Role operatorów – administrator i użytkownik
W ramach Comarch DMS Repozytorium można wyróżnić dwie główne role, jakie mogą pełnić operatorzy:
- Administrator – jest to użytkownik, który jednocześnie:
1. posiada uprawnienie administratora w Comarch DMS, tzn. w aplikacji desktopowej Comarch DMS w ramach zakładki [Struktura organizacyjna] na karcie pracownika, w zakładce Uprawnienia, w sekcji Uprawnienia ogólne opcja Administrator jest zaznaczona na Tak, 2. ma w tej samej zakładce [Struktura organizacyjna] na karcie pracownika w sekcji Funkcjonalności parametr Praca z modułem wybrany na Obieg Dokumentów i Repozytorium.
Nowododany administrator posiada uprawnienia administratora także do obszarów , folderów podrzędnych i dokumentów, które znajdowały się w Repozytorium zanim przyznano mu uprawnienia.
Administrator posiada w ramach Repozytorium wiele uprawnień niedostępnych dla standardowego użytkownika, takich jak:
- definiowanie typów dokumentu - w tym możliwość włączenia, edycji lub wyłączenia retencji
- definiowanie globalnej listy atrybutów
- dodawanie powodów unieważnienia dokumentów
- zarządzanie poziomem uprawnień innych użytkowników we wszystkich katalogach i w stosunku do wszystkich dokumentów w Repozytorium
- tworzenie obszarów (katalogów z przypisanym administratorem) w ramach katalogu głównego Repozytorium
- tworzenie, edycja i usuwanie obszarów i katalogów w każdym katalogu w ramach Repozytorium
- dodawanie, edycja i usuwanie dokumentów w ramach całego Repozytorium (poza katalogiem głównym Repozytorium)
Żeby usunąć administratora z Repozytorium, konieczna jest:
- zmiana parametru Praca z modułem na Obieg dokumentów – wtedy dany operator przestaje mieć jakikolwiek dostęp do Repozytorium, ale pozostaje administratorem DMS (więc może przywrócić sobie dostęp do Repozytorium)
albo
- zmiana parametru Administrator na Nie – wówczas dany operator ma nadal dostęp do Repozytorium, ale nie ma już w nim uprawnień administratora, nie ma nawet dostępu do wcześniej dodanych przez siebie obszarów , katalogów podrzędnych i dokumentów – dostęp do jakiegokolwiek katalogu repozytorium musi mu być nadany przez aktualnego administratora.
W każdym przypadku usunięcia uprawnień administratora należy zapisać zmiany na karcie pracownika za pomocą ikony [Zapisz].
- Standardowy użytkownik – operator, którego dodano w Comarch DMS, a który nie jest administratorem i który w aplikacji desktopowej Comarch DMS w ramach zakładki [Struktura organizacyjna] na karcie pracownika, w zakładce Uprawnienia, w sekcji Funkcjonalności ma parametr Praca z modułem wybrany na Obieg Dokumentów i Repozytorium. Użytkownik może mieć następujące poziomy uprawnień: administrator obszaru, edytor albo przeglądający.
Rodzaje uprawnień operatorów
W odniesieniu do danego folderu lub dokumentu administrator Repozytorium może nadać użytkownikowi jeden z trzech rodzajów uprawnień:
-
-
- Przeglądający – użytkownik nie może modyfikować danego obszaru /katalogu /dokumentu, ma jednak dostęp do podglądu i przeglądania dokumentów, które należą do katalogu, do którego nadano uprawnienie „Przeglądający”, a także do katalogów podrzędnych (chyba, że dany katalog to obszar , którego administratorem jest inny użytkownik). Dostęp obejmuje także opcję pobrania na dysk dokumentów, zarówno aktywnych, jak i zarchiwizowanych.
-
-
-
- Edytor – użytkownik może modyfikować dany obszar /katalog /dokument. Oprócz uprawnień dostępnych na poziomie „Przeglądający” użytkownik będący „Edytorem” ma możliwość dodawania, archiwizacji, unieważniania i usuwania dokumentów, a także zmiany ich nazwy, typu dokumentu i wartości atrybutów oraz edycji zakończenia okresu przechowywania. Może także w ramach podglądu dodać nowe atrybuty do danego typu dokumentu, wybierając spośród wszystkich określonych w Repozytorium przez administratora Repozytorium. W zakresie uprawnień „Edytora” leży także dodawanie, usuwanie i edycja katalogów (zmiana nazwy), w przypadku katalogu, do którego przyznano uprawnienie oraz katalogów do niego podrzędnych.
-
Administrator Repozytorium widzi wówczas w obszarze Folder na faktury listę folderów i dokumentów, która zawiera również obszar Folder C.
Natomiast użytkownik „Jan Kowalski” widzi tę samą listę, ale bez obszaru Folder C.
-
-
- Administrator – użytkownik może modyfikować dany obszar /katalog /dokument. Oprócz uprawnień dostępnych na poziomie „Edytor” użytkownik będący „Administratorem” ma możliwość zarządzania uprawnieniami innych użytkowników do obszaru , dla którego jest administratorem oraz do znajdujących się w nim dokumentów.
-
Administrator utworzył w ramach katalogu głównego Repozytorium obszar Folder 5 i nadał w stosunku do niego uprawnienia administratora operatorowi „Joanna Bławatek”.
Następnie w ramach obszaru Folder 5 administrator utworzył nowy obszar Folder na instrukcje, nadając operatorowi „Aleksandra Maj” uprawnienia administratora w stosunku do niego.
Wówczas po wybraniu opcji Zarządzaj uprawnieniami widoczne jest, że operator „Joanna Bławatek” ma w stosunku do obszaru Folder na instrukcje uprawnienia administratora, choć nie nadawano jej takich uprawnień na tym obszarze – dziedziczy je z obszaru nadrzędnego Folder 5.
Przykłady funkcjonowania uprawnień w Repozytorium
Administrator nadaje operatorowi "Anna Kowalik" uprawnienia administratora do obszaru Folder na potwierdzenia zamówień.
Następnie w ramach obszaru Folder na potwierdzenia zamówień administrator tworzy obszar Styczeń 2022 i nadaje w nim uprawnienia administratora użytkownikowi "Barbara Nowacka".
Przy takim zdefiniowaniu uprawnień do tych obszarów zarówno "Barbara Nowacka", jak i "Anna Kowalik" mają uprawnienia do obszaru Styczeń 2022.
Jednocześnie operator "Barbara Nowacka" nie posiada żadnych uprawnień do obszaru Folder na potwierdzenia zamówień - pomimo tego, że jest administratorem obszaru znajdującego się w Folderze na potwierdzenia zamówień.
Administrator nadaje operatorowi "Anna Kowalik" uprawnienia administratora do obszaru Folder na potwierdzenia zamówień.
Następnie w ramach obszaru Folder na potwierdzenia zamówień administrator tworzy folder Uwagi, nie dodając dodatkowego administratora.
Po wejściu do menu kontekstowego folderu Uwagi i po wybraniu opcji Zarządzaj uprawnieniami administrator nadaje operatorowi "Barbara Nowacka" uprawnienie edytora w stosunku do tego folderu, wyszukując operatora za pomocą wyszukiwarki, klikając [Dodaj] przy nazwisku "Barbara Nowacka", następnie w ramach pola Osoby z dostępem do pliku naciskając obok tego użytkownika i wybierając opcję Edytor.
Wówczas, kiedy administrator wybierze menu kontekstowe obszaru Folder na potwierdzenia zamówień i opcję Zarządzaj uprawnieniami , wtedy będzie widoczne, że operator "Barbara Nowacka" co prawda znajduje się na liście Osoby z dostępem do pliku, ale z poziomem uprawnienia Brak dostępu.
Poziom uprawnień można zmienić z Brak dostępu na Edytor lub Przeglądający, naciskając strzałkę obok napisu Brak dostępu i wybierając odpowiednią opcję, a następnie [Zapisz]
W ten sposób ułatwiono potencjalne nadanie uprawnień do folderu nadrzędnego dla osoby, która ma już uprawnienia do znajdującego się w nim folderu podrzędnego. Jeżeli natomiast administrator nie chce, żeby operatora "Barbara Nowacka" wyświetlano na liście, może usunąć tę pozycję z listy, klikając ikonę obok napisu Brak dostępu, a następnie [Zapisz] - ta operacja nie wpłynie na uprawnienia operatora "Barbara Nowacka" w folderze podrzędnym.
Na liście obszarów znajduje się obszar Folder 4 , a w nim dwa foldery podrzędne: Folder 4.1 i Folder 4.2.
Administrator nadaje uprawnienie „Przeglądający” operatorowi „Jan Kowalski” na poziomie obszaru Folder 4.
Następnie administrator usuwa uprawnienia operatora „Jan Kowalski” na poziomie folderu podrzędnego Folder 4.1.
Wówczas uprawnienia operatora "Jan Kowalski" na poszczególnych poziomach prezentują się następująco:
Przy dodawaniu uprawnień pracownikowi pod możliwymi do wyboru opcjami Przeglądający i Edytor dostępne są krótkie opisy możliwości działań na danym poziomie uprawnień – w wersji 2022.0.1 informacja dostępna pod opcją Edytor została zmodyfikowana, tak aby obejmować nowoprzyznane edytorowi uprawnienie archiwizacji dokumentów.