Zarządzanie płynnością to moduł Comarch Financials Enterprise, który jest zintegrowany z obszarem Księgowość finansowa.
Celem zarządzania płynnością jest przedstawienie krótko- i średnioterminowego budżetowania kapitałowego. Jest to określane na podstawie danych planistycznych i faktycznych istniejących w systemie, które są oznaczone przez konta księgowe używane jako efektywne przepływy pieniężne.
Oprócz budżetowania kapitałowego, zarządzanie płynnością może być również wykorzystywane do reprezentowania przepływu kapitału jako wykorzystania funduszy i porównywania go z pierwotnymi budżetami.
Zarządzanie płynnością rozróżnia cztery różne typy danych do wykorzystania w analizie. Dane aktualne, dane planowania, dane ekstrapolacji i dane podglądu. W ramach danych aktualnych zapisywane są dane z aktualnie utworzonych księgowań środków lub procesów rozliczeniowych. W ramach danych planowania zapisywane są płatności przychodzące i wychodzące zaplanowane na przyszłość. Ekstrapolacja służy do reprezentowania przepływów pieniężnych, których należy się spodziewać w krótkim i średnim okresie. W podglądzie przeprowadzana jest sumaryczna ocena danych aktualnych, planowanych i prognozowanych.
Niniejszy dokument opisuje obecnie dostępny zakres funkcji zarządzania płynnością. Obejmuje to aktualizację danych aktualnych oraz części danych prognozowanych, a także ich analizę za pośrednictwem aplikacji Lista: Sumy płynności i Lista: Księgowania dotyczące płynności.
W późniejszych wersjach pełna aktualizacja danych ekstrapolacji, tworzenie danych planowania i danych podglądu, a także ich analiza w aplikacjach typu Lista i raportach będzie możliwa dzięki zarządzaniu płynnością.
Ustawienia
Aby móc korzystać z zarządzania płynnością, użytkownik musi zastosować ustawienia ogólne i wykonać prace przygotowawcze. W tym rozdziale wskazano niezbędne ustawienia zarządzania płynnością i danych podstawowych, które należy dostosować lub skonfigurować.
Konfiguracja
Na początku należy aktywować funkcję Zarządzanie płynnością w aplikacji Konfiguracja w ramach głównej funkcji Comarch Financials Enterprise. Zarządzanie płynnością jest zintegrowane z funkcją Księgowość finansowa i może być aktywowane tylko wtedy, gdy jest już licencjonowane.
Ponadto, podstawowe ustawienia należy zastosować w podzakładkach Konta księgowe, Dane ekstrapolacji i Podgląd w zakładce Ustawienia.
Podzakładka Ogólne
W podzakładce Ogólne możesz określić klasyfikacje środków pieniężnych i wykorzystania środków pieniężnych dla wpłat i wypłat. Klasyfikacje te są używane w zarządzaniu płynnością dla kont, które nie mają własnej klasyfikacji wprowadzonej w głównym koncie księgowym.
Podzakładka Konta księgowe
W podzakładce Konta księgowe można określić następujące konta:
- Płatności zaliczkowe dłużników — tutaj należy wprowadzić numer konta księgowego, pod którym powinny być wyświetlane płatności na konto dłużników w zarządzaniu płynnością
- Płatności zaliczkowe wierzyciela — tutaj należy wprowadzić numer konta księgowego, pod którym powinny być wyświetlane płatności na konto wierzycieli w zarządzaniu płynnością
- Konto środków pieniężnych w ekstrapolacji — tutaj należy wprowadzić numer konta księgowego, pod którym powinny być wyświetlane księgowania środków pieniężnych w projekcji w zarządzaniu płynnością
- Konto dla rozrachunków — w tym miejscu należy wprowadzić numer konta księgowego, który powinien być używany dla rozrachunków bez kont przeciwstawnych, które można analizować. Takie pozycje mogą pochodzić z rekordów rozrachunków w zaksięgowanych rozliczeniach rozrachunków lub gdy konta osobiste są określone w rozliczeniach kont księgowych.
- Rejestr wpływu faktur — tutaj należy wprowadzić numer konta, który powinien być używany jako domyślny dla procesów z rejestru wpływu faktur w zarządzaniu płynnością
- Zakupy — tutaj należy wprowadzić numer konta, który powinien być używany jako domyślny dla raportowanych zakupów w zarządzaniu płynnością
- Sprzedaż — w tym miejscu należy wprowadzić numer konta, który powinien być używany jako domyślny dla raportowanej sprzedaży w zarządzaniu płynnością
- Konto podatku — tutaj należy wprowadzić numer konta, który powinien być używany jako konto podatku w zarządzaniu płynnością, gdy kwoty podatku muszą być przetwarzane bez przyporządkowanego konta.
Podzakładka Dane ekstrapolacji
W zakładce Dane ekstrapolacji użytkownik może określić ustawienia, zgodnie z którymi rozrachunkami i historia płatności zostaną uwzględnione lub wykluczone z ekstrapolacji. W tym miejscu użytkownik może np. zdecydować, czy otwarte należności i zobowiązania powinny być rozliczane zgodnie z historią płatności, czy warunkami płatności dla ekstrapolacji danych.
- Liczba miesięcy kalendarzowych — tutaj należy wprowadzić maksymalną liczbę miesięcy kalendarzowych, dla których dane ekstrapolacji powinny być analizowane w zarządzaniu płynnością
- Uwzględnij potrącenia (pole wyboru) — tutaj należy określić, czy potrącenia (np. skonto) powinny być uwzględniane w ekstrapolacji zarządzania płynnością
- Uwzględnij dni karencji skonta (pole wyboru) — jeśli w ekstrapolacji mają być uwzględniane potrącenia, etykieta ta może być używana do określenia, czy w prognozie mają być używane dni tolerancji rabatu (np. z używanego profilu płatności). Jeśli pole jest aktywne, to dni karencji skonta są uwzględniane w projekcji. Następnie skonto jest również określane dla faktury, gdy data płatności określona dla dokumentu nie zostanie przekroczona o więcej niż określoną liczbę dni tolerancji.
Sekcja Dni wymagalności dla przyporządkowanych rozrachunków
- Przebiegi inkasa bankowego — tutaj należy wprowadzić liczbę dni, w których rozrachunki przyporządkowane do poleceń zapłaty są wymagalne. Puste pole oznacza termin płatności tego samego dnia, 1 oznacza termin płatności następnego dnia itd.
- Przebiegi płatności — tutaj należy wprowadzić liczbę dni, po których otwarte pozycje przypisane do przebiegów płatności są wymagalne. Puste oznacza termin płatności tego samego dnia, 1 oznacza termin płatności następnego dnia itd.
Sekcja Uwzględnienie płatności dla danych ekstrapolacji
- Dla dłużników (pole wyboru) — w tym miejscu należy określić, czy termin zapadalności powinien być determinowany zgodnie z historią płatności dłużnika dla rozrachunków dłużników
- Dla wierzycieli (pole wyboru) — w tym miejscu należy określić, czy termin zapadalności powinien być determinowany zgodnie z historią płatności wierzyciela dla rozrachunków wierzycieli
- Zawsze uwzględniaj pierwszy warunek skonta (pole wyboru) — w tym miejscu należy określić, czy pierwszy warunek skonta powinien być ogólnie stosowany przy określaniu terminu zapadalności zgodnie z historią płatności
- Z liczby okresów — jeśli dane prognozy mają być określane zgodnie z historią płatności, możesz tutaj zdefiniować liczbę okresów, z których powinna zostać utworzona historia płatności, np. historia płatności z ostatnich 6 miesięcy. W ten sposób można skuteczniej reagować na zmiany w historii płatności kont osobistych w zarządzaniu płynnością. Jeśli nie są dostępne aktualne dane dla tego okresu, wówczas używany jest termin zapadalności zgodny z terminem płatności.
- Uwzględnij datę waluty (pole wyboru) — tutaj należy określić, czy data waluty rozrachunku powinna być używana jako podstawa do określenia daty zapadalności w danych ekstrapolacji zarządzania płynnością
Sekcja Wyklucz rozrachunek z ekstrapolacji
- Od stopnia monitu — rozrachunki, które znajdują się na określonym poziomie monitowania i których płatności trudno się spodziewać, można wykluczyć z prognozy. W tym polu należy określić stopień monitu, z którego odpowiednie rozrachunki nie powinny być uwzględniane w ekstrapolacji.
- Z grupą przyczyn zawieszenia monitu — użytkownik może również wykluczyć z ekstrapolacji pozycje, których dotyczy zawieszenie z odpowiednią przyczyną zawieszenia. Określając grupę przyczyn zawieszenia, użytkownik może wybrać odpowiednie pozycje, których przyczyna zawieszenia jest przypisana do tej grupy, a tym samym wykluczyć je z ekstrapolacji.
- Wyprowadź nawet wykluczone pozycje (pole wyboru) — w tym miejscu można określić, czy w danych wyjściowych ekstrapolacji mają być wyprowadzane nawet te pozycje, które są wykluczone z danych wyjściowych. Może to być pomocne, np. gdy analizowane są wszystkie rozrachunki w danych ekstrapolacji.
Sekcja Zamówienia sprzedaży
- Przetwarzaj status Zlecenie wprowadzone (pole wyboru) — jeśli zamówienia sprzedaży mają być uwzględnione w ekstrapolacji, wszystkie pozycje zamówień sprzedaży ze statusem Zwolnione są uwzględniane w obliczeniach danych ekstrapolacji. Użytkownik może również użyć tego parametru, aby kontrolować, czy pozycje zamówień sprzedaży o statusie W opracowaniu są również brane pod uwagę. Jeśli pole nie zostało aktywowane, to zamówienia sprzedaży, które są zwalniane dopiero po dokonaniu płatności zaliczkowych, nie są uwzględniane w danych ekstrapolacji.
- Przetwarzaj status Zlecenie zablokowane (pole wyboru) — jeśli zamówienia sprzedaży mają być uwzględnione w ekstrapolacji, wszystkie pozycje zamówień sprzedaży ze statusem Zwolnione są uwzględniane w obliczeniach danych ekstrapolacji. Użytkownik może również użyć tego parametru, aby kontrolować, czy pozycje zamówień sprzedaży o statusie Zablokowane są również brane pod uwagę.
- Uwzględniaj potrącenia (pole wyboru) — użytkownik może użyć tego pola, aby kontrolować, czy potrącenia dla pozycji zamówień sprzedaży (takie jak rabaty sprzedaży) są brane pod uwagę przy obliczaniu danych ekstrapolacji
Sekcja Zamówienia zakupu
- Przetwarzaj status Zlecenie wprowadzone (pole wyboru) — jeśli zamówienia sprzedaży mają być uwzględnione w ekstrapolacji, wszystkie pozycje zamówień sprzedaży ze statusem Zwolnione są uwzględniane w obliczeniach danych ekstrapolacji. Użytkownik może również użyć tego parametru, aby kontrolować, czy pozycje zamówień sprzedaży o statusie W opracowaniu są również brane pod uwagę. Jeśli pole nie zostało aktywowane, to zamówienia sprzedaży, które są zwalniane dopiero po dokonaniu płatności zaliczkowych, nie są uwzględniane w danych ekstrapolacji.
- Przetwarzaj status Zlecenie zablokowane (pole wyboru) — jeśli zamówienia sprzedaży mają być uwzględnione w ekstrapolacji, wszystkie pozycje zamówień sprzedaży ze statusem Zwolnione są uwzględniane w obliczeniach danych ekstrapolacji. Użytkownik może również użyć tego parametru, aby kontrolować, czy pozycje zamówień sprzedaży o statusie Zablokowane są również brane pod uwagę.
- Uwzględniaj potrącenia (pole wyboru) — użytkownik może użyć tego pola, aby kontrolować, czy potrącenia dla pozycji zamówień zakupu (takie jak rabaty zakupu) są brane pod uwagę przy obliczaniu danych ekstrapolacji
Sekcja Zlecenia dystrybucji
- Przetwarzaj status Zlecenie wprowadzone (pole wyboru) — jeśli zamówienia sprzedaży mają być uwzględnione w ekstrapolacji, wszystkie pozycje zamówień sprzedaży ze statusem Zwolnione są uwzględniane w obliczeniach danych ekstrapolacji. Użytkownik może również użyć tego parametru, aby kontrolować, czy pozycje zamówień sprzedaży o statusie W opracowaniu są również brane pod uwagę.
- Przetwarzaj status Zlecenie zablokowane (pole wyboru) — jeśli zamówienia sprzedaży mają być uwzględnione w ekstrapolacji, wszystkie pozycje zamówień sprzedaży ze statusem Zwolnione są uwzględniane w obliczeniach danych ekstrapolacji. Użytkownik może również użyć tego parametru, aby kontrolować, czy pozycje zamówień sprzedaży o statusie Zablokowane są również brane pod uwagę.
- Uwzględniaj potrącenia (pole wyboru) — użytkownik może użyć tego pola, aby kontrolować, czy potrącenia dla pozycji zlecenia dystrybucji (takie jak rabaty sprzedaży lub zakupu) są brane pod uwagę przy obliczaniu danych ekstrapolacji
Podzakładka Podgląd
W podzakładze Podgląd użytkownik może zastosować ustawienie dla danych podglądu w zarządzaniu płynnością. Ze względu na fakt, że w zarządzaniu płynnością nie można obecnie określać i analizować danych planowania i podglądu, pola tej podzakładki nie mają żadnej funkcji.
Sekcja Pominięcie płatności planowanych w danych podglądu
- Według liczby poprzednich miesięcy — tutaj należy wprowadzić liczbę poprzednich miesięcy, po których dane dotyczące planowania nie powinny być już uwzględniane w podglądzie zarządzania płynnością. Użytkownik może określić liczbę poprzednich miesięcy i do dnia aktualnego miesiąca lub liczbę dni po upływie terminu zapadalności w celu określenia progu pominięcia danych dotyczących planowania.
- Do dnia aktualnego miesiąca — tutaj należy wprowadzić dzień bieżącego miesiąca, do którego określona liczba poprzednich miesięcy powinna być w całości uwzględniona. Użytkownik może określić liczbę poprzednich miesięcy i do dnia aktualnego miesiąca lub liczbę dni po upływie terminu zapadalności w celu określenia progu pominięcia danych dotyczących planowania.
- Według liczby dni po upływie terminu — tutaj należy wprowadzić liczbę dni po upływie terminu zapadalności, po którym dane dotyczące planowania nie powinny być już uwzględniane w podglądzie w zarządzaniu płynnością. Użytkownik może określić liczbę poprzednich miesięcy i do dnia bieżącego miesiąca lub liczbę dni po upływie terminu zapadalności w celu określenia progu planowania danych dotyczących planowania.
Sekcja Uwzględnienie w płatnościach planowanych dla danych z podglądu
- Ustal obciążenie podatkiem również płatn. plan. — w tym miejscu należy określić, czy podatek do zapłaty ma być determinowany również dla danych planistycznych
Konta księgowe
W celu zarządzania płynnością należy zastosować dostosowania i uzupełnienia dla kont obiektów w aplikacji Konta księgowe. W zakładce Ogólne dostępna jest podzakładka Obciążenie podatkiem. W tej zakładce można określić konto księgowe typu Standard, Koszty lub Sprzedaż jako konto obciążeń podatkowych lub przypisać konto obciążeń podatkowych do konta księgowego typu Konto podatku. Jeśli aktualnie wyświetlane konto księgowe jest określone jako konto podatku, masz dostępną akcję [Ustaw konto jako konto obciążenia podatkiem] za pośrednictwem akcji. W wyniku wykonania tej akcji, konto to zostanie automatycznie zastosowane jako konto obciążenia podatkiem dla wszystkich istniejących kont podatkowych aktualnie załadowanej organizacji. Użytkownik może ręcznie zmienić konta podatku, dla których powinno być używane inne konto obciążenia podatkiem.
Ponadto dostępna jest zakładka Zarządzanie płynnością. Na tej zakładce można przyporządkować klasyfikacje wpłaty i wypłaty do konta księgowego. Klasyfikacje te są wykorzystywane do klasyfikowania danych w analizach zarządzania płynnością. Jeśli konto księgowe nie ma przypisanej klasyfikacji, w zarządzaniu płynnością używana jest odpowiednia klasyfikacja dla wpłat i wypłat określona w aplikacji Konfiguracja.
Sekcje Pominięcie płatności planowanych w danych podglądu, Podgląd i Przejęcie planu zawsze z na tej zakładce są przeznaczone dla późniejszych wersji zarządzania płynnością i obecnie nie mają znaczenia.
Grupa przyczyn zawieszenia monitu
Grupy przyczyn zawieszenia monitu są używane do grupowania i podsumowywania przyczyn zawieszenia. Grupa przyczyn zawieszenia monitu może mieć przypisaną dowolną liczbę przyczyn zawieszenia. Za pomocą grupy przyczyn zawieszenia można np. wykluczyć wszystkie otwarte pozycje w celu określenia prognozy w zarządzaniu płynnością, której przyczyna zawieszenia jest przypisana do odpowiedniej grupy.
Księgowania w księdze głównej
W oknie dialogowym księgowania można dokonywać wpisów dotyczących prognozy w zarządzaniu płynnością w zakładce Rozrachunek. Tutaj dostępne są dwa pola pod etykietą pola Zarządzanie płynnością. Użytkownik może użyć pierwszego pola do określenia, czy rozrachunek powinien być wykluczona z ekstrapolacji w zarządzaniu płynnością. Jeśli rozrachunek nie jest wykluczony z ekstrapolacji, w drugim polu można określić procent redukcji wartości, gdy wartość tego rozrachunku nie powinien być również uwzględniony w pełnej kwocie w danych ekstrapolacji zarządzania płynnością. Wówczas wartość rozrachunku zostanie uwzględniona w danych ekstrapolacji tylko w określonym procencie.
Rozrachunki
Aplikacja jest wywoływana dla rozrachunku poprzez akcje [Wyświetl rozrachunek] i [Zmiana rozrachunku] z aplikacji Lista: Rozrachunki lub z widoku Rozrachunki aplikacji Lista: Księgowość finansowa. Ten widok szczegółowy pokazuje wszystkie dane rozrachunku. W zakładce Pozostałe w polach Zarządzanie płynnością wyświetlane jest, czy rozrachunek jest uwzględniony w ekstrapolacji w zarządzaniu płynnością i jaki procent redukcji wartości jest w związku z tym zdefiniowany (patrz także Księgowanie księgi głównej). Pola te można edytować po wywołaniu aplikacji za pomocą akcji [Zmiana rozrachunku].
Serwer księgowania
W przypadku funkcji Zarządzanie płynnością do przetwarzania księgowań płynności w ramach podsystemu Zarządzanie płynnością wykorzystywany jest wewnętrzny serwer księgowań. W aplikacji Serwer księgowania należy utworzyć serwer księgowania, który będzie używany.
Analizy w zarządzaniu płynnością
W tym rozdziale znajdują się informacje o aplikacjach, które są dostępne do analizy w zarządzaniu płynnością oraz o danych, które zostaną udostępnione do analiz.
Istnieją cztery typy danych płynności dostępne do wyboru w analizach: Dane aktualne, Dane ekstrapolacji, Dane planowania i Dane podglądu. Niemniej jednak, obecnie można dostarczyć tylko dane do analizy danych aktualnych i niektóre dane do ekstrapolacji w zarządzaniu płynnością.
Dane aktualne
Wszystkie księgowania na kontach środków pieniężnych są wyświetlane w zarządzaniu płynnością jako przepływy pieniężne w kredytach. Aktualne zasoby pieniężne są również określane na podstawie podsumowania indywidualnych sald wszystkich kont środków pieniężnych. Konta środków pieniężnych są identyfikowane zgodnie z typem konta przypisanym w aplikacji Konta księgowe. Następujące kategorie kont są interpretowane jako konta środków pieniężnych:
- Konto finansowe
- Konto kasy
Ponadto, rozliczenie rozrachunku na kontach osobistych zawsze skutkuje aktualizacją zarządzania płynnością, gdy co najmniej jeden rozrachunek środków pieniężnych jest kompensowany w trakcie rozliczenia.
Analiza tego rodzaju danych dostarcza głównie informacji o pochodzeniu i wykorzystaniu środków (cashflow). Aktualne dane zazwyczaj nie dostarczają żadnych informacji na temat przyszłego rozwoju środków lub płynności. Dane te są raczej wykorzystywane do historycznego wyjaśnienia aktualnych środków pieniężnych.
Aktualizacja danych
W przypadku wszystkich księgowań na kontach środków pieniężnych dane dotyczące zarządzania płynnością są aktualizowane zarówno w przypadku księgowania na koncie środków pieniężnych, jak i na koncie przeciwstawnym.
To, czy płatność jest reprezentowana w zarządzaniu płynnością jako wpłatą lub wypłatą, zależy wyłącznie od strony debetowej/kredytowej księgowania konta pieniężnego. Jeśli konto środków pieniężnych jest zaksięgowane jako debetowe, proces księgowania jest w całości reprezentowany (również dla kont przeciwnych) w zarządzaniu płynnością jako wpłata. Procesy wynikające z księgowania środków pieniężnych po stronie kredytowej rachunku są zawsze przedstawiane jako wypłata. Ma to zastosowanie niezależnie od prefiksu wprowadzonego w procesie księgowania.
W przypadku księgowań środków pieniężnych, które obejmują konto gotówkowe zarówno na koncie, jak i na koncie transakcji, dla każdego częściowego księgowania osobno określa się, czy chodzi o płatność przychodzącą czy wychodzącą. Decyzja w tym przypadku opiera się również na stronie debetowej/kredytowej odpowiedniego księgowania częściowego.
Księgowania na kontach środków pieniężnych
Księgowania z jednego konta środków pieniężnych na drugie są aktualizowane zarówno dla konta, jak i dla konta przeciwstawnego w zarządzaniu płynnością. Ze względu na fakt, że oba konta są kontami środków pieniężnych, następuje jedynie zamiana w ramach środków pieniężnych. W rezultacie księgowania te nie powodują żadnych zmian salda środków pieniężnych.
Księgowanie na rachunkach przepływów pieniężnych
Oprócz rzeczywistych kont środków pieniężnych w obszarze Rachunkowość prowadzone są również rachunki przepływów pieniężnych. Rachunki te służą do dokumentowania plików płatności, które nie stały się jeszcze płynne, tj. nie zostały jeszcze zaksięgowane ani obciążone. Rachunki przepływów pieniężnych są identyfikowane zgodnie z typem konta Rachunek przepływów pieniężnych. Księgowania na kontach z tym typem skutkują, podobnie jak w przypadku księgowań na kontach środków pieniężnych, aktualizacją zarządzania płynnością; są one jednak obsługiwane inaczej niż konta środków pieniężnych. W przypadku księgowań na rachunkach przepływów pieniężnych, aktualizacja kont przeciwstawnych odbywa się zgodnie z tymi samymi zasadami, które mają zastosowanie do księgowań kont przeciwstawnych do księgowań na kontach środków pieniężnych. Jedynie aktualizacje wartości zaksięgowanej na rachunku przepływów pieniężnych są wykonywane w inny sposób. Po pierwsze, rachunek przepływów pieniężnych nie jest uwzględniany w środkach pieniężnych jako konto środków pieniężnych. W związku z tym dla wartości zaksięgowanych na rachunkach przepływów pieniężnych stosuje się odwrócenie stron. W ten sposób wykorzystanie środków jest wykazywane na podstawie kont księgowych określonych na podstawie zapłaconych pozycji z zaksięgowaniem plików płatności na rachunku przepływów pieniężnych. Ze względu na fakt, że rachunek przepływów pieniężnych jest również dostarczany na podstawie przypisanej klasyfikacji dla wpłat i wypłat, ale z odwróconymi znakiem kwoty, pochodzenie lub wykorzystanie środków można wykazać przy księgowaniu plików płatności, bez wpływu na środki pieniężne. Środki pieniężne są zmieniane tylko wtedy, gdy ma miejsce księgowanie z konta środków pieniężnych na rachunek przepływów pieniężnych.
Księgowania na innych kontach księgowych
Jeśli konta przeciwstawne księgowania środków pieniężnych obejmują konta księgowe, które same nie są kontami środków pieniężnych, są one bezpośrednio przejmowane jako dowód pochodzenia lub wykorzystania środków do zarządzania płynnością. Ze względu na fakt, że w takich przypadkach konto środków pieniężnych jest księgowane po jednej stronie księgowania, a żadne konto środków pieniężnych nie jest księgowane po drugiej stronie, ma to wpływ na saldo płynności lub środki pieniężne w całym procesie księgowania.
Księgowania na kontach osobistych
W przypadku księgowań na kontach osobistych określenie kont księgowych, na które mają one wpływ, jest bardziej złożone niż w przypadku bezpośrednich księgowań środków pieniężnych na kontach księgowych. Należy rozróżnić między bilansowaniem i tworzeniem rozrachunków.
Saldo rozrachunku
Dla wszystkich rozrachunków, które są rozliczane w trakcie księgowania środków pieniężnych na kontach osobistych, w każdym przypadku określane są konta przeciwstawne użyte pierwotnie do utworzenia rozrachunku oraz ich udział kwotowy w całkowitym saldzie rozrachunku. Kwota rozliczenia księgowania środków pieniężnych, przydzielona do odpowiedniego rozrachunku lub utworzona, jest następnie rozdzielana zgodnie z ustalonymi udziałami pochodzenia między odpowiednie konta księgowe i aktualizowana w zarządzaniu płynnością.
Tworzenie rozrachunków
W przypadku rozrachunków, które są tworzone w księgowaniach środków pieniężnych, stosuje się inną formę określania konta księgowe niż ta wspomniana powyżej. W przypadku tworzenia rozrachunków w księgowaniach środkach pieniężnych konto przeciwstawne utworzonego rozrachunku nie nadaje się do przejęcia do zarządzania płynnością, ponieważ jest to samo konto środków pieniężnych. W takich przypadkach konto Płatności zaliczkowe dłużników lub Płatności zaliczkowe wierzycieli określone w aplikacji Konfiguracja jest przejmowane jako konto księgowe do zarządzania płynnością. Dzięki tej procedurze można oddzielnie wyświetlać kwoty jako zaliczki lub wpłaty na konto w zarządzaniu płynnością, o ile przypisane są wewnętrzne klasyfikacje. Zarówno w przypadku płatności na rachunek, jak i zaliczek, faktyczne wykorzystanie środków jest określane dopiero po rozliczeniu tych pozycji ze zwykłymi pozycjami faktury.
Rozliczanie rozrachunków
Księgowania, które są wykorzystywane wyłącznie do rozliczania rozrachunków (rozliczeń), są aktualizowane w zarządzaniu płynnością tylko wtedy, gdy co najmniej jedna pozycja środków pieniężnych zostanie rozliczona w tym kontekście. Jak opisano powyżej, wszystkie rozrachunki, które są tworzone w księgowaniach środków pieniężnych odpowiednich procesów zarządzania płynnością, są oznaczane jako pozycje środków pieniężnych. Zazwyczaj są to płatności na rachunek lub płatności bez przypisania lub zaliczki. W tym przypadku aktualizacje zarządzania płynnością podlegają w dużej mierze tym samym zasadom, które mają zastosowanie do salda rozrachunków i tworzenia rozrachunków w księgowaniach środków pieniężnych. Niemniej jednak ze względu na fakt, że środki pieniężne nie są księgowane, następuje jedynie zastąpienie w ramach wpłat lub wypłat klasyfikacji płatności zarządzania płynnością:
Pierwotne utworzenie rozliczonej pozycji środków pieniężnych zostało wykazane w ramach klasyfikacji płatności wpłat lub wypłat zdefiniowanej na koncie dla Płatności zaliczkowe dłużników lub Płatności zaliczkowe wierzycieli. Teraz, wraz z rozliczeniem pozycji środków pieniężnych, klasyfikacje te są pomniejszane o rozliczoną kwotę środków pieniężnych. Jednocześnie w przypadku rozliczonych pozycji bezgotówkowych pierwotnie zaksięgowane konta księgowego są określane i aktualizowane w rozliczonych kwotach w ramach zarządzania płynnością. W rezultacie wyświetlane jest rzeczywiste wykorzystanie lub pochodzenie środków.
Dla rozliczonego rozrachunku określa się, czy zostanie on wykazany jako wpłata lub wypłata. Rozliczenie pozycji debetowych jest interpretowane jako wpłata, a rozliczenie pozycji kredytowych jako wypłata. W tym oddzielnym przypadku zarówno wpłata, jak i wypłata mogą pochodzić z procesu. W przypadku rozrachunków, które są utrzymywane jako środki pieniężne, rozliczenie rozrachunku jest zawsze wyświetlane niezależnie od strony debet-kredyt rozrachunku lub wiodącego księgowania. Rozliczenie tych pozycji jest zawsze wyświetlane w taki sam sposób, jak w przypadku utworzenia rozrachunków. Oznacza to, że rozliczenie pozycji środków pieniężnych, które zostały utworzone we wpłacie jest wyświetlane jako wpłata z odwróconą stroną i odwrotnie, rozliczenie pozycji środków pieniężnych, które powstały z wypłat, jest wyświetlane jako wypłata z odwróconą stroną.
Rozliczenia wewnętrzne
Rozliczenia rozrachunków dla wielu spółek koncernu są aktualizowane dla poszczególnych spółek koncernu w zarządzaniu płynnością w taki sam sposób, jak księgowania na rachunkach przepływów pieniężnych. Wynika to z faktu, że konta rozliczeń wewnętrznych księgowane automatycznie w tle są interpretowane jako rachunki przepływów pieniężnych. Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się z sekcją Księgowania na rachunkach przepływów pieniężnych.
Wyksięgowania
W trakcie rozliczania rozrachunków za pomocą księgowań środków pieniężnych lub rozliczeń mogą mieć również miejsce wyksięgowania. W przypadku dokonywania wyksięgowań istnieją zasadniczo dwie możliwości, z różnymi skutkami w zakresie aktualizacji zarządzania płynnością.
Z jednej strony możliwe jest odpisanie pozostałych kwot w odniesieniu do rozrachunków. W tym celu rozrachunki są oznaczane w programie księgowym, dla którego należy dokonać odpowiedniego wyksięgowania. Te księgowania zasadniczo nie mają znaczenia dla zarządzania płynnością i nie powodują aktualizacji. Jedynym wyjątkiem jest tutaj utworzenie wyksięgowania na rachunku pieniężnym. Niemniej jednak takie księgowanie jest bardzo nietypowe i powinno być zasadniczo uniemożliwione przez odpowiednie zakazy wyksięgowań dla tych kont księgowych. Jeśli takie księgowanie zostanie wykonane, wpływa ono na płynność i zmienia środki pieniężne.
Z drugiej strony, ogólne wyksięgowanie różnic w płatnościach można wykonać w oknie dialogowym księgowania za pomocą akcji [Utwórz ogólne wyksięgowanie]. W praktyce ta forma wyksięgowania jest używana bardzo często, ale może mieć niepożądany wpływ na ocenę przepływów pieniężnych. Zawsze istnieje ku temu powód, gdy nie jest podejmowana próba przypisania różnic do pozycji źródłowej poprzez odpowiednie zmniejszenie kwoty rozliczenia. W takim przypadku rozliczenie pozycji jest aktualizowane w zarządzaniu płynnością w pełnym zakresie zgodnie z zasadami opisanymi dla rozliczenia rozrachunków. Odpis utworzony za pomocą akcji [Utwórz ogólne wyksięgowanie] jest również aktualizowany w zarządzaniu płynnością. Niemniej jednak wyksięgowanie często nie ma miejsca na kontach księgowych, na których pierwotnie zaksięgowano również rozliczony rozrachunek. W ten sposób wyższe wartości są wyświetlane w zarządzaniu płynnością na różnych kontach księgowych. Wartości te zwykle nie wpływają na środki pieniężne, ale zniekształcają dane dotyczące pochodzenia i wykorzystania środków. Zasadniczo wszystkie wyksięgowania utworzone za pomocą tej funkcji są również aktualizowane w zarządzaniu płynnością. Wyksięgowania dokonywane w tym kontekście na kontach środków pieniężnych wpływają bezpośrednio na środki pieniężne.
Noty księgowe
Ze względu na fakt, że oryginalne konta przeciwstawne i oznaczenia rozrachunków są dostępne podczas aktualizacji zarządzania płynnością, istnieją zasady, które mają zastosowanie już do tworzenia rozrachunków na kontach osobistych i należy ich przestrzegać.
- Dla wszystkich rozrachunków utworzonych w księgowaniach środków pieniężnych, a także dla wszystkich rozrachunków, które są tworzone w trakcie rozliczania pozycji środków pieniężnych, stosowane jest oznaczenie jako środki pieniężne. W związku z tym, użytkownik powinien powstrzymać się od przyporządkowania wszystkich pozostałości wynikających z płatności na koncie osobistym pod nowym numerem rozrachunku. Zawsze powinien on próbować przypisać różnice w płatnościach do odpowiednich pozycji. W tym celu należy dostosować kwotę rozliczenia, jeśli taka istnieje, zalecaną dla rozrachunków w programie księgowym. Jeśli rozrachunki utworzone w księgowaniu środków pieniężnych są pozostałymi kwotami faktur, a nie faktycznym środkami pieniężnymi, zniekształcisz zestawienie kwot wyjściowych jako wykorzystanie lub pochodzenie środków w zarządzaniu płynnością. Nie ma to jednak wpływu na wykazane zasoby środków pieniężnych.
- Jeśli podczas tworzenia rozrachunku użyto nieprawidłowych kont przeciwstawnych, np. gdy użyto nieprawidłowego konta kosztów lub środków trwałych, rozrachunków należy całkowicie anulować lub zaksięgować od nowa w celu korekty. Czyste przeksięgowanie z nieprawidłowego konta księgowego na prawidłowe nie ma wpływu na konta przeciwstawne określone dla rozrachunków, więc aktualizacja w zarządzaniu płynnością nadal obejmowałaby nieprawidłowy numer konta.
- Ponowne użycie numerów rozrachunków jest ogólnym problemem. Jeśli rozrachunek zostanie zamknięty, a następnie ponownie otwarty z ponownym księgowaniem na tym numerze rozrachunku, nie ma to wpływu na konta przeciwstawne zaksięgowane pierwotnie wraz z utworzeniem rozrachunków. Zostaną one zachowane. W rezultacie aktualizacja zarządzania płynnością w przypadku ponownego rozliczenia rozrachunku ponownie obejmuje stare konta przeciwstawne.
Ponowne tworzenie rzeczywistych danych płynności
Ta aplikacja w tle umożliwia pełne przetworzenie danych rzeczywistych w zarządzaniu płynnością. Proces tworzenia odbywa się dla aktualnie załadowanej organizacji i zgodnie z zasadami opisanymi w sekcji Aktualizacja danych.
Dane ekstrapolacji
W analizie danych ekstrapolacji wyświetlane są przepływy pieniężne, których można oczekiwać w krótkim lub średnim okresie. Ten rodzaj danych opiera się na utworzonych dokumentach rachunkowości. Obejmuje to przede wszystkim zaksięgowane otwarte dokumenty faktury i not uznaniowych kont osobistych, które są dostępne w formie rozrachunków.
Na podstawie terminów zapadalności utworzonych dla dokumentów, warunków skonta i historii płatności znanych głównie klientom, można sporządzić oświadczenie o oczekiwanych przepływach pieniężnych, które jest bardziej precyzyjne w stosunku do rzeczywistych danych planistycznych w odniesieniu do tych dokumentów.
Na określenie prawdopodobnego punktu czasowego i kwoty przepływu środków pieniężnych dla tych dokumentów mogą mieć wpływ ustawienia zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja. Użytkownik może również określić, czy niektóre rozrachunki powinny być wyłączone z ekstrapolacji lub uwzględnione tylko ze skorygowaną kwotą.
Określanie danych ekstrapolacji
Następujące dane są brane pod uwagę przy określaniu wartości ekstrapolacji:
Rozrachunki kont osobistych
Wszystkie rozrachunki kont osobistych są przetwarzane w celu aktualizacji ekstrapolacji. Nie obejmuje to:
- Rozrachunki, które są wykluczone dla ekstrapolacji w zarządzaniu płynnością. Użytkownik może określić, czy rozrachunki są wykluczone lub powinny być wykluczone w oknie dialogowym księgowania i wyświetlić lub zmienić je, w razie potrzeby, w widoku szczegółowym Rozrachunek.
- Rozrachunki, które powinny zostać wykluczone z prognozy na podstawie ich poziomu lub przyczyny zablokowania monitów za pośrednictwem przypisanej grupy przyczyn zablokowania monitów z odpowiednimi ustawieniami w aplikacji Konfiguracja zarządzania płynnością.
- Rozrachunki, które stanowią środki, ponieważ przepływ środków pieniężnych dla tych pozycji już nastąpił (np. przedpłaty i wpłaty na konto). Aby uzyskać więcej informacji, należy zapoznać się z sekcją Noty księgowe.
Dla wszystkich rozrachunków, które nie zostały wykluczone z ekstrapolacji z jednego z wyżej wymienionych powodów, podejmowane są następujące kroki:
Określenie daty płatności
Określenie prawdopodobnej daty płatności zależy od ustawień wprowadzonych w podzakładce Dane ekstrapolacji dla zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja. Najpierw sprawdzane jest, czy określenie daty płatności powinno opierać się na terminie płatności mającym zastosowanie do rozrachunków, czy na historii płatności danego konta osobistego. Wymagane ustawienie może być różne dla dłużników i wierzycieli.
- Data płatności według historii płatności — jeśli określenie prawdopodobnej daty płatności opiera się na historii płatności, data płatności jest określana poprzez dodanie historii płatności w dniach do daty kuponu odpowiednich otwartych pozycji. W zależności od pola Uwzględnij datę waluty w ustawieniach zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja, historia płatności może być również określana z uwzględnieniem daty waluty. Następnie data płatności jest określana poprzez dodanie historii płatności w dniach do daty waluty odpowiednich otwartych pozycji. Aby móc skuteczniej reagować w zarządzaniu płynnością na zmiany w historii płatności kont osobistych, można określić liczbę okresów w celu określenia historii płatności, która ma zostać zastosowana, na podstawie której należy utworzyć historię płatności dla prognozy. Jeśli nie można określić historii płatności dla konta osobistego w określonych okresach, zostanie użyty termin płatności zgodny z terminem płatności.
- Data płatności zgodnie z terminem płatności — określenie daty płatności na podstawie terminu płatności zależy od tego, czy warunki skonta istniejące dla rozrachunków powinny być brane pod uwagę, czy nie. Aby móc podjąć tę podstawową decyzję, należy wybrać pole Uwzględnij potrącenia dostępną w ustawieniach zarządzania płynnością w sekcji Konfiguracja. Jeśli w ekstrapolacji należy uwzględnić potrącenia, rozrachunki są wyświetlane w ekstrapolacji w najbliższym możliwym terminie skonta. Jeśli upłynął ostatni możliwy termin skonta, spłata w zarządzaniu płynnością odbywa się w terminie zapadalności netto rozrachunku. Jeśli uwzględnienie odliczeń w ekstrapolacji zostało wykluczone, rozrachunki są zawsze wykazywane w dacie zapadalności netto.
Określanie kwoty płatności
Podobnie jak w przypadku określania prawdopodobnej daty płatności, na określenie prawdopodobnej kwoty płatności znaczący wpływ mają ustawienia zarządzania płynnością. Podstawą do określenia prawdopodobnej kwoty płatności jest zasadniczo saldo odpowiednich rozrachunków. Jeśli procent redukcji wartości jest określony dla rozrachunków (patrz Księgowania w księdze głównej), saldo jest korygowane o ten procent. Kwota określona w ten sposób jest następnie zawsze przyjmowana jako kwota płatności, której należy się spodziewać w ramach ekstrapolacji, gdy:
- zgodnie z ustawieniami nie należy uwzględniać żadnych potrąceń
- termin płatności rozrachunku jest warunkiem netto
- termin skonta dla rozrachunku został już przekroczony
Reprezentacja ustalonych kwot płatności w prognozie jako wpłat lub wypłat zależy od strony debetowej / kredytowej salda rozrachunku. Ustalone kwoty płatności z pozycji z saldem debetowym są zawsze przyjmowane jako wpłaty, a ustalone kwoty płatności z pozycji z saldem kredytowym są przyjmowane jako wypłaty.
Jeśli należy uwzględnić potrącenia zgodnie z ustawieniami zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracji, zostanie określony procent skonta, które ma zostać zastosowane. W oparciu o ustaloną datę płatności, procent skonta, który jest kwalifikowalny dla tego terminu, jest pobierany z warunków płatności rozrachunków. Kwota płatności określona dla rozrachunku jest pomniejszana o kwotę rabatu i przyjmowana w danych ekstrapolacji jako pomniejszona kwota płatności.
Jeśli data płatności została określona na podstawie historii płatności konta osobistego, możliwe jest, niezależnie od możliwego skalowania skonta w terminie płatności rozrachunki, że zawsze będzie stosowany najwyższy procent skonta rozrachunku. Użytkownik może to aktywować za pomocą pola Zawsze uwzględniaj pierwszy warunek skonta w ustawieniach zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja.
Jeśli w ustawieniach zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja za pomocą pola Uwzględnij dni karencji skonta określone zostanie, że dni karencji zdefiniowane w używanym profilu płatności powinny być również brane pod uwagę przy określaniu możliwości skonta dla rozrachunku, rabat zostanie również określony dla otwartej pozycji, gdy data płatności określona dla pozycji nie zostanie przekroczona o więcej niż określoną liczbę dni tolerancji.
Określanie kont księgowych
Aby wyświetlić kwoty płatności z otwartych pozycji, oryginalne konta przeciwstawne rozrachunków są określane zgodnie z procedurą po ich faktycznej płatności (patrz Dane aktualne). W tym celu odczytywane są rekordy główne rozrachunku — dla podzielonych rozrachunek, księgowanie, które utworzyło rozrachunek. Wynikiem są: konta księgowe i ich pierwotna relacja kwoty do salda odpowiedniego rozrachunku. Określona kwota płatności jest rozdzielana w tej samej relacji na określone konta księgowe i aktualizowana w danych ekstrapolacji. Udziały podatkowe są wyświetlane na pierwotnie zaksięgowanych kontach podatkowych. Jeśli przetwarzane rozrachunki obejmują środki pieniężne z płatności na rachunek lub zaliczek, wówczas w danych projekcji nie jest przyjmowane rzeczywiste konto przeciwstawne, ale odpowiednie konto dla Płatności zaliczkowe dłużników lub Płatności zaliczkowe wierzycieli z ustawień zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja. Jeśli nie można określić klasyfikacji wpłat lub wypłat dla wybranych kont księgowych, dane te są wyświetlane zgodnie z klasyfikacją wpłat lub wypłat zdefiniowaną w ustawieniach zarządzania płynnością. Jeśli klasyfikacja wpłat lub wypłat zostanie zaktualizowana lub zmieniona później we wzorcu kont księgowych, wartości określone dla tych kont są również wyświetlane z mocą wsteczną w ramach nowej klasyfikacji. Jeśli nie można określić konta księgowego dla rozrachunku, zostanie użyte wyznaczone Konto dla rozrachunków z ustawień zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja.
Rozrachunki w przebiegach płatności/przebiegach inkasa bankowego
W przypadku rozrachunków, które są wykorzystywane w przebiegach płatności lub przebiegach inkasa bankowego ekstrapolacji, przetwarzanie w ekstrapolacji odbywa się zgodnie ze specjalnymi zasadami. W przypadku tych pozycji, niezależnie od terminu płatności, należy założyć krótkoterminowe przepływy pieniężne. Z tego powodu w ustawieniach zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja można określić liczbę dni dla Przebiegów inkasa bankowego i Przebiegów płatności, zgodnie z którą zostanie ustalone, kiedy prawdopodobnie można założyć wykonanie przebiegów inkasa bankowego lub płatności. Określona w ten sposób data płatności dotyczy wszystkich rozrachunków.
Prawdopodobna data płatności jest określana dla wszystkich rozrachunków oferty poprzez dodanie dni wymagalności określonych w ustawieniach do daty płatności lub obciążenia określonej podczas tworzenia oferty.
Jako prawdopodobna kwota płatności zawsze używana jest kwota płatności z listy propozycji. Jeśli kwota płatności została zmniejszona w trakcie przetwarzania propozycji w formie płatności częściowej, prawdopodobna płatność dla pozostałej kwoty jest określana w sposób opisany dla rozrachunków, które nie są przypisane do żadnej propozycji płatności.
Konta księgowe są określane zgodnie z tymi samymi zasadami, które mają również zastosowanie do rozrachunków, które nie są przypisane do propozycji płatności.
Rachunki przepływów pieniężnych rozrachunków
Jeśli użytkownik oznaczył swoje rachunki przepływów pieniężnych do utrzymywania rozrachunków (pole wyboru Zarządzanie rozrachunkiem we danych podstawowych kont księgowych), to rozrachunki tych kont są również uwzględniane w ekstrapolacji. W ten sposób można symulować przyszłą notę uznaniową lub obciążenie środków płatniczych w obiegu, tj. ich prawdopodobną efektywność płynności.
Określanie daty płatności
Prawdopodobna data płatności jest przyjmowana bezpośrednio z daty zapadalności przyszłego rozrachunku. W danych podstawowych kont księgowych można zdefiniować terminy płatności dla rozrachunków obsługujących konta księgowe. Te daty wymagalności są brane pod uwagę przy określaniu daty płatności.
Określanie kwoty płatności
Ze względu na fakt, że dla rozrachunków na kontach księgowych nie można utrzymywać wartości procentowych redukcji wartości ani warunków skonta, saldo rozrachunków jest zawsze używane jako prawdopodobna kwota płatności.
Określanie kont księgowych
Określanie kont przeciwstawnych na podstawie rozrachunków, takich jak w przypadku ekstrapolacji rozrachunków z kont osobistych, nie ma miejsca w przypadku rozrachunków rachunków przepływów pieniężnych. Te rozrachunki są przyjmowane w ekstrapolacji bezpośrednio z numerem konta rachunku przepływów pieniężnych. Jeśli nie można określić klasyfikacji płatności przychodzących lub wychodzących dla określonych kont obiektów, dane te są wyświetlane zgodnie z klasyfikacją wpłat lub wypłat zdefiniowaną w ustawieniach zarządzania płynnością. Jeśli klasyfikacja wpłat lub wypłat zostanie zaktualizowana lub zmieniona później we wzorcu kont księgowych, wartości określone dla tych kont są również wyświetlane z mocą wsteczną zgodnie z nową klasyfikacją.
Zobowiązania podatkowe
Salda kont podatkowych stanowią kolejną wartość dla ekstrapolacji. Obejmuje to wszystkie konta typu Konto podatku. Wartości tych kont są bilansowane dla każdego okresu księgowego, a następnie przyjmowane w danych ekstrapolacji w oparciu o zasadę wymagalności. Reguła wymagalności jest określona na koncie obciążenia podatkowego, które jest przypisane do konta podatkowego (podzakładka Obciążenia podatkowe w aplikacji Konta księgowe). Obciążenie podatkowe jest wykazywane w ramach klasyfikacji wpłat lub wypłat zdefiniowanej na koncie obciążeń podatkowych. Jeśli klasyfikacja wpłat lub wypłat zostanie zaktualizowana lub zmieniona później w programie głównym kont księgowych, wartości określone dla tych kont są również wyświetlane z mocą wsteczną w ramach nowej klasyfikacji.
Zamówienia zakupu i zlecenia
Oprócz rozrachunku i obciążenia podatkiem do zapłaty, wartości mogą również wpływać do ekstrapolacji zarządzania płynnością, które opierają się na otwartych zamówieniach, jeszcze niezafakturowanych zamówieniach klientów i zleceniach dystrybucji utworzonych z Comarch ERP Enterprise. Uwzględniane są tylko dane z zamówień sprzedaży, zakupu i dystrybucji ERP, dla których nie została jeszcze wygenerowana faktura. Ponadto na wybór odpowiednich danych mogą mieć wpływ ustawienia zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja.
Poniższa procedura ma zastosowanie do określania wartości ekstrapolacji z zamówień zakupu i umów:
Określenie daty płatności
Określenie oczekiwanej daty płatności zależy od ustawień dokonanych na podzakładce Dane ekstrapolacji dla zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja. Po pierwsze, sprawdzane jest, czy określenie daty płatności powinno być ustalone na podstawie warunków płatności mających zastosowanie do zlecenia, czy na podstawie zachowania płatniczego danego konta osobistego. Wymagane w tym celu ustawienia mogą być różne dla dłużników i wierzycieli.
- Data płatności według historii płatności — jeśli oczekiwana data płatności jest określana na podstawie historii płatności, data płatności jest określana poprzez dodanie historii płatności w dniach do daty otrzymania odpowiedniego zamówienia lub odpowiedniego zamówienia. W zależności od wskaźnika „Uwzględnij datę waluty” w ustawieniach zarządzania płynnością w sekcji Personalizacja, zachowanie płatności można również określić, biorąc pod uwagę datę waluty. Następnie data płatności jest określana poprzez dodanie zachowania płatności w dniach do daty waluty danego zlecenia lub odpowiedniego zlecenia. Aby móc lepiej reagować w zarządzaniu płynnością na zmiany w zachowaniu płatniczym kont osobistych, można ustawić liczbę okresów w celu określenia zachowania płatniczego, z którego należy utworzyć zachowanie płatnicze dla ekstrapolacji. Jeśli nie można określić zachowania płatniczego dla konta osobistego w określonych okresach, stosowany jest termin płatności zgodnie z warunkami płatności.
- Termin płatności zgodnie z warunkami płatności — określenie terminu płatności na podstawie warunków płatności początkowo zależy od tego, czy istniejące warunki skonta powinny być brane pod uwagę przy zamówieniach lub umowach. Aby móc podjąć tę podstawową decyzję, pole wyboru Uwzględnij potrącenia jest dostępne w ustawieniach zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja zamówień sprzedaży i zakupu oraz zleceń dystrybucji. Jeśli w ekstrapolacji należy uwzględnić potrącenia, zamówienie zakupu lub zlecenie jest wyświetlane w ekstrapolacji w następnej możliwej dacie skonta. Jeśli upłynął ostatni możliwy okres skonta, termin płatności w zarządzaniu płynnością ma miejsce w terminie płatności netto zamówienia lub zlecenia. Jeśli potrącenia nie zostały uwzględnione w ekstrapolacji, są one zawsze wyświetlane w terminie płatności netto.
Określanie kwoty płatności
Podobnie jak w przypadku określania prawdopodobnego terminu płatności, na określenie prawdopodobnej kwoty płatności znaczący wpływ mają ustawienia zarządzania płynnością. Saldo danego zamówienia lub pozycji zamówienia służy jako podstawa do określenia przewidywanej kwoty płatności. Kwota ta jest zawsze uwzględniana w ekstrapolacji jako oczekiwana kwota płatności, jeśli:
- ze względu na ustawienia nie należy uwzględniać żadnych potrąceń
- warunki płatności zamówienia zakupu lub zamówienia są warunkami netto
- okres skonta dla zamówienia zakupu lub zamówienia został już przekroczony
To, czy określone kwoty płatności są wyświetlane w ekstrapolacji jako wpłaty czy wypłaty, zależy z jednej strony od znaku kwoty, a z drugiej strony od tego, czy pochodzi ona z zamówienia zakupu czy zamówienia. W przypadku zamówień dodatnie kwoty płatności są zawsze akceptowane jako płatności, podczas gdy ujemne kwoty płatności są akceptowane jako wypłaty.
Kwoty płatności z zamówień zakupu wpływają do ekstrapolacji jako płatności z wartościami ujemnymi dla kwot dodatnich, podczas gdy kwoty ujemne są uwzględniane w ekstrapolacji jako płatności z wartościami dodatnimi.
Jeśli ze względu na ustawienia zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja należy uwzględnić potrącenia, określana jest odpowiednia wartość procentowa rabatu. W tym celu, na podstawie ustalonej daty płatności, wartość procentowa odliczenia obowiązująca dla tego okresu jest pobierana z warunków płatności zamówienia zakupu lub zamówienia. Ustalona w ten sposób kwota płatności jest pomniejszana o kwotę rabatu i przenoszona do danych ekstrapolacji jako pomniejszona kwota płatności.
W przypadku, gdy termin płatności jest ustalany na podstawie zachowania płatności na koncie osobistym, istnieje możliwość korzystania zawsze z najwyższego procentu skonta w zamówieniu lub zleceniu, niezależnie od gradacji skonta w warunkach płatności zamówienia lub zlecenia. Użytkownik może to kontrolować za pomocą pola Zawsze uwzględniaj pierwszy warunek skonta w ustawieniach zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja.
Jeśli w ustawieniach zarządzania płynnością w aplikacji Konfiguracja za pomocą pola wybory Uwzględnij dni karencji skonta określone zostanie, że dni karencji zapisane w używanym profilu płatności powinny być również brane pod uwagę przy określaniu dni karencji skonta, skonto dla zamówienia zakupu lub zamówienia jest określane, jeśli termin płatności ustalony dla zamówienia lub zlecenia nie zostanie przekroczony o więcej dni niż określone dni karencji.
Określanie kont księgowych
Aby wyświetlić kwoty płatności, określane są oryginalne konta przeciwstawne z zamówienia zakupu lub zlecenia.
Określona kwota płatności jest aktualizowana na określonym koncie księgowym w danych ekstrapolacji. Części podatkowe są wyświetlane na kontach podatkowych wprowadzonych w kodzie podatkowym. Jeśli nie można określić klasyfikacji wpłat lub wypłat dla określonych kont księgowych, dane te są wyświetlane w klasyfikacji wpłat lub wypłat przechowywanej w ustawieniach zarządzania płynnością. Jeśli klasyfikacja wpłat lub wypłat zostanie utrzymana lub później zmieniona we wzorcu konta księgowego, wartości określone dla tych kont są również wyświetlane wstecznie w ramach nowej klasyfikacji. Jeśli nie można określić konta księgowego dla zamówienia zakupu lub zlecenia, używane jest konto podane w polach Zakup lub Sprzedaż w ustawieniach zarządzania płynnością w sekcji Konfiguracja.
Tworzenie danych ekstrapolacji
Dane ekstrapolacji są tworzone za pomocą aplikacji w tle Utwórz dane ekstrapolacji. Gdy aplikacja zostanie uruchomiona, w wyświetlonym oknie dialogowym można określić, które dane (np. obciążenia podatkiem, rozrachunki, zamówienia sprzedaży) mają być brane pod uwagę przy określaniu danych ekstrapolacji. Dane ekstrapolacji są, jak opisano w rozdziale Tworzenie danych ekstrapolacji, tworzone dla organizacji wyświetlanej w momencie wywołania.
Analizy
Analiza danych aktualnych i ekstrapolacji w zarządzaniu płynnością jest obecnie możliwa tylko za pomocą aplikacji typu Lista — Lista: Sumy płynności i Lista: Księgowania dotyczące płynności.
Lista: Sumy płynności
Dzięki aplikacji Lista: Sumy płynności masz dostępną funkcję analizy transakcji z zarządzania płynnością jako analizy sum. Użytkownik może wybrać różne widoki aplikacji typu Lista w celu przedstawienia sum. Za pomocą akcji związanej z aplikacją [Księgowania płynności] możesz wyświetlić powiązane transakcje dla wiersza sumy w aplikacji Lista: Księgowania płynności. Aby uzyskać więcej informacji na temat aplikacji, należy zapoznać się z artykułem Lista: Sumy płynności.
Lista: Księgowania dotyczące płynności
Aplikacja Lista: Księgowania płynności oferuje funkcję analizy wszystkich transakcji w zarządzaniu płynnością. Użytkownik może wybrać różne widoki aplikacji typu Lista w celu przedstawienia transakcji. Za pomocą akcji związanych z aplikacją można wywołać aplikację Szczegóły księgowania z wybranym księgowaniem lub przełączyć się na wyświetlanie w aplikacji Lista: Księgowość finansowa. Aby uzyskać więcej informacji na temat aplikacji, należy zapoznać się z artykułem Lista: Księgowania płynności.