Komunikat ID 25090 „Błąd agregowania dokumentów! [numer dokumentu]: Dokumenty pierwotne nie mogą być przekształcane.” - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Komunikat ID 25090 „Błąd agregowania dokumentów! [numer dokumentu]: Dokumenty pierwotne nie mogą być przekształcane.” - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Komunikat ID 25090 „Błąd agregowania dokumentów! [numer dokumentu]: Dokumenty pierwotne nie mogą być przekształcane.”

Komunikat ten pojawia się w momencie, gdy próbujemy przekształcić dokument pierwotny. Dokument pierwotny jest odpowiednikiem dokumentu nieistniejącego (wystawionego przed rozpoczęciem pracy) w systemie Comarch ERP Optima. Służy wyłącznie do wprowadzenia korekty, którą chcemy odnotować w aplikacji, nie powoduje powstania płatności w module Kasa/Bank, nie powoduje także ruchu towaru na magazynie. Wszystkie operacje (uregulowanie stanu magazynowego czy księgowanie) należy wykonać dla korekty wprowadzonej na podstawie faktury pierwotnej.

Korekta może dotyczyć ilości, wartości lub stawki VAT. Sama korekta nie powoduje ruchu towaru ani zmiany jego wartości na magazynie. Powoduje natomiast powstanie płatności w module Kasa/Bank, można ją także zaksięgować. Aby prawidłowo ustalić stan i wartość towaru na magazynie należy do korekty wystawić dokumenty magazynowe Przyjęcie Wewnętrzne lub Rozchód Wewnętrzny. Operacje możliwe do wykonania dla korekty dostępne są pod prawym przyciskiem myszy z poziomu listy dokumentów.




Komunikat ID 25090 „Błąd agregowania dokumentów! [numer dokumentu]: Rezerwacja odbiorcy jest przekształcona całkowicie lub została zamknięta!”

Nie można przekształcić Rezerwacji Odbiorcy do żadnych dokumentów wynikowych, jeżeli została ona uprzednio całkowicie zrealizowana lub zamknięta przez użytkownika (opcja „Zamknij” dostępna jest pod prawym przyciskiem myszy z poziomu listy RO).

Jeżeli RO posiada status „Zamknięto” lub „Zrealizowano” należy ręcznie utworzyć nowy dokument RO lub skopiować odpowiednie RO przy użyciu kombinacji <Ctrl> + <Insert>) i na nim wykonywać wszystkie operacje. Jeżeli RO ma status „W realizacji”, można poprzez menu kontekstowe dostępne z listy RO wybrać opcję „Zamknij i wygeneruj RO różnicowe” – tworzenie dokumentów wynikowych należy wykonywać dla powstałego w ten sposób RO różnicowego.




W jaki sposób wprowadzić do rejestru VAT fakturę zakupu od której przysługuje 50% odliczenie podatku VAT?

Użytkownik ma możliwość automatycznego podziału odliczeń TAK/NIE na pozycji dokumentu w Rejestrze zakupów VAT zgodnie ze wskazanym przez siebie wskaźnikiem np. 50 %.

Parametr Podziel odliczenia na formularzu kategorii
Na formularzu kategorii o typie kosztowym jest dostępny parametr Podziel odliczenia. Po jego zaznaczeniu następuje wyszarzenie pola Odliczenia i aktywne staje się pole przeznaczone na wprowadzenie procentu odliczenia.
Mechanizm automatycznego podziału odliczeń działa w oparciu o parametr Podział odliczeń w rejestrze VAT zakupu dostępny w Konfiguracji Firmy/ Księgowość/ Parametry. Decyduje on o tym, w jaki sposób będzie następowało rozbicie pozycji faktury. Domyślnie zaznaczona jest opcja Netto i VAT oznaczająca, iż podział wybranej pozycji w Rejestrze VAT zakupu będzie dotyczył zarówno kwoty netto i VAT. Wybór drugiego wariantu – VAT – spowoduje powstanie dwóch pozycji, gdzie w jednej z nich zostanie ujęta kwota netto w całości oraz VAT zgodnie z procentem odliczenia (Tak lub Warunkowo) oraz w drugiej pozycji zostanie ujęta pozostała wartość podatku VAT z odliczeniem na Nie.

Funkcja Podziel odliczenia Tak/Nie
Na pozycji faktury w Rejestrze VAT zakupu Użytkownik ma możliwość ręcznego podziału odliczeń. Funkcja dostępna jest pod prawym klawiszem myszy z poziomu menu kontekstowego lub poprzez wciśnięcie klawiszy: <ALT>+<P>.
Po wybraniu opcji Podziel odliczenia Tak/Nie podpowiada się okno, w którym należy wskazać procent odliczenia oraz jeden z wariantów podziału: Netto, VAT lub sam VAT. Domyślnie ustawienie opcji podziału związane jest z ustawieniem parametru w Konfiguracji – Podział odliczeń w rejestrze VAT zakupu.

Funkcja została zaprezentowana na filmie instruktażowym dostępnym tutaj.




Komunikat ID 23369 „Kasa domyślna [-brak-] dla zalogowanego operatora nie istnieje.”

W przypadku występowania komunikatu należy sprawdzić czy w menu System/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy -> Zakładka Ogólne -> Domyślna kasa widnieje właściwa kasa – domyślna dla Operatora. Jeśli jest niewłaściwa lub nie jest określona należy ją wskazać.

Jeżeli użytkownik nie chce korzystać z kas domyślnych dla operatorów, należy w System/Konfiguracja/Firma/Kasa/Bank/Formy płatności dla formy płatności gotówka, w polu „Rejestr” wskazać konkretny rejestr kasowy ( zmiana z opcji „-domyślna-”).




Komunikat ID 29440 „Element nie spełnia warunków filtra! Nie będzie widoczny na bieżącej liście.”

Powyższy komunikat pojawia się, jeżeli na bieżącą listę nałożone są warunki filtrowania, które ograniczają widok pozycji. Dodany element nie będzie widoczny na liście, do momentu wyłączenia filtrów i rozszerzenia widoku do bardziej ogólnego. Należy zwrócić uwagę na filtry w nagłówkach kolumn oraz parametry zaznaczone pod listą np. zakres dat, magazyn, schemat numeracji, zakres numerów dokumentów, kontrahent itp.

Jeżeli pomimo sprawdzenia opisanych czynności nadal nie widać konkretnego elementu, należy z poziomu listy wybrać zakładkę Widok i użyć funkcji  Reset aktywnego okna. Pozwoli to na przywrócenie domyślnych ustawień w aktywnym oknie.




Komunikat ID 29438 „Nie można usunąć pozycji dokumentu.Została ona przeniesiona z dokumentu magazynowego.”

Komunikat pojawia się przy próbie usunięcia pozycji na Fakturze Sprzedaży przekształconej z dokumentu WZ (lub Faktury Zakupu i PZ). Na takiej Fakturze można dodawać nowe pozycje, nie ma możliwości usunięcia pozycji przeniesionych na Fakturę z dokumentu magazynowego.




Komunikat ID 29454 „W konfiguracji zaznaczono parametr: „BZM bez kontroli rezerwacji i zamówień”. Czy wykonać zamknięcie okresu?”

W menu System/Konfiguracja/Firma/Magazyn/Parametry zaznaczony jest parametr BZM bez kontroli rezerwacji i zamówień, który odpowiada za utworzenie BZM bez sprawdzania, czy do daty zamknięcia na danych towarach występują rezerwacje lub zamówienia. BZM nie zostanie utworzony tylko w przypadku, gdy dokumenty z zadanego okresu będą w buforze, podobnie jak ma to miejsce przy odznaczonym parametrze w konfiguracji.




Komunikat ID 25257 „Dokument nie będzie utworzony!Żadna z wybranych pozycji nie może być przeniesiona na dokument.”

Na formularzu Części znajdują się pola Ilość pobrana na zlecenie oraz Ilość wydana, czyli faktycznie wykorzystana przy realizacji zlecenia (domyślnie program proponuje ilość wydaną równą ilości pobranej na zlecenie. Użytkownik może wprowadzić faktycznie wykorzystaną ilość z przedziału <0; ilość pobrana>. Ta ilość jest uwzględniana podczas generowania FA, PA, RW, czy WZ (pole aktywne do czasu zafakturowania/ wydania części).

MM zwrotne z magazynu serwisowego można utworzyć wyłącznie na ilość towaru będącą różnicą między ilością pobraną a wydaną.




Komunikat ID 25090 „Błąd agregowania dokumentów! [numer dokumentu]:Nie można przekształcać dokumentu liczonego od netto do paragonu.”

Komunikat ten pojawia się w chwili, gdy chcemy przekształcić do Paragonu dokument z algorytmem naliczania podatku VAT od netto, lub przy przekształcaniu większej ilości dokumentów do jednego Paragonu, gdy chociaż jeden z nich ma algorytm naliczania podatku VAT od netto. Dokumenty z algorytmem naliczania VAT od netto nie mogą być przekształcone do Paragonu, gdyż takie nie mogą zostać zafiskalizowane.




Komunikat ID 25124 „Nie można anulować dokumentu. Dokument jest zaksięgowany.”

Komunikat ten pojawia się w momencie, gdy próbujemy anulować dokument, który został przeniesiony do Rejestru VAT (na liście dokumentów posiada znacznik V). Aby możliwe było anulowanie tego dokumentu należy go wcześniej usunąć z Rejestru VAT. Jeśli jednak dokument został dodatkowo zaksięgowany do księgowości kontowej (na liście dokumentów wyświetla się w kolorze niebieskim) to przed usunięciem go z Rejestru VAT należy w menu kontekstowym (dostępnym pod prawym przyciskiem myszy) wybrać opcję Usuń zapis księgowy. Po usunięciu zapisu księgowego należy usunąć dokument z Rejestru VAT, wówczas można go anulować.