Komunikat ID 25207 „Czy anulować powiązane dokumenty magazynowe?” - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Komunikat ID 25207 „Czy anulować powiązane dokumenty magazynowe?” - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Komunikat ID 25207 „Czy anulować powiązane dokumenty magazynowe?”

Jeżeli chcemy anulować dokument, który powiązany jest z dokumentem magazynowym np. Faktura Sprzedaży powiązana z dokumentem WZ, Faktura Zakupu powiązana z dokumentem PZ, wówczas na pytanie „Czy anulować powiązane dokumenty magazynowe?” możemy odpowiedzieć:

  • Tak – zostanie anulowany dokument handlowy FA/ FZ oraz dokument magazynowy WZ/ PZ, towar zostanie zwrócony/ wydany z magazynu.
  • Nie – zostanie anulowany dokument handlowy FA/ FZ natomiast dokument magazynowy WZ/ PZ pozostanie na liście. Nie będzie żadnego ruchu na magazynie. 



Komunikat ID 25003 „Błąd ustalania kursu waluty.”

Komunikat pojawia się, gdy dla którejkolwiek z występujących w programie walut nie został ustalony kurs waluty albo, gdy w transakcjach lub w cenniku zastosowano walutę, która nie istnieje w konfiguracji (np. został importowany cennik z pliku XML, gdzie występują towary w walucie niezdefiniowanej w konfiguracji).

Należy ustalić jakie waluty występują na transakcjach lub w cenniku i dodać w konfiguracji brakującą walutę (w menu System/ Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Waluty).

Należy też dla każdej waluty ustawić kurs waluty dla domyślnego typu kursu (który typ kursu został ustawiony w programie jako domyślny należy sprawdzić z poziomu System/ Konfiguracja/ Program/ Ogólne/ Typy kursów walut).

Kurs waluty można ustawić w menu System/ Konfiguracja Programu/ Ogólne/ Waluty/ przycisk  Notowanie kursu dnia.

W sytuacji, kiedy włączony jest parametr Pobieraj ostatnio ustalony kurs waluty przed wskazaną datą (nie ostrzegaj o braku kursu) w menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ Parametry, program odwołuje się do ostatnio ustawionego kursu. Jeśli dla danej waluty nigdy nie był wprowadzony kurs – komunikat o błędzie nadal będzie się pojawiał. Wystarczy wprowadzić notowanie kursu dnia z datą wstecz, do którego program będzie się odwoływał.

Natomiast, jeśli parametr nie jest zaznaczony, wówczas należy codziennie uzupełniać kursy walut. Można ustawić parametr Pokazuj formularz kursów walut po wejściu do programu, jeśli nie był aktualizowany w menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ Parametry. Wówczas uaktywni się parametr: Pokazuj okno wprowadzania kursu dnia od godziny:, umożliwiający określenie od jakiej godziny po zalogowaniu do bazy (w przypadku braku wprowadzonego kursu na bieżący dzień) ma pojawiać się okno Wprowadzanie kursu dnia.

Dodatkowo istnieje możliwość automatycznego pobierania kursów. W tym celu należy zaznaczyć parametr: Automatycznie pobieraj kursy walut znajdujący się w Konfiguracji Programu/ Ogólne/ Parametry. W przypadku zaznaczenia parametru, po zalogowaniu do bazy firmowej program pobierze kursy walut z poprzednich dni (do 30 dni wstecz), w przypadku ich nie pobrania. Proces pobierania notowań z bieżącego dnia zostanie uruchomiony, jeżeli upłynęła godzina 12:20.




Komunikat „Dokument ma nieodroczoną płatność.”

Komunikat pojawia się, gdy operator zatwierdza dokumenty z listy, które mają formę płatności gotówka. Można seryjnie zatwierdzać dokumenty, które mają odroczoną płatność np. przelew.

W sytuacji, gdy dokumenty w buforze maja formę płatności gotówka, nie można ich zatwierdzić z poziomu listy, ponieważ dokumenty takie są automatycznie rozliczane (przy zapisie pojawia się okno Potwierdzenie wpłaty/wypłaty gotówki). W celu zatwierdzenia takiego dokumentu, należy otworzyć jego formularz, odznaczyć parametr “bufor” i zapisać dokument. Program automatycznie wygeneruje dokument kasowy KP/ KW.




Komunikat ID 25032 „Kontrahent !Nieokreślony! nie może posiadać odroczonych płatności. Suma kwot płatności dokumentu nie zgadza się z kwotą na dokumencie.”

W domyślnym ustawieniu konfiguracji programu kontrahent !Nieokreślony! nie może posiadać odroczonych płatności. Istnieje jednak możliwość zaznaczenia odpowiedniego parametru, który umożliwi zapisanie dokumentu z odroczoną płatnością dla kontrahenta !Nieokreślony!. Parametr ten znajduje się w konfiguracji (System/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry) – Pozwalaj na zapis dokumentu z odroczoną płatnością dla kontrahenta !Nieokreślony!.




Komunikat ID 25124 „Nie można anulować dokumentu. Dokument jest w buforze.”

Nie ma możliwości anulowania dokumentu zapisanego do bufora (na liście w kolorze zielonym). Dokument w buforze można w dowolny sposób edytować (np. dodać lub usunąć pozycje towarowe, zmienić kontrahenta lub datę) lub usunąć (po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na dokument należy wybrać opcję Usuń), co spowoduje zniknięcie dokumentu z listy.




Komunikat ID 25099 „Niepoprawny numer PESEL.”

Program sprawdza poprawność numeru PESEL na podstawie algorytmu zawartego w kodzie programu. Można jednak wyłączyć kontrolę poprawności PESEL odznaczając parametr Sprawdzanie poprawności PESEL w menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Ogólne/ Parametry.




Komunikat ID 25007 „Nie można utworzyć dokumentu korygującego. Do dokumentu istnieje niezatwierdzona korekta w buforze [numer dokumentu].”

Komunikat informuje o braku możliwości wystawienia korekty do dokumentu, do którego istnieje inna korekta będąca w buforze. Wynika to z faktu, że każda kolejna korekta bierze pod uwagę poprzednie, a dokument zapisany do bufora podlega edycji (może na nim zostać zmieniona np. ilość, wartość, stawka VAT w zależności od rodzaju korekty). Do jednego dokumentu można wystawić kilka korekt, jednak wszystkie poprzednie muszą być zapisane na stałe.




Komunikat ID 25090 „Błąd agregowania dokumentów! Nie można przekształcać dokumentów, które nie są zatwierdzone lub są anulowane.”

Nie można przekształcać dokumentów anulowanych, dokumenty takie są widoczne na liście w kolorze czerwonym. Dokument anulowany nie wpływa na zasoby ani na płatności, nie jest też brany pod uwagę przy analizach jest pozostawiony na liście tylko do podglądu.

Dokumenty niezatwierdzone są to dokumenty w buforze (widoczne w kolorze zielonym), które zostaną zapisane na stałe dopiero po odznaczeniu parametru „bufor” na formularzu dokumentu i zapisie dyskietką.




Komunikat ID 25091 „Wybrano nieprawidłowy magazyn. Magazyn docelowy musi być różny od magazynu źródłowego.”

Komunikat o wybraniu nieprawidłowego magazynu pojawia się w sytuacji, gdy podczas wystawiania dokumentu przesunięcia międzymagazynowego (MM) w polu „Mag. docelowy:” (magazyn, na który chcemy przesunąć towar) wskazano ten sam magazyn co w polu „Mag. źródłowy:” (magazyn, z którego chcemy wykonać przesunięcie).




Komunikat ID 30114 „Dokument nie może być utworzony. Nie znaleziono pozycji do przeniesienia na dokument.”

Komunikat oznacza, że na Zleceniu Serwisowym, które chcemy częściowo fakturować (dotyczy też wystawiania Paragonu na część zlecenia) nie ma żadnych czynności ani części przeznaczonych do fakturowania (parametr uwzględniaj na FA/PA na wszystkich czynnościach urządzeniach nie jest zaznaczony).

Wystawienie częściowej faktury lub częściowego paragonu będzie możliwe dopiero po zaznaczeniu parametru uwzględniaj na FA/PA na przynajmniej jednej czynności/części. Dodatkowo dana czynność musi posiadać status „zakończona” lub w przypadku części dana część musi być pobrana (przesunięta na magazyn serwisowy).