Czy można ustawić różne rabaty dla poszczególnych pozycji?
Dla każdej pozycji na dokumencie dostępne jest pole Rabat które jest edytowalne. Oznacza to, że podczas wystawiania faktury można indywidualnie określić rabat dla każdej pozycji – niezależnie od rabatu proponowanego przez system (np. wynikającego z ustawień kontrahenta)
Użytkownik zawsze ma możliwość ręcznej edycji rabatu na danej pozycji – może wpisać własną wartość rabatu procentowego lub bezpośrednio zmienić cenę sprzedaży, co spowoduje przeliczenie wartości rabatu.


Jak zmienić formę płatności na fakturze sprzedaży?
Pole Forma płatności na formularzu faktury sprzedaży umożliwia użytkownikowi wybór jednej ze zdefiniowanych w programie form płatności. Domyślnie forma płatności jest przenoszona z karty kontrahenta wskazanego na dokumencie.
W przypadku, gdy wybrana forma płatności jest powiązana z rejestrem oznaczonym jako nieaktywny, podczas próby zapisu dokumentu pojawi się komunikat: Nie dodany faktury sprzedaży. Wybrana forma płatności jest związana z nieaktywnym rejestrem.



Jak dodać nową pozycję towarową lub usługową do faktury?
Na formularzu faktury sprzedaży użytkownik może dodawać pozycje na dokument za pomocą przycisku Dodaj pozycje.
Po wybraniu przycisku Dodaj pozycję w sekcji Pozycje Otwarte zostanie okno Nowa pozycja. W otwartym oknie użytkownik wprowadza wszystkie wymagane dane dotyczące wybranej pozycji takie jak kod produktu, nazwa, ilość, cena, jednostka miary czy rabat.



W jaki sposób wybrać przewoźnika i jakie firmy kurierskie są dostępne do wyboru?
Przewoźnika wybiera się z rozwijanej listy w polu Kurier. Użytkownik ma do dyspozycji 16 przewoźników: UPS, GLS, Ruch, DHL, InPost, Poczta Polska, DPD, FedEX, TNT Express, DB Schenker, Raben, GEIS, Pocztex, DTS, PEKAES, Patron Service, Yun Express, China Post, X-press Couriers, Rheu Logistics, Goniec.
Lista przewoźników jest stała i nie można jej zmieniać.


W jaki sposób wskazać osobę odbierającą fakturę?
Na formularzu dostępne jest pole Nazwisko osoby odbierającej fakturę w formie listy rozwijanej. Pole dotyczące przedstawiciela na fakturze pozostaje puste. W takiej sytuacji użytkownik ma możliwość wpisania nazwy osoby ręcznie (do 40 znaków), a wpisane dane zostają zapisane razem z fakturą i widoczne na wydruku dokumentu.
Pola dotyczące osoby odbierającej fakturę oraz opisu są dostępne do edycji wyłącznie wtedy, gdy dokument znajduje się w wersji roboczej. W przypadku dokumentów o innym statusie (np. zatwierdzonych, zaksięgowanych), te pola są zablokowane i nie można wprowadzać w nich zmian.

Jak dodać lub zmienić kategorię sprzedaży na fakturze?
Aby dodać lub zmienić kategorię sprzedaży na fakturze, należy przejść do zakładki [Dane księgowe/JPK].
W polu Kategoria można wybrać jedną z dostępnych w systemie kategorii – domyślnie jest ona kopiowana z karty kontrahenta, ale użytkownik może ją zmienić, klikając przycisk Kategoria i wybierając inną z listy.
W polu Opis kategorii pojawi się opis wybranej kategorii, który użytkownik może edytować, dopóki dokument jest w wersji roboczej.


Czy można edytować wartości w sekcji VAT na fakturze?
Sekcja VAT na fakturze sprzedaży nie jest edytowalna. Wszystkie dane w tej sekcji – czyli stawki VAT, wartości netto, kwoty VAT, wartości brutto oraz waluta (PLN) – są wyliczane automatycznie przez system na podstawie pozycji dodanych do faktury. Użytkownik nie ma możliwości ręcznej zmiany tych wartości bezpośrednio w sekcji VAT. Lista pełni charakter informacyjny i nie podlega edycji.


Jak wystawić fakturę sprzedaży?
Aby dodać fakturę sprzedaży należy na liście faktur sprzedaży wybrać opcję Dodaj widoczną w prawym górnym rogu okna.
Po otwarciu formularza faktury sprzedaży użytkownik wybiera kontrahenta i uzupełnia pozostałe dane dokumentu w zakładce [Dane podstawowe]. Zakładka ta została podzielona na kluczowe sekcje, które ułatwiają wprowadzanie i zarządzanie informacjami dotyczącymi faktury.

- Dane podstawowe: W tej części użytkownik wprowadza najważniejsze informacje o dokumencie, takie jak numer faktury, schemat numeracji, dane nabywcy (w tym kod kraju i NIP), datę wystawienia i sprzedaży, rabat, formę oraz termin płatności.
- Pozycje: Tutaj użytkownik dodaje się towary i usługi będące częścią faktury. Użytkownik ma możliwość wyboru produktów z listy lub wpisania ich ręcznie, a następnie uzupełnienia wymaganych szczegółów.
- Dodatkowe: Ta sekcja służy do uzupełnienia dodatkowych danych, takich jak nazwisko osoby odbierającej dokument, numer listu przewozowego, kurier lub opis faktury.
Jak ustawić indywidualny termin płatności dla danego dokumentu?
Na formularzu faktury sprzedaży użytkownik ma możliwość określenia terminu płatności. Domyślnie wartość tego pola jest pobierana z karty kontrahenta wskazanego na dokumencie. Jeśli kontrahent nie ma zdefiniowanego terminu płatności, system automatycznie wylicza termin na podstawie ustawień przypisanych do wybranej formy płatności w konfiguracji programu (Konfiguracja/ Kasa/Bank/ Formy płatności).
Użytkownik może edytować termin płatności podczas pracy w trybie Wersja robocza. W tytule pola wyświetlana jest liczba dni pomiędzy datą sprzedaży, a terminem płatności, co ułatwia kontrolę warunków rozliczenia. Gdy wybrana forma płatności to gotówka, a w konfiguracji ustawiono termin płatności jako „0” to pole termin płatności nie jest dostępne do edycji.

W jaki sposób dodać opis dokumentu?
Użytkownik ma możliwość dodania opisu dokumentu. W dolnej części formularza w sekcji Dodatkowe znajduje się pole tekstowe Opis dokumentu. Użytkownik może w tym miejscu wpisać dowolne uwagi, instrukcje lub inne dodatkowe informacje dotyczące faktury. Pole umożliwia wprowadzenie do 1024 znaków. Wprowadzony opis zostaje zapisany razem z dokumentem i pojawia się na wydruku faktury.

