Konfiguracja generatora dokumentów do rejestru VAT Comarch ERP Optima – Instalacja i konfiguracja do pracy na komputerze lokalnym

image_pdfimage_print

 

Informacje początkowe i konfiguracja

1.Do katalogu, w którym jest zainstalowana stacjonarna wersja Comarch DMS należy skopiować pliki z katalogu bin.

2.Kopiowanie pliku NLog.config jest opcjonalne, jest wymagany, jeżeli zachodzi potrzeba logowania informacji podczas generowania dokumentu.

3.Z katalogu „Typ obiegu” do programu Comarch DMS należy zaimportować typ obiegu: OptimaVatRegisterGenerationAndAnalyticalDescription

4.Podczas generowania dokumentu do rejestru VAT Comarch ERP Optima za pomocą niniejszego mechanizmu, Comarch DMS loguje operatora Comarch ERP Optima wskazanego w oknie Ustawienia > Autoryzacja API lub domyślnego operatora wskazanego w oknie Ustawienia > Połączenia z ERP (w przypadku, gdy Comarch DMS pracuje w trybie wielofirmowym).

5. W katalogu ze stacjonarną wersją Comarch DMS należy odszukać skopiowany wcześniej plik OptimaVatRegisterDimension.exe.config.

6. W pliku OptimaVatRegisterDimension.exe.config należy w kluczu <add key=”ServerUri” value=”http://<host>/<nazwa katalogu>”/> wpisać adres URL aplikacji serwerowej (dawna web) Comarch DMS.

Plik OptimaVatRegisterDimension.exe.config

7.Analogiczną operację należy przeprowadzić z plikiem OptimaVatRegisterGenerator.exe.config. W pliku należy odszukać kluczu <add key=”ServerUri” value=”http://<host>/<nazwa katalogu>”/> i wpisać adres URL aplikacji serwerowej (dawna web) Comarch DMS.

 

Plik OptimaVatRegisterGenerator.exe.config

 

Klucze licencji

Podczas generowania dokumentu do rejestru VAT Comarch ERP Optima za pomocą niniejszego mechanizmu, pobierana jest licencja Comarch ERP Optima.

Dokumenty są generowane w oparciu o licencje operatora wskazanego w oknie Ustawienia > Autoryzacja API lub domyślnego operatora wskazanego w oknie Ustawienia > Połączenia z ERP (w przypadku, gdy Comarch DMS pracuje w trybie wielofirmowym).

Istnieje również możliwość wskazania licencji, która będzie pobierana podczas generowania dokumentów do rejestru VAT w Comarch ERP Optima.

Aby wskazać licencję należy ustawić value =”1” dla wybranej licencji w pliku konfiguracyjnym OptimaVatRegisterGenerator.exe.config:

<add key=”KP” value=”0″/>

<add key=”KH” value=”0″/>

<add key=”KHP” value=”0″/>

<add key=”ST” value=”0″/>

<add key=”FA” value=”0″/>

<add key=”MAG” value=”0″/>

<add key=”PK” value=”0″/>

<add key=”PKXL” value=”0″/>

<add key=”CRM” value=”0″/>

<add key=”ANL” value=”0″/>

<add key=”DET” value=”0″/>

<add key=”BIU” value=”0″/>

<add key=”SRW” value=”0″/>

<add key=”ODB” value=”0″/>

<add key=”KB” value=”0″/>

<add key=”KBP” value=”0″/>

<add key=”HAP” value=”0″/>

<add key=”CRMP” value=”0″/>

Jeżeli w pliku OptimaVatRegisterGenerator.exe.config wszystkie wartości kluczy w sekcji Moduły Optima będą miały ustawioną wartość 0, wówczas generowanie dokumentów będzie odbywać się na dotychczasowych zasadach.

 

Plik konfiguracyjny OptimaVatRegisterGenerator.exe.config, sekcja Moduły Optima – klucze licencji

 

Konfiguracja kontrolek w obszarze (sekcji) „Rejestr zakupu”

Należy ustawić nazwę konfiguracyjnej bazy danych ERP Optima w zapytaniach inicjujących wartości kontrolek.

W tym celu należy kolejno:

  • uruchomić stacjonarną wersję Comarch DMS,
  • przejść do konfiguracji zaimportowanego typu obiegu.
  • W kontrolkach:
        •      Waluta
        •      Elementy, zakładka Listy -> lista: Stawka
        •      Elementy, zakładka inicjowanie wartości -> kontrolki powiązane: 3 wystąpienia

      w zapytaniach SQL  odszukać nazwę bazy „CDN_KNF_Konfiguracja” zamienić ją na właściwą nazwę konfiguracyjnej bazy danych.

    • dodatkowo w wielospółkowym trybie pracy Comarch DMS  zweryfikować spółkę, która jest wskazana w kontrolkach:

Sekcja Dane ogólne:

  • Kontrahent
  • Waluta
  • Forma płatności

 

Sekcja Rejestr i kategoria:

  • Kategoria
  • Opis kategorii
  • Rejestr
  • Typ rejestru

 

Sekcja Pozycje:

  • Definicje list w kontrolce Elementy

 

Sekcja Dokument w ERP Optima:

  • Generuj dokument
  • Rejestr Vat zakupu

 

Sekcja Opis analityczny:

  • Definicje list w kontrolce Opis analityczny
  • Dodaj opis analityczny
  • Obowiązkowe kolumny

 

Aby możliwe było generowanie dokumentów do Rejestru VAT Optima z załącznikami, wymagane jest zapisywanie załączników w bazie Comarch DMS.

Za ustawienie bazy, w której zapisywane są załączniki, odpowiada klucz <add key=”DestinationAttachmentsWorkflow” value=”DO” /> w pliku web.config (wartość DO oznacza zapisywanie załączników w bazie Comarch DMS).

 

Kontrolka Własna akcja

Z poziomu kontrolki „Własna akcja” (Generuj dokument), należy ustawić definicję uruchomienia dodatku.

 

Uwaga
Definicja uruchomienia powinna się znaleźć w edytorze SQL wywołanym dla opcji Plik wykonywalny.

 

Definicja uruchomienia pliku OptimaVatRegisterGenerator.exe:

OptimaVatRegisterGenerator.exe @^UserLoginToken@ @^DocumentId@ @^Culture@ @^DocumentCompanyId@ @Int1@

 

 

Kontrolka Walidator

W załączonym typie obiegu znajduje się kontrolka Walidator, w jej definicji wprowadzono warunek, odpowiadający za możliwość jednokrotnego generowania dokumentu.

Warunek blokuje możliwość wygenerowania kolejnego dokumentu również w przypadku, gdy wcześniej wygenerowany dokument w Comarch ERP Optima został odpięty od dokumentu w Comarch DMS.

W przypadku, gdy zajdzie potrzeba wygenerowania wielu dokumentów, należy zmienić warunek w kontrolce.

W przypadku gdy:

  • dokument generowany jest poprawnie, kontrolka typu „Własna akcja” (Generuj dokument) zwróci w kontrolce Walidator wartość większą od zera (ID wygenerowanego dokumentu)
  • wystąpi błąd, kontrolka typu „Własna akcja” (Generuj dokument) zwróci w kontrolce Walidator wartość mniejszą od zera.

Domyślnie w kontrolce wyświetlana jest wartość 0.

 

Kontrolki Termin płatności i Zastosuj termin płatności

Włączenie obsługi terminu płatności, gdy przykład był wykorzystywany w poprzednich wersjach

W przypadku, gdy w Comarch DMS wykorzystywany jest przykład do generowania dokumentów w rejestrze VAT ERP Optima, do obsługi przekazania terminu płatności wymagane jest wprowadzenie zmian jak poniżej:

1. Na definicji typu obiegu należy dodać kontrolki:

Zastosuj termin płatności – kontrolka typu Lista, inicjowanie wartości poprzez Słownik, wartości słownika: ‘Tak’, ‘Nie’.

Kontrolka przekazuje informację o tym czy termin płatności wskazany w kontrolce ‘Termin płatności’ zostanie przekazany do dokumentu w rejestrze VAT Comarch ERP Optima z karty obiegu, czy będzie ustalany zgodnie z konfiguracją Comarch ERP Optima.

W kontrolce należy wskazać odpowiedzi:

  • Tak – wówczas termin płatności na dokumencie w Comarch ERP Optima będzie pochodził z kontrolki Termin płatności
  • Nie – termin płatności będzie ustalany zgodnie z konfiguracją Comarch ERP Optima.

 

Konfiguracja kontrolki typu Lista

 

Termin płatności – kontrolka typu data i godzina.

Jeżeli w kontrolce ‘Zastosuj termin płatności’ ustawiono wartość ‘Tak’, termin płatności zostanie przeniesiony na dokument w rejestrze VAT Comarch ERP Optima,

Jeżeli w kontrolce ‘Zastosuj termin płatności’ ustawiono wartość ‘Nie’, termin płatności na dokumencie w rejestrze VAT będzie wynikał z konfiguracji Comarch ERP Optima.

 

Konfiguracja kontrolki typu Data i godzina

 

2.Po dodaniu kontrolek, należy w pliku konfiguracyjnym przykładu do generowania dokumentów odkomentować klucze odpowiedzialne za przekazanie wartości powyższych kontrolek:
          • <add key=”UsePaymentDateControl” value=”List1″ /> – dotyczy kontrolki typu Lista,
          • <add key=”PaymentDateControl” value=”DateTime4″ /> – dotyczy kontrolki Data i godzina

W wartościach kluczy należy wpisać identyfikatory kontrolek dodanych na typie obiegu.

OptimaVatRegisterGenerator.exe.config z odkomentowanymi kluczami dla kontrolek Lista i Data i godzina odpowiadających za przekazanie terminu płatności

 

Włączenie obsługi terminu płatności w przypadku nowej konfiguracji przykładu

Aby włączyć obsługę terminu płatności, należy w pliku konfiguracyjnym OptimaVatRegisterGenerator.exe.config odkomentować klucze odpowiedzialne za przekazanie wartości powyższych kontrolek:

<add key=”UsePaymentDateControl” value=” Zastosuj_termin_platnosci ” /> – dotyczy kontrolki typu Lista,

<add key=”PaymentDateControl” value=” Termin_platnosci” ” /> – dotyczy kontrolki Data i godzina

W wartościach kluczy należy wpisać identyfikatory kontrolek dodanych na typie obiegu.

W załączonym typie obiegu udostępniono kontrolki:

Zastosuj termin płatności – kontrolka typu lista w formie słownika z możliwością wskazania wartości domyślnej. Kontrolka przekazuje informację o tym czy termin płatności wskazany w kontrolce ‘Termin płatności’ zostanie przekazany do dokumentu w rejestrze VAT Comarch ERP Optima z karty obiegu, czy będzie ustalany zgodnie z konfiguracją Comarch ERP Optima. W kontrolce można wskazać odpowiedzi:

  • Tak – wówczas termin płatności na dokumencie w Comarch ERP Optima będzie pochodził z kontrolki Termin płatności
  • Nietermin płatności będzie ustalany zgodnie z konfiguracją Comarch ERP Optima.

Termin płatności – kontrolka typu data i godzina, jeżeli w kontrolce ‘Zastosuj termin płatności’:

  • ustawiono wartość ‘Tak’, termin płatności zostanie przeniesiony na dokument w rejestrze VAT Comarch ERP Optima;
  • ustawiono wartość ‘Nie’, termin płatności na dokumencie w rejestrze VAT będzie wynikał z konfiguracji Comarch ERP Optima.

 

Kontrolka Numer rachunku bankowego

W przypadku, gdy w Comarch DMS wykorzystywany jest przykład do generowania dokumentów w rejestrze VAT Comarch ERP Optima, do obsługi przekazania numeru rachunku bankowego wymagane jest:

1. dodanie kontrolki na definicji typu obiegu

Na definicji typu obiegu należy dodać kontrolkę typu tekst, nadać jej nazwę np. Numer rachunku bankowego i identyfikator np. Numer_rachunku_bankowego.

 

2. dodanie w pliku konfiguracyjnym klucza obsługującego przekazanie numeru rachunku bankowego na generowany dokument w Comarch ERP Optima.

Następnie należy w pliku konfiguracyjnym przykładu do generowania dokumentów dodać klucz odpowiedzialny za przekazanie numeru rachunku bankowego:

<add key=”AccountNumberControl” value=”Numer_rachunku_bankowego”/>

W wartości klucza należy wpisać identyfikator kontrolki typu tekst dodanej na typie obiegu.

Klucz ten domyślnie jest zakomentowany – aby korzystać z danej funkcjonalności należy go odkomentować.

 

OptimaVatRegisterGenerator.exe.config z odkomentowanym kluczem odpowiadającym za przekazanie numeru rachunku bankowego

 

Kontrolka Tryb generowania

W przypadku, gdy w Comarch DMS wykorzystywany jest przykład do generowania dokumentów w rejestrze VAT Comarch ERP Optima do obsługi przekazania trybu generowania Netto/Brutto wymagane jest wprowadzenie zmian jak poniżej:

Na definicji typu obiegu należy dodać kontrolkę:

Tryb generowaniakontrolka typu Lista, inicjowanie wartości poprzez Słownik, wartości słownika: ‘Netto’, ‘Brutto’.

 

Konfiguracja kontrolki typu Lista

 

Kontrolka przekazuje informacje o tym, czy dokument ma zostać wygenerowany w rejestrze VAT Comarch ERP Optima od Netto, czy od Brutto.

W kontrolce należy wskazać odpowiednią wartość:

          • Netto – wówczas podczas generowania dokumentu do Comarch ERP Optima zostanie przekazana kwota netto i VAT i na tej podstawie wyliczy się kwota brutto
          • Brutto – wówczas podczas generowania dokumentu do Comarch ERP Optima zostanie przekazana kwota brutto i VAT i na tej podstawie wyliczy się kwota netto

Po dodaniu kontrolki, należy w pliku konfiguracyjnym przykładu do generowania dokumentów dodać klucz odpowiedzialny za przekazanie wartości powyższej kontrolki:

<add key=”GenerationModeControl” value=”Tryb_Generowania” />

W wartości klucza należy wpisać identyfikator kontrolki dodanej na typie obiegu (w przykładzie jest to kontrolka o identyfikatorze Tryb_Generowania)

 

OptimaVatRegisterGenerator.exe.config z kluczem dla kontrolki Lista odpowiadającej za przekazanie trybu generowania

 

W przypadku konfiguracji generowania dokumentu do rejestru VAT Comarch ERP Optima po raz pierwszy, nie ma potrzeby modyfikacji pliku OptimaVatRegisterGenerator.exe.config oraz definicji typu obiegu, ponieważ te zmiany są już uwzględnione. Należy dokonać pozostałej konfiguracji zgodnie z opisem w tym artykule.

 

Konfiguracja kontrolek w obszarze (sekcji) „Opis analityczny”

Na właściwościach kontrolki „Opis analityczny” (kontrolka tabelaryczna), należy dodać kolumny typu lista odpowiadające zdefiniowanym wymiarom opisu analitycznego dla dokumentu typ „rejestr zakupu”.

Uwaga

Kolejność kolumn w kontrolce „Opis analityczny” musi być następująca:

  • Pozycja – kolumna istnieje na zaimportowanym przykładzie
  • Kolumny wymiarów – (max. 7) w kolejności określonej na formatce „Opis analityczny” w Comarch ERP Optima
  • Procent – kolumna istnieje na zaimportowanym przykładzie
  • Wartość – kolumna istnieje na zaimportowanym przykładzie

 

Podczas konfiguracji kolumn z wymiarami analitycznymi w polach „Nazwa kolumny” należy wprowadzić dokładnie takie same nazwy wymiarów, jakie zostały zdefiniowane w Optimie.

Przykład posiada 7 inicjatorów list o nazwach od „Wymiar 1” do „Wymiar 7”. W każdej kolejnej kolumnie wymiaru należy ustawić kolejne inicjatory list.

Przyklad

Przykładowo, jeżeli na formatce „Opis analityczny” powiązanym z dokumentem typu „rejestr zakupu” zostały zdefiniowane poniższe wymiary

 

Przykład tabeli opisu analitycznego w Comarch ERP Optima

 

konfiguracja kontrolki tabelarycznej „Opis analityczny” powinna wyglądać następująco:

 

Przykład konfiguracja typu obiegu do generowania opisu analitycznego

 

Uruchomienie przykładu

Aby wygenerować dokument do rejestru VAT z opisem analitycznym należy:

1. otworzyć dokument DMS ze skonfigurowanym przykładem

2. uzupełnić kontrolki w obszarze (sekcji) „Rejestr zakupu”;

3. zapisać dokument;

4. wygenerować dokument poprzez kliknięcie w przycisk „Generuj dokument”;

5. uzupełnić kontrolki w obszarze (sekcji) „Opis analityczny”;

6. zapisać dokument;

7. wygenerować opis analityczny poprzez kliknięcie w przycisk „Dodaj opis analityczny”.

Po otwarciu nowego dokumentu DMS należy wprowadzić lub zmienić wartości na karcie obiegu. Wartości w kontrolkach, których opis jest pogrubiony są obowiązkowe. Następnie należy zapisać dokument lub przekazać do kolejnego etapu.

Kolejnym krokiem jest kliknięcie w przycisk „Generuj dokument”, wygenerowany dokument automatycznie zostanie podpięty do pola „Rejestr VAT zakupu”.

 

Obieg dokumentów, generowanie dokumentu do rejestru VAT w Comarch ERP Optima.

 

W przypadku gdy dokument generowany jest z załącznikami, dołączone pliki dostępne są na dokumencie OBD powiązanym z wygenerowanym dokumentem w rejestrze VAT.

W oknie dokumentu Comarch ERP Optima wyświetlonym w Comarch DMS nie ma możliwości podglądu dokumentu OBD, tym samym nie ma możliwości usunięcia załączników dodanych na dokument OBD.

Aby zweryfikować listę załączonych plików, należy otworzyć dokument w systemie Comarch ERP Optima.

 

Dokument w rejestrze VAT zakupu w Comarch ERP Optima oraz powiązany dokument OBD załącznikiem przekazanym z Comarch DMS. Dokumenty wyświetlone w systemie Comarch ERP Optima

 

Oprócz dołączania załączników, na dokument OBD w Comarch ERP Optima:

1. w polu Numer obcy umieszczana jest informacja o numerze dokumentu Comarch DMS, z którego wygenerowano dokumenty w Comarch ERP Optima;

2.tytule dokumentu umieszczana jest informacja ‘Dokument Comarch DMS’.

Po wygenerowaniu opisu analitycznego poprzez kliknięcie w przycisk „Dodaj opis analityczny”, w kontrolce ‘Weryfikator opisu analitycznego’ zostanie wyświetlona informacja, że opis analityczny został dodany do dokumentu o numerze określonym w kontrolce Dokument.

 

Sekcja Opis analityczny po wygenerowaniu opisu analitycznego do dokumentu w rejestrze VAT Comarch ERP Optima

 

Czy ten artykuł był pomocny?