Zarządzanie raportami Z4

W kontekście płatności zagranicznych, wszystkie kwoty płatności przychodzących i wychodzących, które przekraczają limit sprawozdawczy, muszą być zgłaszane w statystykach bilansu płatniczego. W przypadku organizacji z siedzibą w Niemczech należy to zrobić dla wszystkich kwot powyżej 12 500 EUR w formie raportu Z4 do Deutsche Bundesbank.

Uwaga
Aplikacja Zarządzanie raportami Z4 została przystosowana do wymogów niemieckiego i austriackiego systemu księgowego.

Niniejszy artykuł opisuje aplikację Zarządzanie raportami Z4. Za pomocą tej aplikacji użytkownik może edytować raporty Z4 wygenerowane za pomocą aplikacji Lista: Sprawozdania księgowości finansowej i wysyłać je jako plik XML do Extranetu (punkt dostępu do Internetu Bundesbank).

Instrukcje dotyczące korzystania z aplikacji, np. jak dodać nową pozycję sprawozdawczą, można znaleźć w artykule Instrukcje: Zarządzanie raportami Z4.

Aplikacja Zarządzanie raportami Z4 ma konfigurowalny interfejs i może być elastycznie dostosowana do każdego użytkownika. Szczegółowy opis konfigurowalnej powierzchni znajduje się w artykule Konfigurowalny interfejs.

Uwaga
Deutsche Bundesbank udostępnia instrukcje dotyczące raportowania, rejestrowania itp. w arkuszach informacyjnych i nie są one częścią niniejszego artykułu.

Opis aplikacji

W aplikacji Zarządzanie raportami Z4 użytkownik wybiera istniejący raport Z4 lub wprowadź nowy. Wszystkie pozycje sprawozdawcze zawarte w raporcie Z4 są podsumowane według rodzaju dokumentu księgowego (usługa, transakcje kapitałowe, tranzyt), kodu usługi, celu płatności i kraju i są wyświetlane w tabeli.

W zależności od statusu raportu, użytkownik może dodawać nowe pozycje do raportu i zmieniać dane dla wybranej pozycji. Dane raportu Z4 są dostarczane w pliku XML w celu przesłania do Deutsche Bundesbank za pośrednictwem akcji [Utwórz raport Z4].

Aplikacja Zarządzanie raportami Z4 składa się z nagłówka i obszaru roboczego.

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola, które jednoznacznie identyfikują raport Z4.

Poniżej znajdują się szczegółowe informacje o polach:

  • Raport — użytkownik wprowadza dowolny identyfikator raportu w tym polu, np. znaczący skrót lub kolejną numerację. Może on wybrać istniejący raport do przetworzenia z pomocą wyszukiwania wartości.
  • Miesiąc sprawozdawczy — w tym polu użytkownik wprowadza miesiąc sprawozdawczy, za który raport Z4 ma zostać przetworzony. Zgodnie z rozporządzeniem Economic, raporty Z4 muszą być składane co miesiąc najpóźniej do 7 dnia następnego miesiąca. Nazwa pliku składa się automatycznie z identyfikatora statystyki bilansu płatniczego, miesiąca raportu i 8-cyfrowego numeru firmy LZB z pliku głównego partnera (awzel_yyymm_nr.xml).
Przykład
Przykład miesiąca sprawozdawczego 042019:

awzel_201904_12345678.xml

Uwaga
Miesiąc może wystąpić tylko raz. W związku z tym można utworzyć tylko jeden raport Z4 na miesiąc.
  • Adnotacja — w tym polu użytkownik może wprowadzić komentarz do raportu, który jest wysyłany do Deutsche Bundesbank wraz z plikiem
  • Osoba kontaktowa — w tym polu użytkownik wprowadza pracownika odpowiedzialnego za deklarację jako wewnętrzną osobę kontaktową
  • Numer firmowy LZB — w tym polu użytkownik wprowadza numer zgłoszenia dla raportów cząstkowych w handlu zagranicznym (AWV). Ten numer zgłoszenia musi być określony dla wszystkich raportów zgodnie z AWV, np. w kontekście zagranicznych transakcji płatniczych, i musi być wymagany przez Deutsche Bundesbank.
  • ID ExtraNet — w tym polu użytkownik wprowadza identyfikator dostępu do Internetu w Deutsche Bundesbank

Obszar roboczy

Obszar roboczy aplikacji składa się z tabeli zawierającej wszystkie elementy otwartego raporty. Użytkownik może dodawać nowe pozycje DIKAP, tranzytowe lub DRINV do raportu za pomocą akcji w tabeli pozycji. Istniejące pozycje można anulować, usunąć lub edytować.

Tabela pozycji

Poniżej opisano kolumny tabeli zdefiniowane w widoku standardowym. Można jednak wybrać dodatkowe kolumny dla tego widoku.

  • Typ pozycji — w tej kolumnie wyświetlany jest typ pozycji raportu
  • Zakres usługi/Tytuł płatności — w tej kolumnie zawarte są szczegółowe informacje dotyczące zakresu usługi lub tytułu płatności
  • Schemat rodzaju dokumentu — w tej kolumnie wyświetlany jest schemat rodzaju dokumentu użyty dla pozycji raportu
  • Kod usługi — w tej kolumnie wyświetlany jest kod usługi przypisany do pozycji raportu
  • Numer rozdziału w wykazie towarów — w tej kolumnie podany jest numer rozdziału wykazu towarów dla statystyki handlu zagranicznego w przypadku obrotu tranzytowego
  • Kraj — w tej kolumnie wyświetlany jest kraj świadczenia usługi
  • Płatności przychodzące — w tej kolumnie wyświetlana jest kwota płatności przychodzących dla danej pozycji raportu
  • Płatności wychodzące — w tej kolumnie wyświetlana jest kwota płatności wychodzących dla danej pozycji raportu
  • Rozliczenie/Wkład — w tej kolumnie wskazane jest, czy świadczenie stanowi rozliczenie, aport, czy nie dotyczy żadnego z tych przypadków
  • Status — w tej kolumnie przedstawiony jest aktualny status pozycji raportu
Akcje w tabeli pozycji

W zależności od typu pozycji raportu, różne okna dialogowe z polami odpowiednimi dla pozycji raportu otwierają się do edycji i wprowadzania nowych danych.

Usługa, transakcje kapitałowe (DIKAP)

Jeśli użytkownik chciałby dodać nową pozycję do raportu, należy wybrać przycisk [Nowa pozycja DIKAP] lub kliknąć dwukrotnie wybraną pozycję typu Usługa, transakcje kapitałowe, wówczas otworzy się okno dialogowe z następującymi polami.

  • Schemat rodzaju dokumentu — w tym polu należy określić schemat rodzaju dokumentu dla pozycji DIKAP. Można wybrać jedną z następujących wartości:
    • Dochód ze świadczonych usług
    • Wydatki z tytułu usług
    • Dochód z transakcji kapitałowych
    • Wydatki z tytułu transakcji kapitałowych
  • Kod usługi — w tym polu należy wprowadzić kod usługi dla pozycji DIKAP. Odpowiedni kod można wybrać z pomocą wyszukiwania wartości.
  • Zakres usługi/Tytuł płatności — w tym polu należy podać tekst opisujący bardziej szczegółowo zakres usługi lub tytuł płatności
  • Kraj — w tym polu należy wskazać kraj, którego dotyczy usługa. Właściwy kraj można wybrać z pomocą wyszukiwania wartości.
  • Płatności przychodzące — w tym polu należy wprowadzić kwotę płatności przychodzącej. Wartość należy podać w tysiącach.
  • Płatności wychodzące — w tym polu należy wprowadzić kwotę płatności wychodzącej. Wartość należy podać w tysiącach.
  • Odniesienie do kwoty — w tym polu można podać dowolne odniesienie do kwoty, które może być użyte w przypadku zapytań
  • Rozliczenie/Wkład — w tym polu należy określić, czy świadczenie stanowi rozliczenie, wniesienie aportu czy też nie dotyczy żadnej z tych opcji. Dostępne są następujące możliwości:
    • Bez
    • Rozliczenie
    • Wkład
Obrót tranzytowy

Jeśli użytkownik chciałby dodać nową pozycję do raportu, należy wybrać przycisk [Nowa pozycja TRANSIT] lub kliknąć dwukrotnie wybraną pozycję typu Obrót tranzytowy, wówczas otworzy się okno dialogowe z następującymi polami.

  • Schemat rodzaju dokumentu — w tym polu należy określić schemat rodzaju dokumentu dla pozycji typu TRANSIT. Można wybrać jedną z następujących wartości:
    • Dochód z obrotu tranzytowego
    • Wydatki z tytułu obrotu tranzytowego
  • Kod usługi –w tym polu należy podać kod usługi typu Obrót tranzytowy. Odpowiedni kod można wybrać z pomocą wyszukiwania wartości.
  • Numer rozdziału — w tym polu należy podać numer rozdziału wykazu towarów dla statystyki handlu zagranicznego w przypadku obrotu tranzytowego
  • Oznaczenie towaru — w tym polu należy wprowadzić oznaczenie towaru związanego ze zdarzeniem gospodarczym
  • Kraj — w tym polu należy wskazać kraj świadczenia. Właściwe państwo można wybrać z pomocą wyszukiwania wartości.
  • Płatności przychodzące — w tym polu należy wprowadzić kwotę płatności przychodzącej. Wartość należy podać w tysiącach.
  • Płatności wychodzące — w tym polu należy wprowadzić kwotę płatności wychodzącej. Wartość należy podać w tysiącach.
  • Odniesienie do kwoty — w tym polu można podać dowolne odniesienie do kwoty, które może być użyte w przypadku zapytań
  • Rozliczenie/Wkład — w tym polu należy określić, czy świadczenie stanowi rozliczenie, wniesienie aportu czy też nie dotyczy żadnej z tych opcji. Dostępne są następujące możliwości:
    • Bez
    • Rozliczenie
    • Wkład
Inwestycje bezpośrednie (DRINV)

Jeśli użytkownik chciałby dodać nową pozycję do raportu, należy wybrać przycisk [Nowa pozycja DRINV] lub kliknąć dwukrotnie wybraną pozycję typu Inwestycje bezpośrednie, wówczas otworzy się okno dziennika z następującymi polami.

  • Schemat rodzaju dokumentu — w tym polu użytkownik określa schemat rodzaju dokumentu dla bezpośredniej inwestycji. W tym celu użytkownik może wybrać jedną z następujących wartości:
    • Dochód z transakcji kapitałowych
    • Wydatki z tytułu transakcji kapitałowych
  • Kod usługi — w tym polu podaj klucz usługi typu przepływ kapitału i dochody kapitałowe. Z pomocą uzupełniania wartości użytkownik może wybrać odpowiedni kod usługi.
  • ISIN — w tym polu podaj międzynarodowy numer papieru wartościowego (ISIN = International Securities Identification Number). Prawidłowy ISIN składa się z dwóch wielkich liter, po których następuje 10 cyfr lub wielkich liter.
  • Oznaczenie — jeśli inwestor jest krajowy, w tym polu należy podać nazwę zagranicznego obiektu inwestycyjnego. Jeśli obiekt inwestycyjny jest krajowy, należy podać tutaj nazwę zagranicznego inwestora.
  • Liczba akcji — w tym polu należy podać liczbę zakupionych lub sprzedanych akcji. W przypadku zgłoszeń storna należy postawić znak minus przed pierwszą cyfrą.
  • Kraj — w tym polu należy wskazać kraj świadczenia. Właściwe państwo można wybrać z pomocą wyszukiwania wartości.
  • Płatności przychodzące — w tym polu należy wprowadzić kwotę płatności przychodzącej. Wartość należy podać w tysiącach.
  • Płatności wychodzące — w tym polu należy wprowadzić kwotę płatności wychodzącej. Wartość należy podać w tysiącach.
  • Odniesienie do kwoty — w tym polu można podać dowolne odniesienie do kwoty, które może być użyte w przypadku zapytań
  • Rozliczenie/Wkład — w tym polu należy określić, czy świadczenie stanowi rozliczenie, wniesienie aportu czy też nie dotyczy żadnej z tych opcji. Dostępne są następujące możliwości:
    • Bez
    • Rozliczenie
    • Wkład

Akcje związane z aplikacją

W aplikacji Zarządzanie raportami Z4 dostępna jest następująca akcja związana z aplikacją:

Akcja [Utwórz raport Z4]

Za pomocą tej akcji użytkownik może wydrukować raporty Z4 jako plik XML dla Deutsche Bundesbank.

Po wywołaniu tej akcji otwiera się okno dialogowe Generuj raport Z4. Poniższe pola muszą zostać określone dla ustawień parametrów wyświetlanych w celach informacyjnych:

  • Plik docelowy — w tym polu użytkownik wprowadza ścieżkę do pliku raportu Z4. Ścieżka określona w aplikacji Konfiguracja w funkcji Comarch Financials Enterprise, podfunkcji Wartości domyślne, sekcji Zapłata w polu Drukuj folder danych bankowych jest używana jako domyślna.
  • Rodzaj raportu — użytkownik korzysta z rodzaju raportu, aby kontrolować, który raport Z4 jest drukowany. Można wybrać następujące ustawienia:
    • Wydanie pełne 
    • Nie tylko zgłoszone
  • Plik testowy (pole wyboru) — za pomocą tego pola użytkownik może określić, czy plik ma być wysyłany jako plik testowy. W przypadku utworzenia pliku testowego pozycje nie są oznaczane jako zgłoszone i zachowują swój status. Jeśli nie zostanie wydany plik testowy, status elementów zmieni się na zgłoszony lub anulowany.

Użytkownik może rozpocząć wysyłanie raportu Z4 za pomocą przycisku [Natychmiast] lub [W tle]. Tworzony jest plik XML do przesłania do Deutsche Bundesbank, którego struktura odpowiada wytycznym Deutsche Bundesbank.

Nazwa pliku XML jest nadawana automatycznie i składa się z identyfikatora statystyk bilansu płatniczego awzel oraz maksymalnie trzech zmiennych. Struktura nazwy pliku: awzel_yyyymm_nr.xml lub awzel_yyyymm_nr_xx.xml.

Zmienna Objaśnienie
yyyymm Ta zmienna reprezentuje 4-cyfrowy rok i 2-cyfrowy miesiąc raportu.
nr Ta zmienna oznacza 8-cyfrowy numer firmy LZB z pliku głównego partnera.
xx Jeśli dostawa danych jest rozłożona na kilka plików, do nazwy dodawany jest licznik w formacie _xx, zaczynający się od _00.

Przykładowo, jeśli raport Z4 jest tworzony dla miesiąca sprawozdawczego 04.2019 i dla numeru firmy LZB 12345678, nazwa pliku to awzel_201904_12345678.xml.

Jeśli jest on podzielony na kilka plików, każdy dodatkowy plik raportu również otrzymuje kolejny 2-cyfrowy numer. Przykładowo, nazwa drugiego pliku raportu to awzel_201904_12345678_00.xml.

Podczas wysyłania jako komunikat testowy, nazwa pliku jest rozszerzana o datę i godzinę utworzenia.

Konfiguracja

Aplikacja Zarządzanie raportami Z4 nie wymaga żadnych konkretnych ustawień w aplikacji Konfiguracja.

Jednostki biznesowe

Jednostka biznesowa Raport Z4: com.sem.ext.app.fin.financialaccounting.obj.Z4ReportData    — wykorzystywana jest przez aplikację Zarządzanie raportami Z4 między innymi w celu:

  • Przyporządkowywania uprawnień
  • Konfigurowania definicji działań
  • Importu i eksportu danych

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień, jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Zarządzanie raportami Z4 nie są dostępne uprawnienia specjalne.

Przyporządkowania organizacyjne

Przyporządkowania organizacyjne służą do kontrolowania, które dane mogą być przeglądane, używane lub edytowane. W tym celu należy aktywować funkcję Uprawnienia do treści w aplikacji Konfiguracja.

Aby aplikacja Zarządzanie raportami Z4 była wyświetlana dla danego użytkownika w menu użytkownika, musi on być przypisany do organizacji, która jest połączona z jedną z następujących obszarów organizacyjnych:

  • Rachunkowość

Funkcje specjalne

Dla aplikacji Zarządzanie raportami Z4 nie są dostępne funkcje specjalne.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Zarządzanie raportami Z4 nie jest dostępna dla partnerów biznesowych

Czy ten artykuł był pomocny?