Drzewa Definicji

Definicja powodu NOK

Kolejnym elementem konfiguracji systemu z poziomu aplikacji Supervisor jest definiowanie drzewa powodów niezgodności sztuki. Drzewo to jest wyświetlane operatorowi przy zgłaszaniu sztuki niepoprawnej tak aby umożliwić późniejszą analizę problemów. W celu przejścia do nowej zakładki z Menu bocznego należy wejść w zakładkę Ustawienia -> Definicje Wyświetlone zostaje dodatkowe menu Definicje, następnie wybrać należy Powody NOK i kliknąć przycisk Zmień Po kliknięciu w przycisk Zmień następuje przekierowanie do zakładki Definicja powodu NOK Po przejściu do zakładki zostają wyświetlone Typy stanowisk pracy. Dane typy stanowisk są definiowane podczas konfiguracji systemu i nie ma możliwości zmiany poprzez UI. W celu zadeklarowania kolejnego poziomu drzewa należy wybrać jedno z dostępnych opcji z poziomu Typy stanowisk pracy. Po kliknięciu w poziom zerowy wyświetlany jest pierwszy poziom powodu NOK. W celu wyświetlenia kolejnych poziomów drzewa należy wybrać na obecnym poziomie jedną z dostępnych opcji.
Uwaga
W systemie można zadeklarować maksymalnie 4 poziomy drzewa. W celu zwiększenia ilości poziomów należy tego dokonać podczas konfiguracji systemu.
Dodawanie nowego Powodu NOK Dodanie nowego Powodu NOK jest możliwe na każdym dostępnym poziomie z założeniem że poprzedni poziom istniej. W celu dodania nowego Powodu NOK należy wybrać dowolny poziom "zerowy" a następnie kliknąć w przycisk Dodaj nowy powód Zostanie wyświetlone nowe okno Utwórz nowy powód NOK
Wskazówka
W formularzu tworzenia nowego powodu NOK zamieszczona jest informacja, na który poziom zostanie stworzony powód oraz na jakim stanowisku. W tym przypadku będzie to: "poziom I" oraz stanowisko "Painting"
W formularzu należy wprowadzić ID nowego powodu oraz jego Nazwę. Pole Opis jest polem opcjonalnym do deklaracji Powodu NOK. Po wprowadzeniu wszystkich danych przycisk Zastosuj staje się aktywny.
Uwaga
W systemie zostało wprowadzone zabezpieczenie dzięki któremu nie ma możliwości stworzenia dwóch takich samych powodów NOK o takim samym ID oraz Nazwie
Po zatwierdzeniu formularza zostaje on dodany do listy oraz wyświetlone zostaje okienko informujące o udanym dodaniu. Edycja, usuwanie Powodu NOK Istnieje możliwość Edycji stworzonego przez nas Powodu NOK. W tym celu należy wybrać dowolny Powód NOK i kliknąć ikonę kwadratu z długopisem  Zostanie wyświetlony ponownie formularz do Edycji powód NOK. Podczas edycji istnieje możliwość zmiany Nazwy oraz Opisu Powodu NOK. Po wprowadzeniu nowych zmian należy kliknąć w przycisk Zastosuj.
Uwaga
Podczas edycji formularza nie ma możliwości zmiany jego ID
Po zatwierdzeniu zmian następuje powrót do do drzewa Powodów NOK. Jak można zauważyć dane wprowadzone w formularzu zgadzają się z danymi wyświetlonymi w drzewie. Oprócz edycji formularza istnieje też możliwość jego usunięcia. W celu usunięciu formularza należy kliknąć w ikonę kosza na śmieci znajdującego się na danym powodzie Wyświetlony zostaje popup z informacją "Czy usunąć powód?" Po kliknięciu przycisku Usuń powód NOK zostanie usunięty z systemu i zniknie z drzewa powodów
Wskazówka
Po usunięciu danego powodu NOK istnieje możliwość stworzenia go ponownie - o tym samy ID, Nazwie oraz Opisie
Wyszukiwanie Powodu NOK W zakładce Powody NOK wprowadzono możliwość wyszukiwania deklaracji na każdy poziomie drzewa. Istniej możliwość wyszukania po: Nazwie, ID lub opisie.  W celu wyszukania danego powodu należy kliknąć w pole Szukaj a następnie wpisać jedną z fraz wyszukiwania. Zostaną wyświetlone wszystkie elementy spełniające daną frazę wyszukiwania. W celu przejścia do definicje należy kliknąć przycisk Przejdź do definicji. Po kliknięciu w przycisk następuje przejście do danego elementu oraz zaznaczenie wszystkich zależności które są z nim powiązane    

Konfigurator drzewa typów przestojów

Z punktu widzenia produkcji bardzo ważnym elementem jest gromadzenie danych o przestojach maszyn. Dzięki analizie danych można ograniczać czas nieprodukcyjny zwiększając ilość produkowanych wyrobów. Ważne jest też zatem sprecyzowanie jakie typy przestojów mogą występować na danych stanowiskach roboczych tak aby operator miał jasność przy deklarowaniu powodu przestoju. W tym celu udostępnione zostało narzędzie konfiguratora drzewa typów przestojów. Tak jak pozostałe definicje - drzewa przestojów budowane są dla typów stanowisk produkcyjnych. Domyślnie w systemie udostępnione są 4 typy stanowisk: Maszynowy (Assembly), Pakowanie, Malowanie, Testowanie. Każdy typ posiada oddzielne drzewo typów przestojów, które użytkownik może dowolnie konfigurować. Na panelu operatora, po kliknięciu przycisku Przestój wyświetlone zostanie drzewo, zgodne z typem danego stanowiska, na którym pracuje użytkownik. Dodatkowo, wyświetlane są przestoje, które skonfigurowane są globalnie dla wszystkich stanowisk roboczych (All work station types). Aby utworzyć drzewo dla danego typu stanowiska roboczego należy kliknąć na kafelek powiązany z danym typem. Po kliknięciu typu, wyświetlane są niezmiennie zawsze 4 kafelki, pozwalające na konfigurację:
  • przestojów planowanych
  • przestojów nieplanowanych
  • przezbrojeń planowanych
  • przezbrojeń nieplanowanych
Model pozwala rozróżnić:
  • kategorie przestoju
  • definicje przestoju.
Kategoria jest rodzajem folderu grupującego definicje w jednym miejscu np. Awarie Elektryczne, natomiast definicja jest konkretnym obiektem np. Awaria systemu hydraulicznego. Drzewo typów przestojów może liczyć maksymalnie 3 poziomy. Aby usprawnić analizę zdarzeń udostępniono możliwość automatycznego włączania przestoju nieplanowanego po upłynięciu czasu określonego dla danej definicji przestoju planowanego.   Aby dodać nową kategorię kliknąć należy przycisk Dodaj nową definicję lub kategorię. Następnie wybrać z listy rozwijanej typ Kategoria i wypełnić pola kod oraz nazwa. Informacje te będą wyświetlane na panelu operatora.
Aby dodać definicję przestoju należy wybrać Dodaj nową definicję lub kategorię, a następnie wybrać z listy rozwijanej typ Definicja. W porównaniu do Kategorii okno deklaracji zawiera dodatkowe nieobowiązkowe pola:
  • Maksymalny czas trwania - czas jaki przewidywany jest na naprawę danego problemu
  • Zamień na - rozwijana lista przestojów nieplanowanych. Po wybraniu przestoju z danej listy - po upłynięciu wyżej wymienionego maksymalnego czasu trwania - system automatycznie zakończy przestój planowany i rozpocznie nieplanowany
Po utworzeniu kategorii/definicji jest możliwość edycji oraz usunięcia elementu. Aby edytować element kliknąć należy na ikonkę ołówka na wybranym kafelku, zmienić wybrane wartości, a następnie zatwierdzić przyciskiem Zastosuj.
Uwaga
Edytować można wszystkie parametry oprócz przypadku, w którym użytkownik chciałby zmienić typ z definicji na kategorię. W przeciwnym kierunku jest to możliwe, natomiast kategoria nie może posiadać dzieci - w takim przypadku pokazywany jest błąd.
Aby usunąć kategorię/definicję należy kliknąć na ikonę kosza na śmieci na wybranym kafelku, a następnie zatwierdzić przyciskiem Usuń. Jeżeli użytkownik usunie kategorię posiadającą przypisane do siebie dzieci na niższych poziomach to zostaną one usunięte kaskadowo.

Konfigurator typów mikroprzestojów

Jednym z głównych celów aplikacji Supervisor jest udostępnianie możliwości konfigurowania systemu w wygodny sposób poprzez UI. Jednym z przykładów jest konfigurator typów mikroprzestojów. Mikroprzestoje mogą być zgłaszane przez Operatora na panelu - jeżeli wystąpią drobne przerwy w pracy, których nie można określić jako przestoje. Po stronie Supervisor jest przygotowanie drzewa typów, a więc skonfigurowanie jakie powody może wybrać Operator. Aplikacja umożliwia tworzenie, usuwanie oraz edycję typów mikroprzestojów. Aby przejść do definiowania typów należy wybrać z menu Ustawienia, a następnie Definicje i Mikroprzestoje.
Przejście do definiowania typów mikroprzestojów
W wyświetlonym oknie pokazane są wszystkie typy mikroprzestojów skonfigurowanych  w systemie. Model kolekcji przewiduje możliwość przypisywania typów mikroprzestojów do typów stanowisk roboczych - przy czym może to być wiązanie typu 1 do wielu, a nie 1:1, co zwiększa elastyczność systemu. Zatem jest to płaska lista przyporządkowująca typy stanowisk roboczych, na których ma się wyświetlić konkretny powód.
Dodawanie nowego typu mikroprzestoju
Aby dodać nowy typ mikroprzestoju należy kliknąć w pole oznaczone tekstem Dodaj nowy mikroprzestój. Wyświetlony zostanie dodatkowe okienko, w którym użytkownik powinien podać:
  • Kod - pole obowiązkowe
  • Nazwę - pole obowiązkowe
  • Typy stanowisk roboczych, na których operator będzie mógł wybrać dany typ mikroprzestoju
Okno tworzenia nowego typu mikroprzestoju
Uwaga
Uwaga! W wersji 2024.1 unikalność dotyczy pola Nazwa. Od kolejnej wersji unikalnym polem będzie Kod, natomiast nazwa pozostanie obowiązkowym do wpisania polem, ale już nieunikalnym
Przycisk edycji definicji
Aby edytować nacisnąć należy ikonkę ołówka, natomiast aby usunąć typ - ikonkę kosza na śmieci. Obie ikonki znajdują się w prawym górnym rogu każdej definicji. Edytować można wszystkie elementy widoczne przy tworzeniu typu tzn. kod, nazwę oraz typy stanowisk roboczych. Po naciśnięciu przycisku ołówka wyświetlane jest okno identyczne do okna tworzenia definicji. Po wprowadzonych zmianach należy kliknąć Zastosuj. Zarówno po wykonaniu akcji usuwania jak i edycji pojawia się w prawym dolnym rogu okienko potwierdzające powodzenie.
Widok okna edycji
Ikona usuwania definicji
 
Informacja potwierdzająca usunięcie