Karta kontrahenta

Karta kontrahenta

Na karcie kontrahenta zaprezentowane zostały informacje dotyczące wybranego kontrahenta.

  • Akronim (Kod) i nazwa kontrahenta
  • Numer NIP kontrahenta
  • Adres główny kontrahenta
  • Domyślna osoba kontaktowa po stronie kontrahenta
  • Informacja czy istnieją działania na bieżący dzień
  • Nr ostatnio wystawionego dokumentu dla kontrahenta
  • Nr ostatnio wystawionego KP/KW dla kontrahenta
  • Płatności przeterminowane/ wszystkie płatności
  • Udostępniona dla kontrahenta grupa towarów
  • Domyślna forma płatności dla kontrahenta
  • Kontrahent główny
  • Informacja, czy istnieją obowiązujące promocje dla kontrahenta
  • Limit kredytowy
  • Oznaczenie kontrahenta jako „Ulubiony”
  • Wyświetlenie adresu na mapie
  • Wyświetlenie listy osób kontaktowych
  • Lista zaplanowanych działań
  • Planowanie działania
  • Informacje dodatkowe
Karta kontrahenta
  Dodanie dokumentu KW Wyświetlenie adresu na mapie Wyświetlenie trasy na mapie Każda sekcja, która posiada przycisk  umożliwia wywołanie powiązanych z kontrahentem:
  • Działań
  • Dokumentów
  • Wpłat/Wypłat
  • Płatności
  • Promocji
Po naciśnięciu przycisku , w przypadku podglądu karty kontrahenta dodanego w aplikacji (kontrahent nie został zsynchronizowany do systemu ERP) zostanie wyświetlone menu z dostępnymi opcjami: Dodaj adres, Dodaj osobę, Edytuj kontrahenta, Usuń kontrahenta, Raporty W przypadku, gdy dla nowododanego kontrahenta zostały zaplanowane działania, wystawione dokumenty bądź płatności po naciśnięciu przycisku: [Usuń kontrahenta] pojawi się informacja o braku możliwości usunięcia kontrahenta. Lista adresów Kontrahenta Naciśnięcie przycisku na Liście kontrahentów, w sekcji: Adres spowoduje przejście do okna, w którym zostały zaprezentowane wszystkie adresy Kontrahenta
Okno: Adresy
   Szczegóły danego adresu

Po wejściu w szczegóły danego adresu zostaną zaprezentowane informacje widoczne na rysunku poniżej (o ile te dane zostały wprowadzone).

Okno: Adresy, rozwinięta grupa dla adresu
 Ukrycie szczegółów danego adresu  Przeniesienie do okna umożliwiającego wykonanie połączenia na dany nr telefonu  Przeniesienie do okna umożliwiającego wysłanie wiadomości SMS na dany nr telefonu W kolejnych wierszach sekcji Handlowe zostały zaprezentowane następujące informacje:
  • Działania – informacja, czy w danym dniu istnieje zdefiniowane działanie (Spotkanie bądź Kontakt) dla Przedstawiciela dotyczące podniesionego kontrahenta
  • Ostatni dokument – numer dokumentu ZS/PA/WZ/FS/FPF, który został wystawiony jako ostatni:
  • Po naciśnięciu przycisku  istnieje możliwość wystawienia dokumentu ZS/PA/WZ/FS/RLS
  • Po naciśnięciu przycisku następuje przejście do listy ZS/PA/WZ/FS/RLSwystawionych dla danego Kontrahenta
  • Ostatnia wpłata/wypłata – ostatni dokument KP/KW zarejestrowany dla kontrahenta
  • Płatności – saldo płatności kontrahenta, kolorem czerwonym zostały oznaczone płatności przeterminowane
  • Limit kredytowy – wartość limitu kredytowego przyznanego dla kontrahenta
  • Promocje – lista promocji obowiązujących dla danego kontrahenta
Jeżeli kontrahent podlega promocjom wówczas w sekcji zostanie wyświetlona informacja: „Istnieją obowiązujące promocje”, w przeciwnym razie: „Brak obowiązujących promocji”.
  • Towary – funkcjonalność niedostępna przy współpracy z Comarch ERP Altum
  • Waluta - funkcjonalność niedostępna przy współpracy z Comarch ERP Altum
  • Domyślna forma płatności – domyślna forma płatności dla danego kontrahenta, pobrana z systemu ERP
  • Cena początkowa - domyślna cena sprzedaży dla danego kontrahenta, pobrana z systemu ERP
  • Sposób dostawy - domyślny sposób dostawy określony dla danego kontrahenta, pobrany z systemu ERP.
  • Kontrahent główny – kontrahent główny zdefiniowany dla danego kontrahenta
  • Płatnik – płatnik zdefiniowany dla danego kontrahenta
  • Opis - opis zdefiniowany dla danego kontrahenta, pobrany z systemu ERP
  • Informacje dodatkowe – atrybuty zdefiniowane dla danego kontrahenta, pobrane z systemu ERP

Kontrahent wewnętrzny

Dla potrzeb usprawnienia procesów logistycznych pomiędzy firmami w systemie Comarch ERP Altum, umożliwiono stworzenie powiązań pomiędzy centrum typu Firma, a kartą danego kontrahenta – stworzenie kontrahenta wewnętrznego. Taki kontrahent reprezentuje inną firmę, wchodzącą w skład tej samej spółki, w przypadku transakcji pomiędzy takimi firmami, zamówienia, rozliczenia itd. są wystawiane właśnie na takiego kontrahenta wewnętrznego. Karta, takiego kontrahenta jest pobierana do Comarch Mobile analogicznie, jak pozostałych kontrahentów, wg tych samych zasad (dostępności, widoczności), różni się natomiast w stosunku do innych kontrahentów, tylko brakiem możliwości edycji.

Limit kredytowy

W aplikacji Mobile Sprzedaż istnieje możliwość ukrycia kwoty przyznanego i wykorzystanego limitu kredytowego kontrahenta. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w artykule Kontrola limitu kredytowego. Na karcie kontrahenta prezentowane są dane dotyczą zdefiniowanych w systemie ERP limitów kredytowych. W systemie Comarch ERP Altum istnieje możliwość ustalenia limitu kredytowego:
  • Nieograniczonego (kwotowo ani czasowo; w tym przypadku informacja na temat listy limitów kredytowych nie jest pobierana do aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż),
  • Z karty innego kontrahenta (w tym przypadku informacja na temat listy limitów kredytowych jest pobierana do aplikacji z ustawień innego kontrahenta)
  • Ograniczonego czasowo z konkretną datą zakończenia obowiązywania limitu, natomiast nieograniczonego kwotowo,
  • Ograniczonego czasowo oraz kwotowo (Należy pamiętać aby strefa czasowa na urządzeniu mobilnym była zgodna ze strefa czasową na serwerze.)
Dla danego kontrahenta można zdefiniować obecnie kilka limitów kredytowych. Każdy limit jest rejestrowany dla określonego okresu, w którym ma obowiązywać, a poszczególne okresy dodanych limitów nie mogą się pokrywać. Jeśli limit kredytowy został zdefiniowany w walucie obcej wówczas na karcie kontrahenta będzie się on wyświetlał również w walucie obcej.
Karta kontrahenta wraz limitem kredytowym wyświetlanym w walucie obcej

Jeżeli kwota „Pozostała do wykorzystania” jest ujemna (czyli, kontrahent przekroczył kwotę limitu), wtedy zgodnie ze standardem aplikacji prezentowana jest w kolorze czerwonym.

Ujemna kwota limitu: „Pozostała do wykorzystania” na karcie kontrahenta

Jeśli dla kontrahenta nie został przyznany żaden limit kredytowy (oraz nie ma zaznaczonego nieograniczonego limitu kredytowego), wówczas na karcie kontrahenta będzie wyświetlana informacja „Brak bieżącego limitu kredytowego” jak na rysunku poniżej:

Karta kontrahenta- brak bieżącego limitu
Jeśli kontrahent posiada nieograniczony limit kredytowy, wówczas na karcie kontrahenta będzie wyświetlana informacja „Nieograniczony” jak na rysunku poniżej:
Karta kontrahenta – limit nieograniczony
Jeśli kontrahent posiada zdefiniowany i obowiązujący limit kredytowy, to po przejściu w szczegóły limitów kredytowych będą wyświetlane informacje o kwotach:
  • Limitu kredytowego
  • Wykorzystanych,
  • Pozostałych do wykorzystania
Poniżej zostało zaprezentowane okno, w którym wyświetlane są informacje na temat limitów kredytowych danego kontrahenta.
Ustawienia limitu kredytowego danego kontrahenta
Na rysunku poniżej zostało zaprezentowane okno, w którym ukrywana jest informacja nt. limitów kredytowych.
Ukrywanie informacji dotyczących kwot limitu na karcie szczegóły limitu kredytowego kontrahenta
Po naciśnięciu na przycisk   zostanie wyświetlone okno w którym zaprezentowane są wszystkie limity kredytowe określone dla danego kontrahenta.
Zdefiniowane przyszłe limity kredytowe kontrahenta

Do wyliczenia salda porównywanego z limitem uwzględniane są zobowiązania wobec kontrahenta oraz nierozliczone wpłaty. W przypadku, gdy saldo należności od kontrahenta przekroczy ustalony limit, wówczas przy próbie zarejestrowania transakcji sprzedaży (potwierdzenia dokumentu sprzedaży) aplikacja zareaguje stosownie do uprawnień użytkownika, a ściślej do ustawień w definicji dokumentu: uniemożliwi zarejestrowanie transakcji lub wyświetli ostrzeżenie.

Zablokowanie zatwierdzenia zamówienia na skutek przekroczenia limitu
 

Promocje

Okno promocji wywoływane jest po wybraniu danej promocji z listy promocji dostępnych z poziomu karty kontrahenta. Okno przykładowej promocji przedstawia pokazane zostało na rysunku poniżej.

Okno: Promocja
Promocje definiowane są w systemie ERP Altum.

Lista Płatności

Okno prezentowane jest po wybraniu przycisku  grupie Handlowe w wierszu Płatności. Z poziomu okna: Płatności istnieje możliwość przeglądania nierozliczonych płatności oraz ich rozliczania. Na samej górze zaprezentowane zostało saldo płatności dla kontrahenta. Kwota czerwona to wartość płatności przeterminowanych, z kolei kwota biała to saldo wszystkich płatności kontrahenta.
Płatności danego kontrahenta
Na Liście Płatności zaprezentowane zostały następujące informacje przedstawione  na rysunku poniżej. Zawierają one dane o dokumentach, które posiadają nieuregulowane jeszcze płatności. Jeżeli płatność jest przeterminowana, wówczas jej kwota oraz termin wyróżnione są na liście kolorem czerwonym. Dodatkowo dla takich płatności w miejscu, gdzie znajduje się kwota zaległości, w nawiasie, wyświetlana jest liczba dni, o jaką jest ona przeterminowana.
Okno: Lista Płatności
Aby rozliczyć dany dokument należy nacisnąć na przycisk  , który znajduje się z prawej strony każdego wiersza, a następnie nacisnąć przycisk [Rozlicz]. Płatności, które zostały wystawione w kontekście innych firm są widoczne w Mobile Sprzedaż (po ustawieniu widoczności), ale są niedostępne do edycji, rozliczenia, przy takich płatnościach nie znajduje się przycisk do zaznaczenia i rozliczenia płatności.

Zakładka: Dokumenty

Okno prezentowane jest po wybraniu  w grupie Handlowe w wierszu Ostatni dokument. Na poniższym zrzucie ekranu zostały zaprezentowane dostępne na liście informacje.
Dokumenty powiązane z kontrahentem

Znaczenie symboli na liście dokumentów:

- dokument pobrany z centrali ERP.  - zatwierdzony dokument wystawiony w Comarch Mobile Sprzedaż.  - niezatwierdzony dokument wystawiony w Comarch Mobile Sprzedaż. Po naciśnięciu przycisku  zostanie wyświetlone menu z dostępnymi opcjami. Dostępność opcji zależy od statusu dokumentu: Dokument zatwierdzony, ale niewysłany do systemu ERP – dostępne opcje: - edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego odtwierdzenie dokumentu. - podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce.  - wysłanie dokumentu, otwarcie okna: Wybierz sposób wysłania.

Dokument zatwierdzony, wysłany do systemu ERP – dostępne opcje:

- podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce. - wysłanie dokumentu, otwarcie okna: Wybierz sposób wysłania.

Dokument niezatwierdzony – dostępne opcje:

- edycja dokumentu, otwarcie okna umożliwiającego potwierdzenie. - podgląd dokumentu, otwarcie okna dokumentu na pierwszej zakładce.  - usunięcie dokumentu będącego w buforze.

W przypadku, gdy dokument wystawiony w aplikacji Comarch Mobile Sprzedaż został wcześniej zatwierdzony, wówczas z poziomu edycji istnieje możliwość cofnięcia go do bufora. Dokument można cofnąć do bufora pod warunkiem, że nie został wysłany do systemu ERP. Tylko dokumenty znajdujące się w buforze można modyfikować.

Zakładka: Działania

Okno prezentowane jest po wybraniu przycisku: w grupie Działania w wierszu Działania. Na zakładce dotyczącej Działań wyświetlane są działania zarejestrowane dla danego kontrahenta. Okno składa się z trzech zakładek:
  • Zaplanowane
  • Przeterminowane
  • Zakończone
Rejestrowanie działań z poziomu karty kontrahenta. Po naciśnięciu przycisku:  w grupie Handlowe w wierszu Działania, zostanie otwarte okno z możliwymi działaniami, które można zarejestrować na danego kontrahenta. Po wyborze rodzaju działania otworzy się okno ze szczegółami rejestrowanego działania.
Rejestrowanie działania

Po wprowadzeniu szczegółów działania i wybraniu opcji Zapisz, okno ze szczegółami zostanie zamknięte a działanie zostanie dodane do zakładki Koszyk.

Rejestrowanie działania, Dodaj następną
 - Zapis działania;  - Planowania działania; Po naciśnięciu na przycisku zostanie wyświetlone menu z opcjami zaprezentowanymi na rysunku poniżej.
Rejestrowanie działania, zakładka Koszyk
 - Edycja planowanego działania  - Usunięcie planowanego działania Na zakładce: Dzień można zobaczyć zaplanowane działania dla wybranego dnia. Z poziomu obu zakładek, po naciśnięciu przycisku Zaplanuj , będzie można do Koszyka dodać kolejne działanie tego samego typu na tego samego kontrahenta. Otworzy się okno ze szczegółami, a termin automatycznie ustawi się na pierwszy wolny dla Przedstawiciela Handlowego, zgodnie z jego terminarzem.
Uwaga
Dla działania typu Kontakt ustawi się aktualna godzina ze względu na charakter tego rodzaju działania.
Rejestrowanie działania, zakładka Dzień
Jeżeli rejestrowanie działania nie zostanie zakończone i użytkownik wybierze przycisk [Powrót] zostanie wyświetlone menu z opcjami zaprezentowanymi na poniższym zrzucie ekranu.
Menu po wybraniu opcji: Cofnij podczas rejestrowania działania

Z poziomu zakładki: Zaplanowane oraz Przeterminowane istnieje możliwość wykonania operacji zaprezentowanych na rysunku poniżej.

Działania zaplanowane, dostępne opcje
 - Ustawienia czasu oraz dni roboczych użytkownika

Jeżeli w aplikacji została zablokowana opcja usuwania zaplanowanych działań, wówczas niedostępna będzie operacja „Usuń”. Funkcjonalność dotyczy działań: Spotkanie i Zadanie.

Podgląd historycznych zapisów kasowych

Historyczne zapisy kasowe, można podejrzeć z poziomu listy Wpłaty/Wypłaty na Karcie kontrahenta. Wszystkie zapisy kasowe wyświetlone z tego poziomu będą dotyczyć tylko tego konkretnego kontrahenta. Zapisy kasowe pobrane z systemu oznaczane są ikoną:  analogicznie jak w przypadku dokumentów oraz działań pobranych z systemu. Po wybraniu danego dokumentu KP/KW z listy zostaną wyświetlone jego szczegóły. Historyczne zapisy kasowe można wyświetlić także z poziomu kafla: Kasa. W tym widoku została dodana druga zakładka: Historyczne zapisy kasowe, z poziomu której wyświetlane są wszystkie historyczne zapisy kasowe – dotyczące wszystkich kontrahentów dostępnych w aplikacji.
Podgląd historycznych zapisów kasowych możliwy z poziomu karty kontrahenta oraz kafla: Kasa