Z punktu widzenia produkcji bardzo ważnym elementem jest gromadzenie danych o przestojach maszyn. Dzięki analizie danych można ograniczać czas nieprodukcyjny zwiększając ilość produkowanych wyrobów. Ważne jest też zatem sprecyzowanie jakie typy przestojów mogą występować na danych stanowiskach roboczych tak aby operator miał jasność przy deklarowaniu powodu przestoju. W tym celu udostępnione zostało narzędzie konfiguratora drzewa typów przestojów. Tak jak pozostałe definicje – drzewa przestojów budowane są dla typów stanowisk produkcyjnych.
Domyślnie w systemie udostępnione są 4 typy stanowisk: Maszynowy (Assembly), Pakowanie, Malowanie, Testowanie. Każdy typ posiada oddzielne drzewo typów przestojów, które użytkownik może dowolnie konfigurować. Na panelu operatora, po kliknięciu przycisku Przestój wyświetlone zostanie drzewo, zgodne z typem danego stanowiska, na którym pracuje użytkownik. Dodatkowo, wyświetlane są przestoje, które skonfigurowane są globalnie dla wszystkich stanowisk roboczych (All work station types).
Aby utworzyć drzewo dla danego typu stanowiska roboczego należy kliknąć na kafelek powiązany z danym typem. Po kliknięciu typu, wyświetlane są niezmiennie zawsze 4 kafelki, pozwalające na konfigurację:
- przestojów planowanych
- przestojów nieplanowanych
- przezbrojeń planowanych
- przezbrojeń nieplanowanych
Model pozwala rozróżnić:
- kategorie przestoju
- definicje przestoju.
Kategoria jest rodzajem folderu grupującego definicje w jednym miejscu np. Awarie Elektryczne, natomiast definicja jest konkretnym obiektem np. Awaria systemu hydraulicznego. Drzewo typów przestojów może liczyć maksymalnie 3 poziomy. Aby usprawnić analizę zdarzeń udostępniono możliwość automatycznego włączania przestoju nieplanowanego po upłynięciu czasu określonego dla danej definicji przestoju planowanego.
Aby dodać nową kategorię kliknąć należy przycisk Dodaj nową definicję lub kategorię. Następnie wybrać z listy rozwijanej typ Kategoria i wypełnić pola kod oraz nazwa. Informacje te będą wyświetlane na panelu operatora.
Aby dodać definicję przestoju należy wybrać Dodaj nową definicję lub kategorię, a następnie wybrać z listy rozwijanej typ Definicja. W porównaniu do Kategorii okno deklaracji zawiera dodatkowe nieobowiązkowe pola:
- Maksymalny czas trwania – czas jaki przewidywany jest na naprawę danego problemu
- Zamień na – rozwijana lista przestojów nieplanowanych. Po wybraniu przestoju z danej listy – po upłynięciu wyżej wymienionego maksymalnego czasu trwania – system automatycznie zakończy przestój planowany i rozpocznie nieplanowany
Po utworzeniu kategorii/definicji jest możliwość edycji oraz usunięcia elementu. Aby edytować element kliknąć należy na ikonkę ołówka na wybranym kafelku, zmienić wybrane wartości, a następnie zatwierdzić przyciskiem Zastosuj.
Aby usunąć kategorię/definicję należy kliknąć na ikonę kosza na śmieci na wybranym kafelku, a następnie zatwierdzić przyciskiem Usuń. Jeżeli użytkownik usunie kategorię posiadającą przypisane do siebie dzieci na niższych poziomach to zostaną one usunięte kaskadowo.