Zlecenia dostawy

Spis treści

Aplikacja Zlecenia dostawy pozwala na przygotowanie dostawy według wystawionego dokumentu zlecenia dostawy, generowanego na podstawie procesów biznesowych wymagających dostarczenia towaru do odbiorcy zewnętrznego. Dokument zlecenia dostawy jest wystawiany na podstawie innych dokumentów np. zamówienia sprzedaży, zlecenia dystrybucji. Nie ma możliwości stworzenia zlecenia dostawy ręcznie w systemie. Ze zlecenia dostawy możliwe jest utworzenie innych dokumentów wymaganych do realizacji dostawy np. kompletacji lub zlecenia magazynowego. Dokumenty dodatkowe mogą również być tworzone automatycznie. Aplikacja Zlecenia dostawy pozwala dodać jednostki ładunkowe, trasę oraz koszty transportu. Dodatkowo istnieje możliwość zablokowania pozycji do późniejszego fakturowania.

Definicje pojęć

Kompletacja — kompletacje służą do przygotowania artykułów, na przykład na potrzeby dostawy do klienta lub produkcji. Kompletacje obejmują wszystkie artykuły, które mają być przygotowane z określonej lokalizacji magazynowej.

Rodzaj kompletacji — rodzaje kompletacji służą do identyfikacji kompletacji oraz określenia wartości domyślnych dla kompletacji. W ramach rodzajów kompletacji ustalane są między innymi klucze transakcji dla przygotowań produkcyjnych oraz to, czy warianty mają być przypisywane automatycznie.

Zlecenie dostawy — zlecenie dostawy zawiera listę artykułów, które mają zostać dostarczone do odbiorcy dostawy. W zleceniu dostawy określany jest zakres dostawy, warunki dostawy oraz warunki wysyłki artykułów. W szczególności podane są ilości artykułów oraz sposób transportu. Zlecenie dostawy może być również podstawą do ustalenia kosztów transportu. Dodatkowo zlecenie dostawy jest kryterium dla pakowania pozycji w jednostki ładunkowe oraz może służyć jako pozycja dla konkretnych załadunków.

Rodzaj zlecenia dostawy — rodzaje zleceń dostawy służą do identyfikacji zleceń dostawy. Zawierają wartości domyślne i ustawienia dla zleceń dostawy. Ustawienia te sterują kontrolami oraz obliczeniami systemu dla zleceń dostawy, jak również ich dalszym przetwarzaniem w dokumentach następczych.

Wyświetlanie i edycja poprzez aplikacje typu lista

Zlecenia dostawy można edytować w aplikacjach Lista: Zlecenia dostawy oraz Lista: Zlecenia dostawy/Pozycje.

W aplikacji Lista: Zlecenia dostawy można wykonywać następujące działania:

  • tworzenie kompletacji i drukowanie dokumentów kompletacyjnych,
  • tworzenie i drukowanie dokumentów dostawy,
  • tworzenie i drukowanie załadunków,
  • tworzenie i drukowanie faktur,
  • drukowanie kopii dokumentów dostawy,
  • stornowanie i drukowanie dokumentów dostawy.

Szczegółowe informacje znajdują się w artykułach Lista: Zlecenia dostawy oraz Lista: Zlecenia dostawy/Pozycje.

Opis aplikacji

Zlecenia dostawy dokumentują wydanie towaru z własnej lub zewnętrznej lokalizacji wraz z określeniem czasu oraz ilości. Tworzone są zawsze na podstawie innych dokumentów, takich jak zlecenia sprzedaży, zlecenia dystrybucji lub zlecenia zaopatrzeniowe (np. dla produkcji zewnętrznej lub dostaw bezpośrednich).

Za pomocą aplikacji Zlecenia dostawy przygotowywana jest dostawa poprzez:

  • tworzenie dokumentów dostawy,
  • tworzenie kompletacji (jeżeli jest to wymagane),
  • tworzenie zleceń magazynowych.

W zleceniu dostawy rejestrowane są również faktycznie dostarczone ilości.

Dodatkowo w zleceniu dostawy określane są jednostki ładunkowe artykułów, wyznaczana jest trasa dostawy oraz obliczane są koszty transportu. Zlecenie dostawy stanowi również podstawę do tworzenia załadunków, czyli łączenia różnych zleceń dostawy w jedną wspólną wysyłkę.

W aplikacji Zlecenia dostawy możliwe jest także blokowanie pozycji przed dalszym fakturowaniem oraz dodawanie artykułów dodatkowych, takich jak materiały wysyłkowe, które mogą być uwzględnione na fakturze.

Aplikacja Zlecenia dostawy składa się z:

  • Nagłówka — zawierającego standardowy pasek przycisków oraz pola pozwalające zdefiniować dodatkowe dane dostawy.
    Uwaga
    Przycisk [Dodaj] nie jest dostępny ponieważ dokument zlecenia dostawy jest tworzony poprzez akcje innych dokumentów.
  • Obszaru roboczego — zawierającego tabelę oraz edytor pozycji zlecenia dostawy

Nagłówek

Nagłówek zawiera pola umożliwiające jednoznaczną identyfikację zleceń dostawy, a także dodatkowe dane dostępne w następujących zakładkach:

Pola identyfikacyjne
  • Numer —  polu Numer wyświetlana jest unikalny numer identyfikacyjny zlecenia dostawy. Pole składa się z dwóch części:
    • Rodzaj zlecenia dostawy — w pierwszym polu należy wybrać rodzaj zlecenia dostawy, które ma być edytowane
    • Numer zlecenia — w drugim polu system automatycznie generuje numer na podstawie schematu numeracji przypisanego w aplikacji Rodzaje zleceń dostawy w polu Schemat numeracji. Numer ten nie może być wprowadzany ręcznie, jednak można podać numer istniejącego zlecenia dostawy w celu wyszukania
  • Status — obok pola Numer wyświetlane są symbole wskazujące statusy:
    Możliwe statusy:
    • Status dostawy:
      • Niedostarczone
      • Dostarczono
      • Anulowane
    • Status kompletacji:
      • Brak kompletacji w opracowaniu
      • Kompletacja w opracowaniu
      • Kompletacja zakończona
    • Status blokady:
      • Udostępnione do fakturowania
      • Częściowo zablokowane do fakturowania
      • Zablokowane do fakturowania
    • Status rozliczenia:
      • Niezafakturowane
      • Częściowo zafakturowane
      • Zafakturowane
    • Status wysyłki:
      • Załadowane
      • Wysłane
      • Niezaładowane i niewysłane
    • Status pakowania:
      • Niezapakowane
      • Częściowo zapakowane
      • W całości zapakowane
    • Status zlecenia magazynowego:
      • Brak zlecenia magazynowego
      • Zlecenie magazynowe utworzone
      • Zlecenie magazynowe wygenerowane

Uwaga
Status wysyłki i status pakowania są widoczne tylko wtedy, gdy w aplikacji Konfiguracja aktywowana jest funkcja Wysyłka.

Status zlecenia magazynowego jest wyświetlany zamiast statusu kompletacji, jeśli w rodzaju zlecenia dostawy przypisano Rodzaj zlecenia magazynowego.

  • Odbiorca dostawy — wyświetlana jest nazwa odbiorcy dostawy. Dane w polu pobierane są z dokumentu, z którego zostało utworzone zlecenie dostawy.
  • Dostawa zewnętrzna — w polu Dostawa zewnętrzna wyświetlany jest typ dostawy zewnętrznej. Typ ten jest określany na podstawie dokumentu źródłowego, z którego utworzono zlecenie dostawy. Do jego ustalenia wykorzystywane są następujące dane dokumentu źródłowego:
    • Partner dostawy
    • Odbiorca dostawy (jeśli dokument źródłowy to zlecenie zaopatrzeniowe)
    • Odbiorca zwrotu (jeśli dokument źródłowy to zwrot od klienta)
    • Metoda dostawy z warunków dostawy (jeśli dokument źródłowy to zlecenie zaopatrzeniowe)
    • ustawienie Dostarczenie towaru (jeśli dokument źródłowy to zwrot od klienta)
      Typu nie można zmieniać ręcznie.
      Dostępne typy dostaw zewnętrznych:
    • Dostawa do klienta przez dostawcę — zlecenie dostawy utworzone z pozycji zlecenia zaopatrzeniowego, którego odbiorcą dostawy jest klient firmy, a w warunkach dostawy wybrano metodę Dostawa
    • Odbiór od dostawcy i dostawa do klienta — zlecenie dostawy utworzone z pozycji zlecenia zaopatrzeniowego, którego odbiorcą dostawy jest klient firmy, a w warunkach dostawy wybrano metodę Odbiór
    • Odbiór od dostawcy i dostawa do lokalizacji zlecenie dostawy utworzone z pozycji zlecenia zaopatrzeniowego, którego odbiorcą dostawy jest lokalizacja własnej firmy, a w warunkach dostawy wybrano metodę Odbiór
    • Odbiór u klienta przez dostawcęzlecenie dostawy utworzone z pozycji zwrotu od klienta, którego odbiorcą zwrotu jest dostawca firmy, a w ustawieniach Dostawy towaru wybrano wartość Odbiór u klienta przez dostawcę
    • Odbiór u klienta i dostawa do dostawcyzlecenie dostawy utworzone z pozycji zwrotu od klienta, którego odbiorcą zwrotu jest dostawca firmy, a w ustawieniach Dostawy towaru wybrano wartość Odbiór u klienta
    • Odbiór u klienta i dostawa do lokalizacji zlecenie dostawy utworzone z pozycji zwrotu od klienta, którego odbiorcą zwrotu jest lokalizacja własnej firmy, a w ustawieniach Dostawy towaru wybrano wartość Odbiór u klienta
      Pole to jest dostępne wyłącznie dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.
  • Typ — wyświetlany jest typ utworzonego zlecenia dostawy, zgodnie z typem przypisanym do rodzaju zlecenia dostawy
  • Numer dowodu dostawy — w polu Numer dokumentu dostawy wyświetlany jest numer dokumentu dostawy lub dokumentu odbioru. Numer ten nie podlega edycji.
    • Dla zleceń typu Dostawa, Zwrot oraz Produkcja obca numer dokumentu dostawy jest wyświetlany po jego wygenerowaniu i uzyskaniu statusu Dostarczono.
    • W przypadku zleceń typu Dostawa zewnętrzna numer dokumentu jest tworzony i wyświetlany już w momencie generowania zlecenia dostawy, nawet jeśli posiada ono status Niedostarczone.
    • Jeśli dotyczy odbioru, w polu wyświetlany jest numer dokumentu odbioru.
Zakładka Ogólne
  • Nazwa — w tym polu wyświetlana jest nazwa odbiorcy dostawy, dla którego przeznaczone są artykuły
  • Adresy — w tym polu wyświetlany jest adres odbiorcy dostawy
  • Data dokumentu — jeżeli dla zlecenia dostawy nie został wygenerowany dowód dostawy wyświetlana jest data wprowadzona pod czas generowania zlecenia dostawy z dokumentu nadrzędnego. W przypadku, gdy utworzony został dokument dowodu dostawy wyświetlana jest data, z którą utworzony został dokument dowodu dostawy.
  • Spedytor — w tym polu wyświetlana jest identyfikacja dostawcy wskazanego jako spedytor w dokumencie źródłowym. W przypadku transakcji bezpośredniej bez odbioru, spedytor jest przejmowany ze zlecenia sprzedaży, w pozostałych przypadkach z dokumentu zaopatrzeniowego lub zwrotu od klienta. Spedytor może mieć znaczenie przy wyliczaniu kosztów transportu, więcej informacji można znaleźć w artykule Koszty transportu.
  • Trasa — w tym polu wyświetlana jest trasa, która została przypisana automatycznie na podstawie kombinacji odbiorcy dostawy oraz definicji tras. Możliwa jest zmiana trasy poprzez wybór istniejącej wartości z listy pomocniczej lub ręczne wprowadzenie.
    Uwaga
    Pole wyświetlane jest, jeżeli w aplikacji Konfiguracja funkcja Wysyłka jest aktywna.
    Jeśli aktywowana jest funkcja Wielofirmowość, trasa zależy od lokalizacji. Więcej informacji można znaleźć w artykule Trasy.
Zakładka Waga/Objętość

Na tej zakładce wyświetlane są informacje o wadze i objętości zlecenia dostawy w ujęciu netto oraz brutto, obliczone na podstawie danych pobranych z aplikacji Artykuły, widok Podstawowe.

Pola można edytować, dopóki zlecenie dostawy nie zostało zrealizowane.

Pola są zablokowane do edycji w czasie, gdy dla tego zlecenia dostawy jest w trakcie realizacji kompletacji.

  • Waga netto — wyświetlana jest waga netto obliczona na podstawie danych pozycji pobranych z aplikacji Artykuły z widoku Podstawowe. W przypadku wystawienia dokumentu kompletacji do zlecenia, dane w polu obliczane są na podstawie skompletowanej ilości. Jeżeli nie została wykonana akcja [Utwórz i drukuj dowody dostawy] istnieje możliwość wprowadzenia zmian w wartości pola.
  • Waga brutto — wyświetlana jest waga brutto obliczona na podstawie danych pozycji pobranych z aplikacji Artykuły z widoku Podstawowe. W przypadku wystawienia dokumentu kompletacji do zlecenia, dane w polu obliczane są na podstawie skompletowanej ilości. Jeżeli nie została wykonana akcja [Utwórz i drukuj dowody dostawy] istnieje możliwość wprowadzenia zmian w wartości pola.
  • Objętość netto — wyświetlana jest objętość netto obliczona na podstawie danych pozycji pobranych z aplikacji Artykuły z widoku Podstawowe. W przypadku wystawienia dokumentu kompletacji do zlecenia, dane w polu obliczane są na podstawie skompletowanej ilości. Jeżeli nie została wykonana akcja [Utwórz i drukuj dowody dostawy] istnieje możliwość wprowadzenia zmian w wartości pola.
  • Objętość brutto — wyświetlana jest objętość brutto obliczona na podstawie danych pozycji pobranych z aplikacji Artykuły z widoku Podstawowe. W przypadku wystawienia dokumentu kompletacji do zlecenia, dane w polu obliczane są na podstawie skompletowanej ilości. Jeżeli nie została wykonana akcja [Utwórz i drukuj dowody dostawy] istnieje możliwość wprowadzenia zmian w wartości pola.
Zakładka Odbiorca dokumentu

Zawiera informację adresowe odbiorcy dokumentu. Wartości pól są pobierane z dokumentu, z którego zlecenie dostawy zostało wygenerowane.

Dostępne są poniższe pola:

  • Odbiorca dokumentu dostawy — wyświetlana jest nazwa partnera będącego odbiorcą dokumentu dowodu dostawy
  • Adres — wyświetlany jest adres partnera będącego odbiorcą dokumentu dostawy. Za pomocą przycisku w kształcie rombu można otworzyć okno dialogowe, w którym prezentowane są dodatkowe dane adresowe.
  • Nazwa — wyświetlany jest opis partnera będącego odbiorcą dokumentu dostawy
Zakładka Partner dostawy

Na tej zakładce wyświetlany jest partner odpowiedzialny za przygotowanie i wysyłkę artykułów w ramach zlecenia dostawy.

Może to być:

  • organizacja logistyki magazynowej własnej firmy,

  • w przypadku dostaw zewnętrznych dostawca lub klient.

W zależności od typu dostawy oraz typu dostawy zewnętrznej wyświetlane jest odpowiednie pole.

  • Organizacja logistyczna/Dostawca/Klient — wyświetlana jest nazwa partnera odpowiedzialnego za dostawę oraz wysyłkę towarów. Partnerem dostawy może być organizacja logistyczna firmy, a w przypadku zamówień zewnętrznych może to być dostawca lub klient. Nazwa pola zmienia się w zależności od typu partnera, który jest ustalany na podstawie danych partnera w aplikacji Partnerzy.
  • Adres — adres partnera dostawy
  • Nazwa — opis partnera dostawy
Zakładka Warunki dostawy

Zawiera informację o warunkach dostawy towaru. Warunki dostawy są pobierane z dokumentu, z którego zlecenie dostawy zostało wygenerowane. Dostępne są poniższe pola:

  • Warunki dostawy — w polu Warunki dostawy wyświetlany jest warunek przejęty z dokumentu źródłowego. Warunek ten stanowi część umowy między dostawcą a klientem i określa między innymi, czy mogą zostać naliczone koszty transportu.
    W rodzaju zlecenia dostawy określane jest dodatkowo, czy koszty frachtu będą naliczane w tym zleceniu, czy zostały już naliczone w dokumentach wcześniejszych.
    Szczegółowe informacje dotyczące naliczania kosztów transportu znajdują się w artykule Koszty transportu.
    W przypadku zlecenia dostawy będącego zewnętrzną dostawą w ramach dostawy bezpośredniej, w tym polu wyświetlany jest warunek dostawy przejęty z powiązanych pozycji zleceń sprzedaży i zleceń dystrybucji.
  • Warunki wysyłki — w polu Warunek wysyłki wyświetlany jest warunek przejęty z dokumentu źródłowego. Stanowi on element umowy między dostawcą a klientem i może być częścią kontraktu. Warunek wysyłki określa sposób wysyłki artykułów i jest głównym kryterium naliczania kosztów transportu.
    Szczegółowe informacje dotyczące naliczania kosztów transportu znajdują się w artykule Koszty transportu.
    W przypadku zewnętrznej dostawy w ramach dostawy bezpośredniej pole to wyświetla warunek wysyłki przejęty z powiązanych pozycji zleceń sprzedaży i zleceń dystrybucji.
  • Warunek dostawy dla dostawy bezpośredniej — w przypadku zewnętrznej dostawy w ramach dostawy bezpośredniej, pole to pokazuje warunek dostawy przejęty z powiązanych pozycji zleceń sprzedaży lub zleceń dystrybucji.
    Jeśli nie jest to zewnętrzna dostawa, pole to pozostaje niedostępne.
  • Warunek wysyłki dla dostawy bezpośredniej — w przypadku zewnętrznej dostawy w ramach dostawy bezpośredniej, pole to pokazuje warunek wysyłki przejęty z powiązanych pozycji zleceń sprzedaży lub zleceń dystrybucji.
    Jeśli nie jest to zewnętrzna dostawa, pole to pozostaje niedostępne.

W zakładce tej rejestrowane są numery dokumentów zewnętrznych powiązanych z daną dostawą. Przykładem takiego dokumentu może być dokument dostawy dostawcy dotyczący zamówienia, które ma zostać odebrane osobiście lub przez zewnętrznego przewoźnika.

Dostępna jest tabela, w której należy dodać osobny wiersz dla każdego dokumentu zewnętrznego i wprowadzić jego numer.

Podczas generowania przyjęć towaru na podstawie zleceń dostawy, numer dokumentu zewnętrznego może zostać automatycznie przejęty.

  • [Dodaj] — pozwala wprowadzić nowy wiersz w tabeli, w którym możliwe jest wprowadzenie nowego numeru dokumentu obcego
  • [Wstaw/Usuń znacznik usuwania] — pozwala dodać lub usnąć znacznik usuwania wiersza w tabeli
  • [Eksportuj dane do pliku] — umożliwia wyeksportowanie do pliku danych z tabeli. Plik jest eksportowany w formacie XLS.
  • Numer dokumentu obcego — pozwala na wprowadzenie numeru dokumentu zewnętrznego do zlecenia dostawy
Zakładka Dostawa: załączone pliki/Teksty

W zakładce tej można rejestrować dodatkowe teksty, elementy tekstowe oraz załączać pliki dla zlecenia dostawy. Jeżeli zlecenie dostawy dotyczy zewnętrznej dostawy w ramach transakcji bezpośredniej, teksty i załączone pliki są przejmowane ze zlecenia sprzedaży i wyświetlane w zleceniu zaopatrzeniowym.

Zapisane teksty i załączone pliki są oznaczone ikoną notatki, wyświetlaną w zakładce Dostawa: Załączone pliki/Teksty.

Więcej informacji dotyczących tekstów, załączników plików oraz ich wykorzystania znajduje się w artykule Teksty.

Uwaga
Zakładka Dostawa: Załączone pliki/Teksty nosi nazwę Załączniki/Teksty, jeśli funkcja Wysyłka w aplikacji Konfiguracja nie jest aktywna.

Warunki wstępne

Dodawanie i edytowanie tekstów oraz załączników plików jest możliwe tylko w przypadku następujących statusów:

  • Zlecenie dostawy ma status Niedostarczone
  • Status kompletacji to Zakończone lub Brak kompletacji w opracowaniu

Dostępne są dodatkowe przyciski:

  • [Dodaj] — umożliwia dodanie tekstu do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Duplikuj] — pozwala na zduplikowanie tekstu dodanego do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Wstaw/Usuń znacznik usuwania] — umożliwia dodanie lub usunięcie znacznika usuwania dla tekstu dodanego do zlecenia dostawy
  • [Edytuj] — pozwala na edycję tekstu dodanego do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Zastosuj załącznik/tekst we wszystkich językach, jeśli puste] — jeżeli przycisk jest aktywny, to jeżeli dla języka nie został zdefiniowany tekst, to wybrany tekst zostanie zastosowany we wszystkich językach
  • [Zastosuj załącznik/tekst we wszystkich językach] — jeżeli jest aktywne, to wybrany tekst zostanie zastosowany we wszystkich dostępnych językach
  • [Eksportuj dane do pliku] — umożliwia wyeksportowanie do pliku danych z tabeli. Plik jest eksportowany w formacie XLS.
Uwaga
Należy pamiętać, że język wydania dokumentów do zlecenia dostawy jest ustalany na podstawie ustawień odbiorcy dostawy w aplikacji Partnerzy, widok Podstawowe, pole Język korespondencji.
Uwaga
Dodanie dokumentów jest możliwe jeżeli zlecenie dostawy nie zostało zrealizowane i jeśli wymagana jest kompletacja, to została ona już zrealizowana.
Zakładka Odbiór: Załączone pliki/Teksty

Zakładka ta jest dostępna wyłącznie dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna. Wyświetlane są w niej teksty i załączone pliki przejęte ze zlecenia zaopatrzeniowego lub zwrotu od klienta. Dodatkowo można rejestrować uzupełniające teksty, elementy tekstowe oraz załączone pliki dla zlecenia dostawy.

Zapisane teksty i załączone pliki są oznaczone ikoną notatki, wyświetlaną w zakładce Odbiór: Załączone pliki/Teksty.

Więcej informacji dotyczących tekstów, załączników plików oraz ich wykorzystania znajduje się w artykule Teksty.

Warunki wstępne

Dodawanie i edytowanie tekstów oraz załączników plików jest możliwe tylko w przypadku następujących statusów:

  • Zlecenie dostawy ma status Niedostarczone
  • Status kompletacji to Zakończone lub Brak kompletacji w opracowaniu

Dostępne są dodatkowe przyciski:

  • [Dodaj] — umożliwia dodanie tekstu do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Duplikuj] — pozwala na zduplikowanie tekstu dodanego do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Wstaw/Usuń znacznik usuwania] — umożliwia dodanie lub usunięcie znacznika usuwania dla tekstu dodanego do zlecenia dostawy
  • [Edytuj] — pozwala na edycję tekstu dodanego do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Zastosuj załącznik/tekst we wszystkich językach, jeśli puste] — jeżeli przycisk jest aktywny, to jeżeli dla języka nie został zdefiniowany tekst, to wybrany tekst zostanie zastosowany we wszystkich językach
  • [Zastosuj załącznik/tekst we wszystkich językach] — jeżeli jest aktywne, to wybrany tekst zostanie zastosowany we wszystkich dostępnych językach
  • [Eksportuj dane do pliku] — umożliwia wyeksportowanie do pliku danych z tabeli. Plik jest eksportowany w formacie XLS.
Uwaga
Należy pamiętać, że język wydania dokumentów do zlecenia dostawy jest ustalany na podstawie ustawień odbiorcy dostawy w aplikacji Partnerzy, widok Podstawowe, pole Język korespondencji.
Zakładka Wysyłka: Załączone pliki/Teksty

W zakładce tej można rejestrować teksty, elementy tekstowe oraz załączone pliki dla zleceń dostawy. Zapisane teksty i załączone pliki są oznaczone ikoną notatki, wyświetlaną w zakładce Wysyłka: Załączone pliki/Teksty.

Więcej informacji dotyczących tekstów, załączników plików oraz ich wykorzystania znajduje się w artykule Teksty.

Uwaga
Jeżeli funkcja Wysyłka w aplikacji Konfiguracja nie jest aktywna, zakładka ta nie jest dostępna. Zakładka nie jest również dostępna dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.

Warunki wstępne

Dodawanie i edytowanie tekstów oraz załączników plików jest możliwe tylko w przypadku następujących statusów:

  • Zlecenie dostawy ma status Niedostarczone
  • Status kompletacji to Zakończone lub Brak kompletacji w opracowaniu

Dostępne są dodatkowe przyciski:

  • [Dodaj] — umożliwia dodanie tekstu do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Duplikuj] — pozwala na zduplikowanie tekstu dodanego do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Wstaw/Usuń znacznik usuwania] — umożliwia dodanie lub usunięcie znacznika usuwania dla tekstu dodanego do zlecenia dostawy
  • [Edytuj] — pozwala na edycję tekstu dodanego do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Zastosuj załącznik/tekst we wszystkich językach, jeśli puste] — jeżeli przycisk jest aktywny, to jeżeli dla języka nie został zdefiniowany tekst, to wybrany tekst zostanie zastosowany we wszystkich językach
  • [Zastosuj załącznik/tekst we wszystkich językach] — jeżeli jest aktywne, to wybrany tekst zostanie zastosowany we wszystkich dostępnych językach
  • [Eksportuj dane do pliku] — umożliwia wyeksportowanie do pliku danych z tabeli. Plik jest eksportowany w formacie XLS.
Uwaga
Zakładka jest dostępna jeżeli w aplikacji Konfiguracja funkcja Wysyłka jest aktywna.
Uwaga
Należy pamiętać, że język wydania dokumentów do zlecenia dostawy jest ustalany na podstawie ustawień odbiorcy dostawy w aplikacji Partnerzy, w widoku Podstawowe, pole Język korespondencji.
Uwaga
Dodanie dokumentów jest możliwe jeżeli zlecenie dostawy nie zostało zrealizowane i jeśli wymagana jest kompletacja, to została ona już zrealizowana.

Obszar roboczy

Tabela pozycji obszaru roboczego aplikacji zawiera pozycję, które należy dostarczyć do odbiorcy dostawy. Na tabeli pozycji obszaru roboczego znajdują się poniższe przyciski:

  • [Pozycje] — jeżeli przycisk jest aktywny, w tabeli wyświetlane są dodatkowe kolumny z opisem pozycji
  • [Informacje o specyfikacji] — jeżeli przycisk jest aktywny, w tabeli wyświetlane są dodatkowe kolumny z opisem pozycji
  • [Edytuj jednostki logistyczne] — umożliwia edycję jednostek logistycznych dla pozycji zlecenia dostawy. W przypadku, gdy dla zlecenia dostawy utworzona jest kompletacja, przycisk jest dostępny po jej wykonaniu.
  • [Eksportuj dane do pliku] — umożliwia wyeksportowanie do pliku danych z tabeli. Plik jest eksportowany w formacie XLS

Na pasku narzędzi listy dostępna jest również opcja:

  • [Dostawa zablokowana do fakturowania] — za pomocą tego przycisku można zablokować wszystkie powiązane zlecenia sprzedaży przed fakturowaniem
Tabela 
  • Zamówienie — wyświetlany jest dokument odniesienia, dla którego pozycje mają być dostarczone.
  • Status dostawy — wyświetlany jest status zamówienia, do którego przypisane są pozycje zlecenia dostawy oraz pozycji dokumentu zlecenia dostawy
  • Dostawa zablokowana do fakturowania — w wierszach zlecenia sprzedaży można za pomocą pola wyboru blokować lub odblokowywać poszczególne zamówienia sprzedaży do fakturowania. Przy użyciu tej opcji dostępnej na pasku narzędzi listy można jednocześnie aktywować lub dezaktywować tę funkcję dla wszystkich wierszy zamówień sprzedaży. Funkcja ta działa wyłącznie dla zamówień sprzedaży.

Drugi wiersz nagłówka tabeli:

  • Pozycja zlecenia dostawy — wyświetlany jest numer pozycji artykułu na dokumencie zlecenia dostawy. Za pozycją może być wyświetlona ikona notatki, jeśli dla pozycji zapisano teksty dostawy lub teksty wysyłki. 
    Kolumna jest dostępna, jeżeli aktywny jest przycisk [Pozycje].
  • Artykuł — wyświetlany jest artykuł przypisany do pozycji zlecenia dostawy. W przypadku pseudoartykułów wyświetlana jest nazwa artykułu, która może różnić się od danych podstawowych.
    Kolumna jest dostępna, jeżeli aktywny jest przycisk [Pozycje].
  • Środek ładunkowy — jeśli w zamówieniu sprzedaży zdefiniowano środek ładunkowy, zostaje on przejęty do zlecenia dostawy. Środek załadunku musi zostać przypisany do pozycji na poziomie zamówienia sprzedaży. Pole jest widoczne tylko wtedy, gdy w aplikacji Konfiguracja w funkcji Wysyłka aktywowano jednostki ładunkowe dla klienta.
  • Magazyn — wyświetlana jest lokalizacja magazynowa, z której ma zostać pobrany towar i z której zostaną odpisane ilości po zrealizowaniu zlecenia dostawy.
    Kolumna jest dostępna, jeżeli aktywny jest przycisk [Pozycje].
  • Właściciel zapasów — wyświetlany jest właściciel zapasu, którego zasoby są używane dla pozycji zlecenia dostawy. Jeśli w rodzaju zlecenia dostawy aktywowano funkcję Uzupełnij brakujące dane towarów, system proponuje właściciela zapasu na podstawie dostępności w momencie tworzenia zlecenia dostawy. Dla artykułów zarządzanych według charakterystyk wartości domyślne dla właściciela zapasu oraz charakterystyk są określane poprzez rezerwację charakterystyki. W przypadku przypisania kilku właścicieli zapasów wyświetlany jest symbol, a symbol rombu przy polu Ilość dostarczona/zaraportowana jest wypełniony, kliknięcie tego symbolu otwiera okno dialogowe z informacją o właścicielach zapasu i ilościach cząstkowych. 
  • Typ specyfikacji — wyświetlany jest typ charakterystyki artykułu.
    Możliwe wartości:
    • Partia z datą przydatności
    • Partia
    • Numer serii
    • Numer serii bez ewidencji stanów magazynowych
  • Ilość do wysłania — wyświetlana jest ilość do dostarczenia wynikająca z dokumentów źródłowych, dla każdego wiersza pozycji oraz, jeśli dotyczy, charakterystyki. W przypadku artykułów prowadzonych w jednostkach równoległych wyświetlane są także odpowiadające im ilości.
    Kolumna jest dostępna, jeżeli aktywny jest przycisk [Pozycje].
  • Ilość dostarczona/ zaraportowana — dla zleceń dostawy typu Dostawa, Zwrot towarów oraz Produkcja obca po zrealizowaniu dostawy wyświetlana jest rzeczywista dostarczona ilość, również z podziałem na charakterystyki i jednostki równoległe. Jeśli dostawa nie została jeszcze zrealizowana, prezentowane są ilości zarejestrowane w kompletacji i zleceniu magazynowym. Różnice pomiędzy ilością docelową a zarejestrowaną mogą wynikać z niezgodności zgłoszenia.
    Dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna wpisywane są rzeczywiste ilości, które nie mogą przekroczyć wartości do dostarczenia, z wyjątkiem sytuacji, w których przekroczenie dopuszcza zdefiniowany procent nadwyżki artykułu w procesie zaopatrzenia. Wprowadzona ilość jest następnie zwracana do dokumentów źródłowych jako ilość dostarczona.
    W przypadku zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna informacja o dostarczeniu przekazywana jest dopiero po zakończeniu dostawy.
    Dla zleceń dostawy w ramach transakcji bezpośredniej lub zwrotu od klienta do dostawcy, ilość dostarczona jest aktualizowana w zamówieniu zakupu w momencie określonym przez typ zamówienia.
    Ilość dla dostawy zewnętrznej może być większa, ale jeżeli istnieje dokument odbioru, to możliwe jest przekroczenie ilości o zdefiniowaną procentowo wartość dostawy nadwyżkowej zdefiniowaną w aplikacji Artykuły, widok Sprzedaż, sekcja Dane dostawy, pole Dostawa nadwyżkowa.
    Kolumna jest dostępna, jeżeli aktywny jest przycisk [Pozycje].
  • Zapas specjalny — oznaczenie wydania zapasu specjalnego znajdującego się na magazynie. Kolumna jest dostępna, jeżeli aktywny jest przycisk [Pozycje].
  • Podlega rozliczeniu  — w tej kolumnie można znaleźć informacje, czy dany artykuł podlega rozliczneiu
  • Specyfikacja — w tej kolumnie wyświetlane są odpowiednie specyfikacje wraz z przypisanymi do nich ilościami. Specyfikacje są ustalane automatycznie, jeżeli w rodzaju zlecenia dostawy aktywowano odpowiednie ustawienie. Mogą również pochodzić z kompletacji lub zostać przejęte z dokumentu źródłowego.
    Jeśli u odbiorcy dostawy dopuszczalne jest np. rozdzielenie partii, wówczas w jednej pozycji może być wyświetlonych kilka specyfikacji. W przypadku artykułów zarządzanych przez numery serii, dla każdej serii tworzony jest osobny wiersz specyfikacji.
Edytor pozycji

Edytor pozycji w zleceniu dostawy służy do edytowania pozycji dodatkowych oraz pozycji pustych, które mogą być wprowadzone specjalnie dla danego zlecenia dostawy lub zostały wcześniej zarejestrowane w aplikacji Kompletacje.

Rozróżniane jest wprowadzanie pozycji dodatkowych podlegających oraz niepodlegających opłacie, a także pozycji pustych. Dla różnych typów pozycji zakładka Ogólne ma różne dostępne pola.

Dodatkowo dla prostych, istniejących pozycji zlecenia dostawy możliwe jest przeglądanie i edytowanie tekstów dostawy oraz tekstów wysyłki.

Oprócz standardowych przycisków w nagłówku edytora pozycji dostępne są również poniższe przyciski:

  • [Rejestruj nową dodatkową pozycję] — pozwala na dodanie nowej pozycji artykułu do dokumentu zlecenia dostawy
  • [Rejestruj nową pozycję pustego opakowania] — umożliwia dodanie do zlecenia dostawy środka załadunku

Uwaga
Pozycje dodatkowe wprowadzone ręcznie nie podlegają pakowaniu. Z tego względu pozycje puste oraz pozycje dodatkowe nie są wyświetlane w oknie dialogowym pakowania.

Aby możliwe było wprowadzanie pozycji pustych, konieczne jest aktywowanie funkcji Opakowanie zwrotne w aplikacji Konfiguracja.

Edytor pozycji podzielony jest na zakładki:

Zakładka Ogólne

Zakładka Ogólne dla dodatkowej pozycji składa się z poniższych pól oraz parametrów:

  • Artykuł — pozwala na wybranie artykułu, który zostanie dodany do zlecenia dostawy jako pozycja dodatkowa.
  • Ilość — umożliwia zdefiniowanie ilości artykułu dodatkowego
  • Magazyn — pozwala na wybranie magazynu, z którego pobrany zostanie artykuł dodatkowy dla zlecenia dostawy
  • Rozliczalny — jeżeli parametr jest aktywny, pozycja jest dostępna do rozliczenia
  • Zamówienie sprzedaży — pozwala na wybranie zamówienia sprzedaży, do którego zostaną przypisane puste jednostki ładunkowe. Dopuszczalna jest tylko wartość zlecenia, z którego wygenerowany został dokument zlecenia dostawy.

Zakładka Ogólne dla pozycji pustego opakowania składa się z poniższych pól:

  • Środki załadunku — pozwala na wybranie środka załadunku, który zostanie dodany do zlecenia dostawy
  • Ilość — umożliwia zdefiniowanie ilości wybranego środka załadunku, który zostanie dodany do zlecenia dostawy
  • Zamówienie sprzedaży — pozwala na wybranie zamówienia sprzedaży, do którego zostaną przypisane puste jednostki ładunkowe. Dopuszczalna jest tylko wartość zlecenia, z którego wygenerowany został dokument zlecenia dostawy.
Zakładka Dostawa: Załączone pliki/Teksty

W zakładce tej można rejestrować dodatkowe teksty, elementy tekstowe oraz załączać pliki dla zlecenia dostawy. 

Zapisane teksty i załączone pliki są oznaczone ikoną notatki, wyświetlaną w zakładce Dostawa: Załączone pliki/Teksty.

Więcej informacji dotyczących tekstów, załączników plików oraz ich wykorzystania znajduje się w artykule Teksty.

Uwaga
Zakładka Dostawa: Załączone pliki/Teksty nosi nazwę Załączniki/Teksty, jeśli funkcja Wysyłka w aplikacji Konfiguracja nie jest aktywna.

Warunki wstępne

Dodawanie i edytowanie tekstów oraz załączników plików jest możliwe tylko w przypadku następujących statusów:

  • Zlecenie dostawy ma status Niedostarczone
  • Status kompletacji to Zakończone lub Brak kompletacji w opracowaniu
Zakładka Odbiór: Załączone pliki/Teksty

Zakładka ta jest dostępna wyłącznie dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.

Zapisane teksty i załączone pliki są oznaczone ikoną notatki, wyświetlaną w zakładce Odbiór: Załączone pliki/Teksty.

Więcej informacji dotyczących tekstów, załączników plików oraz ich wykorzystania znajduje się w artykule Teksty.

Warunki wstępne

Dodawanie i edytowanie tekstów oraz załączników plików jest możliwe tylko w przypadku następujących statusów:

  • Zlecenie dostawy ma status Niedostarczone
  • Status kompletacji to Zakończone lub Brak kompletacji w opracowaniu
Zakładka Wysyłka: Załączone pliki/Teksty

W zakładce tej można rejestrować teksty, elementy tekstowe oraz załączone pliki dla zleceń dostawy. Zapisane teksty i załączone pliki są oznaczone ikoną notatki, wyświetlaną w zakładce Wysyłka: Załączone pliki/Teksty.

Więcej informacji dotyczących tekstów, załączników plików oraz ich wykorzystania znajduje się w artykule Teksty.

Uwaga
Jeżeli funkcja Wysyłka w aplikacji Konfiguracja nie jest aktywna, zakładka ta nie jest dostępna. Zakładka nie jest również dostępna dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.

Warunki wstępne

Dodawanie i edytowanie tekstów oraz załączników plików jest możliwe tylko w przypadku następujących statusów:

  • Zlecenie dostawy ma status Niedostarczone
  • Status kompletacji to Zakończone lub Brak kompletacji w opracowaniu
Specyficzne funkcje krajowe Włochy

Jeśli w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Specyficzne funkcje krajowe, dla organizacji logistyki magazynowej pole Specyficzne funkcje krajowe jest ustawione na Włochy, to następujące pola są wyświetlane w osobnej sekcji. Wartości tych pól można zmieniać, dopóki zlecenie dostawy nie zostanie zrealizowane. Jeżeli dla zlecenia dostawy trwa jeszcze kompletacja, pola nie są edytowalne.

  • Powód wysyłki — w tym polu należy wprowadzić istniejący powód wysyłki lub wybrać go za pomocą funkcji pomocy przy wyborze wartości. Edycja powodów wysyłki odbywa się w aplikacji Powody wysyłki. We Włoszech powody wysyłki służą jednoznacznemu przyporządkowaniu dostaw do celów podatkowych. Wprowadzenie powodu wysyłki jest we Włoszech obowiązkowe.
  • Liczba Colli — w tym polu można podać liczbę opakowań (colli) na dokumencie dostawy
  • Opakowanie — w tym polu można tekstowo opisać rodzaj opakowania na dokumencie dostawy
  • Spedytor 2-3 — w tych polach można podać innego spedytora biorącego udział w procesie transportowym poprzez identyfikację dostawcy oznaczonego jako spedytor
  • Rozpoczęcie transportu — w tym polu należy podać datę rozpoczęcia transportu dla zlecenia dostawy
  • Numer załadunku — w tym polu należy podać numer załadunku, którym dostarczane jest zlecenie dostawy

Status i zmiany statusu

Informacje o statusie zlecenia dostawy stanowią dodatkowy element informacyjny, który pozwala użytkownikowi szybko ocenić bieżący stan przetwarzania danego zlecenia.

Statusy są prowadzone zarówno na poziomie całego zlecenia dostawy, jak i dla poszczególnych pozycji zlecenia. Status główny może odzwierciedlać stan wszystkich pozycji. Wszystkie informacje o statusie są zapisywane.

W zleceniu dostawy wykorzystywane są następujące statusy:

  • Status wysyłki
  • Status opakowania
  • Status dostawy i status kompletacji
  • Status blokady i status rozliczenia
  • Status zlecenia magazynowego

Dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna prowadzony jest wyłącznie status dostawy.

Status wysyłki

Status wysyłki przyjmuje wartość Niezaładowane i niewysłane w momencie utworzenia zlecenia dostawy. Gdy zlecenie dostawy zostanie przypisane jako pozycja do załadunku i zapisane w aplikacji Ładunki, status zmienia się na Dołączone do ładunku. Po zapakowaniu wszystkich pozycji wymagających pakowania i wygenerowaniu numerów NVE, status może zostać zmieniony na Załadowane za pomocą akcji [Zakończ załadunek]. Zlecenie dostawy otrzymuje status Wysłane, gdy przypisany do niego załadunek zostanie oznaczony jako Wysłane.

Uwaga
Status wysyłki jest widoczny tylko wtedy, gdy w aplikacji Konfiguracja aktywowana jest funkcja Wysyłka.

Możliwe statusy wysyłki:

  • Załadowane
  • Dołączone do ładunku
  • Niezaładowane i niewysłane
  • Wysłane

Status pakowania

Status pakowania dla zlecenia dostawy jest ustawiany na Niezapakowane w momencie jego utworzenia.

Status ten jest aktualizowany w aplikacji Jednostki ładunkowe lub podczas wykonywania akcji [Utwórz, przyporządkuj i pokaż jednostki ładunkowe].

Uwaga
Status pakowania jest widoczny tylko wtedy, gdy w aplikacji Konfiguracja aktywowana jest funkcja Wysyłka.

Możliwe statusy pakowania:

  • Niezapakowane
  • Częściowo zapakowane
  • W całości zapakowane

Status dostawy i status kompletacji

Zaraz po utworzeniu zlecenia dostawy jego status zależy od akcji, która została użyta do wygenerowania dokumentu, bezpośrednio z dokumentu źródłowego lub z poziomu listy.

Akcja [Utwórz i drukuj dokumenty kompletacji] (np. w zamówieniu sprzedaży lub zamówieniu zakupu) zawsze powoduje utworzenie zlecenia dostawy o statusie dostawy Niedostarczone oraz o statusie kompletacji Kompletacja w opracowaniu.

Akcja [Utwórz zlecenia dostawy z odniesieniem do zamówienia] tworzy jedynie zlecenie dostawy o statusie Niedostarczone, natomiast status kompletacji pozostaje Brak kompletacji w opracowaniu.

Akcja [Utwórz zlecenie dostawy z odniesieniem do zamówienia i wydrukuj dowody dostawy] tworzy zlecenie dostawy od razu ze statusem Dostarczone. Takie zlecenie można już tylko wykorzystać do kontroli blokad fakturowania oraz do generowania faktury.

Możliwe statusy dostawy:

  • Dostarczono
  • Niedostarczone
  • Anulowane

Możliwe statusy kompletacji:

  • Brak kompletacji w opracowaniu
  • Kompletacja w opracowaniu
  • Kompletacja zakończona

Status blokady i status fakturowania

Statusy te pozwalają na szybkie określenie, czy zlecenie dostawy jest gotowe do fakturowania oraz czy zostało już zafakturowane w całości lub częściowo.

Status blokady

Status blokady informuje, czy zlecenie dostawy zostało zablokowane do dalszego fakturowania. Jest to przydatne narzędzie kontroli procesów sprzedażowych i księgowych. Po utworzeniu zlecenia domyślnie ma ono status Udostępnione do fakturowania.

Możliwe statusy blokady:

  • Udostępnione do fakturowania
  • Częściowo zablokowane do fakturowania
  • Zablokowany do fakturowania

Status fakturowania

Status fakturowania wskazuje, czy i w jakim stopniu wystawiono faktury dla danego zlecenia dostawy lub dokumentu dostawy. Informacja ta pozwala określić, czy wszystkie pozycje zostały już zafakturowane.

Możliwe statusy fakturowania:

  • Niezafakturowane
  • Częściowo zafakturowane
  • Zafakturowane w całości

Status zlecenia magazynowego

Status zlecenia magazynowego informuje o stanie przetwarzania zleceń magazynowych, które zostały utworzone dla aktualnie załadowanego zlecenia dostawy.

Warunki wyświetlania statusu

Status zlecenia magazynowego jest wyświetlany tylko wtedy, gdy spełnione są oba warunki:

  • W aplikacji Konfiguracja została aktywowana funkcja Sterowanie miejscami składowania.

  • W aplikacji Rodzaje zleceń dostawy w polu Rodzaj zlecenia magazynowego został określony odpowiedni typ.

Jeśli status zlecenia magazynowego jest widoczny, zastępuje on status kompletacji.

Możliwe wartości statusu zlecenia magazynowego:

  • Zlecenie magazynowe zakończone
  • Utworzono zlecenie magazynowe
  • Brak zlecenia magazynowego

Akcje związane z aplikacją

Akcja [Utwórz, przyporządkuj i pokaż jednostki ładunkowe]

Akcja ta pozwala na utworzenie, przyporządkowanie i wyświetlanie jednostek ładunkowych dla dostarczanego towaru. Jednostki ładunkowe mogą zostać utworzone automatycznie zgodnie ze schematem pakowania zdefiniowanym dla artykułu w aplikacji Artykuły, w widoku Podstawowe, w sekcji Opakowania. Akcja jest dostępna, jeżeli w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Wysyłka  funkcja Jednostki ładunkowe jest aktywna oraz dla wybranego rodzaju zlecenia dostawy aktywny jest parametr Dostarczyć w opakowaniu.

Akcja [Księguj zmiany jednostek ładunkowych]

Aplikacja ta pozwala na zaksięgowanie zmian jednostek ładunkowych w zleceniu dostawy. 
Wyświetlane jest okno dialogowe Zapisanie zmian jednostek ładunkowych, który składa się z zakładki:

  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle

Akcja [Drukuj specyfikację sztuk ładunku]

Akcja ta umożliwia wydrukowanie wszystkich sztuk załadunku użytych do dostawy. Wydrukowanie listy jest możliwe, jeżeli zlecenie ma status Zapakowane w całości. Akcja jest dostępna, jeżeli w aplikacji Konfiguracja, w  funkcji Wysyłka funkcja Jednostki ładunkowe jest aktywna oraz dla wybranego rodzaju zlecenia dostawy aktywny jest parametr Dostarczyć w opakowaniu.
Wyświetlane jest okno dialogowe Wydruk specyfikacji towarów składające się z poniższych zakładek:

  • Parametry — umożliwia sprecyzowanie danych dokumentu. Na zakładce dostępne są poniższe pola:
    • Definicja daty — umożliwia wybranie daty dokumentu. Dostępne są opcje: Zastosuj datę realizacji oraz Zastosuj wybraną datę. W przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę, na dokument zostanie wstawiona data zdefiniowana w polu Data dokumentu.
    • Data dokumentu — pozwala na wybranie daty, która w przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę w polu Definicja daty zostanie wstawiona na dokument.
  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Zakończ załadunek]

Jeżeli zlecenia dostawy zostało zawarte w pozycji dokumentu ładunku akcja pozwala zakończyć załadunek zamówienia. Status dokumentu zostaje zmieniony na Załadowane. Akcja jest dostępna jeżeli w aplikacji Ładunki utworzony został ładunek zawierający w tabeli pozycji wybrane zlecenie dostawy.

Akcja [Zakończ zlecenie dostawy i generuj dokumenty WZ]

Aplikacja umożliwia zakończenie przetwarzania zlecenia dostawy. Wydawany jest dokument dowodu dostawy. Powoduje wygenerowanie transakcji magazynowej powodującej rozchód towaru. Akcja może zostać wykonana jeżeli kompletacja towaru jest zakończona. Dodatkowo jeżeli dla rodzaju zlecenia dostawy aktywny jest parametr Utwórz jednostki ładunkowe, akcja może zostać wykonana, gdy zlecenie dostawy przyjmie status Zapakowane w całości. Wyświetlane jest okno dialogowe Utwórz i wydrukuj dowody dostawy składające się z poniższych zakładek:

  • Parametry — umożliwia sprecyzowanie danych dokumentu. Na zakładce dostępne są poniższe pola oraz parametr:
    • Definicja daty — umożliwia wybranie daty dokumentu. Dostępne są opcje: Zastosuj datę realizacji oraz Zastosuj wybraną datę. W przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę, na dokument zostanie wstawiona data zdefiniowana w polu Data dokumentu.
    • Data dokumentu — pozwala na wybranie daty, która w przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę w polu Definicja daty zostanie wstawiona na dokument.
    • Automatycznie zatwierdzaj ostrzeżenia — po zaznaczeniu tego parametru ostrzeżenia wygenerowane podczas procesu wydania dokumentów będą automatycznie zatwierdzane
  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Utwórz i drukuj dokumenty kompletacji]

W przypadku, gdy w rodzaju zamówienia sprzedaży nie jest zdefiniowany rodzaj kompletacji, dokument kompletacji nie jest tworzony automatycznie w momencie wygenerowania dokumentów dostawy. Akcja pozwala na stworzenie dokumentu kompletacji z poziomu zlecenia dostawy, co umożliwia skompletowanie zamówienia. Akcja nie jest dostępna dla zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna. Wyświetlane jest okno dialogowe Utwórz i wydaj kompletację składające się z poniższych zakładek:

  • Parametry — umożliwia sprecyzowanie danych dokumentu. Na zakładce dostępne są poniższe pola oraz parametr:
    • Definicja daty — umożliwia wybranie daty dokumentu. Dostępne są opcje: Zastosuj datę realizacji oraz Zastosuj wybraną datę. W przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę, na dokument zostanie wstawiona data zdefiniowana w polu Data dokumentu.
    • Data dokumentu — pozwala na wybranie daty, która w przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę w polu Definicja daty zostanie wstawiona na dokument
    • Rodzaj kompletacji — pozwala na wybranie rodzaju dokumentu kompletacji, który zostanie utworzony
  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Ponownie wyszukaj pozycje opakowań zwrotnych]

Akcja ta w pierwszej kolejności usuwa pozycje dla pustych opakowań podane w zleceniu dostawy. Następnie system ustala konieczne ilości pustych opakowań na podstawie pozycji zlecenia dostawy (wyłączając pozycje dodatkowe) i dodaje je do zlecenia dostawy. Akcja ta może być przydatna , jeśli występują nieścisłości pomiędzy zaplanowanymi ilościami dostaw a informacją zwrotną.

Akcja [Utwórz przyjęcie towaru dla zwrotu opakowań]

Akcja ta pozwala utworzyć dokument przyjęcia towaru dla opakowań zwrotnych. Dla zlecenia dostawy może być utworzone tyko jedno przyjęcie towaru opakowań zwrotnych. Akcja jest dostępna, jeżeli w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Sprzedaż, funkcja Kaucja i opakowania zwrotne jest aktywna. Dodatkowo w rodzaju zlecenia dostawy musi być zdefiniowany rodzaj przyjęcia towaru. Akcja nie jest dostępna dla zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna.

Akcja [Drukuj kopie dowodu dostawy]

Akcja umożliwia wydruk kopii dokumentów dowodu dostawy. Wyświetlane jest okno dialogowe Wydanie kopii WZ. Okno dialogowe składa się z poniższych zakładek:

  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Zakończ dostawę zewnętrzną]

Akcja umożliwia zakończenie procesu dostawy dla zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna. Po przeprowadzeniu akcji status zlecenia dostawy zmienia się na Dostarczone. Wraz z zakończeniem dostawy zewnętrznej następuje aktualizacja statusu pozycji dokumentów, z której zlecenie dostawy zewnętrznej zostało wygenerowane. Wyświetlane jest okno dialogowe Zrealizuj dostawę zewnętrzną składające się z poniższych zakładek:

  • Parametry — umożliwia sprecyzowanie danych dokumentu. Na zakładce dostępne są poniższe pola oraz parametr:
    • Definicja daty — umożliwia wybranie daty anulowania, z którą wystawiony dokument anulowania. Dostępne są opcje: Zastosuj datę realizacji oraz Zastosuj wybraną datę. W przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę, dokument zostanie wystawiony z datą zdefiniowaną w polu Data dokumentu.
    • Data dokumentu — pozwala na wybranie daty, z którą w przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę w polu Definicja daty zostanie wystawiony dokument storna
    • Zastosuj ilość docelową, jeśli ilość dostarczona jest równa 0 — jeżeli parametr jest aktywny, to w przypadku, gdy na zleceniu dostawy dla pozycji ilość jest równa 0, wartość ilości zostanie pobrana z dokumentu, z którego wygenerowane zostało zlecenie dostawy
  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle

Akcja [Anuluj i drukuj dowody dostawy]

Akcja umożliwia anulowanie zlecenia dostawy. Wraz z przeprowadzeniem akcji wygenerowany zostanie nowy dokument zlecenia dostawy. Na nowym dokumencie zostaną wprowadzone pozycje oryginalnego dokumentu z ujemnymi wartościami ilości. Akcja nie jest dostępna dla zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna. Wyświetlane jest okno dialogowe Stornuj i wydrukuj dokument dostawy zwierające poniższe zakładki:

  • Parametry — umożliwia sprecyzowanie danych dokumentu. Na zakładce dostępne są poniższe pola oraz parametr:
    • Definicja daty — umożliwia wybranie daty anulowania, z którą wystawiony dokument anulowania. Dostępne są opcje: Zastosuj datę realizacji oraz Zastosuj wybraną datę. W przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę, dokument zostanie wystawiony z datą zdefiniowaną w polu Data dokumentu.
    • Data dokumentu — pozwala na wybranie daty, z którą w przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę w polu Definicja daty zostanie wystawiony dokument storna
    • Przyczyna anulowania — pozwala na wybranie przyczyny anulowania dokumentu. Przyczyny anulowania są definiowane w aplikacji Przyczyny anulowania.
  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Anuluj dostawę zewnętrzną]

Akcja pozwala na anulowanie zlecenia dostawy typu Dostawa zewnętrzna. Wyświetlane jest okno dialogowe Anuluj dostawę zewnętrzną, składające się z poniższych zakładek:

  • Parametry — umożliwia sprecyzowanie danych dokumentu. Na zakładce dostępne są poniższe pola oraz parametr:
    • Definicja daty — umożliwia wybranie daty anulowania dokumentu. Dostępne są opcje: Zastosuj datę realizacji oraz Zastosuj wybraną datę. W przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę, dokument zostanie anulowany z datą zdefiniowaną w polu Data dokumentu.
    • Data dokumentu — pozwala na wybranie daty, z którą w przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę w polu Definicja daty zostanie anulowany dokument
    • Przyczyna anulowania — pozwala na wybranie przyczyny anulowania dokumentu za pomocą przycisku [Pomoc uzupełniania wartości]. Przyczyny anulowania są definiowane w aplikacji Przyczyny anulowania.
  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle

Akcja [Utwórz i drukuj fakturę]

Akcja umożliwia wygenerowanie faktury sprzedaży, dla dostarczonych pozycji. Akcja jest dostępna dla zleceń dostawy wygenerowanych z zamówień sprzedaży oraz zleceń dystrybucji. Akcja nie jest dostępna dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna. Wyświetlane jest okno dialogowe Generuj i wydrukuj fakturę, składające się z poniższych zakładek:

  • Parametry — umożliwia sprecyzowanie danych dokumentu. Na zakładce dostępne są poniższe pola oraz parametr:
    • Definicja daty — umożliwia wybranie daty dokumentu. Dostępne są opcje: Zastosuj datę realizacji oraz Zastosuj wybraną datę. W przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę, na dokument zostanie wstawiona data zdefiniowana w polu Data dokumentu.
    • Data dokumentu — pozwala na wybranie daty, która w przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę w polu Definicja daty zostanie wstawiona na dokument
  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Utwórz zlecenie magazynowe]

Akcja ta umożliwia utworzenie zlecenia magazynowego w przypadku konieczności pobrania towaru z magazynu strukturalnego, który posiada ustalone miejsca składowania. Akcja jest aktywna, jeżeli w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Logistyka magazynowa, funkcja Zarządzanie miejscami składowania jest aktywna. Akcja nie jest dostępna dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna.

Akcja [Utwórz i drukuj potwierdzenie odbioru]

Akcja umożliwia wydrukowanie potwierdzenia odbioru towaru. Dostępna jest dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna, dla których w zamówieniu zakupu został wybrany warunek dostawy typu Odbiór. Wyświetlane jest okno dialogowe Wydrukuj kopie potwierdzenia odbioru, składające się z poniższych zakładek:

  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Drukuj kopie potwierdzenia odbioru]

Akcja umożliwia wydrukowanie kopii potwierdzenia odbioru towaru. Dostępna jest dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna, dla których w zamówieniu zakupu został wybrany warunek dostawy typu Odbiór. Wyświetlane jest okno dialogowe Wydrukuj kopie potwierdzenia odbioru, składające się z poniższych zakładek:

  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Utwórz i drukuj dowód dostawy bezpośredniej]

Akcja ta pozwala na wydrukowanie dokumentów dostawy bezpośredniej. Akcja jest dostępna dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna. Wyświetlane jest okno dialogowe Wydrukuj dowód dostawy bezpośredniej, składające się z poniższych zakładek:

  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Drukuj kopie dowodów dostawy bezpośredniej]

Akcja ta pozwala na wydrukowanie kopii dokumentów dostawy bezpośredniej. Akcja jest dostępna dla zleceń dostawy typu Dostawa zewnętrzna. Wyświetlane jest okno dialogowe Wydrukuj kopie dowodu dostawy bezpośredniej, składające się z poniższych zakładek:

  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Akcja [Drukuj etykiety jednostek ładunkowych]

Akcja ta pozwala na wydrukowanie etykiet dla jednostek ładunkowych pozycji zlecenia dostawy. Etykiety są drukowane w postaci tekstu oraz kodu kreskowego. Akcja jest aktywna, jeżeli w aplikacji Konfiguracja, w funkcji Wysyłka → funkcja Jednostki ładunkowe jest aktywna. Akcja jest dostępna do wykonania, jeżeli zlecenie posiada statusy Dostarczone oraz W całości zapakowane. Wyświetlane jest okno dialogowe Wydrukuj etykiety jednostek ładunkowych, składające się z poniższych zakładek:

  • Parametry — umożliwia sprecyzowanie danych dokumentu. Na zakładce dostępne są poniższe pola oraz parametr:
    • Definicja daty — umożliwia wybranie daty dokumentu. Dostępne są opcje: Zastosuj datę realizacji oraz Zastosuj wybraną datę. W przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę, na dokument zostanie wstawiona data zdefiniowana w polu Data dokumentu.
    • Data dokumentu — pozwala na wybranie daty, która w przypadku wyboru wartości Zastosuj wybraną datę w polu Definicja daty zostanie wstawiona na dokument
  • Ustawienia — pozwala na zdefiniowanie ustawień przetwarzania zadania w tle
  • Ustawienia wydania — pozwala na sprecyzowanie ustawień wydania dla dokumentu

Konfiguracja

W aplikacji Konfiguracja dla aplikacji Zlecenia dostawy istotne są poniższe funkcje:

  • Funkcja Wysyłka — jeżeli nie jest aktywna, to zakładka Wysyłka: Załączone pliki/Teksty ma zmienioną nazwę na Załączone pliki/Teksty.

Jednostki biznesowe

Dla aplikacji Zlecenia dostawy istotna jest jednostka biznesowa: com.cisag.app.sales.obj.ShippingOrder. Jest ona wykorzystywana m.in. podczas:

  • nadawania uprawnień
  • ustawiania definicji aktywności
  • importowania lub eksportowania danych

Jednostka biznesowa jest częścią grupy jednostek biznesowych:
com.cisag.app.inventory.OrderData

Uprawnienia

Uprawnienia mogą zostać przypisane za pomocą ról uprawnień jak również poprzez przyporządkowanie organizacji. Szczegółowe informacje można znaleźć w artykule Uprawnienia.

Uprawnienia specjalne

Dla aplikacji Zlecenia dostawy nie ma dostępnych uprawnień specjalnych.

Przyporządkowania organizacji

Aplikacja Zlecenia dostawy będzie widoczna w menu użytkownika tylko wtedy, gdy jest on przyporządkowany do organizacji podpiętej przynajmniej do jednej z poniższych struktur organizacyjnych:

  • Logistyka magazynowa

W celu możliwości korzystania z aplikacji użytkownik musi być przypisany do organizacji zawartej w tabeli uprawnień dla wybranego rodzaju zlecenia dostawy.

Funkcje specjalne

Nie istnieją żadne funkcje specjalne dla aplikacji Zlecenia dostawy.

Uprawnienia dla partnerów biznesowych

Aplikacja Zlecenia dostawy jest udostępniana dla poniższych typów partnerów biznesowych:

  • Klient
  • Przedstawiciel
  • Dostawca
  • Spedytor — jeżeli warunkiem dostawy zamówienia jest Odbiór oraz Dostawa

Czy ten artykuł był pomocny?