Przygotowanie Microsoft Internet Information Services (IIS)
Aby możliwe było poprawne zainstalowanie aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy się upewnić, iż na stanowisku jest zainstalowany komponent [Narzędzia obsługi skryptów w usługach IIS]. W tym celu wchodzimy w Panel Sterowania/ Programy i uruchamiamy okno dodawania/usuwania funkcji systemu Windows.
Konfiguracja elementów IIS
IIS w wersji 8
Uruchamiamy [Menedżer Serwera] (Server Manager), wskazujemy pozycję [Dashboard] i klikamy opcję dodania funkcji i opcji [Add roles and features].
Menadżer serwera
W oknie wyboru typu instalacji zaznaczamy opcję konfiguracji serwera („Role-based or feature-based installation”) i przechodzimy Dalej. W kolejnym oknie wybieramy serwer i klikamy Dalej. Następnie wskazujemy komponenty, które powinny zostać zainstalowane:
Application Server -> .NET Framework 4.7.2 lub wyższy
Web Server (IIS) -> Web Server
Web Server (IIS) -> Management Tools (wszystkie opcje)
Konfiguracja IIS 8
Czynności końcowe
IIS w wersji 7 i 8
Uwaga
Jeżeli na Tożsamości puli aplikacji mamy ustawionego domyślnego użytkownika, wówczas musimy do SQL dodać login IIS APPPOOL\MobileManagementPool
Po zakończeniu instalacji przechodzimy do [Narzędzi administracyjnych systemu Windows]Usługi i aplikacje/ Menedżer internetowych usług informacyjnych. W oknie [Połączenia] rozwijamy Witryny [Default Web Site]. Klikamy prawym przyciskiem myszy na witrynie [MobileManagement] i z menu kontekstowego wybieramy [Zarządzajaplikacją] i [Przeglądaj].Przeglądanie witryny Portalu
Powinna pojawić się strona logowania Portalu.
Strona logowania Portalu
Konfiguracja SSL na serwerze IIS
Instalacja certyfikatu SSL na wersji 7 IIS
Aby dodać certyfikat należy otworzyć menadżera IIS, następnie z menu [Połączenia] po lewej stronie wybrać nazwę serwera. W widoku funkcji, w sekcji IIS konieczne jest wybranie funkcji [Certyfikaty serwera] (kliknąć dwukrotnie). W menu [Akcje] po prawej stronie należy wybrać opcję importowania certyfikatu (plik pfx) lub ukończenia żądania certyfikatu (plik cer) w zależności od formatu posiadanego pliku.
Dodawanie certyfikatu SSL
Po dodaniu certyfikatu z menu po lewej wybieramy [Default Web Site], a następnie z menu [Akcje] po prawej [Powiązania...] Jeżeli na liście brakuje wpisu o typie https, należy go dodać, klikając na [Dodaj]… i wybrać typ [https], adresy IP – wszystkie nieprzypisane, port 443. Z listy [Certyfikat SSL] wybrać dodany wcześniej certyfikat i zatwierdzić klikając [OK].
Uwaga
Należy upewnić się, że menadżer wyświetla Widok funkcji - po kliknięciu prawym przyciskiem na węzeł serwera w menu powinna pojawić się opcja: Przełącz do widoku zawartości.
Uwaga
Do korzystania z Certyfikatu SSL zaleca się korzystanie z domyślnego dla https portu 443.
Ustawienie wymagalności połączenia SSL
Aby serwer wymagał bezpiecznego połączenia dla aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie należy rozwinąć [Default Web Site] z listy po lewej i wybrać stronę z aplikacją. W widoku funkcji kliknąć dwukrotnie [Ustawienia protokołu SSL] w sekcji IIS i zaznaczyć [Wymagaj protokołu SSL]. Ustawienia kończymy klikając akcję [Zastosuj] po prawej stronie.
Ustawienie wymagalności bezpiecznego połączenia SSL
Włączenie automatycznego przekierowania z HTTP do HTTPS
Uwaga
Do ustawienia przekierowania do HTTPS niezbędne jest zaznaczenie: Wymagania protokołu SSL.
Aby włączyć automatyczne przekierowanie z protokołu HTTP do HTTPS należy z drzewa konsoli rozwinąć [Web Sites], kliknąć na stronie Mobile Zarządzanie i w sekcji IIS na liście funkcji dwukrotnie kliknąć na [Strony błędów]. Jeżeli na liście nie ma wpisu dla błędu 403.4, należy go dodać (akcja [Dodaj] z prawej strony). W wyświetlonym oknie należy wpisać kod stanu 403.4, jako akcję odpowiedzi wybrać [Odpowiedz przy użyciu przekierowania 302]. Jako bezwzględny adres URL wpisać adres strony z Comarch Mobile Zarządzanie poprzedzony https://.
Włączenie automatycznego przekierowania
Aby przekierowanie działało dla przeglądarki uruchamianej lokalnie na serwerze, należy jeszcze, w widoku listy [Stron błędów], kliknąć na [Edytuj ustawienia funkcji]… po prawej stronie i w oknie dialogowym wybrać przycisk radio [Strony błędów niestandardowych].
Przyklad
Poprawne adresy stron szyfrowanych: https://123.123.123.123/MobileManagement lub https://moja.domena.pl/MobileManagement.
Aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie oparty jest o mapy Google. Z tego powodu do poprawnego wyświetlanie map, wymagane jest zarejestrowanie w Comarch domeny, w której używana jest aplikacja.
Uwaga
Aby korzystać z bezpiecznego połączenia w aplikacji mobilnej Comarch Mobile Monitorowanie wymagane jest posiadanie certyfikatu zaufanego. Listę urzędów wystawiających certyfikaty zaufane można znaleźć w ustawieniach systemu Android w zakładce Bezpieczeństwo.
Konfiguracja operatora
W pierwszej kolejności należy stworzyć odpowiedniego operatora na którego użytkownik będzie logował się do aplikacji. Aby to zrobić należy wybrać zakładkę [Konfiguracja], a następnie [Struktura firmy -> Operatorzy]. W tym momencie pojawi się okno pozwalające na dodanie nowego operatora lub edycję istniejącego.
Ważne jest aby operator na którego będzie następowało logowanie do aplikacji posiadał nazwę, hasło a także przypisanego pracownika.
Okno dodawania nowego operatora
W tym celu należy wypełnić odpowiednie pola zaznaczone na żółto, a z listy pracowników, która pojawi się po kliknięciu w przycisk [Pracownik], wybrać pracownika, który będzie powiązany z operatorem.
Uwaga
Aby można się było zalogować do aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie na danego Operatora, musi być on powiązany z Pracownikiem oraz konieczne jest ustawienie haseł na poszczególnych Operatorach.
Stworzenie grupy operatorów i nadanie odpowiednich praw
Poza stworzeniem operatora na którego będzie następowało logowanie do aplikacji przed rozpoczęciem pracy konieczne jest także stworzenie i odpowiednie skonfigurowanie grupy operatorów. Aby dodać grupę operatorów należy wybrać zakładkę [Konfiguracja], a następnie [Struktura firmy \Grupy operatorów].Okno tworzenia nowej grupy operatorów
W pierwszej kolejności należy podać nazwę grupy oraz przypisać operatorów będących jej członkami.
Kolejnym krokiem powinno być nadanie odpowiednich uprawień pozwalających grupie operatorów korzystać z aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie. W tym celu należy przejść na zakładkę [Inne uprawnienia] i zaznaczyć odpowiednie prawa.
Zakładka inne uprawnienia
Lista praw związanych z aplikacją Comarch Mobile Zarządzanie została szczegółowo opisana TUTAJ.
Prawa można nadać także później edytując istniejącą już grupę operatorów. Tak stworzoną i odpowiednio skonfigurowaną grupę należy zapisać.
Wpięcie grupy operatorów w strukturę praw firmy
Aby aplikacja Comarch Mobile Zarządzanie mogła prawidłowo współpracować z systemem Comarch ERP Altum odpowiednio skonfigurowaną grupę operatorów należy dodać do struktury praw firmy. Można tego dokonać wybierając zakładkę [Konfiguracja] na oknie głównym w Comarch ERP Altum, następnie klikając przycisk [Struktura firmy \Struktury praw].
Dostęp do struktury praw
Po wybraniu opcji [Struktura praw] otworzy się okno, w którym należy wybrać centrum do którego ma być podpięta grupa operatorów, a następnie kliknąć przycisk [Dołącz grupę].
Struktura praw
W tym momencie użytkownik będzie miał możliwość wskazania grupy operatorów, która ma być dodana do struktury praw. Po wskazaniu grupy należy kliknąć przycisk [Wybierz]. Po wykonaniu tej operacji grupa operatorów zostanie dodana do struktury praw firmy.
Wybór grupy operatorów
Ustawienia Struktury podległościowej
Kolejną czynnością jaką należy wykonać przed rozpoczęciem pracy z aplikacją Comarch Mobile Zarządzanie jest zdefiniowanie struktury podległościowej. Aby zdefiniować strukturę podległościową w Comarch ERP Altum należy wybrać zakładkę [Konfiguracja], następnie [Struktura firmy\Struktura podległościowa].
Podległość
W aplikacji Comarch ERP Altum struktura podległościowa definiowana jest w postaci drzewa. Przykładowa struktura została przedstawiona poniżej.
Struktura podległościowa
Struktura podległościowa w zasadzie powinna odzwierciedlać strukturę firmy.
W pierwszej kolejności należy zdefiniować odpowiednie centra wchodzące w skład struktury firmy. Do centrum powinni być wpięci pracownicy. Aby dodać pracownika do struktury podległościowej należy kliknąć na określonym centrum prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję [Dodaj pracownika], a następnie wskazać konkretnego pracownika.
Użytkownik który ma posiadać uprawnienie Kierownika, aby móc korzystać w pełni ze swoich praw kierowniczych powinien także zostać podpięty w strukturze podległościowej do odpowiedniego centrum. Aby nadać rolę Kierownika konkretnemu pracownikowi należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na wybranej osobie w strukturze podległościowej, a następnie wybrać opcję [Ustaw kierownika] (poniżej).
Ustawienie roli kierownika
Brak przypięcia Kierownika w Strukturze lub brak przypisania pracowników do odpowiedniego centrum będzie skutkować ograniczeniem dostępu – Kierownik nie będzie mieć wglądu do danych swoich podwładnych ani wpływu na ich działania.
Z poziomu struktury podległościowej istnieje możliwość prezentowania podwładnych danego kierownika. Aby wyświetlić podwładnych danego kierownika należy zaznaczyć daną osobę, a następnie wybrać opcję [Pokaż podwładnych] (poniżej).
Wyświetlanie podwładnych danego kierownika
Gdy wszystkie elementy zostaną prawidłowo skonfigurowane można rozpocząć korzystanie z Comarch Mobile Zarządzanie.
Lista praw
W systemie Comarch ERP Altum jest możliwe nadanie odpowiednich uprawień pozwalających grupie operatorów korzystać z aplikacji Comarch Mobile Zarządzanie. W tym celu należy przejść na [Konfiguracja]/[Struktura firmy /Grupy operatorów]po wybraniu grupy na zakładce [Inne uprawnienia] i zaznaczyć odpowiednie prawa.
Dostęp do modułu kalendarz – wyświetla w menu głównym pozycję działania oraz działania w kalendarzu wg struktury podległościowej.
Dostęp do modułu kontrahenci – wyświetla w menu głównym pozycję kontrahenci oraz kontrahentów wg struktury rejonów i podległościowej.
Dostęp do modułu rejony – wyświetla w menu głównym pozycję rejony oraz rejony wg struktury rejonów
Dostęp do modułu raporty – wyświetla w menu głównym raporty
Możliwość planowania działań – umożliwia planowanie działań z karty pracownika, kontrahenta i z kalendarza.
Dostęp do modułu pracownicy – wyświetla w menu głównym pozycję pracownicy, oraz wyświetla pracowników wg struktury podległościowej.
Możliwość edycji niewykonanych działań podwładnych – umożliwia edycję niewykonanych działań pracowników podwładnych (wg struktury podległościowej).
Możliwość edycji swoich działań niewykonanych.
Możliwość przepinania pracowników do rejonów – umożliwia dodawanie/odpinanie/edycję opiekunów w rejonach.
Nie uwzględniaj struktury podległościowej – nie uwzględnia struktury podległościowej we wszystkich miejscach w aplikacji.
Nie uwzględniaj struktury rejonów – nie uwzględnia struktury rejonów we wszystkich miejscach w aplikacji.
Dostęp do modułu tras.
Dostęp do modułu wiadomości.
Dodawanie i edycja znaczników – umożliwia dodawanie, usuwanie i edycje znaczników.
Nie pokazuj cen oraz wartości na dokumentach – brak możliwości podglądu wartości dokumentu oraz cen na pozycjach; brak kafla: Wartość sprzedaży w oknie głównym Mobile Zarządzanie.
Nie pokazuj ilości na dokumentach – ukrywanie informacji o ilościach na liście pozycji.
Uwaga
Możliwość planowania wizyt z wykorzystaniem mechanizmu optymalizacji istnieje, gdy jesteśmy zalogowani jako:
Pracownik – jeśli posiada prawo do korzystania z modułu Monitorowanie i ma uprawnienie „Dostęp do modułu tras”
Kierownik – jeśli pracownik, dla którego planowane jest działanie posiada licencję na monitorowanie i ma uprawnienie „Dostęp do modułu tras”
Społeczność Comarch
Dzięki społeczności Comarch ERP rozwiązujemy problemy, dzielimy się pomysłami oraz informujemy o różnych nowościach.