Rozporządzenie GPSR w Comarch e-Sale

Jak dostosować oferty Allegro do wymogów Rozporządzenia GPSR?

Nowe wymagania GPSR

Z dniem 13 grudnia 2024 wchodzi w życie unijne rozporządzenie dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów (General Product Safety Regulation, GPSR), mające na celu zapewnienie sprzedaży bezpiecznych produktów na terenie Unii Europejskiej. W odpowiedzi na te regulacje, wprowadzamy zmiany w integracji z serwisem Allegro, umożliwiające dostosowanie się do nowych wymogów. Więcej na temat samego rozporządzenia GPSR znajdziesz w naszych artykułach dotyczących Rozporządzenia GPSR. Zgodnie z nowymi przepisami sprzedawcy mają obowiązek dostarczania szczegółowych informacji o bezpieczeństwie produktów oraz wskazania danych kontaktowych podmiotów odpowiedzialnych za produkty. Aby spełnić wymogi rozporządzenia, uzupełnij odpowiednie informacje w swoich ofertach Allegro:
  • Producent – identyfikacja producenta, który odpowiada za wytworzenie produktu i zapewnienie jego zgodności z wymogami bezpieczeństwa,
  • Osoba odpowiedzialna – dane firmy wprowadzającej produkt na rynek Unii Europejskiej, szczególnie gdy nie jest to bezpośrednio producent,
  • Informacja o bezpieczeństwie – opis lub ostrzeżenia dotyczące sposobu użytkowania produktu, potencjalnych zagrożeń oraz wymaganych środków ostrożności.
Wskazówka
Rozporządzenie GPSR nie dotyczy wszystkich kategorii produktowych na Allegro. Sprawdź, czy Twój asortyment należy do kategorii wykluczonych z GPSR, jeśli tak to nie musisz nic zmieniać.

Jak dostosować oferty Allegro do wymogów Rozporządzenia GPSR?

Krok 1. W panelu administracyjnym przejdź do zakładki Ustawienia > Ustawienia e-Sale > Podmioty odpowiedzialne i dodaj dane adresowe osoby odpowiedzialnej i/lub producenta klikając w przycisk Dodaj podmiot. Krok 2. Gdy dodane podmioty odpowiedzialne pojawią się na liście, zaznacz je, a następnie kliknij w przycisk Wyślij do Allegro. Dzięki temu w szybki sposób prześlesz zdefiniowane w Comarch e-Sale dane podmiotów odpowiedzialnych do Allegro, unikając konieczności ich ponownego dodawania w serwisie! Wysłane dane trafiają do odpowiednich zakładek w serwisie Allegro, z poziomu których możesz również dodać dane kontaktowe osoby odpowiedzialnej oraz producenta. Krok 3. W zakładce Marketplace > Allegro > Oferty, przejdź do formularza oferty Allegro, a następnie uzupełnij odpowiednie w sekcji Producent i/lub Osoba odpowiedzialna wybierz z listy odpowiedni podmiot, który dodałeś z poziomu Allegro lub przesłałeś z e-Sale.
Wskazówka
Pamiętaj, że jeżeli producent, którego przypisujesz do oferty pochodzi spoza Unii Europejskiej, konieczne jest wskazanie osoby odpowiedzialnej za jego wprowadzanie do sprzedaży na terenie UE.
Uzupełnione dane zostaną wyświetlone w formularzu. Zawsze możesz je zmienić wybierając inny podmiot z listy lub edytować klikając w link Przejdź do Allegro u dołu sekcji - zmienione dane nie zostaną zaktualizowane w e-Sale.
Krok 4. W sekcji załączniki dodaj informacje o bezpieczeństwie produktu, wybierając jedną z dostępnych opcji:
  • zadeklaruj, że produkt, który wystawiasz jest bezpieczny do użycia i nie wymaga dodatkowych informacji,
  • dodaj opis informujący o bezpieczeństwie produktu,
  • dodaj załącznik o typie Instrukcja z informacją o bezpieczeństwie, która wyświetlona zostanie na ofercie w Bezpieczeństwo, zgodność i ostrzeżenia.
Jeśli w ofercie uzupełnione zostały załączniki bezpośrednio w serwisie Allegro, w formularzu wyświetlony zostanie odpowiedni komunikat informacyjny.
Wskazówka
Klikając w Dodaj załącznik wyświetlona zostanie lista typów załączników, jakie możesz dodać do swojej oferty. Każdy z typów możesz wybrać tylko raz i dodać co nawyżej jeden plik. Wszystkie załączniki poza instrukcją z informacją o bezpieczeństwie zobaczysz pod opisem w ofercie.

Jak szybko ustawić dane Osoby odpowiedzialnej i Producenta w ofercie?

Aby ułatwić i przyspieszyć dostosowanie ofert Allegro do nowych wymogów rozporządzenia GPSR, udostępniliśmy możliwość seryjnego przypisania podmiotu odpowiedzialnego do wielu ofert na raz. Krok 1. Przejdź do listy ofert Allegro (Marketplace > Allegro > Oferty) i zaznacz na liście oferty, w których chcesz wprowadzić zmiany. Krok 2. W niebieskiej belce z operacjami seryjnymi kliknij w trzy kropki, które rozwinie pozostałe dostępne opcje. Krok 3. Wybierz, dla którego z podmiotów chcesz zmienić dane klikając odpowiednio w Ustaw osobę odpowiedzialną i/lub Ustaw producenta. Krok 4. W wyświetlonym pop-upie odpowiednio przypisz dane podmiotu do wybranych ofert. Po zatwierdzeniu wyboru kliknij w przycisk Zapisz. Gotowe! Przypisałeś do wybranych ofert wybrane dane podmiotu odpowiedzialnego. Dane podmiotów odpowiedzialnych zobaczysz w swojej aukcji Allegro u dołu, klikając w link Osoba odpowiedzialna za produkt: Natomiast informacje o bezpieczeństwie produktu dostępne są poniżej, po kliknięciu w link Bezpieczeństwo, zgodność i ostrzeżenia: Więcej o GPSR i nowych funkcjach przeczytasz w artykułach: Rozporządzenie GPSR oraz Jak dostosować Comarch e-Sklep wymogów Rozporządzenia GPSR?

Jak dostosować Comarch e-Sale do wymogów GPSR (w integracji z Comarch ERP XT)?

Spis treści

Wstęp

Przykładowe informacje umożliwiające identyfikację produktu:

a) Zdjęcie

    • Jak w systemie ERP XT wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają dodanych zdjęć?
    • Jak dodać zdjęcie towaru w systemie ERP XT?

b) Kod producenta/ kod towaru

    • Jak dodać kod producenta w systemie ERP XT?

c) Kod EAN

    • Jak w systemie ERP XT wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu EAN?
    • Jak dodać kod EAN w systemie ERP XT?

d) Opis towaru z sekcją/ załącznikiem ostrzeżeń i instrukcji

    •  Jak dodać opis towaru z linkiem do ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatów bezpieczeństwa (umieszonych jako załącznik na iBard)?

e) Marka

    •  Jak dodać markę w systemie ERP XT?

f) Dowolny (inny) identyfikator produktu

Dowiedz się więcej

Wstęp

Przygotowanie oferty e-Commerce zgodnie z rozporządzeniem GPSR wymaga od sprzedawcy zwrócenia szczególnej uwagi na detale oraz zrozumienia przepisów. Regulacja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa produktów dostępnych na rynku europejskim, a jej przestrzeganie jest kluczowe dla każdego sprzedawcy.

W tym artykule omówimy jak możesz dostosować ofertę Comarch e-Sale do wymogów GPSR w integracji z systemem Comarch ERP XT. Znajdziesz tu informacje, gdzie i jak zmodyfikować opis produktu lub jego parametry oraz jak monitorować i aktualizować swoje oferty e-Commerce, aby były zawsze aktualne i zgodne z obowiązującymi regulacjami.

Przykładowe informacje umożliwiające identyfikację produktu:

Rozporządzenie GPSR nakłada nowe obowiązki na sprzedawców dotyczące podawania na ofercie e-Commerce informacji identyfikujących dany produkt, które pozwalają go właściwie rozpoznać. Mogą być nimi parametry np.: kod produktu, kod producenta, numer EAN, numer seryjny lub numer partii. Dodatkowo, dla niektórych sprzedawanych produktów, konieczne może być podanie dodatkowych informacji o bezpieczeństwie produktu, jego certyfikacie bezpieczeństwa lub instrukcji. Poniżej przygotowaliśmy poradnik, jak dostosować swoją ofertę e-Sale do nowych wymogów GPSR, wykorzystując funkcje/pola standardowo dostępne przy konfigurowaniu oferty e-Commerce w systemie Comarch ERP XT.
Wskazówka
Na sprzedawcy spoczywa odpowiedzialność za podawanie prawidłowych informacji o produktach.

a) Zdjęcie

  • Jak w systemie ERP XT wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają dodanych zdjęć?

W systemie ERP XT istnieje możliwość zweryfikowania towarów posiadających zdjęcie poprzez przełączenie widoku listy towarów na widok kafelkowy. Aby to zrobić postępuj zgodnie z instrukcją. 1.Przejdź do zakładki Faktury (1) > Produkty (2):   2. Następnie będąc na liście towarów kliknij na ikonkę z kafelkami w prawym górnym rogu:   3. Po przełączeniu widoku na kafelkowy towary bez zdjęcia będą prezentować się w następujący sposób:  
  • Jak dodać zdjęcie towaru w systemie ERP XT? 

Aby dodać zdjęcie do towaru wykonaj następujące kroki: 1.Przejdź do zakładki Faktury (1) > Produkty (2):   2. Teraz będąc na liście towarów kliknij w towar, do którego chcesz dodać zdjęcie:   3. Następnie przejdź do zakładki Zdjęcia (1) i kliknij w opcję Przeciągnij i upuść lub Wybierz plik (2). Wybierz plik ze zdjęciem z dysku komputera lub przeciągnij plik w dany obszar:   4. Aby zdjęcie było widoczne w e-Sale udostępnij produkt przechodząc na zakładkę e-Sklep i kliknij Udostępnij w Comarch e-Sklep:   5. Zapisz zmiany na karcie towaru, aby nowe zdjęcie zostało zaktualizowane w systemie ERP. Aby zdjęcie było widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

b) Kod producenta/ kod towaru

Kod towaru to unikalny identyfikator towaru nadawany w systemie ERP podczas dodawania nowej kartoteki.
  • Jak dodać kod producenta w systemie ERP XT? 

Aby dodać kod producenta do towaru wykonaj następujące kroki: 1.Przejdź do zakładki Faktury (1) > Produkty (2):   2. Będąc na liście towarów kliknij w towar, do którego chcesz dodać kod producenta:   3. Następnie przejdź do zakładki e-Sklep (1) i znajdź sekcję Producent (2):   4. Wypełnij pole Kod u producenta:   5. Zapisz zmiany na karcie towaru, aby kod producenta został zaktualizowany w systemie ERP. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

c) Kod EAN

  • Jak w systemie ERP XT wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu EAN?

Aby wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają kodu EAN postępuj według poniższych kroków. 1.Przejdź do zakładki Faktury (1) > Produkty (2):   2.Będąc na liście towarów, kliknij prawym przyciskiem myszy na nazwę którejkolwiek kolumny:   3.Po kliknięciu pokaże się lista, na której zaznacz opcję Kod EAN i zatwierdź klikając lewym przyciskiem myszy:   4.Kolumna KOD EAN pojawi się na końcu listy towarów:   5.Aby wyfiltrować teraz towary niemające przypisanego kodu EAN kliknij lewym przyciskiem myszy na obszar z napisem KOD EAN: 6.Po kliknięciu KOD EAN jako pierwsze na liście pokażą się towary niemające przypisanego kodu EAN:  
  • Jak dodać kod EAN w systemie ERP XT? 

Aby dodać kod EAN do towaru wykonaj następujące kroki: 1.Przejdź do zakładki Faktury (1) > Produkty (2):   2. Będąc na liście towarów kliknij w towar, do którego chcesz dodać kod EAN:   3. Na zakładce Formularz (1) znajdź sekcję Kody produktu (2):   4. W polu o nazwie Kod EAN dodaj kod EAN dla swojego produktu:   5. Zapisz zmiany na karcie towaru, aby kod EAN został zaktualizowany w systemie ERP. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

d) Opis towaru z sekcją/ załącznikiem ostrzeżeń i instrukcji

Dla wybranych towarów konieczne może być dołączenie instrukcji bezpieczeństwa lub certyfikatu bezpieczeństwa. Możesz to zrobić na kilka sposobów: edytować opis produktu lub udostępnić odpowiedni załącznik w formie linku.
  • Jak dodać opis towaru z linkiem do ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatów bezpieczeństwa (umieszonych jako załącznik na iBard)? 

Aby dodać opis towaru z linkiem ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatów bezpieczeństwa (umieszonych jako załącznik na iBard) wykonaj następujące kroki: 1.Przejdź do zakładki Faktury (1) > Produkty (2):   2.Będąc na liście towarów kliknij w towar, do którego chcesz dodać opis:   3.Następnie przejdź do zakładki e-Sklep (1) i znajdź sekcję Informacje o produkcie (2):   4.Wprowadź opis towaru lub wygeneruj go za pomocą przycisku Kreator opisu > Wygeneruj nowy opis:   5. Zaznacz część tekstu (1), dla którego chciałbyś dodać link przekierowujący do strony z ostrzeżeniem/ instrukcją/ certyfikatem, a następnie kliknij w ikonkę Insert Link (2):   6.W nowym polu uzupełnij adres linku do strony z ostrzeżeniami i instrukcją:   7.Po zatwierdzeniu adresu linku przyciskiem OK, obszar zaznaczonego tekstu zostanie podkreślony, a jego kolor zmieni się na niebieski:   8.Zapisz zmiany na karcie towaru, aby dodany opis wraz z linkiem został zaktualizowany w systemie ERP. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

e) Marka

  •  Jak dodać markę w systemie ERP XT?

Aby dodać markę do towaru wykonaj następujące kroki: 1.Przejdź do zakładki Faktury (1) > Produkty (2):   2. Będąc na liście towarów kliknij w towar, do którego chcesz dodać markę:   3.Następnie przejdź do zakładki e-Sklep (1) i znajdź sekcję Producent (2):   4. W polu o nazwie Marka dodaj markę dla swojego produktu:   5. Zapisz zmiany na karcie towaru, aby informacja o marce została zaktualizowana w systemie ERP. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

f) Dowolny (inny) identyfikator produktu

Jeżeli potrzebujesz identyfikować towar w inny sposób niż wyżej opisane przykłady, skorzystaj w systemie ERP z funkcji atrybutu towaru. Szczegółowa instrukcja dostępna jest w artykule: Atrybuty na karcie produktu.

Dowiedz się więcej

Chcesz się dowiedzieć więcej na temat rozporządzenia GPSR? A może potrzebujesz dostosować ofertę e-Commerce w integracji z innym systemem ERP? Sprawdź nasze pozostałe poradniki! Śledź nasze Centrum Pomocy, by być na bieżąco!
Wskazówka
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących poruszanych kwestii, zaleca się skonsultowanie z prawnikiem, celem upewnienia się, że prowadząc działalność spełniasz wymogi Rozporządzenia.

Jak dostosować Comarch e-Sale do wymogów GPSR (w integracji z Comarch ERP Optima)?

Spis treści

Wstęp

Przykładowe informacje umożliwiające identyfikację produktu:

a) Zdjęcie

    • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają dodanych zdjęć?
    • Jak dodać zdjęcie towaru w systemie ERP Optima?

b) Kod producenta/ kod towaru

    • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu producenta?
    • Jak dodać kod producenta w systemie ERP Optima?

c) Kod EAN

    • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu EAN?
    • Jak dodać kod EAN w systemie ERP Optima?

d) Opis towaru z sekcją/ załącznikiem ostrzeżeń i instrukcji

    • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego opisu?
    •  Jak dodać opis towaru z linkiem do ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatów bezpieczeństwa (umieszonych jako załącznik na iBard)?
    • Jak ostrzeżenia/ instrukcje/ certyfikat bezpieczeństwa dodać jako załącznik do towaru?

e) Marka

    • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionej marki?
    •  Jak dodać markę w systemie ERP Optima?

f) Dowolny (inny) identyfikator produktu

Dowiedz się więcej

Wstęp

Przygotowanie oferty e-Commerce zgodnie z rozporządzeniem GPSR wymaga od sprzedawcy zwrócenia szczególnej uwagi na detale oraz zrozumienia przepisów. Regulacja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa produktów dostępnych na rynku europejskim, a jej przestrzeganie jest kluczowe dla każdego sprzedawcy.

W tym artykule omówimy jak możesz dostosować ofertę Comarch e-Sale do wymogów GPSR w integracji z systemem Comarch ERP Optima. Znajdziesz tu informacje, gdzie i jak zmodyfikować opis produktu lub jego parametry oraz jak monitorować i aktualizować swoje oferty e-Commerce, aby były zawsze aktualne i zgodne z obowiązującymi regulacjami.

Przykładowe informacje umożliwiające identyfikację produktu:

Rozporządzenie GPSR nakłada nowe obowiązki na sprzedawców dotyczące podawania na ofercie e-Commerce informacji identyfikujących dany produkt, które pozwalają go właściwie rozpoznać. Mogą być nimi parametry np.: kod produktu, kod producenta, numer EAN, numer seryjny lub numer partii. Dodatkowo, dla niektórych sprzedawanych produktów, konieczne może być podanie dodatkowych informacji o bezpieczeństwie produktu, jego certyfikacie bezpieczeństwa lub instrukcji. Poniżej przygotowaliśmy poradnik, jak dostosować swoją ofertę e-Sale do nowych wymogów GPSR, wykorzystując funkcje/pola standardowo dostępne przy konfigurowaniu oferty e-Commerce w systemie Comarch ERP Optima.
Wskazówka
Na sprzedawcy spoczywa odpowiedzialność za podawanie prawidłowych informacji o produktach.

a) Zdjęcie

  • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają dodanych zdjęć?

Aby sprawdzić i wyszukać towary bez zdjęcia przejdź do Zasobów i wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na Liście zasobów kliknij prawym przyciskiem myszy na nazwę którejkolwiek kolumny:   3.Zaznacz funkcję Wybór kolumn  kursorem i zatwierdź klikając lewym przyciskiem myszy:   4. W obszarze Dostosowanie odszukaj nazwę kolumny Załączniki(1) a następnie metodą przeciągnij i upuść umieść ją na karcie Listy zasobów(2). Miejsce umieszczenia nowej kolumny Załączniki wskazują dwie strzałki(3) przy nazwach kolumn:   5. Aby sprawdzić, czy produkty posiadają zdjęcia/załączniki kliknij na nowo dodaną kolumnę Załączniki(1) - załączniki zostaną posortowane alfabetycznie wg. nazwy(2). Produkty bez zdjęć będą miały puste pole(3):  
  • Jak dodać zdjęcie towaru w systemie ERP Optima? 

Aby dodać zdjęcie do towaru wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów otwórz kartę towaru, do której chcesz dodać zdjęcie:   3.Przejdź do zakładki Atrybuty(1). W sekcji Zdjęcia i załączniki znajdź opcję dodania zdjęcia (2) i wybierz plik ze zdjęciem z dysku komputera: 4.Na wyświetlonym powiadomieniu (1) kliknij Tak (2), aby udostępnić nowo dodane zdjęcie w Comarch e-Sale:   5. Zapisz zmiany na karcie towaru (1), by nowe zdjęcie zostało zaktualizowane w systemie ERP. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

b) Kod producenta/ kod towaru

Kod towaru to unikalny identyfikator towaru nadawany w systemie ERP podczas dodawania nowej kartoteki.
  • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu producenta?

Aby znaleźć towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu producenta, skorzystaj z funkcji dodatkowych kolumn użytkownika. Więcej informacji w biuletynie OPT074 – Dodawanie kolumn użytkownika na listach.
  • Jak dodać kod producenta w systemie ERP Optima? 

Aby dodać kod producenta do towaru wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów otwórz kartę towaru, do której chcesz dodać kod producenta:   3.Przejdź do zakładki Dodatkowe(1). W sekcji Parametry  znajdź pole Kod producenta(2) i wprowadź go. Wprowadzone zmiany zapisz(3):   4. Po zapisaniu kod producenta jest widoczny jest na liście produktów w odpowiedniej kolumnie. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

c) Kod EAN

  • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu EAN?

Aby sprawdzić i wyszukać towary bez kodu EAN przejdź do Zasobów i wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów kliknij prawym przyciskiem myszy na nazwę którejkolwiek kolumny:   3.Zaznacz funkcję Wybór kolumn  kursorem i zatwierdź klikając lewym przyciskiem myszy:   4. W obszarze Dostosowanie odszukaj nazwę kolumny EAN(1) a następnie metodą przeciągnij i upuść umieść ją na karcie listy zasobów(2). Miejsce umieszczenia nowej kolumny EAN wskazują dwie strzałki(3) przy nazwach kolumn:   5. Aby sprawdzić, czy produkty posiadają kod EAN kliknij na nowo dodaną kolumnę EAN(1) - kody EAN zostaną posortowane alfabetycznie wg. nazwy. Produkty bez kodów EAN będą miały puste pole(2):  
  • Jak dodać kod EAN w systemie ERP Optima? 

Aby dodać kod EAN do towaru wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów otwórz kartę towaru, do której chcesz dodać kod EAN:   3.Przejdź do zakładki Ogólne(1). W sekcji VAT, EAN, PKWiU, CN znajdź pole EAN(2) i wprowadź kod EAN możesz także skorzystać z generatora kodów EAN znajdującego się pod przyciskiem EAN(3). Wprowadzone zmiany zapisz(4).   4. Po zapisaniu EAN widoczny jest na liście produktów w odpowiedniej kolumnie. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale.

d) Opis towaru z sekcją/ załącznikiem ostrzeżeń i instrukcji

Dla wybranych towarów konieczne może być dołączenie instrukcji bezpieczeństwa lub certyfikatu bezpieczeństwa. Możesz to zrobić na kilka sposobów: edytować opis produktu, udostępnić odpowiedni załącznik w formie linku lub dodać nowy plik jako daną binarną.
  • Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego opisu?

Aby sprawdzić i wyszukać towary bez opisu przejdź do Zasobów i wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów kliknij prawym przyciskiem myszy na nazwę którejkolwiek kolumny:   3.Zaznacz funkcję Wybór kolumn kursorem i zatwierdź klikając lewym przyciskiem myszy:   4. W obszarze Dostosowanie odszukaj nazwę kolumny Opis(1) a następnie metodą przeciągnij i upuść umieść ją na karcie listy zasobów(2). Miejsce umieszczenia nowej kolumny Opis wskazują dwie strzałki(3) przy nazwach kolumn:   5. Aby sprawdzić, czy produkty posiadają opis i kliknij na nowo dodaną kolumnę Opis(1). Produkty nie posiadające opisów będą miały puste pole(2):  
  • Jak dodać opis towaru z linkiem do ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatów bezpieczeństwa (umieszonych jako załącznik na iBard)? 

Aby dodać opis towaru z linkiem ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatów bezpieczeństwa (umieszonych jako załącznik na iBard) wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów otwórz kartę towaru, do której chcesz dodać Opis z linkiem do ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatu:   3.Przejdź do zakładki Dodatkowe(2). W sekcji Opis i URL(2) znajdź pole Opis i wprowadź opis produktu. Po uzupełnieniu opisu produktu wybierz kartę e-Sklep(3):   4. Na wyświetlonej karcie e-Sklep(1) wybierz z sekcji Języki opis(2) do którego należy dodać link z ostrzeżeniem/ instrukcją/ certyfikatem do towaru a następnie otwórz go(3):   5.Aby utworzyć link w opisie wybierz miejsce w sekcji Opis Comarch e-Sklep/e-Sale(1)  w którym ma być widoczny link i kliknij w ikonę Hiperłącze(2) aby go utworzyć: 6.W oknie Wstaw odnośnik(1) uzupełnij informacje dotyczące wstawianego linku. Kliknij Ok(2), aby go utworzyć:   7.Nowo dodany link widoczny jest w sekcji Opis Comarch e-Sale widoczny jest w kolorze niebieskim(1). Wprowadzone zmiany zapisz(2).   8.Aby dodany link do opisu był widoczny w e-Sale wprowadzone zmiany na karcie produktu zapisz i zaktualizuj je przesyłając informacje do e-Sale.
  •  Jak ostrzeżenia/ instrukcje/ certyfikat bezpieczeństwa dodać jako załącznik do towaru?

Aby przejść do karty towaru wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów otwórz kartę towaru, do której chcesz dodać plik w formie załącznika do pobrania:   3.Przejdź do zakładki Atrybuty(1). Aby plik został dodany do sekcji Zdjęcia i załączniki(2) kliknij w ikonę z zielonym plusem(3):   4. Wybierz typ pliku(1) a następnie wybierz plik, który ma zostać dodany do karty produktu(2). Aby dodać wybrany plik kliknij Otwórz(3): 5.Potwierdź udostępnienie wybranego pliku do Comarch e-Sklep/e-Sale klikając Tak(1):   6.Aby dodany plik był widoczny w e-Sale wprowadzone zmiany na karcie produktu zapisz i zaktualizuj je przesyłając informacje e-Sale.

e) Marka

  •  Jak w systemie ERP Optima wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionej marki?

Aby sprawdzić i wyszukać towary bez Marki przejdź do Zasobów i wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów kliknij prawym przyciskiem myszy na nazwę którejkolwiek kolumny:   3.Zaznacz funkcję Wybór kolumn kursorem i zatwierdź klikając lewym przyciskiem myszy:   4. W obszarze Dostosowanie odszukaj nazwę kolumny Marka(1) a następnie metodą przeciągnij i upuść umieść ją na karcie listy zasobów(2). Miejsce umieszczenia nowej kolumny Marka wskazują dwie strzałki(3) przy nazwach kolumn:   5. Aby sprawdzić, czy produkty posiadają Markę kliknij na nowo dodaną kolumnę Markę(1) - Marki zostaną posortowane alfabetycznie wg. nazwy. Produkty bez Marki będą miały puste pole(2):  
  •  Jak dodać markę w systemie ERP Optima?

Aby dodać markę do towaru wykonaj następujące kroki: 1.Otwórz listę towarów Handel (1) > Zasoby (2):   2.Na liście zasobów otwórz kartę towaru, do której chcesz dodać Markę:   3.Przejdź do zakładki Dodatkowe(2). W sekcji Parametry znajdź pole Marka(2) i wybierz odpowiednią z listy. Wprowadzone zmiany zapisz(3):   4. Po zapisaniu Marka widoczna jest na liście produktów w odpowiedniej kolumnie. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

f) Dowolny (inny) identyfikator produktu

Jeżeli potrzebujesz identyfikować towar w inny sposób niż wyżej opisane przykłady, skorzystaj w systemie ERP z funkcji atrybutu towaru. Szczegółowa instrukcja dostępna jest w artykule: Atrybuty towaru, zdjęcia i załączniki.

Dowiedz się więcej

Chcesz się dowiedzieć więcej na temat rozporządzenia GPSR? A może potrzebujesz dostosować ofertę e-Commerce w integracji z innym systemem ERP? Sprawdź nasze pozostałe poradniki! Śledź nasze Centrum Pomocy, by być na bieżąco!

Wskazówka
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących poruszanych kwestii, zaleca się skonsultowanie z prawnikiem, celem upewnienia się, że prowadząc działalność spełniasz wymogi Rozporządzenia.

Jak dostosować Comarch e-Sale do wymogów GPSR (w integracji z Comarch ERP XL)?

Spis treści

Wstęp

Przykładowe informacje umożliwiające identyfikację produktu:

a) Zdjęcie

    • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają dodanych zdjęć?
    • Jak dodać zdjęcie towaru w systemie ERP XL?

b) Kod producenta/ kod towaru

  • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu producenta?
  • Jak dodać kod producenta w systemie ERP XL?

c) Kod EAN

    • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu EAN?
    • Jak dodać kod EAN w systemie ERP XL?

d) Opis towaru z sekcją/ załącznikiem ostrzeżeń i instrukcji

    • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego opisu?
    • Jak dodać opis towaru z linkiem do ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatów bezpieczeństwa (umieszonych jako załącznik na iBard)?
    • Jak ostrzeżenia/ instrukcje/ certyfikat bezpieczeństwa dodać jako załącznik do towaru?

e) Marka

    • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionej marki?
    •  Jak dodać markę w systemie ERP XL?

f) Dowolny (inny) identyfikator produktu

Dowiedz się więcej

Wstęp

Przygotowanie oferty e-Commerce zgodnie z rozporządzeniem GPSR wymaga od sprzedawcy zwrócenia szczególnej uwagi na detale oraz zrozumienia przepisów. Regulacja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa produktów dostępnych na rynku europejskim, a jej przestrzeganie jest kluczowe dla każdego sprzedawcy.

W tym artykule omówimy jak możesz dostosować ofertę Comarch e-Sale do wymogów GPSR w integracji z systemem Comarch ERP XL. Znajdziesz tu informacje, gdzie i jak zmodyfikować opis produktu lub jego parametry oraz jak monitorować i aktualizować swoje oferty e-Commerce, aby były zawsze aktualne i zgodne z obowiązującymi regulacjami.

Przykładowe informacje umożliwiające identyfikację produktu:

Rozporządzenie GPSR nakłada nowe obowiązki na sprzedawców dotyczące podawania na ofercie e-Commerce informacji identyfikujących dany produkt, które pozwalają go właściwie rozpoznać. Mogą być nimi parametry np.: kod produktu, kod producenta, numer EAN, numer seryjny lub numer partii. Dodatkowo, dla niektórych sprzedawanych produktów, konieczne może być podanie dodatkowych informacji o bezpieczeństwie produktu, jego certyfikacie bezpieczeństwa lub instrukcji. Poniżej przygotowaliśmy poradnik, jak dostosować swoją ofertę e-Sale do nowych wymogów GPSR, wykorzystując funkcje/pola standardowo dostępne przy konfigurowaniu oferty e-Commerce w systemie Comarch ERP XL.
Wskazówka
Na sprzedawcy spoczywa odpowiedzialność za podawanie prawidłowych informacji o produktach.

a) Zdjęcie

  • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają dodanych zdjęć?

W celu uzyskania dokładniejszych informacji dotyczących wyszukania produktów, które nie posiadają dodanych zdjęć, skontaktuj się z Asystą Comarch ERP XL.
  • Jak dodać zdjęcie towaru w systemie ERP XL? 

Aby dodać zdjęcie do towaru wykonaj następujące kroki: 1.W module Sprzedaż przejdź do zakładki Ogólne (1) > Towary (2): 2.Wybierz z listy towar, do którego chcesz dodać zdjęcie:   3.Przejdź do zakładki Załączniki (1), następnie przyciskiem plusa (2) dodaj zdjęcie towaru:   4.Następnie na zakładce Ogólne (1) kliknij przycisk Import z pliku (2). Po jego naciśnięciu pojawi się okno, w którym należy wybrać plik, jaki ma zostać zaimportowany:   5.W sekcji Dostępność w aplikacji(1) zaznacz e-Sklep (2). Wprowadzone zmiany zapisz przyciskiem dyskietki (3). Wykonaj synchronizację danych z systemu ERP do e-Sale:  

b) Kod producenta/ kod towaru

Kod towaru to unikalny identyfikator towaru nadawany w systemie ERP podczas dodawania nowej kartoteki.
  • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu producenta?

W celu uzyskania dokładniejszych informacji dotyczących wyszukania produktów po kodzie producenta skontaktuj się z Asystą Comarch ERP XL.
  • Jak dodać kod producenta w systemie ERP XL? 

W celu uzyskania dokładniejszych informacji na temat dodawania kodu producenta do towaru skontaktuj się z Asystą Comarch ERP XL.

c) Kod EAN

  • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego kodu EAN?

Aby wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają kodu EAN postępuj według poniższych kroków. 1.W module Sprzedaż przejdź do zakładki Ogólne (1) > Towary (2):   2.Przejdź na zakładkę Wszystkie wg EAN. Po kliknięciu na nazwę kolumny EAN kody zostaną posortowane według ich przypisania lub nie:   3.Widok po kliknięciu na EAN. Dla towarów nieposiadających kodu EAN pokazują się puste pola w tej kolumnie:  
  • Jak dodać kod EAN w systemie ERP XL? 

Aby dodać kod EAN do towaru wykonaj następujące kroki: 1.W module Sprzedaż przejdź do zakładki Ogólne (1) > Towary (2):   2.Wybierz z listy towar, do którego chcesz dodać kod EAN:   3.Przejdź do zakładki Ogólne (1). Znajdź pole EAN (2) i wprowadź kod EANZapisz wprowadzone zmiany przyciskiem dyskietki (3):   4. Po zapisaniu EAN widoczny jest na zakładce Wszystkie wg EAN w odpowiedniej kolumnie. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

d) Opis towaru z sekcją/ załącznikiem ostrzeżeń i instrukcji

  • Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionego opisu?

W celu uzyskania dokładniejszych informacji dotyczących wyszukania produktów, które nie posiadają opisu, skontaktuj się z Asystą Comarch ERP XL.
  • Jak dodać opis towaru z linkiem do ostrzeżeń/ instrukcji/ certyfikatów bezpieczeństwa (umieszonych jako załącznik na iBard)?

W celu uzyskania dokładniejszych informacji na temat dodawania linków do opisu towaru w systemie ERP XL skontaktuj się z Asystą Comarch ERP XL.
  • Jak ostrzeżenia/ instrukcje/ certyfikat bezpieczeństwa dodać jako załącznik do towaru?

Aby przejść do karty towaru wykonaj następujące kroki: 1.W module Sprzedaż przejdź do zakładki Ogólne (1) > Towary (2):   2.Na liście zasobów otwórz kartę towaru, do której chcesz dodać plik w formie załącznika do pobrania:   3.Przejdź do zakładki Załączniki (1), następnie przyciskiem plusa (2) dodaj nowy element w postaci załączniku dla towaru:   4.  Na zakładce Ogólne (1) wybierz Typ pliku (2) a następnie wgraj plik, który ma zostać dodany do karty produktu klikając znak importuj (3):   5.W sekcji Dostępność w aplikacji(1) zaznacz e-Sklep (2), aby dodany plik był widoczny w e-Sale. Wprowadzone zmiany zapisz przyciskiem dyskietki (3):  

e) Marka

  •  Jak w systemie ERP XL wyszukać towary, które są udostępnione do e-Commerce, ale nie mają uzupełnionej marki?

W celu uzyskania dokładniejszych informacji dotyczących wyszukania produktów, które nie posiadają przypisanej marki skontaktuj się z Asystą Comarch ERP XL.
  •  Jak dodać markę w systemie ERP XL?

Aby dodać markę do towaru wykonaj następujące kroki: 1.W module Sprzedaż przejdź do zakładki Ogólne (1) > Towary (2):   2.Wybierz z listy towar, do którego chcesz dodać markę:   3.Przejdź do zakładki Ogólne (1). Znajdź pole Marka (2) i wprowadź markę towaru. Zapisz wprowadzone zmiany przyciskiem dyskietki (3), aby informacja o marce została zaktualizowana w systemie ERP. Aby zmiany były widoczne w Twoim e-Sale zaktualizuj informacje, przesyłając je do e-Sale:  

f) Dowolny (inny) identyfikator produktu

Jeżeli potrzebujesz identyfikować towar w inny sposób niż wyżej opisane przykłady, skorzystaj w systemie ERP z funkcji atrybutu towaru. Szczegółowa instrukcja dostępna jest w artykule: XL009 - Atrybuty.

Dowiedz się więcej

Chcesz się dowiedzieć więcej na temat rozporządzenia GPSR? A może potrzebujesz dostosować ofertę e-Commerce w integracji z innym systemem ERP? Sprawdź nasze pozostałe poradniki! Śledź nasze Centrum Pomocy, by być na bieżąco!
Wskazówka
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących poruszanych kwestii, zaleca się skonsultowanie z prawnikiem, celem upewnienia się, że prowadząc działalność spełniasz wymogi Rozporządzenia.

Rozporządzenie GPSR

Czym jest GPSR?

GPSR (ang. General Product Safety Regulation) to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988, przyjęte 10 maja 2023 roku, którego celem jest zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa produktów wprowadzanych na rynek Unii Europejskiej. Rozporządzenie to zastępuje wcześniejszą dyrektywę o ogólnym bezpieczeństwie produktów z 2001 roku (Dyrektywa 2001/95/WE), uwzględniając współczesne wyzwania związane z rozwojem handlu elektronicznego, technologii oraz globalizacją rynków. Głównym celem jest ochrona konsumentów i ujednolicenie przepisów bezpieczeństwa produktów na terenie całej UE, aby zagwarantować ich zgodność z unijnymi normami.

Kluczowe założenia:
  • GPSR dotyczy wszystkich produktów konsumenckich dostępnych w UE, zarówno tych produkowanych lokalnie, jak i importowanych z krajów trzecich.
  • Rozporządzenie ma zastosowanie w przypadku sprzedaży konsumenckiej (B2C). Transakcje B2B nie podlegają tym regulacjom.
  • Regulacja obejmuje produkty fizyczne, ale także związane z nimi usługi, np. aplikacje do zarządzania produktami.
  • Rozporządzenie GPSR dotyczy zarówno produktów nowych, jak i używanych, naprawionych i odnowionych.
  • GPSR dotyczy zarówno sprzedaży stacjonarnej (offline) jaki i online.
 

Od kiedy obowiązuje Rozporządzenie GPSR?

Rozporządzenie wchodzi w życie 13 grudnia 2024 roku. Od tego momentu wszystkie Twoje oferty w sklepie internetowym / e-Sale oraz na platformach typu marketplace powinny spełniać wymogi Rozporządzenia.

 

Kogo dotyczy GPSR?

Rozporządzenie GPSR definiuje i szczegółowo określa obowiązki dla producentów, importerów i dystrybutorów.

1. Producent

Producent oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która wytwarza produkt lub która zleca zaprojektowanie lub wytworzenie produktu i sprzedaje ten produkt pod własną nazwą lub własnym znakiem towarowym. Przykładowe obowiązki:
  • Wytwarzanie produktów zgodnych z wymogami bezpieczeństwa określonymi w GPSR.
  • Monitorowanie bezpieczeństwa produktu po jego wprowadzeniu na rynek oraz podejmowanie działań naprawczych (np. wycofanie z rynku lub informowanie konsumentów o zagrożeniach).

2. Importer

Importer oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w Unii i wprowadza do obrotu w Unii produkt pochodzący z państwa trzeciego. Przykładowe obowiązki:
  • Przed wprowadzeniem produktu do obrotu importerzy zapewniają, aby produkt był zgodny z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.
  • Weryfikacja, czy produkty są odpowiednio oznakowane i posiadają instrukcje w językach krajów UE, w których będą sprzedawane.

3. Dystrybutor

Dystrybutor oznacza każdą osobę fizyczną lub prawną w łańcuchu dostaw, niebędącą producentem ani importerem, która udostępnia produkt na rynku. Przykładowe obowiązki:
  • Sprawdzanie, czy produkty są właściwie oznakowane i mają wymagane dokumenty (np. instrukcje użytkowania, certyfikaty).
  • Wstrzymanie sprzedaży produktów, jeśli wiadomo lub istnieje podejrzenie, że są one niezgodne z wymogami bezpieczeństwa, oraz zgłoszenie tego odpowiednim organom nadzoru.
Pamiętaj, że to tylko przykładowe obowiązki, które szczegółowo opisuje Rozporządzenie GPSR.  

Jakie zmiany wprowadza GPSR?

W porównaniu do dotychczasowych przepisów, Rozporządzenie GPSR wprowadza bardziej kompleksowe podejście do bezpieczeństwa produktów, dostosowując przepisy do współczesnych wyzwań technologicznych i specyfiki rynku online. Nowe regulacje nakładają większą odpowiedzialność na producentów, importerów, dystrybutorów i platformy internetowe, co ma zapewnić wyższy poziom ochrony konsumentów w UE. Poniżej przykładowe porównanie kilku zmian wynikających z Rozporządzenia GPSR:

Obszar Dotychczasowe przepisy (Dyrektywa 2001/95/WE) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 , czyli GPSR
Zakres regulacji Nie dotyczą handlu online. Dotyczą całego obszaru sprzedaży, zarówno stacjonarnego (offline) jak i online.
Zastosowanie regulacji w sprzedaży Dotyczy tylko produktów fizycznych. Dotyczy produktów fizycznych, produktów z AI, IoT, produktów cyfrowych i ogólnie pojętego  e-Commerce.
Identyfikacja produktu Brak wymagań.

Obowiązek udostępniania informacji umożliwiających identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu.

Obowiązki importerów i dystrybutorów Ogólne wymagania dotyczące bezpieczeństwa.

Rozszerzone obowiązki, w tym weryfikacja zgodności i prowadzenie dokumentacji.

Wycofanie produktu Obowiązek wycofania produktu niebezpiecznego na poziomie krajowym.

Obowiązek wycofania produktu niespełniającego wymogów GPSR lub niebezpiecznego na poziomie całej Unii Europejskiej.

Wymogi wobec instrukcji i oznakowania Brak szczegółowych regulacji.  

Obowiązek zapewnienia, że wszystkie produkty posiadają czytelne oznakowanie i instrukcje w językach państw UE, w których są sprzedawane.

Podmiot odpowiedzialny Brak szczegółowej definicji.

Wprowadza pojęcie osoby odpowiedzialnej za produkty wprowadzone do obrotu w Unii Europejskiej.

Osoba odpowiedzialna to podmiot zlokalizowany w Unii Europejskiej, który jest odpowiedzialny za wprowadzenie danego produktu na rynek UE. Może to być producent, importer, autoryzowany przedstawiciel lub dostawca usług odpowiedzialny za realizację zamówień.

Wprowadzenie systemu ostrzegania Brak.  Rozporządzenie GPSR wprowadza pojęcie systemu Safety Gate, mające na celu poprawę bezpieczeństwa produktów nieżywnościowych w Unii Europejskiej. System Safety Gate składa się z trzech kluczowych elementów:
  • System wczesnego ostrzegania Safety Gate – umożliwia wymianę informacji  o ostrzeniach oraz niebezpiecznych produktach pomiędzy organami krajowymi a Komisją Europejską na temat produktów stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa konsumentów. Dzięki temu możliwe jest szybkie wykrywanie i eliminowanie niebezpiecznych produktów z rynku.
  • Portal internetowy Safety Gate – stanowi platformę informacyjną, która umożliwia społeczeństwu dostęp do informacji o niebezpiecznych produktach oraz składanie skarg w związku z zagrożeniami wynikającymi z ich użytkowania.
  • Portal Safety Business Gateway – dedykowany przedsiębiorstwom, pozwala na spełnianie obowiązku informowania organów nadzoru oraz konsumentów o niebezpiecznych produktach oraz przypadkach związanych z wypadkami.
Te trzy elementy systemu Safety Gate stanowią kluczowe narzędzie w zapewnianiu ochrony konsumentów i poprawie bezpieczeństwa produktów w Europie.

Jakie są obowiązki Sprzedawcy według GPSR?

  • Sprzedawcy muszą upewnić się, że wszystkie produkty oferowane konsumentom są bezpieczne i zgodne z normami bezpieczeństwa UE. To oznacza, że produkty muszą być wolne od wad i nie stanowić zagrożenia dla zdrowia lub życia konsumentów.
  • Sprzedawcy muszą dostarczać konsumentom pełne informacje na temat produktu, w tym instrukcje użytkowania, ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa oraz informacje o potencjalnych zagrożeniach związanych z produktem.
  • Sprzedawcy mają obowiązek monitorowania bezpieczeństwa produktów po ich wprowadzeniu na rynek. Jeśli stwierdzą, że dany produkt stwarza zagrożenie, muszą niezwłocznie poinformować o tym organy nadzoru rynku oraz konsumentów.
  • Sprzedawcy są zobowiązani do reagowania na skargi konsumentów dotyczące bezpieczeństwa produktów.
  • W przypadku, gdy sprzedawca dowie się, że produkt jest niebezpieczny, ma obowiązek podjąć działania w celu wycofania go z rynku oraz poinformowania konsumentów o zagrożeniach. Musi również współpracować z organami nadzoru w tej kwestii.

Które produkty są wykluczone przez GPSR?

Rozporządzenie nie ma zastosowania dla:

  • produktów leczniczych do stosowania u ludzi ani do weterynaryjnych produktów leczniczych;
  • żywności;
  • pasz;
  • żywych roślin i zwierząt, organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz mikroorganizmów zmodyfikowanych genetycznie stosowanych w sposób ograniczony, a także do produktów z roślin i zwierząt bezpośrednio związanych z ich przyszłym rozmnażaniem;
  • produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych;
  • produktów ochrony roślin;
  • sprzętu wykorzystywanego przez konsumentów do przemieszczania się lub podróży, w przypadku gdy jest on obsługiwany bezpośrednio przez usługodawcę w ramach usługi transportowej świadczonej konsumentom i nie jest obsługiwany przez samych konsumentów;
  • statków powietrznych;
  • antyków.

Jakie są kary za nieprzestrzeganie GPSR?

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR) nakłada na producentów, importerów i dystrybutorów obowiązek zapewnienia, że wprowadzane na rynek produkty są bezpieczne dla konsumentów. Nieprzestrzeganie tych przepisów może skutkować nałożeniem surowych kar finansowych. Warto podkreślić, że GPSR nie precyzuje konkretnych wysokości kar, pozostawiając to w gestii państw członkowskich. Rozporządzenie wymaga jednak, aby sankcje były skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Comarch e-Sale a GPSR

Obecnie pracujemy nad tym by dostosować Comarch e-Sklep / Comarch e-Sale do wymogów Rozporządzenia GPSR. Niebawem udostępnimy kolejne artykuły, które pomogą Ci zaktualizować oferty i dostosować je zarówno w e-Commerce jak i powiązanych integracjach. Śledź nasze Centrum Pomocy, by być na bieżąco! Potrzebujesz dostosować ofertę e-Commerce w integracji z innym systemem ERP? Sprawdź nasz poradniki!

Wskazówka

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących poruszanych kwestii, zaleca się skonsultowanie z prawnikiem, celem upewnienia się, że Twój e-Sale spełnia wymogi Rozporządzenia. Dodatkowo wszystkie informacje zapisane są bezpośrednio w Rozporządzeniu GPSR.

 

Jak dostosować e-Sale do wymogów Rozporządzenia GPSR?

Wstęp

Według Rozporządzenia GPSR podmioty odpowiedzialne, takie jak producenci, dystrybutorzy oraz importerzy, będą musiały wykazać się większą starannością w monitorowaniu zgodności oferowanych produktów z nowymi regulacjami. Szczególnie istotne staje się zrozumienie obowiązków, które na nich ciążą. W niniejszym artykule przedstawiamy, jak sprostać wymaganiom Rozporządzenia GPSR i w jaki sposób możliwe jest zarządzanie podmiotami odpowiedzialnymi oraz ich prezentacja na karcie towaru w Twoim e-Sale. Więcej informacji dotyczących Rozporządzenia GPSR znajdziesz w dedykowanej sekcji w naszym Centrum Pomocy.

Jak dodać podmiot odpowiedzialny w panelu administracyjnym?

Krok 1. Aby dodać podmiot odpowiedzialny w panelu administracyjnym Comarch e-Sale przejdź do Ustawienia(1) > Ustawienia e-Sale(2) > Podmioty odpowiedzialne(3): Krok 2. W konfiguracji Podmioty odpowiedzialne(1) prezentowane są zdefiniowane przez Ciebie osoby odpowiedzialne oraz producenci. Aby dodać nową pozycję do listy kliknij w przycisk Dodaj podmiot(2): Krok 3a. Dodawanie producenta jako podmiotu odpowiedzialnego. Na oknie Dodaj podmiot odpowiedzialny wybierz opcję Producent(1) i uzupełnij wszystkie obowiązkowe dane. Wprowadzone zmiany Zapisz(2). Gotowe! Wybrany producent odpowiedzialny został przypisany do towaru.  Krok 3b. Na liście Podmiotów odpowiedzialnych pojawi się nowo dodany wpis producenta odpowiedzialnego(1). Aby go edytować, kliknij w przycisk:, a następnie wybierz Edytuj(2). Pojawi się formularz, gdzie możesz wprowadzić zmiany w producencie:   Krok 4a. Dodawanie osoby jako podmiotu odpowiedzialnego. Na oknie Dodaj podmiot odpowiedzialny wybierz Osoba odpowiedzialna(1) i uzupełnij wszystkie obowiązkowe dane. Wprowadzone zmiany Zapisz(2): Gotowe! Wybrana osoba odpowiedzialna została przypisana do towaru.  Krok 4b. Na liście Podmiotów odpowiedzialnych pojawi się nowo dodany wpis osoby odpowiedzialnej(1). Aby go edytować, kliknij w przycisk: , a następnie wybierz Edytuj(2). Pojawi się formularz, gdzie możesz wprowadzić zmiany w osobie odpowiedzialnej:  
Wskazówka
Dla wygodniejszego zarządzania listą Podmiotów odpowiedzialnych masz możliwość filtrowania po typie(1) Podmiotu odpowiedzialnego  oraz wyszukiwania po jego nazwie(2). Przy każdym wpisie widoczna jest etykieta(3), która ułatwia poruszanie się po liście.

Jak przypisać producenta odpowiedzialnego i/lub osobę odpowiedzialną do karty produktu

Przypisanie producenta odpowiedzialnego oraz osoby odpowiedzialnej do karty towaru możliwe jest w panelu administracyjnym: seryjnie/ grupowo na liście towarów oraz pojedynczo na szczegółach towaru.

a) Seryjnie (grupowo) na liście towarów

Krok 1. Aby seryjnie (grupowo) przypisać zdefiniowane wcześniej podmioty odpowiedzialne do karty towarowej przejdź do Sprzedaż(1) > Towary(2): Krok 2. Wybierz z listy towary(1) i kliknij w przycisk Dodaj podmiot odpowiedzialny(2): Krok 3. W oknie Dodaj podmiot odpowiedzialny wybierz Producenta lub Osobę odpowiedzialną, a następnie wybierz podmiot z listy(2). Potwierdź swój wybór klikając w przycisk Zapisz(3). Gotowe! Wybrany podmiot odpowiedzialny (producent/ osoba) został przypisany seryjnie/ grupowo do wybranych towarów.   

b) Pojedynczo na szczegółach towaru

Krok 1. Jeśli chcesz pojedynczo dodać/zmienić Osobę odpowiedzialną lub/i Producenta do danego produktu, wybierz go z listy, klikając na wybrany wiersz: Krok 2. Na szczegółach towaru odszukaj sekcję Osoba odpowiedzialna lub/i Producent i kliknij Dodaj (1): Krok 3. Wybierz podmiot(1) z listy, a następnie potwierdź klikając w przycisk Zapisz(2): Gotowe! Wybrany podmiot odpowiedzialny (producent/ osoba) został przypisany do danego towaru.  Krok 4. Aby zmienić/ edytować przypisany podmiot do karty produktu odszukaj sekcje: Osoba odpowiedzialna lub/i Producent i kliknij Edytuj(1): Krok 5. W obszarze Zmień producenta wybierz podmiot z listy(1), a wprowadzone zmiany zatwierdź klikając w Zapisz(2): Gotowe! Wybrany podmiot odpowiedzialny (producent/ osoba) został zmieniony na wybranym towarze.   

Dowiedz się więcej

Zapoznaj się z naszymi pozostałymi artykułami dotyczącymi Rozporządzenia GPSR:
Wskazówka
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących poruszanych kwestii, zaleca się skonsultowanie z prawnikiem, celem upewnienia się, że prowadząc działalność spełniasz wymogi Rozporządzenia.

Jak dostosować oferty EmpikPlace do wymogów Rozporządzenia GPSR?

Nowe wymagania GPSR

Z dniem 13 grudnia 2024 weszło w życie unijne rozporządzenie dotyczące ogólnego bezpieczeństwa produktów (General Product Safety Regulation, GPSR), mające na celu zapewnienie sprzedaży bezpiecznych produktów na terenie Unii Europejskiej. W odpowiedzi na te regulacje, wprowadziliśmy w integracji z serwisem EmpikPlace dodatkowe pola umożliwiające dostosowanie się do nowych wymogów. Więcej na temat samego rozporządzenia GPSR znajdziesz w naszym artykule Rozporządzenie GPSR. Zgodnie z nowymi przepisami, sprzedawcy są zobowiązani do dostarczenia szczegółowych informacji na temat odpowiedzialnych za produkt podmiotów, ich adresów, danych kontaktowych, a także zamieszczenia informacji o bezpieczeństwie produktu. Aby spełnić wymogi rozporządzenia, uzupełnij odpowiednie informacje w swoich ofertach EmpikPlace:
  • Dane kontaktowe podmiotu odpowiedzialnego:
    • Producent – dane producenta, który odpowiada za wytworzenie produktu i zapewnienie jego zgodności z wymogami bezpieczeństwa,
    • Osoba odpowiedzialna – dane firmy wprowadzającej produkt na rynek Unii Europejskiej, szczególnie gdy nie jest to bezpośrednio producent z siedzibą w UE.
  • Certyfikaty i Instrukcje GPSR – wszelkie informacje o bezpieczeństwie produktu np. atesty, ostrzeżenia, certyfikaty oraz pozostałe istotne dokumenty tj. instrukcje lub karty gwarancyjne.
Wskazówka
Rozporządzenie GPSR ma zastosowanie do produktów nowych, używanych, naprawionych lub odnowionych.

Jak dostosować oferty EmpikPlace do wymogów Rozporządzenia GPSR?

Dodanie parametrów niezbędnych do spełnienia wymagań unijnego rozporządzenia GPSR jest realizowane z poziomu oferty. Dane te można dodać na etapie tworzenia oferty, jak i jej edycji.

Dodawanie oferty

W panelu administracyjnym przejdź do zakładki Marketplace (1) > EmpikPlace (2) i dodaj ofertę za pomocą przycisku Dodaj ofertę (3). Podczas wypełniania formularza dodawania nowej oferty będziesz miał możliwość uzupełniania pól dot. rozporządzenia GPSR. Pod sekcją parametry oferty znajdują się pola powiązane z danymi podmiotu odpowiedzialnego. Jeżeli uzupełniałeś już te dane na towarach w e-Sale, za pomocą naszej instrukcji Jak dostosować e-Sale do wymogów Rozporządzenia GPSR?, to zostaną one automatycznie przypisane do oferty dodawanej na EmpikPlace. W takim przypadku powyższe pola na formularzu będą uzupełnione zgodnie z przypisanym do towaru podmiotem odpowiedzialnym. Sprawdź pozostałe dane, zapisz i dodaj nową ofertę za pomocą przycisku Wystaw. Wystawienie oferty zostanie zlecone, a po poprawnym przetworzeniu i pojawi się ona na portalu empik.com.
Wskazówka
Dodając ofertę do nowego produktu w parametrach produktowych możesz przesłać jego informacje o bezpieczeństwie lub inne pozostałe istotne dokumenty w polu Certyfikaty i Instrukcje GPSR. Wklej link do zasobu, aby był on prezentowany na danym nowo utworzonym produkcie.

Edycja oferty

Jeśli masz już oferty na marketplace EmpikPlace i skorzystałeś z opcji wiązania ich z towarami w e-Sale, przejdź do szczegółów tych ofert, aby upewnić się, że dane podmiotu odpowiedzialnego zostały uzupełnione. W panelu administracyjnym przejdź do zakładki Marketplace (1) > EmpikPlace (2) i kliknij w wybraną ofertę, aby móc ją edytować. Dane podmiotu odpowiedzialnego są widoczne w sekcji Parametry oferty i w razie potrzeby możesz je edytować, pamiętając o zapisaniu zmian. W przypadku braku tych danych, wprowadź je odpowiednio i zapisz.
Wskazówka
Tylko oferty powiązane można edytować! Pozycje wyróżnione kolorem pomarańczowym nie są przetwarzane, oferty te nie są powiązane.