Księgowanie środków trwałych zarządza i określa bieżące środki trwałe dla wymaganej daty i dokumentuje transakcje leżące u podstaw dla przeszłego okresu księgowania zgodnie z wymogami prawnymi. (patrz Edycja oraz import danych podstawowych i transakcyjnych).
- Środki trwałe określają amortyzację kalkulacyjną, podatkową i bilansową. (patrz Tworzenie raportów)
- Środki trwałe określają wartość aktywów dla odpowiedniego ubezpieczenia.
- Środki trwałe dostarczają informacji do analiz rentowności, np. do planowania nowych przejęć i / lub działań konserwacyjnych. Ale także do podejmowania decyzji zarządczych dotyczących planowania budżetu, inwestycji i planów amortyzacji (patrz Korzystanie z dodatkowych programów).
Co dzieje się w środkach trwałych?
W środkach trwałych, gdy dokonywane jest nowe nabycie lub produkcja, odpowiednie aktywa są uwzględniane w głównej księdze aktywów firmy i wykazywane z aktualną wartością rynkową za okres ich użytkowania operacyjnego, z uwzględnieniem odliczeń z tytułu zużycia, specjalnej amortyzacji itp.
Wymagania
Aby móc pracować z środkami trwałymi, muszą być spełnione następujące wymagania:
Licencja na księgowanie środków trwałych
Licencja na korzystanie z modułu Comarch Financials Enterprise (CFE) Środki trwałe musi być dostępna. Licencję można uzyskać od Comarch AG, Riesstrasse 16, D-80992 Monachium lub Comarch AG, Chemnitzer Str.59b, D-01187 Drezno, patrz http://www.comarch.de/.
Środki trwałe mogą być używana bez obszarów Księgowości finansowej i kontrolingu.
Dostosowywanie środków trwałych
Różne ustawienia wstępne muszą być wykonane w aplikacji Konfiguracja, jako niezbędne prace przygotowawcze do korzystania z Środków trwałych. Ustawienia parametrów dotyczą zarówno ogólnych informacji na temat środków trwałych, jak i indywidualnych dostosowań do pracy z programami. Ustawienia konfiguracji, które należy wprowadzić, podsumowano poniżej.
- Należy zdefiniować wszystkie typy dokumentów, które są wymagane do przetwarzania w tle (np. faktury zakupu, księgowania amortyzacji itp.).
- Należy zdefiniować standardowe rodzaje danych.
- Należy zdefiniować obszar amortyzacji: Ten obszar amortyzacji jest określony w listach jako wybór domyślny, ale można go nadpisać ręcznie.
- Należy zdefiniować zakresy numerów dla różnych aplikacji.
- Należy określić rodzaje transferu do księgowości finansowej.
- Należy wykonać depozyt folderu dla danych wyjściowych GDPdU.
- Czy należy aktywować zasadę czterech oczu?
- Czy przeniesienia sald powinny być tworzone automatycznie?
- Czy wymiary są obowiązkowe?
- Czy używane jest automatyczne przypisywanie numerów?
Bardziej szczegółowe informacje na temat dostosowywania i instalacji można znaleźć w artykule Instrukcji instalacji INF-001954 z dostaw wsparcia.
Procesy środków trwałych
Jeśli spełnione są niezbędne warunki wstępne, takie jak ustawienia konfiguracji, można rejestrować dane podstawowe, przechowywać amortyzację i tworzyć wymagane oceny. Działania w ramach księgowania środków trwałych można z grubsza podzielić na następujące procesy, które zostały opisane bardziej szczegółowo w oddzielnych dokumentach.
Oczywiście nie można wymienić wszystkich możliwych procesów i szczegółów, ponieważ programy dają również swobodę definiowania i mapowania indywidualnie pożądanych procesów i procesów. Poniższy przegląd – jak również poniższa grafika – powinny być rozumiane jako podstawowe informacje dotyczące podstawowej procedury nowego tworzenia i korzystania z środków trwałych. W przypadku wielowarstwowych, złożonych i / lub specyficznych dla firmy pytań, w razie wątpliwości prosimy o kontakt z konsultantem Comarch.
Edycja oraz import danych podstawowych i transakcyjnych
Kolejność poniższych punktów nie odpowiada kolejności, w jakiej są one wykonywane, ale bardziej znaczeniu treści. Więcej informacji można znaleźć w rozdziale Przegląd grafiki.
- Edycja / import zasobów
- Edycja grup aktywów
- Grupy amortyzacji
- Klasy amortyzacji (utworzone przez program konfiguracyjny)
- Obszary amortyzacji (utworzone przez program konfiguracyjny)
- Metody amortyzacji (utworzone przez program konfiguracyjny)
- Lokalizacje środków trwałych
- Dane ubezpieczenia
- Grupy wymiany
Wprowadzanie dalszych danych podstawowych i danych transakcji
- Kody transakcji (tworzone przez program konfiguracyjny)
- Typy dokumentów (utworzone przez program konfiguracyjny)
- Przyporządkowanie kont i rodzajów kosztów
Dokumenty przychodzące i wychodzące
- Dokumenty przychodzące (dokumenty są tworzone przez księgowość finansową i są automatycznie wysyłane do środków trwałych. Utworzone dokumenty przychodzące mogą być sprawdzane za pomocą ocen i dalej przetwarzane).
- Dokumenty wychodzące (dokumenty są tworzone przez księgowanie w środkach trwałych lub księgowości okresowej i są dostępne do przesłania do księgowości finansowej i kontrolingu. Utworzone dokumenty wychodzące mogą być sprawdzane i dalej przetwarzane za pomocą ocen).
- Okno dialogowe księgowania
Księgowanie
- Szczegółowe informacje na temat księgowania w środkach trwałych można znaleźć w dokumentacji Wprowadzenie: Księgowanie środków trwałych i Środki trwałe.
Tworzenie raportów
- Wyświetlanie sald / wartości okresowych / sald rocznych
- Przegląd aktywów
- Rozliczenie okresowe
- Przebiegi oceny
- Raporty (przegląd aktywów, analiza aktywów, wykres aktywów, lista zapasów itp.)
- Środki trwałe GDPdU
- Dokumenty przychodzące i wychodzące
Korzystanie z dodatkowych programów
- Pozyskiwanie alokacji
- Masowa zmiana danych
Przegląd grafiki
W poniższym przeglądzie wyżej wymienione podstawowe przepływy pracy i procesy księgowania aktywów są przedstawione w formie graficznej, aby dać graficzny przegląd głównych obszarów pracy środków trwałych.