1. Atrybuty towarów
Atrybuty stanowią dodatkowy opis artykułów w systemie Comarch ERP Enterprise. Dzięki temu są znakomitym narzędziem służącym dokładnemu zdefiniowaniu towarów, ich parametryzacji, określenia cech oraz wyróżnieniu ich spośród wielu innych znajdujących się w systemie.
W Comarch ERP Enterprise z poziomu aplikacji [Artykuły] użytkownik ma możliwość dodawania nowego atrybutu, uzupełniania wartości atrybutu, jak również edycji i usuwania definicji atrybutu.
Aktualnie obsługiwane są poniższe typy atrybutów:
- Tekst
- Dziesiętny jako liczba
- Pole wyboru jako lista
- Data
1.1. Dodawanie nowej definicji atrybutu na towarze
Tworzenie atrybutów jako informacji dodatkowych o towarze jest możliwe w aplikacji [Artykuły] w widokach [Podstawowe] lub [Sprzedaż] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_9.png)
W zakładce Inne pola są widoczne wszystkie aktywne atrybuty wraz z uzupełnionymi wartościami.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_60.png)
Użytkownik ma możliwość dodania nowych atrybutów poprzez ikonę dostępną w obszarze roboczym.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_61.png)
Po wybraniu przycisku pojawi się nowe okno. Należy uzupełnić pola:
- Nazwa
- Oznaczenie pola
- Typ
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_13.png)
Po uzupełnieniu wszystkich danych użytkownik potwierdza zapis przyciskiem [Zastosuj].
Aby użytkownik miał możliwość uzupełnić atrybut o konkretne wartości należy utworzyć schemat tabeli wybierając przycisk , a następnie wybrać opcję [W tle].
1.2. Uzupełnianie wartości atrybutu
Uzupełnienie wartości atrybutów jest możliwe w aplikacji [Artykuły] w widoku [Podstawowe] lub [Sprzedaż] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_9.png)
W zakładce Inne pola są widoczne wszystkie utworzone atrybuty. Pola te są zasadniczo związane z jednostką biznesową i dlatego są one widoczne dla wszystkich towarów.
Wartości wprowadzone przez użytkownika mają zastosowanie dla aktualnie wyświetlanego towaru.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_60-1.png)
Zmienione dane na karcie towaru użytkownik zapisuje przyciskiem .
Kolejnym krokiem jest przypięcie atrybutu do wcześniej utworzonego Kanału sprzedaży. W tym celu w aplikacji [Atrybuty kanału sprzedaży] należy w widoku [Artykuł] utworzyć nowe powiązanie, klikając w przycisk i opcję [Dodaj], a następnie uzupełniając:
- Kanał sprzedaży
- Typ – aktualnie z Adapterem IBUS wspierany jest Atrybut/Suplement
- Rozszerzenie – cecha/inne pole ustawione w aplikacji [Artykuły] w Sprzedaży wielokanałowej, które zostanie przeniesione jako atrybut do Comarch Mobile
- Nazwa zewnętrzna – nazwa atrybutu, która będzie wyświetlana w Comarch Mobile
- Kolejność
- parametr Aktywny
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_26.png)
Wprowadzone zmiany należy wyeksportować do Comarch Mobile przy użyciu aplikacji [Eksport danych podstawowych], a następnie [Eksport artykułów] lub [Eksport BUS danych].
1.3. Edycja wartości atrybutu
Użytkownik ma możliwość edycji wartości atrybutu w aplikacji [Artykuły] w widoku [Podstawowe] lub [Sprzedaż] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_9.png)
Zmiany wartości w polach mają zastosowanie dla aktualnie wyświetlanego towaru.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_60-1.png)
Zmienione dane na karcie towaru użytkownik zapisuje przyciskiem .
Wprowadzone zmiany należy wyeksportować do Comarch Mobile przy użyciu aplikacji [Eksport artykułów] lub [Eksport BUS danych].
1.4. Edycja definicji atrybutu
Edycja atrybutów jest możliwa w aplikacji [Artykuły] w widoku [Podstawowe] lub [Sprzedaż] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_9.png)
Użytkownik ma możliwość edycji istniejących atrybutów poprzez ikonę .
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_67.png)
Po wybraniu przycisku pojawi się dodatkowe okno, na którym użytkownik w polu [Nazwa] wybiera atrybut, który chciałby zmienić.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_14.png)
Użytkownik ma możliwość edycji:
- pola [Oznaczenie pola]
- pola [Opis]
- parametru [Pole obowiązkowe]
- pola [Wartość domyślna]
- obszaru [Ograniczenia]
Naniesione zmiany użytkownik potwierdza przyciskiem [Zastosuj].
Aby informacja o atrybucie została zaktualizowana na pozostałych towarach należy utworzyć schemat tabeli wybierając przycisk , a następnie wybrać opcję [W tle].
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_64.png)
Wprowadzone zmiany należy wyeksportować do Comarch Mobile przy użyciu aplikacji [Eksport danych podstawowych], a następnie [Eksport artykułów] lub [Eksport BUS danych].
1.5. Usuwanie definicji atrybutu
W pierwszej kolejności należy usunąć istniejące powiązanie atrybutu z Kanałem sprzedaży. W tym celu w aplikacji [Atrybuty kanału sprzedaży] w widoku [Artykuł] użytkownik wskazuje atrybut i po kliknięciu ikony wybiera opcję [Usuń].
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_25.png)
W kolejnym kroku w aplikacji [Artykuły] w widoku [Podstawowe] lub [Sprzedaż] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola przy użyciu ikonki użytkownik będzie miał możliwość usunięcia atrybutów.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_71.png)
Po wybraniu przycisku pojawi się dodatkowe okno, na którym użytkownik poprzez checkbox wybiera atrybut, który chce usunąć.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_69.png)
Dyspozycję użytkownik potwierdza przyciskiem [Zastosuj].
Aby informacja o atrybucie została usunięta na pozostałych towarach należy utworzyć schemat tabeli wybierając przycisk , a następnie wybrać opcję [W tle].
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_64.png)
Wprowadzone zmiany należy wyeksportować do Comarch Mobile przy użyciu aplikacji [Eksport danych podstawowych] , a następnie [Eksport artykułów] lub [Eksport BUS danych].
2. Atrybuty kontrahentów
Atrybuty stanowią dodatkowy opis na karcie kontrahentów w systemie Comarch ERP Enterprise. Dzięki temu są znakomitym narzędziem służącym uzupełnieniu informacji, ich parametryzacji, określenia cech oraz wyróżnieniu ich spośród wielu innych znajdujących się w systemie.
W Comarch ERP Enterprise z poziomu aplikacji [Partnerzy] użytkownik ma możliwość dodawania nowego atrybutu, uzupełniania wartości atrybutu, jak również edycji i usuwania definicji atrybutu.
Aktualnie obsługiwane są poniższe typy atrybutów:
- Tekst
- Dziesiętny jako liczba
- Pole wyboru jako lista
- Data
2.1. Dodawanie nowej definicji atrybutu na kontrahencie
Tworzenie atrybutów jako informacji dodatkowych o kontrahencie jest możliwe w aplikacji [Partnerzy] w widoku [Podstawowe] lub [Klient] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_8.png)
W zakładce Inne pola są widoczne wszystkie aktywne atrybuty wraz z uzupełnionymi wartościami.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_10.png)
Użytkownik ma możliwość dodania nowych atrybutów poprzez ikonę dostępną w obszarze roboczym.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_11.png)
Po wybraniu przycisku pojawi się nowe okno. Należy uzupełnić pola:
- Nazwa
- Oznaczenie pola
- Typ
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_13.png)
Po uzupełnieniu wszystkich danych użytkownik potwierdza zapis przyciskiem [Zastosuj].
Aby użytkownik miał możliwość uzupełnić atrybut o konkretne wartości należy utworzyć schemat tabeli wybierając przycisk , a następnie wybrać opcję [W tle].
2.2. Uzupełnianie wartości atrybutu
Uzupełnienie wartości atrybutów jest możliwe w aplikacji [Partnerzy] w widoku [Podstawowe] lub [Klient] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_8.png)
W zakładce Inne pola są widoczne wszystkie utworzone atrybuty. Pola te są zasadniczo związane z jednostką biznesową i dlatego są one widoczne dla wszystkich kontrahentów.
Wartości wprowadzone przez użytkownika mają zastosowanie dla aktualnie wyświetlanego kontrahenta.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_10.png)
Zmienione dane na karcie kontrahenta użytkownik zapisuje przyciskiem .
Kolejnym krokiem jest przypięcie atrybutu do wcześniej utworzonego Kanału sprzedaży. W tym celu w aplikacji [Atrybuty kanału sprzedaży] należy w widoku [Klient] utworzyć nowe powiązanie, klikając w przycisk i opcję [Dodaj], a następnie uzupełniając:
- Kanał sprzedaży
- Typ – aktualnie z Adapterem IBUS wspierany jest Atrybut/Suplement
- Rozszerzenie – cecha/inne pole ustawione w aplikacji [Partnerzy] w Sprzedaży wielokanałowej, które zostanie przeniesione jako atrybut do Comarch Mobile
- Nazwa zewnętrzna – nazwa atrybutu, która będzie wyświetlana w Comarch Mobile
- Kolejność
- parametr Aktywny
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_27.png)
Wprowadzone zmiany należy wyeksportować do Comarch Mobile przy użyciu aplikacji [Eksport danych podstawowych], a następnie [Eksport partnerów] lub [Eksport BUS danych].
2.3. Edycja wartości atrybutu
Użytkownik ma możliwość edycji wartości atrybutu w aplikacji [Partnerzy] w widoku [Podstawowe] lub [Klient] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_8.png)
Zmiany wartości w polach mają zastosowanie dla aktualnie wyświetlanego kontrahenta.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_10.png)
Zmienione dane na karcie kontrahenta użytkownik zapisuje przyciskiem .
Wprowadzone zmiany należy wyeksportować do Comarch Mobile przy użyciu aplikacji [Eksport partnerów] lub [Eksport BUS danych].
2.4. Edycja definicji atrybutu
Edycja atrybutów jest możliwa w aplikacji [Partnerzy] w widoku [Podstawowe] lub [Klient] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_8.png)
Użytkownik ma możliwość edycji istniejących atrybutów poprzez ikonę .
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_67.png)
Po wybraniu przycisku pojawi się dodatkowe okno, na którym użytkownik w polu [Nazwa] wybiera atrybut, który chciałby zmienić.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_66.png)
Użytkownik ma możliwość edycji:
- pola [Oznaczenie pola]
- pola [Opis]
- parametru [Pole obowiązkowe]
- pola [Wartość domyślna]
- obszaru [Ograniczenia]
Naniesione zmiany użytkownik potwierdza przyciskiem [Zastosuj].
Aby informacja o atrybucie została zaktualizowana na pozostałych kontrahentach należy utworzyć schemat tabeli wybierając przycisk , a następnie wybrać opcję [W tle].
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_64.png)
Wprowadzone zmiany należy wyeksportować do Comarch Mobile przy użyciu aplikacji [Eksport danych podstawowych], a następnie [Eksport partnerów] lub [Eksport BUS danych].
2.5. Usuwanie definicji atrybutu
W pierwszej kolejności należy usunąć istniejące powiązanie atrybutu z Kanałem sprzedaży. W tym celu w aplikacji [Atrybuty kanału sprzedaży] w widoku [Klient] użytkownik wskazuje atrybut i po kliknięciu ikony wybiera opcję [Usuń].
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_24.png)
W kolejnym kroku w aplikacji [Partnerzy] w widoku [Podstawowe] lub [Klient] dla rozszerzenia [Domyślny] w obszarze roboczym na zakładce Inne pola przy użyciu ikonki użytkownik będzie miał możliwość usunięcia atrybutów.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/06/Screenshot_17.png)
Po wybraniu przycisku pojawi się dodatkowe okno, na którym użytkownik poprzez checkbox wybiera atrybut, który chce usunąć.
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_69.png)
Dyspozycję użytkownik potwierdza przyciskiem [Zastosuj].
Aby informacja o atrybucie została usunięta na pozostałych kontrahentach należy utworzyć schemat tabeli wybierając przycisk , a następnie wybrać opcję [W tle].
![](https://pomoc.comarch.pl/mobile/pl/cee/wp-content/uploads/2023/05/Screenshot_64.png)
Wprowadzone zmiany należy wyeksportować do Comarch Mobile przy użyciu aplikacji [Eksport danych podstawowych], a następnie [Eksport partnerów] lub [Eksport BUS danych].