Pierwszym krokiem jaki należy wykonać w celu skonfigurowania systemu Comarch ERP Altum do współpracy z aplikacją Comarch Mobile jest stworzenie nowej serii odległej. W tym celu należy wejść na zakładkę [Konfiguracja]. W sekcji [Dokumenty] należy wybrać przycisk [Serie] i przycisk [Dodaj]. Następnie określamy jej [Kod] i [Nazwę] oraz ustawiamy Typ serii na [Odległy].Definiowanie serii odległejPRZEJDŹ DO KROKU 2
Krok 2 - Magazyny
Następnym krokiem jest zdefiniowanie nowego magazynu oddziałowego. Aby to uczynić należy kliknąć na zakładkę [Magazyn] nacisnąć ikonę [Magazyny] i kliknąć przycisk [Dodaj]. W oknie dodawania obiektu określamy Symbol magazynu, jego Nazwę oraz ustawiamy Typ jako [Odległy]. Następnie należy kliknąć [Zapisz].
Tworzenie magazynu oddziałowegoPRZEJDŹ DO KROKU 3
Krok 3 - Numeratory
Współpraca z Comarch Mobile Zakupy wymaga, aby dla dokumentów wykorzystywanych w aplikacji mobilnej, zdefiniować numeratory, które składają się z następujących członów:
Symbol dokumentu
Numer
Rok kalendarzowy (2-cyfrowy lub 4-cyfrowy)
Miesiąc (opcjonalnie)
Seria dokumentu
Uwaga
Dla dokumentów KP należy ustawić 4-cyfrowy format roku kalendarzowego.
Ważne jest, aby zaznaczyć przy członach: „symbol”, „rok”, „miesiąc” oraz „seria” opcję „Ma wpływ”.
Aby edytować numerator należy wybrać zakładkę [Konfiguracja], w sekcji [Dokumenty] kliknąć przycisk [Numeratory]. Na liście numeratorów odnajdujemy pozycję dla żądanego dokumentu i edytujemy ją wg powyższych kryteriów. Jeżeli z danym numeratorem był już wystawiany dokument (przez co niemożliwa jest jego edycja) należy dodać nowy.
Edycja numeratora
Następnie należy nowy numerator przypiąć do typu dokumentu. Aby to zrobić należy przejść na zakładkę [Konfiguracja], w sekcji [Dokumenty] wybieramy przycisk [Typy]. Pojawi się nam okno w wyborem typów dokumentów, następnie wybieramy odpowiedni typ dokumentu i przejściu na zakładkę [Schematy numeracji] podpinamy wcześniej zdefiniowany numerator.
Przypinanie numeratora
Powyższe czynności edycji/tworzenia i przypinania numeratora należy wykonać dla dokumentów: ZZ, OZ.
PRZEJDŹ DO KROKU 4
Krok 4 - Grupa operatorów i operator
Następnym krokiem jest dodanie operatora, który będzie przypisany do Przedstawiciela Handlowego. W tym celu klikamy Konfiguracja\Struktura firmy\Operatorzy i naciskamy przycisk [Dodaj]. W oknie dodawania konta użytkownika wpisujemy Nazwę i Hasło nowego Operatora, a także przypisujemy mu odpowiedniego pracownika po czym zapisujemy zmiany.
Dodawanie operatora
Następnie z menu Konfiguracja\ Struktura firmy wybieramy opcję [Grupy operatorów] i dodajemy nową grupę. Uzupełniamy Nazwę, a potem w sekcji [konta nieprzydzielone do grupy] odszukujemy stworzonego chwilę wcześniej operatora i klikamy [Dodaj do grupy].
Uwaga
Ważne, aby do centrum mobilnego była przypięta tylko nowostworzona grupa operatów (bez grupy B2_default).
Dodawanie do grupy nowego pracownika
Następnym krokiem jest przypięcie odpowiednich typ cen dla grupy operatorów. W tym celu należy na wybranej grupie przejść na zakładkę [Typy cen] i przypiąć przynajmniej jeden typ ceny przychodowej:
Przypinanie typów cen
Kolejnym krokiem jest zapisanie grupy, ponowne wejście w jej edycje i przejście na zakładkę [Obiekty], żeby określić jakie typy dokumentów będzie mógł wystawiać Operator w aplikacji Comarch Mobile Zakupy. W tym celu zaznaczamy odpowiedni Typ obiektu (np. Zamówienie zakupu).
Grupa operatorów: Dostęp do obiektów
Następnie przechodzimy do zakładki [Dokumenty], odszukujemy na liście definicji żądany typ dokumentu (np. ZZ) i klikamy jego edycję.
Lista definicji dokumentów
Następnie przechodzimy na zakładkę [Diagram] i klikamy 2 razy w strzałkę wejścia do bloku [Zainicjowany]. Po prawej stronie pojawi się lista grup operatorów, na której zaznaczamy grupy, które będą mogły wystawiać ten rodzaj dokumentu.
Diagram dokumentu
Następnie wchodzimy w zakładkę [Schemat Numeracji] i zaznaczamy wcześniej zmodyfikowany lub utworzony numerator jako domyślny.
Po zakończeniu edycji całość zapisujemy.
PRZEJDŹ DO KROKU 5
Krok 5 - Uprawnienia
Aby Przedstawiciel mógł również korzystać z funkcji CRM-owych (np. pobieranie zadań z terminarza) grupę operatora mobilnego należy przypiąć do centrum lokalnego (operator powinien móc zalogować się również do Comarch ERP Altum)
Dla operatora można określić, czy będzie on widział w aplikacji Comarch Mobile Zakupy ceny zakupu towarów oraz wysokość marży na elemencie/dokumencie. Aby operator miał do nich wgląd, należy w Comarch ERP Altum zaznaczyć dla mobilnej grupy operatorów uprawnienie: [Dostęp do cen zakupu] (zakładka [Inne uprawnienia])
Nadanie uprawnień do widoczności cen zakupu oraz marży
Dodatkowo, istnieje możliwość nadania operatorowi prawa do edycji terminu płatności. W tym celu należy zaznaczyć jako [Aktywny] uprawnienie: [Prawo do edycji terminu płatności].
Nadanie uprawnień do widoczności cen zakupu oraz marżyPRZEJDŹ DO KROKU 6
Krok 6 - Centrum mobilne
Po skonfigurowaniu grupy operatorów wymagane jest utworzenie centrum mobilnego. Aby to zrobić należy w menu głównym wybrać zakładkę [Konfiguracja], nacisnąć przycisk [Struktura Firmy], następnie przycisk [Struktura praw]:Przejście do struktury praw
Następnie po wybraniu odpowiedniej firmy lub centrum należy nacisnąć przycisk [Dodaj oddziałowe] i z rozwijanego menu wybrać opcję [Mobile]:
Dodawanie nowego centrum mobilnego
Pojawi nam się okno, w którym należy wpisać nazwę nowego centrum. Typ zostanie ustawiony automatycznie. Możemy również dodać opis centrum oraz stworzyć pieczątkę dla tego centrum.
Dodawanie nowego centrum mobilnego
W zakładce [Operatorzy] dodajemy utworzoną grupę operatorów. Następnie po naciśnięciu przycisku [Dostępność obiektów] użytkownikowi zostanie zaprezentowane poniższe okno:
Dodawanie centrum Mobile Sprzedaż
Na pozycjach [Magazyny], [Rejestry kasowo-bankowe], [Formy płatności], [Rejestry VAT], [Typy cen], [Serie], [Grupy kontrahentów] oraz [Grupy atrybutów] przypinamy odpowiednie obiekty, które zdefiniowaliśmy wcześniej. Aby to zrobić należy wybrać odpowiednią pozycję np.: Serie, po naciśnięciu pokaże się nam okno, w którym przy pomocy przycisku [Dołącz] możemy przypiąć zdefiniowaną wcześniej serię mobilną.
Obiekty konieczne do udostępnienia w centrum mobilnym
Należy pamiętać o zaznaczeniu typów dokumentów na seriach, wchodząc w odpowiednią serie i zaznaczając flagi przy dokumentach.
Udostępnianie serii dla danego typu dokumentu
Po podpięciu wszystkich pól należy zapisać grupę.
PRZEJDŹ DO KROKU 7
Krok 7 - Kontrahenci
W aplikacji jest możliwość pobierania wszystkich kontrahentów oraz grup kontrahentów, których opiekunem jest dany przedstawiciel. Funkcjonalność ta daje większą elastyczność podczas wyznaczania zakresu pracy przedstawicieli poprzez określenie tych kontrahentów, którzy mają być obsługiwani przez danego przedstawiciela handlowego.
Aby do aplikacji byli pobierani kontrahenci, którymi opiekuje się dany przedstawiciel, należy na centrum mobilnym zaznaczyć parametr [Pobieranie kontrahentów wg opiekuna].
Ustawienie na centrum mobilnym: pobieranie kontrahentów według opiekuna
W systemie Comarch ERP Altum nie trzeba tworzyć dodatkowych grup, podziałów, wystarczy przypisać opiekuna (pracownika), na grupie czy danym kontrahencie lub na rejonie z poziomu aplikacji webowej Comarch Mobile Zarządzanie. Należy również pamiętać o sprawdzeniu na zakładce Dostępność czy centrum mobilne ma odpowiednie uprawnienia.
Opiekun na grupie kontrahentówOpiekun na karcie kontrahentaPRZEJDŹ DO KROKU 8
Krok 8 - Artykuły
W Comarch ERP Altum (od wersji 2018.1) na karcie artykułu na zakładce dostępność jest możliwość określenia, w których centrach struktury artykuł jest dostępny, które centrum struktury praw posiada uprawnienia właściciela artykułu, oraz które centra mają uprawnienia do modyfikacji danego artykułu.
Karta artykułu, zakładka Dostępność
Również, grupa do której należy artykuł powinna być udostępniona dla centrum Mobilnego z poziomu [Dostępności obiektów].Dostępność obiektów, udostępnienie grupy towarowejPRZEJDŹ DO KROKU 9
W systemie została wprowadzona obsługa wielofirmowości tj. każde centrum podrzędne (w tym centrum Mobile) działa w kontekście którejś z firm. Na każdym centrum na zakładce Firma, znajdują się dane firmy (NIP, nazwa, adres itd.) do której określone centrum jest przypięte. Zmiany wprowadzane z poziomu danej Firmy (np. ograniczenia widoczności), zmiana na obiektach dotyczących tylko danej firmy (oddzielne) dotyczą także jednostek podrzędnych przypisanych do tej firmy.
Obsługa wielu firm w jednej bazie danych wymaga zablokowania możliwości współdzielenia wybranych obiektów pomiędzy firmami. Dodano ograniczenie dostępności pomiędzy firmami dotyczy przede wszystkim:
magazynów,
rejestrów kasowo-bankowych,
rejestrów VAT,
okresów obrachunkowych.
Wystawiane dokumenty są dodawane w kontekście jednej firmy. Na dokumencie ustawia się jako Właściciel: centrum, z poziomu którego został wystawiony dokument. Aby zapewnić widoczność dokumentów w np. innej firmie, należy dołączyć tą firmę na definicji dokumentu – na zakładce [Widoczność].
Firma główna pozwala na zarządzanie dostępnością obiektów i uprawnieniami poszczególnych firm podpiętych do Firmy głównej – zawiera zbiór (sumę) wszystkich obiektów ze wszystkich firm.
Również działalność operacyjną, handlową można prowadzić na poziomie Firmy głównej. Z tego względu Firma główna (węzeł główny) również zawiera własne obiekty (niewspółdzielone z innymi firmami) – do wykorzystania dla użytkowników, którzy zalogują się i będą pracować bezpośrednio z poziomu Firmy głównej. Magazyny oraz rejestry Firmy głównej mają zaznaczoną opcję [dedykowany dla Firmy głównej].
Uwaga
Aby zapewnić bardziej elastyczne zarządzanie uprawnieniami do obiektów w rozgałęzionej strukturze wielofirmowej został udostępniony w Comarch ERP Altum dedykowany panel do zarządzania dostępnością obiektów w centrach struktury praw.
„Dostępność obiektów” – panel dostępny z poziomu edycji/dodawania dowolnego centrum/Firmy.
W panelu [Dostępność obiektów] wprowadzono opcję dla centrów dodawanych niżej, pod firmą [Pobierz z nadrzędnego], umożliwiającą szybsze skonfigurowanie centrum wg ustawień pobieranych z firmy lub centrum ustawionego wyżej.
Uwaga
Dla centrum oddziałowego Mobile (ze względu na specyfikę obiektów oddziałowych), ustawienie „Pobierz z nadrzędnego” dotyczy tylko ustawień:
Rejestry VAT,
Typy cen,
Typy kursów
Pozostałe ustawienia (Magazyny, Rejestry kasowo-bankowe, Formy płatności, Serie, oraz Grupy kontrahentów i Artykułów) muszą zostać określone bezpośrednio dla danego centrum mobilnego.
Dostępność kontrahentów
Oprócz ustawień na centrum mobilnym dotyczącym pobierania kontrahentów według opiekunów lub grup wprowadzona jest możliwość określania widoczności oraz uprawień do modyfikacji danej karty kontrahenta. Aby karta kontrahenta została pobrana do Comarch Mobile Zakupy, na firmie, która jest Właścicielem danej karty musi być dołączone centrum mobilne danego przedstawiciela. Ta karta kontrahenta będzie dostępna do edycji w aplikacji mobilnej, jeśli dla centrum mobilnego została zaznaczona opcja [Modyfikacja].
Ustawienie dostępności danej karty kontrahenta w centrum mobilnym
Uprawnienia na grupie operatorów do modyfikacji i dodawania kart kontrahentów
Dodatkowo – oprócz określenia na karcie kontrahenta centrów, które mają mieć prawo do modyfikacji danej karty kontrahenta – możliwość modyfikacji oraz dodawania nowej karty kontrahenta w aplikacji, została uzależniona od uprawnień do obiektu: Kontrahent na grupie operatorów (przypiętej do centrum mobilnego).
Uprawnienia na grupie operatorów, zakładka: Obiekty
Kontrahent wewnętrzny
W aplikacji istnieje możliwość stworzenia kontrahenta wewnętrznego w celu powiązania centrum typu Firma, a kartą danego kontrahenta jest on pobierany do Comarch Mobile Zakupy analogicznie jak pozostali kontrahenci, wg tych samych zasad (dostępności, widoczności), różni się w stosunku do innych kontrahentów tylko brakiem możliwości edycji.
Atrybuty wielofirmowe
Atrybuty wielofirmowe to złożone informacje dodatkowe, które mogą przyjmować różne wartości w zależności od firmy w kontekście, której działa pracownik. Comarch Mobile również obsługuje ten typ atrybutów – do aplikacji pobierane są wartości zdefiniowane dla firmy, do której należy dane centrum mobilne.
Ustawianie wartości atrybutu w zależności od firmy
Krok 9 - Zatowarowanie magazynu mobilnego
Aby móc dokonywać sprzedaży bezpośredniej konieczne jest skonfigurowanie dokumentów MM- (dla wydań) oraz MM+ (dla przyjęć) wchodząc w [Konfiguracja] / [Struktura firmy] / [Struktura praw] / [Centrum mobilne] / [Dokumenty], a następnie dokumenty MM- i MM+.
Podczas konfiguracji dokumentu MM- należy pamiętać aby:
magazyn mobilny był magazynem domyślnym
na definicji dokumentu dodać magazyn lokalny
Konfiguracja magazynów na definicji dokumentu MM-
Podczas konfiguracji dokumentu MM+ należy pamiętać aby:
magazyn lokalny był magazynem domyślnym
na definicji dokumentu dodać magazyn mobilny
Konfiguracja magazynów na definicji dokumentu MM+
Aby towary przesunąć na magazyn mobilny należy z poziomu Comarch ERP Altum wystawić dokument MM- na magazyn mobilny, a następnie wygenerować do niego MM+ i go zatwierdzić.
Po wykonaniu synchronizacji na urządzeniu mobilnym wygenerowany dokument przesunięcia pojawi się na liście przyjęć. Niezrealizowane przyjęcie wyświetla się w kolorze zielonym, a towary z tego dokumentu widoczne są w aplikacji na liście towarów do przyjęcia.
W przypadku dokonywania zwrotu, w aplikacji dostępne są dwie opcje – możliwe do zmiany z poziomu kafelka [Ustawienia]:
zwrot ręczny – sami wybieramy, które chcemy dodać na dokument MM-
zwrot automatyczny – po wybraniu opcji Zwróć, wszystkie towary z niezerowymi stanami na magazynie mobilnym dodawane są do koszyka automatycznie
Konfiguracja zwrotu towarów
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.