- Pracownik – jeśli posiada prawo do korzystania z modułu Monitorowanie i ma uprawnienie „Dostęp do modułu tras”
- Kierownik – jeśli pracownik, dla którego planowane jest działanie posiada licencję na moduł Monitorowanie i ma uprawnienie „Dostęp do modułu tras”
Planowanie z poziomu kalendarza
Rozpoczęcie procesu planowania działania z poziomu kalendarza następuje po kliknięciu w przycisk z plusem znajdujący się w obszarze grupy przycisków kontekstowych (w prawym rogu nagłówka) – .
Następnie, użytkownik powinien wybrać typ działania, które chce zaplanować. W aplikacji przy współpracy
z Comarch ERP Altum są dostępne 3 typy działań:
- Spotkanie,
- Wizyty,
- Kontakt.
Planowanie Zadania
Działanie o typie: zadanie jest powiązane tylko z pracownikiem (nie jest powiązane z kontrahentem). Zadania są najczęściej wykorzystywane do ewidencji dodatkowych czynności, które wykonuje przedstawiciel w czasie pracy, które są niezwiązane z kontaktami z kontrahentem – jak np. badania okresowe czy oddanie samochodu do serwisu. Planowanie zadania jest możliwe tylko z poziomu kalendarza lub karty pracownika.
Okno planowania zadania składa się z elementów:
- Opiekun
W tym miejscu prezentowane jest zdjęcie pracownika, jego imię i nazwisko oraz miejscowość z adresu zamieszkania.
- Tytuł działania
Nadawany podczas planowania tytuł zadania.
- Miejsce
Adres miejsca wykonania zadania.
- Data początkowa i godzina
Planowana data i godzina rozpoczęcia wykonania zadania.
- Data końcowa i godzina
Planowana data i godzina zakończenia wykonania zadania.
- Cały dzień
Opcja do ustawienia działania całodziennego.
- Opis
Miejsce do wprowadzenia opisu wykonania planowanego zadania
Planowanie Spotkania
Planowanie spotkania zostało podzielone na trzy kroki.
- Krok 1
Po kliknięciu w przycisk zostaje wyświetlony pierwszy z trzech kroków formularza planowania. Użytkownik może na nim zdefiniować schemat według którego, podczas wyboru kontrahentów w drugim kroku, wypełniane będą domyślnie pola.
Gdy na kalendarzu nie wskazano konkretnej komórki z dniem i pracownikiem, kafel opiekun będzie niewypełniony, natomiast sekcja data zostanie ustawione na dzień dzisiejszy.
Po wskazaniu konkretnej komórki na kalendarzu, kafel opiekun jest wypełniany automatycznie.
W pola oznaczone gradientem można kliknąć i dokonać edycji.
- Opiekun
Kafel przedstawia pracownika dla którego planowane jest działanie (zdjęcie pracownika, jego imię i nazwisko oraz miejscowość z adresu zamieszkania).
- Tytuł działania
Pole umożliwia nadanie dowolnego tytułu planowanego działania.
- Data
Pole przedstawia datę planowanego działania.
- Godzina rozpoczęcia
Pole przedstawia godzinę planowanego rozpoczęcia spotkania.
- Czas trwania
Pole przedstawiające planowany czas trwania spotkania.
- Miejsce rozpoczęcia
Pole przedstawiające miejsce z którego, Operator rozpocznie podróż do miejsca spotkania
- Opis
Kafel umożliwia nadanie dowolnego opisu dla planowanego działania.
- Wybór kwestionariusza podczas planowania
Podczas planowania spotkania i kontaktu istnieje możliwość dodania do nich kwestionariusza, który powinien być wykonany podczas realizacji działania w aplikacji Comarch Mobile. Po naciśnięciu na opcję [Wybierz kwestionariusz] podnoszone jest okno z listą dostępnych ankiet (zdefiniowanych w Comarch ERP Altum), przy których w nawiasie jest zaprezentowana ilość pytań w nich zawartych. Wybór pustej opcji skutkuje zaplanowaniem spotkania bez kwestionariusza, natomiast wybór konkretnej nazwy kwestionariusza na Kroku 1, wpływa na domyślne podpowiadanie się tego kwestionariusza podczas wyboru kontrahentów w Kroku 2.
Po zdefiniowaniu wszystkich pól przechodzimy do następnego kroku klikając 2 na dole ekranu.
- Krok 2
W drugim kroku wyświetlana jest lista kontrahentów, dla których możemy zaplanować działania. Dla każdego kontrahenta wyświetlane są informacje na temat ostatniego działania, miejscowości oraz jego płatności. Listę kontrahentów można zawężać korzystając z wyszukiwarki znajdującej się w nagłówku.
Po wskazaniu kontrahenta, u którego będzie planowane spotkanie, kafel zostaje oznaczony granatową ramką. Po prawej stronie pojawiają się szczegóły dotyczące planowanego spotkania. Oprócz domyślnie wypełnionych pól według schematu zdefiniowanego w kroku pierwszym, pojawiają się pola adres i osoba kontaktowa.
- Adres
Pole przedstawia adres kontrahenta u którego planowane jest działanie.
- Osoba kontaktowa
Pole przedstawia pracownika kontrahenta, z którym odbędzie się spotkanie.
Na Kroku 2 użytkownik może także dokonać edycji opisu oraz zmienić lub usunąć wybrany w Kroku 1 kwestionariusz.
Po zdefiniowaniu wszystkich pól możemy dodać kolejnego kontrahenta z listy po lewej stronie. Edycja zaplanowanego spotkania odbywa się po kliknięciu błękitnego przycisku z ołówkiem. Użytkownik może także zrezygnować ze spotkania u danego kontrahenta odznaczając go ponownym kliknięciem.
Gdy wybrani zostaną już wszyscy kontrahenci, dla których użytkownik chciał zaplanować spotkanie można przejść do trzeciego kroku planowania klikając 3 w nagłówku.
- Krok 3
W trzecim kroku wyświetlana jest zoptymalizowana trasa przejazdu pracownika dla którego planowane jest spotkanie (wyłącznie w przypadku posiadania licencji na monitorowanie).
Wykorzystując mechanizmy optymalizacji tras kierownik może wskazać kontrahentów, których ma odwiedzić pracownik, a system sam zaplanuje optymalną trasę przejazdu i pokaże ją na mapie. Optymalizacja tras umożliwia wydajne zaplanowanie każdego dnia pracy, zwiększenie ilości spotkań, zmniejszenie kosztów paliwa, a co za tym idzie maksymalizację zysków.
Po wybraniu kontrahentów w 2 kroku i przejściu na krok 3, trasa jest optymalizowana. Spotkania są poukładane w taki sposób, aby przedstawiciel musiał pokonać jak najkrótszy dystans. Kolejność punktów można korygować we własnym zakresie korzystając z funkcji drag & drop (przeciągnij i upuść). Punkty na liście można również usuwać przesuwając je w bok.
Na wszystkich ekranach przedstawiających mapy znajduje się przycisk: [Traffic] prezentujący aktualne natężenie ruchu. Pozwala on na ominięcie korków podczas podglądu aktualnej pozycji pracowników czy też planowania trasy.
Mechanizm optymalizacji trasy można modyfikować korzystając z opcji tras.
Potwierdzenie całego procesu planowania odbywa się poprzez kliknięcie przycisku zapisz, znajdującego się
w obszarze grupy przycisków kontekstowych (w prawym rogu nagłówka).
Po kliknięciu w przycisk zapisz pojawi się okno kalendarza. Zawiera ono zarówno spotkania zaplanowane wcześniej jak i te nowo planowane.
Planowanie Kontaktu
Kontakt jest typem działania, które w odróżnieniu od spotkania, najczęściej nie odbywa się w siedzibie kontrahenta tylko np. poprzez kontakt mailowy lub telefoniczny.
Aby zaplanować ten typ działania kontrahent musi mieć zdefiniowaną osobę kontaktową, w przeciwnym wypadku nie będzie to możliwe. Planowanie kontaktu z poziomu kalendarza odbywa się analogicznie jak spotkania (również składa się z 3 Kroków), przy czym dla kontaktu nie obowiązuje mechanizm optymalizacji tras. Na Kroku 3 dostępny jest tylko widok kalendarza.
Planowanie wizyty
W pierwszym kroku definiowane są między innymi:
- Opiekun – osoba, dla której zostanie zaplanowana wizyta,
- Wzorzec wizyty – określenie zgodnie z jakim wzorcem powinna być realizowana wizyta,
- Miejsce rozpoczęcia wizyty,
- Data oraz godzina wizyty.
W kolejnym kroku istnieje możliwość zweryfikowania elementów dodanych do wzorca:
- ta zakładka dostępna jest tylko jeżeli operator posiada uprawnienie do definiowania wzorców wizyt,
- jeżeli wizyta planowana jest przez operatora z ograniczonymi uprawnieniami (np. jeśli operator posiada uprawnienie tylko do planowania i realizowania wizyt) ta zakładka nie jest dostępna podczas planowania wizyty,
- z tego poziomu istnieje możliwość przypisania dodatkowych elementów, które powinny zostać zrealizowane podczas wizyty.
W następnym kroku użytkownik wybiera kontrahentów, u których powinna odbyć się wizyta. Kafel z aktualnie wybranym kontrahentem podświetlany jest na niebiesko. Z tego poziomu istnieje możliwość edycji parametrów wizyty indywidulanie dla danego kontrahenta.
W ostatnim kroku prezentowana jest wygenerowana trasa na podstawie adresów wybranych we wcześniejszym kroku kontrahentów – do wyświetlenia trasy jest wykorzystywany mechanizm optymalizacji. Wizyty planowane są w takiej kolejności, aby ich realizacja mogła odbyć się w jak najkrótszym czasie.
Po wybraniu opcji: Zapisz, wizyty w odpowiedniej kolejności zostaną dodane do terminarzu.
Planowanie z poziomu karty pracownika
Rozpoczęcie procesu planowania działań z poziomu karty pracownika następuje po kliknięciu w błękitny przycisk.
Następnie należy wybrać typ działania, jaki użytkownik chce zaplanować.
Pole opiekun wypełniane jest automatycznie wybranym pracownikiem. Pozostała część planowania przebiega w identyczny sposób jak z poziomu kalendarza.
Planowanie z poziomu listy kontrahentów i karty kontrahenta
Proces planowania działania z poziomu listy kontrahentów i karty kontrahenta jest identyczny i następuje po kliknięciu w błękitny przycisk.
Planowanie odbywa się w jednym kroku z domyślnie wskazanym kontrahentem. Znaczenie pozostałych kafli jest takie samo jak przy planowaniu z poziomu kalendarza.
Potwierdzenie planowania odbywa się poprzez kliknięcie przycisku zapisz, znajdującego się w obszarze grupy przycisków kontekstowych (w prawym rogu nagłówka).