Dlaczego w wypłacie pojawiło się wynagrodzenie powyżej normy, wynagrodzenie poniżej normy i dopłaty do nadgodzin mimo, że pracownik przepracował dokładnie tyle godzin, ile wynosi jego wymiar czasu pracy? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima Dlaczego w wypłacie pojawiło się wynagrodzenie powyżej normy, wynagrodzenie poniżej normy i dopłaty do nadgodzin mimo, że pracownik przepracował dokładnie tyle godzin, ile wynosi jego wymiar czasu pracy? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

Dlaczego w wypłacie pojawiło się wynagrodzenie powyżej normy, wynagrodzenie poniżej normy i dopłaty do nadgodzin mimo, że pracownik przepracował dokładnie tyle godzin, ile wynosi jego wymiar czasu pracy?

Należy sprawdzić czy nie występują rozbieżności w danych wprowadzonych na Planie pracy u pracownika i w jego rzeczywistym harmonogramie. Przykładowo: pracownik jest zatrudniony na 1/2 etatu. Pracuje po 8 godzin w poniedziałek i wtorek, 4 godziny we środę. Jeśli nie zostało to wprowadzone na Planie pracy (np. Operator wprowadził takie modyfikacje z poziomu Czasu pracy), to domyślnym ustawieniem jest praca po 4 godziny przez 5 dni w tygodniu. Zatem za poniedziałki i wtorki policzone zostaną nadgodziny i wynagrodzenie powyżej normy, a za czwartki i piątki wynagrodzenie poniżej normy. W takim przypadku należy odpowiednio zmodyfikować ustawienia na Planiepracy.




Informacja: „Sprzedaż niemożliwa! Limit kredytu został przekroczony o [kwota]!”

Powyższa informacja pojawia się w przypadku próby zatwierdzenia dokumentów handlowych (do bufora lub na trwałe) na kontrahenta, którego limit kredytu został przekroczony (limit kredytu ustawiamy i sprawdzamy jego stan na karcie kontrahenta [Ogólne/Kontrahenci] na zakładce Handlowe). Konieczne jest również zaznaczenie na karcie operatora w konfiguracji programu (System/Konfiguracja/Program/Użytkowe/Operatorzy) na zakładce Parametry w obszarze Kontrola płatności opcji blokada (przy zapisie na trwałe, w buforze lub przy jednym i drugim).




Co zrobić aby dla zleceniobiorcy naliczyć zerową deklarację ZUS RCA?

Z poziomu System / Konfiguracja / Firma / Płace / Parametry należy zaznaczyć parametr Generuj zerowe RCA/RZA dla umów cywilnoprawnych bez wypłat.

Parametr pozwala na generowanie zerowych deklaracji ZUS RCA/ ZUS RZA dla umów cywilnoprawnych, w miesiącach, w których nie ma dla nich wypłat. Zaznaczenie parametru skutkuje uwzględnieniem przy wyliczeniu deklaracji ZUS rozliczeniowych zerowych deklaracji RCA/RZA na podstawie danych zapisanych w formularzu umowy.

W przypadku, gdy umowa cywilnoprawna nie ma w danym miesiącu  (za który generowana jest deklaracja rozliczeniowa) naliczonej wypłaty, sprawdzane są daty zawarcia, rozwiązania umowy oraz to, czy umowa jest całkowicie spłacona. W zależności od tych danych dla umów terminowych (czyli z określoną datą rozwiązania) tworzone są zerowe deklaracje dla każdego miesiąca w okresie trwania umowy. Natomiast dla umów bezterminowych (czyli bez określonej daty rozwiązania) tworzone są zerowe deklaracje tylko dla umów, które nie zostały całkowicie spłacone (wyświetlane na liście umów cywilnoprawnych pracownika w kolorze zielonym) dla każdego miesiąca począwszy od miesiąca z daty zawarcia umowy.




Pytanie ID 29315 „W bazie istnieją już towary. Za chwilę nastąpi aktualizacja bazy, do wszystkich towarów zostanie dopisana cena [nazwa ceny]. Operacja czasochłonna! Czy chcesz kontynuować?”

Komunikat pojawia się podczas zatwierdzania nowej kategorii cenowej (dodawanej z poziomu System/Konfiguracja/Firma/Handel/Ceny towarów i usług). Po kliknięciu w opcję Tak program wykona operację dodawania do listy nowej ceny.




W jaki sposób wyeksportować do banku przelewy z tytułu wynagrodzeń?

System Comarch ERP Optima umożliwia przygotowanie i przesłanie zestawu poleceń przelewu do banku. W tym celu można wykorzystać jeden z istniejących formatów przelewów lub zdefiniować własny w oparciu o informacje dostarczone przez bank. Formaty wymiany dodajemy w menu Ogólne / Inne / Formaty przelewów. W programie są predefiniowane m.in.: 

  • Elixir-O BPH,
  • Elixir-O iBRE,
  • KB24 – Kredyt Bank (eksport),
  • US – Bank Śląski,
  • Videotel (format definiowalny),
  • ZUS – Bank Śląski.

Eksportu przelewów dokonujemy z poziomu modułu Kasa / Bank / Preliminarz płatności po wcześniejszym odfiltrowaniu (np. za pomocą daty realizacji, parametru ‘Przelewy do wysłania’) i zaznaczeniu właściwych płatności i kliknięciu w lewym dolnym rogu okna w ikonę ‘dyskietki’ –  Eksportuj polecenia przelewu.

Aby eksport przelewów z tytułu wynagrodzeń był możliwy należy :

  • poprawnie określić formę płatności, odbiorcę, bank oraz numer rachunku w schemacie płatności na formularzu pracownika lub
    w schemacie płatności dostępnym na formularzu wypłaty,
  • naliczyć i zamknąć wypłaty pracowników (powinny być widoczne w kolorze czarnym),
  • płatności z tytułu wynagrodzeń muszą mieć status ‘Do realizacji’,
  • w Preliminarzu płatności nie mogą być zaznaczone opcje  ‘Rozliczone: Całkowicie i Nie podlega ’ (ikona eksportu będzie wówczas nieaktywna)
  • na liście płatności należy wybrać właściwy Rejestr typu konto bankowe

Po wciśnięciu eksportu poleceń przelewu w oknie ‘Eksport przelewów do pliku’ należy obowiązkowo wypełnić:

  • Format wymiany,
  • Katalog docelowy,
  • Nazwę pliku

wtedy ikona ‘piorunka’ będzie aktywna. Po jej wciśnięciu plik zostanie zapisany we wskazanej lokalizacji i będzie można zaimportować go do systemu bankowego.          

Uwaga
Nazwa pliku nie może zawierać znaków nie akceptowanych przez Windows, np.  \ / .
Aby ponownie wyeksportować przelewy należy zmienić ich status z ‘Wysłane’ na ‘Do realizacji’. Można to zrobić z poziomu otwartej płatności na zakładce ‘Ogólne’ lub seryjnie dla zaznaczonych wybierając z menu pod prawym przyciskiem myszy opcję ‘Zmień na do realizacji’.




Ostrzeżenie ID (-2147217900) „Już istnieje aktywna cena o nazwie: [nazwa ceny powtarzającej się].”

Ostrzeżenie pojawia się, gdy użytkownik próbuje dodać cenę o nazwie już istniejącej w programie. Do programu została wprowadzona kontrola nazwy ceny, która weryfikuje wprowadzane nazwy – nie mogą być aktywne równocześnie dwie ceny o takiej samej nazwie.




Informacja ID 25090 „Błąd agregowania dokumentów! Na RO występują tylko usługi!”

W przypadku, gdy stworzony jest dokument Rezerwacja Odbiorcy z zaznaczonym na formularzu parametrem Rezerwacja wewnętrzna – nie ma możliwości przekształcenia go do dokumentu Przesunięcie Międzymagazynowe, w sytuacji gdy występują na nim wyłącznie pozycje o typie usługa.




Informacja ID 25090 „Błąd agregowania dokumentów! [numer dokumentu]: Nie można agregować dokumentów z różnych magazynów.”

W przypadku, gdy agregowane są dokumenty Rezerwacja Odbiorcy z zaznaczonym parametrem Rezerwacja wewnętrzna – wymagana jest zgodność na obu dokumentach pól: Mag. docelowy i Magazyn.




Jak dodać kolejną listę płac tego samego rodzaju za ten sam okres?

W programie istnieje możliwość dodawania wielu list płac o tym samym rodzaju np. Etat za ten sam okres. Można to zrobić na dwa sposoby.

  1. Wprowadzając kolejne dokumenty o nowych oznaczeniach (symbolach),
  2. Wykorzystując w definicji dokumentu serię lub wydział.

Definicja dokumentów jest dostępna zarówno z poziomu formularza listy płac (po kliknięciu w przycisk ‘Dokument’) jak i z poziomu Konfiguracji / Firma / Definicje dokumentów / Płace / Listy płac.

Istnieje możliwość, aby dodać nowy dokument plusem lub skopiować (po podświetleniu pozycji wciskamy CTRL + INS) standardowy dokument np. E –  podając inny symbol dokumentu np. E1. Nowo dodany dokument E1 można wówczas wybrać na formularzu kolejnej listy płac o tym samym rodzaju za ten sam okres.

Jeżeli natomiast w definicji dokumentu jako jeden z członów w schemacie numeracji wybierzemy – unikatową serię, wówczas na formularzu każdej kolejnej listy płac za ten sam okres po wybraniu tego samego dokumentu w pozycji ‘Seria dokumentu’ będzie można wskazać inną serię i w ten sposób zapisać wiele list płac o symbolu np. E – różniących się serią. Lista serii jest dostępna z poziomu Konfiguracja / Firma / Definicje dokumentów / Płace / Serie dokumentów.
W przypadku gdy w schemacie numeracji zostanie wybrany wydział (dostępne w module Płace i Kadry Plus) należy na formularzu wydziału wypełnić pole ‘Symbol listy płac’.




Pytanie (30812) Na dokumencie występują pozycje z odwrotnym obciążeniem. Aby poprawnie wystawić dokument należy zmienić status kontrahenta na: Podatnikiem jest nabywca i zaznaczyć parametr: Podatnik VAT czynny. Czy chcesz zmienić status i zaznaczyć parametr?

Komunikat pojawia się w przypadku, gdy w konfiguracji firmy (menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry) zaznaczony jest parametr Odwrotne obciążenie wg karty towaru oraz na karcie danego towaru, na zakładce Ogólne dla opcji Odwrotne obciążenie wybrano Tak. Aby prawidłowo wystawić dokument z mechanizmem odwrotnego obciążenia, należy również wybrać na karcie kontrahenta status Podatnikiem jest nabywca oraz zaznaczyć parametr Podatnik VAT czynny (zakładka Handlowe na karcie kontrahenta).

Wybranie opcji Tak, powoduje automatyczne zaznaczenie wskazanego parametru oraz zmianę statusu kontrahenta. Natomiast w przypadku wybrania opcji Nie – kontrahent nie zostanie zmodyfikowany.