Instalacja

Instalacja

Informacje podstawowe

  • Comarch mPOS – mobilna obsługa procesów w sklepie, pracownik może prowadzić czynności sprzedażowe z wykorzystaniem smartfona, tabletu lub przenośnego kolektora. Korzystać z takiej możliwości mogą zarówno sprzedawcy, jak również pracownicy zaplecza sklepu obsługujący przyjęcia i wydania towarów oraz przesunięcia artykułów pomiędzy zapleczem, a salą sprzedaży.
  • Comarch POS Agent – usługa (POS Agent) dostarcza aktualne informacje o stanach magazynowych na każdym stanowisku, podczas wystawiania dokumentów. Informacje te prezentowane są z uwzględnieniem poszczególnych magazynów. Wszystkie procesy w magazynie będą mogły zachodzić w trybie offline z centralą, dzięki czemu korzystanie z tej usługi zapewni pełną autonomię sklepu, poprzez zagwarantowanie, że stan magazynowy jest zawsze aktualny.
  • Usługa synchronizacji– dzięki tej usłudze synchronizacji możliwa jest synchronizacja pomiędzy systemem ERP i aplikacją POS. Nazwę usługi i jej port definiuje się w systemie ERP. Brak usługi uniemożliwia pracę z aplikacją Comarch POS.

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe Comarch mPOS:

  • System Android w wersji: 9.0
  • Pamięć RAM: 4 GB (lub więcej)
  • Pamięć wewnętrzna: 16 GB (lub więcej)

Urządzenie z wbudowanym skanerem kodów kreskowych usprawni korzystanie z aplikacji.

Rekomendowane urządzenia:

  • Zebra TC52
  • Zebra TC57
  • Honeywell CT40
  • Honeywell CT60
  • Unitech PA760

Instalacja

Instalacja aplikacji Comarch mPOS i usługi Comarch POS Agent odbywa się przy pomocy narzędzia Comarch Update Agent.

Uwaga
Minimalna wersja Comarch Update Agent to 2020.0.

Instalacja i konfiguracja usługi Comarch POS Agent

Po uruchomieniu Comarch ERP Auto Update należy wykonać następujące czynności:

  • Na zakładce Konfiguracja dodać produkt Comarch Retail
Przycisk [Produkty] na zakładce Konfiguracja
  • Dla produktu Comarch Retail dodać komponent Comarch POS Agent
Dodanie komponentu
  • Skonfigurować komponent Comarch POS Agent. Okno konfiguracji otwierane jest poprzez zaznaczenie komponentu oraz wybranie z menu przycisku [Konfiguracja]. W oknie należy wskazać dane do połączenia z serwerem Microsoft SQL Server Managment Studio, na którym zostanie zainstalowana baza POS Agent.
Przycisk [Konfiguracja] komponentu Comarch POS Agent
  • Nazwa serwera – nazwa serwera wraz z instancją, na której zostanie zainstalowana baza danych
  • Nazwa bazy danych – domyślnie podpowiada się POSAgent_[kod_profilu]
  • Dane do logowania – Login i hasło do serwera SQL
Okno konfiguracji komponentu Comarch POS Agent

Przycisk [Test połączenia] umożliwia sprawdzenie nawiązania połączenia ze wskazanym serwerem.

  • Następnie należy zapisać oraz zamknąć okno konfiguracji komponentu przez wybranie odpowiednio przycisków [Zapisz] i [Zamknij].
  • Za pomocą przycisku [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent należy pobrać i zainstalować wskazaną wersję produktu Comarch POS Agent.

Przycisk [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent
Jeżeli w systemie ERP został zdefiniowany kod POS Agenta, to należy przejść do katalogu instalacyjnego Comarch POS Agent i uruchomić aplikację PosAgentConfigurator.exe.

  • Po wybraniu języka następuje ładowanie parametrów.
Widok ładowania parametrów aplikacji Konfigurator usługi POS Agent
  • Po załadowaniu parametrów zostanie otwarte okno konfiguratora.
Konfigurator usługi POS Agent
  • W aplikacji należy podać:
    • Adres IP usługi POS Agent – adres IP komputera, na którym został zainstalowany komponent Comarch POS Agent
Uwaga
Usługa Comarch POS Agent wymaga stałego IP komputera, na którym jest zainstalowana.
    • Port usługi POS Agent – port wprowadzony w systemie Comarch ERP
    • Adres serwera OMS– domyślnym adresem jest http://localhost:8099/DataService/
    • Kod POS Agenta– kod POS Agent wprowadzony w systemie ERP
    • GUID – wartość nadawana automatycznie
  • Usługę instaluje się za pomocą przycisku [Instaluj].
Okno uruchamiania usługi w aplikacji Konfigurator usługi POS Agent
  • Poprawność wcześniej wprowadzony danych można zweryfikować za pomocą przycisku [Weryfikuj]. Natomiast przycisk [Rejestruj] służy do rejestracji usługi POS Agent.
  • W celu weryfikacji czy proces zakończył się poprawnie, należy przejść do zakładki POS Agent w systemie Comarch ERP Altum i sprawdzić, czy zaktualizowane zostały wpisy w polach: Host, Port i GUID.
Okno poprawnie zarejestrowanej usługi POS Agent

 

Instalacja i konfiguracja komponentu Comarch mPOS

W celu pierwszej instalacji aplikacji Comarch mPOS należy:

  • dodać produkt Comarch Retail w agencie nadrzędnym Comarch Update Agent
  • dodać komponent Comarch mPOS
Dodanie komponentu
  • za pomocą przycisku [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent należy pobrać wskazaną wersję produktu Comarch mPOS
Przycisk [Akcje zaawansowane] w głównym oknie narzędzia Comarch Update Agent
Okno wyboru wersji komponentu do pobrania
  • po poprawnym pobraniu komponentu, należy odnaleźć w lokalizacji C:\Comarch ERP Auto Update\Downloads\Comarch Retail\[nazwa_profilu]\[numer_wersji]\Comarch Retail mPOS plik zip
  • rozpakować plik Setup.zip

W rozpakowanym pliku znajduje się plik z rozszerzeniem APK. Należy przenieść go na urządzenie mobilne np. za pomocą kabla USB. Na urządzeniu należy poprzez odpowiednią aplikacje (np. eksplorator plików) uruchomić pobrany plik APK.

Jeśli aplikacja z poziomu której uruchamiamy instalator nie ma zgody na instalowanie aplikacji z nieznanych źródeł, wtedy zostanie wyświetlony komunikat o braku takiej możliwości. Komunikat będzie posiadał przycisk [Ustawienia] który przenosi do odpowiedniego miejsca w ustawianiach systemu. Należy zezwolić na instalowanie z tego źródła.

Uwaga
Nadanie uprawnienia tej aplikacji na instalowanie z nieznanych źródeł jest ustawieniem trwałym.
Po instalacji Comarch mPOS taka zgoda może być cofnięta w ustawianiach sytemu.

Po zainstalowaniu, aplikacja będzie dostępna z poziomu wszystkich aplikacji.

Licencje produktowe

W związku z rozwojem aplikacji Comarch mPOS i wprowadzaniem nowych, różnorodnych modułów istnieje podział na odrębne typy licencji, w zależności od systemu ERP:

  • mPOS (Altum, Enterprise):
    • Front office,
    • Back office,
    • Front office + Back office

Podczas każdego uruchomienia aplikacji, automatycznie weryfikowane są typy licencji. Od nich zależy widoczność poszczególnych modułów funkcjonalnych w systemie mPOS. W systemie ERP należy określić czy dane stanowisko odpowiada aplikacji Comarch mPOS oraz które licencje będą obsługiwane w ramach wskazanej aplikacji. Licencja będzie sprawdzana podczas każdego startu aplikacji, w przypadku pracy w trybie offline zostanie wykorzystana ostatnia poprawnie użyta licencja.

Uwaga
Powyższa konfiguracja jest również konieczna do wykonania dla już istniejących stanowisk.

Od rodzaju licencji określonej na poziomie danego stanowiska zależy dostępność funkcji dla poszczególnych modułów aplikacji:

  • Back office (funkcjonalność magazynowa)
  • Front office (funkcjonalność sprzedażowa)

Jeżeli ustawiono błędną licencję produktu w systemie ERP, na przykład dla aplikacji wybrano licencję mPOS, to na stanowisku mPOS zostanie wyświetlony komunikat: Licencja produktu powiązana ze stanowiskiem jest nieprawidłowa. Konieczne jest wskazanie licencji POS zgodnej z rodzajem używanej aplikacji Comarch mPOS.

Czy ten artykuł był pomocny?