Zakładka [Do deklaracji VAT-UE] - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Zakładka [Do deklaracji VAT-UE] - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Zakładka [Do deklaracji VAT-UE]

Podobnie jak w przypadku deklaracji VAT-7, w rejestrze VAT istnieje również możliwość wyfiltrowania zapisów, które zostają zakwalifikowane do deklaracji VAT-UE. Dzięki temu można łatwo porównać kwoty pojawiające się na deklaracji z dokumentami znajdującymi się w rejestrze VAT.

Rejestry VAT – Do deklaracji VAT-UE

Lista posiada następujące przyciski i pola pozwalające na przeszukiwanie listy dokumentów:

Rok i miesiąc rozliczenia   – służy do określenia, za jaki rok i miesiąc rozliczenia mają zostać wyświetlone faktury. Aby wyświetlić dokumenty z zakresu całego kwartału należy zaznaczyć parametr Uwzględnić cały kwartał. Jeżeli zaznaczony zostanie parametr Nieokreślony, wówczas wyświetlone zostaną te dokumenty, na których parametr Rozliczać w VAT-UE jest niezaznaczony, a jednocześnie transakcje mają wybrany status jako nabycie lub dostawę wewnątrzunijną.

Dokumenty: Zakwalifikowane do VAT-UE, Zakwalifikowane do VAT-UE z bieżącego kwartału, Zakwalifikowane do VAT-UE z innych kwartałów, Niezakwalifikowane do VAT-UE z bieżącego kwartału.

Filtr Niezakwalifikowane do VAT-UE z bieżącego okresu sprawdza datę wystawienia/ wpływu na dokumencie w rejestrze sprzedaży/ zakupu i datę rozliczenia w deklaracji VAT-UE i wyświetla te dokumenty, których data rozliczenia w deklaracji VAT-UE jest inna niż data podana w filtrze na zakładce [Do deklaracji VAT-UE].

Rodzaj 

  • w przypadku Rejestru Zakupów: Towary, Usługi, Inne, Środki Trwałe, Środki Transportu, Nieruchomości, Paliwo, Bez usług, Wszystkie,
  • w przypadku Rejestru Sprzedaży: Towary, Usługi, Środki Transportu, Bez usług, Wszystkie.

Faktury: Wszystkie, Zwykłe, Wewnętrzne.

Transakcje

  • W przypadku Rejestru zakupów: Wewnątrzunijne – zwykłe, Wewnątrzunijne trójstronne, Wszystkie,
  • W przypadku Rejestru sprzedaży: Wewnątrzunijne – zwykłe, Wewnątrzunijne trójstronne, Wewnątrzunijne – podatnikiem jest nabywca, Poza terytorium kraju, Poza terytorium kraju (stawka NP), Pozaunijne – podatnikiem jest nabywca, Wszystkie.

Zakład – pole jest dostępne tylko wtedy, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową oraz w Konfiguracji zaznaczono parametr Firma wielozakładowa.

Na tej zakładce nie ma możliwości dodawania, księgowania ani renumeracji zapisów.




Zakładka [Do deklaracji VAT-7]

Zakładka [Do deklaracji VAT-7] służy do wyfiltrowania dokumentów, które zostały przeznaczone do rozliczenia na deklaracji VAT-7 w danym miesiącu. Ponieważ w pewnych przypadkach dokument nie jest rozliczany w tym samym miesiącu, w którym został wprowadzony do rejestru, lista ta może mieć inną zawartość niż lista dokumentów za dany miesiąc. Termin rozliczenia określa się przy wprowadzaniu faktury.

Rejestr VAT – Do deklaracji Vat-7

Lista posiada następujące przyciski i pola pozwalające na przeszukiwanie listy dokumentów:

Rok i miesiąc rozliczenia – służy do określenia, za jaki rok i miesiąc rozliczenia mają zostać wyświetlone faktury. Jeżeli zaznaczony zostanie parametr Nieokreślony, wówczas wyświetlone zostaną te dokumenty, na których parametr Rozliczać w deklaracji VAT jest niezaznaczony.

Uwzględnić cały kwartał – parametr aktywny u użytkowników, którzy wybrali metodę kasową lub kwartalne rozliczanie podatku VAT.

Uwzględnić cały rok – zaznaczenie parametru pozwala na wyświetlenie dokumentów za cały rok.

Rejestr Sprzedaży

Rodzaj sprzedaży – Towary, Usługi, Środki transportu, Wszystkie.

Odbiorca – m. in. Krajowy, Wewnątrzunijny, Pozaunijny.

Sprzedaż – Niefiskalna, Fiskalna, Razem.

Rejestr – parametr ten umożliwia zawężenie listy do dokumentów związanych z określonym rejestrem.

Rejestr Zakupów

Odliczenia – Tak, Nie, Warunkowo, Wszystkie.

Rodzaj zakupów – Towary, Usługi, Inne, Środki Trwałe, Środki transportu, Nieruchomości, Paliwo, Towary + Usługi + Inne + Paliwo, Trwałe + Śr.transp. + Nieruchomości, Wszystkie.

Ponadto istnieje możliwość zawężenia listy, między innymi do dokumentów związanych z obrotem krajowym czy wewnątrzunijnym, czy zakupami od rolnika ryczałtowego.

Rejestr – pole umożliwia zawężenie listy do dokumentów związanych z określonym rejestrem.

Dokumenty – pole umożliwia określenie, czy mają być widoczne dokumenty: wewnętrzne, zwykłe lub wszystkie.

Zakład – pole jest dostępne tylko wtedy, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową oraz w Konfiguracji zaznaczono parametr Firma wielozakładowa.

Kategoria – jeżeli pole jest puste to na liście wyświetlane są dokumenty niezależnie od kategorii na nich wybranej. Jeżeli użytkownik wskaże konkretną kategorię i nie zaznaczy parametru Kategoria pozycji oraz Kategoria2 pozycji to na liście wyświetlane są dokumenty, które w nagłówku mają wybraną tę kategorię. Jeżeli użytkownik wskaże konkretną kategorię i zaznaczy parametr Kategoria pozycji lub Kategoria2 pozycji to na liście wyświetlane są dokumenty, które mają wybraną tę kategorię w pozycji lub w kategorii 2 pozycji.

Na tej zakładce nie ma możliwości dodawania ani księgowania dokumentów. Istnieje natomiast możliwość renumeracji zapisów.

Uwaga
Użytkownicy mają możliwość wykonania następujących wydruków: Klasyfikacja zakupów – Wg pól na Deklaracji VAT-7 oraz Klasyfikacja sprzedaży – Wg pól na Deklaracji VAT-7. Wydruki te umożliwiają w łatwy sposób porównanie rejestru VAT z deklaracją VAT-7. Dodatkowo użytkownicy mają możliwość wykonania wydruku pomocniczego do obliczenia Deklaracji VAT-27: Zestawienie transakcji do VAT-27 wg numeru NIP.




Zakładka [Rejestr VAT]

Zakładka [Rejestr VAT] pozwala na wprowadzanie dokumentów do dowolnego, wcześniej utworzonego rejestru. Po wprowadzeniu zapisu do rejestru zapis można dowolnie modyfikować i całkowicie usuwać aż do momentu jego zaksięgowania. Do Rejestru VAT można przenosić również dokumenty z modułu Handel, typu FZ, FWZ, FS, FWS, PA, itp. Z poziomu System/ Konfiguracja/ Księgowość/ Parametry widnieje parametr Przenoszenie pojedynczych paragonów do rejestru VAT, który decyduje o tym, w jaki sposób będą przenoszone paragony do Rejestru VAT. Parametr jest domyślnie odznaczony. Po jego zaznaczeniu paragony przenoszone są w stosunku 1:1 z zachowaniem informacji o kontrahencie, numerze dokumentu, kategorii, czy formie płatności.

Na zakładce [Rejestr VAT]Rejestrze Zakupu widoczne są następujące dane dokumentu:

Lp. – numer kolejny nadawany przez program wprowadzanym dokumentom. W zależności od wybranego parametru w Konfiguracji Firmy, dokumenty numerowane są narastająco w roku lub tylko w obrębie danego miesiąca.

Data wpływu/ wystawienia – data zapisu dokumentu w rejestrze zakupów/sprzedaży VAT.

Numer dokumentu – jest to numer faktury (dokumentu źródłowego).

Status F – faktura pochodzi z modułu Faktury, W – faktura, do której wygenerowano dokument wewnętrzny, M – faktura, do której wygenerowano rozliczenie marży, E – wyeksportowana za pomocą tzw. pracy rozproszonej.

Kontrahent – w tym polu widoczne są dane podmiotu.

Netto – wartość netto faktury.

VAT – wartość VAT na fakturze.

Brutto – wartość brutto faktury.

Id. Księgowy – unikalny numer, nadawany przez program podczas dodawania dokumentów.

Opis – w polu tym znajduje się opis zdarzenia gospodarczego.

PRED – dostępna tylko dla księgowości kontowej. Informacja, czy na dokumencie użyto predekretacji czy nie. Domyślnie kolumna ta jest niewidoczna.

Odliczenia – dostępna tylko dla rejestru VAT zakupu, przyjmuje wartości: Tak, Nie lub Warunkowo. W sytuacji, gdy na dokumencie jest kilka pozycji z różnymi odliczeniami wyświetlana jest gwiazdka. Domyślnie kolumna ta jest niewidoczna.

Rejestry VAT – Rejestr VAT

Zasady dotyczące obsługi list, grupowania, sortowania, wyszukiwania pozycji (filtrowania) i ogólnie przystosowywania wyglądu list do indywidualnych potrzeb użytkownika zostały opisane w rozdziale Standardy w programie.

W tym miejscu zostaną opisane tylko przyciski i pola charakterystyczne dla tej listy.

Nazwa rejestru   – umożliwia wybranie z rozwijanej listy pomocniczej (ang. drop-down) nazwy rejestru, z którego zapisy chcemy wyświetlić na liście. Program posiada oddzielną listę Rejestrów zakupów i sprzedaży. Nazwy Rejestrów zakupów i sprzedaży ustala się w Konfiguracji Firmy.

Zakres dat  – wybór odpowiedniej opcji Za rok, miesiąc lub dzień pozwala na wyświetlenie listy zapisów ograniczonych do żądanego okresu. Pola Dzień, Miesiąc i Rok służą do wprowadzenia odpowiednio dnia, miesiąca i roku, za który chcemy wyświetlić zapisy.

Okres  pozwala na wyświetlenie zapisów za dowolnie wybrany okres, mieszczący się pomiędzy datą początkową, a końcową.

Zakład – pole jest dostępne tylko wtedy, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową oraz w Konfiguracji zaznaczono parametr Firma wielozakładowa. Jeżeli zostanie w nim wskazany konkretny zakład to podczas dodawania nowego dokumentu w Rejestrze VAT zostanie on przeniesiony na formularz faktury. Jeżeli pole będzie puste to na formularzu dokumentu podpowie się zakład domyślny

Dokumenty z parametrem zapłacono  – zaznaczenie parametru powoduje wyfiltrowanie dokumentów, które mają na formularzu na pierwszej zakładce [Ogólne] zaznaczony parametr Zapłacono.

Dokumenty bez parametru zapłacono  – zaznaczenie parametru powoduje wyfiltrowanie dokumentów, które na formularzu na pierwszej zakładce [Ogólne] nie mają zaznaczonego parametru Zapłacono.

Zapisy z podmiotem (kontrahentem, bankiem, urzędem, pracownikiem, wspólnikiem) –  . Jeżeli zaznaczymy parametr, wówczas program wyświetla wyłącznie dokumenty Od lub Dla wskazanego podmiotu. Wyboru podmiotu możemy dokonać przez wpisanie jego kodu w przypadku kontrahenta, wspólnika, pracownika lub akronimu banku, urzędu bądź wybierając z listy pomocniczej podmiotów przycisk  otwierający menu dostępnych podmiotów.

 Dodaj – dodawanie dokumentu do rejestru jest możliwe tylko na zakładce [Rejestr VAT]. Fakturę można również dodać klawiszem <INSERT>.

 Usuń – przycisk pozwala na usuwanie dokumentów. Jeżeli jednak dany zapis został rozliczony z dokumentem kasowym lub bankowym, to można go skasować, jeśli w Konfiguracji Firmy/ Kasa/Bank/ Parametry zaznaczono parametr Kasowanie rozliczeń przy kasowaniu i anulowaniu dokumentów. W przeciwnym przypadku należy najpierw skasować rozliczenie. Natomiast, jeśli zapis został przeniesiony do zapisów księgowych, to jego usunięcie jest możliwe dopiero po wcześniejszym usunięciu tego zapisu z bufora dziennika/ KPiR/ Ewidencji ryczałtowej. W przypadku księgowości kontowej program nie pozwoli na skasowanie dekretu powstałego w wyniku zaksięgowania dokumentu z rejestru VAT, jeśli dekret jest wybrany na Potwierdzeniu salda, Ponagleniu zapłaty lub Nocie odsetkowej z poziomu Księgowość/ Rozrachunki. Zapis można usunąć również klawiszem <DELETE>.

 Renumeracja rejestru – po naciśnięciu przycisku, zapisy w rejestrze są automatycznie przenumerowywane. W przypadku, gdy dokumenty nie były wprowadzane do rejestru w porządku chronologicznym, ich kolejność na liście jest zaburzona – funkcja renumeracji pozwala na uporządkowanie dokumentów wg dat i nadanie im kolejnych numerów. W przypadku dokumentów przesłanych z modułu Faktury do Rejestru Sprzedaży VAT, renumeracja powoduje uporządkowanie zapisów wg dwóch kryteriów: w pierwszej kolejności w porządku chronologicznym, a następnie – w ramach tej samej daty – wg numeru dokumentu.

Renumeracja rejestru jest możliwa tylko na zakładkach [Rejestr VAT] i [Do deklaracji VAT-7], jeżeli wybrano zapisy za miesiąc lub rok. Renumerację można również uruchomić klawiszem <F8>.

Zgodnie z art. 112 a ustawy o VAT, która mówi o tym, iż podatnicy powinni przechowywać wystawione przez siebie faktury oraz otrzymane faktury w podziale na okresy rozliczeniowe, w celu numeracji rejestru VAT wg dat: daty powstania obowiązku podatkowego w przypadku rejestru sprzedaży oraz daty prawa do odliczenia w rejestrze zakupu należy w konfiguracji Firma/ Księgowość/ Parametry w parametrze Renumeracja rejestru VAT wg wybrać odpowiednią opcję: daty wystawienia/wpływu lub daty obowiązku podatkowego/prawa do odliczenia. Istnieje możliwość zaznaczenia tylko jednej z tych opcji. Przy próbie zmiany na inną pokazuje się komunikat: Zmiana ewidencjonowania dokumentów w rejestrze VAT spowoduje konieczność wykonania renumeracji dotychczasowych zapisów w rejestrze VAT. Należy wykonać renumerację zapisów od 01.01.2014.

Jeżeli wybierzemy opcję wg daty wystawienia/wpływu w rejestrze VAT. Lp nadawane jest wg daty wystawienia/wpływu.

Przy zaznaczeniu opcji wg daty powstania obowiązku/prawa do odliczenia Lp jest nadawane w rejestrze sprzedaży wg daty obowiązku podatkowego natomiast w rejestrze zakupu wg daty prawa do odliczenia.

Renumeracja działa również na wszystkich zakładkach w oparciu o daty wybrane w parametrze Renumeracja rejestru VAT wg.

Uwaga
W sytuacji, kiedy jest ustawiona numeracja rejestru VAT wg daty obowiązku podatkowego/prawa do odliczenia i mamy wprowadzony dokument z datą wystawienia w danym miesiącu i obowiązkiem podatkowym w poprzednim miesiącu, wtedy aby poprawnie zrenumerować taką fakturę należy renumerację wykonać z opcji za Rok albo z zakładki [Do deklaracji VAT-7].

W rejestrze VAT sprzedaży na każdej zakładce wśród kolumn ukrytych dostępna jest kolumna Obowiązek podatkowy, w której wyświetlana jest data z pola Obow. podat.. W rejestrze VAT zakupu na każdej zakładce wśród kolumn ukrytych dostępna jest kolumna Obowiązek podatkowy, w której wyświetlana jest data z pola Obow. podat. oraz kolumna Prawo do odliczenia, gdzie wyświetlana jest data z pola Prawo do odlicz. z formularza.

 Księguj – można uruchomić również klawiszem <F7>. Funkcja jest aktywna wyłącznie na zakładce [Rejestr VAT], jeżeli wybrano zapisy za dzień, miesiąc, rok lub za okres. W przypadku, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową funkcja ta dokonuje zaksięgowania zaznaczonych zapisów do Księgi Handlowej za pomocą Schematów księgowań (opis w rozdziale: Schematy księgowań) lub wg predekretacji.

Po wywołaniu funkcji księgowania pojawia się okno, na którym użytkownik może wybrać w jaki sposób chce zaksięgować dokumenty, które mają uzupełnioną predekretację: czy wg wcześniej dokonanej na każdym dokumencie z osobna predekretacji czy jednak wg schematu i wybrać konkretny schemat księgowy, a dla dokumentów bez predekretacji może wybrać odpowiedni schemat księgowy.

Okno wyboru sposobu księgowania dokumentów

W przypadku, gdy jako rodzaj księgowości wybrano Księgę podatkową lub Ewidencję ryczałtową funkcja ta umożliwia zaksięgowanie zaznaczonych zapisów do Książki przychodów i rozchodów lub Ewidencji ryczałtowej.


 Generowanie dokumentu wewnętrznego zakupu lub Generowanie zbiorczego dokumentu wewnętrznego zakupu lub Generowanie rozliczenia marży – widoczne w Rejestrze sprzedaży (możliwość wyboru z rozwijalnego menu po naciśnięciu ikony ).

W każdej nowo wykreowanej lub skonwertowanej bazie konfiguracyjnej, tworzą się globalne filtry Dokumenty niezaksięgowane, które pozwalają na wyfiltrowanie dokumentów wprowadzonych do Rejestrów VAT, ale jeszcze nie zaksięgowanych.  

W momencie seryjnego dodawania faktur na dodawanym dokumencie podpowiadają się daty zgodne z ustawieniami na liście. Dla kolejnych pozycji podpowiada się data z poprzednio wprowadzonej faktury, czyli:

  • Dla Faktur Sprzedaży – data wystawienia,
  • Dla Faktur Zakupu – data wpływu.

W trybie seryjnego wprowadzania dokumentów nie działa funkcja sprawdzająca, czy zapis spełnia warunki filtra danej listy oraz funkcja automatycznego przekształcania faktur do dokumentów wewnętrznych.




Rejestry VAT – wstęp

Podatnikom, którzy są płatnikami podatku VAT, Ewidencja VAT pozwala na wprowadzanie dokumentów do Rejestrów VAT. Dokumenty z Ewidencji VAT są przenoszone do Księgi Handlowej, Księgi przychodów i rozchodów lub Ewidencji ryczałtowej. Na podstawie dokumentów w Ewidencji VAT program drukuje rejestry VAT oraz automatycznie generuje deklaracje VAT-7 wraz z załącznikiem VAT‑ZD, VAT-UE, VAT-9M oraz VAT-27.

Rejestry VAT

Rejestry VAT można wyświetlić poprzez wciśnięcie przycisku Rejestry VATMenu Nawigacji Comarch ERP Optima/ Rejestry VAT lub poprzez wywołanie z menu programu Rejestry VAT/ Rejestry VAT.

Ewidencja VAT dzieli się na dwa podstawowe rejestry:  

  • Rejestr Zakupu VAT,
  • Rejestr Sprzedaży VAT.

W oknie zawierającym listę rejestrów VAT – rejestry te są wyróżnione poprzez zakładki pionowe. 

Uwaga
Rejestry Sprzedaży i Zakupu VAT posiadają wiele cech wspólnych, mają takie same zakładki i takie same operacje można dokonać na każdym z nich, dlatego zostaną one omówione tylko raz.

Program pozwala na tworzenie dowolnej ilości podrejestrów VAT, zarówno w ramach Rejestru Sprzedaży, jak i Zakupu. W razie potrzeby wybrany podrejestr można następnie ustawić jako nieaktywny w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Rejestry Sprzedaży VAT i Rejestry Zakupów VAT. Nieaktywny rejestr nie jest dostępny na rozwijanych listach w obrębie Rejestru VAT, ale dokumenty wprowadzone do nieaktywnego rejestru są widoczne na liście.

Niezależnie od wyboru zakładki pionowej (oznaczającej Rejestr Zakupów lub Sprzedaży), na oknie listy zapisów w rejestrze VAT znajdują się cztery zakładki poziome:   

  • [Rejestr VAT]
  • [Do deklaracji VAT-7]
  • [Do deklaracji VAT- UE]
  • [Wg atrybutów].

Wszystkie zakładki bezpośrednio wpływają na sposób prezentowanych danych i możliwe do wykonania funkcje. 

Z poziomu listy faktur lub z poziomu otwartego formularza faktury po wybraniu ikony  z paska menu dostępna jest lista dokumentów rozliczających. Okno to jest podnoszone wyłącznie dla dokumentów całkowicie lub częściowo rozliczonych.

Po wybraniu ikony  z paska menu dla dowolnej zakładki [Rejestru VAT] dostępna jest funkcja kontroli duplikacji. Po uruchomieniu kontroli podnosi się okienko z zakresem dat i listą parametrów kontroli.

Parametry kontroli duplikacji w rejestrze VAT

Jeśli parametr Zakres dat zaznaczony – kontrola działa wg zakresu dat (zakres dat przejmowany jest z listy zapisów rejestru VAT). Jeśli parametr odznaczony to działa dla wszystkich zapisów w rejestrach VAT bez względu na datę.

Parametry kontroli są te same co w konfiguracji i zaznaczone jak w konfiguracji. Można jednak zaznaczyć dowolne inne parametry (minimum dwa) i sprawdzić kontrolę po tych parametrach. Ikona pioruna oraz klawisz <F8> uruchamia kontrolę.

Ponowne otwarcie kontroli podpowiada tylko ostatnie ustawienia parametrów kontroli, bez parametru zaznaczenia/odznaczenia zakresu dat.

Z poziomu listy oraz z poziomu otwartego formularza dokumentu, na pasku menu dostępna jest ikona odwołująca się do zapisu księgowego w Księdze Handlowej/ KPiR/ Ewidencji ryczałtowej, powstałego do danej faktury – dla otwartego formularza dokumentu dostępna tylko wtedy, gdy dokument został zaksięgowany. Odwołanie do zapisu księgowego dostępne jest również poprzez skrót klawiaturowy <CTRL>+<F6>.

Jeżeli jako rodzaj księgowości wybrano Księgowość kontową to z poziomu listy dokumentów na pasku menu dostępna jest ikona  po naciśnięciu której użytkownik ma możliwość uzupełnienia predekretacji na dokumencie. Okno można również otworzyć po za pomocą skrótu klawiszowego <Ctrl>+<F8>. Szczegóły funkcjonalności opisane zostały w artykule Podgląd zapisu – zakładka Predekretacja.

Jeżeli Użytkownik korzysta z Opisu analitycznego to z poziomu listy oraz z poziomu otwartego formularza dokumentu, na pasku menu dostępna jest ikona  po naciśnięciu której użytkownik ma możliwość wprowadzenia opisu analitycznego na dokumencie w rejestrze VAT. Okno można również otworzyć po za pomocą skrótu klawiaturowego <Ctrl>+<F7>.




Ewidencja ryczałtowa – scenariusze

Jak skonfigurować firmę – Ryczałt

W celu skonfigurowania programu dla prowadzenia ryczałtu należy:

  1. Otworzyć konfigurację firmy, poprzez kliknięcie przycisku Konfiguracja w menu Nawigacji Comarch ERP Optima/ Ogólne lub wybierając z menu:
  2. Wybrać zakładkę Konfiguracja firmy/ Księgowość/ Parametry.
  3. Zaznaczyć Rodzaj księgowości – Ewidencja ryczałtowa. 
  4. Zatwierdzić formularz Konfiguracja firmy klikając przycisk Zapisz zmiany  lub wciskając klawisz <ENTER>.

Jak zmienić stawki podatku ryczałtowego?

Aby wprowadzić nowe stawki ryczałtowe należy:

  1. Otworzyć konfigurację wybierając z menu: Konfiguracja programu/ Księgowość/ Stawki podatkowe.
  2. Zmienić stawki podatku ryczałtowego.
  3. Zatwierdzić formularz klikając przycisk Zapisz zmiany  lub wciskając klawisz <ENTER>.

Uwaga
Stawka 2% jest widoczna jeżeli data  jest późniejsza niż grudzień 2015 r. W pozostałych przypadkach widoczna jest stawka 0.00%.

Uwaga
Stawka 12,50% jest widoczna jeżeli data jest późniejsza niż grudzień 2017. W pozostałych przypadkach widoczna jest stawka 0.00%.

Jak dodać nowy zapis do ewidencji?

Aby wprowadzić do bazy danych nowy zapis należy:

  1. Otworzyć listę Ewidencja ryczałtowa przez kliknięcie przycisku Ewidencja ryczałtowa w menu Nawigacji Comarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość/ Ewidencja ryczałtowa.
  2. Określić, czy chcemy dodać zapis do bufora czy do ewidencji, przez wybór odpowiedniej opcji .
  3. Określić, czy chcemy dodać zapis do ewidencji przychodów czy do ewidencji produktów rolnych, przez wybór odpowiedniej opcji  .
  4. Wybrać zapisy za dzień lub za miesiąc i określić odpowiednią datę dla zapisu.
  5. Kliknąć przycisk Dodaj  lub wcisnąć klawisz <INSERT>, lub dodać zapis w trybie kopiowania przez naciśnięcie tych dwóch przycisków z klawiszem <CTRL>.
  6. Wypełnić kolejno dane dotyczące dokumentu na formatce, która służy dodaniu nowego zapisu.
    Uwaga
    Program wymaga, aby na formularzu zapisu bezwzględnie wypełnione było pole Nr Dokumentu.
  7. Po uzupełnieniu formularza dodania nowego zapisu należy go zapisać klikając przycisk Zapisz zmiany lub wciskając klawisz <ENTER>. Jeżeli chcemy wycofać się z edycji bez zapisywania formularza, należy kliknąć przycisk Anuluj  lub wcisnąć klawisz <ESC>.

Jak przenieść zapis z bufora do ewidencji?

Aby przenieść zapis z bufora do ewidencji należy:

  1. Otworzyć listę zapisów w buforze przez naciśnięcie klawisza Ewidencja ryczałtowa w menu Nawigacji Comarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
  2. Wybrać listę zapisów w buforze .
  3. Wybrać listę zapisów w ewidencji przychodów lub w ewidencji produktów rolnych .
  4. Wybrać zapisy za dzień lub za miesiąc i określić odpowiednią datę dla zapisów.
  5. Zaznaczyć dokumenty, które mają być przeniesione do ewidencji przez ustawienie się na danym zapisie i naciśnięciu klawisza <SPACJA> lub naciśnięciu prawego klawisza myszy i wybraniu opcji Zaznacz. Aby zaznaczyć wszystkie dokumenty, można wykorzystać kombinacje klawiszy <CTRL>+<A> lub po naciśnięciu prawego klawisza myszy wybrać Zaznacz wszystkie.
    Uwaga
    Aby przenieść zapisy z bufora do ewidencji, wybrane dokumenty muszą zostać zaznaczone. W przypadku, gdy żaden dokument nie jest zaznaczony, program wyświetla odpowiedni komunikat.
  6. Nacisnąć przycisk  lub klawisz <F7>, który odpowiada za przeniesienie zaznaczonych dokumentów do ewidencji.
  7. Program prosi o potwierdzenie, czy dane dokumenty przenieść do ewidencji.
  8. Po dokonaniu przeniesienia program pokazuje zestawienie informacji o zdarzeniach, które miały miejsce.Program prosi o potwierdzenie, czy dane dokumenty przenieść do ewidencji.

Jak dokonać zamknięcia dnia?

Aby zamknąć ewidencję ryczałtową do wskazanego dnia należy:

  1. Otworzyć listę zapisów w ewidencji przez naciśnięcie klawisza Ewidencja ryczałtowa w menu Nawigacji Comarch ERPOptima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
  2. Wybrać listę zapisów w ewidencji .
  3. Wybrać listę zapisów w ewidencji przychodów lub w ewidencji produktów rolnych .
  4. Wybrać zapisy za dzień lub za miesiąc i określić odpowiednią datę dla zapisów.
  5. Nacisnąć przycisk  lub klawisz <F7>.
  6. Jeżeli wybrano zapisy za dzień, ewidencja zostanie zamknięta do dnia określonego na liście zapisów. Jeżeli wybrano zapisy za miesiąc, ewidencja zostanie zamknięta do ostatniego dnia miesiąca określonego na liście zapisów. 
    Uwaga
    Po zamknięciu ewidencji nie ma możliwości dokonywania jakichkolwiek zmian na liście zapisów księgowych z datą wcześniejszą od dnia zamknięcia włącznie

Jak zmienić zapis w buforze?

Aby zmienić zapis należy:

  1. Otworzyć listę zapisów klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu Nawigacji Comarch ERP Optima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość/ Ewidencja ryczałtowa.
  2. Odszukać zapis na liście i ustawić na nim kursor (podświetlić wybrany wiersz).
  3. Kliknąć przycisk Zmień  lub wcisnąć klawisze <CTRL>+<ENTER>.
  4. Program wyświetli formatkę zmiany zapisu, na której można wówczas dokonać wymaganych zmian. 
    Uwaga
    W przypadku zapisów znajdujących się w buforze, przy zmianie daty poza okres określonego miesiąca należy pamiętać, że spowoduje to również zmiany w kwotach wykazywanych na formularzu: Zaliczka na podatek ryczałtowy za wybrany okres
  5. Po dokonaniu zmian należy je zapisać klikając przycisk Zapisz zmiany  lub wciskając klawisz <ENTER>. Jeżeli chcemy wycofać się z edycji bez zapisywania dokonanych zmian, należy kliknąć przycisk Anuluj lub wcisnąć klawisz <ESC>. 
    Uwaga
    Program pozwala na zmianę wyłącznie zapisów będących w buforze. Zapisy w ewidencji nie podlegają edycji. Ponadto, dla zapisów będących efektem księgowania z rejestru VAT, program nie pozwala na edycję kwot zapisów, aby zachować zgodność pomiędzy zapisami źródłowymi a zapisami w ewidencji ryczałtowej.

Jak usunąć zapis z bufora?

Aby usunąć zapis z bufora należy:

  1. Otworzyć listę zapisów klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu Nawigacji Comarch ERP Optima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość/ Ewidencja ryczałtowa.
  2. Odszukać zapis na liście w buforze i ustawić na nim kursor (podświetlić wybrany wiersz).
  3. Kliknąć przycisk Usuń  lub wcisnąć klawisz <DELETE>.
  4. Program wyświetli pytanie: Czy chcesz skasować podświetlony rekord?. Po potwierdzeniu wybrany rekord zostanie skasowany.

Uwaga
Program pozwala na kasowanie wyłącznie zapisów będących w buforze. Zapisy w ewidencji głównej nie podlegają kasowaniu – zapis taki można jedynie skreślić. W przypadku skasowania zapisu będącego efektem księgowania z rejestru VAT, po jego skasowaniu z zapisów źródłowych zostaje usunięty wskaźnik zaksięgowania.

Jak skreślić zapis z ewidencji?

Aby skreślić zapis z ewidencji głównej, należy:

  1. Otworzyć listę zapisów klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu Nawigacji Comarch ERP Optima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
  2. Odszukać zapis na liście i ustawić na nim kursor (podświetlić wybrany wiersz).
  3. Kliknąć przycisk Usuń  lub wcisnąć klawisz <DELETE>.
  4. Program wyświetli pytanie: Czy chcesz skreślić podświetlony zapis?
  5. Po potwierdzeniu zapis zostanie skreślony, dokument na wydruku jest przekreślony i nie jest brany pod uwagę przy podsumowywaniu zapisów. Na ekranie zapis taki jest wyróżniony kolorem czerwonym.

Uwaga
W przypadku skreślenia zapisu będącego efektem księgowania z rejestru VAT, po jego skreśleniu z zapisów źródłowych zostaje usunięty wskaźnik zaksięgowania.

Jak skasować zapis z ewidencji ryczałtowej z poziomu dokumentu źródłowego?

Istnieją dwa sposoby usuwania zapisów znajdujących się w Ewidencji ryczałtowej. Pierwszy z nich został opisany wyżej. Natomiast druga metoda jest dostępna tylko w przypadku, jeśli zapis w ewidencji jest efektem księgowania z rejestru sprzedaży VAT, ewidencji dodatkowej przychodów, różnic kursowych lub różnic kursowych MW. Taki sposób umożliwia usunięcie zapisów z poziomu dokumentów źródłowych, bez konieczności odszukiwania zapisu w Ewidencji ryczałtowej.

Aby usunąć zapisy księgowe należy zaznaczyć dokumenty źródłowe, które zostały wcześniej zaksięgowane, a następnie z menu kontekstowego (pod prawym przyciskiem myszy) wybrać opcję Usuń zapisy księgowe. Po zaakceptowaniu komunikatu: Czy chcesz usunąć zapis księgowy?  następuje usunięcie zapisów księgowych ze wskazanych dokumentów.

Uwaga
Podobnie jak w przypadku kasowania zapisów z poziomu Ewidencji ryczałtowej, operacja ta będzie możliwa pod warunkiem, że dokument nie został zaksięgowany „na czysto” tzn. znajduje się w buforze.

Jak uporządkować zapisy chronologicznie?

Aby przenumerować zapisy w ewidencji ryczałtowej należy:

  1. Otworzyć listę zapisów klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu Nawigacji Comarch ERP Optima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.
  2. Określić, czy chcemy dokonać renumeracji zapisów w buforze czy w ewidencji głównej, przez wybór odpowiedniej opcji  .
  3. Wybrać listę zapisów w ewidencji przychodów lub w ewidencji produktów rolnych .
  4. Zaznaczyć zapisy Za miesiąc i wybrać miesiąc, w którym chcemy przenumerować ewidencję.
  5. Po wyświetleniu zapisów Ewidencji ryczałtowej, w celu przenumerowania należy nacisnąć przycisk  lub klawisz <F8>.

Uwaga
W przypadku, gdy zapisy nie były wprowadzane do bufora chronologicznie, w momencie przeksięgowywania do ewidencji głównej są automatycznie numerowane wg dat.

Jak wyszukiwać zapis?

Aby odszukać zapis w ewidencji ryczałtowej, można posłużyć się kilkoma metodami, zależnie od tego, jakie posiadamy informacje o poszukiwanym dokumencie. Przed rozpoczęciem poszukiwania należy najpierw otworzyć zapisy ewidencji klikając przycisk Ewidencja ryczałtowa w menu Nawigacji Comarch ERP Optima/ Ryczałt lub wybierając z menu: Księgowość / Ewidencja ryczałtowa.

Następnie, w zależności od posiadanych informacji, możemy posłużyć się jedną z poniższych metod:

  1. Aby znaleźć dokument, jeżeli znamy Numer dokumentu lub zawartość pola Uwagi należy skorzystać z filtru uproszczonego.
    1. Otworzyć listę zapisów.
    2. Wstępnie określić zakres wyświetlanych dokumentów poprzez wybór odpowiedniej zakładki, zaznaczenie, czy interesują nas zapisy z bufora czy ewidencji głównej oraz określenie okresu, w którym poszukujemy dokumentu.
    3. Ustawić kursor w polu Filtr i wpisać tam poszukiwany fragment numeru dokumentu lub uwagi.
    4. Jeżeli pinezka  (widoczna obok ikony filtrowania) jest włączona, zmiany będą widoczne od razu.
    5. Jeżeli pinezka jest wyłączona , po wpisania poszukiwanego fragmentu należy kliknąć przycisk . Na liście zostaną wyświetleni wyłącznie pracownicy spełniający zadane kryterium.

Poszukiwanie faktury o numerze FA 5/2010

2. Jeżeli znamy inne dane faktury możemy posłużyć się Konstruktorem filtra. Szczegółowy opis działania filtra opisany jest w podręczniku Comarch ERP Optima – Ogólne i Konfiguracja.

Jak wyliczyć zaliczkę ryczałtową?

Aby wyliczyć zaliczkę podatku należy:

  1. Otworzyć z menu głównego Księgowość/ Zaliczki na PIT-28.
  2. Po otwarciu listy zaliczek nacisnąć przycisk Dodaj   lub klawisz <INSERT>.
  3. Po wyborze miesiąca i podatnika, dla którego ma być liczona zaliczka nacisnąć przycisk Przelicz  lub klawisz <F8>.
  4. Aby zapamiętać wyliczoną deklarację, należy nacisnąć przycisk Zapisz zmiany  lub kombinację klawiszy <CTRL>+<ENTER>.
  5. Po zapamiętaniu pojawi się wyliczona zaliczka na Liście zaliczek na podatek ryczałtowy z informacją, za jaki okres jest wyliczona i dla którego podatnika.

Jak zmienić lub ponownie przeliczyć zaliczkę?

Aby ponownie wyliczyć zaliczkę należy:

  1. Otworzyć z menu głównego Księgowość/ Zaliczki na PIT-28.
  2. Po wyświetleniu listy zaliczek ustawić kursor na tym zapisie (podświetlić wiersz), który chcemy ponownie przeliczyć i nacisnąć przycisk Zmień  lub wcisnąć klawisze <CTRL>+<ENTER>.
  3. Program wyświetli formatkę zmiany zapisu, ponowne przeliczenie następuje przez naciśnięcie przycisku Przelicz  lub klawisza <F8>.
  4. Po dokonaniu zmian należy je zapisać klikając przycisk Zapisz zmiany  lub wciskając klawisz <ENTER>. Jeżeli chcemy wycofać się z edycji bez zapisywania dokonanych zmian, należy kliknąć przycisk Anuluj  lub wcisnąć klawisz <ESC>.

Uwaga
Jeżeli zaliczka została zablokowana przed zmianami, nie ma możliwości jej ponownego przeliczenia i zapisania. Aby zmienić taką zaliczkę, należy najpierw dokonać jej odblokowania.

Jak usunąć wyliczoną zaliczkę?

Aby usunąć wyliczoną zaliczkę należy:

  1. Otworzyć listę zaliczek wybierając z menu: Księgowość/ Zaliczki na PIT-28.
  2. Odszukać zapis na liście i ustawić na nim kursor (podświetlić wybrany wiersz).
  3. Kliknąć przycisk Usuń  lub wcisnąć klawisz <DELETE>.
  4. Program wyświetli pytanie: Czy chcesz skasować podświetlony rekord?. Po potwierdzeniu wybrany rekord zostanie skasowany.

Uwaga
Jeżeli zaliczka została zablokowana przed zmianami, nie ma możliwości jej usunięcia. Aby usunąć taką zaliczkę, należy najpierw dokonać jej odblokowania.

Jak odblokować zaliczkę?

Aby dokonać odblokowania zaliczki, która została zablokowana przed zmianami, należy:

  1. Otworzyć z menu głównego Księgowość/ Zaliczki na PIT-28.
  2. Odszukać zapis na liście i kliknąć na nim prawy klawisz myszy.
  3. Z menu kontekstowego wybrać Odblokuj deklarację.
  4. Program wyświetli pytanie z prośbą o potwierdzenie operacji odblokowania i po potwierdzeniu deklaracja zostanie odblokowana.



Deklaracja roczna PIT-28

W programie istnieje możliwość wyliczenia deklaracji rozliczenia rocznego dla podatników rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wraz z deklaracją PIT‑28 dostępne są także załączniki: PIT‑28/A, PIT‑28/B, PIT/O, PIT/D oraz PIT-2K.

Deklaracja roczna PIT‑28 dostępna jest na liście zaliczek na podatek ryczałtowy (z poziomu Księgowość/ Zaliczki na PIT-28) jako kolejna pozycja w menu rozwijanym przy ikonie plusa .

Deklaracja obliczana jest na podstawie zapisów ewidencji ryczałtowej wprowadzonych w ciągu roku, listy kwot do deklaracji na karcie właściciela (kwoty odliczeń od dochodu i podatku) oraz listy zaliczek podatku za poszczególne miesiące.

Uwaga
W sytuacji gdy użytkownik posiada moduł Płace i Kadry jest możliwość drukowania adresu zamieszkania na deklaracji rocznej PIT-28. Adres zamieszkania przenosi się na deklaracje jeżeli jest wypełniony na formularzu właściciela z poziomu Ogólne/ Inne/ Właściciele w dodatkowych danych kadrowych oraz na drugiej zakładce [Nr ident./podatki] jest zaznaczony parametr Adres zamieszkania zamiast adresu zameldowania na deklaracji PIT.

Załączniki do deklaracji dostępne są z poziomu samej deklaracji PIT‑28. Załączniki te tworzone automatycznie na podstawie ustawień konfiguracyjnych oraz informacji zawartych w kwotach do deklaracji właściciela. Istnieje możliwość wskazania dodatkowego załącznika przez wybór typu załącznika w sekcji M. INFORMACJA o ZAŁĄCZONYCH FORMULARZACH.

W menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/PIT‑28 znajdują się ogólne informacje dotyczące deklaracji PIT‑28 i jej załączników:

Nazwa – pełna nazwa firmy pobrana z Pieczątki firmy,

NIP oraz REGON – przeniesione z Pieczątki firmy,

Adres – przeniesione z Pieczątki firmy pola: Kod pocztowy, Poczta, Ulica, Nr domu i lokalu,

Działalność – pole, uzupełniane ręcznie, dotyczące rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej,

Typ działalności – wskazanie rodzaju prowadzonej działalności dla właściwego przeniesienia na PIT‑28 przychodów zaewidencjonowanych w programie w ciągu roku: Gospodarcza (domyślnie zaznaczona) oraz Najem, dzierżawa.

Pole pobierające treść z Pieczątki firmy są edytowalne – użytkownik może ręcznie wprowadzić ewentualne zmiany.

Konfiguracja – PIT-28

Obliczona deklaracja roczna widoczna jest bezpośrednio na liście zaliczek na podatek ryczałtowy – w kolumnie Miesiąc wyświetlane jest Roczna.

Oznaczenie kolorystyczne dla poszczególnych stanów deklaracji:

  • zielony – deklaracja w buforze,
  • czarny – deklaracja zatwierdzona (zamknięta),
  • czerwony – deklaracja skorygowana (zamknięta).

W menu kontekstowym, pod prawym przyciskiem myszy, istnieje opcja Odblokuj deklarację powodująca cofnięcie zatwierdzonej deklaracji do bufora. Nie można cofnąć do bufora deklaracji, dla której wygenerowana jest korekta.

Po zapisaniu obliczonej deklaracji w preliminarzu płatności tworzy się odpowiednia płatność:

  • Jeśli na deklaracji PIT-28 zostanie wykazana kwota do zapłaty generowana jest płatność o kierunku „Rozchód”,
  • Jeśli na deklaracji PIT-28 zostanie wykazana nadpłata generowana jest płatność o kierunku „Przychód”.

W przypadku, gdy podatnik zrobi korektę deklaracji do preliminarza płatności generowana jest kolejna pozycja – na taką kwotę, aby łączna wartość zdarzeń w preliminarzu była w wysokości kwoty do zapłaty/zwrotu z ostatniej deklaracji.

Płatność utworzona jest dla urzędu skarbowego podatnika – wybranego na karcie właściciela, dla którego deklaracja została obliczona.

Dla zaliczki na podatek dotyczącej grudnia/IV kwartału zdarzenie zapisywane do preliminarza płatności uzyskuje status Nie podlega rozliczeniu.

Korekty deklaracji PIT-28

Możliwość wyboru opcji złożenie zeznania / korekta zeznania istnieje przy dodawaniu nowego formularza oraz poprzez skopiowanie danych (również liczbowych) z pierwotnej deklaracji. Zapisanie korekty deklaracji nastąpi dopiero po jej przeliczeniu za pomocą ikony pioruna. Może w tym wypadku nastąpić potrzeba uzupełnienia niektórych wyliczanych pól na deklaracji gdyż po ponownym przeliczeniu mogą zostać wyzerowane. Aby sporządzić korektę deklaracji należy pierwotną deklarację zablokować przed zmianami, a następnie ustawić się na tej deklaracji na liście i wcisnąć przycisk . W przypadku wystawiania korekty do korekty na zakładkę [ORD-ZU] nie są kopiowane ustawienia z poprzedniej deklaracji korygującej.

Po zapisaniu, na liście deklaracji oprócz pierwotnej deklaracji, która zostanie wyświetlona w kolorze czerwonym, pojawi się dodatkowo korekta deklaracji. W kolumnie Korekta nowo powstały dokument otrzyma wartość oznaczającą kolejny numer korekty.

Pierwsza deklaracja PIT-28 musi być oznaczona jako złożenie zeznania – program nie pozwoli zapisać pierwszej deklaracji PIT-28 jako korekty zeznania.

Jeżeli oryginał będzie się znajdował w buforze, podczas zapisywania korekty wyświetlany jest komunikat: Błąd obliczania deklaracji. Poprzednia deklaracja nie została zamknięta. Nie można dodać deklaracji korygującej, jeśli poprzednia deklaracja lub korekta nie została zamknięta. Proszę zamknąć poprzednią deklarację i spróbować ponownie.

Uwaga
W sytuacji gdy naliczono już deklarację PIT-28, a następnie zmieniono udziały na formularzu podatnika, na generowanej korekcie deklaracji przychody i koszty wykazywane na PIT/B podpowiadają się zawsze z pierwotnej deklaracji. Dlatego w takim przypadku po wygenerowaniu korekty należy usuwać załącznik PIT/B i dopiero przeliczać deklarację.

Odblokować (funkcja Odblokuj deklarację z menu kontekstowego) można tylko ostatnią deklarację za dany okres; na wcześniejszych deklaracjach za dany okres funkcja jest nieaktywna.

Z poziomu otwartego formularza deklaracji PIT-28(19) w pasku menu dostępna jest ikona , po kliknięciu w którą pojawia się Lista kwot deklaracji właściciela.

Formularz deklaracji PIT-28

Informacje ogólne

Pole Zestawienie do PIT‑28 za rok: jest aktywne – użytkownik określa, za który okres będzie obliczana deklaracja.

Jeżeli nie został wybrany Właściciel, bądź na formularzu wybranego właściciela nie ma wprowadzonego Urzędu Skarbowego deklaracji nie można obliczyć.

Identyfikator podatkowy – wybór identyfikatora podatkowego NIP czy PESEL.

Parametr Uwzględniać zapisy w buforze jest domyślnie zaznaczany. Zdjęcie znacznika spowoduje pobranie do obliczenia przychodów wartości tylko zatwierdzonych zapisów.

Zaznaczenie parametru Zablokuj deklarację przed zmianami i zapisanie formularza oznacza zablokowanie wszystkich pól wcześniej edytowalnych.

Okno zawiera także informacje o użytkowniku, który deklarację wprowadził i zmodyfikował – wraz z odpowiednimi datami.

Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja A – C

W sekcji A dostępne są opcje złożenie zeznania (domyślnie zaznaczane) oraz korekta zeznania.

Pola od 20 do 67 są nieaktywne – wartości pobierane są z załączników PIT‑28/A oraz PIT‑28/B.

Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja A – C

Formularz deklaracji PIT-28 – sekcja D – E

Pola: Straty z lat ubiegłych oraz Składki na ubezpieczenie społeczne – wartości przenoszone są z kwot do deklaracji wspólnika

Pole: Odliczenia od przychodów – wykazywana jest wartość przeniesiona z załącznika PIT/O

Do poz. 73 oraz 75 wartości pobierane są z załącznika PIT /D.

Formularz deklaracji PIT-28 – sekcja D – E

Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja F – H

Pole Doliczenia do ryczałtu jest edytowalne – użytkownik może sam wprowadzić odpowiednią kwotę.

Pole: Składka na ubezpieczenie zdrowotne … – wartość pobierana jest z kwot do deklaracji właściciela,

Pole: Odliczenia od ryczałtu – wykazane w części C załącznika PIT/O – kwota wynika z wartości wprowadzonych w załączniku PIT/O Razem odliczenia od podatku,

Odliczenia od ryczałtu z tytułu poniesienia wydatków mieszkaniowych—kwota wynika z wartości wprowadzonych na załączniku PIT/D.

Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja F – H

Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja I – L

Poz. 115 i 116 – służą do wprowadzenia roku objętego zwolnieniem oraz wpisania odpowiedniej kwoty

Sekcja J określa parametr dotyczący zwolnienia z zapłaty podatku w całości lub w części. Możliwość wyboru opcji:

  • Tak, od całości przychodów,
  • Tak, od części przychodów,
  • Nie (domyślnie zaznaczane).

Wybór zwolnienia z zapłaty podatku od całości przychodów powoduje zablokowanie do edycji pól w sekcji KL.

Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja I – L

Poz. 118 – proponowana jest suma wpłaconych zaliczek wyliczonych dla danego podatnika w miesiącach od stycznia do listopada lub w trzech pierwszych kwartałach roku – „Kwota zapłacona do US” (formularz zaliczki na podatek ryczałtowy). Pole jest edytowalne.

Sekcja L: w sekcji L wykazywana jest kwota zaliczek z poszczególnych okresów rozliczeniowych wpłaconych przez podatnika w roku podatkowym, za które jest sporządzane zeznanie roczne. W zależności od tego czy podatnik rozlicza się kwartalnie czy miesięcznie sumy pojawiają się w odpowiednich rubrykach – za poszczególne miesiące od stycznia do listopada lub I, II i III kwartał (poz. 121 do 131). (Z poziomu System/ Konfiguracja/ Firma/ Księgowość/ Deklaracje dostępny jest parametr Rozliczanie ryczałtu w okresach kwartalnych).

W pozycji 133 proponowana jest kwota przeniesiona z formularza zaliczki za grudzień lub ostatni kwartał roku podatkowego – ale pole jest edytowalne.

Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja M – O

W sekcji M zawarte są dane dotyczące Organizacji Pożytku Publicznego. Kwota 1% podatku jest automatycznie wyliczana po uzupełnieniu na formularzu deklaracji rocznej Numeru KRS organizacji. Wnioskowaną kwotę można pomniejszyć.

Uwaga
Program Comarch ERP Optima oferuje możliwość swobodnego wyboru wspieranej Organizacji Pożytku Publicznego kwotą z tytułu 1% podatku należnego.

Uwaga
Import Organizacji Pożytku Publicznego z serwera Comarch jest dostępny wyłącznie dla Klientów z aktualną gwarancją.

W sekcji O deklaracji wprowadzane są informacje o liczbie poszczególnych załączników do formularza oraz inne informacje wpisywane przez użytkownika ręcznie:

PIT/O – jeśli w ciągu roku podatnik wprowadził odliczenia na formularzu kwot indywidualnych to jako liczba załączników PIT/O automatycznie ustawiane jest „1”

PIT/D, PIT‑2K – wartość w polu dotyczącym liczby załączników ustawiana jest automatycznie jako „1” jeżeli użytkownik dodał załącznik PIT-D oraz PIT-2K na zakładce [Załączniki].

PIT‑28/A – „1” w polu dotyczącym liczby załączników ustawiane jest automatycznie w zależności od ustawień w konfiguracji (typ działalności) oraz od udziałów wprowadzonych na karcie danego właściciela.

PIT‑28/B – wartość w polu dotyczącym liczby załączników ustawiana jest automatycznie w zależności od liczby załączników dodanych na zakładce [Załączniki].

Załączniki PIT‑28/A oraz PIT‑28/B mogą w rozliczeniu rocznym występować łącznie dlatego jeśli dla działalności głównej ewidencjonowanej w programie został zaproponowany jeden z załączników istnieje także możliwość uzupełnienia innego załącznika ręcznie.

Formularz deklaracji PIT‑28 – sekcja M – O

Formularz deklaracji PIT‑28 – Załączniki

Na zakładce [Załączniki] użytkownik ma możliwość dodawania, edycji oraz usuwania załączników PIT‑28/A, PIT‑28/B, PIT/O, PIT/D oraz PIT-2K.

Formularz deklaracji PIT‑28 – Załączniki

Formularz deklaracji PIT‑28 – e‑Deklaracje

Na zakładce [e-Deklaracje] znajdują się informacje o statusie deklaracji, numerze referencyjnym, dacie wysłania deklaracji, dacie odebrania UPO.

Formularz deklaracji PIT‑28 – e‑Deklaracje

Uwaga
Przy próbie ponownego eksportu deklaracji rocznej PIT-28 pojawia się komunikat: Deklaracja została już wysłana i zostało odebrane Urzędowe Poświadczenie Odbioru, ponowna wysyłka spowoduje utratę Urzędowego Poświadczenia Odbioru. Czy chcesz kontynuować?

Uwaga
Dostępny jest mechanizm automatycznego pobierania aktualizacji umożliwiających wysyłanie deklaracji PIT-28 drogą elektroniczną w przypadku, gdy w czasie udostępnienia wersji nie był znany schemat dokumentu elektronicznego. Przy pierwszej wysyłce w danej sesji pracy następuje łączenie się z serwerem Comarch i sprawdzanie, czy aktualizacja jest dostępna. Jeżeli tak, zostanie ona pobrana. Funkcja jest dostępna tylko dla programów na gwarancji.

 

 




Załącznik PIT/D

Załącznik dotyczy podatników, którym w latach 2002-2006 został udzielony kredyt mieszkaniowy i chcą skorzystać z prawa odliczenia od podstawy obliczenia podatku, faktycznie poniesionych w danym roku podatkowym wydatków na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonej takiemu podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.

Użytkownik może dodać tylko jeden załącznik PIT/D. Kwoty na załączniku muszą być uzupełnione ręcznie.

Małżonkowie składają jeden załącznik PIT/D dlatego też w przypadku podatnika będącego w związku małżeńskim i składającego załącznik PIT/D wspólnie z małżonkiem należy podać dane małżonka.

Załącznik PIT/D, zakładka 1. PIT/D A-B.2.

Załącznik PIT/D, zakładka 2. PIT/D B.3.-C.2.

Oświadczenie PIT-2K

W przypadku, kiedy użytkownik pierwszy raz dokonuje odliczeń w ramach ulgi odsetkowej, dołącza również oświadczenie PIT-2K. W tym celu należy na PIT/D zaznaczyć parametr Podatnik po raz pierwszy dokonuje odliczeń w ramach ulgi odsetkowej.

Użytkownik może dodać tylko jeden załącznik PIT-2K. Kwoty na załączniku muszą być uzupełnione ręcznie.

Załącznik PIT-2K

 




Załącznik PIT-O

Na formularzu PIT/O wykazywane są odliczenia od dochodu (przychodu) oraz odliczenia od podatku. Formularz składają podatnicy rozliczający się na deklaracjach PIT‑28, PIT‑36 oraz PIT‑37.

Formularz PIT/O – zakładka 1

Wartości w pozycjach od 11 do 21, 25, 31 i 32 oraz 36, 45 i 46 przenoszone są z kwot indywidualnych właściciela.

Pola dotyczące wydatków na nabycie nowych technologii oraz ulg z tytułu wychowywania dzieci są niedostępne do edycji, ponieważ nie dotyczą rozliczenia w formie ryczałtu.

Jeśli opis rodzaju dodatkowych ulg od przychodu i podatku został wprowadzony w kwotach do deklaracji podatnika, zostanie on przeniesiony na załącznik automatycznie.

Razem odliczenia od dochodu – wartość przenoszona jest na poz. 71 deklaracji PIT‑28,

Razem odliczenia od podatku – wartość przenoszona jest na poz. 110 deklaracji PIT‑28.

Pola w sekcji D muszą być uzupełnione ręcznie.

Formularz PIT/O – zakładka 2

Formularz PIT/O – zakładka 3

Formularz PIT/O – zakładka 4




Załącznik PIT-28/B

Załącznik dotyczy osób rozliczających działalność gospodarczą prowadzoną w formie spółki.

W związku z tym, jeżeli w System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ PIT­­‑28 została wybrana działalność gospodarcza oraz udział właściciela w kwotach indywidualnych jest mniejszy niż 100% na deklaracji PIT‑28 jako liczba załączników dla załącznika PIT‑28/B automatycznie jest wstawiana wartość „1”.

Jeśli załącznik jest dodawany automatycznie podczas przeliczania deklaracji, dane do sekcji C.1 są pobierane z konfiguracji oraz z zapisów ewidencji ryczałtowej, a niektóre pola są zablokowane do edycji:

  • Nazwa pełna spółki, Numer Identyfikacji Podatkowej, oraz Rodzaj prowadzonej działalności są pobierane z konfiguracji: System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ PIT‑28;
  • Dana działalność jest tyle razy wykazywana ile było zmian udziałów.

Formularz PT-28/B – zakładka 1

Dane w polach od 11 do 16 są pobierane z bazy (zapisy ewidencji ryczałtowej) – informacje o kwotach przychodów w ramach poszczególnych stawek ryczałtu, pola niedostępne do edycji;

W polach od 17 do 22 użytkownik sam wprowadza wartość przychodów (art.17 ustawy);

Dla poz. od 30 do 35 (art. 17) proponowane kwoty są wartością przychodów według stawek w poz. Od 17 do 22 pomnożoną przez ogólny udział podatnika w poz. 9 , ale pole jest edytowalne i istnieje możliwość zmiany.

Dla wspólnika posiadającego udziały także w innej spółce dane w sekcji C.2. należy uzupełnić ręcznie.

Formularz PIT-28/B – zakładka 2

Jeśli załącznik jest wskazany przez użytkownika ręcznie jako dodatkowy występujący łącznie z załącznikiem PIT‑28/A to zarówno pola w sekcji C.1, jak i C.2 są dostępne do edycji.

Formularz PIT 28/B – zakładka 3

Sekcja C.3 jest podsumowaniem poprzednich: C.1C.2.:

Wartość przychodów ujętych w podsumowaniu załącznika PIT‑28/B (poz. od 65 do 70) jest przenoszona do odpowiednich pól deklaracji PIT‑28 odpowiednio dla działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki lub przychodów określonych przez organ podatkowy na podstawie art.17 ustawy.




Załącznik PIT-28/A

Załącznik dotyczy osób rozliczających działalność gospodarczą prowadzoną na własne nazwisko oraz najem. Na deklaracji PIT‑28 liczba załączników dla PIT‑28/A jest automatycznie wprowadzana jako „1”, jeżeli:

  • w System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ PIT‑28 zostanie wybrana „działalność gospodarcza” oraz udział właściciela w kwotach indywidualnych wynosi 100%,
  • w System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ PIT‑28 zostanie wybrany najem.

Dla działalności gospodarczej prowadzonej na własne nazwisko (udział 100%) wartości zapisów z ewidencji ryczałtowej wprowadzonej w ciągu roku przenoszone są do odpowiednich pól załącznika zgodnie ze stawką ryczałtu.

Dla najmu wartości zapisów z ewidencji ryczałtowej wprowadzonej w ciągu roku również przenoszone są do odpowiednich pól załącznika zgodnie ze stawką ryczałtu.

Pola, dla których wartości są przenoszone z zapisów ewidencji ryczałtowej są zablokowane do edycji – jeśli z bazy przenoszone są wartości dla działalności gospodarczej to te pola są blokowane do edycji, a najem jest edytowalny; jeśli z bazy przenoszone są wartości dla najmu to najem jest blokowany do edycji a działalność gospodarcza jest aktywna.

Jeżeli udziały wspólnika w działalności podstawowej są różne od 100% oraz do Ewidencji ryczałtowej wprowadzono zapisy w stawce 2% to na załączniku PIT-28/A wartość przychodów w poz. Ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych wyliczana jest na podstawie zapisów wprowadzonych do Ewidencji ryczałtowej, a nie na podstawie kwot wykazanych na zaliczkach na PIT-28 w poz. Przychód podatnika wg stawki 2%. Kwota na załączniku PIT-28/A podlega edycji.

Przychody określone przez organ podatkowy na podstawie art. 17 ustawy są wprowadzane na formularz ręcznie.

W przypadku, gdy załącznik PIT‑28/A jest generowany automatycznie pola opisowe: Rodzaj prowadzonej działalności, Identyfikator REGON oraz Miejsce prowadzenia działalności są uzupełniane na podstawie danych z konfiguracji (System/ Konfiguracja/ Firma/ Dane firmy/ PIT‑28), a pola są zablokowane do edycji.