Czy wiesz jak prawidłowo wyeksportować deklaracje ZUS do programu Płatnik? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Czy wiesz jak prawidłowo wyeksportować deklaracje ZUS do programu Płatnik? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Czy wiesz jak prawidłowo wyeksportować deklaracje ZUS do programu Płatnik?

Generując deklaracje ZUS (rozliczeniowe, zgłoszeniowe, IWA) należy:

  1. Dodać plik KEDU – z poziomu Płace i Kadry / Pliki KEDU lub bezpośrednio na formularzu deklaracji po kliknięciu w przycisk ‘KEDU’.
  2. Wyliczyć deklarację przyciskiem ‘Piorunka’.
  3. Wyeksportować deklarację do programu Płatnik –  po naciśnięciu przycisku eksportu pojawia się ścieżka, gdzie należy wskazać lokalizację i podać nazwę pliku np. dra.xml (prawidłowe rozszerzenie pliku to *.xml).

Podczas tworzenia deklaracji za kolejne miesiące rozszerzenie pliku jest pamiętane.

Deklaracja DRA naliczona w aktualnej wersji programu Comarch ERP Optima zapisywana jest jako deklaracja w wersji 4 formularza – numer ten jest widoczny na liście deklaracji DRA.

Uwaga
Nie można wyeksportować do jednego pliku zestawu KEDU zawierającego deklarację DRA(4) eksportowaną w nowym formacie *.xml i deklaracje eksportowane w starym formacie *.kdu. Ponadto rozszerzenie ’.xml’ powinno być napisane z małych liter. 




Jak zaktualizować wskaźniki płacowe w programie Comarch ERP Optima?

Nową wartość wskaźników można pobrać z poziomu Ogólne > Pobieranie wskaźników.

W oknie pojawią się jedynie wskaźniki wymagające aktualizacji na dany dzień. Jeśli okno jest puste, to oznacza, że wszystkie wskaźniki są w dalszym ciągu aktualne.




W jaki sposób wprowadzić do programu zwiększenie wartości środka trwałego, który został już całkowicie zamortyzowany?

W przypadku zwiększenia wartości środka trwałego, który został całkowicie zamortyzowany, wprowadzony dokument ulepszenia wpływa na zmianę jego wartości bieżącej brutto. W programie odpisy amortyzacyjne obliczane są od wartości bieżącej brutto (wartość początkowa + ulepszenie).

Aby program generował wysokość odpisu amortyzacyjnego od wysokości dokumentu ulepszenia, należy założyć odrębną kartę dla dokonanego zwiększania wartości środka trwałego.




Dlaczego na wydruku rejestru VAT za dany miesiąc pojawiają się inne kwoty niż na deklaracji VAT-7?

Wydruk faktur uwzględnianych w danym miesiącu (kwartale) na deklaracji VAT-7 należy wykonać z poziomu: Rejestry VAT/ Rejestry VAT zakładka: Do deklaracji VAT-7. Dokumenty pojawią się automatycznie na liście po wybraniu odpowiedniego roku, miesiąca lub kwartału (w przypadku włączonej opcji Filtruj na bieżąco, jeżeli opcja ta nie jest włączona należy wcisnąć ikonę lejka).
W przypadku faktur zakupu należy w polu „Odliczenia” wybrać „Tak” albo „Warunkowo„. Odliczenia VAT na „Nie” nie są uwzględniane na deklaracji VAT-7.
Jeżeli Użytkownik wydrukuje zestawienie przy wybranej opcji „Odliczenia” – „Wszystkie” wówczas w przypadku gdy w rejestrze VAT będą jakieś dokumenty z odliczeniami na „Nie” kwota nie będzie się zgadzała z deklaracją VAT-7.

Uwaga
Dodatkowo w Rejestrze VAT na zakładce drugiej: Do deklaracji VAT-7 udostępniono wydruk pomocniczy dostępny po rozwinięciu strzałki obok ikonki Drukuj: Klasyfikacja zakupów – Wg pól na Deklaracji VAT-7 oraz Klasyfikacja sprzedaży – Wg pól na Deklaracji VAT-7. Wydruki te umożliwiają w łatwy sposób porównanie rejestru VAT z deklaracją VAT-7.




W jaki sposób wydrukować raport ZUS IMIR (RMUA)?

Wydruk dostępny z poziomu Formularza danych kadrowych pracownika (Wydruk danych/Podgląd wydruku/ Wydruki płacowe/ ZUS IMIR – Informacja dla ubezpieczonego lub z poziomu Listy pracowników (Płace i Kadry/ Kadry/ Wydruk danych/ Wydruki płacowe/ ZUS IMIR) – wydruk dla zaznaczonych pracowników z możliwością wysłania ze skrzynki pocztowej modułu Comarch ERP Optima CRM.

Wydruk IMIR może być wykonany zarówno jako raport roczny, jak i raport za wybrane miesiące– decyduje o tym ustawienie parametrów przed wydrukiem.

Przed wydrukiem warto skorzystać z nowego globalnego filtra dodanego na liście pracowników. Wyszukuje osoby, które we wskazanym roku, mają naliczone wypłaty wykazywane na deklaracjach ZUS (po zawężeniu listy filtrem, można zaznaczyć wszystkich i wykonać wydruk seryjny).

Funkcjonalność ta opisana została w Filmie instruktażowym.




Dlaczego po wejściu do Rejestry VAT/ Rejestry VAT/ zakładka: Do deklaracji VAT-7, nie widzę żadnych faktur na liście?

Po wybraniu odpowiednich opcji należy wybrać ikonę filtra  lub zaznaczyć ikonę filtrowania na bieżąco .




W jaki sposób zdefiniować w programie Comarch ERP Optima typ wypłaty – odprawa pieniężna?

Z poziomu System / Konfiguracja / Firma / Płace / Typy wypłat dodajemy nowy składnik Odprawa, który jest obliczany wg tych samych zasad co ekwiwalent za urlop.

Na zakładce Ogólne ustawiamy: 

  • Algorytm 9 – element liczony jak ekwiwalent urlop
  • Standardowa [v] ilość miesięcy – przyjmujemy standardową ilość miesięcy, z których będziemy liczyć podstawę, czyli 3 (program wyliczy średnią z trzech miesięcy, jeżeli parametr odznaczymy pole zbędzie aktywne i wówczas można wpisać inną niż domyślnie ilość miesięcy)
  • Standardowa [ ] – pole jest puste, natomiast współczynnik wpisujemy = 1 – ponieważ nie dzielimy średniej z 3 miesięcy przez współczynnik (tak jak przy ekwiwalencie), czyli nie liczymy wartości na 1dzień (potrzebna nam jest wartość na 1 miesiąc jako średnia z 3 miesięcy)
  • Podstawa dzielona przez godziny [ ] – nie zaznaczamy (ponieważ nie liczymy wartości na 1h)
  • Liczba dni/miesięcy = 1, co oznacza wyliczenie jednomiesięcznej wartości średniej (w przypadku wypłacania 2 lub 3 miesięcznej odprawy należy odpowiednio wpisać ilość miesięcy lub można to pole zmienić już bezpośrednio po naliczeniu wypłaty na formularzu elementu wypłaty)

Na zakładce Podatki/Nieobecności:

  • Pozycja na deklaracji PIT- PIT- 4 1a. Wynagrodzenie ze stosunku pracy
  • Podatek – naliczać wg progów
  • Zawsze naliczaj ulgę podatkowa [ ] – niezaznaczone
  • Sposób naliczania koszty uzyskania – nie naliczać
  • Sposób naliczania składek ZUS i składki zdrowotnej – nie naliczać

Wliczać do podstawy naliczania: wszystkie pozycje – nie wliczać          

Pracownikowi po wpisaniu na formularzu danych kadrowych daty zwolnienia naliczamy wypłatę etatową i na zakładce ‘Elementy wypłaty’ dodajemy plusem nowy składnik – Odprawa. Program wyliczy odpowiednia kwotę – średnią z 3 miesięcy. Jeżeli wypłata etatowa została już naliczona odprawę można wypłacić na dodatkowej liście płaco rodzaju I – Inna wypłata.




Dlaczego na wydruku rejestrów VAT nie ma kolumny ze stawką na przykład 0% lub NP?

Stawki podatku VAT, które mają znaleźć się na wydruku są ustawiane w Konfiguracji (System/ Konfiguracja) w gałęzi: Firma/ Księgowość/ Wydruki rejestrów VAT.




W jaki sposób wygenerować do faktury zakupu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokument wewnętrzny sprzedaży i zakupu?

Możliwość utworzenia dokumentów wewnętrznych pojawia się w momencie zapisywania oryginalnej faktury zakupu pod warunkiem, że:

  • w Konfiguracji (Firma/ Księgowość/ Parametry) zaznaczony jest parametr Generowanie dokumentów wewnętrznych w rejestrach VAT – umożliwia to tworzenie dokumentów wewnętrznych dla faktur przeniesionych z modułu Faktury lub zaimportowanych poprzez Pracę Rozproszoną,
  • stawka VAT wynosi 0% albo NP,
  • odliczenie VAT: Nie,
  •  na drugiej zakładce Kontrahent ustawiono odpowiedni rodzaj transakcji czyli Nabycie wewnątrzunijne.

Uwaga
Należy również zwrócić uwagę na rodzaj np. Towary, Usługi, itp.

Od wersji 2017.0 umożliwiono zbiorcze generowanie dokumentów wewnętrznych. W tym celu należy zaznaczyć dokumenty, dla których chcemy wygenerować dokumenty wewnętrzne należy wybrać opcję generowanie zbiorczego dokumentu wewnętrznego zakupu. Dokument utworzy się, jeżeli wszystkie wskazane faktury wystawione zostały na ten sam podmiot oraz z takim samym miesiącem rozliczenia w deklaracji VAT-7. W przypadku metody kasowej pod uwagę brana jest data zakupu/sprzedaży. Kontrahent nadrzędny oraz kontrahent duplikat traktowani są jako różne podmioty. Zbiorczy dokument wewnętrzny generowany jest osobno dla każdego rodzaju transakcji.

Funkcja została zaprezentowana na filmie instruktażowym dostępnym tutaj.




Gdzie można dodać podrejestr VAT?

W Konfiguracji (System/ Konfiguracja), w gałęzi: Firma/ Księgowość/ Rejestry zakupów VAT, Rejestry sprzedaży VAT.
Należy unikać nadawania nazw identycznych z nazwami dzienników, np. jeżeli utworzyliśmy dziennik: ZAKUPY, nazwa rejestru może brzmieć: ZAKUP, itd.