Data aktualizacji: 30-06-2022
Jak skonfigurować wymianę danych z bankiem Citi Handlowy?
Wymiana danych z bankiem Citi Handlowy dostępna jest w systemie Comarch ERP Optima od wersji 2020.6.1.
W systemie Comarch ERP Optima na formularzu banku z którego wysyłane będą przelewy należy:
- uzupełnić informację o kodzie SWIFT
- ustawić format wymiany danych
- podpiąć certyfikaty i uzupełnić Client ID i Client secret
Na formularzu banku na zakładce [1 Ogólne] należy sprawdzić czy uzupełniono pole kod SWIFT. Podane kodu SWIFT jest wymagane w przypadku wykonywania przelewów z rachunku w banku Citi Handlowy. Aby prawidłowo sparametryzować kod SWIFT prosimy o kontakt z bankiem Citi Handlowy.
Na zakładce [2 Import / Eksport] formularza banku w polach:
- Format importu dla wyciągów bankowych
- Format eksportu dla przelewów zwykłych
- Format eksportu dla MPP
wybieramy właściwy dla banku format obsługujący wymianę za pomocą usługi sieciowej. W naszym przypadku dla banku Citi Handlowy dostępny jest format Citi Handlowy – API (standardowy). Wybrany przez nas format będzie później podpowiadany jako domyślny format podczas eksportu i importu przelewów.

[3 Ustawienia usługi sieciowej]. Na zakładce tej wprowadzamy ustawienia dotyczące:
- przelewów walutowych – uzupełniamy informację, kto ponosi opłatę za przelewy walutowe,
- podpinamy certyfikaty do komunikacji z bankiem. Certyfikaty powinny mieć aktualną datę ważności, posiadać informacje o obsługujących je kluczach prywatnych. Należy upewnić się czy certyfikat znajduje się we właściwym magazynie certyfikatów.

- Client Signing and Encryption Certificate – certyfikat zakupiony przez Użytkownika i zainstalowany w systemie.
- Citi Encryption Certificate – certyfikat dostarczany przez bank.
- Citi Signing Certificate – certyfikat dostarczany przez bank.
- Client SSL Certificate – certyfikat zakupiony przez Użytkownika i zainstalowany w systemie.
Dany rodzaj certyfikatu może pojawić się na liście certyfikatów dla banku Citi Handlowy tylko raz. Po wciśnięciu przycisku <Insert> lub pojawi się okno do wskazania danego certyfikatu. W nazwie okna wyświetlana jest informacja o aktualnie dodawanym certyfikacie.
Certyfikaty można też dodawać w dowolnej kolejności poprzez jego wybór z menu kontekstowego, które dostępne jest po wciśnięciu strzałki obok plusa .
W sytuacji, gdy dla Citi Encryption Certificate lub Citi Signing Certificate wskażemy inny plik niż *.pem pojawi się komunikat błędu: Wskazano niepoprawny plik z certyfikatem.
Certyfikat ten nie pojawi się na liście certyfikatów dla banku Citi Handlowy. Użytkownik powinien wskazać poprawny plik, który otrzymał z banku.
- Uzupełniamy Client ID i Client secret. Informacje te dostarczane są przez bank Citi Handlowy.
Korzystanie z usługi Citi Handlowy – API wymaga konfiguracji w systemie banku Citi Handlowy. W przypadku chęci skorzystania z usługi prosimy o kontakt z Działem Pomocy Technicznej banku Citi Handlowy pod nr. tel. 801 343 978, +48 (22) 690 15 21 (Adres mailowy: helpdesk.ebs@citi.com)
Eksport płatności
Możliwy jest eksport przelewów krajowych (w tym MPP, do Urzędu Skarbowego i ZUS) oraz przelewów walutowych.
Aby przelew był wysłany jako przelew natychmiastowy (Express Elixir), na płatności należy ustawić Priorytet: Wysoki.
Przelewy walutowe wysyłane są jako przelewy zagraniczne lub przelewy SEPA.
W celu wysłania przelewu SEPA zdarzenie w preliminarzu płatności musi być:
- zdarzeniem rozchodowym
- waluta zdarzenia to EURO
- na zdarzeniu zaznaczono parametr „Przelew SEPA”
Automatyczny eksport przelewów do banku wykonujemy z poziomu preliminarza płatności. W preliminarzu płatności na zakładce [1 Płatności] należy:
- wybrać rejestr, który dotyczy banku Citi Handlowego z ustalonym formatem wymiany danych za pomocą usługi sieciowej (w naszym przypadku Citi Handlowy – API)
- na liście powinny wyświetlać się tylko zdarzenia nierozliczone lub rozliczone częściowo

Po spełnieniu tych warunków w preliminarzu płatności będzie dostępna ikona Eksportuj polecenia przelewu
Domyślnie kliknięcie w ikonę powoduje wywołanie okna Eksport przelewów.

Okno eksportu przelewów poprzez usługę sieciową
Po wybraniu opcji Eksportuj przelewy pokazuje się okno, na którym można ustawić wybrane opcje eksportu.
Data przelewu – do wyboru mamy cztery opcje: dzisiejsza, termin płatności, data realizacji, inna (samodzielnie ustalona).
Przelewy zbiorczo wg podmiotów – po zaznaczeniu tej opcji przelewy zostaną pogrupowane wg podmiotu, numeru rachunku bankowego (wypełnionego na zdarzeniu) oraz waluty i wysyłane jako jeden, zbiorczy przelew. Po zaznaczeniu opcji Grupuj wg dat utworzonych zostanie tyle zbiorczych przelewów, ile jest różnych dat (terminów płatności/ dat realizacji/ dat dokumentu).
Eksportuj wszystkie linie opisu do banku – parametr jest widoczny po zaznaczeniu Przelewy zbiorczo wg podmiotów. Parametr ten spowoduje, że w zbiorczym przelewie będziemy starali się umieścić wszystkie uzupełnione linie opisu do banku odczytane z agregowanych przelewów.
Dziel przelewy wg długości opisu – parametr jest widoczny po zaznaczeniu Przelewy zbiorczo wg podmiotów. Spowoduje on, że program utworzy dla danego podmiotu kilka przelewów zbiorczych, przy czym na każdym z nich będzie umieszczony pełny opis do banku z przelewów cząstkowych. Parametr Dziel przelewy wg długości opisu może być stosowany razem z pozostałymi parametrami dotyczącymi przelewów zbiorczych.
Eksport uruchamiamy ikoną pioruna .
Eksportowane są zarówno przelewy w PLN, jak również w walucie obcej.
Jeżeli w preliminarzu płatności wybierzemy rejestr, który obsługuje automatyczną wymianę danych z bankiem , wśród kolumn na liście dostępne są kolumny:
- Data wysłania do banku
- Komunikat z banku
- Data komunikatu z banku
Dane w tych kolumnach zapisują się podczas eksportu oraz w momencie aktualizacji stanu przelewu w banku.
Sprawdzenia aktualnego statusu przelewów w banku Citi Handlowy wykonujemy korzystając z opcji Aktualizuj stany przelewów. Jest ona dostępna po wciśnięciu strzałki obok przycisku .
Import danych
W Comarch ERP Optima mamy możliwość importu danych z banku Citi Handlowy.
Import dotyczy:
- stanu rachunku bankowego
- wyciągów bankowych
Import informacji o stanie rachunku bankowego można wykonać z poziomu:
- listy rejestrów kasowych/bankowych
- listy zapisów kasowych/bankowych
- preliminarza płatności
Wyciągi bankowe importujemy z listy zapisów kasowych/bankowych.
Na liście zapisów wybieramy rejestr bankowy związany z naszym rachunkiem w banku Citi Handlowy i wskazujemy raport bankowy.
Import uruchamiamy przyciskiem Importuj polecenia przelewu .

Na oknie Import wyciągów ustalamy parametry importu, czyli:
- ustalamy okres za jaki będą importowane przelewy (domyślnie jest to okres odczytany z wybranego raportu bankowego)
- wybieramy sposób automatycznego rozliczania płatności przy imporcie
- określamy definicję dla zapisów KP i KW
Po ustaleniu parametrów przyciskiem uruchamiamy pobranie danych z banku. W tym momencie na oknie Import danych wyświetli się lista przelewów, które za pomocą
przenosimy do Comarch ERP Optima.
Przy ponownym imporcie tego samego wyciągu program sprawdza istnienie duplikatów i importuje tylko te przelewy, których nie ma w bazie danych.
Duplikaty sprawdzane są wg następujących kryteriów:
- data księgowania
- numer rachunku kontrahenta
- kwota
- opis przelewu
Eksport i import przelewów – najczęściej zadawane pytania
1.Co należy ustawić w programie Comarch ERP Optima, aby móc skorzystać z automatycznej współpracy z bankiem przy eksporcie i imporcie przelewów?
Odpowiedź: Na formularzu banku (Ogólne/ Inne/ Banki) w polach Format eksportu dla przelewów zwykłych, oraz Format importu wyciągów bankowych (druga zakładka) należy wskazać format obsługujący wymianę za pomocą usługi sieciowej. Następnie na 3 zakładce [Ustawienia usługi sieciowej] Użytkownik wprowadza ustawienia dotyczące przelewów walutowych oraz podpina certyfikaty i uzupełnia Client ID i Client secret.
2. Czy można zobaczyć w pliku dane, które zostały wyeksportowane/zaimportowane z banku?
Odpowiedź: Tak, mamy taką możliwość. W Konfiguracji Stanowiska/ Kasa/Bank/ Parametry znajdują się parametry: Zapisuj dane wymieniane z bankiem do plików XML oraz Zapisuj szczegółowe logi z komunikacji z bankiem. Domyślnie te parametry są odznaczone. Zaznaczenie ich spowoduje zapisywanie plików w których znajdą się informacje związane z komunikacją z bankiem. Wygenerują się one w katalogu z logami programu, w ścieżce: %appdata%\Comarch\Optima\Logs\WebserwisyBankowe
3. Co jest wymagane od strony banku Citi Handlowy, aby rozpocząć automatyczną wymianę danych z bankiem?
Odpowiedź: Korzystanie z usługi Citi Handlowy – API wymaga konfiguracji w systemie banku Citi Handlowy. W przypadku chęci skorzystania z usługi prosimy o kontakt z Działem Pomocy Technicznej banku Citi Handlowy pod nr. tel. 801 343 978, +48 (22) 690 15 21 (Adres mailowy: helpdesk.ebs@citi.com).