Wprowadzenie: Zlecenia dystrybucyjne

Zlecenia dystrybucji służą do dystrybucji towarów między lokalizacjami firmy lub korporacji. Podobnie jak zlecenia sprzedaży, zlecenia dystrybucji służą do określania ilości i wartości towarów, które mają być dostarczone z jednej lokalizacji do drugiej.

Niniejszy dokument przedstawia przegląd procesów poprzedzających i następujących po dystrybucji towarów oraz zawiera odniesienia do opisów aplikacji.

Definicje terminów

Zlecenie dystrybucji

Zlecenia dystrybucji są wykorzystywane do dystrybucji towarów między lokalizacjami firmy lub grupy. Podobnie jak zamówienia sprzedaży, zlecenia dystrybucji są używane do określenia ilości i wartości towarów, które mają być dostarczone z jednej lokalizacji do drugiej.

Typy zleceń dystrybucji

Zlecenia dystrybucji mogą służyć różnym celom:

  • Dostawa – zlecenia dystrybucji z kategorii Dostawa są wykorzystywane do dystrybucji towarów między lokalizacjami oraz, w razie potrzeby, do rozliczeń międzyfirmowych takiej dystrybucji. Zlecenia dystrybucji z kategorii Dostawa mogą być używane zarówno z ceną, jak i bez ceny.
  • Korekta wartości – zlecenia dystrybucji z kategorii Korekta wartości służą wyłącznie do korygowania dokumentów rozliczeń między firmami, na przykład w przypadku konieczności zmiany ceny. Dokument rozliczenia międzyfirmowego, który ma zostać skorygowany, może być oparty na zleceniu dystrybucji z kategorii Dostawa, na wewnętrznym zamówieniu strony trzeciej, centralnym zakupie, ręcznym księgowaniu zapasów lub innej korekcie wartości.

Korekta wartości zawsze zawiera odniesienie do pozycji faktury klienta wygenerowanej w trakcie rozliczeń międzyfirmowych.

Dostawy bez cen

Nie jest możliwe wprowadzenie cen dla dostaw bez cen. W aplikacji Zlecenia dystrybucji wszystkie pola odnoszące się do cen, rabatów, kwot lub warunków fakturowania są nieaktywne i nie mogą być wyświetlane. Po dodaniu pozycji zamówienia są one natychmiast przypisywane do statusu Rozliczone wewnętrznie w całości. W związku z tym nie jest możliwe generowanie dokumentów rozliczeniowych między firmami i tworzenie przydzielonych ilości do rozliczeń między firmami.

Ponadto nie jest możliwe generowanie faktur proforma dla dostaw bez cen.

Należy pamiętać, że dostawy bez cen są dozwolone tylko w przypadku dystrybucji między oddziałami tej samej firmy. Poza tym takie postępowanie jest uzasadnione tylko wtedy, gdy wycena zapasów nie jest przeprowadzana na poziomie pozycji/magazynu.

Procesy i łańcuch dokumentów powiązanych

Niniejszy rozdział opisuje procesy ERP dla zleceń dystrybucji i wszelkie wynikające z nich relacje z innymi aplikacjami i podmiotami biznesowymi.

Zlecenia dystrybucji typu Dostawa

Schemat procesu:

Zlecenia dystrybucji typu Dostawa
Opis procesu

Celem zleceń dystrybucji o typie Dostawa jest dostarczenie towarów z jednej lokalizacji do drugiej. W związku z tym zlecenia dystrybucji o typie Dostawa mogą być tworzone ręcznie lub generowane za pomocą aplikacji Zlecenia dystrybucji.

Jeśli lokalizacje należą do różnych firm, więc dostawa wiąże się ze „sprzedażą” do firmy powiązanej, pozycje zlecenia dystrybucji mogą być dostarczane z cenami rozliczeniowymi. Dostawa jest następnie rozliczana wewnętrznie między firmami w oparciu o ceny rozliczeniowe.

Zlecenia dostawy mogą być generowane na podstawie zapytań dystrybucji. Jeśli te zlecenia dostawy zostaną dostarczone, zapasy zostaną zaksięgowane w magazynie tranzytowym, a przyjęcie towarów zawierające dane dostawy zostanie wygenerowane dla miejsca przeznaczenia. Przyjęcie towarów domyślnie pokazuje dostarczone ilości, choć można je zmienić w celu zmapowania np. strat transportowych. Więcej informacji na temat przyjęcia towarów można znaleźć w dokumentacji Przyjęcie towarów z dystrybucji.

Podczas księgowania przyjęcia towarów ze zleceń dystrybucji, materiał jest ponownie księgowany z magazynu tranzytowego do magazynu miejsca docelowego. Jeśli firma źródłowa i firma docelowa należą do różnych organizacji, takie księgowanie spowoduje przeniesienie własności. Wynikające z tego rozliczenia międzyfirmowe między obiema firmami są generowane na podstawie zlecenia dystrybucji.

W przypadku zleceń dystrybucji prowadzących do rozliczeń międzyfirmowych, zlecenie dystrybucji i zlecenie dostawy umożliwiają określenie i rozliczenie kosztów transportu. Na fakturze zakupu koszty transportu są następnie przypisywane do pozycji na podstawie ustawień dostosowywania zgodnie z wartością, ilością, wagą lub objętością.

Rozliczenia międzyfirmowe dla zleceń dystrybucji mogą być dokonywane na podstawie zlecenia dystrybucji lub zlecenia dostawy.

Wskazówka
Jeśli funkcje Wysyłka i Stany magazynowe zostaną aktywowane w aplikacji Konfiguracja, zostaną dodane dalsze procesy.[/indciator]

Zlecenia dystrybucji typu Korekta wartości

Schemat procesu:

Zlecenie dystrybucji typu Korekta wartości
Zlecenie dystrybucji typu Korekta wartości

Opis procesu

Zlecenia dystrybucji z kategorii Korekta wartości służą do obsługi dystrybucji towarów na podstawie samej wartości. W związku z tym zlecenia dystrybucyjne kategorii Korekta wartości są tworzone ręcznie.

Wskazówka
Pozycje w zleceniu dystrybucyjnym o typie Korekta wartości nie mogą być tworzone ręcznie; mogą być one akceptowane tylko z istniejących faktur klientów lub rozliczeń międzyfirmowych za pomocą akcji [Wyszukaj i dodaj pozycje].

Dla zleceń dystrybucji o typie Korekta wartości nie są tworzone żadne księgowania zapasów; ponadto etapy kompletacji, dostawy i odbioru towarów są pomijane w całości. Pozycje faktury klienta i faktury dostawcy do rozliczeń między firmami są generowane bezpośrednio ze zlecenia dystrybucji.

Wskazówka
Nie jest dopuszczalne tworzenie zleceń dystrybucji o typie Korekta wartości dla organizacji z aktywowanymi funkcjami specyficznymi dla Polski. W takim przypadku aplikacja Korekta faktury jest dostępna dla korekt wartości.

Łańcuch dokumentów powiązanych

Następujące dokumenty nadrzędne i podrzędne są widoczne w łańcuchu dokumentów powiązanych dla zlecenia dystrybucji, gdy tylko zostaną połączone za pomocą łańcucha:

Warunki wyświetlania dokumentu
  • Zlecenie dystrybucji – po utworzeniu lub wygenerowaniu dokument Zlecenie dystrybucji jest wyświetlany w łańcuchu dokumentów powiązanych aplikacji Zlecenia dystrybucji.
  • Zlecenie dostawy – jeśli zlecenie dostawy z numerem referencyjnym zamówienia zostanie wygenerowane dla zlecenia dystrybucji z kategorii Dostawa, wygenerowane zlecenie dostawy zostanie wyświetlone w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Zlecenie kompletacji – jeśli zlecenie kompletacji zostanie wygenerowane dla zlecenia dostawy utworzonego ze zlecenia dystrybucji, zlecenie kompletacji zostanie wyświetlone w łańcuchu dokumentów powiązanych aplikacji Zlecenia dystrybucji.

Jeśli dla zlecenia dystrybucji z kategorii Dostawa zostanie wygenerowane zlecenie dostawy z numerem referencyjnym zamówienia, jednocześnie zostanie utworzony odbiór towarów dla organizacji zakupującej i wyświetlony w łańcuchu dokumentów powiązanych kuponów aplikacji Zlecenia dystrybucji.

  • Faktura proforma – jeśli dla zamówienia sprzedaży zostanie wygenerowana faktura pro forma, zostanie ona wyświetlona w łańcuchu dokumentów powiązanych.
  • Faktura sprzedaży
  • Faktura zakupu

Jeśli dla zlecenia dystrybucji zostanie wygenerowany dokument rozliczenia międzyfirmowego, faktura sprzedaży i faktura zakupu zostaną wyświetlone dla organizacji sprzedaży i organizacji zakupów w łańcuchu dokumentów powiązanych.

Ustawienia

Konfiguracja

Zlecenia dystrybucji są dostępne tylko wtedy, gdy funkcja Wielofirmowość jest aktywna w aplikacji Konfiguracja, funkcja główna Podstawowe. W systemie z jedną lokalizacją można używać zamówień sprzedaży z kategorii Zamówienie oddziału do przenoszenia pozycji z jednego magazynu do drugiego.

Dane podstawowe

Aby przetwarzać zlecenia dystrybucji, należy wprowadzić następujące ustawienia w danych podstawowych i w specyfikacjach organizacji:

Organizacje

Firma w lokalizacji, która jest miejscem docelowym (a więc odbiorcą towarów) zlecenia dystrybucji, musi mieć organizację zakupową.

Firma w lokalizacji, która jest źródłem (a więc dostawcą) zlecenia dystrybucji, musi mieć organizację sprzedaży.

Dane podstawowe partnera

Strona docelowa musi być klientem w organizacji sprzedaży strony źródłowej, a firma strony docelowej musi być odbiorcą faktury, tj. należności.

Witryna źródłowa musi być dostawcą w organizacji zakupów witryny docelowej, a firma witryny źródłowej musi być stroną fakturującą, tj. zobowiązaniami.

Partnerzy zaangażowanych organizacji zarządzania zapasami muszą być kreowani jako klienci lub dostawcy.

Dane podstawowe pozycji

W przypadku pozycji zarządzanych w inwentaryzacji dane pozycji w widoku Zarządzanie inwentaryzacją muszą zostać utworzone w obu lokalizacjach. Jeśli wybrano magazyn tranzytowy trzeciej lokalizacji, dane zarządzania zapasami muszą zostać utworzone również dla tej lokalizacji. Pozycje bez zarządzania zapasami nie wymagają danych zarządzania zapasami.

Pozycje muszą być pozycjami zakupu w organizacji docelowej i pozycjami sprzedaży w organizacji źródłowej.

Magazyny

Magazyny muszą być magazynami lokalizacji.

Rozliczenia między firmami

Rozliczenia między firmami są możliwe tylko wtedy, gdy własność towarów zmienia się z jednej firmy na drugą.

Aplikacja Ustawienia dla rozliczeń wewnętrznych służy do definiowania ustawień fakturowania i cen w odniesieniu do rozliczeń między dwiema firmami korporacji.

Rodzaj zlecenia dystrybucji

Oprócz ustawień domyślnych i ustawień dotyczących dalszego przetwarzania zleceń dystrybucji, użytkownik definiuje typ zlecenia dystrybucji w rodzaju zlecenia dystrybucji. Ponadto w przypadku typów zleceń dystrybucji Dostawa można określić, czy ceny mogą być określane lub wprowadzane do zleceń dystrybucji poprzez zastosowanie funkcji Zastosuj ceny. Ceny są potrzebne np. do faktur proforma lub rozliczeń między firmami.

Czy ten artykuł był pomocny?