Zwroty towarów i faktury korekty

Przegląd tematów

Niniejszy dokument zawiera przegląd procesów

  • Zwrot towarów już opłaconych z późniejszą notą uznaniową,
  • Zwrot towarów, za które jeszcze nie zapłacono i które nie są jeszcze przechowywane (dla podzielonych lokalizacji magazynowych)
  • Kredyty wartościowe bez zwrotu towarów.

Zwroty towarów są przeprowadzane za pośrednictwem aplikacji Zamówienia zakupu. Należy zapoznać się z dokumentacją Zamówienia zakupu, aby dowiedzieć się, w jaki sposób ustawiane są odpowiednie ilości i jakie działania są do tego wymagane.

Obsługiwane są dwie formy not kredytowych: noty kredytowe o czystej wartości i noty kredytowe z odniesieniem do ilości, które zwykle odnoszą się do zwrotu. Obsługiwane są również faktury zakupu z pozycjami mieszanymi, tj. notą kredytową i pozycjami faktury.

Procesy w formie graficznej

Proces zwrotu towarów, za które już zapłacono, z późniejszą notą kredytową

Proces zwrotu już opłaconych towarów z późniejszą notą kredytową dla podzielonych miejsc składowania i z żądanym przetwarzaniem wysyłki

Proces zwrotu towarów, które nie zostały jeszcze opłacone i nie zostały odłożone (dla podzielonych lokalizacji magazynowych)

Zwrot towarów

Zwroty służą do wysyłania dostarczonych towarów z powrotem do dostawcy.

Zwrot towarów odbywa się za pomocą akcji:

  • Utwórz zlecenie dostawy dla zwrotu towarów
  • Utwórz zlecenie zwrotu z transakcją materiałową i wydrukuj dokument dostawy WZ
  • Utwórz zlecenie dostawy i drukuj dokument dostawy bez transakcji magazynowej

w zamówieniu lub w aplikacjach typu lista dla zamówień można użyć do wygenerowania dokumentu dostawy. Pierwsze dwie akcje mogą być również użyte do odliczenia towarów, które mają zostać zwrócone z magazynu. Pozycje zarządzane w charakterystykach mogą być również zwracane w ten sposób. Wyjątkiem są zapasy przechowywane w podzielonych lokalizacjach magazynowych lub pojemnikach magazynowych: Muszą one zostać zaksięgowane przy użyciu ręcznego księgowania materiałów lub przeprowadzone przy użyciu akcji Utwórz zlecenie dostawy dla zwrotu towarów i późniejszego procesu kompletacji. Jeśli dokument dostawy jest wymagany podczas przetwarzania za pomocą ręcznego księgowania materiałów, można użyć trzeciej akcji, tj. Utwórz zlecenie dostawy i drukuj dokument dostawy bez transakcji magazynowej.

Uwaga
Akcja Utwórz zlecenie dostawy dla zwrotu towarów jest również dostępna dla niepodzielonych lokalizacji magazynowych i umożliwia również korzystanie z przetwarzania wysyłki z tworzeniem jednostek ładunkowych i ładunków.

Jeśli przyjęcie towaru miało miejsce i zostało już zaksięgowane w systemie, ale nie wprowadzono faktury zakupu ani nie potwierdzono zamówienia magazynowego, przyjęcie towaru można również anulować. W razie potrzeby można również wystawić notę zwrotu towaru. Aby to zrobić, ilości zapotrzebowania materiałowego dla akcji Utwórz zlecenie dostawy i drukuj dokument dostawy bez transakcji magazynowej są wprowadzane do zamówienia i akcja jest wykonywana.

Dalsze informacje i procedury dotyczące zwrotu towarów można znaleźć w dokumentacji Zamówienia zakupu.

Nota uznaniowa

Nota uznaniowa lub faktura zakupu z pozycjami noty uznaniowej otrzymana od dostawcy musi zostać wprowadzona w taki sam sposób, jak zwykła faktura zakupu. Wartości i, jeśli jest to nota kredytowa z odniesieniem do ilości, również ilości pozycji noty kredytowej muszą być wprowadzone ze znakiem ujemnym.

Nota uznaniowa z odniesieniem do ilości powinna być przypisana bezpośrednio do odpowiednich pozycji zamówienia, a nie do pozycji przyjęcia towarów. Materiał jest zwracany za pośrednictwem zamówienia; jest to jedyny sposób na prawidłową aktualizację otwartych ilości i statusów. W tym przypadku zafakturowana ilość w zamówieniu jest pomniejszana o ilość noty uznaniowej i dodawana z powrotem do ilości do zafakturowania.

W przeciwieństwie do innych pozycji faktur zakupu, dla pozycji noty uznaniowej można również utworzyć odniesienie do wypełnionych pozycji zamówienia. Jednakże pozycje faktury zakupu muszą mieć ilość równą zero lub ilość ujemną, aby można było do nich przypisać wypełnioną pozycję zamówienia. W takim przypadku należy zwrócić uwagę na ustawienia funkcji wyszukiwania Status w oknach dialogowych przypisania odpowiedniej używanej akcji. Domyślne ustawienie nie uwzględnia ukończonych pozycji podczas wyszukiwania pozycji zamówienia do przypisania. W razie potrzeby należy zmienić to ustawienie.

Jeśli występuje rozbieżność wartości, a pole wyboru Wycena stanów magazynowych zostało aktywowane w używanym kluczu księgowania, tworzone jest księgowanie materiału typu Korekta, które wpływa również na wartość zapasów. Księgowanie korekty jest wykonywane tylko w tym przypadku.

Jeśli pole wyboru Wycena stanów magazynowych jest aktywowane w kluczu księgowania używanym dla faktury zakupu, należy upewnić się, że klucz księgowania używany dla przyjęcia towarów nie odpowiada typowi wyceny Ostateczny, tj. w tym przypadku typ wyceny Czasowy powinien być wybrany w kluczu księgowania dla powiązanych przyjęć towarów.

Noty kredytowe dla dodatkowych faktur kosztowych są wprowadzane z kwotą ujemną, podobnie jak wszystkie inne noty kredytowe. Należy zwrócić uwagę, że kwota księgowania korekty zawsze odnosi się do ilości zamówienia, a nie do ilości przyjęcia towarów, która mogła zostać przydzielona.

Podobnie jak faktury zakupu i faktury kosztów dodatkowych, noty kredytowe można anulować za pomocą akcji Anuluj fakturę zakupu w aplikacji Faktury zakupu. W przypadku not uznaniowych należy zawsze używać tego samego klucza księgowania, co w przypadku faktury zakupu, lub przynajmniej takiego, który jest ustawiony tak samo dla kategorii wyceny.

Można dowiedzieć się, które księgowania korygujące są odejmowane od faktur zakupu, faktur kosztów dodatkowych i odpowiednich not kredytowych w dokumentacji wyceny zapasów.

Przykłady

Poniżej przedstawiono krótkie przykłady dwóch wariantów procesów zawierających noty uznaniowe.

Częściowy zwrot i nota uznaniowa

Pierwszy przykład opisuje przypadek, w którym pozycje w zamówieniu są dostarczane i fakturowane w całości, częściowa ilość dostarczonych i już zafakturowanych pozycji jest zwracana do dostawcy, a następnie dostawca wystawia notę uznaniową za zwrócone pozycje.

Pierwsza część tego przypadku, tj. do momentu zwrotu, jest opisana w dokumentacji zamówień, przyjęć towarów i faktur zakupu. Jeśli towar nie był przechowywany w podzielonej lokalizacji magazynowej, jest on zwracany za pomocą akcji Utwórz zlecenie zwrotu z transakcją materiałową i wydrukuj dokument dostawy WZ w aplikacji Zamówienia zakupu lub w aplikacji typu lista zamówień. Ilość, która ma zostać zwrócona, musi najpierw zostać wprowadzona w aplikacji Zamówienia zakupu jako ilość dyspozycji dla dowodu dostawy zwrotnej w widoku Wysyłka zwrotna z przesunięciem magazynowym. Po wykonaniu akcji generowane jest zlecenie dostawy i rezerwacja materiału jako ujemne przyjęcie i wystawiany jest dowód dostawy.

Jeśli artykuł był przechowywany w podzielonym magazynie, księgowanie ilości zwrotu artykułu odbywa się w procesie bez przetwarzania wysyłki za pośrednictwem aplikacji Transakcje magazynowe. Jako klucz księgowania należy użyć klucza księgowania przyjęcia i wprowadzić odpowiednią ilość ujemną. To, które ustawienie należy wybrać w kluczu księgowania w polu Typ wyceny, zależy od tego, czy przeprowadzana jest wycena końcowa z przyjęciami towarów, a zatem powinno być również zgodne z tym ustawieniem.

Uwaga
Mieszane księgowania, tj. Czasowy i Ostateczny wycenione przyjęcia towarów i faktury zakupu lub faktury kosztów dodatkowych związane z pozycją zamówienia są niedozwolone i muszą być organizacyjnie niepowiązane. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w dokumentacji Wycena stanów magazynowych.

Następnie należy wybrać właściwego partnera, rodzaj zamówienia (zamówienie zakupu) i pozycję zamówienia, a następnie zapisać księgowanie materiałów. Więcej informacji znajduje się w dokumentacji dotyczącej rezerwacji materiałów. Jeśli w tym przypadku wymagany jest dokument dostawy, można go wystawić za pomocą akcji Utwórz zlecenie dostawy i drukuj dokument dostawy bez transakcji magazynowej w aplikacji Zamówienia zakupu lub w aplikacji typu lista dla zamówień. Ilość musi być najpierw wprowadzona jako ilość dyspozycji dla dowodu dostawy zwrotnej w widoku Zwrot w aplikacji Zamówienia zakupu.

Jeśli w tym przypadku wykorzystywana jest akcja Utwórz zlecenie dostawy dla zwrotu towarów, niezbędny klucz księgowania nie jest określany na podstawie rodzaju zlecenia dostawy. Używany jest klucz księgowania zapisany w aplikacji Konfiguracja w funkcji Zwroty towarów. Transakcja magazynowa jest generowana, gdy zamówienie dostawy jest dostarczane z odpowiednimi relacjami do zamówienia zakupu.

Jeśli zamówienie nie zostało wcześniej dostarczone, zwrot tworzy kolejną otwartą ilość do dostarczenia. Jeśli otwarta ilość nie ma być już później dostarczona przez dostawcę, status dostawy zamówienia zakupu powinien zostać ustawiony na Całkowicie dostarczone za pomocą akcji ręcznego zakończenia dostawy.

Na koniec tego procesu przychodząca nota uznaniowa jest wprowadzana do aplikacji Faktury zakupu. Kwoty i ilości są wprowadzane ze znakiem ujemnym. Możliwe jest również, aby faktura zakupu zawierała zarówno pozycje noty uznaniowej, jak i pozycje faktury. Wprowadzone lub automatycznie wstawione pozycje not uznaniowych powinny być zawsze przypisane do zamówienia, a nie do przyjęcia towaru. Jest to ważne, ponieważ poprzedni zwrot również zawiera odniesienie do zamówienia. Jeśli zostanie utworzone przypisanie do przyjęcia towaru, status fakturowania przyjęcia towaru nie zostanie odpowiednio zaktualizowany, tj. zostanie zmieniony na Częściowo zafakturowany z powodu aktualizacji zafakturowanej ilości. W takim przypadku zafakturowana ilość w zamówieniu jest pomniejszana o ilość noty uznaniowej i dodawana z powrotem do ilości do zafakturowania. Status fakturowania jest odpowiednio określany i wyświetlany.

Dodatkowe koszty mogą być również rejestrowane i rozdzielane z ujemną ilością i ujemną kwotą. Należy zwrócić uwagę, że wartość wynikowego księgowania korekty odnosi się do całkowitej ilości pozycji zamówienia.

Jeśli do pozycji noty uznaniowej ma zostać przypisana ukończona pozycja zamówienia, pole wyboru Całkowicie zafakturowane musi być również aktywowane w polu wyboru Status w oknach dialogowych przypisania dla faktury zakupu, aby ukończone pozycje były również wyświetlane i mogły zostać wybrane.

Wartościowa nota uznaniowa

Drugi przykład opisuje przypadek, w którym nota uznaniowa wartości jest otrzymywana retrospektywnie, tj. po otrzymaniu i zafakturowaniu dostarczonych pozycji. Może to mieć różne przyczyny, np. nieprawidłowa cena lub późniejsza obniżka ceny. W takim przypadku nie następuje ruch towarów w ramach noty uznaniowej. Jeśli jednak pole wyboru Wycena stanów magazynowych jest aktywowane w odpowiednim kluczu księgowania, przeprowadzane jest księgowanie korygujące.

Aby wprowadzić notę uznaniową wartościową, w pozycji faktury zakupu należy wprowadzić ilość zero i kwotę ujemną.

Uwaga
Mimo że czyste noty uznaniowe wartości mogą odnosić się do ilości, są one rejestrowane z ilością zero, ponieważ nie odnoszą się do dostawy zwrotnej.

Jeśli do pozycji noty uznaniowej ma zostać przypisana ukończona pozycja zamówienia, pole wyboru Całkowicie zafakturowane musi być również aktywowane w polu wyboru Status w oknach dialogowych przypisania dla faktury zakupu, aby ukończone pozycje były również wyświetlane i mogły zostać wybrane.

Czy ten artykuł był pomocny?