W jaki sposób poprawnie wystawić fakturę sprzedaży z odwrotnym obciążeniem? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima W jaki sposób poprawnie wystawić fakturę sprzedaży z odwrotnym obciążeniem? - Baza Wiedzy programu Comarch ERP Optima

W jaki sposób poprawnie wystawić fakturę sprzedaży z odwrotnym obciążeniem?

1. Aby możliwe było wystawianie dokumentów z towarami objętymi odwrotnym obciążeniem należy w konfiguracji Firma/ Handel/ Parametry (obszar Inne) zaznaczyć parametr Odwrotne obciążenie wg karty towaru.

2. Na karcie towaru pojawi się wówczas możliwość ustawienia, czy towar podlega odwrotnemu obciążeniu, poprzez wybranie z listy opcji:

  • Nie,
  • Tak (dla towarów objętych standardową procedurą odwrotnego obciążenia),
  • Powyżej limitu (dla towarów, które będą podlegać procedurze odwrotnego obciążenia po przekroczeniu limitu określonego ustawą). 

3. Stawki VAT sprzedaży i zakupu powinny być ustawione jak dla transakcji nie objętej mechanizmem odwrotnego obciążenia.

4. Na karcie kontrahenta, na zakładce Handlowe należy wybrać status Podatnikiem jest nabywca oraz zaznaczyć parametr Podatnik VAT czynny.

5. Na Fakturze Sprzedaży dla kontrahenta o statusie Podatnikiem jest nabywca z zaznaczonym parametrem Podatnik VAT czynny towary, które na swojej karcie mają ustawione odwrotne obciążenie na Tak, otrzymają automatycznie stawkę NP.

6. Towary, które zostaną objęte odwrotnym obciążeniem powyżej limitu, trafią na dokument ze stawką, jaka została ustawiona na ich karcie. Dopiero, kiedy sprzedaż na dokumencie dla tych towarów przekroczy kwotę 20 000 PLN, ich stawka zostanie automatycznie zmieniona na NP.

7. Jeżeli w ramach jednolitej gospodarczo transakcji wystawianych jest więcej faktur, Użytkownik może sprawdzić ich sumę klikając na przycisk pioruna, który znajduje się w obszarze Odwrotne obciążenie – limit na Fakturze Sprzedaży.

8. Jeżeli wartość towarów objętych limitem na aktualnie wystawianym dokumencie nie przekroczyła kwoty 20 000 PLN, a towary w ramach jednolitej gospodarczo transakcji powinny zostać objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia, wówczas należy ręcznie zaznaczyć parametr NP na formularzu Faktury.

9. Na wydruku faktury pojawi się informacja o procedurze odwrotnego obciążenia.




Jak wystawić Fakturę Sprzedaży do kilku paragonów?

Możliwe jest przekształcenie do jednej faktury kilku paragonów wystawionych na tego samego kontrahenta, a także fakturowanie wskazanych pozycji z Paragonu. Opcja wybierania pozycji do fakturowania dostępna jest zarówno przy tworzeniu faktury do pojedynczego Paragonu jak i do wielu zaznaczonych.

Wszystkie powiązania Faktury sprzedaży z paragonami są zapisywane i widoczne na zakładce Dokumenty.

Przy generowaniu Faktury Sprzedaży z wielu paragonów możliwe jest:

  • utworzenie faktury zbiorczej dla zaznaczonych na liście paragonów;
  • utworzenie faktury częściowej dla zaznaczonych pozycji z wybranych paragonów. 

Powyższe opcje dostępne są na Liście paragonów pod przyciskiem: 

Paragony przekształcane do jednej Faktury Sprzedaży muszą spełniać poniższe warunki:

  • zaznaczone paragony nie mogą być powiązane z fakturą;
  • zaznaczone paragony nie mogą posiadać korekt;
  • zaznaczone paragony muszą być wystawione dla tego samego nabywcy;
  • zaznaczone paragony muszą mieć ten sam status księgowania (przeniesione lub nieprzeniesione);
  • zaznaczone paragony muszą mieć ten sam status fiskalny (zafiskalizowane lub niezafiskalizowane);
  • zaznaczone paragony muszą być jednolite odnośnie dokumentów magazynowych (wszystkie paragony mają wygenerowane dokumenty magazynowe lub żaden nie posiada dokumentu magazynowego);
  • zaznaczone paragony muszą mieć datę sprzedaży obejmującą ten sam miesiąc i rok;
  • na zaznaczonych paragonach, wystawionych na wyroby węglowe, sprawdzane jest zaznaczenie parametru: Zwolnienie z akcyzy, jeżeli któryś z zaznaczonych paragonów ma różne ustawienie tego parametru, nie jest możliwe przekształcenie do jednej faktury;
  • na zaznaczonych paragonach, wystawionych na wyroby węglowe, sprawdzane jest zaznaczenie parametru: Finalny nabywca węglowy. 



W jaki sposób wystawić dokument z cenami z czterema miejscami po przecinku?

W celu wystawienia dokumentu z czterema miejscami należy w menu System/ Konfiguracja/ Firma/ Handel/ Parametry w sekcji Ceny zaznaczyć parametr Ceny z czterema miejscami po przecinku. Następnie na otwartej karcie towaru (Ogólne/ Cennik lub Handel/ Zasoby), na zakładce Ogólne zaznaczyć parametr Ceny z czterema miejscami po przecinku.

Polecamy obejrzenie filmu instruktażowego. Film znajduje się na Indywidualnych Stronach Klientów w obszarze „Filmy instruktażowe” lub z poziomu programu Comarch ERP Optima (Pomoc/ Filmy instruktażowe w sekcji Handel).




Gdzie znajdują się ogólne informacje o zmianach w VAT?

Dostępne są na stronie http://www.comarch.pl/erp/zmiany-prawa/vat/




W jaki sposób w Comarch ERP Optima można zmienić stawki VAT na kartach w cenniku?

Użytkownik może zmienić oddzielnie stawkę dla zakupu, dla sprzedaży (ważne w przypadku, gdy stawki te dla tego samego towaru są różne) lub jednocześnie obie stawki. Na liście cennikowej (Ogólne/ Cennik) należy zaznaczyć towary , następnie wybrać pod listą w operacjach seryjnych dostępnych pod przyciskiem  opcję Zmiana stawki VAT. Tam należy ustawić, którą stawkę chcemy zmienić a następnie wykonać operację przyciskiem .




Jak rozliczać zaliczki na przełomie roku, jeśli część towaru fakturowana jest w innej stawce VAT?

Jeśli zaliczka nie obejmowała wartości całej pozycji wówczas na Fakturze Finalnej należy rozbić pozycję towarowa na dwie części:

  • jedna pozycja na wartość odpowiadająca wartości zaliczki w stawce 22%,
  • druga pozycja na wartość odpowiadającą pozostałej kwocie do zapłaty w kwocie 23%. 

Przykłady przedstawiają sytuacje jakie miały miejsce w momencie zmiany stawki VAT z 22% na 23%.

Przykład

Przykład 1 – koszt podwyższenia VAT-u płaci Klient (wartość brutto na Fakturze Finalnej jest wyższa niż na Fakturze Pro Forma)

W grudniu 2010 r. Klient złożył zamówienie na kwotę 100 zł + 22 % VAT – w systemie została wystawiona FPF na 1 szt towaru (netto 100 zł, brutto 122),
również w grudniu wpłacono zaliczkę na kwotę 61 zł (w tym 50 zł netto + 11 zł VAT),
na Fakturze Finalnej do zapłaty powinna pozostać wartość 61,50 zł (50 zł netto + 23% VAT).
100 zł netto z FPF – 50 zł netto z zaliczki = 50 zł * 23% VAT = 61,50 zł

Aby to uzyskać proponujemy rozbić pozycję na dwie: w pierwszej pozycji 0,5 szt ze stara stawką 22% (wartość pozycji to wartość wpłaconej zaliczki 61 brutto) i w drugiej pozycji 0,5 sztuki z nową stawką 23% (wartość pozycji to 61,50).

100 zł – 1 szt
50 zł – x szt
x= (50*1)/ 100
x=0,5

Przykład

Przykład 1 a – koszt podwyższenia VAT-u płaci Klient

W grudniu 2010 r. Klient złożył zamówienie (liczone algorytmem od netto) na kwotę 1000,00 zł + 22 % VAT – w systemie została wystawiona FPF na 1 szt towaru (brutto 1220 zł),
również w grudniu wpłacono zaliczkę na kwotę 500 zł brutto (w tym 409,84 zł netto),
na Fakturze Finalnej do zapłaty powinna pozostać wartość 725,90 brutto (1000,00 – 409,84 = 590,16 netto + 23% VAT).

Aby to uzyskać możemy starać się rozbić pozycje proporcjonalnie:
1000 – 1 szt
409,84 = x szt

X= 409,84/ 1000 = 0,4098

Z proporcji otrzymujemy:
0,4098 szt w stawce 22%
0,5902 szt w stawce 23%

Tylko 0,4098 x 1000 da nam 409,80 (brakuje 4 grosze do wartości netto zaliczki) dlatego należy jeszcze dopasować ceny:

0,4098 x 1 000,10 = 409,84 na 22%
0,5902 x 999,94 = 590,16 na 23%

Możemy prościej rozbić pozycje na pół:
0,5 x 819,68 (dwukrotność zaliczki, bo pół sztuki) na 22%
0,5 x 1180,32 na 23%

W tym przypadku ceny jednostkowe nie są już zupełnie zachowane.

Przykład

Przykład 2 – koszt podwyższenia VAT-u płaci Sprzedawca (wartość brutto na Fakturze Finalnej jest taka sama jak na Fakturze Pro Forma)

W grudniu 2010 r. Klient złożył zamówienie na kwotę 180,33 zł + 22 % VAT – w systemie została wystawiona FPF na 1 szt towaru (netto 180,33 zł, brutto 220),
również w grudniu wpłacono zaliczkę na kwotę 20 zł brutto (w tym 16,39 zł netto + 3,61 zł VAT),
na Fakturze Finalnej do zapłaty pozostanie wartość 200 zł brutto.

Proponujemy rozbić pozycję na dwie: w pierwszej pozycji 0,0909 szt ze stara stawką 22% (wartość pozycji to wartość wpłaconej zaliczki brutto 20 zł) i
w drugiej pozycji 0,9091 sztuki z nową stawką 23% (wartość pozycji to 200 zł).

FA Finalna
220 zł – 1 szt
20 zł – x
X = (20*1)/220 = 0,0909

Na Fakturze dajemy pozycje :
1) 0,0909 po cenie 220 zł w stawce 22%
2) (1 szt -0,0909)= 0,9091 po 220 zł w stawce 23%




Kontakt do Sendit

Sendit S.A.
ul. Wagonowa 2B
53-609 Wrocław

NIP 779-24-28-503
REGON 360804366
KRS 0000552519

Adres do korespondencji:

Serwis Sendit.pl
ul. Wagonowa 2B
53-609 Wrocław

Kontakt z biurem obsługi:

Tel: 71 75 00 310
(w dni robocze, pon.-pt. w godz. 8:00-16:00)

Adres e-mail: optima@sendit.pl




Reklamacje Sendit.

Wszelkie informacje na temat reklamacji znajdują się w Centrum informacji na stronie sendit.pl:
http://sendit.pl/centrum-informacji/reklamacje

W razie pytań lub wątpliwości należy się kontaktować z Biurem Obsługi Klienta serwisu Sendit: optima@sendit.pl




Czy istnieje lista towarów, których nie można wysyłać korzystając z Sendit?

Wykaz towarów, których nie można wysłać korzystając z usług Sendit dostępny jest pod adresem: http://sendit.pl/centrum-informacji/towary-zakazane-w-wysylce




Gdzie można znaleźć informacje, czy przygotowana paczka nie zawiera elementów niestandardowych?

Paczka niestandardowa lub niesortowalna to taka, która wymaga szczególnej obsługi podczas procesu transportu.
Z tego powodu generuje wyższe koszty i wymaga dodatkowych opłat.

Informacje dotyczące paczek niestandardowych w DPD są dostępne pod adresem:
https://www.sendit.pl/centrum-informacji/elementy-niestandardowe

Poprzez Comarch ERP Optima nie ma możliwości nadania paczek niestandardowych.