Produkcja oraz stanowiska produkcyjne

Andon

Dodatkowym elementem panelu Stanowisk Produkcyjnych są widoki, które mogą być wyświetlane na tablicach Andon. Widoki te umożliwiają prezentację wskaźników jakości produkcji dla danego stanowiska produkcyjnego w czasie rzeczywistym. Wskaźniki mogą być obliczane dla ustalonych w konfiguracji zakresów czasowych np. zmiana produkcyjna  6:00 - 14:00. Wartości wyliczane są cyklicznie z zadanym w konfiguracji interwałem czasowym. Na Andonie znajdują się takie informacje jak:
  • Aktualny czas systemowy - zgodny z Andonem umieszczonym przy maszynie i podpiętym do systemu MES
  • Docelowa aktualna ilość - informacja o zakładanej ilości wyprodukowanych sztuk na danym stanowisku pracy
  • OK aktualna ilość - ilość już wykonanych sztuk na danym stanowisku pracy
  • Graficzna prezentacja przeznaczenia stanowiska pracy (obrazek) - istnieje możliwość wprowadzenia do systemu i podpięcia obrazka prezentującego dane stanowisko pracy lub produkt
  • Linia produkcyjna - informacja o aktualnej podpiętej linii produkcyjnej na danym Andonie
  • Planowana dzienna produkcja - szacunkowa obliczona wartość produkcji dziennej
  • Dni bez wypadku - liczba dni od ostatniego wprowadzonego do systemu wypadku
  • Jakość - jest to procent wyprodukowanych sztuk do ilości niepoprawnych sztuk
  • Liczba operatorów - liczba aktualnie zalogowanych operatorów na daną jednostkę produkcyjną
  • Efektywność - narzędzie kontroli sprawdzające, czy założony cel jest realizowany zgodnie z harmonogramem
  • Status produkcyjny - informacja o czasie produktywnym, bezproduktywnym oraz czasie przygotowania

Maszyny

Zakładka Maszyny pozwala na wyświetlenie zapisanego w bazie sprzętu wraz z nazwą stanowiska produkcyjnego, do którego jest przypisany. Aby przejść do widoku, należy wybrać z menu bocznego Podstawowe dane, a następnie wybrać opcję Maszyny. Wyświetlona zostanie lista maszyn wraz z przyporządkowanym im kodem stanowiska produkcyjnego, opisem oraz plikami - instrukcjami, które potrzeba wyświetlić na danym stanowisku na panelu operatora. Każdy wierszy zawiera dodatkowy przycisk Dodaj plik. Po naciśnięciu którego otwierany jest widget, umożliwiający przypisanie plików do danego sprzętu. Po dodaniu plików przycisk Import staje się aktywny. Po kliknięciu w niego następuje zamknięcie okna i powrót do listy Maszyny . Plik zostaje przypisany do urządzenia na który został wybrany.  
Uwaga
System obsługuje aktualnie jedynie pliki PDF. Można dodać maksymalnie 5 plików. Należy upewnić się, że rozmiar Twoich plików nie przekracza 25 MB. W przypadku przekroczenia danej liczby plików lub jego rozmiaru nie będzie można dodać danych plików
Zakładka Maszyny umożliwia także wyszukiwanie sprzętu po kodzie stanowiska produkcyjnego. Aby wyszukać maszynę należy w polu Szukaj wpisać część kodu, nazwy lub opisu danej maszyny.

Produkty i materiały

Wszystkie zadeklarowane materiały produkowane i konsumowane na panelach operatorów widoczne są w zakładce Produkty i materiały. W celu przejścia do danej zakładki z menu bocznego należy wybrać Produkty i materiały. Po kliknięciu w daną zakładkę następuje załadowanie nowego okna z listą materiałów skonsumowanych i wyprodukowanych. Na stronie dodano możliwość wyszukiwania materiałów po ich nazwie, kodzie oraz kodzie wyprodukowanej partii, a także zastosować filtry. W celu wyszukania materiału należy kliknąć w pole Szukaj i wpisać szukaną frazę. Następuje odfiltrowanie wyników (zostaną zwrócone rekordy spełniające wyniki wyszukiwania): Oprócz wyszukiwania po nazwie istnieje możliwość zastosowana Filtra wyszukiwania. W tym celu należy kliknąć na ikonę Filtruj znajdującą się z prawe strony od pola Szukaj. Zostanie wyświetlone nowe okno z Filtrami zaawansowanymi. W systemie wprowadzono możliwość filtrowania po:
  • Jednostce pracy - stanowisko, na którym wyprodukowana/zużyta została dana sztuka
  • Dacie deklaracji - zakres czasu, w której prawdopodobnie wykorzystana była dana partia materiału/produktu
Po wybraniu odpowiednich filtrów należy kliknąć w przycisk Zastosuj, spowoduje to zamknięcie filtra oraz wyświetlenie rekordów spełniających kryteria filtra.   Widok produkty i materiałów zawiera listę następujących kolumn:
  • Nazwa - nazwa materiału, jaki został wprowadzony w systemie ERP
  • Kod partii - unikatowy numer danego materiału wprowadzony na panelu Operatora lub wynikający z predeklaracji
  • Opis - stanowi krótki opis danego materiału
  • Jednostka pracy - kod stanowiska, na którym użyty został dany materiał
  • Opis jednostki pracy 
  • Operacja - lista operacji, w których wykorzystany został dany materiał
  • Data deklaracji - data dodania danego produktu i/lub materiału do systemu
Stworzone produkty i materiały posiadają także swój szczegółowy opis. Chcąc przejść do szczegółów produktów/materiałów, należy kliknąć w jego nazwę. Nastąpi załadowanie nowego okna ze szczegółami danego zlecenia. Szczegóły danego wyboru zostały podzielone na kilka sekcji:
  • Opis danego produktu - znajduje się tu informacje o Kodzie partii, kodzie utworzenia oraz opis
  • Pracownicy - lista pracowników oraz czas ich pracy na danym stanowisku pracy przy operacjach
  • Szczegóły operacji -  opis operacji z uwzględnieniem stacji roboczej oraz ilości wytworzonych sztuk
  • Wyniki kontroli - pole zawierające informacje na temat wszystkich czynności kontroli przeprowadzonych na danej partii wyrobu - wyświetlana jest liczba powiązanych charakterystyk, stan wykonania(ile zostało już przeprowadzonych) oraz sumaryczny rezultat (jeśli wszystkie wykonane w tolerancji - Pozytywny). Istnieje także możliwość sprawdzenia szczegółów wszystkich powiązanych charakterystyk - klikając przycisk Przejdź do Wyników kontroli
SCREEEN
  • Właściwości - jeżeli w systemie zdefiniowane były do oznaczenia właściwości produktu/materiału to wylistowane są one w tym polu. Przykładem może być właściwość kod partii NOK oznaczany przez operatorów podczas deklaracji sztuki
  SCREEN
  • Stosowany w produkcji wyrobów -  informacja o tym, w jakich wyrobach dany materiał został wykorzystany
  • Składa się z materiałów - informacja o poszczególnych materiałach, wchodzących w skład wyrobu
Niektóre produkty zawierają swoje materiały składowe, z jakich zostały wytworzone. Możemy sprawdzić ich szczegóły, klikając w nazwę danego materiału w sekcji Składa się z materiałów. Nastąpi załadowanie kolejnego okna ze szczegółami danego materiału.   Istnieje również możliwość bezpośredniego sprawdzenia operacji, pod jaką dany materiał został dołączony. Należy na liście materiałów kliknąć w nazwę w kolumnie Operacja. Nastąpi przejście do Szczegółów operacji (patrz rozdział Produkcja)  

Stanowiska pracy

Aplikacja Supervisor pozwala kontrolować aktualny stan prac na hali produkcyjnej poprzez zakładkę Pulpit. Zakładka ta zawiera listę stanowisk produkcyjnych wraz z kluczowymi informacjami na temat m.in. trwających operacji czy też operatorów aktualnie pracujących w danym obszarze. Jeżeli dla danego stanowiska produkcyjnego skonfigurowana jest tablica Andon - aby sprawdzić aktualne wskaźniki KPI także wykorzystać można zakładkę Pulpit. Aby przejść do danej zakładki, należy z menu bocznego wybrać opcję Pulpit.
Przejście do listy stanowisk produkcyjnych
  Zostaje wyświetlona lista skonfigurowanych w systemie stanowisk roboczych. Górna belka tego widoku stanowi podsumowanie całości hali produkcyjnej. Obejmuje:
  • Aktywne stanowiska pracy - liczba stanowisk, na których trwa produkcja w danym momencie
  • Aktywne operacje - zsumowana liczba operacji otwartych oraz gotowych do produkcji na wszystkich stanowiskach
  • Zakończone operacje - zsumowana liczba operacji zamkniętych od północy do chwili obecnej
Uwaga
Licznik wartości zakończonych operacji każdego dnia jest zerowany.
Każde stanowisko produkcyjne znajduje się w jednym z określonych niżej stanów (status). W systemie wyróżniamy cztery statusy:
  • Produkcja - na stanowisku w danym momencie realizowana jest operacja (trwa produkcja)
  • Przezbrojenie - na maszynie w danym momencie prowadzone jest przezbrojenie np. wymiana końcówek roboczych
  • Zatrzymany - część produktów operacji zdana na magazyn - w tym momencie brak obsługi danego statusu
  • Przestój - stanowisko w trybie przestoju produkcyjnego (nieplanowanego bądź planowanego)
Wskazówka
Status stanowiska jest aktualizowany do aktualnego stanu stanowiska na hali produkcyjnej w momencie odświeżania strony
W zakładce Stanowiska pracy istnieje możliwość wyszukania danego stanowiska po jego nazwie lub stosując odpowiedni filtr.
Filtry oraz wyszukiwanie w zakładce Pulpit
Istnieje możliwość ustawienia filtra po następujących parametrach:
  • Status stanowiska pracy - omówiony powyżej stan, w którym znajduje się stanowisko
  • Typ - grupa, do której należy dane stanowisko robocze - standardowo w aplikacji przyjmuje się 4 główne typy: Montaż, Pakowanie, Malowanie, Testowanie
  • Urządzenia - wybór maszyny połączonej ze stanowiskiem roboczym - w tym momencie jest to relacja 1:1
 
Filtr po parametrze typu stanowiska
 
Filtr po parametrze urządzenia skorelowanego z danym stanowiskiem
  Po wybraniu odpowiednich filtrów i kliknięciu w przycisk Zastosuj zostaną wyświetlone dane spełniające kryteria Filtra. Na przycisku Filtruj zostaje wyświetlona informacja o liczbie zastosowanych filtrów. Opis kolejnych kolumn listy:
  • Stanowisko pracy - kod stanowiska używany w systemie ERP
  • Status stanowiska pracy - informacja o tym, w jakim trybie znajduje się stanowisko
  • Typ - rodzaj danego stanowiska (ustawiany przy tworzeniu nowego stanowiska w bazie danych)
  • Urządzenia -  wszystkie podpięte maszyny pod dane stanowisko pracy - w tym momencie relacja 1:1 z spiętą maszyną
  • Opis -  opis danego stanowiska pracy (może zawierać instrukcje, co na danym stanowisku jest wykonywane)
  • Pracownicy - informacja o aktualnie podłączonych osobach do danej operacji
  • Aktywne operacje - liczba operacji dostępnych na danym stanowisku -otwartych oraz gotowych do realizacji
  • Zakończone operacje - liczba zakończonych operacji na danym stanowisku (licznik operacji jest zerowany każdego dnia)
  • Pulpit - jest to dodatkowe okno (Andon) ze szczegółami operacji na danym stanowisku. Dane wyświetlone są w przedziale czasowym od północy do północy
Istnieje możliwość przejścia do szczegółów danego stanowiska pracy. Należy koło danego stanowiska kliknąć przycisk Pulpit, zostanie wyświetlone nowe okno (Andon) ze szczegółowymi informacjami o danej jednostce pracy. Aby zarządzać stanowiskiem produkcyjnym w aplikacji udostępniona jest także możliwość odpinania operatorów od stanowiska produkcyjnego. Aby tego dokonać - po kliknięciu ikonki trzykropka w wierszu odpowiadającemu stanowisku roboczemu - pojawia się przycisk Odłącz operatorów.
Odłączanie operatorów od stanowiska roboczego
 
Okienko zatwierdzające odłączenie od operacji
Po zatwierdzeniu w wyskakującym okienku przyciskiem Odłącz wszyscy operatorzy przypięci do operacji na danym stanowisku roboczym są automatycznie odpinani od wszystkich operacji. W momencie odłączenia strona jest odświeżana i pokazywany jest aktualna liczba przypiętych do operacji pracowników w kolumnie Pracownicy.
Widok listy stanowisk roboczych po odłączeniu operatorów

Szczegóły urządzeń

Aplikacja Supervisor jest także narzędziem wspomagającym analizę cyklu pracy maszyny. Dla każdego urządzenia wprowadzonego do systemu - powiązanego ze stanowiskiem produkcyjnym - istnieje możliwość wyświetlania okna szczegółów. W tym celu należy z menu bocznego przejść do zakładki Urządzenia a następnie kliknąć w nazwę sprzętu. Nastąpi przejście do nowego okna Szczegóły maszyny. Podzielono jest ono na 2 części:
  • Stany maszyny - odpowiada za wykres przedstawiający zakresy czasu odpowiadające stanom pracy maszyny w danym dniu
  • Mikroprzestoje - lista zgłoszonych mikroprzestojów na stanowisku produkcyjnym za wybrany okres czasu posortowanych po liczbie wystąpień
Zakładka szczegółów maszyny
Wykres Stanów Pracy jest budowany na podstawie aktualnych danych z bazy zebranych ze stanowiska produkcyjnego.   W systemie wyróżnia się następujące stany:
  • Produkcja
  • Przezbrojenie
  • Konserwacja
  • Planowany przestój
  • Nieplanowany przestój
  • Brak produkcji. 
W danej zakładce znajdują się również informację o Mikroprzestojach na danej maszynie. Wykres przedstawia Powód  oraz ilość wystąpienia mikroprzestoju. W systemie wprowadzono możliwość odfiltrowania danych o przerwach w działania maszyn w tym celu należy wybrać kalendarz znajdujący się nad wykresami i wybrać interesującą datę. Po jej ustawieniu należy kliknąć przycisk Zatwierdź. Zaznaczyć należy różne podejście do filtrowania zakresu dat w obu polach. Wykres stanów maszyny można filtrować wybierając konkretny dzień z przeszłości, natomiast wykres mikroprzestojów - wybierając dowolny zakres czasu.   Aplikacja Supervisor oferuje również możliwość szczegółowego tabelarycznego wylistowania zakresów czasu związanych ze stanami maszyny. W tym celu należy wybrać przycisk Więcej szczegółów. Wyświetlona zostanie nowe okno, w którym górną część stanowi wykres omówiony poprzednio, natomiast dolną - spis wszystkich zakresów czasu dla danych stanów. Na pierwszym planie wyświetlone są stany pracy oraz sumaryczny czas trwania w zadanym zakresie (kolumna Czas trwania) oraz liczbę wystąpień (kolumna Ilość). Po każdej kolumnie można sortować klikając ikonkę strzałek.   Aby uzyskać szczegółowe informacje na temat zakresów czasu należy kliknąć ikonkę strzałki po prawej stronie żądanego wiersza. Wyświetlona lista pojedynczych zdarzeń zawierająca informacje:
  • Czas trwania
  • Rozpoczęcie - jeśli dane zdarzenie rozpoczęło się przed początkiem filtrowanego zakresu - pojawi się informacja: rozpoczęte wcześniej, a datą będzie początek zakresu
  • Zakończenie
  • jeśli dane zdarzenie zakończyło się po dacie końcowej filtrowanego zakresu - pojawi się informacja: zakończone później a datą będzie koniec zakresu
Należy zwrócić uwagę, że dane na wykresie mogą nie odpowiadać identycznie danym z tabeli. Dzieje się tak dlatego, że np. produkcja jest liczona jeśli operacja jest otwarta, a zgłaszany przez operatorów przestój nie kończy operacji, tylko zmienia stan maszyny.
Uwaga
Aplikacja pozwala na wybór maksymalnie 7 dni jako zakres danych do wyświetlenia szczegółowych danych.
W szczegółach maszyn mamy również możliwość sprawdzenia wszystkich przeprowadzonych na niej czynności konserwacji . Należy wybrać na wstążce opcje Konserwacja. Widnieją tu informację na temat wszystkich konserwacji Zakończonych, Pominiętych oraz  tych, które są aktualnie w Trakcie.  Na wykresie widnieją informacje na temat Powodu konserwacji, Typu oraz Czasu trwania a także daty jej wykonania. Każdą konserwację możemy edytować - w tym celu należy kliknąć w ikonę trzech kropek a następnie wybrać opcje Edytuj. Nastąpi przeniesienie do opcji edycji konserwacji. Istniej również możliwość odfiltrowania danych Konserwacji. W tym celu należy kliknąć przycisk Filtruj. Zostanie wyświetlone nowe okno Filtr zaawansowany. Należy wprowadzić zakres dat oraz kliknąć przycisk Zastosuj. Dane zostaną odfiltrowane i zostaną wyświetlone spełniające kryteria filtrowania. Z poziomu zakładki istnieje również możliwość przejścia do stworzenia nowej konfiguracji w systemie. W tym celu należy kliknąć w przycisk Przejdź do konserwacji.   Nastąpi przekierowanie do widoku zakładki Utrzymanie ruchu.