Plany sprzedaży

Konfiguracja planów sprzedaży

Aby umożliwić użytkownikowi dodawanie i konfigurację planów sprzedaży należy w systemie Comarch ERP Altum dodać odpowiednie uprawnienie na grupie operatorów:
Uprawnienie "Możliwość konfiguracji planów sprzedaży" na grupie operatorów
W celu dodania nowego planu sprzedaży należy wybrać odpowiedni kafel z zakładki Konfiguracja.
Dostępne kafle w zakładce Konfiguracja
Po wybraniu kafla Plany sprzedaży zostanie otwarta lista planów sprzedaży. Aby dodać nowy plan należy kliknąć na przycisk w prawym górnym rogu.
Lista planów sprzedaży
Proces dodawania nowego planu podzielony został na cztery kroki.

Krok 1

W pierwszym kroku należy podać nazwę nowego planu sprzedaży, określić typ planu: wartościowy lub ilościowy, można dodać plan referencyjny oraz wybrać dokumenty, według których będzie obliczana realizacja planu sprzedaży. Z systemem ERP Altum mamy dostępne następujące dokumenty:
  • Faktury
  • Faktury zapłacone
  • Zamówienia
  • Oferty
Dodawanie planu sprzedaży - krok 1
Należy również wprowadzić odpowiedni okres obowiązywania planu sprzedaży. Jeżeli nie zostanie to uzupełnione, wówczas w obu miejscach OD i DO będzie widniała data bieżąca.
Dodawanie planu sprzedaży - wybór okresu obowiązywania
Dodatkowo można wprowadzić odpowiedni opis dla planu sprzedaży. Plan sprzedaży można potwierdzić teraz lub w innym momencie. Jeżeli plan sprzedaży będzie miał status Niepotwierdzony, wówczas będzie istniała możliwość edycji takiego planu. W innym wypadku edycja nie będzie możliwa.

Krok 2

Na drugim kroku należy wybrać towary oraz grupę towarów, które będą brane pod uwagę w planie sprzedaży. Wybrana grupa prezentowana jest w kolorze czerwonym, natomiast wybrane towary zostaną oznaczone granatową ramką. Po wybraniu opcji zostaną wyświetlone jedynie towary, które zostały wybrane dla tego planu sprzedaży.
Dodawanie planu sprzedaży - krok 2

Krok 3

W trzecim kroku poprzez kliknięcie na przycisk nastąpi dodanie rejonu/grupy do planu sprzedaży.
Dodawanie planu sprzedaży - krok 3
Dodawanie planu sprzedaży - krok 3 - dodawanie rejonu/grupy
Należy przycisnąć na odpowiednią grupę lub wybrać przycisk który umożliwia wybranie wszystkich grup. Wybrane grupy powinny być obramowane granatową ramką.
Dodawanie planu sprzedaży - krok 3 - wybór rejonu/grupy
Zmiany należy zapisać klikając na przycisk w prawym górnym rogu. Po wybraniu odpowiedniego rejonu/grupy należy określić wartość planu sprzedaży. W trzecim kroku znajduje się widok podzielony na:
  • Rejon
  • Towary – prezentowana jest liczba grup towarowych oraz liczba towarów przypisanych do danego rejonu.
Dodawanie planu sprzedaży - krok 3
  • Plan referencyjny – jeżeli na definicji aktualnie dodawanego/modyfikowanego planu został dodany plan referencyjny, wówczas pole powinno być uzupełniane na podstawie bieżącej realizacji planu referencyjnego. Jeżeli do planu nie został dodany plan referencyjny wówczas wartość referencyjna powinna być obliczana na podstawie aktualnie dodawanego/modyfikowane planu ale z uwzględnieniem dokumentów z poprzedniego roku – z takiego samego zakresu czasu jak aktualnie dodawany/modyfikowany plan.
Przyklad
Użytkownik wskazał wartość liczbową 200. Wartość referencyjna wynosi: 100. Pole z wartością % powinno zostać automatycznie uzupełnione: 100%.
Przyklad
Użytkownik wskazał wartość % 50. Wartość referencyjna wynosi: 100. Pole z wartością liczbową powinno zostać automatycznie uzupełnione: 150.
Przyklad
Użytkownik wskazał wartość % -50. Wartość referencyjna wynosi: 100. Pole z wartością liczbową powinno zostać automatycznie uzupełnione: 50.
  • Wartość planu % - wartość procentowa zmienia się tutaj względem wartości referencyjnej. Jeżeli Plan referencyjny nie został dodany, wówczas wartości w tej kolumnie będą wynosiły 0. Jeżeli wartość planu referencyjnego wynosi 0, wówczas wartości planu % nie można zmienić.
  • Wartość planu liczbowo – prezentowana jest wartość planu dla danego rejonu/grupy.
Jeżeli do listy rejonów zostanie dodany co najmniej jeden rejon, wówczas w prawym górnym rogu prezentowany jest przycisk umożliwiający zmianę towarów dodanych do konkretnego rejonu.
Dodawanie planu sprzedaży - krok 3 - możliwość edycji

Krok 4

Na czwartej zakładce umożliwione jest przypisanie Kontrahentów oraz grupy kontrahentów do planu sprzedaży.
Dodawanie planu sprzedaży - krok 4
Wybrani kontrahenci zostaną oznaczeni granatową ramką.
Dodawanie planu sprzedaży - krok 4 - wybieranie kontrahentów
Jeżeli plan sprzedaży zostanie utworzony, wówczas należy go zapisać klikając na przycisk  w prawym górnym rogu.  

Kopiowanie planów sprzedaży

Po wybraniu opcji kopiuj podniesie się formatka nowego planu sprzedaży, na której są widoczne:
  • Nazwa - taka jak na planie źródłowym
  • Typ - taki jak na planie źródłowym
  • Status - taki jak na planie źródłowym
  • Okres obowiązywania –
    • jeżeli okres dotyczy roku poprzedniego, wówczas ustawi się taki sam przedział czasu, ale dla roku bieżącego
    • jeżeli okres dotyczy roku bieżącego, wówczas ustawi taki sam przedział czasu jak dla planie źródłowym,
  • Plan referencyjny – taki jak na planie źródłowym
  • Opis – jeżeli na planie źródłowym był uzupełniony wówczas zostanie on skopiowany.
Wszystkie pola można edytować.
Kopiowanie planu sprzedaży - krok 1
 
Kopiowanie planu sprzedaży - krok 2
Towary zostają skopiowane z planu źródłowego.
Kopiowanie planu sprzedaży - krok 3
  • Zakładka Rejony – rejony zostają skopiowane z planu źródłowego
Kopiowanie planu sprzedaży - krok 4
  • Zakładka Kontrahenci – kontrahenci zostają skopiowani z planu źródłowego
Po zakończeniu edycji kopiowanego planu należy go zapisać wybierając przycisk w prawym górnym rogu na czwartym kroku.

Lista planów sprzedaży

Lista planów sprzedaży

Poszczególne plany sprzedaży prezentowane są w formie kafli.
Lista planów sprzedaży
Na kaflach znajdują się informacje takie jak:
  • Nazwa planu
  • Typ
  • Okres obowiązywania
  • Status
W przypadku, gdy plan sprzedaży został zamknięty prezentowana jest również nazwa operatora, który dokonał zamknięcia planu. Kliknięcie w kafel (niezależnie od statusu) otwiera okno podglądu planu sprzedaży na pierwszej zakładce. Dla planów o statusie Niepotwierdzony prezentowane są następujące przyciski: Umożliwiający edycję planu sprzedaży. Umożliwiający usunięcie planu sprzedaży. Dla planów o statusie Potwierdzony prezentowane są następujące przyciski: Umożliwiający zamknięcie planu sprzedaży. Umożliwiający skopiowanie planu sprzedaży.

Filtrowanie planów sprzedaży

Filtrowanie planów sprzedaży Po wybraniu opcji powinno być możliwe filtrowanie planów sprzedaży po: Statusie:
  • Potwierdzony
  • Niepotwierdzony
  • Zamknięty
Domyślnie zaznaczone są wszystkie opcje. Typie:
  • Ilościowy
  • Wartościowy
Domyślnie zaznaczone są wszystkie opcje.
Filtrowanie planów sprzedaży
Okresie obowiązywania: Po kliknięciu w przycisk można wybrać odpowiedni zakres czasu:
  • Dzisiaj – wyświetlone zostają plany, dla których data Od to data dzisiejsza,
  • Bieżący tydzień – wyświetlone zostają plany, dla których data Od pochodzi z bieżącego tygodnia,
  • Bieżący miesiąc – wyświetlone zostają plany, dla których data Od pochodzi z bieżącego miesiąca,
  • Bieżący rok – wartość domyślna, wyświetlone zostają plany, dla których data Od pochodzi z bieżącego roku
Filtrowanie planów sprzedaży

Raport - plan sprzedaży

Wywoływanie raportu

Po wejściu do modułu Raporty i wybraniu opcji Plany sprzedaży wyświetli się okno jak poniżej. W celu wywołania odpowiedniego raportu należy uzupełnić wartości:
  • Plan sprzedaży - po kliknięciu pojawi się lista z dostępnymi planami sprzedaży.
Wybór planu sprzedaży
  • Wyświetl - umożliwia wybór według czego ma zostać utworzony raport
  • Licz dla - jest uzupełniane automatycznie. Podstawiany jest tutaj typ dokumentu, według którego jest realizowany wybrany plan sprzedaży.
Aby wyświetlić żądany raport należy wybrać przycisk w prawym górnym rogu.

Przykłady raportów

Raport względem rejonów
Raport wg podziału na rejony
Raport względem towarów
Raport wg podziału na towary
Raport względem kontrahentów
Raport wg podziału na kontrahentów
Raport względem dokumentów
Raport wg podziału na dokumenty
Wybrany raport można edytować klikając na przycisk w prawym górnym rogu. Jeżeli natomiast chcemy wyeksportować raport do arkusza kalkulacyjnego, wówczas należy przycisnąć na przycisk . Zostanie wyświetlony następujący komunikat:
Komunikat podczas eksportu danych do arkusza kalkulacyjnego
Gdy dane zostaną wyeksportowane komunikat będzie następujący:
Komunikat o zakończeniu kopiowania danych do arkusza kalkulacyjnego