Celem wysyłki jest dostarczenie zamówionych towarów do odbiorcy w uzgodnionym terminie i w nienaruszonym stanie. Aby zainicjować te zadania, dostępne są różne aplikacje i funkcje, np. od tworzenia jednostek ładunkowych, aż po planowanie tras.
Poniżej opisano możliwy proces wysyłki, w którym takie aplikacje i funkcje są wdrażane.
Definicje terminów
- Jednostki ładunkowe — jest to kombinacja artykułów w lub na odpowiednim miejscu składowania w celu ich przechowywania lub wysyłki. Jednostka ładunkowa może również obejmować inne jednostki ładunkowe.
- Ładunki — jest to kombinacja dostaw (zleceń dostawy), które są dostarczane na adres dostawy w ramach jednej operacji.
- Zlecenie dostawy — zawiera listę artykułów, które mają zostać dostarczone z miejsca dostawy do odbiorcy. Zakres usługi, warunki dostawy i warunki wysyłki dla dostawy artykułów są określone w zleceniu dostawy. W szczególności, zlecenie dostawy wskazuje ilości artykułów i metodę transportu, za pomocą której artykuły zostaną dostarczone. Zlecenie dostawy i jego pozycje mogą być również wykorzystane jako podstawa do określenia kosztów dostawy. Zlecenie dostawy jest również kryterium pakowania produktów w jednostki ładunkowe. Zlecenie dostawy może być również używane jako pozycja dla określonych ładunków.
- Trasa — ustala określoną kolejność, w jakiej dostarczani są odbiorcy dostaw. Trasy mogą być używane jednorazowo i łączone indywidualnie dla oczekujących dostaw. Trasa może być również ponownie wykorzystana, jeśli np. dostawy muszą być realizowane regularnie do tych samych odbiorców w określonych odstępach czasu. Trasy używane regularnie są również wykorzystywane do planowania i wybierania dostaw, które mają być realizowane z danej lokalizacji.
Proces
Jednostki ładunkowe
Jednostki ładunkowe łączą artykuły znajdujące się na środkach załadunku. Są one używane do reprezentowania struktury zapakowanych artykułów znajdujących się na środkach załadunku. Ponadto, w logistyce magazynowej i zarządzaniu miejscami składowania jednostki ładunkowe mogą być obsługiwane jako artykuły:
W celu spakowania zlecenia dostawy, w aplikacji Zlecenia dostawy dostępna jest akcja [Utwórz jednostki ładunkowe]. Co więcej, podczas przyjęcia towarów, jednostki ładunkowe są również transportowane w magazynach posiadających pola odkładcze oraz przy zarządzaniu miejscami składowania, mogą one być poddawane przesunięciom międzymagazynowym, podobnie jak artykuły, za pomocą zleceń magazynowych, a w przypadku kompletacji – poprzez zlecenie magazynowe w zleceniu dostawy. Ponadto, można je edytować w magazynie posiadającym pola odkładcze za pomocą aplikacji Inwentaryzacje.
Więcej informacji można znaleźć w dokumencie Jednostki ładunkowe.
Szablony jednostek ładunkowych
Szablony jednostek ładunkowych są używane do automatycznego pakowania artykułów zgodnie z ustalonymi regułami. Określają one, jaką strukturę będzie miała jednostka ładunkowa i jakie ilości z innych środków załadunku mogą się w niej znajdować. Jednostki opakowaniowe dla poszczególnych artykułów z danych podstawowych artykułów są wykorzystywane do uzyskania informacji o tym, jaka ilość artykułu ma miejsce w lub na środku załadunku. Ponadto, w danych podstawowych artykułu można przechowywać standardowy szablon jednostki ładunkowej.
Szablony jednostek ładunkowych generują tylko jednostki ładunkowe podzielone na pozycje. Jednostki ładunkowe, zawierające różne artykuły, nie mogą być generowane automatycznie przy użyciu szablonu jednostki ładunkowej.
Więcej informacji można znaleźć w dokumentacji Szablony jednostek ładunkowych.
Zlecenia dostawy
Zlecenia dostawy zawierają wszystkie dane niezbędne do dostawy i potwierdzenia dostawy. Są one generowane m. in. z zamówień sprzedaży, zleceń dystrybucji lub księgowań operacji produkcji obcej. Zlecenia dostawy mogą być również generowane na podstawie zamówień zakupu dotyczących zwrotów towarów.
Kompletacje mogą być generowane na podstawie zleceń dostawy. Jeśli kompletacje są generowane bezpośrednio z zamówień sprzedaży, odpowiednie zlecenia dostawy są również generowane w tym samym czasie.
Artykuł jest pakowany poprzez zlecenie dostawy. Zlecenia dostawy mogą określać m. in. koszty transportu dla zamówień sprzedaży i zleceń dystrybucji. Więcej informacji na temat kosztów transportu można znaleźć w dokumentacji Koszty transportu.
Na podstawie zlecenia dostawy generowany jest dowód dostawy, a także użytkownik może wygenerować specyfikacja sztuk ładunku. Po wygenerowaniu dowodu dostawy, zlecenie dostawy otrzymuje status Dostarczone, a numer dowodu dostawy stanowi kolejne kryterium identyfikacji.
Ładunki
Ładunki łączą wszystkie zlecenia dostawy, które mają zostać wysłane w jednym procesie. Może to być np. ładunek ciężarówki, a także zbiór zleceń dostawy, które mają zostać wysłane za pomocą ładunku ciężarówki.
Dokument końcowy Specyfikacja sztuk ładunku, który zawiera pozycje zlecenia dostawy z klasyfikacją według jednostek ładunkowych, jest dostępny dla zleceń dostawy. Dokument końcowy Listy ładunków jest dostępny dla ładunków i dotyczy całego ładunku. Lista ładunków zawiera informacje o zleceniach dostawy i jednostkach ładunkowych. Może być używana jako podstawa listu przewozowego, jako dokument zbiorczy na usługę kurierską lub jako zlecenie na transport drobnicowy.
Wysyłkę ładunków można ustawić w taki sposób, aby dowód dostawy i lista ładunków były generowane oraz wysyłane automatycznie.
Tworzenie lub generowanie ładunków
Ładunki można generować, wybierając zlecenia dostawy w aplikacji Lista: Zlecenia dostawy i używając akcji [Utwórz ładunki]. Ładunki można również tworzyć bezpośrednio w aplikacji Ładunki i przypisywać do nich odpowiednie zlecenia dostawy.
Ładunki są przypisywane do zleceń dostawy w łańcuchu dokumentów powiązanych.
Trasy
Trasa zasadniczo definiuje kolejność, którą przewoźnik musi uwzględnić podczas dostarczania artykułów do odbiorców dostawy. Trasa jest zatem instrumentem planowania transportu wykorzystywanym do przygotowania i obsługi wysyłki artykułów do miejsca przeznaczenia. Funkcje planowania trasy w systemie ERP obejmują np. podsumowanie dostaw ładunków, które mają zostać wysłane za pośrednictwem transportu do odbiorców dostaw.
Zasadniczo trasy dzielą się na regularne i oparte na zapotrzebowaniu. W celu zaplanowania tras gromadzone są warunki wysyłki, daty wysyłki i dane odbiorcy dostawy.
- Regularne trasy
W przypadku regularnej trasy, trasy te są określane z kolejnością możliwych odbiorców dostawy i dostarczane z wzorem seryjnym, na podstawie którego definiowana jest przerwa dostawy. Podczas generowania zlecenia dostawy system określa trasy, w których uwzględniony jest odbiorca dostawy i która z tych tras jest najbliższa dacie wysyłki zlecenia dostawy. W ten sposób trasa może zostać zaplanowana w większości automatycznie. Więcej informacji znajduje się w rozdziale Automatyczne planowanie trasy.
- Trasy oparte na zapotrzebowaniu
Trasa oparta na zapotrzebowaniu oznacza ręczne wyznaczanie trasy. Wymaga to dodania trasy do odbiorcy dostawy zgodnie z odpowiednimi kryteriami. Wszystkie odpowiednie zlecenia będą zawierać odpowiednie kryterium. W ten sposób zlecenia kompletacji lub dostawy mogą być tworzone w oparciu o takie kryterium i podsumowywane w odpowiednich ładunkach. Więcej informacji znajduje się w rozdziale Ręczne planowanie trasy.
Obie metody mogą być również używane równolegle. Co więcej, planowanie trasy można również wyłączyć dla konkretnego partnera, np. w przypadku odbiorów osobistych.
Wykres procesu
Przykład dla stałej trasy.
Automatyczne planowanie trasy
Automatyczne planowanie trasy zakłada stałe transporty do określonych odbiorców dostaw. Może być wykorzystywane do wyznaczania regularnych tras dostaw w określonych regionach. W takim przypadku, odbiorca dostawy może zostać przypisany do jednej lub kilku regularnych tras jako możliwych punktów rozładunku.
Trasa kategorii Regularna może być używana tylko wtedy, gdy przypisano do niej odbiorców dostaw i wybrano opcję Automatycznie dla tych odbiorców dostaw w polu Wybór trasy danych wysyłki w widoku Klient lub Dostawca w aplikacji Partnerzy.
Trasy zostaną następnie przyporządkowane automatycznie dla takich odbiorców dostaw po wygenerowaniu zlecenia dostawy. Regularna trasa, najbliższa dacie wysyłki zlecenia dostawy zostanie wprowadzona do zlecenia dostawy. Wszystkie zlecenia dostawy z pasującymi trasami można wybrać zgodnie z datą wysyłki w aplikacji Lista: Zlecenia dostawy lub w aplikacji Lista: Zlecenia dostawy/Pozycje.
Ręczne planowanie trasy
Podczas ręcznego planowania trasy tworzone są trasy typu W razie potrzeby, do których nie są przypisani żadni partnerzy w określonej kolejności sortowania. Ta ręczna trasa jest wprowadzana do danych wysyłki w widoku Klient lub Dostawca aplikacji Partnerzy, jeśli w polu Wybór trasy wybrano opcję Ręcznie.
Podczas ręcznego planowania trasy, trasa jest już zaakceptowana z danych podstawowych partnera odbiorcy dostawy w zamówieniu sprzedaży i/lub zleceniu dystrybucji. W tej metodzie trasa jest kolejnym kryterium wyboru do generowania kompletacji i zleceń dostawy, które obejmują tę trasę.
Możliwa definicja trasy może obejmować regiony lub odległości od miejsca dostarczania produktów. Ponadto, regularną trasę można ręcznie przypisać do partnera, jeśli jest on uwzględniony w tej trasie jako potencjalny odbiorca dostawy.
Organizacja wielofirmowa i jednofirmowa z uprawnieniami związanymi z treścią
Trasy są definiowane na podstawie lokalizacji. Jeśli trasy typu W razie potrzeby są przechowywane w danych podstawowych klienta lub dostawcy, należy sprawdzić, czy do dostawy mają być używane różne lokalizacje dla różnych organizacji sprzedaży i/lub zakupów. W takim przypadku, dane podstawowe partnera muszą być edytowane oddzielnie dla każdej organizacji sprzedaży i/lub zakupów. Nie jest to wymagane w przypadku automatycznego wyboru trasy, ponieważ w tym przypadku, lokalizacja jest określana w kontekście zamówienia sprzedaży/zlecenia dystrybucji lub zewnętrznego zlecenia produkcyjnego i na podstawie takiej lokalizacji można określić trasę dla zlecenia dostawy.
Ustawienia
Korzystanie z funkcji Wysyłka wymaga ich aktywacji w aplikacji Konfiguracja; poza tym należy wprowadzić ustawienia przedstawione w opisach poszczególnych aplikacji. Jeśli funkcja Jednostki ładunkowe jest aktywna, to wszystkie dostawy muszą być zawsze zapakowane przed wygenerowaniem dowodu dostawy.
Więcej szczegółów można znaleźć w odpowiedniej dokumentacji aplikacji.